Sunday

Zamry Kadir hilang akal buat rumah terbuka Tahun baru Cina



Aduh macam-macam hal lah sekarang ni. Si Zamry ni ape kene pulak beraya sakan time tahun baru cina ni? nak tunjuk dia berjiwa rakyat ke? kot ye pun biarlah kena pada tempatnya. Hilang akal ke ape si Zamry ni? nak buat rumah terbuka buatlah masa Raya Puasa ke Raya Haji ke, Maulidurasul ke, kalau dah tahun baru cina pun buat rumah terbuka, nanti deepavali, Hari Gawai, Raya kuih bulan dan Raya Krismas pun dia nak buat rumah terbukalah gamaknya supaya rakyat nampak inilah MB terbaik sebab suka buat rumah terbuka wakaka... Entah hape-hape....

Jarang kita dengar seorang pemimpin Islam mengadakan rumah terbuka untuk perayaan selain hari raya. Apa yang selalu kita lihat ialah pemimpin agama lain mengadakan majlis tersebut dan pemimpin Islam datang menziarah bagi mengeratkan sillaturrahim. Namun begitu ia berbeza dengan apa yang dilakukan oleh Zambry kali ini. Beliau sendiri mengadakan rumah terbuka di kediaman rasmi Menteri Besar Perak. Apakah wajar ia dilakukan?. Atau mungkin juga Zambry Kadir sudah "gila meroyan" maka tergamak mengadakan perayaan bukan Islam di rumahnya. Kita tidak merasa janggal jika mereka mengadakan perayaan di mana-mana lokasi seperti yang dilakukan oleh kerajaan pusat sebelum ini. Atas nama semangat muhibbah dan setiakawan, maka perayaan diadakan untuk agama lain yang dihadiri oleh pemimpin Islam itu sendiri. Namun, apa yang dilakukan oleh Zambry adalah diluar batasan sebenarnya. Beliau pula mengadakan perayaan seolah-olah dia duduk dalam agama itu.


Kita nantikan kenyataan Mufti Perak tentang perkara ini. Apakah ia dibolehkan dari sudut Islam atau sebagainya. Sebelum ini, perayaan yang diadakan oleh kerajaan di peringkat nasional pun pernah ditegur oleh ulamak. Inikan pula apa yang dilakukan oleh Zambry itu. Persoalannya, kenapa beliau tergamak mengadakan Rumah Terbuka Tahun Baru Cina di kediamannya?. Apakah kerana takut dengan undi kaum Cina dalam pilihanraya umum akan datang? Atau sengaja mahu mencari publisiti murahan agar rakyat terutamanya kaum Cina melihat beliau juara rakyat untuk semua. Sesungguhnya apa yang dilakukan oleh Zambry Kadir ini memang tidak masuk dek akal. Tiba-tiba seorang pemimpin Melayu yang kononnya beragama Islam adakan rumah terbuka agama lain pula



P/s: Agaknya Zamry bimbang tak sempat nak buat rumah terbuka lain kali kot tu yang tak pasal-pasal buat rumah terbuka hahaha Apa-apa jelah Zamry....

http://islamic-animation.blogspot.com

24 comments

u moron..ape mslhnye??ade ke menjejaskan akidah??u talk rubbish n bullshit..pity u..

Good you tahun ni buat rumah terbuka tahun baru cina lah ye?
Hadis Rasulullah "Sekiranya kamu menyerupai sesuatu kaum nescaya kamu tergolong di dalam kaum itu". lain kali baca buku dulu ye jgn main serang nanti u nangis..... (^_^)

mmg brmslh n mmg mnjjskn akidah, hg yg buta agama, pi la blajaq byk2 lg psl islam ni n cuba fhm2kn nooo...

apa yg menjejaskan akidah??
as a politician,is it wrong to celebrate the people???it doesn't mean that he wants to be a chinese or buddha whatever..
heh..cuba klu nizar yg buat open house (i'm sure he'll do if he's in the position of mb,sbb dia kan suka mengagungkan cina, it's in his blood la katakan..hahaa)x de la plak org2 useless mcm korang ni nak kutuk kan??lagi puji dia ada la..
semoga tuhan tunjukkan kalian kebenaran suatu hari nnt..
i'm SO SURE u guys yg akan menangis menyesal x sudah sbb tergolong dlm kalangan org2 yg bodoh,x berfikiran terbuka,dan x menggunakan akal yg dikurniakan tuhan sebaik2nya..
adios! =)

Anonymous<--- adakah ini org yang benar? nak tunjuk diri pon tak berani? ini namanya baling batu sembunyi tangan....kalau kalah boleh senyap2 lari dan nagis hehe... tunjukkan diri dulu ye.. ha ha ha...

