Sunday

Video bukti Orang Asli bukan makan angin ke putrajaya





Orang Asli bukan sekadar berjalan-jalan ke Putrajaya semalam tetapi membawa harapan yang sangat besar, kata presiden Persatuan Orang Asli Semenanjung Malaysia (POASM) Majid Suhut.

Beliau berkata demikian bagi menolak kenyataan Datuk Seri Shafie Apdal semalam yang mengatakan masyarakat tersebut bukannya berdemo di putrajaya tetapi sekadar mengunjungi pusat pentadbiran negara itu untuk melancong.

Mengulas lanjut, Majid berkata kenyataan itu mungkin dikeluarkan Shafie berdasarkan persepsi menteri pembangunan luar bandar dan wilayah itu terhadap usaha yang dilakukan Orang Asli bagi mempertahankan hak mereka.

"Itu kenyataan yang tidak berapa tepat. Mungkin dia salah cakap dan perlu diperbetulkan. Itu persepsi dialah, tapi tujuan kita sebenarnya serius untuk serahkan memo kepada perdana menteri dan juga kepada beliau," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Tambahnya, program dialog dengan Shafie semalam sememangnya tidak dirancang, malah menteri berkenaan mengambil peluang atas kedatangan mereka bagi mengadakan dialog tersebut.

"Rancangan kita bukan untuk dialog. Dialog itu menteri yang buat bila dia sedar kita datang untuk hantar memorandum.

"Orang Asli datang dengan belanja sendiri dan tidak dibiaya oleh mana-mana orang. Mereka datang untuk tengok sendiri saya serahkan memorandum tersebut. Mereka tidak akan percaya jika sekadar dengar cerita orang," katanya lagi.

Untuk melihat sendiri keadaan di putrajaya semasa demonstrasi orang Asli di putrajaya, sila klik video di bawah ini.



CiLiK©: Inilah dia Kerajaan yang merompak hak rakyat, Orang Melayu dah lama dah kena tindas, contohnya rakyat Kelantan berkenaan Royalti, kini orang asli pulak. KERAJAAN PEROMPAK!!!

5 comments

Hafszach : Buat Milo Suam, Tolong paparkan tulisan aku ni supaya masyarakat tidak keliru tentang Anwar Ibrahim yg sedang hangat diaibkam oleh media masa kononnya memgunakan nama yang di-Pertuan Agong dalam kes 29 sept.

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk menjalankan sebarang siasatan berhubung dakwaan Datuk Seri Anwar Ibrahim kononnya Yang di-Pertuan Agong telah memperkenankan ketua pembangkang itu sebagai Perdana Menteri sekiranya rancangan "16 September" menjadi kenyataan. - Malaysiakini.com

Hafszach :

Persoalannya di sini, perlukah Anwar Ibrahim disiasat berhubung kes 29 sept kerana membabitkan nama Yang di-Pertuan Agung... ??

Bagi aku tak perlu kerana Anwar mengikut prosedure yang betul dan sah dari segi undang2 dan Perlembagaan Negara.. ( sila semak Perlembagaan Negara ).

" Sesiapa yg mendapat sokongan majoriti maka dia berhak menjadi PM tanpa mengira bangsa dan agama. "

Cuba kita imbau kembali kes peralihan kuasa di perak bila mana2 ekoq ahli PKR dan se ekoq ahli DAP keluar parti dan menjadi Ahli Parlimen Bebas serta menyokong BN ( walaupun kesemua mereka bukan menjadi Ahli Parlimen BN- hanya menyokong BN ). Pada ketika itu apa yg Najib buat..?? pagi2 buta najib dah pi jumpa sultan perak utk BN mengambil-alih kuasa negeri Perak..walaupun yg lompat tu bukan menjadi ahli Parlimen BN cuma Ahli Parliment Bebas.. dan Najib telah menyediakan ribuan Polis dan FRU utk berkawal takut rusuhan berlaku..

Begitu juga halnya dgn Anwar sebelum Ahli BN melompat parti pada 29 sept maka beliau awal2 lagi memberitahu ke bawah duli Seri paduka Baginda yang di-Pertuan Agong tentang perkara tersebut. Anwar mendakwa bahawa Panglima Angkatan tentera akan menyokong beliau juga adalah benar kerana jikalau sekiranya 29 sept tersebut menjadi kenyataan maka sudah tentu Agong akan mengarahkan Angkatan tentera menjaga keselamatan negara kerana dikhuatiri akan berlaku perkara2 yg tidak diingini kerana tentera berada dibawah bidang kuasa Agong- so apa yg peliknya..

Anwar keluar Parliment ketika kes ini dibangkitkan sebenarnya bukan kerana takut atau rasa bersalah tetapi kerana tidak mahu nama yg dipertuan Agong dipermain2kan oleh Ahli Parlimen UMNO dgn cara yg biadap di dalam dewan parliment.. so langkah Anwar itu adalah suatu langkah yg terpuji.. demi menjaga maruah serta nama baik ke bawah duli Tuanku..

Kerana sejarah telah membuktikan bahawa pada tahun 1992 demi kuasa politik, UMNO telah dengan biadapnya mencerca dan memaki hamun Raja2 melayu termasuk yang di-Pertuan Agong di dalam dewan Parlimen dgn tujuan untuk membatalkan kekebalan serta kuasa raja2 melayu termasuklah kekebalan Yang di-Pertuan Agong itu sendiri.. Aku ada handsad Parliment pada tahun tersebut..
Tunggu pilihanraya yg ke-13 kesemua rakaman perhimpunan agong UMNO pada tahun tersebut yg mencerca Raja2 Melayu akan beredar dalam pasaran..


Lebih pelik lagi bila bekas Panglima Angkatan tentera menyatakan bahawa beliau tidak tahu menahu tentang hal tersebut dan tidak pernah bersetuju dgn Anwar Ibrahim tentang Peralihan kuasa tersebut.. huhu benda 29 sept tak berlaku kalau berlaku sudah tentu dia akan dapat arahan dari Agong supaya bersiap sedia.. apa punya karatlah... !!!


So.. Rakyat khususnya org melayu kena faham tentang Perlembagaan Negara kalau tak kita akan diperbodohkan oleh BN selama2nya

Citt..POdahhhhh..nak cover pun tak masuk akal..mcm cakap dlm cerita tamil..sudah laa..hang pa mmg katun..

apa yg katun ? umngok memang katun....terlalu takut dgn anwar sampai ari2 main kotor utk jatuhkan anwar......sapa tamil? umngok la tamil GAS hahahahaa

makan angin- jawapan kelakar giler2...
mcm celaka je bg jwpn camtu..mcm Orang Asli ni kolot sgt nk dtg Putrajaya nk melancong je...
x reti hormat org lain,inilah wajah sbnr BN...
org BN ske berangan org2 FELDA,Orang Asli semua ske die....ingat Orang Asli bodoh ker?drg ramai kot blaja kt U...org2 FELDA pun tggu ms je nk beralih sokongan..sbb skrg BN mainkan isu "terhutang budi" kt org2 FELDA.generasi baru FELDA dh x rase terhutang budi dh..mereka dibantu kerajaan,tp maju dgn usaha sendiri gak...
sedialah BN,jatuh sudah empayar zalim korg....

eleh...makan angin...petrajaya ada pe?? xcantik lgsung, penuh ngn noda2 kat dinding bangunan, bekas dosa2 puak2 yg duk dalm 2...bebal ko mmg bebal shafie...Ya Allah, cepat2la hpuskn puak2 ni...

-boboiboy-


EmoticonEmoticon