Thursday

Tuan Guru Nik Aziz jawab kenyataan Muhyidin


Tergerak hati saya untuk memberikan ulasan berkenaan kenyataan Timbalan Presiden UMNO ketika berkempen di Galas, semalam. Seperti yang disiarkan di bawah tajuk TPM BIDAS ’FATWA’ IKUT SUKA PAS di muka 3, akhbar Utusan Malaysia, 28 Oktober 2010, Tan Sri Muhyiddin Yasin dilaporkan menyebut :

''Perangai mereka macam biasalah, apa yang mereka buat 'halal' yang kita 'haram', yang dia (buat) masuk syurga, yang kita masuk neraka. Dari segi konteks kerjasama dengan masyarakat apa bezanya antara DAP dan MCA,"

Nampaknya pilihanraya kecil N.45 Dun Galas sekali lagi menjadi medan UMNO untuk menghentam PAS khususnya berkenaan kerjasama PAS dengan DAP. Nampak sangat kemarahan UMNO apabila PAS menjalinkan hubungan kerjasama dengan DAP. Gerun benar UMNO apabila PAS yang dijadikan hantu untuk menakut-nakutkan masyarakat Cina rupa-rupanya sudah boleh didekati dan tidak lagi digeruni.

Perbezaan kerjasama antara UMNO dan MCA serta MIC dalam Barisan Nasional dengan kerjasama PAS dan DAP dalam Pakatan Rakyat amat jelas sekali. Bagaikan langit dengan bumi. Hairannya, penjelasan demi penjelasan telah diberikan. Namun, apabila telinga disumbat dan mata ditutup, tidak ada gunanya segala penjelasan yang diberikan. Pada hemat saya, pemimpin UMNO sudah tenggelam dalam keghairahan untuk memburu kemenangan di Galas, hingga lupa tinggi rendahnya lantai tempat berpijak.

Beberapa hari lepas, orang yang sama telah mencadangkan supaya Sejarah menjadi mata pelajaran yang wajib lulus dalam SPM mulai tahun 2013, saya ingin menambah bahawa al-Quran sendiri tidak pernah meninggalkan aspek sejarah dalam penceritaannya. Bermula dengan sejarah penciptaan manusia seterusnya sejarah dakwah para nabi dan juga sejarah kehancuran umat-umat terdahulu, al-Quran mahukan kita belajar dari sejarah. Justeru, PAS sendiri tidak pernah lupa untuk berguru dengan sejarah.

Bukankah sejarah mencatit bagaimana PAS telah diajak masuk bergabung ke dalam Barisan Nasional oleh Allahyarham Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia pada tahun 1973? Dengan hati yang ikhlas, PAS pada masa itu menyambut huluran tangan perpaduan tanpa menyedari musibah yang akan dihadapi. Rupanya Barisan Nasional hanyalah merupakan perangkap bagi PAS. PAS bergabung dengan UMNO membentuk Barisan Nasional demi perpaduan, namun hasilnya PAS di Kelantan khususnya telah berpecah kepada empat :- PAS, Bebas Bersatu, Hamim dan Berjasa. PAS hampir-hampir ranap akibat perpecahan tersebut. Seterusnya peristiwa PAS ditendang daripada Barisan Nasional dan akhirnya kehilangan kerajaan di Kelantan pada tahun 1978. Apa hasilnya kerjasama PAS dengan UMNO? Tangan UMNO yang terkapai-kapai kelemasan dipegang erat oleh PAS, lalu PAS pula ditendang supaya lemas keseorangan.

Dengan DAP yang dikatakan chauvinis Cina, PAS tidak dikhianati. Jika Timbalan Perdana Menteri bertanya, apa bezanya kerjasama dalam Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat? Jawapannya, kerjasama PAS dengan DAP dalam Pakatan Rakyat tidak pernah menjejaskan prinsip PAS sebagai sebuah gerakan Islam. PAS masih dengan agenda Islamnya bahkan kami di Kelantan setiap tahun meraikan Hari Hudud. Islam tidak pernah diketepikan di dalam perjuangan PAS. Bahkan DAP sendiri pernah keluar daripada Barisan Alternatif apabila tidak dapat menerima agenda Islam yang dibawa oleh PAS. Secara umumnya, pemimpin DAP tidak anti Islam dan hari ini beransur-ansur mengenali Islam. Sekurang-kurangnya Islam sudah tidak digeruni oleh non muslim sebagaimana yang UMNO mahukan. Pemimpin DAP sekurang-kurangnya ada yang sudah boleh memetik ayat-ayat al-Quran untuk rujukan, pemimpin UMNO pula semakin menjauhi al-Quran. Ingin saya bertanya, apa ruginya Islam apabila DAP mula berjinak-jinak dengan Islam?

Sayang sekali, UMNO masih berfikir dengan kerangka perjuangan Melayu yang sempit. Melayu pun tidak terbela, Islam pun tidak terjaga. Umpama lebai malang, ke hilir pun berlapar, ke hulu pun tidak kenyang. Kononnya, bila Melayu dan Islam ialah perkara yang sama. Jika demikian, kenapa UMNO membenarkan isteri Perdana Menteri sendiri menjadi penaung Islamic Fashion Festival? Pada saat umat Islam yang prihatin di seluruh Malaysia bangun menentang program maksiat yang dibuat atas nama Islam ini, di mana pula ’keris’ pemimpin UMNO? Tersimpan dalam sarungkah atau hanya menjadi hiasan di dinding? Manakala hari ini apabila pentadbiran kerajaan UMNO/Barisan Nasional bercadang untuk menjadikan Malaysia sebuah hub pusat hiburan malam kononnya bagi memacu industri pelancongan mengikut Program Transformasi Ekonomi (ETP), di pagar mana pula disangkut agenda Melayu Islam ala UMNO?

Hakikatnya, UMNO yang memperalatkan Islam. Bila tersepit, Islam juga yang dicari. Bukankah salah seorang Naib Presiden UMNO sendiri sewaktu Perhimpunan Agung UMNO yang lepas mencadangkan supaya UMNO menjadikan masjid sebagai tempat untuk mendaftar pengundi baru? Hairan saya, tidakkan bagi UMNO politik tidak boleh dibawa ke masjid? Hari ini, bila tersepit UMNO sendiri mula menggadaikan prinsip? Bukankah saya dihentam begitu teruk kerana kononnya ingin berpolitik di atas masjid? Nampaknya, selepas bangunan UMNO di Kota Bharu sudah terjual, UMNO sendiri sudah ingin menjual prinsipnya pula..

Nasihat saya, kembalilah kepada Islam. Tinggalkanlah pemikiran sekular yang tidak akan sampai ke akhirat. Sangatlah jauh berbeza pemikiran seorang mukmin dan seorang pendukung sekular. Orang-orang Mukmin melihat jauh ke akhirat berbeza dengan orang-orang sekular melihat hanya setakat dunia sahaja. Umpama seorang anak yang berumur dua tiga tahun bila bersama ibunya ke pasar. Anak kecil itu hanya berfikir untuk membeli belon dan alat-alat permainan yang boleh menyeronokkan. Berbeza dengan pemikiran si ibu yang berfikir lebih jauh, pemikiran ibu berkisar kepentingan sekeluarga, apakah lauk pauk atau makanan yang perlu dibawa pulang untuk kesiapan rumah nanti. Itulah perumpamaan pemikiran sekular yang hanya terhenti setakat di dunia, ia tidak lebih umpama seorang anak kecil yang hanya berfikir untuk alatan permainannya semata-mata!


NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT,
Pejabat Menteri Besar Kelantan

Bertarikh : 20 Dzulka'edah 1431 H | 28 Oktober 2010


ReJaM©

11 comments

We love Tok Guru Nik Aziz Nik Mat!

terbaik la tok guru..

Haa, kan dah kena. Ingat Tok Guru tak brani ke nak jawab. Biasanya benda2 camni Tok Guru tak payah jawap pon, remeh je bunyinya, tambah2 lagi mat sembab yang bercakap. Tapi sbb diorang dah mula naik gila fitnah sana-sini, Tok Guru jawab la, bagi refresh skit kepala sembab dia apa yg BN pernah buat pada PAS. Biasa la, dah nak dekat mengundi, mula la puak2 UMNGOK/BN tu nak tunjuk "Ilmu Bodoh" dia. Bercakap takde fakta, mengarut je kerja.

Amek ko wak sembab! huhu I love tok guru..

Pak Din sembab yang bangang! Ambik kau penangan Tok guru! We love tok Guru Nik Aziz!

hihihihi...kena sebijik, bukan sebijik berbijik bijik.... bertambah sembab arr muka tuh...

Kata org tua2 : bila diam nampak bodoh tapi bila bercakap sah bodoh. Adalah bahaya jika seorg TPM pun tidak tahu fakta sebenar sebelum memberi komen. Bercakap sesedap rasa mengikut nafsu politik murahan. Sebab itu boleh diperbodohkan oleh yahudi melalui APCO. Tergadainya batu putih dan limbang dan tanjung pagar.

Sehingga hari ini tidak dapat membuktikan PAS kata umngok kafir. Tidak mahu baca 'amanat hj hadi' dgn betul dan fikiran terbuka. Yang dirisaukan adalah PAS kata umngok kafir. Tapi apa yg Tuhan kata tentang perkara merosakkan aqidah tidak diendah. Takutkan PAS atau Tuhan?

Ahkirnya akan terserlah juga isi hati perut umngok ini bahawa mereka bukan memusuhi Parti Islam SeMalaysia tetapi memusuhi Islam itu sendiri. Mereka bukan memusuhi Parti Keadilan Rakyat tetapi memusuhi keadilan yg patut dibuat untuk rakyat. Mereka bukan memusuhi Parti Demokratik DAP tetapi memusuhi demokrasi yg mereka laungkan sendiri.

Malah mereka melaung membela melayu tetapi sebenarnya hanya membela Parti Melayu Umngok sahaja.

Dan bersekongkol dgn golonan bersifat munafik ini memang patut dielakkan kerana mereka sentiasa menipu sebagaimana pak tiri mereka zionis sentiasa menipu.

Mengapa susah sgt hendak menjadikan Islam sebagai dasar parti?

tersentuh hatiku dengan kenyataan Tok Guru....
kepada pihak sebelah sana,buka lah mata hati..
ingatlah hidup bukannya terhenti setakat didunia sahaja..
bukanlah setakat melayu yang perlu diperjuangkan bahkan wajib seiring dengan islam agar tidak terbabas dari landasan syarak..
"janganlah menjadi seperti anak kecil yang hanya inginkan belon dan alat2 mainan,jadilah seperti ibu yang berfikir jauh lebih kehadapan untuk meneruskan hidup didunia lantas menuju ke khidupan yang sudah pasti.

bukakan minda!! Kajian yang aku buat sendiri, dan sila lah kaji..

1) ISLAM pernah suruh umat ikut bende yang KOTOR?
2) Ramai orang kata politik kat Malaysia KOTOR? kenapa?
3) Siapa yang BETUL?
4) Betul ke BN dengan PAS bukan 1 kumpulan?
5) Siapa yang "CONTROL" Malaysia?
6) TV/Radio/Akhbar dikawal kandungan OLEH?
7) Bagaimana ada macam-macam ISSUE kat Malaysia?
8) SIAPA yang bangkitkan isue-isue ini?
9) Apa faedah diorang dapat daripada isue-isue ini?
10) Kenapa orang Kelantan suke sangat PAS?
11) Kenapa orang negeri lain tak suka orang Kelantan?
12) Kenapa orang Kelantan tak "klik" orang negeri lain?
13) Kenapa bersifat PERKAUMAN?

Jawapan: "lu pikir lah sendiri.." :)

terharu...
tiap kali baca atau dengar penulian TokGuru,,hati jadi lembut..

semua komen tak berasaskan fikiran dan fakta...Aku rasa korang jgn la tertalu taksub kat umalak cam tuh....aku rasa dia tu dah nyayok dan tua...mengeluarkan fatwa yg mengarut boleh memesongkan kan akidah umat islam..,,korang patut berterima kasih pada kerajaan BN dan UMNO yg telah menerajui negara dan banyak berjasa terutama kpd negarawan terulung negara TUN DR MAHATHIR MoHAMMAD yg telah melakukan perubahan..,,


EmoticonEmoticon