“Tidak halal bagi kaum muslimin ber-Tasyabuh (menyerupai) mereka dalam hal-hal yang khusus bagi hari raya mereka ; seperti, makanan, pakaian, mandi, menyalakan lilin, meliburkan kebiasaan seperti bekerja dan beribadah ataupun yang lainnya. Tidak halal mengadakan kenduri atau memberi hadiah atau menjual barang-barang yang diperlukan untuk hari raya tersebut. Tidak halal mengizinkan anak-anak ataupun yang lainnya melakukan permainan pada hari itu, juga tidak boleh menampakkan perhiasan.

Ringkasnya, tidak boleh melakukan sesuatu yang menjadi ciri khas dari syi’ar mereka pada hari itu. (Dalam Iqtidha Shirathal Mustaqim, pentahqiq Dr Nashir Al-’Aql 1/425-426).

Hari raya mereka bagi umat Islam haruslah seperti hari-hari biasanya, tidak ada hal istimewa atau khusus yang dilakukan umat Islam. Adapun jika dilakukan hal-hal tersebut oleh umat Islam dengan sengaja [1] maka berbagai golongan dari kaum salaf dan khalaf menganggapnya makruh. Sedangkan pengkhususan seperti yang tersebut di atas maka tidak ada perbedaan di antara ulama, bahkan sebagian ulama menganggap kafir orang yang melakukan hal tersebut, karena dia telah mengagungkan syi’ar-syi’ar kekufuran.

Segolongan ulama mengatakan. “Siapa yang menyembelih kambing pada hari raya mereka (demi merayakannya), maka seolah-olah dia menyembelih babi”. Abdullah bin Amr bin Ash berkata, “Siapa yang mengikuti negera-negara ‘ajam (non Islam) dan melakukan perayaan Nairuz [2] dan Mihrajan [3] serta menyerupai mereka sampai ia meninggal dunia dan dia belum bertobat, maka dia akan dikumpulkan bersama mereka pada Hari Kiamat.

Rasanya ini dah cukup untuk si pembaling batu sembunyi tangan....

Orang tua selalu berpesan...Jika orang tua becakap jangan suka menyampuk...apa tal lagi jika orang tu cetek ilmu nyer..Ini di katakan SOKONG bawa REBAH....

Zamry 2 pn xnmpk cm melayu ... mmg la dye xksh buat open house :D

KALAU PARTI JAHIL MAKA PARA2 PEMIMPIN DALAM PARTI PN COMFORM JAHIL...

Hindari emosi wahai saudara2ku..

Dalam Iqtidha Shirathal Mustaqim, pentahqiq Dr Nashir Al-’Aql 1/425-426).

Sorry, saya keliru. Adakah ini hanya tafsiran manusia yang berdosa? Kalau tafsiran, kita perlu was was dan berhati-hati. Jangan anggap tafsiran itu seolah-olah TERUS dari TUHAN.

tu la hang mangkok ayun... lain kali kalau tak tau jangan dok memandai bab-bab agama ni... jangan nak jadi hero UMNGOK la bro.. dalam kitab ada sebut, orang kemudian macam kita ni jangan dok pertikaikan ulama dahulu dr kita... kalau pertikai, itu adalah salah satu syarat wajib Allah turunkan bala! pi ngaji mangkaq!

FuCk Zamry KoTe MaMAK HiTAM!!
He NO Chinese!! He's FuCKing BLaCK MaMAk NiGGA!!

takpe la.. dah mamak tu nak wat open haus..

janji makan free beb... tapi kena pastikan dulu...

tukang mamak tu dari nepal kah? india kah? mamak celop kah?

adoii

masak not mamak

Assalamualaikum w.b.t.

Sebetulnya saya tidak menyebelahi mana2 parti atau politik tetapi entri ini memang menarik perhatian saya kerana saya baru sahaja sedang membaca buku yang bertajuk Fiqah Berinteraksi dengan Non-Muslim, hasil tulisan Mohammad Nidzam Abd. Kadir terbitan Telaga Biru. Buku ini agak bagus kerana banyak menghuraikan pelbagai persoalan dalam kehidupan kita khususnya di Malaysia yg mempunyai pelbagai bangsa dan agama. Saya sendiri masih jahil dalam agama tapi saya ingin berkongsi ilmu yg baru saya dapat.

Sebetulnya sebagai seorang Muslim, apa yang dilakukan oleh Zamry itu memang salah. Saya minta maaf, bukan sebab politik sebab saya dah cakap awal2, saya x menyebelahi mana2 pihak tetapi saya berakap ni berdasarkan apa yang saya baca dari buku tersebut. Kalau x percaya, sila cari buku tersebut, dan rujuk Bab 1: Fiqah Iman dan Agama dalam Perbahasan 1: Hukum berkongsi menyambut perayaan non-muslim dari m/s 1-5. Ust Mohammad Nizam telah menghuraikan dengan jelas tentang hukum menyambut perayaan lain selain dari perayaan Islam.

"Tidak harus bagi seorang Muslim menghadiri perayaan agama lain" (Mohammad Nidzam, 2009, m/s 3). Apatah lagi menyambut dan mengadakan perayaan agama lain. Kata Ust. Mohammad Nidzam, ini berdasarkan ciri2 hamba Allah yang beriman seperti yg dijelaskan dalam al-Quran.

"Dan mereka (hamba al-Rahman) tidak menyaksikan majlis duta" (Surah al-Furqan:72)

Ini lagi petikan tulisan Ust Mohammad Nidzam dalam bukunya.

"Menurut Imam al-Qurtubi, antara sifat hamba Allah ialah mereka yg tidak menghadiri pendustaan dan kebatilan atau mereka menyaksikannya. Tafsir ini juga disepakati oleh al-Dahhak, Ibn Zaid dan Ibn Abbas. Ibn Abbas juga melaporkan, majlis dusta yang dimaksudkan dalam ayat ini ialah perayaan-perayaan orang kafir. (Tafsir al-Qurtubi, surah al-Furqan, ayat 72, juzuk 13, hal. 85-86)"

Di halaman muka surat 5, Ust Mohammad Nidzam ada menyebut 2 syarat memenuhi jemputan perayaan non-muslim iaitu;

1) Lokasi di mana ia diadakan.
Kalau jemputan tersebut diadakan di rumah ibadat mereka, jemputan tersebut tidak wajar diterima kerana ia simbolik kepada perayaan agama dan seolah-olah Muslim reda dengan agama tersebut.

2)Bukan bertujuan mengagungkan agama lain.
Membesarkan agama lain merupakan kesalahan besar dalam Islam. Ulama mazhab Hanafi menyebutkan bahawa sesiapa yg menghadiahkan kepada non-Muslim pada hari raya mereka (non-Muslim) akan sebiji buah tembikai dengan tujuan untuk membesarkan perayaan tersebut, maka ia telah kufur. (rujuk Ahkam ahli zimmah, juzuk 2, hal. 158)

Kesimpulannya, tindakan Zamry sebagai seorang Muslim memang salah. Jika dia hanya menghadiri perayaan agama lain yg dianjurkan oleh pemimpin non-Muslim dengan tujuan kemasyarakatan, menghubungkan tali persahabatan dll yg tidak berkaitan utk mengagungkan agama tersebut, barulah tidak salah (tetapi kena tengok lokasi la seperti yg saya dah cakap kat atas). Saya memberi komen ini hanya sekadar untuk berkongsi ilmu dan dijadikan panduan oleh para Muslim yang lain agar berhati-hati dalam merayakan perayaan. Jangan sampai kita jatuh kepada hukum kufur kerana telah redha kepada agama lain selain Islam.

"Sesungguhnya agama yang diredhai di sisi Allah ialah Islam" (Surah Ali Imran: 19)

Wallahualam.

haha pity on u who dont even know bout Islam..sgt mngagungkan open minded n modern..huhu..lenkali blajor dulu b4 nk komen n berhujah..kalo xreti bek join sister in islam je.ic gune title islam tp xtaw hape

maaf, pembetulan ejaan

.....tetapi saya berakap ni berdasarkan apa yang saya baca dari buku tersebut.

berakap=bercakap

"Dan mereka (hamba al-Rahman) tidak menyaksikan majlis duta" (Surah al-Furqan:72)

duta=dusta.

"“Tidak halal bagi kaum muslimin ber-Tasyabuh (menyerupai) mereka dalam hal-hal yang khusus bagi hari raya mereka ; seperti, makanan, pakaian, mandi, MENYALAKAN LILIN, meliburkan kebiasaan seperti bekerja dan beribadah ataupun yang lainnya."


kes nizar pegang lilin kat majlis teoh tu apa crita beb? boleh jawab?

Tahun baru cina ni bukan perayaan agama rite.. ia perayaan yg tiada berkaitan keagaaman like deepavali or christmas.. tahun baru cina is perayaan kaum cina...me speak no inglish...

oit milo...jawab la komen kes nizar pegang lilin tu.apahal tak jawab?

buntu eh? ke tengah buka kitab lagi nak cari idea putar belit?


hahaha..

penjelasan adun titi serong isu ir nizar PEGANG LILIN...

http://idhamlim.blogspot.com/2009/07/nizar-pegang-lilin-kenyataan-media-adun.html

camane plak ade pemimpin no 1 negare yg pegi batu caves sewaktu deepavali.... jgan tgok PR je tgok geng sndr same

erm.... mcm2 unsur kuar... sounds like u guys hav problem here... apa2 pon, kubur laen2, timbang berat dosa pahala pon laen2... jgn smpai kita2 nie yg tergoong mcm org2 tersebut dah la... apa2 pon, peace ya'll.. =)

sebetulnya ada salah faham mengenai isu ini.

hari raya yang dimaksudkan di dalam dalail yang diberikan oleh sahabat2 kita di atas menrujuk kepada perayaan agama. sedangkan tahun baru cina tidak dikaitkan dengan agama sebaliknya adat. perayaan tahun baru cina diraikan bukan disebabkan agama sebaliknya mengikut lunar kalendar yang diguna pakai oleh KAUM cina.


EmoticonEmoticon