Bila Polis jadi Pencuri


Sebelum ini telah didedahkan bagaimana Polis dan FRU menyerang bertindak sebagai tentera UMNGOK untuk mengganggu Ceramah Pakatan Rakyat di Markas Tarbiah PAS Kg. Sg. Tongkang Rengit Johor, rujuk sini Tentera Upahan UMNGOK di Johor. Kali ini sekali lagi Polis dan FRU dijadikan tentera Upahan UMNGOK untuk mengganggu majlis hari raya Pakatan Rakyat di Kulaijaya Johor pula.

Terima kasih kepada rakan-rakan PKR dan Pakatan Rakyat yang sudi menjamu selera di majlis jamuan Hari Raya malam tadi. Terima kasih tidak terhingga buat pimpinan tertinggi PKR dan pimpinan negeri PAS juga DAP yang sudi menjamu selera.

Majlis yang dihadiri juga puluhan wartawan dan jurugambar disertakan dengan gangguan. Kali ini bukan daripada PERKASA atau UMNO atau MCA atau MIC. Malangannya kali ini pihak Polis pula membuat angkara.

Niat Ketua Polis Kulaijaya yang diketuai oleh Ketua Polis Daerah, Superintendan Zulkefly Yahya untuk menghuru-hara majlis dapat dilihat sejak jam 5.00 petang lagi apabila sekatan jalan dilakukan.

Suasana menyedihkan rombongan bas daripada Masai untuk mengadiri jamuan ditahan dan Polis mengarahkan mereka yang berusia 15 hingga 70 tahun berjalan kali sejauh 1.5 kilometer.

Kehadiran anggota bersenjatakan pistol, belantan, alat pelindung rusuhan serta kenderaan Black Maria memperlihatkan Ketua Polis Kulaijaya merancang provokasi dan menimbulkan huru-hara di majlis tersebut.

Ianya terbukti setelah 10 minit Dato' Chua Jui Meng memberi kata-kata aluan dan meraikan hadirin. Polis tiba-tiba menyerbu dan merampas stand microphone dihadapan pada ratusan tetamu dan wartawan sehingga patah.

Selepas ditegur oleh Hassan Karim tentang akta mana yang membolehkan Superintendan Zulkefly Yahya dan anggota polis bertindak demikian. Beberapa pegawai Polis berundur dan berdiri di belakang khemah dan kelihatan marah dengan kemeriahan majlis tersebut.

Majlis alu-aluan dan jamuan diteruskan . Ucapan beberapa pimpinan pusat seperti YB Zuraidah, shamsul Iskandar dan YB Azmin Ali tanpa pembesar suara.

Majlis tersebut telah diwarwarkan terdapat beberapa pengumuman mengenai pemilihan pusat terpaksa dibatalkan. Beberapa sepanduk dan kehadiran wartawan dihampakan oleh tindakan provokasi ini.

Agak malang sekali, ketika penulis sedang berehat rakan-rakan memberitahu anggota polis telah mencuri beberapa buah speaker. Penulis diberitahu pemiliknya, beliau berkata anggota polis mengambilnya tanpa waran, kebenaran dan tidak memberi catatan tentang pengambilan peralatan itu.

Kononnya dijadikan bahan bukti majlis Hari Raya tiada permit.

Penulis diberitahu oleh pimpiman majlis pengumuman terpaksa dibatalkan kerana gangguan diketuai Ketua Polis Kulaijaya. Terfikir dibenak fikiran penulis, majlis jamuan dan pengumuman di hadapan penyokong dan wartawan perlu permit polis jugakah ?

Adakah Ketua Polis Kulaijaya perlukan publisiti daripada PKR untuk kenaikkan pangkat dan jawatan? Jika kerana keganasan, sehingga mereka membawa FRU, tiada satu pun senjata ditemui kecuali pisau pemotong buah.

Tidak mustahil ada motif lain atas tindakan polis ketika itu dan sebelum ini.

Timbul rasa tidak puas hati antara rakan-rakan kerana terdapat beberapa anggota kelihat menjamu sama-sama namun tiba-tiba microphone dirampas.

Ini menimbulkan tanda tanya kepada penulis kerana setiap kali program PKR ada sahaja gangguan dan provokasi yang mencetuskan pergaduhan dan perbalahan bila adanya polis. Penulis menjadi bertambah keliru ketika kini.

Penulis merasakan berlumbaan perebutan jawatan bukan sahaja melibatkan pimpinan pusat, mungkin ada individu lain di jabatan kerajaan yang ketagih jawatan tinggi melalui program PKR.





Sumber: Free Malaysia Today
ReJaM© "Selamat berkubur UMNGOK Johor"

1 Comments

  1. Dulu pun, negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat jadi macam tu lah. Namun lihatlah sekarang, cengkaman UMNO telah berkurang sekarang akibat kezaliman mereka pernah lakukan pada kami. Jika polis mengganas di majlis pembangkang, ini bermakna kubu UMNO/BN kuat mereka telah tembus, dan mereka bimbang akan populariti pemerintahan mereka yang kian terhakis. Jadi bersabar, insyaAllah mereka akan tewas di hati rakyat, dan sentiasa berdoa kepada Allah semoga hari pembebasan kita dari UMNO/BN dapat direalisasikan.

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan