Tuesday

Mahathir masih Perdana Menteri Malaysia?




Seperti yang kita ketahui, yang kita sedia maklum, sudah dua kali pertukaran Perdana Menteri Malaysia sejak Tun Mahathir meletak jawatan sebelum pilihanraya 2004 selepas pemerintahan selama kira-kira 22 tahun.

Seorang Perdana Menteri(PM) umumnya merupakan seorang ketua di dalam menentukan arah tuju sesebuah negara. Seorang PM pastilah mempunyai visi dan misi beserta trademark tersendiri supaya mereka dikenang oleh rakyat jelata saat ketiadaan mereka nanti, lihat sahajalah konsep seperti Islam hadhari, 1 malaysia dan sebagainya. Konsep-konsep yang diterbitkan ini mewakili misi atau visi seorang PM di dalam menentukan arah tuju ataupun jangkaan yang ingin dicapai dalam masa tertentu sepanjang pemerintahannya.

Sebagai perbandingan PM ibarat seorang 'nakhoda' atau 'juragan' yang bertanggung jawab di dalam menentukan arah tuju kapalnya. Mahu ke timurkah? ke utarakah? setiap anak kapal di dalam kapalnya perlu mengikut arahan 'juragan', andaikata derhaka kepada juragan nescaya 'juragan' akan mengarahkan anak buahnya yang taat untuk mencampakkan si penderhaka keluar dari kapal dengan apa cara sekalipun, terpulang kepada budi bicara juragan.

Apabila bertukar juragan, arah tuju kapal pastinya turut sama berubah, kerana juragan baru mempunyai fikiran dan pandangan yang berbeza dengan juragan yang lama. Kalau juragan yang lama suka ke timur, juragan yang baru mungkin suka ke selatan kerana pada pandangannya mungkin di selatan lebih banyak keuntungan boleh diperolehi berbanding mengikut arah juragan yang lama.

Jadi bolehla kita simpulkan di sini bahawa seorang PM membawa misi dan visi tersendiri melalui trademark masing-masing. Tetapi sedarkan anda kita masih mengejar misi dan visi seorang PM yang sudah bersara? Selagi Visi dan Misi itu belum sampai tarikh luputnya nescaya negara Malaysia akan terus mengejarnya dan tiada PM lain yang boleh mewujudkan misi baru atau mengubahnya.

Bukankah anak kapal harus mengikut arahan 'juragan' terkini? Mengapa masih ikut juragan lama? Jawapannya kerana juragan lama meletakkan tarikh luput pada misinya dan semua juragan harus menyelesaikan misinya terlebih dahulu barulah boleh bertukar ke misi-misi yang lain.

Apakah yang CiLiK© maksudkan ya? ini jawapannya...


"WAWASAN 2020"

Malah Tun Mahathir bercita-cita untuk merasmikan saat tibanya tahun 2020.

P/s: Masih terasa cengkaman Mahathir hingga ke saat ini



8 comments

NI YG AKU TAK PAHAM.. APE MASALAHNYE KALAU SEORANG RAKYAT MALAYSIA ADE CITE2 YG TINGGI? TAKKAN NAK STICK DENGAN AYAT ME-LAYU? TAKKAN NAK LETAK WAWASAN1900?

TAK NAMPAK PUN APA MASALAHNYA..SALAH KE KALAU BENDA YG BAIK..ITUPUN KAU NAK QUESTION...

CUKUP-CUKUP LAH DGN MATA HATI MEMBANGKANG KAU TU..

Dah Juragan yg lama berhenti jadi juragan ketika kapal belum sampai ke destinasi.Tentulah dia nak tengok kapal bekas kemudian nya selamat ke destinasi walaupun kapal tu dikemudikan oleh juragan yg baru.Lagipun juragan yg baru tu pun dulunya kelasi dek dibawah arahannya.Salah silap dalam mengemudi harus ditegur.Kalau tak sekali dengan juragan ,sekali dengan bekas juragan sekali dengan anak kapal tenggelam ghaib lah jawabnya.

dr death mahathir pyscho your're murder and most hypocrite person man walking in melayu land, and ur not melayu ,ur time will come and all secret will be reveal and ur secret society will be buried forever!!

Kalau dah name UMPCO mmg terpaksa ikut skrip r..

Yang penting ditanya ialah siapa di belakang mahathir? Dari zaman dia lagi dah guna khidmat yahudi,bukan baru ni je dgn APCO.

Logik ke Anwar agen CIA tetapi tersingkir hingga hari ini sedangkan mahathir agen 'kebenaran' tetapi masih berkuasa walaupun tiada jawatan?

mahathir seorg yang sukakan keagungan hingga boleh pertikai perlantikan Muhamad saw sebagai rasul. Dia mahu jadi PM terbaik Malaysia sepanjang zaman, paling lama ditampuk kuasa, paling hebat. Semua dia nak yang mega2 sahaja.

Kerana itu dia tidak suka dgn pengganti dia yang berwibawa mcm Anwar, maka dilantiklah pengganti mcm Tun Ghaffar dan Pak Lah.

Dia tidak suka dikritik dan tidak suka ada org lain lebih hebat dari dia. Idea2 dia bukanlah terlalu hebat sangat, org lain pun ada idea hebat juga. Apa hebatnya kalau sampai hari ini melayu masih terpinggir sedangkan anak2 dia hidup penuh kemewahan.

Konon tidak mahu beri tongkat kepada org melayu tapi anak2 dan kroni dia diberi berlori2 tongkat.

Dulu selepas letak jawatan konon nak beribadat tapi ternyata masih sibuk nak memerintah.

Dia tidak mahu Najib menjadi seperti Pak Lah yang telah menyebabkan beberapa dasar dia tergendala seperti jambatan bengkok dan membiarkan Anwar mendapat keadilan dalam kes Liwat 1.

Tidak mustahil Liwat 2 adalah untuk mengiyakan liwat 1 dulu kerana dia rasa malu liwat 1 gagal.

bagi mahathir Najib lebih mudah dilentur kerana budak mentah tetapi mahathir lupa siapa kuasa besar di belakang Najib..iaitu Rusmah.

Kalau sedara mara sendiri boleh disingkirkan inikan pula mahathir. Kalau mahahtir berleibh2 sibuk dalam pemerintahan Najib, tunggulah nanti akan ada pula isu C4 ke 2 sepertimana liwat 2.

Wallahuallam

mahathir tk sempt rai 2020 sebb idris jala kata malaysia bakal bengkrup 2019.....masa tu malaysia mcm berada ditahun 1920 hahahha pangkah lagi dacing tu...

cikmemerang89@yahoo.com.my delete 10 November 2010 at 11:31

tak salah rasenye kalau dia nak pantau pemerintahan yg baru...kalau dia tak gagaskan wawasan 2020 tu,negara kita takde matlamat yg nak dicapai...nanti semua takberusaha memajukan malaysia...at least bila dah ade inflasi sifar,barulah rakyat nak beli barang buatan malaysia..kalau tak,nak jugak bli barang luar even dari thailand or china...sudah2la..tak guna semua nak bergaduh je...macam mana nak maju...pembangkang ke,kerajaan ke,patutnye bersatu...majukan malaysia baik dari segi kewangan,pendidikan,agama dan sebagainya...kalau pemerintah buat jahat,jadikan sempadan....yang baik tu kita amik jadikkan tauladan....sudah2la bergaduhnye...tak kemana...


EmoticonEmoticon