Thursday

Malaysia guna khidmat pemain Indon untuk menang piala AFF 2010



Akhbar popular Indonesia KOMPAS, kali ini memainkan isu lain setelah Timnas (Team Nasional) Indonesia bagaikan Garuda yang patah sayap di dalam Kejohanan Piala Suzuki AFF 2010 apabila kepaknya dirobek-robek oleh Harimau Malaya dan menyaksikan penyokong pasukan bola sepak kebangsaan negara Indonesia kecewa menyaksikan pemain-pemain bola sepak dari Pasukan Malaysia yang girang merangkul Piala Suzuki AFF di stadium mereka sendiri.

Di dalam tajuk utama KOMPAS bola, "Lho, Juara AFF Keturunan Orang Indonesia" akhbar itu ingin menggambarkan kepada rakyat bahawa Indonesia sebenarnya dikalahkan oleh bangsa Indonesia sendiri. Mungkin terlalu kecewa sesudah tewas kepada Malaysia, maka akhbar itu mendakwa bahawa Malaysia sebenarnya menggunakan khidmat pemain keturunan Indonesia untuk merangkul Piala kejohanan tersebut.

Apa yang harus diketahui, tidak dinafikan ramai rakyat Malaysia yang berasal dari Indonesia, malah boleh dikatakan sebilangan besar rakyat Malaysia merupakan keturunan pendatang dari negara-negara jiran. Kami di sini tidak pernah menolak kenyataan itu. Kami di sini juga tidak malu atau segan untuk mengakui asal usul kami yang sebilangan besar dari Indonesia. Kami akui bahawa bangsa Malaysia dan Indonesia adalah 'serumpun'.

Bila kalah lawan bola boleh pula mengaku ada pemain Malaysia yang berasal dari Indonesia, namun saat mereka ingin mengganyang Malaysia dengan pasukan buluh runcingnya, dengan persatuan Benderanya, mereka lupa bahawa ramai rakyat Malaysia yang berasal dari Indonesia. Semoga kekalahan Indonesia ini akan menyedarkan dan memberi perubahan kepada konflik Indonesia-Malaysia ke arah yang lebih positif.

Sukan, sukan punya ceritalah, perang di Palestin dan Afghanistan boleh berhenti kerana Piala Dunia, takkan kerana bola penyokong Indon dan Malaysia nak berperang pula.



ReJaM© "Apa pun, Indonesia dah kalah, Malaysia dah menang kah kah kah..."

28 comments

Senang cakap....IndonSial ni memang SIAL.

Lho,kok begitu mengapa kalian perlakukan adik2 kalian spt bajingan,ditendang dan dikasari ikut suka2 aja?
Mcm2 la Indon neh..Klu dh tahu kita bersaudara,mengapa kamu x layan kami mcm tetamu,bawa banner mengecam dgn tiada semangat kesukanan..
Tp gua puji sikap Bambang Pamungkas yg profesional terhadap pemain2 Malaysia..
Pemain2 dan penyokong iNDONESIA harus belajar dari Bambang tentang Peifesionalisme dan senmangat setiakawan dlm bersukan..

langit timur;
saya bukan la sorang yang gila bola,tapi dengan isu2 yang saya dengar pasal AFF ni,memang menunjukkan indonesia tidak profesional dalam menerima kekalahan.mungkin mereka sudah 'terbiasa' dengan pukauan laser hijau yang mereka ada tu,so mereka berpikir tidak ada guna utk bersusah payah.
indonesia tidak mengambil pengalaman dari perlawanan di stadium bukit jalil....atau mungkin jugak mereka masih lagi mengira2 gol yang mereka ada sebelom ni...biarlah indon tenggelam dengan labu2nya...

kalah pn nk bising, menang pn nk bising...tah pape la indon nihh.
yg penting Malaysia dh menang. -END OF STORY-

macam anjing kan,,,dapat tulang bising, x dapat tulang pun bising.. INDOGY

tau pun kita serumpun. dah tu nk gaduh2 kutuk indon buat apa?
sama je la. orang malaysia dr dulu minat giler kat indon. lagu2 kat radio, crita2 kat tv, byk dr indon. org indon pun sedar la, byk family diorg kerja kat malaysia ni. takkan sbb bola pun nak gaduh2, nk kutuk mgutuk? mcm bdk2 je. jgn cemarkan semangat kesukanan dgn isu2 murahan mcm ni. siapa pun kita, menang mcm mana pun, salute our fallen enemies.

wah kah kah kah kah.......

kite menang, kita lah juara~lalala

gordun

jng gadoh2 la kta nie suma sma ja .mng atau kalah adat prmainan so jngn la berkelahinye pon.bnda nie mau ngan tk mau ja pon ,klu ma\u mnag la.ok chow dulu salam

ape hal tetibe nk sebut pasal serumpun pula? lidah bcabang betul la. ya, sememangnye melayu malaysia n melayu indonesia serumpun, bagai adik beradik, cume rumpun melayu malaysia ni yg berhijrah ke malaysia tanpa melupakan asal usul dari mana. bahkan budaya melayu malaysia dan melayu indonesia adalah sama. ia bagaikan 2 org adi9k beradik kandung di mana seorang menetap d kampung bersama masyarakatnya dan sorg lagi telah berhijrah ke bandar demi survival hidup tp bila raya ingat jugak asal usulnye lalu balik la ke kg semula...erm..

nurul

indonesia mcm2 alasan bagi...sebenarnye xleh trima kekalahan...cmne nk msuk piala dunia nie...adoi...

Indonesia tak boleh menerima hakikat bahawa Pasukan mereka dibelasah oleh Harimau Muda...Pemain (terutama Markus) serta Penyokong Indonesia sangat tidak Profesional...Berfikiran cetek dan kekampungan...Terima shj lah bahawa kekalahan di pihak anda (Indonesia) Boleh cuba lagi...Semangat kesukanan perlu dipupuk pada pemain serta penyokong Indonesia...Apa - apa pn tahniah utk Pasukan HARIMAU MALAYA & penyokong Malaysia yg mendoakan kejayaan Malaysia...Hidup Malaysia =)

malaysia kan udah menang, kenapa masih ngolok2 indonesia ya?

mereka tak dapat menerima bahawa sayap garuda sudah dipatahkan .
biar lah segala pembohongan , fitnah melanda kita .
asalkan Harimau akan terus mengaum berbakti pada negara .

http://cerkleng.blogspot.com/2010/12/cerita-tentang-bola-dan-goalkeeper.html

"Sukan, sukan punya ceritalah, perang di Palestin dan Afghanistan boleh berhenti kerana Piala Dunia, takkan kerana bola penyokong Indon dan Malaysia nak berperang pula."

lu punya ayat mmg cool....

Bambang brsikap professional. tidak sprti Markus dan penyokong indonesia. orang indonesia ptut mencontohi sikap Bambang yg professional.
-salam malaysia juara

adohh..bila aku baca ada yg tulis sial..anjing..korg dpt apa ngan tulis mcm tu..buat org sakit ati lg ade la..mende tu tk professional..n kalo ramai org yg baca..mkin ramai yg jd tk professional..itu la sbb kenapa stadium kite kne wt longkang besar la..kne wat pagar la..cuba tgk org professionalisme dh pada tahap yg tinggi..5 meter dr ujung padang terus ader seat..xde pn org nk lompat msuk padang..memang..menang la..kalah..kalah la..it's just a game..next time ader lg..nie duk ngutuk la..ape la..plak tu sama2 negara islam..even kalo negara bkn islam pn kite tk boleh nk kutuk mengutuk..apatah lg sesama islam..so jgn smpai kite berpecah..bukak kn minda..tahniah pada sape2 yg mng..next game kite jmpa lg..yg kalah bkn makna kalah selamanya..anda juga hebat kerana berjaya ke final..jd tahniah sekali lg kepada kedua2 pasukan..

Lepas nie ada la pulak org indon yg mengaku atok rajagopal,bapak sedara safee, mak tiri norshahrul, pak long apek ... kah kah kah.. dah kalah tu redha aja lah ...

salam..dh la..yg lps 2 dh la..thun ni rezeki malaysia.thun dpn mne tau rezeki negara len plk kn...bersyukur dgn ape yg ade..x perlu la psl bola,kite negara sesama islam nk bergaduh..just be professional la..x kire la menang ke klh,janji kite sume puas atie ngn game mlm smlm kn?? pasukan malaysia n indonesia msing2 dh wat yg terbaik tuk negara n penyokong dorng..kite patot berbangga dgn dorng...

jgn gaduh 2...dah adat permainan..ada mng dgn kalah..baik ina ngan mas sama-sama membina pasukan yg mantap..harap2..dua2 team dpt ke world cup..bila lg team dari asia tenggara nak ke world cup...baru canteek...

media indonesia terlalu kolot...

semua fakta di atas takde kena mengena dengan kekalahan indonesia...berlajar terima kenyataan setiap permainan ada kalah menangnya...

media indonesia terlalu kolot hanya nak mencari andaian yang tidak betul

ramalan kucing indon terlalu nyanyuk...

ada ke di suruhnya kucing buat ramalan indonesia menang lawak sangat-sangat...
dah boleh lah buat soup pada kucing yang buat ramalan hahaha,
bila kalah buat cite bohong macam2 media indon terlalu murah macam takde cerita yang lebih berkualiti.
terima kenyataan yang garuda sudah kalah ditangan harimau.jangan menambahkan api pada rakyat indon nie semua berpunca dari MEDIA INDONESIA YANG KOLOT

Harimau Malaya Aummm...

garuda? dah jadi ayam daging..

bukan indon sial.. tapi sialnye indon kahkahkah, tak pandei men bola sepak, cume tau men bola lisut dan bola leser otomen jew.. kahkahkah,

indoneSIALANCAU

tak semua indon mcm tu...segelintir jew yg x dapat terima kekalahan..tu mesti dtang dari ceruk2 kampung...kami tetap bangga dengan pemain harimau malaya..sedangkan arwah mokhtar dahari pown datang dari tempat yang sama ngan mahali jazuli ni..di mana bumi dipijak..di situ langit di junjung...ni yg buatkan rakyat malaysia ade yg malu nak ngaku asal usul..kerana nila setitik..rosak susu sebelanga..wassalam

jgan ikut perangai org Indonesia

adat menang kalah pertandingan..yang terbaik sentiasa akan menyerlah..


EmoticonEmoticon