Wednesday

Kenaikkan harga minyak, jawapan Awang Adek!




Timbalan Menteri Kewangan Datuk Awang Adek Hussin, berkata salah satu sebab kerajaan memberikan kenaikkan harga minyak baru-bari ini adalah untuk mengurangkan penyeludupan bahan api ke luar negara. Jawapan yang diberi oleh Awang Adek selaku Timbalan Menteri Kewangan ini sememangnya sangat tepat!

Usaha kerajaan menaikkan harga minyak untuk membanteras penyeludupan bahan api ke luar negara adalah langkah yang paling berkesan. Sekiranya Awang Adek mahu menghapuskan terus penyeludupan minyak ke luar negara juga boleh dengan menaikkan lagi harga minyak di negara ini melebihi harga minyak di negara jiran. Nescaya tidak akan ada mana-mana negara jiran yang mahu menyeludup keluar minyak negara ini ke negara mereka.

Kegiatan menyeludup keluar minyak dari negara ini adalah disebabkan oleh subsidi yang diberikan oleh kerajaan menyebabkan harga minyak di negara ini lebih rendah. Oleh kerana terdapat perbezaan jurang harga inilah menyebabkan segelintir individu mengambil peluang untuk mengaut keuntungan dengan menyeludup keluar minyak ke negara mereka.

Serupa sahaja sekiranya harga minyak di negara ini lebih mahal dari negara jiran, maka rakyat di negara ini pula yang akan menyeludup masuk minyak yang lebih murah dari negara luar untuk mengaut keuntungan yang lebih.



Tiada apa yang salahnya dengan kenyataan Aweang Adek di atas. Malah sekiranya kerajaan mahu menghapuskan terus penyeludupan keluar bahan api, juga boleh! Naikkan sahaja harga minyak pada kadar RM 10 per Liter. Maka tiada penyeludup yang akan membawa minyak negara ini keluar ke negara jiran.

Pihak Polis dan bahagian imigresen serta badan pencegah penyeludupan harus berterima kasih kepada Awang Adek. Polis dan penguatkuasa anti-penyeludupan kini sudah boleh rehat, tak perlu kerja, kerana kerajaan tidak perlukan anda semua! Mereka sudah ada cara tersendiri mengurangkan penyeludupan minyak. Semua penguatkuasa boleh pakat-pakat ambil cuti setahun bergaji!

ReJaM© "Kalau harga minyak serupa antara dua negara maka tak adalah aktiviti penyeludupan, subsidi minyak boleh kumpul buat Menara Warisan Merdeka!"

17 comments

bijak btul beruk yg bernama awang adek ni...aku sokong idea bernas dari beruk gemuk ni...lain kali, plis la goverment, plis la...naikkan terus minyak Rm200 ke Rm300 ke..konfem xde kes seludup lagi, lagi 1 duit subsidi boleh bagi kat anjing kerajaan = polis...biar smua org2 kerajaan gemuk macam babi

Awang Adek menghina dirinya sendiri. Melambangkan IQ nya pada tahap lembu.

Kesian orang kampung yang tak paham
ekonomi kena tipu dengan kerajaan...

setuju sangat. hehe

tggu korang jadi menteri.. baru paham kot

mana tak nya c lembu ni dia bkn nya wat keja dia dpt duit pun duit sogok mana dia tau kesusahan org lain hidup dia kena bela dari a hingga x

~ byk lagi altenative lain selain menarik balik subsidi tuh.. takat naik 5 sen 15 sen sama jugak kalau still murah kegiatan seludup masih akan terjadi.. wal hal org yg menual tu pun 1 g jual buat apa.. kalau 1 pihak ja yg sungguh2 lagi 9 purak2 xguna juga.. sama ja result nya nnt.. ~

alasan yg sememangnya telah dijangka.. antaranya lagi, naikkan harga gula sebab nak kurangkan sakit kencing manis.. kesian kat org-org kampung yg 'buta tentang hal ehwal semasa.. kena 'kencing' sokmo...

bodoh nyer menteri ni bagi statement... ptuih.

xpayah lah kutuk polis ke @ badan beruniform. klu diorg xde, x aman nya negara ni.. fikir lah sikit woi!!. kalau adik pompuan korang kena rogol, korg nak report kat sape?? mesti lah polis kan?

apa kes naik hrga myk psal nk bnteras pnyeldupan.tk rasional langsung.mcm la rakyat ni buta kelu. apa guna ada badan beruniform kalu tk leh wat keje.makan gaji buta ke..??

wakakaka...betul2...naik kan rege minyak seratus peratus...pehtu tambah la subsidi elaun menteri2 dan semua tuan2 kepada melayu...dahtu macai nak wat ape? keje sampai mati la...hahaha...aku sokong 1, jgn kutuk polis a.k.a bdn beruniform...dorang nie dah bersungguh2 abes dah kerja...kalau pembangkang demo nant, sape nak tembak air kat korang kalau dorang nie xde...ehhh...tapi nape bn demo x kene tembak air ek..siap pijak kepala lembu pun x tembak air lak...takut la tuh kat kepala lembu...nant jadik antu lembu dtg rasuk plak...kekeke...

Mana IQ nak tinggi, mereka jadi menteri pun sebab tipu- macam pantun prof Awang Had Salleh:-
Siakap senohong,
Gelama ikan duri;
Selalu cakap bohong,
Lama-lama jadi menteri .... tak payah nak IQ tinggi pun.

ntah la ... pelik aku .tibe lak polis korg nak tembak sbb ape?.. korg x puas ati layanan dieorg tu berbeza ke . polis dapat itu dapat ini??.. sbb dieorng keje ngan kerajaan .. cube kalo pembangkang memerintah .. aku rase same jer .. layanan tetap same..mereka pun ttp akan kerja ngan pembangkang jugak mcm korg kan .. kerja dgn kerajaan padahal x sokong .. ... dan mereka kalo bertindak ganas ke ape itu hanye mengikut arahan org atas kalo dieorng kadang2 melampau ..xkan nak bantah kot .. pikir la sikit ... xyah babit2kan polis@askar@tentera ke or sape2 la yg mempertahankan negara .. kalo ko nak mcm tu ko masuk polis jer .. mesti ko sendiri pun akan pertahankan sbb die bg mcm2 kemudahan .. xpun ko suruh la adik-beradik ko jd polis .. cakap gune otak sikit la ..salam .. aku bkn nak maki tp nak tegur .. jgn sampai babitkan sume yg x berkenaan ...

Dasar negara ditentukan oleh penyeludup. Nampaknya negara ini diperintah oleh penyeludup rupanya.

Dah kena dah penyeludup kawan penyamun kawan perasuah dengan berdiri teguh dibelakang mereka ialah Persatuan De Liwat Malaysia. dan tidak lupa diberi sokongan penuh oleh Pertubuhan Penternak Katak Kebangsaan.

C4 kan aje BN nii...

penjuang rakyat marhaen delete 2 February 2011 at 10:43

menteri ni bagi stament camni kat budak tadika ler ar.....awang adek mengong


EmoticonEmoticon