Saturday

Universiti di Malaysia haramkan pelajar berpurdah?


Sebuah lagi kiriman email diterima dari salah seorang pembaca blog MiLo SuaM. Pengirim email ini yang enggan dikenali mendakwa ada sebuah institut pengajian tinggi di Malaysia yang mengharamkan pemakaian purdah bagi pelajar muslimahnya sepanjang berada di dalam kawasan kampus.

Berikut gambar yang dikirim, apapun buat masa ini ReJaM© tidak dapat mengesahkan gambar ini dan universiti mana yang dimaksudkan. Sekiranya para pembaca ada mempunyai info tentang isu bolehlah tinggalkan komen di ruangan komen di bawah.



ReJaM©

55 comments

pakai purdah tak wajib pn...
lgpn peraturan universiti ni ntuk kebaikan org ramai gak..
takut ada penyamaran berlaku..
so nak tak nak...menda x wajib...tambah plak dah jd peraturan universiti...kita patuh jela...x dosa pn kann???

Emmmmmm
Bukan purdah nie hanya nak halang habuk dari masok ke dalam sistem pernafasan ke kalau kat arab saudi???
hoho

KUIN(kolej universiti Insaniah) akan kuatkuasakan pada thun depan.

Dari UIAM kot. Sebab Rektor ni datang dari UIAM

its easy to recognize the student without the purdah .

yupp benda ni memang betul dan kebanyakan ipt memang tdk mbenarkan pelajarnya berpurdah.

ya, stuju berpurdah tak wajib. Sebab syarat menutup aurat bagi wanita hanya lah nampak muka dan tangannya

rasanya mende ni xyah jd issue pn...
kalo nak pakai g kat public luar kaw kampus...
xde sape nak larang...
kalo dlm uni...xmo ikut peraturan uni...
g jugak BERAMBUS dari kampus tros...

alahai milo suam..ni pun nak jadikan bahan kew???takde bahan sangat la tu

Takpe, Milosuam tanya je mana U yang haramkannya. Aku bagitau, dari UIAM.

hal kecik mcm ni nak jadi isu kew? sebelum pos fikir dulu lah. bnda ni mmg dh lama dikuatkuasakan kat sesetgh ipt utk safety n sng nak recognize student.

Haramkan itu bagus.sekarang banyak kes pencuri pakai purdah.atas dasar keselamatan aku sokong sangat

uitm pn haramkan kalau tak silap. mmg elok sgt buat peraturan mcm tu. terlalu selalu org seludup masuk kampus sebarang ja. huhu

bila pikirkan kes org2 yg seludup masuk tu...

sepatutnya pemakaian kad matrik, tingkatkan kawalan pondok pengawal yg perlu diperketatkan...apa salahnya pakai purdah? seharusnya gambar tu ditukar pada gambar pakai seluar ketat, baju singkat, seluar pendek..zzzz
kiamat sudah makin hampir...

nor haqim...

ko ni kalo nak berhujah pn biarla kena pada topik perbincangan...
skang ni org bincang isu purdah..bkn hal bj ketat sume..
apsal uni ko galakkan org pakai bj ketat2 ke??
eyh hellow...budak uni mana boleh pkai bj ketat bai...peraturan uni jugak..ko je tatau...
kalo kantoi mmg sah2 kne tegur n saman..ko penah tau ke sume 2?

pastu ko nak pakai kad matrix n kawalan pondok pengawal..
kad matrix boleh jd muke lain..tp badan empunye lain maaa..
n ko ingat pondok pengawal tu bersepah2 ke dlm kampus..dlm kelas..dlm lecture hall..dlm hostel??? hah?? ko jwb sket..

kalo nak menyamar senang je bai..
dlu penah berlaku org lain menyamar dlm exam hall ganti mmber dia yg bodoh x reti2 jwb exam..ko penah tau ke??
org ckp pasal keselamatan warga kampus..bukan ckp ikut nafsu je..
lgpn purdah tu tuntutan agama ke??? kalau xtau pape jgn nak menggedik ckp mcm org pandai..

hmmm

bila baca komen2 di sini...
nampak sangat kefahaman cetek tentang pemakaian purdah..

dan betapa rakyat malaysia memandang rendah tentang purdah itu

"haramkan, memang patut pun".. ini ke umat islam sekarang? Tidak mempertahankan ajaran islam sebenar..

Oi.

Purdah tu sunnah. biarlah orang yg nak pakai purdah, diorang nak buat sunat. nak dapat pahala. biarlah mereka nak beratkan sunat itu.

Orang yg MEMBERATKAN AURAT, di akhirat kelak, Allah sendiri akan jumpa kat dia untuk tunjukkan wajah Allah.. bukan senang tu...

tolong la rakyat ISLAM malaysia.. sampai bila nak pandang rendah macam ni..

jgn suka2 assumption kat tanah arab, diorg pakai sebab habuk. pernah jumpe tanya ke direct?? aku pernah. dan jawapan diorg, sbab nak tambah keimanan (dgn meningkatkan sifat malu). tu jawapan orang arab yg pakai purdah.

tolong la. wake up people.

btul tu afiqah...diorg klu ckp jahil marah...aper nk jadi lah ngan umat islam kat M'sia nie...

Bila org yang tiada ilmu bercakap seperti ilmuan yang hebat... inilah jadinya, wujudlah komentator-komentator yg tiada ilmu namun yakin dgn ucapannya yg sebenarnya tidak betul

Mcm ni la...

Sungguhpun memakai purdah tu dapat pahala, namun tak semestinya tak memakainya dihukum berdosa. Rasanya ada sebab kenapa kebanyakan IPT di Malaysia khususnya tak membenarkan pemakaian purdah di dalam kampus. Tak dinafikan ramai pelajar yang memakai purdah ikhlas hatinya ingin mendapat pahala daripada pemakaiannya namun ada juga yang berniat sebaliknya. Itu tak dapat disangkalkan kerana telah berlaku kes pemalsuan identiti yg telah berlaku di salah sebuah IPT dimana mengakibatkan kecelaruan dalam sistem dan juga pemalsuan dalam bilik peperiksaan.

Rasanya taklah salah jika IPT tidak membenarkan purdah dipakai di dalam kampus tapi janganlah gunakan perkataan DIHARAMKAN. rasa janggal dan agak keterlaluan.

kiamat sudah dekat.
jangan persendakan pemakaian purdah.
umat nabi muhammad dahulu ramai pakai purdah.

dan please jgn prejudis kpd org yg pakai purdah.
daripada memakai tudung tapi bertelanjang.

sesungguh di akhir zaman akan terjadi..islam dipagi hari dan kafir di malamnya..dari komen-komen diatas nampak banyak yang ada cuma ilmu dunia saja...

mmg ptt pn haramkn pkai bju seksi..sape yg buat sah terasanye..

Rosmah rilek saja xpakai tudung.. ;)

assalamualaikum....
kdg2...kite xsedar...percakapan kite bley menyebabkn kite tergelincir dari agama...

so watch your language...

This comment has been removed by the author.

Iye... lebih baik diam dari berkata tentang hal yang kita tidak tahu hujung pangkalnya dalam agama sendiri.

Kebanyakan ummat Islam hari ini merasa terlebih pandai apabila sudah masuk universiti walaupun jahil mengenai agama sendiri.

Berhati-hati apabila mahu komen perkara agama agar aqidah kita selamat.

Lebih baik bertanya dahulu kepada mereka yang tahu, mendalami ilmu agama dan cuba mengamalkannya daripada terluncur kata-kata pada perkara yang tidak patut.


Isu keselamatan bukan alasan penting kerana lebih ramai yang berkot, bertali leher, berseluar jeans, berskirt, berbikini, berseluar ketat, tidak memakai tudung yang berbuat jahat di luar sana dibandingkan seorang dua yang menyamar memakai purdah untuk menipu (ada fakta ke ni? Siapa yang tahu, tolong beri statistik di Malaysia atau di seluruh dunia orang menyamar memakai purdah untuk menipu dan bandingkan dengan bilangan penjahat yang tidak memakai purdah).



Sikap 'double standard' terhadap agama sendiri menyebabkan mereka mudah menilai tidak baik pada sesuatu hukum disebabkan secalit perkara negatif yang berlaku disebaliknya dibandingkan mudarat yang nyata terang dan besar yang berlaku kepada mereka yang mengenepikan hukum agama seperti tidak menutup aurat dengan baik dan sebagainya.


Masih terdapat alternatif lain untuk menguatkuasakan keselamatan pada pelajar berpurdah daripada mengharamkannya terus di kawasan universiti. Sebagai contoh; Pelajar berpurdah hendaklah membuka niqabnya semasa mahu masuk ke dewan peperiksaan sehingga dapat dicamkan oleh pegawai bertugas dan kemudiannya memakai semula niqabnya jika dewan itu bercampur aduk lelaki perempuan. Inilah hukum asal yang ada dalam Islam bagi muslimah berniqab. Apabila terdapat keperluan, maka diharuskan membukanya pada waktu itu. Namun jika mengharamkannya terus, ia memang keterlaluan kerana tidak meraikan fitrah malu wanita yang sebenar. Apalagi dalam suasana tiada satu pun universiti di Malaysia yang mengasingkan pelajar lelaki dan perempuan.

Jika terdapat universiti untuk wanita sahaja, maka melarang memakai purdah di kawasan umum dalam kawasan universiti lebih relevan dibandingkan dengan larangan di kawasan universiti yang bebas pergaulan lelaki wanitanya.


Insya ALlah, suatu hari nanti saya menulis mengenainya di dalam blog saya secara panjang lebar. Rajin-rajinlah berkunjung untuk menambah ilmu di dada.

Semoga Allah ampunkan segala dosa akibat keterlanjuran kita sama ada dalam tindakan mahu pun kata-kata. Sebaik2 pembuat kesalahan itu ialah bertaubat dari dosa2nya. Harapnya mereka yang ter'over' komen di atas menarik balik kata-kata mereka, bertaubat dan belajarlah untuk memahami agama sendiri. Semoga semuanya diampunkan Allah dan mendapat kebahagiaan dunia dan akhirat.


Jangan dihina purdah itu kerana ia dipakai oleh isteri-isteri Rasulullah s.a.w dan penghulu wanita syurga yakni Fatimah a.s. Salah satu hadis yang boleh dirujuk ialah hadis al-Ifk (Hadis Aisyah r.a di fitnah- boleh lihat tafsir surah Al-Nur- salah satu darinya) Menghinanya sama seperti menghina Rasulullah s.a.w dan para ibu orang2 mukmin. Jika kita tidak mahu pakai dan tidak suka orang pakai, lebih baik diam sahaja dari komen yang bukan-bukan.



Apa yang kita tidak suka tapi disukai Allah... maka tidak perlulah kita melarangnya, apalagi membencinya. Bahkan apa yang kita suka jika dibenci Allah, maka haruslah kita menentangnya kerana Allah bahkan patut dibenci juga.


Terdapat beberapa artikel ringkas mengenai purdah dalam blog saya. Siapa ingin tahu, jemput ke sana. Ahlan...

Ummu Abbas

Teringin untuk berpurdah..moga dimudahkan segala urusan...bila kita menutup aurat...automatik...kita akan merasa malu utk melakukan kemungkaran..malu pada Allah dan diri sendiri...apatah lagi kalau berniqab...hanya orang yang terpilih sahaja yang sanggup berniqab...semoga kita digolongkan dalam golongan yang sedikit..amin..

Annanniey, saya pun teringin nak pakai purdah.
Semoga Allah golongkan kita dalam golongan yang terpilih di akhirat nanti, insyaallah.

Salam

Sedih baca komentar jahil dan menghina agama Islam. Lainlah kalau yang mengomen tu non-muslim. Lain kali berhati2 bila mengeluarkan komen, guna id anonymous sapa pun bole..

Apa yang Islam syariatkan tu ada hikmah dan kebaikannya. Purdah itu pakaian isteri2 Nabi, so janganlah menghina, apa sangatlah peraturan dan undang2 manusia ciptakan dibandingkan dengan yg diturunkan oleh Allah dan RasulNya. Sejauh dan sehebatmanapun peraturan ciptaan manusia, takkan dapat menandingi peraturan ciptaan Pencipta manusia itu sendiri. Fikir2kanlah...

kata seorang ust dlm facebook ana namanya (Ust.Ramadhani Ali) spt berikut:-
''barang siapa yg mengharamkan apa yg Allah halalkan,dan halalkan apa yang Allah haramkan,maka tunggulah bala dariNYA''

bersama ini ada web university di negara Siam kerajaan kafir sembah berhala: http://www.yiu.ac.th/th/ dlm university itu bersepah dan lebih 50% students muslimat yg berfurdah katanya, cari and lihat lah sendiri.. tak malu ker kita...?? negara islam haram pakai purdah dlm univ..?? Allahummah-di kaumi pa-innahum laa ya'lamuun...!!!

http://www.yiu.ac.th/th/

setahu sy utm pon haramkn pkai purdah kat kwsn campus, tp kat uthm ok jer...boleh plak...

salah seorang pengkomen ni bgtau kenapa xharamkan pemakaian ketat...betul tu...kalau di usm memg isu pemakaian xde hal...nk seksi lam kuliah pn tkpe...cuma atas keprihatinan lect aje yg tegur...tp usm xpula melarang pemakaian purdah...jadi aku rasa berpurdah ini xada masalah....kenapa di arab mereka boleh je idup mcm tu...xde la alsn habuk tu..bohong sume tu...kalau tgk iran...mereka main sukan pn baju tutup aurat...kita hampir separuh bogel...pendek kata akui aje...negara kita memperlekehkan agama...nasib bek xjadi pengharaman tudung ajer...huh!

salam.
sekadar nak bg pandangan..sy bersetuju jika soal purdah ni kita anggap suatu perkara yg baik... bukan masalahnya soal cuaca d tempat org lain atau bentuk geografi negara kita sndri.. adalah lebih baik kita memahami kehendak agama islam itu sendri..
janganlah mudah melemparkan tuduhan melulu yang bergantung pada akal dan fikiran kita sendri.. istghfarlah..sementar masih ade waktu..
belajar dan fahamilah al-quran sesungguhnya itu adalah petujuk jalan ke akhirat nnt..

wassalam...

Alhamdulillah..ramai juga pembela2 agama Allah telah membetulkan sikap prejudis segelintir umat islam terhadap kesucian agama islam itu sendiri...

TAUFIQ ABDULLAH.

y xtau agama tu boleh diam je la. org pakai purdah atas sebab2 tertentu. misalnye malu dgn laki2 sbb muka terlalu cntik, jaga pandangan, jauhkan drp fitnah etc.

xramai y pakai sebab nak tiru dlm exam. kalo time exam, minx buka kejap. bukan susah sgt. kalo org xnak pakai tudung diam je? org nak buat sunnah bising2? ni la jadinye kalo terlalu sekular. baca 'ihdinassirotal mustaqim' setiap hari dlm alfatihah. lepas solat kemana doa tu? bila org nak ajar xnak di ajar. bodoh sombong bukan?

repent, Allah is watching us n every word we r saying. selamat beramal. :D

betul2..yg bercakap kosong tanpa ilmu ni..malu la sikit, bila menyata kan yg tidak2 mengenai ajaran agama anda,ia menampakkn kejahilan anda secara terang-terangan dalam agama.silap cakap boleh murtad ma..

Setuju dgn Afiqah:

Saya pun sangat kesal dengan orang2 Malaysia yg setuju purdah diharamkan terus.. kenapalah sampai mcm ni sekali tahap pemikiran org Malaysia sekarang.. sedih sangat... sepatutnya mempertahankan sunnah Rasulullah ni, bukannya ikut sama setuju dgn pengaraman ini... adakah wajar hanya kerana kes menipu identiti disebalik purdah, semua org wajar ckp yg purdah ni mesti diharamkan???

tolonglah guna akal yg Allah kurniakan pada kita ni sebaik-baiknya... klau cakap tu biarlah berilmu sikit. jngan main serang saja..

Diorang bukan setakat pencacai UMNO atau BN, tapi pencacai KEJAHILAN AGAMA juga. Jagalah bila berkata wahai teman-teman ikhwan dan ikhwah..

Setuju dengan UMMU ABBAS dan kawan-kawan yang lain.. Alhamdulillah ada yang back-up kepada golongan yang persendakan agama ni.

aku sokong org yg pertahankan islam dh aku benci org yg menidakkan hukum yg Allah turunkn...aku berharap hari kiamat cepat tiba...semakin lama hidup d dunia ni smakin tkut akan dosa...hari2 tgk dosa....x terlepas 1 hari dr dpt dosa free...apalah nasib...

along ejie

Ah!


Mana perginya Ulama Muda UMNO dalam isu ini?

Apa pandangan mereka?

SYIFA' AL HUMAIRA'
PABILA DITUDUNG MUKA MAKA HATI NI JUGA PERLU DITUDUNG..HANYA MANUSIA YANG MEMAKAINYA AKAN MERASAI NIKMATNYA..ANA PERNAH BERBUAL DGN ISTERI SEORG ULAMA' SUFI KATANYA TUDUNGLAH MUKAMU NANTI KAU AKAN MENDAPAT SESUATU..ANA HARAP MEREKA YG TIDAK TAHU HUKUM MENGENAI HIJAB,BURQA R PURDAH JGN TERLALU CEPAT MENGHUKUM..ANTARA ORG YG TERBATAL IMANNYA IALAH MEREKA YG MENGHINA WANITA MENUTUP AURAT..WANITA ITU AURAT ATAS KEMASLAHATAN TERTENTU BOLEH DIBUKA..YG BERPURDAH PERLU ADA KEFAHAMAN..PAKAI DENGAN KEFAHAMAN YANG JELAS..SYABULLAH JGN BIARKAN SI JAHIL TERUS BERSUARA MEMBUNUH SYIAR2 ISLAM..WALLAHUA'LAM..

Mengapa perlu menjadi isu pengharaman pemakaian pudah di negara islam ini sendiri? Kalau menjadi kes keselamatan spt di bicara kan saudara kita diatas, boleh buka sekejap untuk mengtahui identiti tuannya jadi tidak perlu timbulkan isu pengharaman ini kerana pemakaian pudah itu bukanlah hnya untuk 'mengelakkan habuk' malah ia juga secara tidak langsung menjadi pendinding diri daripada melakukan dosa. Seharusnya, M'sia islam menjadi agama rasmi jd mejoritinya beragama islam tidak kurang juga para 'alim ulama' tidak bolehkah mereka berfikiran secara luas untuk menjelaskan perkara ini secara menyeluruh agar tidak berlaku perselisihan antara masyarakat kita sendiri .. wallahu'alam ..

alhamdulillah...ramai lagi umat Islam yg cintakan sunnah nabi....terkilan pada umat Islam yg memomokkan pemakai2 purdah..

maksiat...aurat terdedah...hiburan...semua on....tapi bile ckp psl purdah...penuh sinis dan berat sebelah...

sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita solehah..yg menutup aurat dan mempunyai sifat malu...

sedarlah wanita2 muslim....renunglah pakaianmu...adakah ia benar2 mengikut kehendak agamamu....

-FATIMAH ABD MUNIR,PULAU INDAH,KLANG,SELANGOR-

aku kecil..
masyaALLAH..dunia2..
de beberapa perkara yg perlukan kite berpurdah..
xyah kate purdahlah...bertudung labuh..sumenye atas keimanan kite kpd Allah..ble dsuruh tutup, kite tutup..ble kate jgn buat, kite jgnlah buat..
mcm itu isu berpurdah..salah satu, bg muslimah, kite nk elakkan fitnah muslimin..nk jge ape yg AllAH dh bg kt kite..
tolonglah sahabat..
kite nk tegakkan islam..bukan kite nk rendahkan islam..
berpurdah ni dlm hukum islam gak kn..??
so..kite cite faedahnya..ape yg nyata disebalik pemakaiannya..
xtau ke...
org kafir dok gelak2kn kite...bukannye kite nk sokong...
tp, de je yg xleh nilah..xleh tulah..
ape je yg kite boleh..??
buat muslimat skalian..kite tegakkan syiar islam..
islam yg pertama..islam kehdapan..bukan kite hanya islam sekadar nama tp islam segala2nya..wallahualam..Allahuakbar...!!!

org nak pakai purdah kita x boleh halang, xkan nak haramkan purdah dlm negara yg agama rasminya Islam? yg peliknya, org Islam sendiri yg usulkan tu..kalu kita x mampu nak mantapkan iman, tolong jgn halang saudara2 kita teguhkan amalan.

Sejujurnya aku sangat gembira dengan pembela-pembela agama di atas :)

واذا ما هممت بالنطق في البا طل فا جعل مكا نه تسبيحا

assalamualaikum...ALHAMDULILLAH..semua buat ana tersenyum lega..perjuangkanlah agama ALLAH..

pada yang merendah2kn sunnah RASULULLAH..kembalilah pada jalan yg benar....hati2..aqidah mgkin sudah lama tergelincir..byk2kn muhasabah diri dan beristighfar..masyaALLAH...

What's up, its good post on the topic of media print, we all know media is a wonderful source of data.

my homepage :: cam to cam chat

Yes! Finally someone writes about sex sex cams.



Here is my web page :: bi sex chat

Hiya very nice site!! Man .. Excellent .
. Superb .. I'll bookmark your site and take the feeds additionally? I'm happy to search out a
lot of useful info here within the post, we'd like develop extra strategies on this regard, thanks for sharing. . . . . .

Review my web blog: live sex chat cam

We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community.
Your website provided us with valuable info to work on.
You've done an impressive job and our entire community will be thankful to you.

Here is my blog post - chat with porn star

Ermmm habistu knp lelaki arab xpkai purdh skli? Kn nk elakkan dari pasir..


EmoticonEmoticon