Tuesday

Fatwa Muhyidin Yassin untuk umat Islam


Hari ini ReJaM© ingin membawa pembaca mengimbas kembali salah satu keunikan Timbalan Perdana Menteri kita. Beliau bukan sahaja seorang ahli politik nombor 2 negara. Malah beliau juga seorang ulama yang tersohor di kalangan penyokong-penyokong Kerajaan dan Barisan Nasional. Pemimpin yang disifatkan hebat dan disegani oleh penyokong-penyokongnya ini juga sering kali memberikan pedoman atau pendapat untuk dijadikan pegangan kepada penyokong serta rakyat Malaysia umumnya. Malah sesekali TPM hebat ini mengeluarkan fatwa bagi membidas fatwa-fatwa yang bertentangan dengan perjuangannya untuk dijadikan pegangan rakyat.

Salah satu fatwa terkenal yang dikeluarkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin adalah berkenaan isu Islam dan Politik. TPM kesayangan rakyat Malaysia ini mencipta sejarah tersendiri apabila mengeluarkan fatwa yang menyanggah hukum yang sedia ada. Lihatlah betapa hebatnya Pemimpin UMNO dan Barisan Nasional ini, beliau bukan sahaja menyanggah pendapat ulama-ulama masyhur dunia dan dari lawan politiknya, malah menyanggah ajaran Rasulullah. Hebat dan berani!

Di bawah ini kenyataan Muhyidin Yassin yang disiarkan oleh akhbar media perdana milik kerajaan, Utusan Malaysia. Beliau mengatakan bahawa Agama jika dicampurkan dengan politik ia adalah bahaya sila klik untuk membesarkan image,



ReJaM© "Sila sebarkan artikel ini agar fatwa ini sampai ke semua rakyat Malaysia yang beragama Islam!"

67 comments

aku xpro mana2 parti...
tp kalo aku bc blk,ap yg TPM mksudkn tu,'agama' merujuk 'msk syurga' yg nik aziz ckp tu.seolah2 cara mudah untuk tarik org.kita sbg manusia tak bole nk jamin2 org psal syurga neraka neh.skali lg aku bgtau,aku ckp bkn ats dasar politik.kalo slh,jz tego..xpyh nk maki2..thnx

kepala hotak die!
agama ngan politik kalau campur, bahaya?
bodoh, agama tu dah cover semua aspek kehidupan, kalau campur bahaya kejadah die.

Anonymous | December 7, 2010 12:40 AM
ak sokong dengan kamu~~ kalo penulis sudah negatif nak wat mcm ne~~

budak kecil,,, kalo kamu pgil org bodoh, memaki hamun org adaah itu dikire anda buakn agma islam~~

ckp2 org sekular...cmtu la...agama suku, politik suku...Islam tu perkara pokok...politik tu cabang2 je....kalau xde pokoknye, mane nk datang cabang ??!! hadoyai...

Penyokong BN dan UMNO anda tak perlu nak sanggah
artikel ini. Sekiranya anda rasa apa yg muhyidin
cakap tu betul! Anda ikutlah! Jadikan pegangan hidup
kamu!

akulah aku | December 7, 2010 12:47 AM
saya sokong dengan anda, say bukanlah sokong mane2 parti politik malaysia... cuma saya nak katakan apa yang cuba dimaksudkan tan sri didalm artikel tersebut, bukan lah seperti mana anda semua tafsir~ cuba tanya tuk guru nik aziz, dalm al-quran, ayat manakah yang menunjukkan barang siapa yang menyokong UMNO akan xakan masuk ke syurga? tiada~ hadis? tiada, oleh yang demikian yang menentukan samada kita masuk syurga atau tidak hanya 1.... ALLAH!!!

Politik xbleh dicmpur adukkn dlam agama? Kalau politik tu sndiri dh jadi sbahagian dari agama, xdak makna nya ckap mencmpur adukkan. Agama dan politik xbleh dipisahkan. Dan bg kenyataan tok guru tu, sapa2 yg bijak saja dapat menilai kata2 tersebut. Apa lagi tempatnya jika menyokong pemimpin yg xmelaksanakn undang2 Islam? Nampak remeh ja kan tp mndalam mksudnya.

aku ialah Anonymous | December 7, 2010 12:40 AM
bacalah the whole artkel neh..jgn amik 'bahaya campur politik,agama' tu shj.mb anda dpt bnd lain yg nk disampaikan.tp suma neh dpend on anda suma yg mnilai.lps tu barulah bncang

maribicara~ betol!!! sebab itulah rejam ni hanya highlight bahagian itu,,,
abdun~~ cuba baca komen saya sebelum ni~~ rasul sendiri menggalakkan kita berpolitik~ kita semua sedar dan jelas~~

Abdun,

adakah dalil yg mengatakan menyokong pemimpin yg xmelaksanakan undang2 islam tidak masuk ke syurga?

to pemikir x jauh > dlm Quran mmg la xde sokong umno x masuk syurga..da kal0 umno tu buat pkara x elok, kite sokong baru la x masuk syurga...tu pun xleh nk pikir..bengap. skrg ni umno lakukan kbaikan k kt malaysia ni? bdasarkan islam k cara pmerintahan die? aku rasa sebijik cam yahudi..

pernah x kita terfikir,,, seperti yang dikatakan pro-pembangkang,, utusan ni BN dah beli,, ejen bn la~ bla3 bn la,,, xkan la artikel yang boleh menjatuhkan politik mereka nak ditayangkan oleh utusan sendiri? ada pikir ka?

Pemikir, sblum tu tl0ng carikan saya ayat quran yg mana yg katakan politik dan agama adlah bahaya jika disatukan? Kalau smua prkara dh ada dlam al-quran, xperlu ada ulamak yg ptut keluarkan hukum qiyas dan ijmak.. Hukumnya memang ada tp dia dalam bntuk balaghah lah. Dampingilah ulamak utk dptkan jwapan dari ptanyaan kamu.

Anonymous | December 7, 2010 12:40 AM

kalau lah situasi ini terjadi di pihak pembangkang, benda yg kecil diperbesar2kan.. tapi mengapa pula benda yg memang besar yg telah diucapkan oleh TPM ini tidak dihebah2kan..??

lagi pulak, jelas dia cakap "Ini soal politik.. bila politik dicampur aduk dengan agama, bahaya.."

cuba awak ulang ayat ini seribu kali, lepas tu baru komen..

fikir-fikirkanlah...^_^

guideline utk nk comment da bg...tp maki jgak.tu pon nk tnjuk pro-islam la,kbende la..bengap la,bodoh la..TGK SENDIRI LA SAPE BODOH TAK RETI NK IKUT TUAN PNY BLOG GUIDELINES..

Tak perlu la kta nk tgok kat kekurangan dan kelemahan yg ada pd org tu sbg hujah utk meraih perhatian. Maki hamun ni mcm biasa la. Dah nama pun manusia kdg2 xlepas dari trbuat ksilapan. Bnda tu trlalu kecik halnya berbanding memisahkan politik dan agama.

Abdun dan najumi~
pernah x apa yang anda katakan tidak seperti yang anda cuba maksudkan??? cuba fikir,, die pown manusia biasa,,, najumi saya cuba baca ARTIKEL INI SEPENUHNYA BERKALI-KALI~ tiaada apa yang tidak kena,,, bukan setakat "ini soal politik... bila dicampur aduk dengan agama bahaya.." pe la,,, pemikiran dekar dan sempit~

xyah nk backup la org2 umno yg da jelas terang2 buta agama tu..bg anda yg bijak agama kononnya, watpe nak folow kerajaann yg da terang2 lari terus dari islam. iff, pub hiburan, mkn duit rkyat, tpu sana, rasuah, hrga brg naik...woi, buka la mata!!!!

najumi,

ok,kalo jd kt pihak pembangkang,kalo bnd tu salah,lwnlah..berhujahlah..kta bkn nk lwn nk buruk2kan org laen.org yg berkempen mmg mcm tu,mst nk jatuhkan..xpyh ikut prangau dorg kalo rsa bnd tu b'dosa..sbb tu blogger slalu srh bg comment,utk discuss..mgkin pndpt dia slh,mgkin btol

2nd,psal phrase tu
baca la the whole artikel n pikir ap yg dia mksudkn dgn phrase tu...bnd tersirat kta prlu intepret laa...

woi pemikir x jauh, ko memang sesuai ngn nama ko tu...da ko memang x jauh x yah la nak bagi pndapat x jauh ko tu...1 bagus pasal ko ni, ko macam tahu agama, tapi duk sokong pemimpin x de agama, bagus betul ko ni hahahahaha

fikirkan begini; utk pro & pembangkang...
setiap undian & sokongan yg anda berikan adalah saham akhirat anda...
jika anda mengundi & menyokong sesuatu pihak, & pihak itu mendapat kuasa dgn sokongan yang anda berikan...kemudian dgn kuasa yg ada, pihak itu melakukan dosa & maksiat..atau tidak mencegah kemungkaran, maka secara automatik anda pon turut mendapat tempias akibat dr saham yg anda dpt dgn menyokong pihak itu...
sekian

Anonymous | December 7, 2010 1:14 AM

ada pulak aku ckp aku org umno..aku xmngundi lg..tp,aku bekap sbb bnd ni kalo salah intepret,jd fitnah..LANCAU!(sori,aku bwt slh kcik
bak kata abdun)

as salam.
pelik betul.. Kenapa pulak sokong umno tak boleh masuk neraka. Bukan ke umno sendiri terang2an menolak islam. So kalau parti macam tu kita sokong dan agungkan, agak Allah nak terima ker korang dalam syurga Dia. Seblum komen p ngaji betul2 dulu.

memisahkan politik dan agama hukumnya adalah HARAM!!! Kalau penyokong BN tak setuju dgn kenyataan ini anda boleh rujuk kitab-kitab ulama tersohor (Imam Hanafi, Iman Safie, Imam Maliki).. jgn tanya jamil Khir.. dia gerenti tak jawab, auta lagi adalah..

Anonymous | December 7, 2010 1:16 AM

ko bagos,sokong pas.ad agama...tp ko BANGANG sbb ckp pemimpin tu xd agama.(ikot style korg tgk phrase yg digunakan),jatuh kafir blk kt org yg mengkafirkan muslim yg lain.BANGANG!!

emas12

neh pon satu msalah,dia ckp sokong umno xleh msk syurga.jd cam org kafir la,TIDAK BOLEH MSK SYURGA.BODOH!(sori,maki2 kecik neh sume aku blajar dr abdun)

This comment has been removed by the author.

bsing la lu yEb..biar la nk mkn duit aku.ad aku ckp aku ksah??pg mati la..PALAT:D

aku benci tgk orang islam bergaduh, senang cite cmni la, kalu ko ngaku ko Islam, Ape nak kene wat HA? same gak cam pemimpin, jika ngaku negara yang diperintah ni Islam, so, ko kene wat ape? Al-Quran campak dlm longkang ke? or wat perhiasan kat dinding?

semua::::::::::::::::::
memang betol undian kita adalah saham akhirat,,,sebab tiulah saya tidak penah mengundi... sebab malaysia ni parti politiknya ada saja yang tidak kene,,masin2 ada agenda politik yang tersorok lagi satu saya tidak menyokong mana2 parti politik, saya cuma ingin menegur penulis dan pembaca yang tidak memahami artikel ini SEPENUHNYA. seperti yang saya katakan diatas tadi,,, manusia melakukan kesilapan, apa yang cuba dimaksudkan oleh org terbabit, tidak seperti apa yang dikatakannya.. lg 1 buat yg tidak dikenali lambang [x] ni bukan maksudnya TAK,,, tu maksudnya join-venture,coop,atau cross-over~~haha~~

pemikir[x] jauh | December 7, 2010 1:43 AM

Mengundi pemimpin anda adalah amanah. Hang tak mengundi, hang masih kena jawab di akhirat nanti. Dosa besar pecah amanah

Wahai tuan2 d puan2,

Dalam Islam, agama dan politik tidak boleh dipisahkan. Senang kata, Islam dah memang cover semua aspek kehidupan dari makan, minum, cakap, jalan, lari, berak, kencing, semuanya. Kalau korg rasa ayat aku ini salah, pergi belajar sunnah2 Nabi.

Kalau korg rasa pemimpin sekarang tak betul, tak perlu ikut. Kalau betul, ikutlah. tapi ayat yg org sekarang selalu cakap "ada aku kacau hidup kau? tak kan? so blah la" takleh pakai kalau kau orang Islam. Ada dengar amar makruf nahi munkar? Kalau ada bagus.

Orang yang tak boleh masuk syurga hanyalah orang bukan Islam. kalau korg Islam pun, ada dosa, tetap masuk neraka! tapi pastu dpt la jugak masuk syurga. So itu urusan Allah dengan korg lah kan kat akhirat nanti. Tapi selagi ada manusia2 jahil yg cuba bajet hebat, selagi itu akan ada orang yg akan cuba betulkan orang jahil tu. dan orang itu akan sentiasa disalah sangka sebagai orang yg jahat.

Barangsiapa mengikut kerajaan yang tidak mengamalkan ajaran Rasul dan Undang2 yg ditetapkan Allah tidak akan masuk Syurga. This sentence has holes in it. Let's go deeper, hukum hudud ialah hukum Allah. Ikutlah dan masuk Syurga, jauhilah dan masuk Neraka. 'nuff said.

This discussion ends now. Kalau anda semua benar2 seorang Muslim, berhenti menulis, TIDAK perlu komen apa2, pergi sahaja dari sini. This link will explain further why you should not post a comment to continue the discussion. Comments NOT about politics or religion are allowed.

http://beranda-muslim.blogspot.com/2010/04/jangan-berdebat-dan-berbantahan.html

Dr. V. Fitzgerald didalam bukunya bertajuk "Muhammedan Law", Bab I, m/s 1, berkata : "Islam bukanlah semata agama (a religion), namun ia juga merupakan sebuah sistem politik (a political system). Meskipun pada dekad-dekad terakhir ada beberapa kalangan dari umat Islam, yang mendakwa diri mereka sebagai kalangan 'modernis', yang berusaha memisahkan kedua sisi itu, namun seluruh gagasan pemikiran Islam dibangun di atas fundamental bahawa kedua sisi itu saling bergandingan dengan selaras, yang tidak boleh dipisahkan antara satu sama lain"

Dr. Schacht pula didalam Encyclopedia of Social Sciences, Bab VIII, m/s 333 berkata : " Islam lebih dari sekadar agama, ia juga mencerminkan teori-teori perundangan dan politik. Dalam ungkapan yang lebih sederhana, ia merupakan sistem peradaban yang lengkap, yang mencakup agama dan negara secara bersamaan".

Prof. Gibb berkata didalam tulisannya Muhammedanism, 1949, m/s 3: "Dengan demikian, jelaslah bahawa Islam bukanlah sekadar kepercayaan agama individual, namun ia meniscayakan berdirinya suatu bangun masyarakat yang bebas. Ia mempunyai cara tersendiri dalam sistem pemerintahan, perundangan dan institusi".

Yang jadi lembu adalah orang melayu umno yang tak mahu mengambil pengajaran dan terima nasihat, sedangkan pengkaji dan pemikir barat sendiri memperakhi bahawa politik ada didalam Islam.

yang tegur aku x mengundi dosa: tengok bawah komen BdakBAruBElajar~ sapa saya nak iktu kalo sume saya rase salah?

pemikir[x] jauh | December 7, 2010 2:12 AM

Amanah tetap amanah bro. Bahaya bagi macam2 alasan kerana ini berkaitan amanah yang akan disoal akhirat nanti. Kita dah lihat UMNO sebagai KERAJAAN PUSAT dah 53 tahun tak laksanakan hukum2 Allah sedangkan dia lah berkuasa untuk meminda perlembagaan. Skrg, bila dah ada kesempatan untuk mengundi, biar lah yang lain menerajui kerajaan dan bagi peluang untuk mereka jadi kerajaan pusat. Lihat sama ada dia akan laksanakan hukum2 Allah atau tidak.

kalo mcm tu samala kalo kita terpaksa melakukan sesuatu yang buruk~ jangan lupe yang undian kita adalah saham akhirat~ kalo saya rasa x boleh percaya dengan mana2 pihak~ jd saya akan duduk diam~ saya cuma tertanya2 kalo tiba2 orang lain menerajui pemerintahan negara, anda rase negara kita akan maju,,, dalam pandangan saya, tidak malah akan jadi lebih teruk kerana pihak lain terbabit tidak mempunyai pengalaman dalam pemerintahan, malah mereka tidak akan mampu mengejar apa yang telah ditetapkan selama 53 tahun. oleh itu ia akan dilihatkan sebagai peluang untuk orang luar untuk menguasai negara kita... kita lihat sendiri anuar~

UMNO dulu tak tau memerintah pada awal2 bai. Kena bagi peluang. Ayat bro takut untuk perubahan. Malas nak cakap panjang. Kalau nak sokong UMNO terpulanglah. Kalau taknak mengundi, terpulanglah. Semua terpulangla bro. Gua malas nak cakap orang yang banyak alasan untuk lari dari masalah

salam..ni 1st time nak komen pasal politik kat malaysia..tak berapa reti since dari dulu just jadi pemerhati. Setakat ni saya lihat mana-mana wakil parti kadangkala ada menggunakan Islam sebagai dasar kenyataan masing-masing tak kisahlah pro-ulama atau jahil agama. tapi kadangkala penyampaian yang diguna tak jelas atau tak diperkukuhkan dengan al-Quran dan Hadith. Manusia yang dengar pulak mentafsir sesuatu dengan subjektif tersendiri yang kadangkala betul atau salah. Tapi satu yang saya rasa tiada langsung pada ahli politik di Malaysia, saling hormat-menghormati. Maksud saya bukanlah bila sakit baru diziarah tapi saling hormat-menghormati ketika berbahas atau melaksana sesuatu. Wujudnya pembangkang untuk menegur kerajaan manakala kerajaan wujud untuk melaksanakan apa yang sepatutnya SETELAH dirasakan SALAH untuk kepentingan umum dan bukanlah untuk KEPENTINGAN sendiri jika ada. Sekian. Harap ditegur kalau ada yang salah.

macam yang aku cakap td~ aku x sokong mane2~~ memang la,,, tp orang kita sekarang kalo ada maslah sikit semua nak kecoh,, pabila pembangkang memerintah, pasti ada kesilapan kan berlaku, pasti semua akan kecoh balik..akan ada perbalahan, akan ada persengketaan, mungkin juga akan ada pertumpahan darah,waktu UMNO mula2 memerintah negara kita sebelum itu berada dalam keadaan yang susah, keadaan menjadi baik dan terus baik setelah 53 tahun. kini kalo tampuk pemerintahn berubah, kita akan jatuh sedikit, pasti jika tanpa bimbingan. waktu UMNO mula2 memerintah dahulu, kita dapat bantuan British, banyak perjanjian telah dimeterai sebelum kita dapat memerintah negara dengan sendiri, kalo mcm tu sapa mereka nak merujuk balik? amerika? kembali kepada BN jugak~ aq x lari dari masalah, sebaliknya aku berfikir jauh sebelum aku memilih satu pihak~ itu aku, kalo kome nak jalan cepat, pikir pendek, silakan~ sekali lagi aku nak cakap, aku x sokong parti politik mana2~

MrDzy Nakal | December 7, 2010 3:02 AM
saya sokong anda! sebab tu duk diam~ betoi x?

pemikir[x] jauh | December 7, 2010 3:05 AM

tak semua parti itu perfect. tapi membiarkan parti 53 thn perintah sampai 100thn sebab takut perubahan, bagi banyak alasan mmg mengarut.

yg HARAM tetap HARAM.. walau pun 1 Malaysia mengatakan tak pe, boleh, hukum ni tak sesuai zaman sekarang & mcm2 lagi..aku tetap berpegang pada pendapat Imam Shafie yg mengatakan 'HARAM & Berdosa golongan yg memisahkan politik dan agama, poltik suku, agama suku.. HARAM weh, bukan org awam yg cakap tapi ulama besar yg cakap, so, hangpa nak ikut 'pemimpin ko org yg jahil.. lantaklah...

saya rasa menyamakan matlamat perjuangan semasa dan masa dahulu tak mungkin sama kerana zaman sentiasa bergerak dan keperluan juga berubah-ubah. sebab itu walaupun matlamat dasar itu jelas tapi kepentingan untuk diri sendiri semakin timbul mengikut keadaan semasa. Bukankah kita antara manusia akhir zaman? Saya rasa banyak ciri manusia akhir zaman yang Rasulullah dah jelaskan(mungkin sebab saya pun tak berapa mengkaji sejarah,hadith..celik tapi jahil agama)..Betulkan kalau salah.

to pemikir

bab psl kdua2 parti budak nakal cakap betul, pmbngkang pon ego tggi, kerajaan plak jahil..tapi, mengundi adalah mengundi, ape yg terjadi skrg kerajaan da hampakan kita sbg org islam, pembangkang plak terutama PAS, nmpk cam nak perjuangkan sgt2 pls islam..so ape salah kite bagi chance kat PAS??? cuba open mind.. mengundi tetap mengundi...

to mrDzy...kal0 ikut arus semasa sama la macam ko nk ikut paderi yang mengubah kitab injil...pandai2 ubah

maksud saya bukan matlamat perjuangan islam tapi matlamat perjuangan sesuatu parti. harap tiada salah faham.

pemikirxjauh care ko ckp pon dh tau sgt ko sokong mane tak payah la ko ckp ko tak sokong mane2 parti...ape2 pon aku nak ckp org yg takut pada perubahan klau org yg ckp mcm ko..dok stay static je ngan gov yg dh 53 thn memerintah negara ni yg dok tau pijak n mkn duit rakyat...hmmm ntah ape nak jadi...nak rujuk kat UMNO buat ape klau opposition take over..diorg ade ideal sendiri la nak follow..amik contoh dekat PAS dok perintah kelantan ok je tanpe bertimbun hutang kerajaan negeri...ckp ni nak bukak mate pembaca skit pon takpe la..tp klau tak nak layan atau percaya..ikut diri masing2

kembali...

http://www.youtube.com/watch?v=ffEzwPEo5KE&list=PLF5232EFEFF689532&index=49&playnext=5

anynomous,,, kalo cara cakap seseorang itu lemah lembut,,, adakah kita panggil dia lembut? adakah kalau jika kita cakap seseorang itu lemah lembut, adakah kita panggil die lembut? adalah sesuatu yang tidak patut jika saya dinilai dengan hanya percakapan saya~ haha~ xda hutang memang,,, tp tengok la kadar kemiskinana die bagaimana,,, negeri serambi Mekah? kotor!!! baik g melaka,,, bersih!!

kadar kemiskinan di negeri Kelantan paling rendah woi. Paling rendah antara semua negeri. main cakap je.

UMNO = X MASUK SYURGA SEBAB X IKUT HUKUM ALLAH...TERIMALAH HUKUMAN YG SETIMPAL KPD PENYOKONG2 TAGHUT(UMNO)...SKRG KAMU LEH CKP LA AGAMA XLEH CAMPUR POLITIK...KALU CAMTU KENAPA NABI MUHAMMAD SAW MENJADI PEMERINTAH? ABIH KORANG INGAT ORG KRISTIAN/YAHUDI JE LEH MEMERINTAH? PKLA SKET ORG CKP BODOH KANG MARAH...PADAHAL XDE ILMU NK SEMBANG MENDE NI...

sangat obvious sekularisme , ok!

sape kate kadar kemiskinan di kelantan paling rendah? jangan fitnah sebarangan. tu la terlalu bergantung kepada media pro BN sampai x nampak hakikat sebenar di sekeliling.

dalam soal memilih pemimpin, memang ramai yang tak yakin untuk mengubah kepimpinan yang sedia ada. tapi ingat! ALLAH tidak akan mengubah nasib kita jika kita sendiri tidak mahu berubah. kalau dah tahu kepimpinan yang ada tidak mahu mengambil Islam secara seluruhnya (dikira jelas melanggar perintah ALLAH), kenapa kita masih mahu mengekalkan mereka? bukankah ini menunjukkan kita redho dengan segala perbuatan mereka? bila kita redho dengan mereka, bukankah kita juga akan mendapat saham dosa mereka itu?

kalau kita tak mahu pula memilih yang lain kerana kita tak pasti kemampuan mereka, ini menunjukkan kedangkalan kita sendiri.

bayangkan ada dua pihak, A dan B. A dah lama memerintah tapi selalu buat dosa. B pulak takde pengalaman. mana satu nak pilih? kenapa kita tak pilih jer B? kenapa kita lebih takutkan ketidakupayaan berbanding kemahuan menegakkan hukum ALLAH? Biasanya dalam keadaan masih mentahlah senang rakyat nak tegur pemimpin, so mereka takla berani nak buat sebarangan. lihat macam korea, rakyatnya cukup tegas terhadap pemimpin sehingga pemimpin mereka menurut kehendak rakyat.

tapi kat malaysiani, apepon pemimpin buat, rakyat dengan bodohnyer biarkan jer. msg2 takut periuk nasi msg2 tergugat. pastu, siap berfikiran positif dengan naifnyer terhadap segala apa yang para pemimpin itu lakukan. nak berfikiran positif (tak buruk sangka) pun janganlah sampai membiarkan mereka mengkayakan kaum kerabat dan memiskinkan rakyat. itulah yang dikatakan "berbaik sangka tak bertempat" sehingga menampakkan kebodohan.

entah apela yg nak jadi dengan masyarakatku ini...

-aku pemerhati dan pengkaji politik sejak sekolah rendah-

huhu...
sape cakap Kelantan miskin? tlg laa.. kami relax je di bwh pemerintahan PAS.. suka & rasa aman ada laaa.. yeee.. memang la korg ckp Kelantan miskin sbb K'jaan Pusat x bagi peruntukan kt rakyat Kelantan.. tp, elok je aku tgk.. bnyk je bangunan2 baru dibina kat Kelantan. atas inisiatif sumber kewangan K'jaan Negeri & rakyat Kelantan yg terhad. meh sini nak gitau ek..Kelantan xkan sewenang2nya akan t'lepas kpd BN KECUALI K'jaan PAS menyeleweng.. okay~ back to the topic..

sape2 pun akan mula ssuatu dari bawah.. cuba cakap sape yg kuar dr prut mak dia trus bley b'lari? sape yg x blaja dr ksilapan tu, mmg laaa... x tau la nk ckp apa.. dah K'jaan Pusat slalu wat silap, xkan la kte sbg rkyt x bley nk tegur? Pemimpin adil dipatuh, pemimpin zalim disanggah.. taat kpd pemimpin pun ada syarat2nya juga.. kalo dah pemimpin tu suka sgt wat maksiat, wajib la kita tegur.. bala Allah ni xkan turun kat sorg je.. sume akan rasa.. bnyk contoh2 yg tlh b'laku.. korg sdri pun tau.. tu fungsi amar makruf nahi mungkar.. dan ingat.. x semua org perfect! maka, pilihlah yang m'hampiri perfect..jgn jadi penakut utk m'cuba sesuatu yang baru.. jgn jadi lalang.. tetapkn pendirian.. move on laaa brother..

-peace-

mmg la xde cakap sokong sape2 masuk neraka, tapi bukan Allah dah bg guideline org yg masuk neraka macam mane, xgitu?

baldu biru~~ same la dengan ko,,, duk komen tp x wat ape2~~

islam adalah agama yg lengkap..apa jua bidang dan isu perlulah merujuk pada kitabullah n hadis nabi ..ketuanan melayu mmg haprak ..sdgkan ajaran islam terbukti dapat menyelesaikan mslh dlam semua hal kecualilah hatinya seperti abdullah bin ubaiy yg dlm htnya bgitu bnci dgn nabi..walhal anutan agamanya islam ..MUNAFIQ ,apabila perjuangan n kepimpinan tidak mngikut acuan islam inilah hasilnya tanpa merujuk ulama muktabar maka dgn selamba tanpa rasa berdosa mengungkap ayat yg terang2 sekular ..pemisahan agama dan memerintah..umno Harus ditolak krn mengelirukan dan jauhkan umat islam malaysia dr cara hdp islam sebenar ..wallahualam ..sy mnulis inipun stlah bljar dan merujuk pada ulamak muktabar bahawa islam adalah sempurna tiadacaca celanya dan al quran adalah petunjuk yg lurus dan mukjizat nabi muhammad saw yg releven smpai kiamat cm mnusia yg angkuh snggup mnzalimi dr sndiri..sekian wassalam

aku dah lame xkomen kat sini...
biarlah aku menjawab kekeliruan yg ada dan memberi penjelasan dgn jelas serta ringkas..

pada puak2 umno.. camnih ar.. memisahkan agama dgn politik xsalah @ berdosa ke? bukankah pemimpin itu amanah dari Allah swt..Dan setiap dari kita juga bert/jawab atas ape yg kita pimpin...

klu korang rase xsalah n berdosa memisahkn politik dari agama, ko tgk camne pemerintahan mustapha kamal artartuk yg xditerima bumi dan telah dilaknat oleh Allah swt kerana memisahkn agama dan politik..Pembangunan yg dicipta olehnya memakan diri kerana xmengikut syariat Allah swt..

Bukankah Mustpaha kamal artartuk ini pemimpin yg mengaku islam???..


-Amri-

orang Islam dijamin masuk syurga. tapi sama ada msuk neraka dulu ke masuk syurga dulu.. pk logik la brader.. apa bodoh sangat. kalau lu sokong maksiat.. lu benarkan zina, lu tempah neraka la. lu buat kemungkaran di dunia.. yelah.. umno takut bayang2 islam sebab setiap perkara perlu ada entertainment.. yang pengarah2 gomen takut bukan pe.. kang nak karok2 tak dapat lagi..

aku sokong nik aziz...sokong umno masuk neraka...salah 1 jalan senang nak masuk neraka...sokong mungkar...bangkang maaruf...dan 1 lagi sape2 yg kate kelantan miskin...org2 nie la yg paling daif dan bodoh dalam malaysia...tesco kelantan yg paling banyak buat untung sebab semua transaksi cash...tempat lain, semua credit card..hutang dan riba...bacala sangat media umno yg penuh fitnah dan tipu daya...sbb dah bersatu ngan yahudi nak jahanamkan islam...

ooooooooooooo....betul ker x leh campur politik ngan agama???

sekiranya nk berpolitik.....kna tinggal agama kat rumah ker??? atau ada tempat nk p simpan sekejap agama ni....atas alasan nk g politik jap........????

UMNO + MCA + MIC + parti2 kecil = Leader UMNO

PAS + PKR + DAP = agak2 sape jd leader pemerintahan..??

just terlintas dalam pemikiran..

Soalan bodoh! orang atas aku nih! Kenapa UMNO jd leader? sebab kerusi yg dipertandingkan dalam pru paling banyak die menang! Dalam pakatan siapa yg paling banyak kerusi dun menang? PAS, so PAS lah leader! sebab itu anwar kata nak bg Ustaz Hadi Awang jd PM kalau pakatan menang! tapi Ustaz Hadi tolak, die nak bg anwar!

Kenapa UMNO leader? soklan pe tu...peminat milosuam ni wat lawak pulak...
jawatan no 1 dan 2 negara dipegang oleh UMNO iaitu MELAYU/ISLAM...
kalau la pakatan memerintah maknenyew orang PAS la PM..tp Ustaz Hadi tolak pulak...
so maknenyew jawatan no 1 Anuar iaitu MELAYU/ISLAM..jawatan no 2 Lim KIt Siang iaitu BUKAN MELAYU/CINA...oke la tu kot bg PAS...

saye lebih suke kalau UMNO ngan PAS bergabung....UMNO leh pimpin negara..PAS leh tunjuk cara bagaimana nak memimpin cara ISLAM kepada UMNO...sebab kedua-duanya MELAYU dan ISLAM...

just terlintas dalam pemikiran..

ADAKAH DOSA DAN PAHALA DALAM MENGUNDI PILIHANRAYA?
Jawapan: Prof Madya Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin

http://drmaza.com/home/?p=1353

agama yg memisahkan agama dan politik/urusan hidup ni agama kristian..jd tahniah ler pd pok din atas bantuan dier ..huhu..no wonder..kim slm kt najwa na


EmoticonEmoticon