Wednesday

Cadangan untuk menyusahkan rakyat!



Sistem kenderaan tamat hayat ini sudah lama dilaksanakan di negara-negara lain. Contohnya di Singapore, kereta pada usia tertentu (tak silap 5 tahun) tidak lagi dibenarkan untuk melalui jalanraya. Semua kereta-kereta ini akan dihantar untuk jadi besi buruk, ataupun diseludup masuk ke Malaysia dan dijual dengan harga yang berpatutan. Sistem Kereta Berjangka Hayat ini sememangnya memberikan keuntungan yang besar kepada kerajaan dan juga syarikat-syarikat penjual kereta kerana roda jual beli kereta akan terus berputar dan duit terus masuk ke kantong syarikat kereta dan kerajaan.

Wah kerajaan untung, Syarikat kereta pun untung! Maka ekonomi negara juga akan meningkat! Bayangkan selepas anda membeli kereta baru dengan kaedah berhutang (bayar bulan-bulan kat bank) cukup 7 tahun dah nak abis bayar kereta terpaksa beli kereta baru, kerana kereta lama wajib dihantar ke scrap metal (Jadi besi buruk) ataupun mungkin akan diseludup oleh biawak pasir dan buaya tembaga kaya ke Indonesia.

Maka, kerajaan untung, company kereta pun untung! Begitu juga dengan biawak dan buaya tembaga yang menyeludup kereta keluar mereka pun akan untung! Sorang lagi jangan lupa! pegawai imegresen yang memberikan laluan untuk menyeludup kereta srap ke indonesia juga boncet perut kerana untung! Siapa yang rugi? Tak ada siapa pun yang rugi, rakyat Malaysia terutama orang-orang kampung kan kaya-kaya semua. Jadi sampai mamposlah tak akan ada sorang pun rakyat yang memiliki kereta sendiri! Sebaliknya berhutang sampai mampos!

Satu pihak aje yang rugi Bengkel kereta kot, sebab kereta banyak yang baru-baru jadi jarang rosak ha ha ha... Sekian.



ReJaM©: "Semua rakyat siap sedia! Bunga-bunga projek menyusahkan rakyat dah nampak! Tunggu masa je nak lancarkan. Kalau Najib kata on, maka on lah! Bila nanti kerajaan bangang ni nak buat sistem Kereta berjangka hayat ni, ramai-ramai kita ke putrajaya baling taik kat jabatan perdana menteri! Baru dia tahu suara rakyat!"

6 comments

nicky:aku harap sgt2 org2 umno bertaubat..kembali ke jln yg
benar..jgn suka menyusahkan org lain..

Projek menguntungkan rakyat!! haruslah disokong...ahaha
puak2 umno mesti setuju coz dasar bengap!!
klu nak banding ngan kete luar negara...tgk ar dulu bape harga kete diorang!!



-Amri-

kerete juga ialah bahan sejarah....klau krete lame d lupuskan,hilang la bahan sejarah...tak sanggup aku nk lupus kerete mcm satria gti,rx7,old evo,subaru,vintage car...blablablabla....

Lesen Judi pun die sokong apa lagi ini....

Segala yg buruk akan dibandingkan dgn negara lain. Kita ikut perkara buruk dan menyusahkan saja dari negara lain.

Perkara yg baik dan menguntungkan rakyat dari negara luar, tidak pula diwar2 utk diaplikasi disini. Alasan ini jg diguna dalam kenaikan harga petrol, kesesakan lalu lintas, tol dll.

Singapura negara kecil, tiada byk hutan rimba, pendapatan mereka perlu diambil kira dan mampu memiliki kereta baru. Negara ini masih byk hutan dan kawasan luar bandar, masih ramai rakyat miskin yg tidak mampu atau tidak perlu kepada bertukar kereta sentiasa yg duduk dipendalaman. Dan majoriti mereka adalah melayu dan penyokong umno buta kayu di kampung2.

Mengapa cara pemerintahan yg mempunyai kadar rasuah yg rendah dan taraf hidup rakyat yg lebih baik di Singapura tidak dijadikan contoh utk dibuat di sini? Mengapa

Kesimpulan : makin lama makin tak relevan bn ni....BN ni dah time kena masuk BiN

Kereta buatan Malaysia kereta tin milo kata bapa aku sebab lembut sangat bodynya. Baru 'tercium' sket dah kemek. Bapa aku lebih rela beli Avanza sebab harga tak jauh beza dengan Waja. Bapa aku kata, katalah nak beli kereta buatan Malaysia bajet bawah 50ribu, banyak lagi kereta luar negara yang lebih baik yang setanding harga tu. Tapi tak tau la pula kot nanti harga kereta luar akan berlipat ganda mahalnya supaya orang tak beli kereta luar tapi terpaksa beli 'tin milo' juga. Ari tu nak pinda Akta Kerja, ni nak pinda Akta lain pula. kata rakyat didahulukan. Ni macam poket mereka2 sh yg didahulukan.


EmoticonEmoticon