Friday

Rosmah ikut gaya Tun Mahathir agar nampak hebat?


Kalau kita lihat ramai orang yang mengagumi Tun Mahathir, terutamanya penyokong-penyokong UMNO. Pada mereka Tun Mahathir pemimpin yang paling hebat pernah wujud di negara ini.

Semasa pemerintahan Tun Mahathir, kita lihat tidak seorang pun dapat mengalahkan kewibawaan beliau. Seolah-olah Mahathir seorang sahaja yang pandai memerintah.

Salah satu taktik Tun Mahathir untuk mengekalkan kuasa politiknya ialah dengan memilih menteri-menteri di kabinet yang hanya mengangguk bila dia memberikan arahan.

Mahathir sengaja memilih orang-orang bawahan yang tidak pandai melawan beliau. Maka dia akan kelihatan hebat dan tiada tandingan. Sekiranya ada orang di bawahnya yang dilihat boleh menggugatnya dia akan 'sack' dengan pelbagai cara. Itulah yang terjadi kepada Anwar.

Semasa Anwar menjadi timbalan PM, populariti Anwar tiba-tiba melonjak, kewibawaannya menonjol, malah popularitinya lebih hebat dari Mahathir pada masa itu. Pada waktu itu rakyat sudah mula lega kerana pengganti Mahathir sudah muncul.

Namun Anwar terlalu cepat menunjukkan tentangan kepada Mahathir, maka umurnya sebagai timbalan PM tak panjang! Dia di 'sack' dengan cara yang tidak terduga.

Maka kembalilah Mahathir dalam keadaan selesa tanpa penentang. Rakyat kembali risau sekiranya Mahathir tiada nanti, siapa akan jaga negara ini?

Disebabkan itulah sewaktu dia memerintah rakyat lihat seolah-olah tiada seorang pun orang lain yang layak memerintah Malaysia kecuali Mahathir seorang. Sehinggalah rakyat mula membencinya pada 2003.

Kalau nak kelihatan hensem duduklah di kalangan orang yang tak hensem. Kalau nak nampak cantik, duduklah di dalam kalangan orang yang tak cantik. Kalau nak nampak pandai duduklah di dalam kalangan orang yang bodoh dan seterusnya you name it!





ReJaM© "Maka kalau nak nampak glamour, duduklah di kalangan orang yang tak glamour macam Rosmah buat kah kah kah!"

10 comments

Kah kah kah aku setuju sesangat bro! Mintak izin nak copy artikel ko nih.... haha...

Bertanding sorang-sorang nampaklah macam hebat! kalau bandingkan dengan negara lain tah hape yang hebat si mader ni... ngn singapore abis, ngn korea, ngn brunei pun abis ngn indon bolehla sket keh keh keh...

Kedua2 nama individu di atas blhlah dijadikan batu sempadan utk kita semua. Salah satu sifat mazmumah ialah sukakan kpd kebanggaan diri sanjungan dihormati dll. Org jenis ini sanggup berbelanja besar demi hanya mendapat populariti yg perasan saja sedangkan tidak popular pun dihati masyarakat. Ujub telah menguasai diri, dok sorang2 perasan sendiri.

Org jenis ini pantang ditegur, pantang diajar dan tidak akan tunduk kepada apa atau sesiapa pun. Sentiasa mahu menjadi no.1 seperti mana Formula 1 dan 1Malaysia. Menjadi no.2 tidak sekali2 malah jika ada yg cuba menyamai mereka pun akan dipaksa turun ketangga ke2. Inilah yg berlaku kepada Musa Hitam dan DSAI sehingga Musa Hitam trauma sampai hari ini dan mengulang2 kata2 bahawa dia belajar dari Tun M bahawa tidak ada pemimpin no.2, yang ada hanyalah pemimpin no.1 dan selainnya hanyalah pekerja sahaja.

Bagi manusia jenis ini semua org yang dirasakan lebih dr mereka akan dianggap mencabar dan berusahalah mereka mengatasi kelebihan org itu. Sebagai contoh kalau jiran sebelah pakai kereta baru misalnya, mereka yg demam kat rumah tk pasal2. Ramai macam ni kan...hhihihi

Hakikatnya apa yg mereka bersusah payah mengejar dan mengagungkan itu hanyalah sementara sahaja. Beberapa tahun yg tinggal hidup didunia ini tidak berbaloi jika dibanding dgn hidup selepas ini yg selama2nya.

Wahai batu sempadan, insaflah kamu. Apa saja boleh kamu buat didunia dgn adanya wang dan kuasa kecuali...menangguhkan ajal. Tinggallah kebesaran kuasa pangkat dan kekayaan yg sia2 jika tidak diguna utk kebaikan dgn ikhlas. Bintang2 kebesaran hanya berupa kepingan2 besi yg tidak berharga yg akan dipamir di atas bantal sekeliling jenazah kamu, tidak dikebumi bersama2 pun.

Yang dibawa hanyalah amalan yg mulia, menepati syariat, halal serta ikhlas semata2 keranaNya. Itulah bintang kebesaran dan no.1 yang sebenarnya. Menjadi VIP di sisiNya.

Kata2 hamba ini berunsur politik kah wahai sedara2 umno?

setuju 1000000000%

danny hendra son say:good advise

ko pndai2 je wat cite pasal mahathir...bodo pnye admin

owg atas aku ni yg bodow!!

stuju ngn JAKA!!!!

mane admin tau sume ni? pandai reke cerite la admin blog ni.. keje nak condemn, ape sumbangan ko terhadapa negara? tah2 sumbangan tuk diri sendiri pon xde.. hampeh punya melayu.. sebab tu mundur.. pemikiran macam admin.

betul3x....


EmoticonEmoticon