Tuesday

Orang Asli serang putrajaya esok



Orang asli sekarang bukan macam orang asli dulu boleh diperbodohkan oleh kerajaan sewenang-wenang. Mereka pun sanggup berjuang untuk membela hak mereka sebagai rakyat Malaysia. Dijangka lebih ramai orang asli yang ditindas oleh kerajaan akan mengemukakan bantahan bertali arus sehingga suara mereka didengari. Janganlah mereka dianak tirikan, kata satu Malaysia (ala-ala 1 Israel).

Dipetik dari Malaysiakini.


Sekurang-kurangnya 1,000 Orang Asli dijangka berhimpun di Putrajaya esok untuk menyerahkan memorandum bantahan kepada perdana menteri berhubung dasar pemberi milikan tanah.

Perhimpunan tersebut anjuran bersama Persatuan Orang Asli Semenanjug Malaysia (POASM) dan juga Jaringan Kampung Orang Asli Perak.

Seorang koordinator POASM, Jenita Engi berkata, perhimpunan itu adalah untuk menyuarakan bantahan kepada Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung kandungan dasar berkenaan memandangkan rundingan dengan JHEOA awal bulan ini, gagal membuahkan hasil.

Dasar tanah tersebut disasarkan untuk dibentangkan di Parlimen selewat-lewatnya Jun ini sebagai cadangan pindaan Akta 134 Kanun Tanah Negara.


"Dalam konvensyen bersama JHEOA (Jabatan Hal Ehwal Orang Asli) di Cheras baru-baru ini, mereka gagal jelaskan mengenai isu-isu tanah dalam dasar ini sebab itu kita hendak bantah," katanya Jenita ketika dihubungi petang ini.

Jelasnya lagi, dasar berkenaan juga tidak memihak kepada Orang Asli dan tidak mewakili kemahuan golongan itu.

"Dasar itu menyatakan tanah seluas enam hingga lapan ekar sahaja diberikan kepada ketua isi rumah. Kita mahu semua tanah yang dbuka oleh nenek moyang kami sebelum ini diberikan milik kepada kami, bukan enam atau lapan ekar sahaja," katanya lagi.

Tambahnya, masyarakat itu juga ingin menuntut supaya sekatan-sekatan dalam dasar tersebut dimansuhkan bagi membolehkan mereka diberikan hak untuk memperdagangkan tanah berkenaan.

Perhimpunan esok dijangka menjadi perhimpunan kedua seumpamanya, selepas mereka mengadakan satu demonstrasi di hadapan pejabat JHEOA di Gombak pada 24 Februari lalu


CiLiK©: Makin peninglah kepala najib semua lapisan masyarakat tak kira bangsa dah gunakan demonstrasi jalanan untuk menyuarakan perasaan. Pandangan dunia luar juga semakin goyah terhadap kepimpinan Najib kerana peningkatan ramai golongan yang tidak berpuas hati dengan kerajaan. Ops lupa najib dah ade perunding imej Yahudi yang boleh pulihkan imejnya nanti ha ha ha

9 comments

Hahaha ambik kau najib, kalau Unta pandai bercakap
Unta pun nak serang putrajaya...
Panggillah penasihat yahudi ko tu...
Biar jahanam Malaysia nih....

Bawak sekali ayam itik pergi DEMO
kat Putrajaya biar diorang tahu
Suara rakyat Suara Keramat!!!!!

Why are you guys so hate to your own Prime Minister? Isn't that stupid? Are you memberontak sebab tak suka cara Najib? Huh.

Kamen Rider Black~ delete 16 March 2010 at 22:03

Another anonymous..too afraid to use even @lias?

Will you still like the prime minister if he corrupted...whoever your prime minister or maybe president is?

This is a free country......

kalau hati dah busuk dgn nanah kebencian,, seribu kebaikan ditutp dgn satu kesilapan sahaja.
Itulah lumrah manusia yg melebihkan amarah dlm segala pemikiran.

Kamen Rider Black~ delete 16 March 2010 at 23:18

Namewee: betul...mmg ini lumrah manusia...tp yg kita nampak skrg bukan 'satu kesilapan' sahaja.... :)

Ini adalah satu daripada
kesilapan yang banyak telah
dilakukan Be End....

Jadi BN will be BE END soon. R.A.H.M.A.Najib. Hidup rakyat!.


EmoticonEmoticon