Wednesday

Pembantu rumah Indonesia didera di Arab Saudi



Laman web Channelnewsasia semalam melaporkan tentang penderaan seorang pembantu rumah warga Indonesia yang berlaku di Arab Saudi. Laman sesawang itu di bawah tajuk berbahasa Inggeris "Indonesia mengutuk penderaan pembantu rumahnya di Arab Saudi" melaporkan bahawa Presiden negara terbabit, Susilo Bambang Yudhoyono hari selasa lalu meminta keadilan bagi penderaan warganya yang disifatkan sebagai 'penderaan yang luar biasa'.

Channelnewsasia.com melaporkan bahawa Sumiati Binti Salan Mustapa, 23 berada di dalam keadaan stabil di salah sebuah hospital di Madinah. Pembantu rumah malang itu menerima rawatan sejak 8 November lalu akibat kecederaan termasuk luka di bibir dan wajahnya akibat digunting.

Presiden Indonesia dengan perasaan marah menegaskan bahawa beliau akan menghantar satu pasukan pemerhati ke Arab Saudi bagi memantau kes berkenaan, sehari selepas kerajaan Indonesia menyaman kedutaan Arab Saudi bagi menunjukkan kebimbangannya.

Sebelum ini rakyat Indonesia pernah mengadakan kempen "ganyang Malaysia" berikutan berlakunya kes penderaan terhadap warga Indonesia yang bekerja sebagai pembantu rumah di Malaysia . Kali ini, adakah rakyat Indonesia akan melakukan kempen Ganyang Arab Saudi pula? Kita tunggu dan lihat!

Sumber Berita : Channelnewsasia

ReJaM© "Ganyang Arab Saudi...?"

8 comments

Rasenye puak2 Indon tak brapa nak buat kot. Arab saudi tu jauh, tok2 arab pon buat2 tak layan ke kalau Indon buat perarakan bantahan/kempen. Ye la, tok arab mane paham Indon. Lain la M'sia, bahasa kita lebih kurang sama, dok sebelah je. Sbb tu puak2 Indon buat pesta kutuk mengutuk M'sia sbb diorang tahu kita paham lebih kurang ape dia cakap.

kita cari org gaji sruh wat keje
y kene dera tu sume y x wat keje
xkan la tibe2 kte nk dera org
tol x?
i ad pengalaman cmni la
org gaji i dulu pun cm
sebulan smpai 700
tp keje xwat
tiap tahun permit
mane larat
mmg patut kene dera pun

ana,kl

Hmm teruknya kena dera.. apa nak jadilah camnih, agama je Islam tp walauapapun bukan salah agama Islam tapi salah kurang penghayatan.. Benda macam ni buat kita berfikir, agaknya mcm ni la org arab waktu zaman perhambaan, mmg nyawa hamba tu diaorg pya la.. sifat mcm ni masih terbawa-bawa sampai sekarang ni oleh sesetengah orang arab.. Di Malaysia ni, orang Indonesia harus bersyukur sebab org Islam(Melayu) jarang mendera.. yg dera kebanyakannya org Cina org India.. berbanding di Arab, di Malaysia ni kalau amah Indonesia yang merasakan dirinya didera dia senang nak buat laporan sebab bahasa pun hampir sama atau keluar je dari rumah dah boleh mintak tolong tapi di Arab mcm mana.. bukan org Arab faham pun bahasa Indonesia nih kan.. btol tak..?

P/s: Maaf kalau ada salah silap..

-Edie-hammerhawke@yahoo-

Berapa banyak indon nak ganyang daaaa?

Yang salah ialah pemerintah indon tu sendiri. Mereka lah yang patut rakyat ganyang. Negara luas kaya dgn hasil bumi tetapi rakyat terpaksa merempat serata dunia. Lepas tu bila kena dera rakyat yang rendah mentaliti sibuk buang masa nk ganyang sana sini.

Pemerintah harus buat kerja meningkatkan ekonomi rakyat, memberi pendidikan agar rakyat berfikiran matang dan tidak memalukan umat Islam sedunia dgn kerendahan mentaliti mereka. Indon negara teramai umat Islam.

Seterusnya pemurnian agama perlu dibuat di Indon demi membesrsihkan akidah umat yg tercelaru dgn pelbagai fahaman sesat dan menyeleweng.

Memanglah hamba cakap senang saja...nak buat memang susah..tp indon tkde pilihan. Do or die.

Bukan kita saja meluat dgn mentaliti mereka, malah Tuhan pun marah....tu yg kena ganyang dengan bencana alam tu.

Cuba bayangkan 'penjaga' gunung merapi tu sanggup mati demi gunung tu. Ajaran dan akidah apa ini???

Wallahuallam

Ya Allah Ya Tuhanku yang Maha Adil...
Bendera negaraku dibakar dan dilumuri najis orang Indon yang tunjuk perasaan di Jakarta, tapi rakyat Malaysia masih sabar...kerana kami ada maruah, ada otak, ada akal fikiran yang Engkau berikan kepada kami supaya kami banyak2 bersabar.

Wahai orang Indon, kamu datang Malaysia dengan cara haram...buat banyak penempatan haram di tanah kami...tapi kami sabar. Kamu rompak, bunuh, rogol rakyat kami...kami pasrah dan berserah kepada Allah untuk mengadili kamu. Dan hari ini, Allah telah beri pengajaran kepada rakyat2 Indon yang biadap itu. Terima kasih Ya Allah, Engkaulah Tuhan Yang Maha Adil.
(Gunung berapi, Gempa bumi, Tsunami, penderaan di Arab Saudi dan banyak lagi mala petaka yang telah Allah jatuhkan ke atas Indonesia dan rakyatnya).
Wahai rakyat Indonesia yang biadap, bertaubatlah kepada Allah. Berjalanlah kamu di atas jalan kebenaran yang lurus. Amin.

rakyat indon xnk ganyang arab sebab mereka x dibayar..
yg ingin perpecahan antara malaysia-indonesia adalah
di kalangan rakyat malaysia sendiri..

setuju dg komen JAKA. kite kene tau n faham, x semua org arab itu beragama Islam...


EmoticonEmoticon