Sunday

Bertudung satu budaya baru?


Awek bertudung, gadis bertudung, perempuan bertudung, dan sekarang ni dah ada mak nyah bertudung hehe, tapi mak nyah ni tak termasuk dalam perbincangan yang CiLiK© nak sampaikan pada entry kali ni. Kalau dah nama pun bertudung, diorang ni tentulah orang Islam kan? (Mak nyah tu special case hehe) Kerana tuntutan bertudung kepada Muslimah adalah perkara wajib. Jadi kalau bertudung tu tuntutan Islam dan menjadi kewajipan, pastilah hukum bertudung ni telah ditetapkan semenjak zaman Nabi Muhammad S.A.W ataupun lebih awal dari itu, betul tak?

Tapi ada sedikit hal yang CiLiK© rasa 'confius' kat sini, seolah-olah telah berlaku revolusi di dalam bertudung ni. Kita tahu bertudung adalah kewajipan, maka semestinya dari zaman Nabi Muhammad S.A.W pastilah perempuan-perempuan Islam dah bertudung betul kan?

CiLiK© ada perasan perempuan-perempuan dalam cerita P.Ramli, dan cerita-cerita lama memang tak nampak yang bertudung betul tak? Apa yang berlaku ye? Adakah diorang ni dulu asalnya bertudung, kemudian lama kelamaan bukak tudung dan sekarang dah pakai tudung balik? Mohon sahabat - sahabat pengunjung yang bijak pandai bagi pendapat ye semoga dapat menambah pengetahuan kita.

Di bawah ni CiLiK© tunjukkan sedikit bukti yang menunjukkan perubahan yang ketara di dalam pemakaian tudung.


These are some graduation pictures from Cairo University
Faculty of Arts – English Department.

Class of 1959

awek bertudung


Class of 1978

awek bertudung

Class of 1995

awek bertudung

Class of 2004

awek bertudung




CiLiK©: Di sini menggambar seolah-olah perempuan-perempuan Islam baru sahaja mengamalkan budaya memakai tudung. Apa yang dah berlaku sebenarnya ye?

25 comments

Apa yang perlu dipersoalkan lagi?
Cukuplah dengan mengatakan Alhamdulillah.
Semakin lama pengamalan ajaran Islam semakin meluas dan merangkumi lebih ramai penganut.

Betul tu, cuma sedikit perbincangan..
Kita masyarakat Muslim mmg tak nampak apa2
tapi org2 barat dan bukan Islam mungkin
nampak sesuatu yang tak kena, dan mungkin kerana itulah
wujud penentangan terhadap wanita utk memakai tudung...
Kerana mereka tak paham Islam
Mereka ingat tudung bukan sesuatu yg wajib
kerana kebanyakkan wanita islam
dulu tak pakai tudung....
Wallahua'lam...

apabila zaman semakin moden, mnusia inginkan perubahan, itu adlah lumrah, ingin kepada sesuatu yang baru, bukan sesuatu yang masih di takuk lama, so isu ni sebenarnya mudah sahaja, apabila ceteknya ilmu agama, juruskan kepada tuntutann menutup aurat, memakai tudung (baca: mngikut cara yang diajar Islam)adalah salah satu cara dalam menutup auratmanusia ni ada sebilangannya gagal menutup dengn sempurnanya, tidak faham konsep menutup aurat dalam Islam itu sendiri, ada yang berpendaat menutup tudung adalah semata2 cover our hair..salah sama sekali, buka balik surah an-nisa.. jadi apabila timbulny salah faham dalam bab menutup aurat ni, so terjadilah revolusi tudung pelbgi gaya..dan menjadi trend tudung sebagai alat fashion.. tapi bila dah pemerintah sendiri tunjuk cara memakai tudung yang sgt 'sempurna'..rakyat pun akan ada alasan sekiranya rakyat tidak 'tahu' bertudung...jika sesebuah kerajaan yang mmerintah tahu akan hukum hakam, saya percaya , benda seperti ini kan kurang brlaku
-sekadar pendapat-

Terima kasih sahabat...
Pendapat yang boleh diterima...
Insya Allah....

Cuba cari gambar 2009/2010 plak.. dah kurang balek dah bertudung.. :)

hmmm betul2... ada gak yg berpendapat kalau bertudung tapi prangai mcm setan wat pe kan... tp diorang xsedar ke yg diorang xbertudung lg la teruk kan.... ape je pahala yg diorang da wat... kurang2 org btudung dpt gak pahala free2.. tul x?? diorang ckp nk pakai tudung ke xnak pakai xkisah... jnji nawaitu... nawaitu ape x tau... bg aku umat islam ni mmg dah xde pilihan... nk xnk ke korang mesti bertudung... sedangkan bertudung itu mencirikan muslimah yg sejati...
usah malu bertudung kawan2... tiada apa yg hendak dirugikan....
anggap la ni kerja partime yg bergaji lumayan.. payah sgt ke nk bertudung??? hmmmm

tak salah untuk kita berbincang isu ni yang mana saya rasa mesti ramai yang berpendapat seperti penulis. Saya juga tertanya-tanya kenapa orang dahulu tidak memakai tudung dan banyak lagi ajaran Islam tidak diikuti sedangkan pada waktu itu Islam sememangnya sudah sampai di sini dan ramai para ulamak pada waktu itu. Adakah kerana terpengaruh dengan agama Hindu atau agama lain, kerana kebanyakan adat dan kepercayaan yang dipegang oleh masyarakat dulu berasaskan agama Hindu.Dan sekarang ni memang betul banyak tudung yang tak menutup aurat pun. Tujuan pakai tudung sebab nak tutup aurat tapi banyak jer yang pakai tudung aurat still tak tertutup jugak. Kerajaan perlu buat something untuk isu ni.

wallahualam.

pada pendapat saya perkara ni bermula dr rumah.Bagi sesiapa yg telah diajar dan disuruh untuk menutup aurat setiap kali keluar rumah,pasti tidak menjadi masalah.Alah bisa tegal biasa.Lebih2 lg bg org perempuan yg bersekolah agama.Dizaman ini majoriti bertudung sebagai trend dan seperti uniform saja.Ramai yg bertudung tapi tidak menutup aurat.Org yg menutup aurat sudah pasti bertudung,tapi yang bertudung ramai yg tidak menutup aurat.Macam solat,org yg menjaga solatnya pasti berpuasa,tp yg berpuasa belum tentu menjaga solatnya.Seandainya kerajaan mewajibkan semua wanita muslim menutup aurat,masalah sosial pasti berkurangan.Wallahualam.

bagus gak perbincangan ni...apa yg pasti ialah menutup aurat adalah sesuatu yang WAJIB dalam Islam. Bukan setakat bertudung aje, sebab kalau bertudung tapi terdedah dan nampak jambul rambut cthnya apa ceta kan...bertudung litup dengan sempurna spt yang dituntut oleh hukum syarak itulah yang sebaik2nya...saya sbnrnya teringin sgt2 agar pemimpin2 wanita negara masa kini yang blm menutup aurat agar mereka segera menutup aurat agar selari dengan tuntutan Islam. Barulah blh dikatakan 'kepimpinan melalui teladan' kan...tk.

syukurla masing2 dah sedar..bertudung pon still boleh berfesyen tw^^

Islam mengalami zaman gemilang dan kejatuhan
dan inilah yang memberi kesan besar pada si
pemakai tudung, mula pakai, pastu bukak, pastu pakai
balik... contoh dulu ada larangn bertudung di turki...
tah tak ingatlah.. tp rasenye semua ni berlaku kerana
musuh Islam gak....
Dan ia juga jd penyumbang kejatuhan Khalifah....

Bertudung tapi nmpk terbonjol dada pun tak guna, syarat bertudung kena tutup dua poket kat dada tu ! mesti labuh dan tak menampakkan bentuk badan... itu cuma fesyen hasil pemikiran org yg rasa diaorang nak menjunjung Islam tapi tak faham hukum Islam(pencipta fesyen muslimah le tu). Cuba cari apa itu "Tabbaruj" dan fahamkan maknanya... but hey it's better than not wearing at all...slow2 la depa nak berubah kut :)

Salam ziarah sini, teruskan perjuangan, apabila tudung dibudayakan, maka jadilah tudung aneka fesyen seperti tudung arwana, tudung hawa, tudung wardina, tudung saji, tudung periuk dan banyak tudung lagi. Jom mai ziarah blog saya pulak macam2 ada

tabaruj tu berlebih-lebihan dalam berhias kan? saya kurang bersetuju dengan penggunaan istilah'bertudung' skrg nih. bg diorang bertudung tuh just tutup rambut...leher still terdedah..siap leh show off subang ag tuh..huhu,bertudung tp tak menutup aurat...dlm cita p.ramlee tuh..cite zaman dulu..maybe syiar islam tuh masih baru berkembang kat tanah melayu...lau tgk org dulu2,kaum2 ibu kita pon still berkebaya ketat n pakai tudung just ikat2..but now zaman dah berubah....seharusnya manusia juga berubah ke arah yg lebih baik to be better muslimah..
u know what, i'm as a gurl,kadang2 terpengaruh gak ngan dunia fesyen...tudung cantik tapi kain jarang (nmpak bayang leher)... baju/blouse cantik tp kurang labuh....erm, jihad jihad....mari berjihad menentang hawa nafsu

Kena baca sejarah balik kot.. bukan baca sahaja tapi cuba fahamkan semasa zaman kita dijajah oleh org kafir dulu?? pendidikan agama tersekat pada orang2 yang tak belajar di sekolah inggeris iaitu, mereka yang mengaji di sekolah2 pondok. tp disebabkan graduan dr sekolah pondok takkan dpt pekerjaan dgn kerajaan org puteh mase tu, jd ramai lah ibu bapa yang terpaksa hanta anak ke sekolah inggeris lg2 yg mmg berduit. yg mengaji skolah pondok, lanjut pelajaran kt al-azha tp blk kampung ajar anak2 kampung sndiri tanpa gaji sbb orgp uteh takmo gajikan depa.

Kalau dah mengaji skolah omputeh tu, sah2 lah pendidikan agama tak langsung dititikberatkan, specifically sebelum merdeka. Jadi, tak perlu lah tanye kut.. kaji semula sejarah. jgn terpengaruh dgn propaganda.

Bertudung sebagai tuntutan agama.. ye.. tak kesah lah niat dorg apa.. fesyen? trend? mengikut ajaran? ikhlas? siapa kita nk persoalkan?? dorg dah buat tu, kira bersyukur lah. doakan je dorg kekal mcm tu atau lebih baik lg, dan semoga dorg ikhlas melakukan apa yg disuruh oleh agama.

bagus2 untuk perbincagan ini..bertudung sebab kita nak menutup aurat, bukan sebab trend @fesyen terkini..

Semua perubahan ke arah lebih islamik berlaku selepas Revolusi Islam kat Iran dulu.

kita faham teorinya...jadi terus kpd praktikalnya...
sampaikan kpd rakyat dan cegah mereka drp melanggar undang2 Allah ni...kata, amal maaruf, nahi mungkar...& ini sebenarnya yg paling penting...

Secara mudahnya fenomena dulu tidak bertudung dan sekarang bertudung adalah gambaran turun naiknya Islam dalam masyarakat.

Diawal kemerdekaan selepas penjajahan, Islam terpinggir dan kehidupan adalah mengikut acuan penjajah. Kemerdekaan di meja rundingan adalah kerana bersetuju mengikut cara hidup penjajah walapun kita tetap bersyukur mendapat kemerdekaan.

Cahaya Islam yang tidak dapat dipadamkan itu akan tetap menyerlah sedikit demi sedikit hingga diantaranya terlihat dalam bentuk kefahaman mengenai wajibnya menutup aurat.

Malah wanita umno pun majoritinya bertudung walaupun mereka mendapat kesedaran itu dari sumber lain, bukan dari ketua2 mereka. Umno pun tidak ada pilihan hingga terpaksa mewar-war penerapan nilai2 Islam dan terakhir Islam Hadhari.

Roda turun naik dan begitu jugalah Islam. Selepas kejatuhan Islam dizaman penjajahan kini sedikit demi sedikit Islam hidup kembali. Perjalanan ini akan disertai oleh cabaran dan serangan musuh yang lebih hebat dan getir.

Dulu bukan setakat tidak sedar kewajipan bertudung, malah tidak pernah kita dengar mengenai hudud, jihad, syahid dan sebagainya.

Kini telah ada kembali orang2 Islam yang sanggup mati syahid melawan musuh, tidak cinta dunia tapi cintakan mati syahid. Ini adalah antara tanda2 bibit2 kemenangan Islam di akhir zaman yang pernah diberitahu oleh Rasulullah s.a.w.

Malah diberitakan pada tahun 2003 semasa hayat Assyahid Sheikh Ahmad Yassin, telah berlaku satu peristiwa dimana pokok bercakap kepada 2 orang Palestin bahawa ada seorang agen yahudi di belakangnya. Maka si kafir itupun dapat dibunuh. Wallahualam.

Maka sebagai individu, kita dimana sekarang? Masih terpalit tahi pemikiran sekular penjajah atau mahu mengikut arus perdana Islam?

Sendiri fikirlah.

kalau org arab agama kristian tetapi menyamar pakai tudung, kita boleh kenal@cam ker?

kalau org zionis menyamar jadi org arab pakai tudung, kita boleh kenal@cam ker?

kalau pengebom berani mati pakai tudung, kita nak panggil apa? dia agama apa? boleh kenal ker@cam?

kalau bohsia atau pelacur terhormat menyamar pakai tudung kategori golongan apa? boleh kenal cam@ker?

kalau kat m'sia nie citer artis pakai tudung meletup beb! masuk media kalah citer ulama kena fitnah!

gitulah citarasa rakyat msia mudah tertipu, mudah percaya, mudah terpesona di bawah tahap kesedaran

hmm mmg la mak aku pon cakap time 60 or 70 an tu cuma ustazah jer yg pakai tudung..malu lak sbb bila pakai tudung orang akan segan dgn kita then kawan2 akan perli...ooo dh jd ustazahla mcm2 lagi...hehe mak aku teacher..tp skrg ni dh pki tudung la...ni mak aku la citer nie...

Dalam Quran tak de konsep tudung kepala.
Orang arab, lelaki dan perempuan, tutup kepala dan muka sebab angin mereka membawa debu (gurun pasir).Ini terbawa-bawa dek orang kita...sebab orang melayu nak jadi orang arab...kita ingat semua orang arab itu adalah islam...tapi depa pun punya pelbagai agama..
-HY-

Kpd HY, dalam al quran pun takde sbut pasal cara solat. tp kita blandaskan hadis gak..sumber ilmu agama bkn pd alquran je, tp pada hadis gak..ini lah silapnya kalau kurang ilmu tp pandai bkata2..bbalik kpd cara solat, quran takde state papekan..dalam quran juz sbut "aqimussolah", tapi ade ke cara solat? anda ikut cara mane? bab btudung, mmg blandaskan hadis sahih, wanita wajib mnutup sluruh badan kcuali tapak tangan dan muka..

papepun jgn terlalu lantang bsuara ttg agama klau ilmu kurg, nnt leh dpt dosa.


-KS-

mak aku kata, org dulu2 memang x terpikir cara nak bertudang cam zaman sekarang nih.. katanya, pas lawatan isteri perdana menteri negara mana entah yg datang melawat malaysia, dia pakai tudung yang kira sempurna cam hari ni la, baru la org malaysia tau mcm mana pakai tudung cam hari ni

Benar... mak aku pun kata, zaman dulu memang ramai orang x pakai tudung... lagipun zaman tu, agama islam terpinggir dan pendidikan ketika itu lebih kepada pendidikan mengejar teknologi barat.... alhamdulillah, dasar pendidikan negara pun dah banyak berubah walaupun masih tidak sempurna... penekanan tentang kepentingan bertudung telah membuatkan ramai di antara rakyat kita menyedari kepentingan bertudung dan tanggungjawab sebagai umat islam... media massa juga memainkan peranan penting dalam memberi tauladan yang baik... tapi malangnya, media massa juga terlibat dalam penyebaran pengaruh barat... skarang ini, jngn la terlalu prejudis terhadap mereka betudung.... yang betul2 ikhlas juga terkena tempiasnya... bagi mereka yang mempermainkan tudung ini yang patut kita kecam dan tegur.... tegur la secara berhemah... inysllah allah akan membuka hati mereka untuk lebih serius dalam menjalankan perintah allah....


EmoticonEmoticon