Thursday

New Zealand dedahkan dokumen UFO kerajaan




Pihak ketenteraan New Zealand telah mendedahkan ratusan butir-butir beserta dokumen yang berkaitan dakwaan penemuaan objek terbang yang tidak dikenali (UFO)

Fail-fail dengan tarikh dari tahun 1954 sehingga 2009, termasuk lakaran lukisan dan tulisan yang didakwa milik makhluk asing.

Di dalam dokumen itu juga terdapat perincian peristiwa individu yang mengaku melihat UFO yang paling terkenal di Selandia Baru, yaitu ketika cahaya aneh tertangkap kamera di kota Kaikoura, Pulau Selatan pada tahun 1978.

Seorang pegawai pada waktu itu mendakwa fenomena semula jadi dapat menjelaskan kejadian itu.

Meskipun insiden ini telah menjadi berita besar di seluruh dunia, laporan ketenteraan menyebut bahawa cahaya itu mungkin berasal dari cahaya kapal yang terpantul ke awan atau penampakan planet Venus yang luar biasa.

Setelah dokumen itu diterbitkan, jurucakap Angkatan Udara New Zealand Kavae Tamariki mengatakan pihak ketenteraan tidak memiliki sumber untuk menyelidiki pengakuan individu yang melihat UFO dan tidak akan memberi ulasan berkenaan isi dokumen tersebut.

"Kami kini di dalam tahap mengumpulkan informasi. Kami tidak menyelidiki atau membuat laporan, kami tiada kaitan dengan kandungan dokumen itu," ujar Kavae Tamariki yang dipetik oleh akhbar Dominion Post.

Laporan-laporan ini diterbitkan sesuai dengan Undang-Undang kebebasan informasi setelah para pejabat memadamkan sumber nama dan identiti pengadu.

Dokumen - setebal 2.000 halaman - ini mengandungi antara lain pengakuan masyarakat, kakitangan tentera dan dan pemandu pesawat komersial yang menggambarkan pengalaman melihat keanehan, yang kebanyakan berupa cahaya yang bergerak di angkasa.

Seluruh laporan asli yang menjadi sumber laporan itu masih disimpan di dalam simpanan nasional negara.


Sumber: Free Malays
ReJaM©


EmoticonEmoticon