Sunday

Anwar masuk perangkap musuh politiknya- Wikileaks



KUALA LUMPUR, 12 Dis — Tuduhan liwat kedua ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang sedang didengar sekarang, didakwa sebagaii hasil kerja “perangkap” membabitkan ahli-ahli politik yang memusuhinya, demikian menurut laporan eksklusif sebuah akhbar harian Austarlia yang membawa pendedahan WikiLeaks.

Menurut laporan Sun-Herald semalam, pendedahan kabel Jabatan Negara Amerika Syarikat menunujukkan pegawai-pegawai risikan Singapura memberitahu rakan sejawatan mereka dari Australia bahawa Anwar terlibat dalam perbuatan yang dikenakan tuduhan itu — tindakan yang beliau menafikan sama sekali.

“Jabatan Risikan Kebangsaan Australia juga mengatakan bahawa kelakuan itu adalah akibat perangkap oleh musuh-musuh Dr Anwar,” lapor akhbar itu, yang merupakan sebahagian daripada produk kumpulan Sydney Morning Herald.

Laman web WikiLeaks telah menyiarkan sekitar 250,000 kabel diplomatik dari Amerika Syarikat, pendedahan mengenai pandangan dan ulasan yang amat mengejutkan, melibatkan pelbagai negara dan banyak pemimpin dan ketua kerajaan. Sekitar 1,000 kabel pula berkaitan dengan Malaysia termasuk sebahagiannya mengenai keengganan Putrajaya bekerjasama dengan beberapa pihak utama dunia.

WikiLeaks diasaskan oleh wartawan Australia Julian Assange, yang sekarang ditahan Scotland Yard berhubung dakwaan kes seksual yang dibawa oleh Sweden.

Semalam, Presiden Amerika Syarikat Barack Obama menyifatkan tindakan WikiLeaks sebagai sesuatu yang “amat dikesali” ketika beliau berbual dengan rakan-rakan sejawatannya menerusi telefon, yang turut bersetuju pendedahan itu tidak harus menjejaskan hubungan dengan Washington.

Diplomat Amerika Syarikat di Kuala Lumpur juga melahirkan sentimen yang sama kepada Wisma Putra meskipun mereka memandang berat tuduhan liwat kedua yang dikenakan ke atas Anwar.

Anwar, 63, dituduh meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan, 25, di Unit 11-5-1 Desa Damansara Condominium di Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di sini, antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Kes itu sedang didengar di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dan akan disambung bulan depan.

Tuduhan kali pertama dikenakan sedekad yang lalu, selepas beliau dipecat sebagai timbalan perdana menteri dan timbalan presiden Umno.

Anwar, yang mengetuai Pakatan Rakyat (PR) belum lagi mengulas pendedahan terbaru oleh akhbar Australia ini.

Menurut akhbar itu, kabel melibatkan kedudukan Anwar merupakan salah satu daripada beberapa kandungan yang mendedahkan pandangan mengejutkan pegawai-pegawai kanan Singapura termasuk dakwaan bahawa “Malaysia berada dalam keadaan terkeliru dan bahasa ekoran ahli-ahli politik yang tidak kompeten.”

Singapura dan Malaysia berpisah pada 1965, hanya dua tahun selepas membentuk Malaysia. Kini mempunyai hubungan kuat tetapi tidak membenarkan akhbar masing-masing diedarkan di negara mereka.

Kabel mengenai kes liwat Anwar ini bertarikh November 2008 iaitu lima bulan selepas kes liwatnya terdedah dan disiasat polis.

Ia menyebut, “Australia mengatakan bahawa perkhidmatan risikan Singapura dan (pemimpin kanan Singapura) Lee Kuan Yew memberitahu ONA dalam pertukaran pandangan bahawa pemimpin pembangkang Anwar sememangnya melakukan perbuatan itu, yang beliau didakwa sekarang.”

ONA merujuk kepada Pejabat Risikan Kebangsaan Australia.

Dokumen itu juga mengatakan bahawa Singapura memberitahu ONA yang mereka membuat penilaian itu berasaskan risikan teknikal, yang mana kemungkinan dikaitkan dengan komunikasi yang dipintas, kata akhbar itu.

“ONA membuat penilaian, dan rakan-rakan sejawatan mereka dari Singapura bersetuju, ia adalah (satu) kerja (dia) diperangkap dan kemungkinan dia tahu mengenainya, tetapi bagaimanapun dia terlibat,” kata kabel itu.

Minggu lalu, Anwar mengundang Ahli Parlimen Bebas Australia Selatan, Senator Nick Xenophon untuk memantau perbicaraan itu dan mengadakan sidang media di lobi Parlimen.

Anwar, ketika memperkenalkan tetamunya itu berkata, kehadiran Xenophon ke Kuala Lumpur adalah untuk memerhati perbicaraan kes liwatnya serta bermesyuarat bersama-sama anggota Parlimen pembangkang serta mengadakan pertemuan dengan beberapa pemimpin masyarakat.

“... oleh kerana perbicaraan itu telah ditangguhkan ekoran permohonan kita untuk Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah menarik diri daripada terus mendengar perbicaraan kes liwatnya, beliau memutuskan untuk berada di Parlimen bagi memerhatikan prosiding dan perbincangan,” katanya.

Xenophon yang turut mendakwa dirinya seorang peguam berkata, tuduhan liwat terhadap Anwar yang juga Ketua Pembangkang itu harus dikendalikan secara adil kerana perjalanan kes itu turut diperhati masyarakat dunia.

Beliau adalah antara 50 Ahli Parlimen Australia yang memprotes supaya tuduhan terhadap Anwar digugurkan pada Februari lalu kononnya bagi mencerminkan pemerintahan berkredibiliti kerajaan Malaysia.

Pada Disember 2009, sebulan selepas penilaian ringkas ONA mengenai kesnya, Anwar mengecam Perdana Menteri Australia Kevin Rudd kerana tidak menemuinya ketika melawat negara itu.

Beliau menuduh Rudd “memuaskan” pemimpin-pemimpin berasuah Malaysia dengan tidak mengendahkan beliau.


ReJaM©

12 comments

Kalau x salah senang je...
selesai kn la kes 2 kat mahkamah !!
tangguh2 wat pe?
kalau x salah x perlu tangguh2..
slalu org salah je wat cm nie !!
smue da besar, pandai2 la pk,
jgn taksub sgt.. (:

tuan tanah ada x?

simply B-A-D-U-T

Adakah Anwar terbukti bersalah? sila klik link berikut
Wikileaks dedahkan apa sebenarnya?

Anonymous | December 11, 2010 11:05 PM

Tp nk bagi bersalah org x besalah ni lg payah oooo...

pd adatnya, bila nk babitkan org x besalah kpd yg bsalah, biasanya ada laa cerita kartun.. Kalu dulu, wat projek dlm kondo di alam maya (psl masa tuduhan projek anwar tu, kondo lom siap).. ler nih plak sepol tahan berak 3 hari, smata2 nk simpan air mani anwar, tp yg lg ajaib doktor ckp x de taik plak lps 3 hari tuh..... wakakakakah...

then kalau smue kate2 ko 2 btol n anwar x bsalah,
nape tangguh2 kes?
2 je aku nk tau sgt !!
a wise man once said,
if ur telling the truth,dont be afraid,
cause afraid r for lair n and lair alone !!
then apa lg LAWAN TETAP LAWAN LA !!
duh BADUT.. BADUT..

klu btol anwar 2 brslh knp x tgkp je die...npe perlu tngu lme2 nek trun mhkamah sapa bertahun2.?kn ad bkti y anwar 2 mliwat...knp x tgkp terus je die.?

nie lg sorang mangkuk!!
haih nk kate x cerdik g skola !!
mmg la x ley tangkap terus sbb 2 kena bicara..
masalahnye keje si polan nie asyik tangguh2 cm bSALAH !!
n BTW die yg tangguh2 !!

bagi aku dia bertangguh sebab nak cari keadilan yg sewajarnya dalam perbicaraan takut dimanupulasikan oleh pihak tertentu. Kena hakim yg tepat, maklumat bukti yg perlu dibekalkan, dsb.... kenapa susah sgt nk tukar hakim, kenapa payah sgt nk bekalkan nota klinikal dan sebagainya.... penting utk mengelakkan bias... bekalkan segala bukti kepada kedua2 pihak.. sebab tertuduh tu anwar ibrahim .... org yg ada rekod ditumbuk mata dalam tahanan... ada kemungkinan untuk penganiayaan berlaku.... mungkin dia bersalah mungkin jugak tidak .... jalankanlah perbicaraan yang seadilnya

wey barua2 umno sekalian yang bodoh n banggang..korg xtau ke dewa korang najib jubo n mahadey 2 akan manipulasi proses mahkamah..kami smua dpat lihat pkara 2 sbb nmpak pnyelewengan..yg korg ni buta hati sngat sbb dok mkn duit umno 2 yg xbleh nk fkir... banggang la korg ni anjing2 umno.. bongok.. korg jd pncacai sbb idup senang hsil duit umngok..kami ni tertekan sbb dtindas oleh pmerintah yg sibok mkn duit rakyat..bodohhhhh!


EmoticonEmoticon