APCO dan 1 Indonesia adakah satu kebetulan?

Baru-baru ini kita digemparkan dengan persamaan konsep 1 Malaysia dengan 1 Israel. Konsep 1 Malaysia dikatakan hasil nasihat dari Yahudi APCO kepada Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak memandangkan konsep itu serupa dengan konsep 1 Israel yang digunakan di Israel oleh Ehud Barak (Perdana Menteri Israel) pada tahun 1999. Namun begitu APCO di dalam laman webnya menafikan bahawa syarikat itu terlibat dengan konsep 1 Malaysia. Tetapi adakah kita boleh mempercayai kenyataan dari syarikat Yahudi ini?

Apa yang lebih menghairankan di sini ialah bagaimana Indonesia yang juga menggunakan khidmat dari Yahudi APCO ini menggunakan konsep yang sama seperti 1 Israel dan 1 Malaysia? Malah lambang dan slogan konsep 1 Indonesia juga dilihat terlalu mirip dengan 1 Malaysia yang digunakan di Malaysia. Jika di Malaysia slogan 1 Malaysia ialah "Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan" slogan 1 Indonesia pula dilihat begitu mirip sekali iaitu "Masyarakat dahulukan, Pencapaian utamakan"Adakah sekadar kebetulan? Sekiranya ia satu kebetulan, ia menjadi satu kebetulan yang ajaib!

Sila lihat gambar dibawah ini konsep 1 Malaysia dan 1 Indonesia begitu serupa


Ini pula bukti bahawa kerajaan Indonesia juga menggunakan penasihat Yahudi APCO


Dokumen bukti bahawa kerajaan Indonesia menggunakan khidmat yahudi APCO boleh dimuat turun di link ini www.apcoworldwide.com/Content/pdfs/Indonesia_Brochure.pdf
Persoalan yang timbul dari persamaan ini:
  1. Adakah Kerajaan Indonesia atau kerajaan Malaysia yang meniru antara satu sama lain?
  2. Adakah perkara ini sekadar satu kebetulan yang ajaib?
  3. Sekiranya Indonesia meniru Malaysia, tidakkah pemimpin Indonesia akan malu apabila rakyat mengetahui bahawa idea 1 Indonesia diciplak dari negara jiran? Begitu juga jika perkara sebaliknya yang berlaku.
  4. Adakah idea 1 (one) ini terlalu agung sehingga Malaysia dan Indonesia memakai konsep yang sama?
  5. Perlukah konsep 1 Malaysia ini ditiru bulat-bulat oleh Indonesia sehinggakan lambang 1 Indonesia dan juga slogan yang digunakan begitu serupa?


CiLiK©: Nampaknya Yahudi APCO ni pun tak cukup bijak nak menipu sampai boleh kantol! Ataukah mungkin ini juga merupakan salah satu rancangan mereka (Yahudi APCO)? Rasanya isu ini harus ditangani dengan serius. Ini bukan lagi sekadar isu politik Kerajaan dan pembangkang, Yahudi APCO harus disingkirkan dari menjadi tangan-tangan ghaib yang menjejaskan keselamatan negara!

56 Comments

  1. satu lagi pembohongan dan penipuan rejim BN/umNo kepada rakyatnya... berpolitik atas dasar menipu , berbohong. mencuri harta rakyat, pembunuh, perasuah dan segala yang buruk buruk sahaja yang ada kat UmnO kini...memang bangsat Najeep dan UmnO yang menipu melayu dan seluruh umat Islam seluruh dunia... apa lagi puak rasist melayu, sokong aje tak tentu hala. fikirlah gunakan akal yang waras. tak kan sampai sanggup bersekongkol dengan bendap-benda fasik macam ni...

    ReplyDelete
  2. satu najib satu rosmah satu malysia dua PM

    ReplyDelete
  3. abes ler...jap lg semua nk jadi satu je...negara dioerng je.......lps neh...gaduh same2 negara ler.....pandai yahudi neh....memupuk semangat kekitaan....heheh

    ReplyDelete
  4. Aik,sama plk 1 indonesia tuh punyer tema yerk...Masyarakat dahulukan,Pencapaian Utamakan...

    1 malaysia plk,Rakyat didahulukan,Pencapaian Diutamakan...Senang giler APCO dapat duit...Ha ha ha...Bodoh giler PM kiter...

    ReplyDelete
  5. betul ker ni?
    bila 1 indonesia.. aku search x jmper pon

    ReplyDelete
  6. bukan 1 indonesia dah diorang gunakan dah lama ke?
    malu btol! da la orang indon sibok panggil malaysia ni Malingsia.
    tahniah najib kerana mengesahkan itu! =(

    ReplyDelete
  7. aku cume nak gelak jek.. hahahaha.. tak tau nak cakap pe lagi dah..

