MP cadang potong gaji Sharizat

KUALA LUMPUR, 8 Dis: Ahli Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusof hari ini mengemukakan usul memotong gaji Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat di atas kegagalan menguruskan program-program berhubung kebajikan dan kesejahteraan rakyat.

Siti Zailah sewaktu mengemukakan usul di bawah perkara 66 (9) petang tadi mendakwa demikian berdasarkan laporan Ketua Audit Negara 2010 yang menunjukkan berlakunya kepincangan dalam pengurusan bantuan kepada rakyat miskin.

"Menyentuh mengenai pengurusan program bantuan am, laporan audit negara menunjukkan ia sangat tidak memuaskan apabila bantuan yang diterima mengalami kelambatan pada setiap bulan termasuk pemberian bantuan kepada penerima yang telah meninggal dunia," kata beliau.

Beliau berkata, daripada laporan Jabatan Kebajikan Masyarakat yang diterimanya juga, tidak terdapat pantauan yang serius mengenai wang yang diagihkan itu sehingga berlakunya baki wang yang diagihkan dikembalikan semula kepada akaun kerajaan.

Menurutnya juga, sebanyak RM8,825 dibayar kepada penerima yang telah meninggal dunia dan sebanyak RM12,673 berlaku kelewatan pemberian lebih dari dua bulan.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan gaji menteri dipotong sebagai membuktikan Pakatan Rakyat memandang serius isu yang membabitkan kebajikan rakyat.

"Saya buat usul ini bukan saja suka-suka tapi sebagai bukti kita amat menitik beratkan kebajikan rakyat yang tidak sepenuhnya terbela akibat sikap angkuh Menteri," katanya yang juga Timbalan Ketua Muslimat PAS Pusat.

Tambahnya lagi,Menteri, Datuk Seri Sharizat Abdul Jalil sengaja mengalihkan isu sebenar apabila mengaitkan bantuan yang diberikan Kerajaan Negeri Kelantan kepada rakyat negeri itu terlalu sedikit jika dibandingkan peruntukan yang diberikan Kerajaan Persekutuan.

"Menteri memang pandai memutar belit dan mengalihkan isu sebenar. Kita bincang pasal kegagalan pengurusan bantuan kepada rakyat miskin, dia pula cuba memburuk-burukkan Kelantan," katanya.

Shahrizat ketika menjawab dakwaan Siti Zailah juga membuat tuduhan bahawa Siti Zailah tidak turun membantu rakyat di kawasannya.

Siti Zailah ketika ditemui selepas itu berkata, wakil wanita BN menunjukkan sikap yang emosional dalam berhujah namun mengenepikan isu rakyat yang sebenar.

Beliau juga berkata, segala kenyataan yang dibuat Shahrizat menunjukkan seolah-olah wang yang digunakan itu adalah wang BN sedangkan ianya wang rakyat hasil pelbagai cukai yang dibayar.

"Dia kata kita tidak boleh bercakap besar tapi dia tak sedar yang dia sendiri bercakap besar seolah-olah rakyat tidak boleh hidup tanpa kerajaan BN sedangkan segala rezeki itu datangnya dari Alah," katanya kesal.

Usul potong gaji itu juga tidak dipersetujui wakil BN - Harakahdaily




ReJaM© "Ish mana boleh potong gaji menteri! Minyak dah naik harga! Gula naik harga nanti susahlah menteri gaji tak cukup kah kah kah!"

3 Comments

  1. potong biar setaraf gaji rakyat nk tgk dia tarasa x mnyk naik ape naik...mcm celaka shahrizat haram tu

    ReplyDelete
  2. molek kalau dilucutkan jawatan terus.. biar rosmah yg ganti.. baru meriah

    ReplyDelete
  3. mmg la wakil be end x stuju potong gaji...mampus plak diorang nk bayar minyak kete,beli gula,elektrik & lain2 nnt..kite ni da biasa da..naik la lagi...naikkk..naikkkkkk...........
    bile masuk tv mcm sial muka..konon pejuang & pembantu kebajikan rakyat..tp....ahhh..mmg siyal la..tu je ayat yg paling sesuai..

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan