Kalau Dr M masih PM dia luluskan lesen judi

Sekali lagi Dr Mahathir menunjukkan kejahilannya. Bila bercakap bab agama Si Jahil Dr M akan mengeluarkan fatwa mengarut dia walaupun dia tak ada tauliah untuk berbicara soal agama. Inilah Ulamak UMNO yang juga merangkap dewa UMNGOK! Bicara agama ikut kepala hotak dia!

Mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau akan meluluskan lesen judi sukan sekiranya masih berkuasa.

"Kalau saya jadi kerajaan, saya luluskanlah," katanya ketika ditemui media selepas satu majlis di pejabatnya di Putrajaya hari ini.

Beliau ditanya oleh wartawan sama ada kerajaan perlu segera meluluskan lesen berkenaan.

Katanya lagi, kerajaan tidak sepatutnya menghalang golongan masyarakat yang dibolehkan berjudi.

"Orang Cina main judi selalu, bagi dia tak haram. Buat apa kita nak sekat dia.

"Apa pasal kita nak larang? Tak boleh halang dia makan babi sebab bagi dia tak haram," katanya lagi. Pada 14 Jun lalu, Mahathir berkata bantahan pembangkang terhadap usaha meluluskan lesen judi sukan di negara ini bukanlah disebabkan ajaran agama, tetapi demi kepentingan politik semata-mata.

"Bantahan itu kerana politik, bukan kerana Islam. Takkanlah DAP pun hendak dokong ajaran Islam. (Bila) DAP pun dapat sertai (bantahan), ini (menggambarkan) politik parti pembangkang hendak cari isu.

"Sedangkan dalam muktamar PAS ada cadangan supaya semua jenis judi diharamkan, tetapi PAS tak hendak," katanya ketika ditanya tentang bantahan pembangkang melalui pelbagai cara seperti ceramah dan demonstrasi.

CiLiK©: Bila orang berpengaruh putar belit isu, jawabnya akan ramai yang rela masuk longkang!

42 Comments

  1. 1.BN dikatakan menghalalkan judi kerana dalam proses mengeluarkan dan meluluskan lesen judi bola sepak kepada bukan Islam .

    2.Kalau ukuran sama digunakan..PAS sebenarnya telah lama menghalakan ARAK di KELANTAN kerana telah mengeluarkan lesen arak di KELANTAN….

    3.Bolela tuju ayat2 di bawah pada MB KELANTAN…

    Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya meminum khamar (arak), berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaithan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.
    Al-Mai’dah (5) : 90

    Sesungguhnya syaithan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran meminum khamar (arak) dan berjudi itu, dan menghalangi kamu dari mengingati Allah dan shalat; maka berhentilah kamu (dari mengerjakan pekerjaan itu).
    Al-Mai’dah (5) : 91
    ……………………………..

    Dibawah pentadbiran Islam di Kelantan, YAB Tuan Guru Nik Abdul Aziz terus membenarkan penjualan arak kepada bukan Islam dengan mengenakan cukai arak kepada premis-premis yang menjualkan arak itu.

    “Bagi penjualan arak, ia hanya dibenar jual oleh orang bukan Islam kepada golongan itu sahaja, kerana jika ia diharamkan sudah tentu menyulitkan orang bukan Islam untuk menikmatinya,” kata Nik Aziz pada 19 November 1992.

    Selang dua tahun kemudian pada 26 November 1994, apabila pihak-pihak yang tidak faham dengan dasar Membangun Bersama Islam mengkritik penjualan arak di Kelantan, Nik Aziz berkata,

    Kelantan menggunakan hasil cukai arak, lesen anjing dan sebagainya bagi menampung kos membuat jalan dan lain-lain projek pembangunan. Arak itu sendiri boleh diminum oleh bukan Islam, jadi bila minum oleh mereka, maka untuk menjaga keselamatan, kerajaan mengambil duit dari mana?”

    ............................................

    Jadi kalau hasil arak boleh diambil dan digunakan oleh Kerajaan Kelantan untuk pembangunan, mengapa hasil cukai judi tidak boleh diambil oleh Kerajaan Persekutuan untuk tujuan yang sama?

    Mengapa Pakatan Rakyat membantah pelesenan judi bola dan pengambilan hasilnya oleh Kerajaan Pusat sedangkan lesen arak dibenarkan dan hasil cukainya diambil dan digunakan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat?

    Adakah hasil ARAK sudah dilabelkan HALAL oleh PAS?
    Atau bermaksud apa saja yg dilakukan PR dikira HALAL?

    ReplyDelete
  2. Kepada anon kat atas, jangan jadi bodoh, duduk. Baca nih.
    Dari harakahdaily.

    Choo Keong perbodoh diri sendiri
    --------------------------------

    KUALA LUMPUR, 21 Jun: Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong dilihat menyerlahkan kebodohan diri sendiri apabila mendakwa Pakatan Rakyat termasuk PAS, hipokrit berhubung bantahan isu lesen judi tetapi membenarkan penjualan arak.

    Beliau memberi contoh Kelantan di bawah pemerintahan Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang didakwanya membenarkan penjualan arak yang juga diharamkan oleh Islam.

    Ahli Parlimen Baling, Taib Azzamuddin Mohd Taib ketika diminta mengulas perkara itu berkata, Choo Keong sewajarnya membuat rujukan terlebih dahulu sebelum menyinggung mana-mana pihak dengan kenyataan dangkalnya.

    Dalam pensyariatan hukum Islam, judi dan arak, katanya dua perkara berbeza.

    Judi, jelasnya diharamkan oleh semua agama manakala arak tidak semua agama mengharamkannya.

    Katanya, Kelantan menghadkan penjualan arak kepada bukan Islam di premis-premis tertentu sahaja dan bukannya secara terbuka.

    "Kalau dia (Chee Keong) tak cakap, dia takut orang kata dia bodoh, bila dia cakap, jelas memang dia bodoh," katanya.

    Dalam pada itu, Salahudin Ayub (PAS-Kubang Kerian) berkata, contoh yang digunakan Choo Keong, salah dan langsung tidak tepat.

    "Contoh yang digunakan itu salah, saya cadangkan dia belajar lagi dan kaji juga agama-agama lain," katanya yang juga Naib Presiden PAS.

    Sementara itu, Dr Mujahid Yusof (PAS-Parit Buntar) berkata, tindakan Choo Keong itu seolah-olah beliau lebih hebat dari ulama.

    "Hanya 'agama' (fahaman) Umno sahaja Yang menghalalkan judi di dunia, (sedangkan) agama Islam haram judi, begitu juga Kristian, Hindu, Buddha dan pelbagai lagi agama budaya yang lain di Malaysia," kata Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar (gambar).

    Menurut beliau, kelulusan lesen arak tersebut sebenarnya sekadar untuk tidak menafikan hak masyarakat bukan Islam dari meminum minuman keras itu.

    "Arak ini macam babi lah, walaupun umat Islam diharamkan makan babi atau arak, kerajaan (Kelantan) tidak boleh menghalang penganut agama-agama lain dari makan dan minum kedua-duanya.

    "Ianya kerana Islam agama yang adil (dan) keadilan Islam tidak boleh menghalang hak penganut agama lain, sebab arak ini kalau ikut fekah seperti harta mereka," ujarnya.

    Disebabkan itu, sekiranya umat Islam terjebak dalam meminum arak, menurut beliau, mereka tetap akan dikenakan tindakan syarak.

    Maka, katanya lagi, tidak salah sekiranya kerajaan menggunakan duit dari cukai arak untuk membangunkan prasarana di negeri Kelantan.

    Ini kerana, beliau berkata, Sheikh Dr. Yusof Abdullah al-Qardhawi, Pengerusi Majmak Fiqh al-Islami al-'Alami (Ikatan Fiqh Islam Sedunia) pernah berfatwa bahawa kerajaan diharuskan menggunakan duit dari cukai arak untuk pembangunan prasarana awam daripada membakar duit cukai itu.

    Ini kerana, beliau berkata, Dr. Yusuf berpendapat membakar duit hasil dari cukai arak tidak ubah seperti melakukan pembaziran yang nyata ditegah di sisi Islam juga.

    Berbeza dengan isu judi, beliau berkata, semua agama mengakui bahawa aktiviti itu memunahkan keharmonian rumah tangga.

    ReplyDelete
  3. Benang yg basah23 June 2010 at 23:02

    Anonymous June 23, 2010 4:58 AM:

    puak UMNGOK ni ikut ajaran sesat! kah!kah!kah!kah!

    ReplyDelete
  4. Kalau kita baca sekali imbas tulisan Harakah ni, yg merujuk kpd jawapan Ahli Parlimen Baling, Taib Azzamuddin Mohd Taib, dan Dr Mujahid Yusof (PAS-Parit Buntar) kelihatan betul dan tepat. Tetapi yg pastinya, hanya mereka yg bodoh yg akan mempercaya putar belit Harakah Taib Azzam dan Yusof. Kalau sekadar membaca tanpa berfikit itulah jadinya seperti lembu di cucuk hidung. Sebab itu kita diberi otak oleh Allah SWT, supaya digunakan utk berfikir.

    1... Dipetik bahawa Taib Azzam. dan seolah sependapat dgn Yusof menyatakan :
    Judi, jelasnya diharamkan oleh semua agama manakala arak tidak semua agama mengharamkannya
    Hakikatnya ini adalah kenyataan paling bodoh atau mungkin kenyataan utk memutar belitkan fakta.

    Secara mudah dijelaskan didalam http://wapedia.mobi/en/Alcoholic_beverage?t=14.
    dalam tajuk Alcohol and religion menyatakan bahawa
    Some religions—most notably Islam, Jainism, the Bahá'í Faith, The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, the Seventh-day Adventist Church, the Church of Christ, Scientist, the United Pentecostal Church International, Theravada, most Mahayana schools of Buddhism, some Protestant sects of Fundamentalist Christianity, and some sects of Hinduism— forbid, discourage, or restrict the drinking of alcoholic beverages for various reasons.

    Malah menurut philosofi ajaran Budhha: http://www.china.org.cn/english/imperial/26121.htm
    Buddhist Philosophy on Health Building ; He held that eating meat violated Buddhist tenets and he punished monks who drank liquor or ate meat. So, Buddhist temples banned wine and meat

    Jelas disini.. tiada satu pun agama yg membenarkan ARAK. Maka jelas Taib Azzam, Yusof dan Harakah mencuba memutar belitkan fakta, dan menyembunyikn kebenaran.

    ReplyDelete
  5. 2... Dipetik bahawa Taib Azzam. menyatakan :
    Dalam pensyariatan hukum Islam, judi dan arak, katanya dua perkara berbeza

    Tetapi apa yg disembunyikan Taib dan Harakah bahawa, didalam Al-Quran, ARAK di klafikasikan "ummul qoba-is" iaitu ibu segala maksiat. Saya ulangi ARAK ADALAH IBU SEGALA MAKSIAT seperti yg termaktub didalam Al-Quran

    Malah tidak boleh tidak utk kita menafikan apa yg dinyatakan didalam Al-Quran Surah Al-Maidah, yg meletakan ARAK sebaris dengan judi. Ayat yg k 90 dan 91 menyatakan

    Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya meminum arak, berjudi, berkorban untuk berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan. Sesungguhnya syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran meminum arak dan berjudi itu, dan menghalangi kamu dari mengingati Allah dan shalat; maka berhentilah kamu

    Maka jelaslah bahawa kenyataan yg dibuat Taib Azzam bahawa judi dan arak adalah 2 perkara berbeza adalah menyeleweng, menyimpang dr akidah Islam. Ini adalah satu penipuan besar yg dilakukan Taib dan merosakan Islam itu sendiri.

    Terbukti semua agama mengakui bahawa arak itu juga memunahkan keharmonian rumah tangga.

    Double Stndart nya Pakatan Rakyat apabila apa yg dilakukan oleh merka seolah2 dipandang HALAL.
    Jika Nik Aziz mengatakan bahawa “Bagi penjualan arak, ia hanya dibenar jual oleh orang bukan Islam kepada golongan itu sahaja, kerana jika ia diharamkan sudah tentu menyulitkan orang bukan Islam untuk menikmatinya,” pada 19 November 1992. yg konon membawa dasar Membangun Bersama Islam sejak 19 tahun.

    Bahkan di Kelantan kedai-kedai yang menjadi ejen Big Sweeps terus dibenarkan menjual tiket-tiket loteri di premis mereka di bawah dasar Membangun Bersama Islam.

    Jadi kenapakah parti PAS - Pakatan Rakyat menentang pemberian lesen Judi Pertaruhan Bolasepak?
    Kalau kita ambik iktibar dari Membangun Bersama Islam dan Nik Aziz, sudah tentu tidak salah bagi seorang pemimpin Islam memberi lesen untuk membenarkan aktiviti ‘dosa’ asalkan ia tidak dibenarkan kepada orang-orang Islam. Jika masalah sosial juga menjadi alasan, arak "Ibu Segala Maksiat" juga adalah satu punca yang sering membawa kepada maksiat dan jenayah yang besar.

    Maka tidak perlulah juga Adun2 PR memutar belitkan fakta sehingga kelihatan seperti menghina Agama lain apabila meyatakan bahawa arak dibenarkan didalam agama mereka.

    Jadi tidak perlulah Pakatan Rakyat memberi alasan demi menghalalkan perkara yg haram yg mereka lakukan. Tidak perlu segala justifikasi untuk menyatakan hasil arak itu halal, tapi hasil judi itu haram. Astaghfirullah, ramai yang mengurut dada mendengar pak-pak janggut ini mempermain-mainkan agama Allah.

    Bagaimana pula pendirian PAS dengan pentadbiran pakatan pembangkang di Selangor, Kedah dan Pulau Pinang, yang masih membenarkan perjudian dan penjualan arak.

    Di Selangor, tindakan pemimpin PAS, Datuk Dr Hassan Ali menegur perjudian dan penjualan arak yang berleluasa di negeri itu, mencetus pertelingkahan di antara parti Islam ini dan DAP, sehingga satu rundingan serius diadakan bagi meleraikan perselisihan yang berlaku. Pemimpin PAS itu tidak lagi menimbulkan sebarang isu yang secara jelas bertentangan dengan pendirian Islam PAS.

    ReplyDelete
  6. "wahai org2 yang beriman" tu ditujukan kepada org islam yang benar2 beriman dgn al-quran dan hadith rasulullah, kat malaysia ni kiranya kepada semua org melayulah tak kira dalam PAS atau UMNO..

    so betul ker kita ni beriman..?? beriman dgn Al-Quran..?? Kalau kita benar2 beriman dgn Ayat Allah maka sila buktikan bersama2.. sila kita laksanakan apa yang Allah petintahkan di dalam Al-Quran.. mari tegakkan hukum Allah ( hududullah ) dan daulah islamiah.. jangan menyalak jer lebih..

    Tapi kalau masih tak mahu tegakkan hukum Allah jangan cerita pasal islam dan iman lah... jgn jadi golongan muanafik yg selalu berkata kami beriaman kepada Allah tapi dalam masa yang sama mempertikaikan dan menolak hukum Allah serta mempersenda2kan sunnah rasulullah..

    org yg semata2 mengunakan akal untuk menolak hukum Allah adalah Golongan mukthazilah..
    Tolak hudud dgn mengunakan akal..

    ReplyDelete
  7. Ehehe kalau aku rakyat msia aku sokong pas sal ada ciri2 keislaman.

    ReplyDelete
  8. jumudnya ar anon di atas..
    sempitnya pemikiran pasal isu judi dan arak..
    jangan melihat skop arak di kelantan saje..
    lihat ar pada zaman nabi SAW dan para sahabat!!
    ada x arak dizaman baginda??

    Rasulullah telah menetapkan bagi kesalahan tersebut perlu dihukum sebanyak 40 kali rotan yang di zaman Rasulullah hukuman ini dilaksanakan.

    "Malah di zaman Khalifah Ali bin Abi Talib beliau pernah menjatuhkan hukuman rotan ini sebanyak 100 kali terhadap seorang lelaki yang dengan sengaja minum arak. Iaitu 80 kali atas kesalahan minum arak dan 20 kali kerana sengaja minum arak di bulan Ramadan, bulan umat Islam berpuasa," jelasnya.

    ____

    Arak pada zaman nabi adalah amalan jahiliah sebelum kedtgn islam..dan prinsip amal makruf nahi mungkar digunakan..
    begitu jua di kelantan kawalan serta undang2 ketat dikelantan diteruskan bagi penjualan Arak gara2 BN memerintah Kelantan 2 dekad yg lalu..





    -Amri-

    ReplyDelete
  9. Apapun, hujah penyokong umngok macamanapun menunjukkan sikap suka mereka dalam menyokong arak dan judi. Adalah dangkal mencari2 hujah dan kenyataan dari PR dengan tujuan hendak menyiyakan tindakan pemimpin mereka dalam soal seperi judi dan arak.

    Pokok persoalan sangat mudah. Arak judi sepatutnya tiada tetapi dalam keadaan negara daripada merdeka sudah diterap dengan cara penjajah, maka gejala2 mungkar telah berakar umbi. Untuk mencabut akar umbi bukan mudah kerana melibatkan banyak akar2 yang lain.

    Manakala dalam judi bola sepak, ianya adalah sesuatu yang baru. Sudahlah hendak menghapus yang lama bukan senang, mengapa perlu ditambah yang baru? Menyalahkan PR demi membela mungkar yang kononnya PR pun sama juga adalah hujah Pak Pandir.

    Pak Pandir kata bukan anak dia sorang aje yang mati, anak org lain pun mati juga. Bukankah lebih baik kita menolak saja kemungkaran samada ia dianjur oleh BN atau PR.

    Yang penting sekarang adakah judi bola sepak itu judi atau tidak? Jika judi apakah sikap kita terhadapnya? Mengapa sanggup redha dengan dosa baru hanya kerana dosa lama telah sediada? Bukankah kita seharusnya mengurangkan dari masa ke semasa perkara mungkar?

    Polimik judi ini bukan semata2 pertikaian kepartian, ia persoalan yang akan disoal di sana nanti, apakah sikap kita terhadapnya? Bukan didepan Nik Aziz atau Najib yang akan kita jawab tetapi di depan Dia.

    Mengapa dalam soal begini hendak digunakan hujah Nik Aziz yang tidak diperhalusi sedangkan kenyataan dan perjuangan beliau yang jelas baik tidak diendahkan langsung?

    Kesimpulannya penyokong umngok berhujah untuk menang politik dan bukan demi kebenaran. Menyalahkan Kelantan tidak akan menjadikan BN terlepas atau halal untuk menambah judi baru.

    ReplyDelete
  10. Salam,

    Bro Jaka n Amri..salute la kat korang..teruskan usaha jatuhkan BN am nya...UMNO khususnya...

    salam sahabat

    ReplyDelete
  11. Apa yg dipertikaikan adalah sikap Doubel standard PAKATAN RAKYAT. Kita semetinya tidak lupa semasa Muktamar PAS baru2 ini.

    KOTA BHARU:
    2010/06/13

    USUL HAPUS SEMUA BENTUK JUDI DITOLAK

    Cadangan perwakilan Muktamar PAS untuk mengubah usul membantah judi sukan kepada bantahan segala bentuk judi di negara ini dihapuskan termasuk di negeri pakatan pembangkang, ditolak oleh Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP).

    Perwakilan Perak, Dr Khairuddin Abd Malik, tampil dengan cadangan mengubah usul itu supaya meliputi semua jenis judi di negara ini, tetapi hasrat itu ditolak Timbalan Ketua DPPP, Azman Shapawi Abd Rani, yang mahu usul asal dikemukakan sayap parti terbabit dikekalkan.


    Baca selanjutnya di http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Usulhapussemuabentukjudiditolak/Article/


    Sememangnya bagi umat Islam, semua judi haram, tapi kenapa pas cdg mansuh judi sukan aja, jika begitu bagaimana dgn maksiat, adakah pas didik bencikan maksiat tapi benarkan sebahagian maksiat.

    Judi haram = segala jenis judi yg dicadangkan oleh BN atau di negeri2 BN

    Judi halal = segala jenis judi yg berada dalam negeri pembangkang, atau dibuat oleh pemimpin2 pembangkang seperti kuda judi zaid ibrahim, dsb.

    Jika di Negeri dibawah Pakatan Rakyat, terutamanya Kelantan dgn dasar Membangun Bersama Islam, berpegang bahawa perlu berlaku adil kpd kehendak rakyat yg bukan muslim, dgn membenarkan perkara HARAM dlm Islam utk rakyatnya yg bukan muslim.

    Malah Nik Aziz telah mengatakan:
    “Bagi penjualan arak, ia hanya dibenar jual oleh orang bukan Islam kepada golongan itu sahaja,
    kerana jika ia diharamkan sudah tentu menyulitkan orang bukan Islam untuk menikmatinya,”


    Kita sendiri tahu ARAK itu Haram (dalam islam) malah ARAK itu IBU SEGALA MAKSIAT, maka ARAK adalah lebih merbahaya dari judi.

    Pokoknya sekarang Nik Aziz melihat bahawa Pakatan Rakyat harus bersikap adil kepada rakyatnya yg bukan muslim terutama dalam kehendak dan naluri mereka, yg juga dibawah dasar Membangun Bersama Islam Nik Aziz.

    Kalau ikutkan fakta sejarah seperti mana kenyataan TGNA pada 19/11/1992 dan 26/11/1994, Nik Aziz sendiripun seolah-olah bersetuju bahawa seorang pemimpin Islam boleh memberi lesen untuk membenarkan aktiviti dosa (judi dan arak) asalkan ianya tidak dibenarkan atau diharamkan kepada orang-orang Islam.

    Jika Nik Aziz membenarkan penjualan ARAK (yg haram dalam Islam). Oleh itu jika Pakatan Rakyat menghormati Nik Aziz sebagai musyidul am, mengapa harus membantah pandangan Nik Aziz utk bersikap adil kepada rakyatnya yg bukan muslim terutama dalam kehendak dan naluri mereka? Mengapa harus membantah untuk mereka dalam berjudi?

    Masalahnya…isu judi ini telah di’politikkan’ oleh PAS untuk meraih sokongan dalam perjuangan kepartian mereka demi untuk memburuk-burukkan UMNO dan BN…

    Begini jijiknya permainan PAS dalam politik samalah jijiknya seperti arak dan judi itu pada pandangan islam…

    Apa bezanya PAS memberikan lesen arak di Kelantan dengan UMNO memberi lesen Judi di peringkat Persekutuan kepada orang bukan Islam?….

    UMNO tidak pernah menghalalkan hukum judi kepada orang2 Islam, bahkan tidak membenartkan sama sekali mengenakan hukuman yang berat kepada orang islam yang terlibat dengan judi…

    ReplyDelete
  12. Tak perlulah menunding jari kpd kerajaan terdahulu dalam soal Kilang Arak. Hakikatnya visi yang dilihat oleh Nik Aziz dlm soal arak terhadap rakyat yg bukan muslim adalah sama dgn visi yg dilihat oleh pemerintah terdahulu.. iaitu arak, ia hanya dibenar jual oleh orang bukan Islam kepada golongan itu sahaja, kerana jika ia diharamkan sudah tentu menyulitkan orang bukan Islam untuk menikmatinya.

    Harus juga kita ingat, ketika itu, walau tanpa kilang arak, arak tetap menular dalam tanah melayu, samaada arak yg dibuat sendiri (todi) ataupun yang diseludup.

    Jika Nik Aziz berpegang bahawa "menggunakan hasil cukai arak, lesen anjing dan sebagainya bagi menampung kos membuat jalan dan lain-lain projek pembangunan" ... jadi apasalahnya jika kerajaan terdahulu membenarkan pembinaan kilang arak, dan cukainya diambil utk pembangunan?

    Jika Dr Mujahid Yusof (PAS-Parit Buntar), sepertimana yg disebut didalam HARAKAH memetik pendapat Sheikh Dr. Yusof Abdullah al-Qardhawi, Pengerusi Majmak Fiqh al-Islami al-'Alami (Ikatan Fiqh Islam Sedunia) pernah berfatwa bahawa kerajaan diharuskan menggunakan duit dari cukai arak untuk pembangunan prasarana awam daripada membakar duit cukai itu.... Jadi apasalahnya jika kerajaan pusat membenarkan pembinaan ilang Arak dan cukainy diambil?

    Megapa semasa pilihanraya ke 12 yg lepas, betapa ramai wakil2 Pakatan Rakyat berjanji dgn slogan hari ni menang esok subuh sebelum ayam berkoko kilang arak akan di tutup ... adakah janji ini sekadar janji atau sekadar retorik? bukankah memungkiri janji adalah tergolong didalam ORANG MUNAFIK?

    Bukankah jelas disini membuktikan betapa Pakatan Rakyat mengamalkan sikap Double Standard dalam pemerintahan.

    Jelaslah putar belit Pakatan Rakyat akhirnya membelit diri sendiri. Akhirnya bagai meludah kemuka sendiri.

    Adakah ini mengesahkan pas cakap tak serupa bikin ?

    ReplyDelete
  13. mekaseh salam sahabat!!

    Dan aku nak tegaskan sekali lagi disini pade puak2 UMNO MUNAFIK!Peranan Pemimpin itu adalah utama dalam membentuk Umat Islam yg cemerlang!!

    Pokoknya,Mamak chedet nih sokong judi kerana Vincent Tan tu sahabat karib dia!!

    Firaun Mahathir Mamak contoh terbaik Pemimpin yg membelakangkan Agama dan Sunnah zaman moden ini sepertimana Mustapha Kamal Altartuk dan Gabenor Al-Hajjaj zaman Imam Hanafi!! mereka Xtakut Laknat Allah SWT!! Astagfirullah a'azim..

    Dan Pejuangan kaum melayu yg ditekankan oleh mahthir selama ini adalah xubah seperti yahudi dan zionis yg bangga dgn bangsa sendiri terpesong jauh dlm wasiat nabi saw apatah lagi Firman Allah swt dalam Al-quran byk menegaskan semua kaum adalah same cuma ketakwaan itu yg berbeza!!

    kita lihat bagaimana pemimpin2 yg memikirkan dan mempertahankan kesucian Agama Islam dan berlandaskan Al-quran dan sunnah seperti di Brunei!!

    "BANDAR SERI BEGAWAN (Brunei): Menteri Hal Ehwal Agama Brunei, Zain Serudin menolak usul ahli Parlimen, Goh King Chin supaya zon khas jual beli arak diwujudkan untuk pelancong bukan Islam.

    Zain menegaskan, andai ia diwujudkan, Brunei yang mengharamkan penjualan arak pasti dilaknat Tuhan.

    “Yang paling kami takuti ialah laknat Allah. Laknatnya bukan pada mereka yang melakukannya sahaja tapi semua yang berada di negara ini. "

    “Pelancong yang ingin minum arak boleh minum di negara mereka, malah mereka boleh mandi arak.

    “Hari ini mereka mahu zon arak, lepas ini mungkin zon pelacuran, kasino. Kami perlu tolak semuanya dan kekalkan kemakmuran,” tegasnya. - AP

    ________________

    So, pada Puak2 Umno.. Tidak Jelas lagi kah Ape yg diperlakukan Mahathir selama ini Terpesong dari ajaran islam yg sebenar??
    "Menentang hukum hudud yg terdapat dlm Al-Quran tapi menyokong
    Perbuatan Keji yg Ditegah dalam Islam!! Yang merosakkan umat islam adalah org2 munafik!!

    Ingatlah.. Azab Allah swt lebih dahsyat ke atas semua org sepertimana kaum2 yg ingkar akan perintah-Nya zaman nabi dahulu kala..



    -Amri-

    ReplyDelete
  14. Sedar atau tidak banyak orang cina tidak membantah isu ini. Cuma yang ‘berkepentingan politik’ dan ‘dunia gelap’ yang merasa tergugat income. Di Kelantan judi berleluasa, yang berkopiah pun siap tulis nombor di kertas untuk beli nombor secara sembunyi dengan orang cina. Sukarnya ingin membendung orang Islam daripada berjudi mahupun arak biarpun berada di serambi mekah yang mengamalkan dasar Membangun Bersama Islam.

    Apa yang dilaksanakan oleh TGNA adalah untuk orang bukan Islam, tetapi adakalanya mengelirukan kerana jika orang lain laksana salah tetapi kalau TGNA betul…(saya keliru dengan kata-kata TGNA “cakap lain buat lain”)

    Hakikat sebenarnya jika kerajaan BN luluskan lesen judi Bola sepak,kerajaan PR mula tidak setuju dan kononnya membantah tetapi sebenarnya andainya kerajaan PR luluskan maka mereka akan kata inilah kerajaan yang peka dan prihatin kepada semua kaum contohnya kaum cina.

    Kini mungkin apa yang dibuat oleh BN adalah untuk bukan yang beragama Islam tidak disenangi PR kerana bakal mengugat.

    Semoga Allah swt memberi petunjuk jalan yang benar. InsyaAllah. Kita sebagai orang Islam diberi akal fikiran dan hati. Ingat yang baik datangnya dari Allah swt dan yang tidak baik datangnya dari kita sendiri.

    ReplyDelete
  15. 1) Apa bezanya PAS memberikan lesen arak di Kelantan dengan UMNO memberi lesen Judi di peringkat Persekutuan kepada orang bukan Islam?….

    2)Tak perlulah menunding jari kpd kerajaan terdahulu dalam soal Kilang Arak. Hakikatnya visi yang dilihat oleh Nik Aziz dlm soal arak terhadap rakyat yg bukan muslim adalah sama dgn visi yg dilihat oleh pemerintah terdahulu.. iaitu arak, ia hanya dibenar jual oleh orang bukan Islam kepada golongan itu sahaja, kerana jika ia diharamkan sudah tentu menyulitkan orang bukan Islam untuk menikmatinya.

    Harus juga kita ingat, ketika itu, walau tanpa kilang arak, arak tetap menular dalam tanah melayu, samaada arak yg dibuat sendiri (todi) ataupun yang diseludup.


    __________________

    jawapn aku:

    1) betul 2..
    bab2 pengurusan mmg ar dilaksanakan oleh PBT..
    sebelum lesen dikeluarkan oleh PBT siapa yg meluluskan?
    xkan ar ko xphm ape peranan kerajaan persekutuan, negeri dan PBT...

    contoh terbaik adalah lesen judi bola skg nih..
    klu kerajaan persekutuan dah lulus lesen judi bola..
    dah tentu ramai individu akan bukak bisnes nih diseluruh negara..
    hasil cukai & keuntugan siapa yg dapat klu bukan utk negara!!
    kerajaan negeri & PBt lebih kepada memantau dan menghadkan aktiviti ini klu dah lulus...

    contoh lain...
    katakalah pelacuran haram skg nih!!
    andai kata kerajaan meluluskan/menghalalkan lesen pelacuran..
    adekah PBT ade hak menghalang chua soi lek(contoh) sekiranya dia layak nak bukak pusat pelcuran di Johor @ di semua negeri??
    klu dia dah bukak pusat pelacuran dah tentu semua hal2 lesen, premis, kutip cukai dan segalanya akan diuruskan oleh PBT..

    Jika pusat judi dan pelacuran waktu ini adalah haram..
    kalau chua soi lek bukak jugak..
    semestinya PBT & Polis akan wat serbuan dan menghapuskannya..
    x gitu?

    orang2 melayu ramai rosak akhlak kerana kebenaran judi acuan UMNO!!
    ______

    2) Yeps, aku setuju ngan pendapat ko dimana klu Arak xdiluluskan kemungkinan akan diseludup @ dibuat sendiri... sebab itu zaman nabi SAW dan para shabat ada hukuman hudud dan qisas yg dieknakan ke atas peminum2 Arak!!..

    Persoalan sekarang... Pemimpin mane yg lantang menentang hukum hudud di kelantan dan terengganu!!



    -Amri-

    ReplyDelete
  16. Maka usahlah kita membantah pandangan Nik Aziz dalam soalan perkara islam dlm islam tetapi tidak utk non-muslim

    “Bagi penjualan arak, ia hanya dibenar jual oleh orang bukan Islam kepada golongan itu sahaja, kerana jika ia diharamkan sudah tentu menyulitkan orang bukan Islam untuk menikmatinya,” kata Nik Aziz pada 19 November 1992.

    Usah juga kita membantah pandangan Nik Aziz

    menggunakan hasil cukai arak, lesen anjing dan sebagainya bagi menampung kos membuat jalan dan lain-lain projek pembangunan. Arak itu sendiri boleh diminum oleh bukan Islam, jadi bila minum oleh mereka, maka untuk menjaga keselamatan, kerajaan mengambil duit dari mana?

    Maka usahlah kita membantah pandangan Dr Mujahid Yusof (PAS-Parit Buntar) yg memetik fatwa Sheikh Dr. Yusof Abdullah al-Qardhawi, bahawa kerajaan diharuskan menggunakan duit dari cukai arak untuk pembangunan prasarana awam daripada membakar duit cukai itu.

    Malah Dr. Yusuf berpendapat membakar duit hasil dari cukai arak tidak ubah seperti melakukan pembaziran yang nyata ditegah di sisi Islam juga.

    Persoalannya jika Al-Quran dan Islam melebelkan ARAK sebagai IBU SEGALA MAKSIAT... tetapi dibenarkan oleh Pakatan Rakyat. Mengapa pula JUDI Kerajaan Persekutuan diputar belitkan.

    ReplyDelete
  17. Apa pula hak pengikut Pakatan Rakyat sehingga melebihi keputusan sebulat suaran di Muktamar PAS untuk mengubah usul membantah judi sukan kepada bantahan segala bentuk judi di negara ini dihapuskan termasuk di negeri pakatan pembangkang, ditolak oleh Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP).

    ReplyDelete
  18. Bahkan di Kelantan walaupun judi nombor ekor tidak dibenarkan, tetapi judi didalam bentuk loteri Big Sweeps di benarkan. Kedai-kedai yang menjadi ejen Big Sweeps terus dibenarkan menjual tiket-tiket loteri di premis mereka di bawah dasar Membangun Bersama Islam.

    Jadi kenapakah parti PAS dan parti-parti politik pembangkang menentang pemberian lesen Judi Pertaruhan Bolasepak?

    ReplyDelete
  19. huhu..
    maksud ko Pakatan Rakyat menghalalkan Arak???
    manakala Barisan Neraka (BN) mengharamkan arak disemua negeri jajahan mereka sebelum nih? camtu ke maksud ko?

    Bai,
    sila Fahami maksud Amal makruf nahi mungkar!!


    -amri-

    ReplyDelete
  20. maksud ko Pakatan Rakyat menghalalkan Arak???

    manakala Barisan Neraka (BN) mengharamkan arak disemua negeri jajahan mereka sebelum nih? camtu ke maksud ko?

    ---------------------

    suka say ulangi

    Apa yang dilaksanakan oleh TGNA adalah untuk orang bukan Islam, tetapi adakalanya mengelirukan kerana jika orang lain laksana salah tetapi kalau TGNA betul…(saya keliru dengan kata-kata TGNA “cakap lain buat lain”)

    Hakikat sebenarnya jika kerajaan BN luluskan lesen judi Bola sepak,kerajaan PR mula tidak setuju dan kononnya membantah tetapi sebenarnya andainya kerajaan PR luluskan maka mereka akan kata inilah kerajaan yang peka dan prihatin kepada semua kaum contohnya kaum cina.

    Kini mungkin apa yang dibuat oleh BN adalah untuk bukan yang beragama Islam tidak disenangi PR kerana bakal mengugat.

    Usah menjadi seperti HARAKAH dan siCilik yg suka menyembunyikan fakta dan memutar belitkan kenytaan.

    Tidak juga bermakna jika arahan "sila Fahami maksud Amal makruf nahi mungkar" dr anda bermaksud anda berada ditempat yg betul.

    Hasilnya usahlah anda menentang pandangan Nik Aziz, Dr Mujahid Yusof, serta fatwa Dr. Yusof Abdullah al-Qardhawi

    ReplyDelete
  21. istilah mengHALALkan tiada kaitan pun dalam isu ini…judi tetap haram bagi umat islam…kerajaan cuma mengeluarkan lesen dibawah akta judi,dan mana mana umat islam yang terlibat secara langsung atau tidak langsung akan dikenakan tindakan….secara terang terangan sudah nampak daripada membiarkan saja gejala itu secara kahfi

    Dan begitu juga dgn ARAK..IBU SEGALA MAKSIAT... Haram tetap haram.. tetapi kerajaan PAS tetap membenarkan penjualan dinegeri serambi mekah.

    Peroalannya mengapa perlu ada sifat Double Standard yg satu ketika dilabelkan oleh PAS sebagai MUNAFIK

    ReplyDelete
  22. hakikatnya kat Malaysia ni kerajaan Pusat yg mempunyai kuasa VETO utk luluskan lesen itu dan ini..

    Bila Kerajaan Pusat dah luluskan, maka dah tentu menjadi kewajipan bagi setiap kerajaan negeri di malaysia terpaksa akur dgn keputusan kerajaan pusat.. Jgn berbalah tentang mengapa kelate tak 'haram'kan arak sedang kerajaan pusat 'BN UMMGOK' yg luluskan.. tetapi persoalkanlah KENAPA BN UMNGOK luluskan arak dan judi sedang mereka mempunyai kuasa VETO utk tidak memluluskannya..

    BN UMNGOK kan ada kuasa memerintah, maka menjadi kewajipan BN utk guna kuasa mereka utk tarik balik semua lesen judi dan arak.. so, kenapa tak laksanakan??? Pelik apabila mereka meluluskan 1000 lesen HARAM, puak-puak UMNGOK senyap jer.. tapi bila kat kelantan ada 1 jer lesen haram, puak-puak UMNGOK bising heboh satu dunia...

    -JKKK-

    ReplyDelete
  23. Tuduhan kuasa VETO kerajaan pusat mungkin agak melulu. Hakikatnya walaupun Kerajaan Pusat membenarkan atau meluluskan lesen judi tetapi hakikatnya segala-gala kuasa kerajaan pusat juga terikat kpd perlembagaan malaysia yg termaktub didalam perhubungan kerajaan pusat dan kerajaan negeri.

    Malah kuasa kerajaan pusat juga terhad apabila Akta Perlesenan Perniagaan 1948, memberi kuasa penuh kpd kerajaan negeri utk menentukan lesen serta penjualan Arak mahupun lesen Perjudian.

    Kebenaran : Lesen Judi dan Arak dalam sesebuah kerajaan negeri, samaada diluluskan atau tidak lesen tersebut dikawalselia oleh pihak majlis daerah negeri itu, yg bermaksud LESEN JUDI DAN ARAK diluluskan oleh KERAJAAN NEGERI, dan bukan kerajaan pusat.

    Lesen Perniagaan (perjudian) di seluruh negeri adalah diproses dan dikeluarkan oleh Pihak Berkuasa Pelesenan di bawah kuasa-kuasa dalam Akta Perlesenan Perniagaan 1948. Pihak Berkuasa Pelesenan adalah Presiden-Presiden Majlis Perbandaran Negeri, Pegawai Daerah dan Pegawai-Pegawai Majlis Daerah yang dilantik oleh Kerajaan Negeri.

    Maka usahlah memutar belitkan perlembagaan malasyia yg konon dan dgn tuduhan kuasa VETO kerajaan pusat. Usah menunding jari.

    ReplyDelete
  24. huhu..

    HAKIKATNYA!! Kuasa VETO di Tangan Barisan Neraka!!
    Alasan meluluskan Judi utk kaum lain adalah KARUT kerana ditentang semua agama...
    Puak umno terkedu bilamana Kuasa VETO diorang Disembunyikan..

    Kerajaan PR nak laksanakn hudud dan Pilihanraya PBT ditentang oleh BN kerana Kuasa VETO..Xkan isu Arak Dan Judi kerajaan Barisan Neraka Xmahu guna? ekeke :D


    -Amri-

    ReplyDelete
  25. Nampakny terdapat usaha untuk menunding jadi kepada Kerajaan Pusat dalam siapa lebih berkuasa dalam pemberian LESEN dalam sesebuah negeri.

    Bercakap kosong dan menuduh melulu adalah mudah, maka memutar belitkan fakta sering dilakukan, hakikatny ia membawa fitnah. surat Al Baqoroh (2) ayat 191 tercantum kalimat “Wal fitnatu asyaddu minal qotli…. yang ertinya “Dan fitnah itu lebih sangat (dosanya) daripada pembunuhan..”.

    Maka disini saya kemukakan fakta menegani hak dan kuasa penuh kerajaan negeri dalam hal2 pemberian lesen, seperti yg termaktub dalam Akta Kerajaan Tempatan 1976, dibawah bab Peruntukan undang-undang subjek Perlembagaan Akta 171 sub-subjek Tugas telah menyatakan:

    PBT diserahkan peranan dan tugas-tugas berikut:

    * Kuasa perancang tempatan
    * Kuasa mengeluarkan lesen
    * Kuasa mengenakan cukai-cukai tertentu
    * Membina bangunan, perumahan dan unit-unit perdagangan (pasar, gerai-gerai dsb.)
    * Kuasa untuk menjalankan fungsi merancang dan menguruskan kawasan bandar
    * Mengurus dan mengawal lalulintas (termasuk mengurus sistem pengangkutan awam bandaran)
    * Kuasa untuk merancang dan menyediakan kemudaha-kemudahan awam

    Berhujah biarlah berfakta, bukan auta

    ReplyDelete
  26. huhu..bodohnye ar...

    aku jelaskan sekali lagi!!

    bab2 pengurusan mmg ar dilaksanakan oleh PBT..
    sebelum lesen dikeluarkan oleh PBT siapa yg meluluskan?
    xkan ar ko xphm ape peranan kerajaan persekutuan, negeri dan PBT...

    contoh terbaik adalah lesen judi bola skg nih..
    klu kerajaan persekutuan dah lulus lesen judi bola..
    dah tentu ramai individu akan bukak bisnes nih diseluruh negara..
    hasil cukai & keuntugan siapa yg dapat klu bukan utk negara!!
    kerajaan negeri & PBt lebih kepada memantau dan menghadkan aktiviti ini klu dah lulus...

    contoh lain...
    katakalah pelacuran haram skg nih!!
    andai kata kerajaan meluluskan/menghalalkan lesen pelacuran..
    adekah PBT ade hak menghalang chua soi lek(contoh) sekiranya dia layak nak bukak pusat pelcuran di Johor @ di semua negeri??
    klu dia dah bukak pusat pelacuran dah tentu semua hal2 lesen, premis, kutip cukai dan segalanya akan diuruskan oleh PBT..

    Jika pusat judi dan pelacuran waktu ini adalah haram..
    kalau chua soi lek bukak jugak..
    semestinya PBT & Polis akan wat serbuan dan menghapuskannya..
    x gitu?


    -Amri-

    ReplyDelete
  27. Harus kita ingat jika Nik Aziz membernakan penjualan "ummul qoba-is -IBU SEGALA MAKSIAT" (arak) perkara yg dianggap HARAM dalam Islam, tetapi beliau yg berpegang kpd fatwa Sheikh Dr. Yusof Abdullah al-Qardhawi spt yg dinyatakan oleh Dr Mujahid Yusof (PAS-Parit Buntar), dgn kenyataan Nik Aziz 19 November 1992. dan 26 November 1994 yang membenarkan penjualan yg Haram itu di negeri Kelantan atas dasar memberi kemudahan dan keadilan kpd rakyatnya yg bukan beragama Islam.

    Maka apasalahnya diatas dasar yg sama Kerajaan persekutuan membenarkan Lesen Judi Bolasepak dikeluarkan. Namun tuduhan seperti "sebelum lesen dikeluarkan oleh PBT siapa yg meluluskan? yg seolah2 menunding jari kpd Kerajaan Pusat mempunyai kuasa penuh (veto) dlm meluluskan lesen judi.

    Apa yg pasti Kerajaan Pusat selaku kerajaan pemerintah negara, hanya membuat kenyataan membenarkan Lesen Judi Bolasepak dikeluarkan namun kuasa penuh dalam menentukan hak dan MELULUSKAN lesen masih berada didalam kuasa penuh Pihak Berkuasa Tempatan. Perkara ini secara hitam putih telah dinyatakan:
    - didalam dan seperti yg termaktub dalam Akta Kerajaan Tempatan 1976, dibawah bab Peruntukan undang-undang subjek Perlembagaan Akta 171 sub-subjek Tugas telah menyatakan: PBT diserahkan peranan dan tugas-tugas berikut: * Kuasa mengeluarkan lesen

    Maka dgn menggunakan hak inilah bilamana ia(judi) tidak dibenarkan beroperasi di empat negeri iaitu Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang.


    Dgn menggunakan akta ini juga bila mana Guang Eng megarahkan supaya PBT Pulau Pinang tidak meluluskan lesen tersebut, seperti yg dinyataka seperti berikut:

    Sebelum ini, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng telah membuat arahan yang sama. Beliau telah mengarahkan Majlis Bandaraya Pulau Pinang dan Majlis Perbandaran Seberang Prai agar jangan mengeluarkan lesen premis untuk judi tersebut.
    Sumber harakah: http://harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=26861:-judi-bola-boleh-beroperasi-di-negeri-bn-sahaja&catid=1:utama&Itemid=50


    Malah Khalid Ibrahim juga membuat keputusan yg sama dgn Guang Eng, dan kenyataan beliau dibuat seperti berikut:
    Ini berikutan pengumuman yang terkini iaitu Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim yang telah mengumumkan, kerajaan negeri Selangor tidak akan mengeluarkan lesen untuk judi tersebut.
    Sumber harakah: http://harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=26861:-judi-bola-boleh-beroperasi-di-negeri-bn-sahaja&catid=1:utama&Itemid=50

    Jelas disini HAK DAN KUASA PENUH (VETO) dalam meluluskan segala lesen terletak pada pihak Kerajaan Negeri. Tuduhan yg konon Kerajaan Pusat menggunakan Veto adalah salah dan munafik, dan itu semua fitnah... astarfirullahhalazim.

    ReplyDelete
  28. Kita lihat persoalan yg diberikan:
    1..
    contoh terbaik adalah lesen judi bola skg nih..
    klu kerajaan persekutuan dah lulus lesen judi bola..
    dah tentu ramai individu akan bukak bisnes nih diseluruh negara..
    hasil cukai & keuntugan siapa yg dapat klu bukan utk negara!!
    kerajaan negeri & PBt lebih kepada memantau dan menghadkan aktiviti ini klu dah lulus...

    Jawapan:
    Kita jangan buta fakta... Lihat kenyataan yg dikeluarkan Nik Aziz pada 26 November 1994

    “Kelantan menggunakan hasil cukai arak, lesen anjing dan sebagainya bagi menampung kos membuat jalan dan lain-lain projek pembangunan. Arak itu sendiri boleh diminum oleh bukan Islam, jadi bila minum oleh mereka, maka untuk menjaga keselamatan, kerajaan mengambil duit dari mana?”

    Jelas disini... bahawa Kerajaan Pusat membenarkan penjualan arak utk bukan muslim. Dan kuasa meluluskan lesen terletak kpd kerajaan negeri, dan hasil cukai diguna pakai oleh kerajaan negeri. Maka tuduhan bahawa "hasil cukai & keuntugan siapa yg dapat klu bukan utk negara!!" adalah salah sama sekali.

    Kerana seperti mana yg dinyatakan oleh Nik Aziz, HASIL CUKAI, Lesen Penjualan Arak yg diluluskan dibawah kerajaannya telah diguna pakai oleh kerajaan negeri utk pembangunan.


    2...
    contoh lain...
    katakalah pelacuran haram skg nih!!
    andai kata kerajaan meluluskan/menghalalkan lesen pelacuran..
    adekah PBT ade hak menghalang chua soi lek(contoh) sekiranya dia layak nak bukak pusat pelcuran di Johor @ di semua negeri??
    klu dia dah bukak pusat pelacuran dah tentu semua hal2 lesen, premis, kutip cukai dan segalanya akan diuruskan oleh PBT..

    Jawapan:
    Harus juga kita ingat dibawah pemerintahan Pakatan Rakyat-PAS di Kelantan, Nik Aziz telah membenarkan penjualan ARAK - IBU SEGALA MAKSIAT. pada 19 November 1992. Dgn pandangan jualan hanya utk non-muslim.
    Dan Jika IBU SEGALA MAKSIAT dibenarkan, adalah ada telah mengaku bahawa maksiat Pelacuran telah berleluasa di Kelantan?

    Dan soal menggangu hak kuasa PBT oleh kerajaan negeri, ada baiknya ada rujuk kes ronnie liue.

    ReplyDelete
  29. Episod 1

    Perbincangan mengenai judi dan arak dan bagaimana kaedah memenuhi keperluan bukan islam disamping mengawal keharaman nya telah diterangkan secara mendalam dan akademik oleh ulamak2 dalam kitab mereka. Bloq ini terlalu sempit utk menghuraikannya. Kalau penyokong judi bola berminat mereka sepatutnya mengkaji kitab2 dan bukan semata2 mengambil kenyataan pemimpin PAS dan sengaja buat2 keliru. Dalam hati berniat ini peluang hendak hentam PAS. Tu aje.

    Perbezaan arak dan judi memang ada dan cara menanganinya memang tidak sama. Janganlah hanya dgn mengetahui arak itu ibu maksiat maka menjadi kecillah judi bola tersebut. Arak adalah arak dan jelas haramnya sedangkan bola sepak adalah sukan yang berunsur positif rekreasi. Sudahlah kita ketinggalan dalam peta bolasepak dunia, asik bermasalah saja FAM, jauh ketinggalan daripada Jepun dan Korea yang setaraf kita dulu, akhirnya dunia bolasepak negara bukan semakin maju tetapi telah sinonim dan tercemar dgn judi pula. Maka akhirnya jadilah nanti moto sukan berbunyi "Majulah Judi Sukan Untuk Negara".

    Bila arak digelar ibu maksiat, maka bukan bermakna anak2 maksiat boleh diremehkan. Diantara judi, arak dan sembah berhala...yang mana lebih besar dosa? Sudah tentu sembah berhala kerana ia mensyirikkan Allah dan kafir terus. Sebesar2 arak sebagai ibu maksiat, ia masih bertaraf dosa besar dan tidak sampai syirik. Jangan pula umngok guna hujah ini nak tuduh PR hendak menghalalkan arak.

    Kita tahu menyembah berhala itu syirik, lebih besar petaka daripada arak dan judi tetapi hukum mengajar kita tidak boleh menghapuskan hak mereka yang menyembah berhala, malah perlu dihormati. Perbuatan membakar gereja kalaupun dgn niat kerana Allah adalah berdosa apatah lagi dengan niat untuk mencetus huru hara supaya org melayu dapat dimanipulasi untuk menyokong umngok semula.(macamlah kita tak tahu niat golongan munafik ni hihihih)

    Allah juga yang mengkafirkan penyembah berhala dan menyediakan neraka kekal untuk mereka dan Allah jugalah yang suruh kita menghormati agama mereka dan tidak boleh membuat sewenang2 kepada mereka. Seolah2 dua perkara bertentangan diajar oleh Allah.

    Ini bermakna cara kita menerima hukum dan menguruskan perlaksanaannya juga perlu kepada ilmu yang luas. Begitu juga arak yang dilabel ibu maksiat bukan bermakna dosa zina lebih ringan dan hanya bertaraf anak maksiat saja. Dengan sebab kedangkalan ilmulah sesetengah org mengatakan Tuhan tidak melihat pakaian tetapi pada hati. Maka bertelanjanglah orang2 yang berhati mulia ini disana sini. Piweeeet.

    Ibu maksiat merujuk kepada kesan daripada mabuk arak yang menghilangkan kewarasan berfikir yang mana sipemabuk bakal membuat dosa2 lain tanpa disedari. Mabuk arak bakal melahirkan 'anak-anak' dalam bentuk dosa yang lain. Kerana itu ia dianggap 'ibu maksiat'.

    ...sambung episod 2

    ReplyDelete
  30. Episode 2

    Dan hukum juga mengajar kita bahawa dosa meninggalkan suruhan(kewajipan) itu lebih besar daripada melakukan larangan. Tidak solat dan tidak puasa wajib itu besar dosa rupanya, kita kadang kala terlupa.

    Kesimpulannya jika hendak berhujah lebih akademik dalam bab hukum, yang pertama hati kena ikhlas kerana kita diperhatikan dan hati kita juga diparhatikan oleh Nya, tak usah nak selindunglah. Hati kata lain, hati kecil kata lain. Kemudian perlu merujuk kepada ulamak dan kitab2 yang muktabar. Tidak boleh sesedap hati dan rasa sahaja. Banyak perkara yang kita rasa kita dah teror sangat tetapi sebenarnya jahil lagi. Kita hanya tahu hukum tetapi tidak tahu perletakan dan menangani hukum. Kita rasa ibadah sunat sudah hebat tetapi hati meluat mendengar hudud itu tak salah. Ini semua gejala tidak tahu meletakkan sesuatu perkara pada tempatnya.

    Begitu juga apabila Nik Aziz berkata Tuhan mencarut, Tuhan menipu, org umngok melenting mengalahkan ulamak paling warak, tanpa mengkaji apakah maksud TG tersebut, malah langsung tidak mahu merujuk kepada ulamak dan kitab2.

    Bagaimana pula dengan kisah Nabi Musa a.s. dengan Nabi Khidhir a.s. Bukankah Nabi Khidhir telah membunuh seorang bayi? Apakah itu bukan dosa besar? Siapa berani kata Nabi Khidhir a.s. telah buat dosa besar? Semua tak berani termasuk org umngok. Bukankah itu menunjukkan betapa luasnya ilmu Allah yang Maha Mengetahui apa yang tidak diketahui oleh hamba2nya walaupun seorang Nabi. Subhanallah.

    Akhirkata kalau memang anda iklas utk mengetahui islam, sila kaji dan belajar serta merujuk ulamak dan kitab. Ulamak pun pilih yang baik, bukan yg suk, bukan yang berkepentingan dan tidak amanah dgn ilmu kerana takut kena hukuman manusia. Banyak perkara menjadi tersasar kerana ilmu tidak masak, maka jadilah kita org yang berkata2 tanpa ilmu tapi rasa macam dah teror.

    Saya bagi contoh satu disini; Pasangan suami isteri bukan islam telah bernikah secara agama mereka, tetapi apabila mereka berdua memeluk islam, mengapa tidak perlu dinikahkan semula sedangkan dulu tidak nikah cara islam?

    Bila berbicara mengenai sedikit perkara ilmu ini kita patut rasa kecil dan takut, dikhuatiri apa yang rasa betul itu, tidak tepat. Bila PR bangkang judi bola, apa nak banyak cerita lagi, patut sokong ajelah. Selepas ini baru bongkar pula kalau2 ada double standard di pihak PR pula, tapi mesti dgn ilmu bukan dgn upah dpd umngok.

    Tapi kalau pasal umngok menyeleweng dan kejahatan mereka, itu jelas dan kita patut perangi habis2an kerana ianya nyata merugikan negara...hampir bankrup. Dah elok takde judi bolasepak, tiba2 nak diadakan. Tak ke bengong tu. Wallahuallam.

    ReplyDelete
  31. Alasan mahathir mengunakn org cina suka berjudi adalah dangkal dan bodoh sekali.. Klu nak ikutkan org melayu dan india pun ramai main judi tanpa disedari.. "Pertandingan itu Judi..
    seperti memancing, futsal dan lain2 yg melibatkan wang pertaruhan dan rebutan kecuali semua pihak dapat hadiah sama rata..

    Malam tadi aku tgk Liga ilmu selepas Imam muda..
    Tajuk dia "Jahiliah Moden"..
    Nasib baik xdibuat secara langsung.. klu x, hendak je aku kol dan jawab..Jahiliah moden nih angkara "Bapa Pemodenan"!!

    Rasulullah mengubah sikap jahiliah warga arab dengan Islam yakni Akhlak yg baik sebagai seorang PEmimpin..
    Arab jahiliah suka men judi,minum arak dan tanam anak pompuan hidup2.. tapi di m'sia semer ada.. bahkan tanam anak laki & pompuan sekali.. lagi kejam dah dahsyat.. itu belum kira yg buang kat tong sampah dan dlm longkang.. nauzubillah..

    Pada Aku cara terbaik mengatasi masalh sosial adalah menghapuskan kerajaan BN (Bini Najib, Barisan Neraka & Bankrap Negara) terutama UMNGOK DIGANTI Dengan PAKATAN RAKYAT (PR) yg mempunyai ramai Ulama2 dan gologan Profesional..

    "Islam Untuk Semua Bangsa dan Umat"...



    -Amri-

    ReplyDelete
  32. Akhirnya Kerajaan Persekutuan telah membuat keputusan.

    Merujuk kpd sumber MalaysiaKini http://www1.malaysiakini.com/news/135606 telah dinyatakan dgn tajuk "PM: K'jaan tidak akan keluar lesen judi sukan"

    dan UtusanMalaysia http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0626&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm dgn tajuk "Tiada lesen pertaruhan sukan"... See more

    Maka jelaslah disini, selama ini konon Kerajaan pusat TELAH MELULUSKAN lesen JUDI bola adalah salah.

    Jelaslah bahawa isu yg digembar-gemburkan dan diperbesar-besarkan oleh Pakatan Rakyat adalah palsu dan kenyataan2 yg dibuat adalah berunsur FITNAH dan Putar Belit.

    Sedihnya apabila sebahagian rakyat mempercayai FITNAH PUTAR BELIT juak2 hina PR. Sehingga ada yg sanggup "lebih suduh dari kuah" menjatuhkan martabat sesama islam, memaki hamun dan mencerca. Adakah ini sebenarnya yg diajar oleh PR serta PAS yg konon berpegang kpd ajaran islam? Adakah ini caranya dgn menghina dianggap sebagai berdakwah cara islam? Benarlah peribahasa melayu "Guru kencing berdiri, anak murid kencing berlari"

    Putar belitnya bermula apabila puak-puak ini bukannya kata UMNO -BN luluskan lesen judi bola sepak, tetapi lebih membesar-besarkan UMNO -BN menghalalkan judi..... dah tak de isu nak buruk-burukan UMNO - BN

    ReplyDelete
  33. Disebalik keputusan yg telah dibuat oleh Kerajaan Pusat mengenai Judi Bolasepak. Kita boleh melihat betapa PR mengamalkan sikap DOUBLE STANDARD seperti mana hujah2 sy yg sebelum ini. Dan betapa juak2 PR menganggap pemimpin mereka begitu MAHSUM sehingga dianggkat apa yg dikatakn adalah benar. Betapa membuktikan juak2 PR tidak dapat menggunakan akal ... See morefikiran yg dikurniakan oleh Allah SWT utk berfikir mana yg sohih dan mana yg telah diputar belitkan.

    Begitulah berlebih2ny juak2 PR dari pemimpin putar belit mereka. Bila habis sahaja tuduhan dan fitnah putar belit yg lemparkan mereka tetapi di balas dgn hujah yg berserta fakta dan kebenaran, maka Maki hamun, mencerca dan merendahkan martabat yg dilakukan mereka. Seolah2 meletakkan bhw mereka shj yg benar. ASTARFIRULLAHHALAZIM ...SUBHANALLAH!

    Kita sorot semula isu Judi Bolasepak ini, apabila kerajaan bercadang meluluskan lesen judi atas dasar mengengkang judi haram, agar judi ini dapat dikawal dan cukai judi dpt digunakan utk pembangunan prasarana terutama utk kaum non-muslim.

    Maka bangkitlah juak2 PR dan pemimpin2 putar belit dr PR memelitkan dan memalsukan fakta serta menuduh konon Kerajaan Pusat TELAH MELULUSKAN lesen judi.

    Ada yg lebih memalukan apabila juak2 PR membuat fitnah konon kerajaan pusat mengHALALkan judi utk muslim. ASTAFIRULLAHHALAZIM, mengapa begitu jauh busuk juak2 PAS ini. Hakikatnya kerajaan pusat tidak pernah mengHALALkan judi utk rakyat muslimnya seperti yg dinyatakan didalam perlembagaan, secara hitam putih dan malah sehingga kita belum ada perbincangan dibuat didalam parlimen utk membahas supaya undang2 membenarkan judi utk rakyat muslim dibahas.

    ReplyDelete
  34. Suka juga saya ulangi, keruntuhan nilai murni Islam didalam sebahagian juak2, adalah hasil dari putar belit pemimpin mereka sendiri.

    Kita rujuk pandangan pemimpin PR seperti didalam sumber harakah: http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=27226%3Achee-keong-perbodoh-diri-sendiri&catid=1%3Autama&Itemid=50
    dan kita... See more dapat melihat betapa mereka mencuba menyembunykan fakta, memutar belit, mempermaikan ayat2 Al-Quran dan sunah, serta menghalalkan cara apabila dibuktikan betapa DOUBLE STANDARD nya PR-PAS dalam isu kelulusan lesen "HARAM" (haram utk muslim tetapi tidak utk non-muslim) Arak dan judi.

    1...
    Memetik kata putar belit: Ahli Parlimen Baling, Taib Azzamuddin Mohd Taib
    "Dalam pensyariatan hukum Islam, judi dan arak, katanya dua perkara berbeza"

    Kebenaran: Begitulah betapa putar belitnya dan betapa percubaan menyembunyikan fakta sebenar dilakukan beliau. Mengikut Al-Quran, hukum meminum ARAK dan JUDI adalah setaraf... iaitu HARAM. Telah disebut didalam Al-Quran sebanyak 6 kali. Malah secara jelas ianya disebut didalam surah Surah Al-Baqarah ayat 219 dan Surah Al-Maidah ayat 90.
    Malah secara secara konsisten didalam setiap surah, ARAK disebut dahulu, kemudian diikuti JUDI. Malah arak diklafikasikan oleh ulama sebagai ummul qoba-is IBU SEGALA MAKSIAT.

    (Surah Al-Baqarah : 219) “Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya”

    Jelaslah dalam Al-Quran dan sunah ARAK dan JUDI adalah sama, kedua-duanya adalah dosa besar, tidak ada perbezaan seperti kata putar belit dan percubaan menghalalkan cara Ahli Parlimen Baling, Taib Azzamuddin Mohd Taib.

    2...
    Memetik kata putar belit: Dr Mujahid Yusof (PAS-Parit Buntar)
    "Hanya 'agama' (fahaman) Umno sahaja Yang menghalalkan judi di dunia, (sedangkan) agama Islam haram judi, begitu juga Kristian, Hindu, Buddha dan pelbagai lagi agama budaya yang lain di Malaysia,"

    Kebenaran: Tuduhan konon semua agama mengharamkan judi, telah saya buktikan secara FAKTA dan SOHIH bahawa KECUALI ISLAM, agama2 lain meletakkan JUDI sebagai dibolehkan (serta bersederhana)...sila rujuk hujah saya sebelum ini (yg diatas)

    Manakala dari segi ARAK dalam agama lain telah dinyatakan tiada satu pun agama yg membenarkan ARAK. ..sila juga rujuk hujah saya sebelum ini (yg diatas)

    http://wapedia.mobi/en/Alcoholic_beverage?t=14.
    dalam tajuk Alcohol and religion menyatakan bahawa
    Some religions—most notably Islam, Jainism, the Bahá'í Faith, The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, the Seventh-day Adventist Church, the Church of Christ, Scientist, the United Pentecostal Church International, Theravada, most Mahayana schools of Buddhism, some Protestant sects of Fundamentalist Christianity, and some sects of Hinduism— forbid, discourage, or restrict the drinking of alcoholic beverages for various reasons.

    Jelaslah tuduhan Dr Mujahid Yusof (PAS-Parit Buntar) menyeleweng dari kebenaran dan penuh putar belit serta percubaan menghalalkan cara.

    Lihatlah betapa DOUBLE STANDARDnya PR dalam soal lesen "HARAM". Ingat ARAK dan JUDI adalah sama disisi ISLAM kedua-duanya DOSA BESAR.

    Ini kenyataan Nik Aziz yg dibuat pada 19.11.1992
    "Bagi penjualan arak, ia hanya dibenar jual oleh orang bukan Islam kepada golongan itu sahaja, kerana jika ia diharamkan sudah tentu menyulitkan orang bukan Islam untuk menikmatinya"

    ReplyDelete
  35. dan pada 26.11.1994
    "Kelantan menggunakan hasil cukai arak, lesen anjing dan sebagainya bagi menampung kos membuat jalan dan lain-lain projek pembangunan. Arak itu sendiri boleh diminum oleh bukan Islam, jadi bila diminum oleh mereka, maka untuk menjaga keselamatan, kerajaan mengambil duit dari mana?".

    Berdasarkan surah seperti mana yg disebut didalam Al-Quran, sehingga kini puak2 PR masih gagal menafikan bahawa pemimpin PR adalah munafik dan pengamal Double Stanrd

    Jadi kenapakah parti PAS - Pakatan Rakyat menentang pemberian lesen Judi Pertaruhan Bolasepak?
    Kalau kita ambik iktibar dari Membangun Bersama Islam dan Nik Aziz, sudah tentu tidak salah bagi seorang pemimpin Islam memberi lesen untuk membenarkan aktiviti ‘dosa’ asalkan ia tidak dibenarkan kepada orang-orang Islam. Jika masalah sosial juga menjadi alasan, arak "Ibu Segala Maksiat" juga adalah satu punca yang sering membawa kepada maksiat dan jenayah yang besar.

    ReplyDelete
  36. Kawe berpendapat.. kalau UMNO mempunyai kuasa mutlak utk luluskan semua LESEN HARAM sudah tentu UMNO jugok mempunyai kuasa yg sama utk membatalkan kelulusan lesen tersebut.. tak perlulah bising dgn ada 'lesen arak' utk kaum cina kat kelantan.. itu cuma 1 per 1000 berbanding lesen haram yg telah diluluskan oleh barisan UMNO

    senang cerita, andaikata UMNO dah luluskan 1000 lesen haram, tak perlulah nak tambah lagi lesen berkenaan menjadi 1001.. cukuplah dgn dosa yg dah ada, bertaubatlah sebelum terlambat, kalau boleh yg 1000 tu kasin kurang jadi 100 atau hapuskan terus.. situasi ini yg ingin ditegur oleh rakyat..

    itulah puak-puak UMNO, bila ditegur terus menunding jari kat org lain.. sedangkan org lain buat 1 dosa je.. tapi pemimpin demo buat 1000 dosa.. terimalah teguran, jgn takut nak mengaku silap kalau dah buat silap.. inilah tandanya org beriman..

    -timb. JKKK-

    ReplyDelete
  37. tulah, demo berbalah tentang perkara yg menjadi khilaf di kalangan ulama.. ada yg kata boleh dan ada yg kata tak boleh.. bergantung kepada keadaan.. yg pastinya ARAK, JUDI memang jelas HARAM.. cuma sebagai pemerintah islam, perbuatan membenar puak kafir zimi dalam negara kita minum arak itu menjadi khilaf dikalangan ulama,.. so, tak payah nak berbalah.. kalau kita rasa dok setuju dgn cara NAJIB memerintah negara sekarang ni masa mengundi nanti kita pakat sokong GROUP NIK AZIZ..

    apakata kita berbalah tentang perkara yg tidak menjadi khilaf di kalangan ulama pulak, contohnya tutup aurat.. Rosmah bini najib dok pakai tudung tutup aurat.. apa hukumnya??? Dayuskah Najib sebagai suami??? Layakkah dia jd pemimpin ISLAM??? Bini sendiri pun gagal nak bimbing, so boleh ke nak bimbing seluruh umat islam malaysia...????????

    -s/u JKKK-

    ReplyDelete
  38. Tun Mahathir Kutty Mohamad memalukan Umat Islam sendiri...

    Pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membatalkan lesen judi bola membuktikan apa yang diputuskan oleh Pulau Pinang betul apabila mengarahkan semua pihak berkuasa tempatan (PBT) tidak mengeluarkan lesen premis judi itu.
    Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata, keputusan kerajaan negeri jelas menjaga nama baik negara sebagai ‘negara Islam’ yang dilaungkan oleh pemimpin Barisan Nasional (BN) walaupun mendapat kritikan hebat kepimpinan BN termasuk mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
    Namun selain kritikan, beliau juga menerima pujian daripada kalangan pemimpin Pakatan Rakyat serta sebahagian daripada komponen BN yang tidak sebulu dengan kenyataan Mahathir yang mendakwa masyarakat Cina suka berjudi.
    "Sah apa yang dibuat oleh Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang benar apabila mengarahkan semua PBT tidak keluarkan lesen premis judi dan sesuai sebagai langkah menentang sebarang bentuk perjudian yang merugikan masyarakat," ujarnya di Dewan Audiotorium F, Aras 5, Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) ketika meraikan rombongan Pasti Negeri Sembilan petang semalam.
    Perjudian, kata beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Air Putih bukan amalan masyarakat Cina sebaliknya kesukaan pemimpin BN kerana hasil perjudian boleh diambil untuk membina negara.
    Menurutnya, langkah drastik beliau mengarahkan semua PBT di Pulau Pinang pada mulanya menimbulkan keraguan di kalangan pemimpin Pakatan Rakyat terutamanya PAS.
    "Pemimpin PAS ada yang terkejut dan menghubungi saya beberapa kali untuk mendapatkan kesahihan betulkan apa yang saya dah buat. Saya kata memang betul kerana judi merupakan amalan yang tidak baik dan merosakan kebahagiaan sesebuah keluarga serta negara," tambahnya.
    Katanya, ramai yang terkejut kerana kerajaan pimpinan DAP sanggup melakukan tindakan yang tidak pernah terjadi sebelum ini.
    Rombongan Pasti Negeri Sembilan seramai 90 orang itu diketuai oleh pengarahnya, Ustaz Nazri Zainuddin. Turut mengiringi rombongan ialah Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Ustaz Rosidi Hussain dan Penyelaras Dun Sungai Dua, Fahmi Abdul Wahab.

    ReplyDelete
  39. Masalah apabila orang yg X fhm hukum...
    Judi dlm smua agama trmsuk hindu,budha,kristian ada pngharamannya.... ksn X elok judi mmng ada dlm stiap kitab agama masing2... Tapi bab arak ada agama yng mmbenarkan penganut minum arak.. Apa yg Tuan Guru buat dia mmng ikut berlandaskan agama la... Arak dijual tapi duit cukai tersebut msti digunakan utk public.... Apa yg DAP,PKR dan PAS membantah adalah tuntunan agama masing2.. Tapi yg peliknya org2 UMGOK ni ikut mazhab mana ntah... Judi betujuan nak halang judi haram...Bodoh btul statement.. UMGOK yg terlampau taksub ngan politik sbnrnya.... Mahathir, Arif Shah, Najib, n sapa2 lgi la yg menyokong especially yg beragama Islam mmng baghal... Allah S.W.T dah kata.. klu nk elak dpd satu masalah kena haramkan yg mana haram, makruh lebih baik ditinggalkan, sunat diamalkan, yang wajib kena la patuh...

    ReplyDelete
  40. pelik.. dalam rukuk dan sujud PM Malaysia Najib, Bekas PM Mahathir memuji ALLAH SWT, tanda patut & taat pada Yang Maha ESA tapi kat luar solat dia org nak engkar dgn perintah Allah.. pelik, pelik..

    -ahli JKKK-

    ReplyDelete
  41. alaa.. downg bukannya solat pun.. kalau solat kadang2 jer, mana dia orang tau nak terjemahkan perbuatan dalam solat ke dalam kehidupan harian.. kalau dia orang reti dah tentu diaorang tak buat perkara yg langgar perintah allah.. kalau ikut kan tak layak jadi pemimpin dia orang ni, tapi nak wat mcm mana.. org yg tukang pilih pun sama gak dengan dia orang.. 2 x 5!

    ReplyDelete
  42. Umat Islam mana yg rela berkawan dan bersahabat dgn UMNO ni..??

    Korang boleh tanya seluruh umat islam dalam dunia ni siapakah di antara mereka yg sudi berkawan dgn musuh Allah ini..!!

    Dosa UMNO membunuh umat sebangsa dan seagama ( islam ) tidak mampu dilupakan oleh umat islam di mlaysia mahu pun di indonesia..

    Masa Kes Memali.. Ribuan umat islam di seluruh Nusantara termasuk indonesia, selatan philipina dan patani ( thailand )melakukan solat hajat meminta serta memohon dgn linangan air mata agar Allah hancurkan pemimpin melayu yg tergamak membunuh Umat islam di Memali... cuma TV Malaysia jer yg tidak memaparkan berita2 tersebut sedangkan Tv di seluruh dunia islam memaparkan peristiwa kekejaman tersebut..

    CNN tak membuat liputan peristiwa tersebut kerana Mamak Mahathir Kutty Mohamad tu adalah kawan baik Yahudi maka semua siaran TV di barat tidak membuat sebarang ulasan kerana yg dibunuh itu adalah musuh mereka dan juga musuh UMNO.

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan