Tuesday

Bukti kukuh rakyat Johor diperbodohkan berpuluh tahun


Mungkin ramai lagi penduduk Johor yang tak sedar selama ini anda semua telah ditipu hidup-hidup oleh kerajaan. Isu ini bukanlah isu baru, bukan penipuan yang baru, tetapi merupakan penipuan berpuluh tahun sejak termetranya perjanjian Air antara Kerajaan Negeri Johor dan Singapura.

Isu perjanjian air ini menunjukkan betapa "bodohnya" kerajaan kita menjualkan air kepada Singapura dengan harga yang sangat murah. Bukan sahaja menjual air begitu murah, malah membelinya semula dengan harga yang sangat mahal.

Inilah kerajaan yang mengaku mereka bijak mentadbir negara, bijak menjaga ekonomi. Untuk pengetahuan pembaca, terutama rakyat di Negeri Johor, Malaysia menjual sumber air mentah kepada Singapura dengan harga RM 0.03 per 1000 gallons, kemudian membeli semula air yang telah dirawat dari Singapura dengan harga RM 0.50 per 1000 gallons. Sedangkan Johor sudah memiliki kemudahan untuk merawat air sendiri namun masih terus membeli air daripada Singapura.

Kalau dilihat, strategi ekonomi yang bodoh ini tentu sekali akan membankrapkan Negeri Johor betul tak? Tetapi mengapa Negeri Johor masih mampu bertahan walaupun sudah begitu bodoh menguruskan perniagaan air ini? Jawapannya mudah sahaja, Kerajaan bijak memperbodohkan rakyatnya.

Walaupun, Negeri Johor menjual air begitu murah kepada Singapura, kemudian membeli semula air ini dengan harga yang sangat mahal, namun kerajaan yang bijak memperbodohkan rakyatnya ini menjual semula air terawat yang dibeli dari Singapura ini kepada rakyat Johor pada harga RM 3.95 per 1000 gallons.

Dengan kata lainnya, rakyat johorlah yang terpaksa membayar harga kebodohan pemimpin Barisan Nasional Johor. Sayangnya maklumat ini hanya boleh diketahui melalui blog-blog dan media alternatif seperti MiLo SuaM dan lain-lain. Media arus perdana akan terus memperbodohkan rakyat dengan cerita-cerita dongeng dan propaganda bangang agar rakyat tidak menentang kerajaan.

Mungkin ada di kalangan pembaca terutama penyokong-penyokong kerajaan yang akan mengatakan bahawa maklumat ini adalah berita palsu dan fitnah yang sengaja direka-reka untuk memburukkan kerajaan. Terpulang kepada anda untuk menilai, namun untuk pengetahuan anda, maklumat ini diperolehi dari blog Bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Mahathir [Sumber: Tun Mahathir]. Mungkinkah Tun Mahathir sengaja membuat fitnah untuk memburukkan Kepimpinan Barisan Nasional yang diterajui oleh Najib? Anda nilailah sendiri.

Tun Mahathir turut mendedahkan bahawa beliau juga tidak tahu mengapa Kerajaan Johor masih lagi mahu membeli air daripada Singapura walaupun kita boleh memproses air sendiri.



Bagaikan seorang bapa menjual sebiji tembikai kepada jirannya dengan harga RM 0.50 sebiji kemudian membeli semula tembikai yang sudah siap dipotong dan dikupas oleh jirannya dengan harga RM 5.00 sebiji, kemudian menjual semula kepada anak-anaknya dengan harga RM 10.00 sebiji. Kemudian memberitahu anak-anaknya bahawa dialah bapa yang bijak dan pemurah kepada anak-anaknya.

Anaknya hanya mampu mengangguk kerana tidak tahu ayahnya selama ini seorang penipu!

Pendedahan ini juga mungkin menjawab persoalan mengapa harga air di Johor merupakan yang paling tinggi di Malaysia [Tarif air Johor]


ReJaM© "Tolak UMNO Tolak BN! Hentikan pembodohan ini! Suara Rakyat Suara Keramat!"

74 comments

Mcm cerita harga petrol & barang naik gak..

"Ada 2 mamak niaga roti canai, Mamak A buat roti best giler & kualiti pun kelas A+, Mamak B plak, tebar roti canai pun x reti, main penyet2 je, mcm mana nak sedap roti dia, keras mcm kayu.. tp buleh laaa makan..

Mamak A nih, kire dah la pndai buat roti canai, dan org kate dia ni jugok lebih biznesminded. Dia wat roti canai comel2, dia j...ual ke Mamak B (tentu laaa harga mahal-psl kualiti kelas A+) tp dlm masa yg sama dia beli plak roti Mamak B (yg kualiti rendoh td) nih utk beri makan anak bini dia sendiri & jual kpd kwn2 dan sedare mare."

sambungan..

"Bila Mamak B jual RM1 skeping, Mamak A plak jual 80sen skeping, dn Mamak A bgtau kat (pelanggan dia) yg terdiri dr kwn2 serta sedare mare dia bhawa dia bg subsidi 20sen dgn jual 80sen jer.. Kwn2 dan sedare mare plak anggguk laaa tanda setuj...u, bagus tol laa Mamak A nih, leh bg subsidi lg dr hrga pasaran RM1. Padahal Mamak B jual 50sen je roticanai yg dia buat sendiri tu.

Kalu korang laaa sbgai anak bini, kwn2 atau sedare mare Mamak A nih, x terasa kena tipu ke? Atau korang mmg jenis suka kena tipu?"

ReJaM© "Tolak UMNO Tolak BN! Hentikan pembodohan ini! Suara Rakyat Suara Keramat!"

so, tolong bagitau aku, sape yg aku patut pilih ye...???

~budak kota~

Amno jual negara.. delete 25 January 2011 at 22:49

pelangi malam... aku sokong statement kau tu.. :)

Selain isu air, rakyat johor yang genius juga telah diperbodohkan dengan rampasan pulau batu putih dan jambatan bengkok Johor-Singapura.

Anda sedar x kenapa sekarang banyak promosi melancong ke singapura selalu disiarkan oleh tv malaysia? sebab lee kuan yew yang SURUH najib buat camtu.

Biasa laa.. org BN ni mmg terer bab ilmu hisab. Kalu cikgu (pemimpin) cakap 1+1=11 pun dia angguk.. siap bg hujah lg tu, bhw 1 dgn 1 bila dok sebelah mnyebelah kang jd 11! Betol jukak eik, bg yg jenis bengong kire nih... tu yg turut membabi bute je..

smpai da libatkan mamak plak ni.. kira teruk gak kes ni..

Rakyat dah diajar untuk ambik berat sekejap jek... then lupa sbb sibuk hal sendiri...

Bahasa Cermin Diri delete 25 January 2011 at 23:26

Allah..

cuba la jaga bahasa sikit. Taktau nak percaya mana dah, kalau dua2 pihak di alam politik ni tak reti2 nak jaga bahasa...

Fikir sikit, tak ke kecil hati rakyat johor kerana perkataan 'bodoh' tu? Saya pun rakyat Johor. Saya dah tahu LAMA perkara ini, then nak buat apa? tunggu waktu pangkah aja. Then tak boleh ubah gak nak buat apa? Macam la boleh bayar murah pun even dah tahu perkara ni, still harga air sama aja.

Perlu ke perkataan bodoh-bodoh macam ni?

2 kali 5 aja

Baru tahu rakyat Johor tu bodoh!... patutlah Johor jadi kubu kuat UMNO sebab mempunyai rakyat bermentaliti bodoh... hahaha!...

Rakyat Johor..
Anonymous nie org ker apa aah!!!

Bro.... aku nak buat pengakuan di sini! Aku adalah salah seorang
anak jati Johor!

sungguh pun aku tak menetap di Johor, tapi aku akan balik ke Johor bila Pilihanraya diadakan!
Artikel di atas juga tidak ada langsung mengatakan rakyat johor bodoh!
Tetapi diperbodohkan, bodoh dan diperbodohkan membawa maksud yang berbeza...
Kalau tak tau beza antara dua ayat ini, barulah layak digelar kurang pandai atau tak pandai! =P

"bodoh dan diperbodohkan membawa maksud yang berbeza"

betul. orang yg pandai pun boleh diperbodohkan. namun, kalau mudah diperbodohkan itu maknanya kurang pandai. Bahasa Cermin Diri kena tepuk dada tanya iman. Buatlah apa2 saja yg termampu asalkan mendapat keredhaanNya.

Anonymous January 25, 2011 11:42 PM ni pun satu, kot nk kata pon, agak2 laaa... jgn ler tlalu general.. Bini aku pun org johor juga :) Terlalu khusus pun ada tu x sesuai juga, tp tgok pd keadaan laa..

p/s: Kita menegur utk mndekatkan dgn kebaikan ttp adakalanya ia membuatkan org semakin menjauh dr kebaikan. Maaf ye, Anonymous January 25, 2011 11:42 PM, kita manusia, bukannya sempurna!

rasenye ni soal hubungan diplomatik 2 negara je ni......
skang pon byk company s'pore yg invest kat mesia n bkk peluang koje tuk rakyat mesia especially johor...so ni kire win n win la...
kalo diorg sekat brg kite tuk eksport ke sane kan lg payah...
s'pore org kuat dia US...kite kne pk gak pengaruh ekonomi yg dia ade...

la rejam pn di perbodohkan jgk..la akk pn ank jati johor..so cmne kite ni.perlu keluar barisan masok bulatan.tk kn nak mgndi bru balik skrg la tolong didik johorians supaye cerdik.tidak mudah utk d perbodohkan..akak tgu kepulangan rejam....

Kalau nak tengok dengan lebih detal mengenai isu harga air Johor ni boleh baca DI SINI

salam..

Rasenye tak ramai yg sedar sal fakta sebenar isu air ni..(YG TAK TAU LEH CEK SEJARAH)mmg benar negara kita terpaksa membeli air dgn harga yg mahal dr s'pura..perkara ni dah berlaku mase zaman perdana menteri kita yg pertama lg..sekiranya difikirkan,pd mase tu mane negara kite de teknologi utk proses air bersih dan membekalkn kpd seluruh negeri johor yg luas ni..oleh yg demikian,kerajaan terpaksa membeli ar dr s'pura yg memiliki teknologi tersebut..& pd mase tu kerajaan telah membuat perjanjian selama 100 thn dgn s'pura yg mana antara lain menyebut m'sia WAJIB membeli air bersih yg telah diproses dr s'pura..kalo nak pk,mase perjanjian dibuat,PAS,DAP,PKR tak wujud pon lg..PAS tu pecahan dr UMNO,PKR lak pas 1998 br wujud..pemimpin pd mase tu pon tak ramai yg berpendidikan tinggi..so termasuk la dlm perangkap s'pura..

so kesimpulannya,kita adalah mangsa keadaan..dan kerajaan pd mase skrg tak blh nak wat pape disebabkan perjanjian yg telah dimetrai sejak dlu lg ni..kira kalo nak batalkan.kne court case la.atau teruk lg,kene saman ngan s'por.sape nak tanggung nt..?bkn mik duit rakyat gak ke..?so,dgn erti kata lain, KALO TUKAR KERAJAAN BARU PON SAME AJE..RAKYAT STIL KENE BYR AIR MAHAL GAK...drpd tkr kpd krajaan yg xstabil mcm kat S'NGOR n krajaan miskin kat K'TAN, baik stay je ngan krajaan skang ni..at least rakyat jhr stil gak mrase limpahan kemakmuran yg dimiliki skrg ni..

~ALHAMDULILLAH..BERSYUKUR SGT JD SALAH SORG DR RAKYAT NEGERI BERTUAH NI..DAULAT TUANKU!!!!

Bro, perjanjian ini tamat pada 2011, kita tengok BN pandai ke berlagak pandai je... hahaha...

ish ape la rakyat johor ni..jangan bikin panas.tk kn sampai skrng pn kte masih tk pndai proses air bersih sendiri.jgnkan air bersih milosuam pn akak pndai proses haha.saje lawak bodoh.

mcm mana dl kite xda teknologi memproses air bersih sedangkan singapore ada?? ...sdgkn singapore tu kite yg empya dl..ish..ish..pelik aku
nampak nau pemmimpin yg krg bijak wat keje.cuma kuat tipu jer

agak2 r rakyat johor oi,ko pnh g kedah@terengganu@perlis x?cbe bnding ngn klntan mne lg maju?terengganu negeri no2 tmiskin tau,pdhal royalti minyak smpai billion dpt,klntan juz dpt wang ikhsan 10million,tu pn dpt kt kroni umno,entah ad lg ke x

good one milo suam... nice story here.. Permai Suri

Pas Xde lg ker time 2 bro??xtau sejarah jgn brcakap la bro...

Aku org johor..
aku rase ayat bodoh tuh xtepat..ko kene paham yg pejanjian air tuh da ikat mase 3sen tuh hargenye lbh kurg rm3 skrg..puloh2 taun dulu..bknnye xnak brenti,tp ko kene paham singapore tuh camne..byk dolak dalih..kan ade je pebincangan ngan singapore,bncang mende nih la encik..lgpon ko pehal nak ckp org johor bodo lak..ko nak kene terajang ape..ckap nak tegakkan agame,tp ckp cam org xde agame..hape la..

RAKYAT JOHOR..aku org perak keje kat kelantan.mai la kelantan..xde pon org mkn siput babi..pikir dulu sblm brcakap.kesian..aku rasa ko ni duduk dlm gua la..

Orang yang mengata orang lain bodoh ni la yg sebenarnya-benarnya bodoh..kurang sopan,IQ low..masa kt sekolah dlu cikgu kau tak ajar ke? Bodoh dan diperbodohkan beza nya ayat jer, tp bila dh kata "rakyat diperbodohkan" maksudnya rakyat dh jd bodoh la..pembangkang ni suka belit2 fakta laa..

Dah gaduh pasal kenegerian la pulak..

Kesian orang johor...
Lama betul kene tipu...
apa nak buat maklumat tak sampai...

salam.... hebat juga ye tuan sume ni dapat menterjemahkan segalanya dengan sedikit fakta. bila dah banyak sangat bercakap banyak lah buat salah. sebenarnya lihat balik bila perjanjian ini dilaksanakan? mengapa perjanjian dibuat sebegitu rupa. bagaimana nak membatalkan perjanjian ini. dari segi undang-undang antarabangsa adakah kita boleh menang dan banyak lagi. kalau tak tahu jangan bercakap. kalau dah tahu berusahalah bagi rakyat johor amnya dan rakyat malaysia umumnya dapat menikmati hasil bumi malaysia. tak begitu tuan-tuan.

milo suam tu hampeh terung

anon,January 25, 2011 11:42 PM

buat statement tu biar habis fikir, baru taip....
aku pn rakyat johor gak, baca artikel ok jer...yg hang nak lebih2 ni apahal?
jaga la sensitivti org lain sama..
jgn disebabkan komen org mcm hang, sumer benda buruk terpalit pd penyokong PR n pemilik blog ni!

Apa la milosuam, orang johor bodoh?... korang tak yang bodoh sebab tu la aku tak suka kebebasan bersuara ni...abis orang johor yang sokong Pas, Pkr dan Dap pun bodoh juga la...abis calon Pas yang bertanding kat tenang tu pun orang johor yang bodohhhhhhhh....

Lagi Perjuangan Orang Johor Yang Berjuang Untuk Kemerdekaan Tanah Melayu Pun Buat Kerja Bodoh...Kalau Nak Tulis Pun Agak Agak laa...

Boleh ke Pas tubuh satu negara islam tanpa mengorbankan keistemewaan bumi putra melayu yang arwah atuk aku perjuangkan dulu.

kalo atok ko org islam umno,patut kot korbankan..
kalo atok ko islam btl2 xmgkn die perjuangkn bangsa kan?
hmm?

yo bro
aku ada jumpa orang masuk islam cuma nak dapat duit baitulmal, balik kat umah dia masih sembah berhala minum arak. Tah besok orang ramai masuk islam nak jadi tpm tapi minum arak kat dalam rumah sbb kat luar ada hukum hudud...tarbiyah3...allahuakbar...

atok aku awalulmslimin... awal islam mengenal ALLAH...

yo bro

Dulu atuk aku berjuang kerana saudara sebangsa dan seagama disembelih di depan mata...dan ya..atuk aku seorang islam yang berjuang untuk bangsa.

This comment has been removed by the author.

Agama islam tidak pernah menyalahi lumrah manusia, even bangsa pun skali. Adat sstghnya yg becangkah wajib ditingalkan. Walaupun biar mati anak, jgn mati adat, ttp apa yg lbih penting jgn korbankan pula agama.

Banyak sgt la ckp korang sume2 ni..
lau cakap tiada tindakan tiada guna...
kalau kamu semua sayangkan bangsa dan agama..
kita set satu tarikh... kita buat risalah..
dan kita sama2 sampaikan kpd seluruh penduduk johor..siap dengan fakta..dr rumah ke rumah.
bukan setakat isu air ni sajer...sume2 isu pn bole korang ketengahkan...ketepikan soal politik..

ish rejam cuba amankan diorang ni.bertekak2 la pulak.kte kne bersatu mengeratkan ukhuwah.

atok aku skrg ada kat Felda Johor..dia sendiri pun dah pernah cerita yg rakyat johor mmg dperbodohkan..tp bila bersuara xdak tindakan..
kenapa?sbb yg belakon nk tlg tu pun kna perbodoh..
kalau nk tau atok aku nih dlu dia org kuat UMNO...
so x kira la kita dari negeri mana pun, kita kna ambil tindakan utk merubah nasib kita & generasi akan datang..
kalau x kita smua mmg akan diperbodohkan oleh UMNO..

sekali lagi si milo suam ni buat artikel macam ni. memang betul pasal perjanjian tu and benda tu dah berlaku dah lama dulu. jadi tu kesilapan pemimpin dulu. yang kau ni milo suam, menulis macam xda pengalaman langsung. cara kau tulis tu dah memburuk-burukkan orang johor yang tak menyokong BN maupun pas sekalipun. yang bole buat sekarang ni time pangkah nanti. so, nak beri kesedaran tu bole, tapi biar berhikmah la. buktikan agama kau dari penulisan selepas ini. wallahualam.

abis la johor klu pakatan pembangkang memerintah... teruk jadik nyer mcm selangor!!!! kesian aku tgk rakyat selangor...

bukti kukuh??? ckp merepek.... bukti konon...!!! kelakar la korang ni...

Bodoh Berlagak Pandai......Rakyat Johor juga yang merana.....dah lama tahu....apa nak buat, dapat peemimpin yang tak berguna....hanya tahu fikir tentang kroninya sahaja....!

http://www.mfa.gov.sg/internet/press/water/faq.html

Q. Is it true Singapore is "profiteering" by buying raw water cheap from Malaysia and selling treated water to Malaysia at a high price?

A. No, on the contrary, we are selling treated water cheap to Malaysia and Malaysia is reselling that to Malaysians for a big profit.

The arithmetic is quite simple. For every 1000 gallons of water:
Singapore pays 3 sen for the raw water from Malaysia
Singapore pays RM2.40 to treat this water
Malaysia pays 50 sen to buy this treated water from Singapore
Malaysia sells this treated water at RM3.95 to Johor residents

Singapore pays 3 sen for raw water, but the real cost to us for raw water is much higher because we pay for all the construction costs to build the reservoirs, dams and pipeworks to bring the water to Singapore.

On the other hand, Malaysia makes money from the treated water they buy from us. Each day, Malaysia buys 37 million gallons of treated water. This means that we lose to Malaysia RM70,000 a day for treated water, and Johor makes a profit of RM128,000 every day by selling treated water bought cheaply from us. That's a profit of RM47 million each year!

kroni??? mcm la pakatan tak pakai kroni.. wkakakak... sama jer la sume parti.. 2X5... dulu pas duk kutuk Bn yg berpakat dgn cina n india n kata bn kafir... so skrg aper yg jadik dgn pas yg masuk pakatan rakyat???

owner blog : tolong jangan buat fitnah & mengedar cerita palsu jika kita x tahu asal usul kejadian tersebut!...x payah lah sesuka hati memberi kenyataan bodoh yang kelak menunjukkan kebodohan sendiri tanpa mengetahui apa & mengapa... faham??

sila klik http://www.mfa.gov.sg/internet/press/water/faq.html untuk tahu fakta dan FAQ dari kerajaan Singapura sendiri.

p/s : adakah warga johor bodoh atau anda sendiri yang bodoh kerana x tahu sejarah??

Anonymous said...

kroni??? mcm la pakatan tak pakai kroni.. wkakakak... sama jer la sume parti.. 2X5... dulu pas duk kutuk Bn yg berpakat dgn cina n india n kata bn kafir... so skrg aper yg jadik dgn pas yg masuk pakatan rakyat???
__________________________________

JAKA jawab :

Satu lagi propaganda umno kepada penyokongnya dulu seperti diatas. Org umno bila kalah hujah akan mengatakan sama je PR dan BN. Kalau dah dua2 tak betul mengapa masih bersama BN, pergilah ke Haiti ke, Fiji ke.

Org yg mengkafirkan umno secara peribadi telah pun masuk umno yg dia kata kafir tu. Lihat debat olok2 PAS-umno, ada org itu. Debat olok2 pun umno kalah...hihihih

Amanat Hj Hadi tiada sebut umno kafir, hanya menyebut kita boleh jadi kafir dng mengatakan.'politik suku, agama suku' tanpa masuk agama lain. Itu saja.

Mengapa marah kalau manusia kata kita kafir. Tapi mengapa tidak takut akan sebab menjadi kafir yg disebut oleh Tuhan yg mungkin kena pada kita. Ini yg sepatutnya dikaji.

Tidak kafir seseorg itu dgn sebab org kata dia kafir. Tidak semesti beriman org itu dgn sebab mendapat pujian daripada US sebagai negara Islam contoh.

Kafir atau beriman semua disebut dlm kitab. Kerana itu belajarlah kitab.

Pemimpin yg menzalimi rakyat tidak akan mencium bau syurga. Sesiapa pun punca penipuan air diatas, ia tentu dilakukan oleh umno dan bn. Sekarang pun umno yg memerintah Johor, apa tindakan diambil? Yiilekk!

Kenapa? sebab umno dan johor dan penipuan seperti isi dengan kuku. tunggulah sedikit masa lagi.

johor semakin subur dgn kehijauan. hanya tunggu daun2 kering gugur ke bumi.

JAKA,
anda banggakah aper yg terjadi di selangor??? tanah abis diratah.. aku tau k'jaan msia pun salah sebelum pemerintahn PR di s,gor... mana manifesto kjaan sgor skrg?? yilekkkkkkkkk!!!!! mcm ni la... kau rasa mcm ner aku nak pilih PAs sedangkan, byk sgt kutuk mengutuk berlaku... blog org pas belambak gila.. sume memburuk2kn.. menimbulkn pergaduhan, propa n cth,pasal air yg MILO SUAM war war kan ni... bukan baca sejarah pun... tp terus menimbulkn byk negatif dr positif... yg aku menyampah satu, sokong pembangkang, tp kerja dgn kerajaan.... tak ker kelakar!!! hahahaha... pi la keje dgn pembangkang...or meniaga ker... apapun, johorians, sabar k... bila perjanjian tamat, sure air tu kita proses sendiri yer....

Anonymous(Umnoymous)...

anda banggakah aper yg terjadi di selangor??? tanah abis diratah.. aku tau k'jaan msia pun salah sebelum pemerintahn PR di s,gor... mana manifesto kjaan sgor skrg?? yilekkkkkkkkk!!!!! mcm ni la... kau rasa mcm ner aku nak pilih PAs sedangkan, byk sgt kutuk mengutuk berlaku... blog org pas belambak gila.. sume memburuk2kn.. menimbulkn pergaduhan, propa n cth,pasal air yg MILO SUAM war war kan ni... bukan baca sejarah pun... tp terus menimbulkn byk negatif dr positif... yg aku menyampah satu, sokong pembangkang, tp kerja dgn kerajaan.... tak ker kelakar!!! hahahaha... pi la keje dgn pembangkang...or meniaga ker... apapun, johorians, sabar k... bila perjanjian tamat, sure air tu kita proses sendiri yer....
__________________________________________

JAKA jawab :

Hamba paling benci nk ulas perkara ni. Ckp dgn Senoi bercawat tu lagi senang faham. Masih tk tau beza KERAJAAN dgn PARTI. Kerajaan umpama kereta, parti bn umpama pemandu kereta yg mabuk dan asyik ingat sex dan liwat. tentulah membahayakan semua penumpang. Perlu tukar pemandu segera..

Kalau gitu penyokong umngok yg keje dgn kerajaan negeri PR dulu la berhenti kerja. Mengapa masih dok keje dgn Lim Guan Eng, TGNA, Khalid dan Ust Azizan? Mungkin semua kakitangan kerajaan negeri PR menyokong PR kot? Tahniah !

Manifesto selangor? tak cari mana nak jumpa, takkan TV3/4 nak siarkan mcm 1Malaysia yg keliru tu.

Tanah selangor rata? Ini tanya khir toyo..sampai paklah pun terkejut tgk bukit cahaya botak dari helicopter mcm kepala khir toyo jg.

PAS banyak kutuk? Blog pembangkang berlambak?

Takkan umno buat jahat seleweng PAS nak puji? gila ke? hahaha.

Blog PR berlambak sebab org PR rajin berjuang, media kerajaan jadi media umno, suara PR tak diberi tempat. Blog lawan blog la, kenapa nk komplen? Dah media bn org meluat, mestilah blog PR dpt sambutan.

Lain2 soalan kau baca cari jawapan sendiri la...tanya je org2 asli yg dah pandai berfikir kat hutan tu...depa lagi pandai dr uuuuummmm nooy

jaka: pi la ckp ngn senoi tu... wat pe ckp ngan aku... MUKA TAK TAU MALU... KEJE DGN KERAJAAN, KUTUK2 KERAJAAN... TP KEJE JADI KULI KERAJAAN... kah kah kah... ckp dgn org senoi pun dia gelak...
lawak la....

korang kutuk kerajaan..... tapi keje gan kerajaan gak.... huhuhu....

Soalan Untuk PR,

1. Orang melayu beli barang runcit kat kedai cina tapi kenapa orang cina tak akan bebarang keperluan kat kedai runcit melayu?...sebagai bukti aku pernah tengok banyak kali orang cina keluar dari kedai runcit orang melayu bila dia tengok yang jaga kedai tu orang melayu kalau ada pun itu cuma salesman nak cek barang diorang...

2. Kenapa tauke kilang yang berbangsa cina memberi gaji lebih untuk orang cina yang berkerja dengan diorang walaupun kurang berpengalaman dan kurang berkelayakan malah skim kenaikan gaji pun bangsa cina pasti akan dapat lebih? sebab tu cina tak suka kerja dengan kerajaan pasal dapat gaji sama dengan orang melayu..

3. Kenapa kebanyakan pemilik bangunan yang berbangsa cina tak beri orang melayu mengubahsuai bangunan mereka sedangkan lebih ramai orang melayu yang jadi kontraktor binaan? kalau diaorang bagi pun diorang akan bagi orang melayu mengubahsuai tokong atau rumah berhala mereka bila orang melayu tolak diaorang kata orang melayu sombong tapi hakikatnya orang melayu tak nak jadi ahli neraka...

4. Kalau keistimewaan bumiputera di mansuhkan secara automatic kontraktor kelas F juga akan di mansuhkan sedangkan projek-projek kontraktor kelas D dan keatas dah dikuasai oleh bangsa cina dengan mengunakan riba sebab diorang tak ada halal haram...yang melayu ni tinggal apa? nak cari rezeki halal pun susah sudahnya terpaksa berkerja dengan orang cina yang menindas orang melayu...sudahnya jadi macam kat indonesia...

5. Macam mana pulak dengan orang cina yang dapat lesen memproses ayam kemudian mengupah orang myanmar dengan nepal sembelih ayam? orang melayu yang ada lesen pulak terpaksa beli ayam mahal dari penternak bangsa cina. Bila jual mahal orang boikot...

Perjuangan untuk bangsa melayu belum berakhir kalau kita tak ada keistemewaan bangsa malayu kita tidak akan dapat berjuang pada dasar yang adil dengan mudah orang cina akan dapat menguasai ekonomi dan orang melayu kalau dulu diaorang nak jajah dari utan tapi sekarang dari bandar dan sedang berbaik baik dengan ulama yang aku sanjungi...

Kepada semua aku sanjungi perjuangan anda untuk menjadikan malaysia sebagai negara islam tapi sebagai orang melayu saya fikir kita perlu perbaiki bangsa kita dahulu sebelum kita menawarkan keistemewaan bangsa melayu untuk ideologi korang.

Perjuangan atok aku dulu pun banyak betulnya, walaupun UMNO dulu dah tak sama macam sekarang tapi ia masih boleh di baiki dari dalam, dan yang banyak umno dari luar JOHOR dari KEDAH, PERLIS, PERAK, SELANGOR dan PAHANG yang paling banyak buat hal kalau kat JOHOR masih banyak yang telus..

Insyaallah...balasan ALLAH akan sampai kepada pemimpin kalau tak kat dunia kat akhirat dan yang paling penting keimanan diri mesti kukuh, kalau duduk depan KAABAH sekalipun dalam diri kita tiada keimanan pun tetap akan disiksa dihari akhirat...

standard
apa2 yg korg bincang kat sini xde makna klau ORG2 BSR sibuk dgn hal2 mreka sndri.....buang msa jer....setiap yg blaku pasti ada sebab dan akibat......

kenape onwer blog nie bukan main bongok lagi yer...mcm good2 jer tulis rakyat Johor bodoh...klu kail panjang sejengkal lautan dalam jangan di duga...cermin muka tu dulu yer dari mana asal usul ekkk....malu la pada diri sendiri hidup menumpang senang datuk nenek dulu2 sedap jer cakap rakyat Johor bodoh....ko bagi tau aku siapa yang paling pandai dalam dunia nie....

apa2 pun, saya banga jadi rakyat johor. beggitu ramai orang dari negeri lain menumpang cari makan disini. Kalau anda rasa duduk di johor macam diperbodohkan, apa lagi..... tak paham2..Bersyukurlah dengan apa yang ada.. masalah air terlalu sdikit, rakyat johor tak kisah..yang mustahak, kami mampu melakukan apa saja yang kami mahu di bumi kami sendiri... saya sokong dengan kenyataan yang mengatakan... sesiapa yang mengatakan seseorang itu bodoh, sebenarnya, dia lah bapa segala bodoh.. tahu cakap saja tapi tak tahu nak perbetulkan... kalau itu semua orang tahu... ape, ingat orang yang mentadbir kerajaan negeri johor itu tak ade otak ke.... siapa yang nak buat kerja bodoh nie.. jangan cakap ikut sedap mulut je.... yang penting kita tak kebulur di negeri JOHOR ini, dan tak pernah pun mendengar orang mati kebulur di JOHOR... mati kekenyangan, adalah.... RAKYAT NEGERI JOHOR, TAK SEMUANYE BODOH, SEBAB ITU, BN MASIH TETAP KEBAL DI JOHOR....DAULAT TUANKU....

mat kreko:Pasal sokong dan kerja tu... nampak sangat ko ni x phm konsep bernegara... ceteknya pikiran. Ni la akibat dah dirasuk dgn dakyah united malay national organisation tu.
___________________________________________________________________
kau tu panjang akal sgt ker kerja dgn kerajaan yg kau kutuk2 n benci selama ni... PANDAI...PANDAI....nampak sgt la kau ni penting diri... asal dapat sumbat nasik kat perut kau sudah... ni la namanya rakyat yg tak reti bersyukur atas nikmat yg diberi... muka kau muka tak tau malu.. KENEGARAAN???? kau yg hancurkan negara kau sendiri!!! memecah belahkn negara sendiri....!!! ni ker kau sebut kenegaraan.... citt podah!!! sampai bila pun keikhlasan kau bekerja tak akan ada... org mcm kau ni la yg memusnahkn negara....

anon-anon (umno-umno) kat atas ni rupa2nya bangsa bengap yg tak paham bahasa sendiri, wakaka.... meh sini aku bahasakan sikit - diperbodohkan tu bukan bermakna jadi bodoh tapi ditipu tanpa pengetahuannya, mungkin pasal tak tahu atau tak nak ambik tahu, atau diberikan info/fakta yang tak betul.

Ni kalau dah diberitahu, tapi masih tak nak berubah... memang sah lah tu...

pulau pinang punya tarif air plg murah...tabikkkkk

Hahaha...
1)Kalau dah namanya UMNGOK tetap UMNGOK dan BONGOK!
Bodoh dan diperbodohkan dua benda yang berbeza BODOH UMNGOK BONGOK!!!

2)Artikel ini adalah petikan kenyataan Mahathir! UMNGOK BONGOK! Kah kah kah... orang UMNGOK ni ibarat bangkai bernyawa, harap ada nyawa tapi otak dah busuk tak boleh pakai! ZOMBIE kah kah kah...

org pas yg konon nya solat tak tinggal tp duk kata org lain ngok la bongok la.. elok sgt la tu...

Kalau aku la PM, selamba je aku batalkan kontrak air tu! Pastu, deal dengan Singapore, lps aku batalkan kontrak tu, suruh Singapore saman billion2 ringgit bagi kerajaan Malaysia bangkrap. Biar rakyat2 Malaysia merana sekali. Hidup cam zaman tok nenek diaorg dulu. Pastu aku mintak Singapore siapkan warganegara Singapore tuk aku.... wakakaka.....
Tak pun, aku lari je ke Switzerland. Apa susah! Masa tu, aku dah deal dgn Singapore. Duit kat poket bersepah2....
APA KORANG NAK SGT KE MCM NI??? SESEDAP RASA JE NAK BODOH2KAN ORG JOHOR! BERCAKAP PAKAI LA KEPALA ATAS, BUKAN KEPALA BAWAH. MAKSUD AKU, PAKAI AKAL, BUKAN NAFSU.

aku cadangkan korg belajar sejarah dulu...
baru la ko membangkang...
suke2 korg je nak ckp rakyat johor diperbodohkan..
dan de yg slah paham smpay ckp rakyat johor bodoh..
kenapa nii!!!!!
kalau nak taip jgn la emosi...

bodo la pembangkang ni.. sukati la org johor kna tipu ke tak kna tipu ke.. kitorang still undi BN gak. wekkkk!! xkire la derang nk wat pe pun, BN tetap di hati. kami sanggup mati demi BN. eeh.. stakat duit gaji kitorang abis bayar cukai, byar barang2 mahal(terasa mcm org kaya), kereta mahal, minyak mahal, kitorang xkesah pown.. lau Dato Abd Ghani nk jual johor kat singapura pun kitorang sanggup aaa... korang ni xpatriotik!

Wa org Johor jugak...
Yg pnting duk johor aman...xde perang2...jem xde...minyak kete xbazir (mcm selangor bazir myk&tol...)air 2 prjanjian datok nenek kite dulu...wat pe nk penin2 pale korg..xsusahkan idup korg pun...same mcm pineng byar rm10k tiap tahun pada kedah...sbb sewa tanah kedah (butterworth)...xmasuk akal gak perjanjian 2...10k...ciput beb...prjanjian slama ada bulan dan bintang...means smpai kiamat bayar 10k je...untung ape bagi tanah sebesar2 tu dpt 10k je?xde mkna isu2 nie semua....ada otak sendiri mau ingat ar...

semua yg komen2 kat atas tak profesional..,,mcm anjing pukimak..,,lain kali kalau nk komen gune otak la bangang.,,,amek ko.

UMNGOK + PASNGOK = PAKATAN HARAM..,,

semua same je..,,semua parti pandai main wayang..,,

hentikan lah semua nie....
sebelum kerajaan johor rugi....
kerajaan tolong la selesaikan masalah ini...

ele abis anwar tu menipu rakyat pasal 16 spt tu pe hal.....abis satu negare di perbodohkan dgn janji iblis die tu

Ko ni bodoh ke ape..bila msa klantan negeri trmiskin..p check jabatan perangkaan msia..sape Negri trmiskin..ap yg x stabilnya selangor..ok je..siap air free lg..klu nk harap khir toyo..hmm..sndri mau igt la..rkyat johor dlimpahi kmakmuran?byk pluang pkerjaan?haha..lu ni dduk. dlm bwh batu ke ape? Cuba tgok pagi2 kt tmbak johor tu..brape rmai rkyat jhor kje kt sgpore..tgok hrga rumah kt jb skang..brape rmai melayu johor yg mmpu bli umh kt jb..ni kata umno nk bela nsib melyu..hk ptuihh..nxt time nk komen bt homework dlu..klu stakat nk komen sampah mcm ni p wb papagomo lg bgus..stupidd..


EmoticonEmoticon