Saturday

Dr Mahathir Perompak!


(Malaysiakini)
Barry Wain yakin 100 peratus dengan ketepatan fakta dalam bukunya Malaysian Maverick: Mahathir in Turbulent Times yang merekodkan kepincangan pentadbiran mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Wain berkata, semua maklumat tersebut, termasuk dakwaan penyelewengan berjumlah RM100 bilion oleh Dr Mahathir itu disokong oleh bukti.

Beliau juga mengarang buku itu dengan memasukkan pandangan Dr Mahathir bagi menyeimbangkan dakwaan yang dikemukakan.

Antaranya adalah kerugian melalui Perwaja Steel, yang didakwa Dr Mahathir "hanya RM1 hingga RM2 bilion," bukannya antara RM15 hingga RM20 bilion seperti ditulis oleh Wain.

"Dr Mahathir mempunyai memori singkat. Menteri kewangannya sendiri mengemukakan satu laporan audit oleh Pricewaterhouse (Cooper) di Parlimen pada pertengahan 1990-an. Kerugian pada masa itu, saya rasa berjumlah RM9.5 bilion dan ianya makin bertambah selepas itu.

"Dia tidak akan senang hati apabila diingatkan tentang perkara ini, tapi itulah kehidupan... Selagi saya (menulis dengan) seimbang kepada dia, dan saya telah terbitkan pandangan dia," kata Wain dalam satu wawancara khas dengan Malaysiakini semalam.

Dr Mahathir juga sebelum ini menafikan dakwaan Wain bahawa bangunan ibu pejabat Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) dibina dengan dana awam.

"Saya ada satu salinan akaun Umno yang diaudit, termasuk dana politik rahsia dan ia menunjukkan dengan jelas, mereka ada berpuluh juta di dalam akaun ketika (Daim Zainuddin) mengambil alih," katanya lagi.

Tambahnya, beliau juga menemuramah banyak sumber untuk buku tersebut bagaimanapun tidak memasukkan kesemuanya sekali.

"100 peratus (yakin), kesemua fakta adalah benar. Tidak ada satu pun kesalahan dalam buku tersebut.

"Sehingga hari ini, ia telah diulas boleh ahli ekonomi di Australia, Hong Kong dan (ahli ekonomi) di rantau ini termasuk Thailand.

"Ada satu ulasan di Malaysia, dalam talian, yang menulis satu fakta salah yang saya terpaksa ulas, untuk jelaskan bahawa orang yang menulis ulasan tersebut telah membuat kesalahan fakta berhubung kesan pilihan raya 1969, antara lainnya," katanya lagi.

Wain berada di negara ini sehingga minggu depan untuk mempromosikan bukunya itu yang bakal diulang cetak kali keenam dan diterjemahkan ke bahasa Melayu dan Cina.

25 comments

Kenapa KDN luluskan buku ni ?
Apa apapun kembalikan Tun Mahathir sebagai PM semula.....

jadi PM semula 200%b akan hilang lagi

Lor...adoyai nk mahathir jad pm semula.pasti malaysia jadi negara israel asia yg ke 3

Salam semua..

Walaupun aku x suka umno,politik etc.. tp aku harus akui byk jasa mahathir kepada kita semua.. sbb kroni2 dia yg lupa diri, dia yg kena tempias..

Just my 2 cent..

org luar suka hentam dia sbb Tun Mahathir sgt lantang menemplak mereka di arena antarabangsa.. mesti dia org malu/geram/x puas hati babe, apa lagi, diaorg fight back la.. aku bangga sbb Tun berani bersuara !!!..

Just my 2 cent

I have always said Dr Mahathir is a menace to his own people. Now only you can see the effects of his foolishness when the ringgit has halved its value overnight and your economy goes kaput.

Single handedly you have caused hardship to millions of your own people. You have built useless mega projects at tremendous cost to the country.

The telecoms tower in Kuala Lumpur and the highest building in the world show how stupid you are. Not only does it cause massive traffic jam, it has totally no purpose. If you need high ground for telecoms antennae a nearby mountain is there for free. This tower has no purpose from the ground up to 300 metres. The satellites make this totally unnecessary.

A fool and his money are soon parted. The only thing is you are the fool and the money belongs to Malaysians. You make 20% in every project, you have real estate in Japan and billions of shares corruptly acquired.

Your 3 sons are worth 8 billion US$. Where do they get this money? Of course, corruption.

You are known as the Marcos of Malaysia, having enriched yourself to the tune of billions.

You dare to shed crocodile tears during UMNO delegates meeting about the ills of corruption.

Yet you are the most corrupt of all the prime ministers before you. A thief is crying thief and hopes people look the other way. Who dares to say anything when the chief is caught with his hands in the candy jar?

http://malaysiadigest.blogspot.com/2010/01/corruption-of-mahathir-by-george-soros.html

ini bukan masalah sumbangan mahathir pada negara tapi lebih kepada penyelewangan wang rakyat yg dilakukannya!!
mmg betul projek mega yg dilaksanakn oleh mahathir langsung tidak menguntungkn rakyat!! rakyat xdpt ape2.. cuma dapat bangga?? cukup ke nak teruskan hidup!!

semer org tau ketamakkan kuasa oleh mahathir hingga kayakan anak sendiri serta kroni dengan memecat timbalan2 dia sebelum anwar lagi menunjukkn bahawa mahthir gila kuasa dan harta rakyat!! akibat tidak dapat kawal hutang piutang negara kepada bank dunia dia menuduh & memfitnah bermacam2 pd anwar semata2 nak selamtkn diri sendiri dengan mencipta konspirasi bersama daim serta rakan2nya!!

dah belasan tahun telah berlalu..
alhamdulillah.. segala futnah dan pembohongan pihak barisan neraka telah terjawab!! sesungguhnya, benarlah janji Allah swt bahawa yang hak pasti akan menang dan yang batil pasti akan tenggelam!!



-Amri-

dah belasan tahun telah berlalu..
alhamdulillah.. segala futnah dan pembohongan pihak barisan neraka telah terjawab!! sesungguhnya, benarlah janji Allah swt bahawa yang hak pasti akan menang dan yang batil pasti akan tenggelam!!

sekurang2 nya, eja la 'fitnah'ngn betul. buat malu mahathir dan rakyat malaysia je kamu ini

Kamen Rider Black~ delete 22 May 2010 at 20:25

sekurang2 nya, eja la 'fitnah'ngn betul. buat malu mahathir dan rakyat malaysia je kamu ini

aiii...salah eja pon nk perbesar2kan? dah x de modal lain ke nk berhujah..???

This comment has been removed by the author.

BAHAGIAN PERTAMA :

Korang semua tak pernah terfikir kerr...??

Sepanjang sejarah umat manusia..
Sesiapa sahaja yg menderharkai Allah, para nabi, rasulnya serta menghina Hukum2 Allah maka Allah musnahkan mereka semuanya tak kiralah sama manusia itu hamba abdi, rakyat bawahan, rakyat biasa, para ilmuan, tokoh2 hebat mahupun pemimpin2 yg negara berkuasa dan raja2.

Janganlah kita berbalah tentang Mahathir..
Sepatutnya kita mengambil iktibar daripada segala kejadian yg berlaku...
Masyaallah.. bertapa hebat dan besarnyerr kuasa Allah ke atas setiap makhluknyer..

Lihat sahaja apa yg telah Allah paparkan di hadapan mata kita buat diambil segala pengajaran daripadanyerr..

Mahathir sebagai seorang insan yg telah Allah kurniajan dgn segala kehebatan serta kecerdasan dan kecerdikan Akal fikiran ( Gunanya utk membawa kebaikan kepada umat islam dan kepada manusia sejagat keseluruhannya )..

Memang diakui bahawa Mahathir seorang manusia yg hehat..
Tetapi mari kita renungkan...

Di awal pengilibatannya nya dalam politik, menjadi pemimpin tertinggi negara yang memaju serta membangunkan negara dgn begitu berjaya sekali..

Tetapi dihujung2 kerjayanyerr dan kini di sisa2 hayatnya..
Beliau dicemuh, dihina, dan dikeji oleh banyak manusia...
Mangapa ianya berlaku sedemikian rupa...??
Tidakkah kamu melihat semuanya wahai anak adam..
Itulah kehebatan Allah..

Kerana Allah sehaja lah yg berhak memuliakan seseorang manusia itu dan allah jugalah yg berhak menhukum serta menghina seseorang itu..

Malah harus diingat Allah jugalah yg membalik-balikkan hati setiap manusia.. ( semuanya di dalam kekuasaan Allah )

Mari kita susur semua sejarah manusia yg bernama Mahathir ini..
Tentang kejayaannya dalam politik serta membangunkan negara memang tidak boleh dinafikan lagi...( tetapi adakah ianya benar2 bersih, tiada penindasanm tiada kezaliman, tiada unsur2 yg haram, tiada riba dan tiada shubahah..)- satu point yg boleh menyebabkan manusia itu dihina oleh Allah sama seperti apa yg menimpa ke atas Qorun, Firaun dan Namrud..

Dizaman Mahathir sebagai pemimpin negara beliau bertegas membebaskan peserta Ratu cantik yg terdiri dari pada Umat islam sendiri dan memecat Mufti Selangor- lagi satu point satu point yg boleh menyebabkan manusia itu dihina oleh Allah sama seperti apa yg menimpa ke atas Qorun, Firaun dan Namrud..

Ketika berada di atas kekuasaannya Manusia yg bernama Mahathir ini telah secara sedar mahupun tidak telah mengina sunah rasulullah, hadith Rasullulah, memperlekeh2kan keperibadia Rasulullah dan Para Sahabat baginda..tambah lagi satu point yg boleh menyebabkan manusia itu dihina oleh Allah sama seperti apa yg menimpa ke atas Qorun, Firaun dan Namrud..

This comment has been removed by the author.
This comment has been removed by the author.

Dengan segala kekuasaan nyerr beliau telah memerangi semua musuh2 politiknya seperti apa yang berlaku dalam peristiwa Bedarah di Memali kedah.. jenayah yg sama seperi yg di lakukan oleh Namrud dan firaun di zaman kekuasaan mereka dahulu..

Di kemuncaknya bila Manusia mahathir ini dipuji dan diagung2kan oleh manusia baik oleh rakyatnya mahupun oleh pemimpin2 dunia yang lainnya maka mahathir telah sanggup mempertikaikan ayat2 Allah serta telah dgn beraninya mentafsirkan Ayat2 Al-quran agar ianya sesuai dgn kehendak nafsunya sendiri demi mempertahankan segala kekuasaannya.. demi keagongan palsu yang beliau kecapi di dalam dunia yang sementara ini maka manusia Mahathir ini dengan bongkak lagi angguhnya telah membakulsampahkan segala hukum2 Allah yang dirasakannya boleh menghalang beliau dan kroni-kroninya mengecapi nikmat serta kemewahan duniawi..
Kini telah lengkaplah segala-sagalanya bagi diri Manusia yang bernama Mahathir ini layak menjadi manusia yang menerima balasan dari Allah sama seperti apa yg menimpa ke atas Qorun, Firaun dan Namrud..

Marilah kita semua berdoa agar Agar manusia yg bernama Mahathir ini bertaubat nasuha serta mengakui segala kesialapan beliau selama ini.. berdoalah kita demi kebaikkan umat islam keseluruhannya tak kiralah sama ada mereka itu sahabat kita mahupun musuh ketat kita kerana Umat Islam itu bersaudara semuannya.. ingat sedangkan Nabi Ampun kan umat.. berdoalah kita agar Manusia bernama mahathir ini kembali mentaati perintah serta hukum2 Allah, selalu umat islam yang dimuliakan Allah marilah kita sama memaafkan beliau dan terpulanglah kepada beliau sama ada ingin memohon ampun dan bertaubat nasuha kepada Allah azza wajala…

Sebagai manusia kita telah menjalankan tanggung jawab kita sesama islam dgn mengampunkan segala kesilapan dan kesalahan beliau kerana memaafkan sesama manusia itu amat ditutut dalam islam.. hafszach

Sebab itu semasa Anwar memangku PM selama 1 bulan semasa Mahathir ke US, Anwar buka fail penyelewengan pemimpin umngok yang Ezzam mengaku menyimpan 6 kotak.

Dengan sebab 6 kotak itulah Mahathir marah hingga menjadi salah 1 sebab Anwar dipecat.

Logik ke bila Anwar nak bersihkan umngok dpd rasuah tiba2 Mahathir marah sedangkan dialah yang kempen Bersih Cekap Amanah?

Ternyata penyelewengan berbillion di atas jawapannya. Lain di mulut lain dihati, lain cakap lain perbuatan, telunjuk lurus kelingking berkait.

Sifat apa semua itu kalau bukan sifat munafik.

Bila dilihat sekarang,Anwar umumkan timbalan PM akan dilantik dari kalangan DAP.

Pihak pakatan rakyat dari parti PAS menafikan semua ini.Haji Hadi mengatakan bahawa itu hanya pendapat peribadi Anwar Ibrahim sahaja.

Pihak pakatan rakyat membuktikan..mereka tidur sebantal...mimpi lain-lain.

Jelas,anwar memang sesumpah.Di sana sini menabur janji palsu.Asalkan beliau dapat kuasa.

Selepas beliau mati nanti...apa akan terjadi? Siapa yang bakal ambil alih? itulah yang kita patut renung bersama.Orang emlayu terlalu seronok bermain emosi.Melihat si cina india melacurkan melayu.Melayu sendiri bersorak.

Ditambah lagi bila si nik ajis mula mengatakan pasal politik suku..agama suku.Lagi parahlah melayu dan islam.

Renunglah.Bila anwar mati nanti...siapa yang berkuasa?

Adalah parti DAP anak beranak? (Kit siang dan guang eng serta menantu?)

Parti PKR anak beranak? (Azizah dan anaknya?)

Pas? (Nik Aziz dan menantu juga?)

Oh..tidak dilupa juga...Keropok singh dan anaknya si gobind..err..wah wah..banyaknya kronisma.

Che det pun tak lantik anak-anak masa dia jadi pemimpin.

Hahhaha...bancau-bancau.

Tuduh Umno kronisma la..apa la..diri sediri pun macam taik.Macam celaka!

Oh ya..nik ajis suruh che det letak jawatan...bila letak jawatan..che det suruh nik ajiz pun letak..sebab dah tua sangat..melalut tak tentu hala...

buleh nik ajis cakap che det tu sapa...orang luar parti takleh paksa...

hahaha...

nik ajis nik ajis...hang banyak belit sangat.

ARTIKEL DI ATAS BUKAN DARI AKU...ADA ORG MENYAMAR JAKA.

SEGALA ARTIKEL YANG MENENTANG PAKATAN RAKYAT YANG MENGGUNAKAN NAMA JAKA ADALAH PALSU DARIPADA KAKI FITNAH UMNGOK.

SAMPAI DALAM KOMEN MACAM INI PUN NAMA MENYAMAR JADI AKU.

NAK KENAL JAKA SEBENAR IALAH AKU...YANG MENENTANG UMNGOK.

KEPADA PENULIS DIATAS YANG TIADA MARUAH DAYUS KAKI FITNAH MACAM SAIFOOL LIWAT...GUNA LAH NAMA LAIN.

INILAH TEKTIK YAHUDI KELAS NAJIS ORG2 UMNGOK...FITNAH TIDAK HABIS2..BEGINILAH MEREKA MENJALANKNA FITNAH LIWAT...UMNGOK MEMANG GOLONGAN TKA BERMARUAH,. TAK DE AGAMA, TAK TAHU HALAL HARAM....

daripada

JAKA yang sebenar...penentang kuat BN

KALAU TIDAK TAHU MCMANA NAK LETAK NAMA SENDIRI KAT DALAM KOMEN NI, JANGANLAH PANDAI2 HANTAR KOMEN.

JANGAN FITNAH NAMA AKU..JAKA. TAK PASAL2 AKU TERFITNAH SEBAGAI ORG UMNGOK. AKU TAK RELA.

KALAU DAH UMNGOK TU NGOK JUGA JAWABNYA.

BELAJARLAH DARI ORG ASLI KAT PUTRAJAYA TU CARA NAK LETAK NAMA SENDIRI KAT KOMEN NI DGN BETUL.

JANGAN BURUKKAN NAMA AKU YANG KUAT MENENTANG UMNGOK NI.

Ni JAKA sebenar nak jawab sikit JAKA PENIPU yang takde maruah menyamar tu, merujuk tulisan dia May 31, 2010 12:29 AM di atas seperti berikut:

Jaka Penyamar Kata:
1. Pihak pakatan rakyat membuktikan..mereka tidur sebantal...mimpi lain-lain.
2. Jelas,anwar memang sesumpah.Di sana sini menabur janji palsu.Asalkan beliau dapat kuasa.
3. Ditambah lagi bila si nik ajis mula mengatakan pasal politik suku..agama suku.Lagi parahlah melayu dan islam.
4. Renunglah.Bila anwar mati nanti...siapa yang berkuasa?
5. Che det pun tak lantik anak-anak masa dia jadi pemimpin.

...............................

JAKA Sebenar JAWAB :

1. Mimpi lain takpe asal boleh bekerjasama. BN tidor 1 bantal, berebut bantal, mimpi sama iaitu untuk kepentingan diri masing2. Tengah tidor sebantal tu masing2 mengigau maka mcm2 krisis terjadi dlm umngok, mic dan mca. Lepas ni parti nyamuk dlm BN akan bergaduh ikut giliran. Dlm umngok sendiri pun tidak pernah bersatu. Dari dulu asik berpecah saja...banyak la kau punya mimpi sama.

2. Anwar tidak perlu bersumpah utk kuasa. Yg gila bersumpah minta disitihar bontot kena liwat ialah alat umngok iaitu Saifool dan sifunya Najib, Ezzam dan Mahathir. Anwar sudah menunggu utk jadi PM jika akur semua kerja jahat mahathir. Tak perlu janji apa2 ,cuma janji ikut saja segala perintah mahathir. Ternyata kepentingan rakyat menyebabkan Anwar rela dianiaya dizalimi begitu sehingga difitnah dan cubaan bunuh.

3. Kalau tak faham apa maksud politik suku agama suku, itu tanda kau tiga suku. Islam mengajar tidak boleh pisah kedua2nya mcm akidah umngok selama ini. Memang melayu perlu dipecahkan supaya mereka kembali kepada agama yang satu dan jelas yang tidak memisahkan kehidupan dan agama. Rasulullah saw pun dituduh pemecah belah bangsa arab kerana membawa ajaran yang menyebabkan kecoh seluruh mekah. Kejahilan dan kesesatan akidah perlu dipecahkan.

Seumpama memecah telur utk mendapat isinya. Melayu pun ada pepatah mana nak dapat sagu kalau tidak dipecah ruyung. Nah..sekarang ruyung yang berkarat dan degil keras sangat itu ialah umngok dgn sekularismanya. Ini perlu dan wajib dipecahkan.

4. Bila Anwar mati, hanya Allah yang tahu siapa pemimpin lepas dia. Kalau pemimpin DAP mati dulu mcmana? Ini perkara futuristik yang tidak perlu jadi bodoh utk difikirkan. Bukan siapa yang mustahak tapi pemimpin mcmana yang harus naik akan datang. Yang pasti dan sedang berlaku ialah pemimpin BN memang tak layak perintah negara ini lagi. Tak guna.

Kalau BN masih berkuasa sudah tentu suku sakat mereka juga akan berkuasa. Lepas ini Hishamudin anak Husin Onn jadi PM, Mukhriz akan lobi jadi naib presiden. Kalau tidak silap mukhriz tu anak mahathir kan? Sekarang pn adik najib dah tersenarai dalam 10 terkaya di malaysia.

Hebat sangat ke dia? Adakah sehebat Mokhtar Bukhary yang memang ahli perniagaan daripada kecil. Katalah nama dia Nazir bin Mat Tongkang, anak peneroka felda, mungkin mustahil jadi kaya begitu. Tapi sebab nama dia Nazir bin Tun Razak, adik PM lagi...jadilah dia kaya raya.

5. Masa mahahtir jadi PM anak2 dia berhingus lagi dan tiada yang berpotensi karisma seorg pemimpin. Itu sebb dia tak dpt lantik jadi menteri. Dan itu sebab dia masih sibuk kacau najib memerintah negara bagi memastikan anak dia dapat kedudukan yang kuat mungkin PM satu masa nanti. Mukhriz tu bukan pandai sangat, pergi ceramah pun ditemankan mak bapak, mirzan lagi lah. Akhirnya pusing2 PM Malaysia suku sakat mereka juga, kalau BN masih memerintah.

Its useless...tell me why more people not like us is shredded into darkness of poor and poverty, money shrouded into darkness is the fury of heart. look surrounding of you. briefly explain their massacre has put us on plain that keep us blame ourselves.

Di usa & uk, terdapat ramai penulis2 buku, wartawan2, penceramah2 yg kononnya bebas bermedia tetapi mereka berbohong sahaja, umpama perisai barisan hadapan utk pengaruhi minda rakyat mereka bertindak utk memanipulasikan apa saja isu semasa. kalau di lihat pada buku ini, semenjak di tulis hingga kini tiada kedengaran ada pihak2 tertentu, terutama umNok yg hendak membawa mahamamak kutik kesayangan mereka ke mahkamah.

Kita mungkin mendapat info serba sedikit mengenai penyelewangan mahamamak kutik nie, tetapi fakta2 yg ditulis oleh barry nie sudah lama dan banyak diketahui umum, bahkan jumlah wang yg disapu kroni2 mahamamak mencecah angka trilion! dan paling berharga sekali dari wang ringgit tersebut ialah nyawa mangsa korban memali! peguam negara, KPN, BPR, mereka semuanya anak2 manja kpd mamakkutik tak berani nak 'usik' nanti kena 'jentik', maka jadilah mereka golongan fasik,munafik serta pengkhianat bangsa dan negara.

Melihat kepada keadaan semasa waktu buku ini di terbitkan jelaslah ianya bertujuan meraih publisiti untuk menutup kelemahan dan mengalihkan serangan peribadi terhadap mahamamak. Barry ialah seorang jewish zionish bukan jewish ortodok, beliau menulis buku ini untuk memesong pendapat rakyat di msia amnya yg mengatakan mahamamak seorang agen jewish zionis, jadi apabila seorang jewish zionish menulis keburukan mahamamak maka teralih spekulasi terhadap mahamamak, lalu puak2 biadap umNok bersorak, buat kenduri menyambut wira yg kononnya anti israel, Walaupun korupsi sebati dengan mahamamak, beliau tetap masih disanjung seolah2 seperti wira baru balik berperang dengan lanun, inilah gelagat amalan tradisi turun temurun umNok menyanjung perompak dan pembunuh. .

Dengan memainkan isu bersifat sementara ini barry mampu menjana duit yg banyak, mengambil kesempatan taraf kekebalan warga asing dari ISA, barry tahu dia dlm keadaan selamat apatah lagi mahamamak pun dah beri green light, meskipun media msia melaporkan beliau mengkritik terhadap buku tersebut mahamamak sebenarnya tersengih gumbira setelah mendapat kembali sokongan positif terutama dari generasi muda umNok dan menyelamatkan dunia industri kroni2 dan gang penyamun umNok.

sape barry wain yg kome nak percaye tu...

from student..
malaysia negara freemason dah.... tengok2 la sekeliling kita...

ape nak susah2 kite bertekak.klu betul Tun x bersalah..ape lg..boleh TAMBAH kekayaan sampai 99 generasi keluarge ape..SAMAN LA...

tolong sikit jasa apa kejadahnya kalau dah membazir duit rakyat (itu bukan jasa)apa yang dia buat semua duit rakyat kalau duit dia sendiri tak apalah dia hanya berjas pada kroni dia saja yang dia sekarang mungkin mendapat pulangan........untuk rakyat dia dia gula-gulakan saja,buku dia tu dilancarkan hanya gimik dia konon nya kalau dia mati rakyat akan kenang dia dan macam h/tuah (sejarah)


EmoticonEmoticon