Monday

Harga barang naik mamak rompak duit rakyat!



Dalam sibuk-sibuk rakyat Malaysia baik yang menyokong mahupun menentang kerajaan merungut dengan kenaikan harga gula sebanyak RM 0.20 per kilogram, ada pihak yang bergembira dengan kenaikan ini. Ada pihak yang seronok dan menyokong penuh kenaikan harga gula. Mereka ini tak kisah kalau gula nak naik berapa sen pun. Kerana mereka bukan sahaja tetap masih untung, malah mereka semakin maju kerana mendapat keuntungan yang berlipat kali ganda.

Siapa mereka ini? Salah satu adalah golongan peniaga yang berkulit gelap, berbulu serta mengusahakan restoran yang menjual roti canai dan teh tarik sebagai menu utama di ibu kota. Mereka ini sangat gembira dengan kenaikan harga gula kerana dengan kenaikan RM 0.20, mereka juga boleh menaikan harga teh tarik sebanyak RM 0.20.

Bayangkan segelas teh tarik yang hanya mengunakan dua atau tiga sudu gula atau mungkin langsung tidak menggunakan gula sebaliknya krimer pekat manis akan melalui kenaikan disebabkan kenaikan gula. Alasan mereka kerana gula naik. Maka setiap minuman mereka baik yang menggunakan gula ataupun tidak akan dinaikkan sebanyak RM 0.20.

Mamak rugi RM 0.20 tapi untung Rm 20 bagi setiap kg gula yang dibeli. Bayangkanlah dengan kenaikkan gula sebanyak RM 0.20, mamak turut menaikkan harga teh O sebanyak RM 0.20, sebungkus gula 1 kg yang dibeli boleh menghasilkan lebih 100 cawan minuman (satu sudu teh = 5g gula). 100 cawan X RM 0.20 = RM 20.00. Sebab itulah bila gula naik harga, mamak gembira mereka semakin untung.

Rakyat kita bukan ketagih sangat dengan teh tarik mamak, bukan tak boleh nak boikot teh tarik mamak, tapi dah terbiasa sangat dengan kenaikan harga barang di Malaysia ni. Dah jadi tak heran, apa boleh buat? Cakap apa pun, kerajaan tetap nak naikkan harga barang. Awal tahun ni gula dah naik harga, RM0.20, kerajaan janji tak mahu naikan lagi sampai akhir tahun, tapi tiba-tiba belum habis tahun ni, dah naik lagi. Mamak biasalah orang meniaga, ada peluang buat untung diorang lagi suka.

Bila kata kerajaan jahat naikkan harga barang, penyokong kerajaan melenting! Kata kita asyik nak bangkang kerajaan, kata kita tak memerintah tak tahu betapa susahnya memerintah. Suruh kita pula jadi perdana menteri, tapi tak mahu tolak undi pada kerajaan. Kami yang bantah kerajaan ni bukan sebab kami sokong pakatan rakyat semata, tapi sebab kami tersiksa nak keluarkan duit untuk bayar harga barang naik!

Cari duit bukannya senang dol! Siang malam cari duit tak kaya-kaya gak! Cuba bayangkan orang kampung tu, ibu tunggal, orang susah, orang cacat dan yang lain-lain tu! Menteri-menteri tu tak apalah, diorang gaji besar bukan nak fikir orang susah kat bawah tu! Kalau betul Kerajaan BN ni baik sangat, rakyat diutamakan sangat, kenapa dalam keadaan ekonomi tak elok ni, Menara Warisan Merdeka yang harga 5 Billion tu nak dibuat? Bila agak-agak nak balik modal tu? Bila nak untung? Akal tak ada ka?

Bila cerita tentang ekonomi, kerajaan akan kata ekonomi Malaysia berkembang baik, pesat, terbaik! Pelabur-pelabur asing semakin banyak! Semua pelabur luar suka melabur di Malaysia kerana Najib pandai memerintah! Kalau betul ekonomi baik apa pasal gula naik harga? Minyak naik harga? Patut kalau ekonomi baik gaji yang naik!


ReJaM© "Ada otak pakailah pembaca sekelian, aku tak mau berat sebelah sebab ini blog Mesra Pakatan Rakyat, tapi aku nak kata apa lagi? Korang ketuklah otak tu aku cakap ni betul ke tak betul!"

28 comments

ala bkn susah sgt pun nk boikot mamak nih...sokong penulis dlm hal ni~

kerajaan atau majlis tak payah keluarkan lesen berniaga kepada mereka....
beri kepada org melayu yg ingin berniaga dan terus menjage harga minuman dan makanan...

bagus artikel ni.. tp sayang, ramai buta hati lg dgn BN...

Milo Ais dah RM1.70!! SEDIHHHHHH

lemahnya orang malaysia , sukar nak buat pilihan...
dah mamak tu gie markup , pergi la minum dekat restoran melayu...

MiLo SuaM sekarang harga dah naik berapa ek?!
Jahat betul mamak, tergamak dia bersekongkol
dengan BN merompak harta rakyat!!!

salam...manusia bile hati busuk... mmg busuk gak... kalau ikut bukan sume mamak naikkan harge... kadang2 rate harge kat kedai melayu lagi mahal... lagi2 kedai tomyam... bile dah meniaga tak kire bangse.... sape yg nak untung akan naikkan harge... so jgn fokus kat mamak je... cube cek kedai2 lain gak... kedai cine... india... melayu... cek sume...

sekian

Jangan marah! Anon kat atas aku ni kerja kat kedai mamak!
Kalau mamak bankrup nanti dia hilang mata pencarian!
Anggap je dia tak ada ye kawan2...

bukan menara warisan merdeka j istana negara pon wat bru siap tambah bajet..
istana lame bukan nak roboh pon..
wlupon raja baginda juga manusia biasa..
kat akhirat siap kena soal first lagi...
semua duit rakyat tapi bile dlam paper pasal hal2 ni keluar alahai kecik j...
semua harga nak naik susah laa..
bile gula kena sorok lagi kang jadi satu hal lagi..
alsan nak kurangkan defisit ekonomi tapi kuar duit wat menara warisan merdeka ngan istana negara bape billion pulak..
x boleh k pakai dut 2 nak kurangkan defisit..
orang lain belajar ekonomi jugak..

kwn nak proces gula sendiri ada yg mau join x.... pastu buka restoren sndri pnye hahhh bru leh jimat untung lak tu

najib rompak duit mamak, mamak rompat duit rakyat

akhirnya rakyat merompak sesama sendiri(perompak)

jom lepak kedai melayu yg 24 jam. kt mane ekk?? hahaha.....

bg bonus rm500,pastu amek blik dgn cara naikkan minyak dan gula...buruk siku btol..dkt nk ngundi nnti trunkan blik hrga, konon2 utamakan rakyat...strategi lapok 'Barisan Ngok'...tobat ak x undi dh...

rakyat didahulukan 'membayar'..pencapaian di utamakan 'pembaziran'...kuikuikui

aku tak boleh trime die punye statement...sruh ubsh gsys idop...klau kate ekonomi tak baek,nilai rm jatuh xpe jugak...masih boleh diterime...
ekonomi krajaan penakot nie smakin mrudum...logiknye bile harga barang naik,nilai matawang turun, pasaran pon x tengok rm sebab murah...lantas ekonomi smakin parah...bile ekonomi parah,krajaan naikkan harga barang sebab nak tampung utang negara(krajaan),pastu citer same pon berulang......

guanodemo??

Dah 2 kedai mamak aku makan dalam seminggu ni. dua2 jual nasi goreng ayam 6 hinggit. Terkejut aku. Baru bulan lepas 5.50. Aku igt dorang ni bersatu lah. Dalam satu area aku rasa harga xkan lari. yang lari cuma rasa kari je

sepatutnya kenaikan nie adalah usaha akhir dalam mengekang defisit, tapi sbb kita nie ramai yg menyokong pemimpin bodoh dlm bn nie, kenaikan adalah perkara utama yg dibuat,pehtu br pk cr lain bila kenaikan nie x mampu menampung nafsu pemimpin2 zalim nie...hak rakyat tetap hak rakyat...air adalah hak rakyat...prasarana tuk menyediakan air bersih diambil dr cukai2 yg dibayar oleh rakyat...dan sepatutnya air itu percuma...tapi diniagakan pula...bukannya buat loji air pakai duit umno pon...buat istana berbilion ringgit pakai duit rakyat semata2 nak menyenangkan 1 2 agung...tapi bila susah rakyat yg kene balik...pemimpin duk g showroom naza pilih kete ape yg paling latest n mahal nak beli...sbb pakai duit rakyat gak...sape perompak dan sape kene rompak...tuan melayu yg merompak hasil semua org termasuk org melayu tuk memuaskan nafsu serakah sendri...hampas....

sayang....semakin ramai org kita minum kat kedai mamak...kedai mamak sentiasa penuh....

apa kuasa kite sebg rakyat..brape kali naik harga brg2 pun,x de ape kite leh wat...perumpamaannya seperti anjing meyalak bukit..bukit dok mcm tu jer...x runtuh2 punnn...

agk bdoh stmnt ni..ak mkn kdi mamak ag murh dru mlayu...mslh at sni ukn mlayu ke mamak,,,mslh kte dpt pmtrntah y bjet bgs..tw sume..wlhl tw kaut dwit rkyt je..ne tah slogan rkyt ddahulukn??egt rkyt briya2 mnx nek hrga kke??ak pn xtw nk ckp pe la..n kpd mngkok y tlis artikel ni jgn la plak tmbulkn isu pkauman...mlayu pn ad y niaga..ukn msslh mamak k...so arp jge mlut bsuk,,n jgn la blog y ak ske ni wt ak bnci plak...thnx...

mai la kita sama boikot tok sah makan kat kedai mamak kita tetapkan masa tiga hari ke kalu mamak marah kita demand harga kita kan pengguna. Ni sikit2 pi kedai mamak dah la pengotor pakai bangla tak tau cakap melayu pulak tu, minta air kurang manis datangnya lagi manis. Apa ni mamak ?

jangan pi mkn roti canai kedai mamak.mamak tu pakai cincin tgn kiri pas pi buang air besar, tepok roti canai, cuba anda bayangkan?????

bodoh la c najib tu, menara warisan!!!!!!!! bgus dia pakai tu duit pulih ekonomI MALAYSIA, bagi rakyat2 miskin kah, bt pembangunan kah.... adehhhhhhhhhhh

boikot je le mamak tu, cari je kedai melayu. tengok je kat kelantan bersepah kedai melayu, mamak pon susah nak hidup kata sana

milo ais 1.70???..aku minum kt rawang milo ais 2.30!!!...!!..kdai mamak mmg bwat untung kaw2....

~bid dam,bir roh,tafdhil ya islam!..~

Memang mamak ni sume macam pukimak

masalahnye kalau gula saja naik xpa..ni minyak naik semua barang nak naik.saya pekrja kedai mamak.kadang kala uruskan pembelian barang2 mentah.hakikatnya bila harga minyak naik hrga gula akan naik,sayur akan naik,susu pekat akan naik dll.dan bos saya(mamak) terlalu tertekan dengan kenaikan harga barang ini sehingga keuntungannya merosot.saya akui ada segelintir mamak yang tamak tetapi tidak semua.saya menasihatkan agar kita tidak menghukum semua mamak kerana kesalahan segelintir drp mereka.begitu juga cina yg melabelkan melayu pemalas kerana segelintir orang melayu bersifat sedemikian.saya agak kecewa apabila kita terlalu menghukum seluruh kaum desebabkan kesalahan segelintir orang daripada kaum itu.kita harus berfikir secara profesional.KEARAH NEGARA BERKEBAJIKAN!!

sokong yang rm500 2 konon bagi bonus!lepas bagi je terus suruh bayar saman kereta, buat diskaun la,igt megasale ke ape?sapa xbayar xbole baru roadtax!banyak sgt ke rm500 2 nk dibandingkan dgn saman2 ekor yg ntah betul ke x?nampak baik tapi sebenarnya?korang nilailah sendiri


EmoticonEmoticon