    ReplyDelete
  8. keseluruhan negara bekas jajahan belanda dan british dikonsepkan dengan ideologi new world order dan diperintah di bawah one great eye ( etc di sebut 1 msia, 1 israel dll),

    cuba perhatikan bentuk susunan kerusi dalam dewan parlimen msia ianya berbentuk bunga Menorah jewish jika di lihat dari atas, sebab itu stesen tv be-end kerap kali menunjukkan kedudukan sidang parlimen dari atas dan siapa yang sebenarnya berkuasa di sebalik parlimen tersebut iaitu Jewish ashkenazi (yakjuj makjuj)> http://www.rothschild.com/

    ReplyDelete
  9. Anonymous | April 11, 2010 12:08 AM

    keseluruhan negara bekas jajahan belanda dan british dikonsepkan dengan ideologi new world order dan diperintah di bawah one great eye ( etc di sebut 1 msia, 1 israel dll),

    cuba perhatikan bentuk susunan kerusi dalam dewan parlimen msia ianya berbentuk bunga Menorah jewish jika di lihat dari atas, sebab itu stesen tv be-end kerap kali menunjukkan kedudukan sidang parlimen dari atas dan siapa yang sebenarnya berkuasa di sebalik parlimen tersebut iaitu Jewish ashkenazi (yakjuj makjuj)> http://www.rothschild.com/
    ----------------------------------------

    setuju.. bayang2 new world order da makin jelas. konspirasi dajjal laknatullah.

    ReplyDelete
  10. PM kiter tu bodoh sikit aja....
    Yang bodoh banyak tu, kita yang pilih dia jadi PM.

    ReplyDelete
  11. aku search kat google, tak jumpa pun 1 indonesia. bagi bukti biarlah betul2. nanti puak sana serang, tak terjawab nanti...

    ReplyDelete
  12. Tahniah bro! Teruskan pendedahan sebegini dan harus ada fakta susulan. Biar penyokong tegar UMNgok ni sedar sikit ats apa isu UUMNO-APCO dibangkitkan selama ini....sedarlah.

    ReplyDelete
  13. eh laaaa guna la idea lain ye x?

    ReplyDelete
  14. jangan bagi muka kat ejen-ejen apco(ameno le tu)sebelum rakyat lumat digodam...

    ReplyDelete
  15. Tak ada masaalah pun kalu meniru. Apa yang penting kesejahteraan rakyat dapat dikecapi. Sama la juga Jepun meniru Amerika buat kereta, juga Korea meniru Jepun & Amerika buat kereta. Apa masaalahnya?

    Pada saya, jika rakyat dapat nikmat dari sesuatu dasar atau program, ITU YANG PENTING.

    ReplyDelete
  16. Dari satu segi memang tak salah meniru...
    Tapi yang Najib dok pung pang-pung pang kata
    idea 1 Malaysia tu idea asal dia pasai apa?!!!

    ReplyDelete
  17. Anonymous | April 11, 2010 4:22 AM

    PM kiter tu bodoh sikit aja....
    Yang bodoh banyak tu, kita yang pilih dia jadi PM.

    -------

    Akaka.. betul betul betul :P

    Sham, Shah Alam

    ReplyDelete
  18. Persoalan diatas bukan sebab tiru@ciplak konsep "one" tu tapi menggunakan khidmat nasihat dari agensi yg sama "APCO" dan "trademark" pun hampir sama bunyinya...boleh tak APCOUMNO beri penjelasan kenapa Indonesia menggunakan slogan, lambang, trademark yg sama????

    amusza

    ReplyDelete
  19. Mereka merancang
    Allah juga merancang
    ......

    ReplyDelete
  20. Satu Indonesia yang dibuat oleh orang malaysia ke? ha ha! Itu bukan bahasa lazim indonesia. Nampak sangat ada pihak yang tidak bertanggungjawab! hmmmmmmmmmmmm!

    ReplyDelete
  21. Pelajar Malaysia di Indonesia12 April 2010 at 23:05

    Saya merasa agak terpanggil untuk memberi komen kpd artikel mengenai 1 Indonesia.

    Untuk pengetahuan, saya adalah salah seorang diantara pelajar Malaysia yang kini menuntut di universiti2 di Indonesia. Malah saya sendiri dari Kampus UGM Bulaksumur, Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, yg hampir mencecah 4 tahun lamanya saya disini.

    Setelah saya membaca artikel yang serupa di blog Bujang Susah, Milo Suam, TKO, serta ruang forum Minda Rakyat. Pada dasar hujah pertikaian 1 malaysia dan 1 Indonesia, yang saya kira agak janggal dan terdapatnya beberapa point2 yang saya kira agak meleset.

    Begitu juga, saya pasti bahawa tuduhan ini dimulakan dari blog milosuam pada jam 6.20pm oleh SI CILIK, April, 10th, 2010.
    http://milosuam.blogspot.com/2010/04/apco-dan-1-indonesia-adakah-satu.html

    Bukti 1: Penggunaan Bahasa.
    Kejanggalan yang saya kira agak ketara digunakan disini adalah kpd slogan 1 Indonesia. Hakikatnya rakyat Indonesia dan pemerintah Indonesia itu sendiri tidak menggunakan apa2 pun perkataan yang membawa maksud ”penyatuan bangsa Indonesia” dgn merujuk kpd 1 Indonesia.
    Tetapi secara lazimnya maksud ”penyatuan bangsa Indonesia” lebih diguna pakai atau secara meluasnya dgn perkataan SATU NUSA, atau SATU NUSANTARA.

    Kalau di Malaysia, maksud nusantara lebih kpd gugusan melayu, tetapi di Indonesia maksud ”Nusantara” itu sendiri hanya mewakli perkataan ”Negara Indonesia”.
    Nusa itu membawa maksud terdiri dari beberapa pulau yang terpisah2. tapi tetap satu dibawah bhinneka tunggal ika. lambang negara Garuda. landasan negara adalah pancasila. Gabungan2 Kepulauan, Provinsi, kabupaten dan kecamatan membantuk nusantara. Kesimpulan. Nusantara membawa arti Negara Indonesia yg terdiri dari pulau-pulau yg sambung menyambung jadi satu itulah indonesia.
    Malah rakyat Indonesia sendiri telah mengangkat perkataan Nusa (nusantara) lebih tinggi keramatnya.

    Maka tidak mungkin 1 Indonesia digunapakai.
    (Namun tetap ada munasabahnya hanya jika 1 Nusa digunapakai.)

    Bukti 2: Link gambar Banner.
    Penulis dalam blog milosuam, iaitu SI CILIK, berjaya memberi link website APCOworlwide di Indonesia.
    Tetapi SI CILIK gagal memberi link gambar yg beliau sertakan, atau link gambar tersebut yg beliau ambil dari mana?
    Malahan SI CILIK gagal memberi link website 1 Indonesia sebagai melengkap bukti tuduhan beliau(jika ada untuk rujukan)
    Kejanggalan makin terserlah apabila kebanyakan bloger2 di Indonesia lebih banyak memperkatakan dan berbicara mengenai 1 Malaysia dari menyentuh 1 Indonesia (jika pun 1 Indonesia itu wujud)
    Blog2 hangat dan media2 elektronik indonesia seperti mediaindonesia, astaga, theunspung, antaranews, surya, serta tempointeraktif lebih banyak membicarakan 1 Malaysia, sedangkan 1 Indonesia (jika pun wujud) tidak pula disebut.

    ReplyDelete
  22. Pelajar Malaysia di Indonesia12 April 2010 at 23:06

    Bukti 3: Link APCO Indoneisa
    Kewujudan APCO di Indonesia mmg diperakui. Malah APCO itu sendiri terdapat diserata dunia. Malah di Asia sahaja, terdapatnya 13 pejabat operasi mereka seperti Bangkok, Beijing, Guangzhou, Hanoi, Ho Chi Minh City, Hong Kong, Jakarta, Kuala Lumpur, Mumbai, New Delhi, Shanghai dan Singapura.
    Malah link yg disertakan oleh SI CILIK hanya link umum mengenai operasi APCO di Indonesia. Jadi tidak ada masalah untuk SI CILIK menyelitkan link ini kedalam artikel fitnah beliau.
    Namun hakikatnya link tersebut tidak sedikitpun menyentuh tentang perlaksanaan konsep 1 Indonesia, mahupun 1 Nusa.

    Bukti 4: Slogan
    Slogan 1 Malaysia "Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan" juga dikatakan oleh SI CILIK bahawa ditiru dari 1 Indonesia (jika pun wujud) "Masyarakat dahulukan, Pencapaian utamakan"
    Di Indonesia, rakyat umum telah sedia maklum bahawa kewujudan slogan "Masyarakat dahulukan, Pencapaian utamakan" bukan membawa maksud kpd perlaksanaan konsep pemerintahan Negara Indonesia. Tetapi slogan ini terhasil apabila Herry Zudianto terpilih sebagai WALIKOTA Yogyakarta (ataupun diMalaysia ia setaraf ADUN) pada 26 November 2006, dan kesungguhan beliau menentang korupsi (rasuah) dan komitmen pemerintahan beliau di kawasan beliau, iaitu Yogyakarta.
    Bukti Fakta: http://www.jogjakota.go.id/index/extra.detail/2732/pemerintahan-jelek-apabila-korupsi-dilakukan-secara-sistemik.html

    Maka slogan "Masyarakat dahulukan, Pencapaian utamakan" boleh dikatakan dicipta oleh Zudianto itu sendiri tanpa masuk campur APCO.
    Malah slogan ini sendiri tidak membawa maksud kpd penyatuan Indonesia tetapi lebih kpd komitmen Walikota Yogyakarta Herry Zudianto sebagai wakil pemerintah di Yogyakarta.

    Perlancaran slogan Piagam Komitmen Herry Zudianto ini telah secara rasminya dilancarkan pada 17 oktober 2009 pd jam sekitar 8:30 malam, pd mlm karnival Jogyakarta semperna hari ulang tahun ke 253 kota tersebut.
    Bukti Fakta: http://www.mediaindonesia.com/read/2009/10/18/100832/90/14/Jogja-Java-Carnival-2009-Meriah

    Manakala 1 Malaysia dgn slogan ”Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan” diperkenalkan oleh DS Najib sejurus beliau memegang tampuk pimpinan negara sbg Perdana Menteri pada 3 April 2009.
    Bukti Fakta: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0404&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_02.htm
    Disini juga secara jelas membuktikan bahawa Slogan 1 Malaysia ”Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan” lebih dahulu diperkenalkan iaitu pada 3hb april 2009
    Sedangkan slogan Piagam Walikota Yogyakarta Masyarakat dahulukan, pencapaian utamakan” hanya diperkenalkan pada 17 oktober 2009.

    ReplyDelete
  23. Pelajar Malaysia di Indonesia12 April 2010 at 23:07

    Bukti 5: Antara Lambang 1 Indonesia dan lambang 1 Malaysia.
    Jika 1 Indonesia tidak pernah dibicarakan oleh mana2 pihak di Indonesia, dan saya sebagai penuntut Malaysia yg menuntut di Indonesia sendiri tidak pernah mendengar tentang 1 Indonesia disebut2, adalah tidak mustahil jika saya katakan bahawa 1 Indonesia tidak wujud seperti yg dikatakan oleh SI CILIK.
    Mungkin juga SI CILIK disini dapat membuktikan tuduhan beliau dgn menyertakan link 1 Indonesia, atau mana2 link kajian dan bacaan beliau ttg kewujudan 1 Indonesia.

    Jika konsep 1 Indonesia dikhuatiri tidak wujud, masakan akan ujud lambang 1 Indonesia.
    Untuk makluman, banner2 printing digital seperti ini mudah diperolehi di Indonesia pada kadar serendah 16 ribu rupiah (rm6.40). Saya tidak pasti pula berapa kos yg diperlukan di Malaysia untuk membuat banner sedemikian.
    Bukti Link: http://surabaya.olx.co.id/kapasitas-besar-kaos-printing-banner-pilkada-kampanye-iid-32973447

    http://cetakprint.blogspot.com/2009/04/cetak-banner.html

    http://bungnashyr.wordpress.com/2009/02/08/harga-cetak-banner-2/


    Hakikatnya, dosa membuat fitnah menjauhkan diri dari syurga. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim). Dosa menyebar fitnah umpama api membakar ranting kering kerana ia cepat merebak dan akan menjadi abu sepenuhnya. Dosa menyebar fitnah menyebabkan pahala terdahulu dihilangkan sehinggakan penyebar fitnah akan menjadi muflis di akhirat nanti.

    ReplyDelete
  24. Pelajar Malaysia di Indonesia12 April 2010 at 23:08

    Saya merasa agak terpanggil untuk memberi komen kpd artikel mengenai 1 Indonesia.

    Untuk pengetahuan, saya adalah salah seorang diantara pelajar Malaysia yang kini menuntut di universiti2 di Indonesia. Malah saya sendiri dari Kampus UGM Bulaksumur, Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, yg hampir mencecah 4 tahun lamanya saya disini.

    Setelah saya membaca artikel yang serupa di blog Bujang Susah, Milo Suam, TKO, serta ruang forum Minda Rakyat. Pada dasar hujah pertikaian 1 malaysia dan 1 Indonesia, yang saya kira agak janggal dan terdapatnya beberapa point2 yang saya kira agak meleset.

    Begitu juga, saya pasti bahawa tuduhan ini dimulakan dari blog milosuam pada jam 6.20pm oleh SI CILIK, April, 10th, 2010.
    http://milosuam.blogspot.com/2010/04/apco-dan-1-indonesia-adakah-satu.html

    Bukti 1: Penggunaan Bahasa.
    Kejanggalan yang saya kira agak ketara digunakan disini adalah kpd slogan 1 Indonesia. Hakikatnya rakyat Indonesia dan pemerintah Indonesia itu sendiri tidak menggunakan apa2 pun perkataan yang membawa maksud ”penyatuan bangsa Indonesia” dgn merujuk kpd 1 Indonesia.
    Tetapi secara lazimnya maksud ”penyatuan bangsa Indonesia” lebih diguna pakai atau secara meluasnya dgn perkataan SATU NUSA, atau SATU NUSANTARA.

    Kalau di Malaysia, maksud nusantara lebih kpd gugusan melayu, tetapi di Indonesia maksud ”Nusantara” itu sendiri hanya mewakli perkataan ”Negara Indonesia”.
    Nusa itu membawa maksud terdiri dari beberapa pulau yang terpisah2. tapi tetap satu dibawah bhinneka tunggal ika. lambang negara Garuda. landasan negara adalah pancasila. Gabungan2 Kepulauan, Provinsi, kabupaten dan kecamatan membantuk nusantara. Kesimpulan. Nusantara membawa arti Negara Indonesia yg terdiri dari pulau-pulau yg sambung menyambung jadi satu itulah indonesia.
    Malah rakyat Indonesia sendiri telah mengangkat perkataan Nusa (nusantara) lebih tinggi keramatnya.

    Maka tidak mungkin 1 Indonesia digunapakai.
    (Namun tetap ada munasabahnya hanya jika 1 Nusa digunapakai.)

    Bukti 2: Link gambar Banner.
    Penulis dalam blog milosuam, iaitu SI CILIK, berjaya memberi link website APCOworlwide di Indonesia.
    Tetapi SI CILIK gagal memberi link gambar yg beliau sertakan, atau link gambar tersebut yg beliau ambil dari mana?
    Malahan SI CILIK gagal memberi link website 1 Indonesia sebagai melengkap bukti tuduhan beliau(jika ada untuk rujukan)
    Kejanggalan makin terserlah apabila kebanyakan bloger2 di Indonesia lebih banyak memperkatakan dan berbicara mengenai 1 Malaysia dari menyentuh 1 Indonesia (jika pun 1 Indonesia itu wujud)
    Blog2 hangat dan media2 elektronik indonesia seperti mediaindonesia, astaga, theunspung, antaranews, surya, serta tempointeraktif lebih banyak membicarakan 1 Malaysia, sedangkan 1 Indonesia (jika pun wujud) tidak pula disebut.

    ReplyDelete
  25. 1) tak perlu memberi bukti palsu pun, kalau pun tidak suka dengan kerajaan Rosmah.
    2) memalukan sekiranya benar pemalsuan bukti berlaku. Maka, tiada bezalah blogger PR ngan blogger BN.. (walaupun tidak semua, palitan pada semua)
    3) Milosuam harus jawab bukti pelajar Malaysia di Indonesia di atas!!

    ReplyDelete
  26. BANGSAT BETUL BANGSA DAJJAL YANG HIDUP DIMALAYSIA! MAKANAN DAN MINUMAN MEREKA HANYA FITNAH!

    ReplyDelete
  27. Kepada Pelajar Malaysia di Indonesia

    Terima kasih di atas komen anda, saya alu-alukan komen seperti ini.

    Anda sama ada sedar atau tidak telah mencetuskan kekeliruan dan memburukkan status BloG MiLo SuaM.

    Baiklah, tolong tunjukkan di mana tulisan saya yang berbaur fitnah? kalau dilihat artikel di atas merupakan persoalan kepada persamaan-persamaan yang tibul dari 1 Malaysia dan 1 Indonesia dari segi:

    1- Nama 1 Indonesia dan 1 Malaysia (serupa)
    2- Slogan (serupa)
    3- Kewujudan APCO di kedua-dua negara
    4- Lambang bendera negara di dalam angka satu (serupa).

    Dalam komen anda di atas anda sendiri telah buktikan wujudnya konsep Satu Indonesia dan slogan 'Masyarakat dahulukan Pencapaian utamakan'. Jadi tiada isu fitnah di sini kerana apa yang saya katakan bukan diada-adakan.
    rujuk sini: http://www.mediaindonesia.com/read/2009/10/18/100832/90/14/Jogja-Java-Carnival-2009-Meriah

    Isu di dalam artikel di atas ialah mengapa adanya persamaan yang banyak? semua orang yang melihat pastinya akan merasa hairan..

    Sesiapapun akan berasa pelik, dan tiada satu pun tulisan saya di atas yang menuduh secara terang tetapi saya berikan persoalan. Mana yang fitnah? Adakah gambar di atas diada-adakan? jawapannya tidak!

    Kalupun ada mungkin silap paham dan kelemahan saya kerana menganggap 1 Indonesia mewakili Indonesia tetapi rupanya sekadar mewakili yokjakarta terima kasih kerana memperbetulkan. tetapi yokjakarta juga adalah dalam kerajaan indonesia bukan? tiada kontradiksi di sini....

    Anda nilailah sendiri samaada sy sengaja memfitnah atau tidak...
    wallahua'lam

    ReplyDelete
  28. YA! saya sokong dengan Si Cilik, tiada unsur unsur fitnah di dalam artikel ini. yang deketengahkan adalah PERSOALAN mengapa ianya hampir serupa. Bukankah logik akal itu akan bertanya pada diri tentang miripnya KONSEP,LOGO dan yang lebih menimbulkan persoalan LOGIK AKAL itu adalah dengan wujudnya APCO itu di Indonesia. Bernama Pelajar tetapi tiada keuntungan yang boleh dibawa bersama akal. Apalah kau ini seperti mahu mengelirukan. Memang sepatut di delete post kau ini kerana kau yang MEMFITNAH dengan mengatakan Milo Suam memfitnah.

    ReplyDelete
  29. ...Herry menambahkan, sebagai kepala daerah, saya tidak memposisikan sebagai walikota tapi sebagai kepala pelayan masyarakat kota Yogyakarta yang mempunyai motto "Masyarakat Dahulukan Pencapaian Utamakan Untuk Indonesia". (Baca cerita sepenuhnya di http://gudeg.net/id/news/2009/11/4952/Pemberantasan-Korupsi-Harus-Secara-Sistematis.html)

    ...Walikota Yogyakarta menyerahkan Piagam Satu untuk Indonesia Kota Yogyakarta, yang berbunyi " 1 Indonesia, Masyarakat Dahulukan, Pencapaian Utamakan, Untuk Indonesia". Puncak acara JJC tahun ini, ditutup dengan pesta kembang api yang spektakuler, sembari diiringi oleh iringan gamelan Jawa. (Baca cerita sepenuhnya di http://rripro2jogja.com/id/insert/news-update/434-jjc-menghibur-masyarakat-yogyakarta.html)

    ReplyDelete
  30. Khairy: Anwar juga ada hubungan dengan APCO

    Oleh Shazwan Mustafa Kamal

    KUALA LUMPUR, 30 Mac — Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin mendakwa Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim juga ada hubungan dengan pegawai-pegawai APCO.

    Kenyataan Khairy (gambar) itu dibuat sejurus selepas Anwar mendedahkan di Parlimen bahawa hubungan APCO dengan kerajaan bermula sebelum konsep 1 Malaysia diperkenalkan.

    “Kita mendengar penjelasan Ketua Pembangkang... ia hujah yang lemah,” kata Khairy.

    Ahli Parlimen Rembau itu berkata Anwar secara peribadi ada hubungan dengan personaliti-personaliti utama dalam majlis penasihat antarabangsa APCO.

    “Jika kita lihat pada majlis penasihat antarabangsa firma ini, ada beberapa pemimpin yang ada hubungan dengan Anwar Ibrahim.

    “Ini adalah syarikat yang sama Anwar mendakwa mempunyai hubungan yang kukuh dengan kerajaan Israel sedangkan anggota majlis penasihat antarabangsa mempunyai hubungan yang kukuh dan bersifat peribadi dengan Anwar,” kata Khairy.

    Salah seorang yang beliau sebutkan ialah Stephen J. Solarz, yang merupakan bekas anggota Kongres.

    Khairy mendakwa Solarz pernah berada bersama Anwar dalam International Crisis Group.

    Selain itu menurut Khairy, personaliti-personalti lain Besides Solarz, Sergio Marchi, Lalit Mansingh, Aleksander Kwasniewski (bekas presiden Poland), Jane Nelson dan Elliot Abrams yang turut mengenali Penasihat PKR itu secara peribadi.

    Keenam-enam mereka kini menganggotai majlis penasihat antarabangsa APCO Worldwide.

    “Lalit Mansingh merupakan rakan sepasukan Anwar dalam badan pemikir pro-Israel, Brookings Institute, yang diuruskan oleh Saban Centre for Middle East Studies.

    “Brookings Insitute yang selalu menjemput Anwar sebagai penceramah dalam persidangan-persidangan dibiayai oleh Haim Saban, seorang Yahudi pro-Israel dan menentang rakyat Palestin,” katanya.

    ReplyDelete
  31. ini semua nya FITNAH belaka...1 indonesia x penah wujud,,,fitnah ini bertujuan untuk memburukkan kerajaan malaysia...

    ReplyDelete
  32. owh budak kj nie, masa belaja kat s'pore dan london dulu memang dah kaki clubbing, setakat minum beer,liqour sampai ketagih kacang ajer bgi dia, tu belum masuk bab betina beb mcm sebijik mcm kera ramai betina,s'porean, indon, minah omputih semua dia sapu

    kesian nori anak pak lah kena kencing dgn khairy, cinta apebenda kalau tujuan ngorat berangan nk jadi menteri, dengan pak lah pun dia bomohkan supaya dengar dan tunduk pada cakap dia!

    tgk perangai kj masa berhujah dgn anwar dlm perli-man sebijik mcm org mabuk todi

    ReplyDelete
  33. najib lembu...

    ReplyDelete
  34. aku google 'satu indonesia masyarakat didahulukan pencapaian diutamakan' tak ada pun apa2 yang relevant keluar. boleh percaya info ke ni???

    ReplyDelete
  35. tgk gmbo tu pun npk sgt la x real..

    ReplyDelete
  36. Ramai lagi yang buta kata artikel ni fitnah ye

    pergi kat link ni

    http://milosuam.blogspot.com/2010/04/bukti-wujudnya-konsep-1-indonesia.html
    dan ni gak

    http://milosuam.blogspot.com/2010/04/bukti-1-indonesia-bukan-fitnah-blog.html

    ReplyDelete
  37. yer ker ni 1 malaysia, 1 indonesia , 1 malaysia??..

    apsal aku search 1 indonesia dan 1 israel takder pon
    yang ade 1 malaysia jer...
    entah2 ko nak tipu ni...
    ingat kubur skit...

    ReplyDelete
  38. mungkin ini super impose.. atau ada org yg buat banner ni.. sebelum ni tak ada pun 1Indonesia.. bila ada APCO dan 1Malaysia ni keluar.. tup2 1Indonesia pun keluar sama.. sekarang ada org pulak sebarkan 1Indonesia kat internet supaya orang lain yg searching leh dapat info mengenai 1Indonesia.. mungkin ini helah sesetangah pihak untuk memburuk2kan kerajaan.. walaupun aku tak sokong UMNO tp aku rasa permainan politik sekarang sudah ditahap yg melampaui batas2 dan norma bangsa bertamadun.. pergh sampai spreadkan benda2 yg berkaitan dalam tenet.. mesti byk duit nk guna tu kan? mana dpt duit utk wat fitnah cam ni ek? (kalau betul2 fitnah).. tp jgn percaya bulat2.. sebab info yg ada adalah dari satu konspirasi untuk memburukkan kerajaan sekarang (mungkin).. so lu p-k lah sendiri.. sendri mau ingat.. akhirat yg pasti.. hukuman yg sejati..

    ReplyDelete
  39. aku masih lagi keliru dgn kesahihan blog ni.
    google ke, yahoo ke, aku tulis ape semua keluar..
    aku search jabatan agama Islam Selangor, black mentor, yahoo pun kenal & still dapat cari info..
    tp bila aku search 1 indonesia / 1 israel, x jumpa ape pun..
    kes 1 indonesia ni mcm kes 'bersatu aman sejagat'-3 line (bg sesape yg pernah dgr)..jarang2 org dgr, & kalau org search dalam yahoo pun susah nak jumpa..sbbnya ia belum meluas atau mungkin tidak/belum rasmi diguna pakai oleh masyarakat.
    takat 1 israel dalam wikipedia tu, nak tulis karangan panjang tu senang je..15 minit dah boleh buat wikipedia sendiri..

    ReplyDelete
  40. Sebagai Warga Negara Indonesia yang sering bolak-balik KL-Jakarta, kami tidak pernah meng-copy paste slogan 1Malaysia.. 1Malaysia itu kan hanya manifesto politic, bagus buat negara Anda, jadi perbezaan antara kaum dapat disatukan ke dalam nasionalisme. Tidak perlu memfitnah dan menjatuhkan sesama Melayu, meskipun anda semua beza parti dan golongan. Please jangan ikut macam Indo yang sudah kehilangan Mentri Kewangan kerana polical pressure. Saat ini PM Najib la yang terbaik dari seluruh orang di Malaysia menjadi kepala pemerintahan

    ReplyDelete
  41. AKU.BANGSA.MELAYU14 June 2010 at 19:36

    kawan2...xperlu la kite mengata atau memperkatakan yg ini buruk yg ini baik....pada hakikat nya, didalam dunia politik smua nya same jek...dmane2 ade penipuan dan juga kebenaran...ttpi sbgai org melayu kite kene bersatu...bangsa2 lain sdg melihat perbalahan kite malah mentertawakan kite...mereka hanye mnunggu masa dan ketika utk menguasai negara ini...ini negara MELAYU...kwn2 nk ke tgk bangsa dan rakyat melayu di pijak, di caci?? jwpn nye ade pade anda...renung2 kn dan selamat beramal...BERSATULAH WAHAI ORG2 MELAYU!!

    ReplyDelete
  42. perlu ke nak kutuk sane, kutuk sini? yang bercakap ni macam tau segalanya... semua yang benar dan yg slah sume die tau... perlu ke kite nak kutuk sesama sendiri?

    sebelum ni xpnah dengar pon pasal 1 Indonesia.. kalau ade, sure la dcanang satu asia macam 1 malaysia... but then again, kalau nak meniru pon, pike la sket.. takkan la dorang ni bodoh sangat nak tiru konsep dari negara jiran? kalo korang pon boleh pike kebodohan menciplak gagasan orang, takkan la orang yg jadi PM tuh xleh nak pike?

    plus, kalo bende baik, ape salahnye pon nak dikongsi?

    orang ni, kalo da benci kat kerajaan.. ape yg kerajaan buat sumer nampak yg x elok je..

    cube pike balik la... 53 tahun kite merdeka.. ape yg dah kerajaan beri pade kite? kite da ade segalanya hari ni.. x boleh ke kite nak bersyukur ngan ape yg ade skang? kenape mesti nak komplen sane, komplen sini.. mane yg tak betul tu tegur la... bgtau ape yg betul.. bukan nak buat huru hara..

    kat mate orang yg da benci ni... kerajaan je la yg buruk segalanya...

    sy bukan berpihak pade mana2.. just meluat dengan orang yang fanatik dengan politik... mengutuk orang sane sini... macam die paling bijak kat dunia..

    kite orang melayu, tapi parti smpai 3... asal ni dulu, name tanah melayu.. tapi hari ni, org elayu yg bodoh menghuru harekan negara sendiri...

    egatlah.. tak perlu nak tunding jari... kalau niat kita ikhlas untuk bangunkan bangsa n negara.. kite x perlu nak cariik salah siapa... yg penting kite usaha bersama...

    cakap la sy kolot or buta ke.. tapi pade sy, orang bercakap berlagak pandai ni lagik buta.. buta mata dan buta hatinya...
    wslm

    ReplyDelete
  43. I'm proud to be born as Chinese. To all of you Malay out there, you should think about how to united among yourself, not arguing each others. Be like us, even we are differences in some side we always help each others among us and not like you all. For your information, your level way of thinking is still far away behind from ours. Sorry to say but to see how the condition in our country now is you 'Malay' one day will be left behind. Cheers.

    ReplyDelete
  44. Saya tak nampak penulis menyalahkan kerajaan 100% namun penulis memberikan fakta dan bukti yang cukup serta menimbulkan persoalan untuk difikirkan bersama... apa yang anonymous atas ni merepek? Salah ke kalau dia berikan fakta dan bukti untuk dipersoalkan?

    ReplyDelete
  45. Ade juga Melayu yang menyamar nak jadi cina ye? IP address datang dari Facebook milik melayu... kahkahkah... mcm2 perangai org nak defend kerajaan =)

    ReplyDelete
  46. malaysia takut yahudi..
    pemimpin yg bodoh ~!

    ReplyDelete
  47. 1 indonesia????????????
    tak pernah dengar pun. saya org indonesia dan kami tdk pernah menggunakan slogan sperti itu.
    slogan bangsa kami adalah BHINNEKA TUNGGAL IKA BUKAN 1 INDONESIA,, MAKANYA KALO BIKIN BERITA TU YG BENER DONG,,JANGAN FITNAH!!!!!!! SUMPAH YA,,INI BENER2 NGAK LUCU!!!!!!

    ReplyDelete
  48. slogan ni menipu jer.msti ade unsur2 fitnah

    ReplyDelete
  49. Alex | November 7, 2010 9:31 PM

    "I'm proud to be born as Chinese. To all of you Malay out there, you should think about how to united among yourself, not arguing each others. Be like us, even we are differences in some side we always help each others among us and not like you all. For your information, your level way of thinking is still far away behind from ours. Sorry to say but to see how the condition in our country now is you 'Malay' one day will be left behind. Cheers."

    vs..

    Anonymous | November 7, 2010 9:34 PM

    Ade juga Melayu yang menyamar nak jadi cina ye? IP address datang dari Facebook milik melayu... kahkahkah... mcm2 perangai org nak defend kerajaan =)

    ---------------------------------------------------------
    kah kah kah,bengong gila siot,blh kantoi!..ade jg yg nk mnyamar jd cina...menyamar2 jg,jgn smpi minum arak cheers ko tu dh la..bru blh eja english satu perenggan dah menyamar nk jd cina..nnti kang buat gaduh kaum,mula la xnk ngaku...

    --------------------------------------------------------

    Sweet | November 11, 2010 1:00 AM

    1 indonesia????????????
    tak pernah dengar pun. saya org indonesia dan kami tdk pernah menggunakan slogan sperti itu.
    slogan bangsa kami adalah BHINNEKA TUNGGAL IKA BUKAN 1 INDONESIA,, MAKANYA KALO BIKIN BERITA TU YG BENER DONG,,JANGAN FITNAH!!!!!!! SUMPAH YA,,INI BENER2 NGAK LUCU!!!!!

    --------------------------------------------------------
    ni lg sekor,ntah menyamar jd indon pulak ke hape??klu dh indon pg blog indon..tp klu ko menyamar jg..waduh2,goblok la ngko...ko nk dgr melayu speaking jawa ke??

    apelah anonymous skalian,penulis mnimbulkan p'soalan..bukannya fitnah..klu dh nk bela umngok tu mcm2 la korg putar belit...dh mcm ular aku tengok..

    ReplyDelete
  50. alahai...semua cakap org menyamar la apa la....dr situ dh tau pemikiran org yg tulis blog nie mcm mana. kalau ia pun fakta..tapi cara penulisan tu sah2 biased..cuba ingat balik, masa tulis fakta2 tu..atas niat apa?....nak kondem gov..boleh tak kondem bende2 yg amat bermasalah.. takat 1Malaysia 1Isreal..apa salahnya. kalau concept yg ditiru boleh mengukuhkan ummah..why not... apa2 pun... ko mesti cakap ko betul kan, dan yg aku tulis ni salah.

    ReplyDelete
  51. 1 Indonesia - http://www.krjogja.com/news/detail/5816/.JJC.Lahirkan.Piagam.1.Indonesia..html

    1 israel - en.wikipedia.org/wiki/One_Israel

    ReplyDelete
  52. bodoh tunggul...

    ReplyDelete
  53. niat MiloSuam bkn nk kondem gomen, tp nk kondem idea 1Malaysia nie..
    kalo artikel nie xbetol atau salah, biar la..penulis bkn menuduh pn..cuma mengutarakan persamaan konsep 1Malaysia..
    Bila fikir balik, kalopn konsep one nie xde kena mengena dgn Malaysia, so..apa kejadahnya konsep Malaysia sama dengan Indonesia..dapat lg nama buruk malingsia..apa tugas2 APCO sebenrnya?? cuba fikirkan..xkan mende camnie pn nak panggil kebetulan?? hurmmm...
    so, apa facts pn yg pencacai umngok n pelajar indonesia bagi..still meninggalkan tanda tanya..kenapa perlu sama??
    dan lg..kalo bkn idea APCO..dah sah2 idea PM, sbb dia yg ngaku..so boleh ke kita katakan PM meniru konsep dari indonesia nie..hahahaha..dan lg, agak janggal la Indonesia meniru malaysia, sbb nama malaysia mmg dh melekat sbg peniru Indonesia..hahahha lagi..korang jawap la sendirik..

    ReplyDelete
  54. Sapa yg kata ni ngarut & super impose.please la.

    tngk la link bwh ni..depa buat ni utk Yogyakarta. bkn utk seluruh Indonesia mcm piagam 1Malaysia tu..xtau la sapa buat dulu.yg penting APCO!! APCO ISRAEL!! why Malaysia need them to do such thing here..aku xphm.why Israel!!

    http://www.krjogja.com/news/detail/5816/.JJC.Lahirkan.Piagam.1.Indonesia..html

    ReplyDelete
  55. in my opinion,it's an agenda to form a new world order...the freemasion wants to create a new world order....unites all the government
    -sue-

    ReplyDelete
  56. You are suck. 25 years i live ib Indonesia but never heard even read this "1 Indonesia" term. Indonesian government no need fools his people to unite them. Shame on your government, malaysian still in racial tension and too worry if sometimes Chinese will overpower you.

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan