Saturday

Budget 2011, Najib nak lawan Tun Mahathir?



Berdasarkan pembentangan bajet 2011 semalam, Sebuah bangunan yang tertinggi di Malaysia akan dibina dengan kedudukannya berhampiran Stadium Merdeka yang akan menelan belanja sebanyak RM5 bilion berdasarkan kenyataan Perdana Menteri di dewan parlimen semalam. Ia dijangka akan siap sepenuhnya pada tahun 2015 di dalam projek yang dikenali sebagai Warisan Merdeka.

Bangunan setinggi 100 tingkat itu yang belum diketahui tingginya dijangkakan tidak akan menewaskan bangunan tertinggi dunia iaitu Burj Khalifa di Dubai. Burj Khalifa berukuran 828 meter tinggi dengan menempatkan 160 tingkat.

Namun begitu bangunan itu dijangka akan dapat menandingi ketinggian bangunan kedua tertinggi di dunia, Taipei 101 dengan ketinggian 101 tingkap pada ukuran ketinggian 509 meter.

Nampaknya bangunan Najib ini akan mengalahkan Bangunan Tun Mahathir iaitu Menara Berkembar Petronas yang suatu masa dahulu pernah memegang rekod bangunan tertinggi di dunia pada ketinggian 452 meter menempatkan 88 tingkat. Seperti Tun Mahathir yang sudah bersara ,jelas sekali Najib bakal mencipta sejarah tersendiri sebagai tanda ingatan untuk rakyat apabila beliau tiada nanti. Iaitu bangunan yang pernah dibina olehnya semasa menjadi pemerintah Malaysia

Apa keperluan bangunan sehingga 100 tingkat ini dibina di tengah-tengah bandar Kuala Lumpur? Apa sumbangannya kepada ekonomi negara di saat rakyat sedang bersusah payah meneruskan hidup dalam keadaan yang gawat ini.

Apa yang jelas niat Najib terpampang di dalam projek ini untuk mengalahkan projek di zaman Tun Mahathir. Beliau ingin menunjukkan kononnya dia juga boleh buat bangunan yang bakal dikenang rakyat. Inikah pemimpin yang bijak? Memperabis duit negara untuk kepuasan diri.


ReJaM©: "Rakyat lingkup pemimpin puas!"

45 comments

kenapa perlu najib habiskan duit rakyat lg nih????

kenapa tak beli kapal selam lagi satu je..hahaha

rakyat d dahulukan pencapaian d utamakn..???
sbnrnye pencapaian d utamakan rakyat bia dulu..!

Najib ni kan orangnya ego besar.. semua nak menang.. x sedar diri langsung dah lah rakyat x suka, berlagaklah pulak macam dapat mandat rakyat, hai perasan sungguh Najib ni, eloklah bentangkan budget belanjawan terakhir buat Be End..

pr0ject y hanya mngunt0ngkan sstengah g0l0ngan atasan..
g0l0ngan bpendapatan rndah, b0ley tgk dlm tv ja.. especially y d0k kat kmp0ng2..

cba r buat pr0jek y suma rkyat bley dapat.. cuk0p r dgn klcc tu..

wah!! hebat!! x sgka ad PM yg hebat cmni.. hahahahah

tanda2 akhir zaman manusia berlumba2 mmbuat banggunan pencakar langit

Najib ni dia ingat duit negara ni duit kepala bapak dia ke ape? bapak kaulah najib!

Kenapa..??? menara petronas tu dah penuh ke penghuninya???..klu duit lebihpun fikir la pasal hutang2 yg tertunggak tu..klu dah byk duit sngt lumput kan sistem tol di jln2raya tu dan kenderaan xpayah byr cukai jln lg..tu bru dinamakan RAKYAT DIDAHULUKAN..OK Xpe thun dpn aku naik darjah dua, aku rasa aku bole bg idea yg bernas lg...ikut yg ni dulu yer..

knp lah bodo sgt budak2 ni.... smua kerajaan buat smua xkene... kepala bapak ko la!!!!!!!!!!!!!!!!!

eh bangang2.... ini smua dah dipersetujui lah.... tau x bodo, kalu dah masuk dlm bujet, maknanya smua dah stuju la bangang... termasuk lah bapak korg.. anuar aljuburi

kah kah kah... bangangnye penyokong UMNGOK kat atas aku ni! Budget 2011 ni baru dibentangkan, belum dibahaskan lagilah bangang! kah kah kah...

najib2..aq da tatw nk kutuk pe. penat weh.

alahai.. membazir duit rakyat jeklaa. baik bg bonus kpd kakitangan kera jaan yg merengek-rengek tu. suda² la dgn menara KLCC tu. Cuba la cipta kejayaan yg baru.. bkn ikut org/bangsa/negara lain. Come on!!

bg la org miskin duit tu..kata x nk ada lg miskin tegar..kucewa dgn budget nih..huh

5b! entah2 lebih dari 5b, sumber mana duit tu?

1- duit peneroka felda yg ditipu dlm hasil jualan
2- duit royalti minyak,gas kelantan
3- duit untung judi bola sepak plus komisen
4- duit hasil penipuan jual tanah2 hak milik bumiputera
5- duit hasil kutipan cukai arak2 dan pusat2 maksiat
6- duit untung bisnis beli kondom dan jarum suntikan utk penagih dadah/pelacur
7- duit komisen altantunya !!

memang sesuai dan tepat dengan nama 'WARISAN MERDEKA' !!..macam pinang dan c4

Jemain!!! ko xyah amik ati la dgn budak 2org kat atas ko tu, ko baca yg dia komen pun dah bole agak dah kan camane diorg berfikkirkan..xpenah sedar dia tertipu selama ni..kesian2..oiii mamat 2org kat ats tu bangun la jgn asik tidur jer..bukak mata yg dikurniakan tu dan lihat...guna otak tu jgn duk peram jer dlm kepala tu..semua tu ada fungsi ko tau tak...

frami feli sains johor delete 17 October 2010 at 10:21

bismillahirrahmanirrahim...
berdasarkan apa yang saya lihat drpd komen saudara2 kite di atas, semuanya pantas mengutk dan memaki dan mencaci hamun pm kite. yela, mcm mane rakyat nak didahulukan, asyik nak kutuk pemimpin jer. inilah baru tanda sebenar dunia nak kiamat...
sesungguhnya Allah s.w.t menyuruh hambanya agar berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk mendapat apa yang kita inginkan, bukannya meminta-minta simpati kerajaan untuk menaikkan gaji kita tanpa tengok apa sebenarnya jasa yang kita dh buat pada malaysia...
perbezaan antara pemimpin dengan pengkritik atau penasihat(p&p)
ialah, p&p ini hanya tahu komen, kutuk, dan tak puas hati kalau ideanya x diikuti atau terlaksana. pemimpin pula walaupun sekadar jalan sana sini tanpa ada kesusahpayahan, dia ialah orang yang kene buat keputusan untuk semua perkara. kadang2kalau tersilap buat keputusan boleh mengancam kedaulatan dan kemakmuran negara! tanggungjawab mereka sangat besar.
jadi, nasihat untuk saya dan anda semua, bayangkan anda berada di tempat mereka, takkanlah anda nak layan semua kerenah dan kehendak 28 juta anak buah anda? pm ialah orang yang paling berat tugasnya dalam membuat keputusan. kita tak tahu apa dilema yang dia hadapi untuk menghadiahkan kita sebuah negara yang selamat daripada keganasan manusia.
man jadda wajad waman zaraa hasad, sesiapa yang berusaha dia akan dapat hasilnya.
setiap sesuatu yang berlaku pasti ada hikmahnya.
di sebalik kesusahan ada pengorbanan, kalau tiada pengorbanan, umat islam takkan berjaya.
pemimpin yang baik ialah pengikut yang baik. apa kita dapat kalau menabur fitnah, mengumpat dan mencaci pemimpin yang memuktamadkan segala keputusan, di belakangnya? xde ape2. dosa bertambah adalah... lebih baik cakap depan kalau anda bukan seorang penakut yang hanya tahu cakap belakang...
walaupun saya baru lepas pmr dan tak tahu apa2 mengenai politik di malaysia, tapi saya tahu islam tidak mengajar umatnya supaya bermusuhan sesama sendiri, baik secara langsung atau tak langsung. lebih baik kita berdiplomasi untuk kesejahteraan semua...
cermin diri anda dahulu sebelum melihat aib orang lain.
wassalam

frami feli sm sains johor delete 17 October 2010 at 10:26

macam manalah malysia nak maju dengan mentaliti rakyat yang macam kita semua ni

frami feli sm sains johor delete 17 October 2010 at 10:32

untuk adik darjah satu anonymous yang dekat atas tu, idea adik memang bernas. saya cadangkan besar nanti adik jadi pm dan saya nak tengok kemajuan idea2 yang adik janjikan tu. saya harap boleh setanding dengan negara maju seperti jepun dan mengatasi kebijaksanaan dato seri mohd najib tun razak. insya-Allah...

frami feli sm sains johor delete 17 October 2010 at 10:41

kalau semua orang jadi senang dan semua orang dapat keuntungan, di manakah peranan pengorbanan untuk mencapai kejayaan? semua benda nak senang. dan siapa sebenarnya yang paling senang dan paling untung? kalau rakyat sama kaya dengan pm, siapa sebenarnya pm? orang malaysia, maksud saya orang melayu, malas bekerja dan mencari tapi rajin mengkritik dan mencaci. bibit2 keruntuhan syiar islam dan nama melayu...

frami feli sm sains johor delete 17 October 2010 at 10:50

duit rakyat takkan pernah habis. simpan untuk apa dan sampai bila.
bangunan tu ada juga kegunaannya satu hari nanti. orang akan melabur dan ekonomi negara akan naik. masa tulah kita baru nak bersyukur sebab ekonomi dah stabil. berhasrat pulak nak melawat dan berbangga menjadi rakyat malaysia bila ada mercu tanda baru. bagi sesiapa yang betul2 nak protes pembinaan bangunan tersebut, saya cadangkan anda nantikan tarikh 11/09/2011 untuk robohkan bangunan 'pembaziran' itu.
positive thinking.

frami feli sm sains johor delete 17 October 2010 at 10:55

takkanlah semua orang nak naik bangunan tu. salahkah kalau tengok je bangunan tu dalam televisyen. ikut kemampuan kita.

frami feli sm sains johor delete 17 October 2010 at 10:59

jika anda diberi semua duit rakyat dan diamanahkan untuk mendahulukan rakyat dalam membelanjakannya, dari mana anda nak mendapatkan duit tersebut dan apa yang anda hendak lakukan dengan duit tersebut?
alamat mundurlah negara kita.

buat bangunan boleh nk bagi bonus tak boleh...???

Apapun projek ini tetap satu pembaziran. Dan pembaziran adalah saudara syaitan. Berlumba2 menunjuk kehebatan adalah sifat firaun. Berlumba membina setinggi2 bangunan adalah tanda kiamat. Seorang pemimpin cukup mudah mengidap penyakit ego sombong dan bangga diri. Mereka fikir akan dikenang dgn adanya bangunan tinggi. Bangunan manakah yang menjadi kebanggaan Rasululullah saw?

musmar
Kepada semua rakyat Malaysia saya menyeru supaya membantu pemimpin kita. Mendoakan untuk mereka. Sejarah telah menunjukkan mantan PM kita Tun Mahathir telah membina Jambatan Pulau Pinang. Sehinggakan beliau digelar maha firaun(nauzubillah). Kini beliau masih hidup dan sihat. Orang yang mengutuknya dahulu membisu seribu bahasa.

Salam semua, untuk pengetahuan semua, perbelanjaan untuk pembinaan bangunan ini tidak menggunakan duit kerajaan kerana PNB sendiri akan menggunakan duit dividen hasil pelaburannya selama 35 tahun. PNB juga akan mencari Foreign Direct Investment jika perlu. Jadi kepada semua rakyat Malaysia, seharusnya kita perlu mencari fakta dan janganlah nak kata semua projek membazir semata-mata kerana ada serumpun daripada kita yang merasakan projek ini membazir. Salam. Good day...:-)

Salam semua, untuk pengetahuan semua, perbelanjaan untuk pembinaan bangunan ini tidak menggunakan duit kerajaan kerana PNB sendiri akan menggunakan duit dividen hasil pelaburannya selama 35 tahun. PNB juga akan mencari Foreign Direct Investment jika perlu. Jadi kepada semua rakyat Malaysia, seharusnya kita perlu mencari fakta dan janganlah nak kata semua projek membazir semata-mata kerana ada serumpun daripada kita yang merasakan projek ini membazir. Salam. Good day...:-)


Dey kalau orang kampung bolehla kau tipu! orang yang sekolah jgn nak kencing! nanti kepala kau kena berakkan!

jamal; sbb orag pakai otak la ckp macam tu, sbb dia baca dan carik fakta lu apa bikin?.. dgr org komen terus percaya. mmg tak maju la lu mcm nih.. hahaha... org2 mcm lu.. cepat melenting bila dgr bajet rauts juta.. 5 biliunnnn.. 6 biliunnn.. sdap btol dgr anwar ckp macam tu.. tapi.. tadah aje la.. sbb korang malas nk carik fakta kan.. hahahahah.. bagus.. bagus.. aku harap ko akan trus mcm tu.. supaya smua org boleh kenali manusia spisis pemalas mcm nih..

jamal; sbb orag pakai otak la ckp macam tu, sbb dia baca dan carik fakta lu apa bikin?.. dgr org komen terus percaya. mmg tak maju la lu mcm nih.. hahaha... org2 mcm lu.. cepat melenting bila dgr bajet rauts juta.. 5 biliunnnn.. 6 biliunnn.. sdap btol dgr anwar ckp macam tu.. tapi.. tadah aje la.. sbb korang malas nk carik fakta kan.. hahahahah.. bagus.. bagus.. aku harap ko akan trus mcm tu.. supaya smua org boleh kenali manusia spisis pemalas mcm nih..


Ayoyo bro kalau lu berani lu pasang nama siap2 kita debat hal ni! gua tak mau komen dgn org takda nama mcm lu nanti kalah lu terus lari! lu pasang lu punya nama kita debat dgn fakta pasal hal ni amacam berani? Ini semua cerita dalam kepala gua lah bhai! lu nak tipu org kampung boleh la! itu pasal org bandar skang dah reject BN!! tinggal org felda je percaya Parti busuk ni!

apa kata lu letak number IC skali.. bagi smua org tau lu sapa.. ahahaha.. mcm mana lu tau?.. lu keje matrade ke?.. miti?... self proclaim.. skarang ni smua org pun mcm tu.. baca internet aje da konfiden tau semua.. ahahahahha..

apa kata lu letak number IC skali.. bagi smua org tau lu sapa.. ahahaha.. mcm mana lu tau?.. lu keje matrade ke?.. miti?... self proclaim.. skarang ni smua org pun mcm tu.. baca internet aje da konfiden tau semua.. ahahahahha..

Ni sapa pulak ni? inilah sebab aku suruh letak nama, kalau tak aku tak kenal aku tgh cakap ngn siapa, org yg sama atau org lain....

haha,,dua2 bodoh,,

“Muslims are brothers, therefore
make peace between the two
brothers, and fear Allah, that you
may receive mercy.”

Surat Al-Ĥujurāt [49:10]

dosa la korang kutuk orang, nati nk mintak maap camne? dosa antara org kena mintak kt orang tu jgk. klw kutuk najib ke, anuar ke, cmne nk mintak maap kt dorg? klw btui pon salah dorg biarla dorg minta maap kt kita

mcm mn ek nk kata... ok kot najib wt mcm tu, kurang2nya GDP kita akn meningkt instead of cashflow transaction in our country

Sistem pengangkutan terutama nye KTM = Keretapi Tak-ikut Masa, sgt2 memerlukan peruntukan untuk membeli a new train...

Apa kata kerajaan peruntukan beberapa bilion untuk menambah baik kan sistem pengangkutan terutama KTM.

Fikir2 kan lah....

frami feli bakal ex science johorean delete 16 November 2010 at 14:17

saya nak tengok jamal jadi pm

kalau kerajaan dapat 'TANGGUHKAN' dulu projek tu pun baik..apa kata buat lagi 5 tau sepuluh tahun lagi..duit yg ada tu..kerajaan support sikit bakal2 haji kita..maklum la, kos haji saban tahun makin naik..pastu,buat lebih banyak rumah bg rakyat( kos rendah )..pastu tambahkan sikit subsidi minyak (baik kerajaan ni...) pastu...bila dah cukup lima tahun..pikir balik..adakah negara malaysia ni bankrup jika x de bangunan tertinggi?kalau jwpanye..'bankrup'..maknanye,kerajaan kena jugak buat bangunan tertinggi ni..saya rasa kita kena lawan banggunan Bruj of Dubai tu..200 tingkat pun saya sokong..TETApi..apa kata kerajaan buatkan banggunan tu..100 tingkat yg pertama adalah rumah kediaman untuk rakyat termiskin..( 1 tingkat ada 25 pintu x 100 tingkat= 2500 keluarga dah dapat rumah..syukur..) pastu buat plak hospital kat tingkat seterusnye..pastu..buat la mcmcm lagi...(sekadar cadangan aje..)..saudara semua..mcmana cadngan saya tu...bukan nak kondem..tapi sekadar cadangan aje...

da duit 2 tlg2 r byar hutang dlu...baru la berkat hidup ni...ni x...da duit wat bazir n pas2 bila dh abis duit mnyusahkn rkyat plok...p nk jd ng kerajaan sekarang...cuba r tlg rkyat bwhn yg miskin ni...kluar U gna ijazah srjana muda pn susah nk dpt kje...bila dh dpt gaji bru seribu lebih..nk belanje mkn lg,nk isi mnyak lg, nk byar sewa rumah lg...bila masa nk kumpul duit utk kawin...nk kawin pn susah skrg mcm2 nk kna byar2 nk byar ni...pening aku ng undang2 dunia skrg...byk mnyusahkn tp membenarkn maksiat berleluasa....pa2 pn aku akn pangkah pas PRU13 nnt...hrp blaku byk perubahn n dpt merubah hidup dmasa dpan..kwn2...bukak la mata, hati n akal kita dlm menilai kehidupan kita skrg ni...jgn bebankn masa dpan kita hingga ke anak cucu jka tersalah pilih k..."Raja yg adil raja yg disembah tp raja yg zalim raja yg di sanggah"...Renung2knlh..

duit tu salur la kat badan kebajikan...menara klcc dah ada aduyai ....pergi check la spe duduk kat menara klcc tu... 5 bilion utk prasarana sekolah ke, kemudahan awam ke, peningkatan taraf hidup rakyat ke...ni nk buat tmpt org xde nk duduk...baik kata rumah terbengkalai... guna pada tempat yg btl baru dinamakan xmembazir...kalo klcc tu dah penuh ngn org smpi 88 tingkat dah penuh nk wat yg lain xde sape halang,,, ni bangunan yang ade pun xde org ni nk bt lg satu..xke nme nye membazir... belajar tinggi2 tp sikap macam hampeh...

insyallah jom kita ramai2 pakat buat sembahyang hajat k. mintak22 pm terrbuka hati apa2 yang dihajatkan oleh tuan/puan.jom . Allah huakbar

aku xpaham tol la..kerajaan bangsat!!!!!!perabes duit je!!kmpem ak xundi ko tahun ini!!!


EmoticonEmoticon