Nik Aziz mahu sertai UMNO




Kota Bharu, 1 Oktober: Murshidul Am PAS Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata beliau akan menyerah dan bergabung dengan UMNO Sekiranya UMNO boleh membuang identiti nasionalis dan menjadikan Islam sebagai ideologi.

"Di hari yang sama UMNO berbuat demikian, saya akan bubarkan PAS pada hari yang sama dan berjuang untuk Islam bersama-sama dengan UMNO," kata Menteri Besar Kelantan itu.

Nik Aziz telah membuat kenyataan yang sama sebelum ini, beliau menasihati pemimpin UMNO lebih baik untuk membubarkan parti mereka untuk bergabung dengan PAS, atau UMNO meninggalkan ideologi bangsa maka PAS sudah tidak ada sebarang alasan untuk meneruskan perjuangannya.

Nik Aziz berkata Namun UMNO telah terpaut berjuang untuk supremasi Melayu dan bangga dalam perkauman sempit dengan nyanyian seperti "Hidup Melayu!" ("Hidup Melayu").

"Sehingga hari ini, tidak bersedia untuk menukar perjuangan yang berdasarkan Islam.

"Di mana semangat Islam dalam UMNO?" tanya Nik Aziz.

Nik Aziz berkata UMNO telah membingungkan masyarakat Muslim Melayu.

"Apa yang membingungkan umat Islam adalah ketika UMNO menyebut dirinya sebagai pembela Islam tetapi menolak Islam, misalnya hukum Hudud," jelasnya.

Nik Aziz juga menyatakan bahawa tidak ada dalam perlembagaan Persekutuan yang menunjukkan bahawa Malaysia adalah "sekular", mengulas kenyataan pakar perlembagaan Dr Aziz Bari dari Universiti Islam Antarabangsa yang menyatakan bahawa Islam adalah agama rasmi dan seharusnya dianjurkan sebagai asas untuk pentadbiran negara.

"Mengapa pemimpin UMNO meremehkan kenyataan ini?," Katanya.

Dia mengatakan UMNO diadakan pada sekularisme, menerima Islam berdasarkan kepentingan mereka sendiri, dan mengatakan ini adalah alasan yang cukup bagi masyarakat untuk memilih keluar UMNO dalam pilihan raya akan datang.

"UMNO harus malu bahawa India [non-muslim] seperti Balasundram (dari DHPP) bersedia untuk mengadakan seminar untuk menerangkan sistem kehakiman Islam kepada mereka yang belum memahami bagaimana kewajaran undang-undang Islam.



CiLiK©: CiLiK© orang pertama yang akan ikut langkah Tuan Guru Nik Aziz!

6 Comments

  1. Aku pun nak join hangla CiLiK... steadylah...

    ReplyDelete
  2. Pendirian yg begitu jelas mengambarkan kerpercayaan & keimanan seseorg. Tetapi apakah kita merasakan kenyataan tersebut hanya sekadar ucapan? Apakah di hati kita juga ada getaran ingin menrealisasikan Islam bertunjang di bumi Malaysia? Apapun alasan yang kita berikan dlm merealisasikan islam sebagai cara hidup, mengambarkan tahap kepercayaan dan keimanan kita. Semakin byk alasan yang kita berikan, mengambarkan semakin kurang keyakinan kita kepada Islam itu sendiri. Kerana kita hanya bercakap, islam itu sempurna, islam adalah cara hidup, islam itu, islam ini, tetapi dalam menzahirkan islam, hati kita masih was-was dengan pelbagai alasan kenapa ia tidak boleh dilaksanakan khususnya di Malaysia. Begitu juga dengan ayat-ayat Allah, sejauh manakah getaran hati kita menerima sesuatu ketetapan (hukum)? Apakah kita juga mempunyai pelbagai alasan utk mengelak? Apa bezanya kita lari (meninggalkan) ayat-ayat Allah VS kita mengelaknya?

    “Pada hari ini telah Aku sempurnakan bagi kamu agama kamu. Dan telah Aku cukupkan nikmat-Ku kepada kamu. Dan Aku redha Islam menjadi agama kamu.” (Al- Maidah: 3)

    Apa yg lebih malang lg, bagi menutup sesetengah kelemahan, dan mereka mendakwa telah menrealisasikan islam tetapi hakikatnya adalah sebaliknya. Di sini lahirlah pelbagai tafsiran mengikut tafsiran masing2 termasuk "ulamak"-(ular-ular dalam semak) berkenaan perlaksanaan Islam di Malaysia. Sedangkan islam itu terang & jelas, serta telah sempurna. Tidak ada st alasan pun sebenarnya itu x boleh atau ini x boleh islam itu direalisasikan di Malaysia. - Wallahua'alam

    ReplyDelete
  3. Ini peluang kepada perkasa utk menyatukan org melayu terutama dari PAS. TGNA telah pun memberi jalan dan membuka peluang dgn mendedahkan 'kelemahan' beliau dan org2 PAS untuk dgn mudah dijemput memasuki umno...iaitu dgn umno menukar perjuangan kepada Islam dan jelas terbukti juga dalam tindakannya dlm perjuangan itu.

    Mudah sungguh rupanya hendak menyatukan org melayu. Sudahlah mudah, ianya mengikut acuan agama pula. Wah besar betul pahala perkasa dan mereka yg dapat merealisasikan perkara ini kan? Dunia akhirat insyaallah berjaya.

    So umno dan perkasa macamana? Masih tak mau lagi ke? Kata hendak satukan melayu? Lainlah kalau syarat TGNA iaitu setiap ahli PAS diberi RM1J..memanglah bangkrup umno. Ini syarat sangat mudah, barakah dan tidak memerlukan belanja besar.

    Kalau tidak mahu juga ternyata umno memang bukan menentang PAS tetapi menentang islam. Menentang Islam bermakna menentang Allah dan menentang Allah apakah keuntungannya???? Jawab sendirilah...tanya jelah bekas general johari tu.

    Kalau umno dan perkasa banyak dalih jelas mereka muanfik kerana memang munafik byk dalih untuk menolak dan bukan dalih utk menerima..ini sikap rakan mereka APCO.

    Lepas ni mesti umno kata niat PAS tidak iklas utk bersatu. Niat bukan urusan manusia tp urusan Tuhan. Tindakan yg jelas yg dapat dilihat pancaindera itulah yg kita nilai. Yang batin itu hanya Allah swt yang Maha Mengetahui.

    Masa upah APCO buat kerja penting keselamatan negara tidak pula ditanya niat isi hati APCO tu sedangkan telah dijelaskan dlm Quran isihati yahudi itu.

    Kita saksikan nanti apakah umno lebih terbuka pintu hati utk bersahabat dgn zionis APCO atau menolak ajakan bersatu atas dasar agama daripada bangsa sendiri atau sebaliknya.

    Kita tunggu.......

    ReplyDelete
  4. Pelbagai retorik tentunya bakal muncul dalam istilah perpaduan berlandaskan agama, secara tidak langsungnya perpaduan di kalangan Melayu (krn majoriti Melayu Malaysia adalah Islam). Mungkin kalangan pemimpin, retorik perpaduan hanya utk mendapatkan simpati rakyat dalam mengekalkan kuasa & menutup kelemahan (rasuah dsb), tetapi apakah kita sebagai rakyat biasa juga terikut2 dengan retorik pemimpin2 kita dalam mendapatkan perpaduan yang sebenar?

    ReplyDelete
  5. amy search tuh blakang tok guru!!..takbir!!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan