Monday

Isu azan, PM akan turut permintaan MCA?


Naib Presiden MCA bagaikan menangguk di air keruh apabila meminta Perdana Menteri agar mengambil peluang untuk mengawal selia pembesar suara semua rumah ibadat sempena isu azan yang heboh baru-baru ini [Malaysian Insider].




Apakah rasionalnya untuk memperlahankan pembesar suara azan di masjid? Adakah semata-mata kerana aduan seorang peguam anti Islam yang mengaku sebagai ahli seumur hidup MCA ini, maka pembesar suara azan perlu dikawal selia?

ReJaM tidak mahu mengulas tentang pembesar suara dari agama lain, sepanjang ingatan ReJaM yang waras ini (sila betulkan kalau ReJaM silap), belum pernah ada lagi umat Islam yang membantah sebarang upacara dari agama lain kerana mereka sedar bahawa ajaran Islam melarang penganutnya untuk mengganggu agama lain.

Malah laungan azan yang hanya beberapa minit pada setiap kali waktu solat bukankah perlu dilaungkan sekuat mungkin agar dapat didengari oleh lebih ramai orang, sebagai seruan dan peringatan untuk menunaikan kewajipan rukun Islam yang kedua. Tidak wajar rasanya azan yang menjadi syiar Islam dikawal selia lantaran aduan peguam anti Islam ini. Takkanlah hanya kerana seekor nyamuk yang mengganggu telinga kita, maka telinga kita pula yang dipotong, mengapa tidak nyamuk itu sahaja yang ditampar?

Apalah gunanya Islam sebagai agama rasmi di Malaysia? Adakah hanya sekadar nama? Tanpa sebarang kelebihan? Malah sewenang-wenangnya dipersoalkan?

Selepas lebih 30 tahun masjid Al-Ikhlasia melaungkan azan tanpa dipersoalkan, datang seekor tenuk yang kononnya tidak dapat tidur kerana terganggu oleh laungan azan, kini datang lagi seekor tenuk yang lebih besar menangguk di air keruh.

Adakah Perdana Menteri akan menurut cadangan yang diberi oleh seekor tenuk?



ReJaM© "Lebih senang tampar nyamuk daripada potong telinga"

11 comments

di malaysia agama rasmi adalah islam....dan di malaysia penghanut agama lain juga dibenarkan menghanut agamanya...ini menunjuk kan sikap toleransi yang dimainkan pemerintah dahulu...mengapa perlu membangkit isu yang mampu mengganggu keharmonian semua pihak...'dok diam2 sudah,jgn mtk peristiwa pihit berulang,nanti lu yang sakit.......L.O.B

Disinilah terletaknya kebijaksanaan pemimpin dlm menghadapi polemik sebegini. Dlm byk perkara kita boleh bersikap toleransi, dn ada juga perkara yg perlu ketegasan & diselaikan dgn cara hikmah. Sejauh mana kebenaran dan mudarat yg menimpa pengadu berbanding kemaslahatan awam dan agama yg perlu dijaga. Aku bstuju dgn ulasan di atas. Adakalanya virus yg muncul boleh merosakn st jasad, malah mgkin boleh merebak st rumah.

tak payah layan si Naib Presiden MCA ni...
Tak payah nak melalut... mentang2 org mengadu ko nak menyebok
Org Islam tak ada pun yg mengadu hal org bukan Islam...
Kalau aku aku tampar je muka dia...
mati pun aku sanggup demi Islam...
Nak main politik lantak bapak kau..
main Islam... You asking for big trouble!

Kalau najib ikut kehendak Cina tu,
Tak tampar nyamuk, Najib kang kena tampar
ramai-ramai....

dulu komunis buat camni la untuk benteras agama. mula2 dia suru kasi low volume azan, then dia suru kasi runtuh minaret. lepas tue dia kasi halang terus melaungkan azan. i,e sembahyang kat rumah sahaja boleh

Azan ni bukan menyakitkan telinga kafir saja, telinga umno pun sakit.

Bezanya telinga umno sudah rabun terhadap azan, mcm dengar tk dengar aje, telinga kafir merasa pedih.

Mana lagi menyakitkan telinga, azan atau mercun tahun baru yg dibakar tengah2 mlm. Mana pergi larangan membakar mercun selama ini? Apa guna larangan kalau boleh dpt permit khas utk memekakkan telinga org lain dgn membakar mercun tu.

Najib dan pemuda kafir tu sama je.. dua-dua buta hati tentang ajaran & syariat islam.. sorang terang-terang kafir, sorang lagi konon2nya islam tapi menidakkan hukum allah.. celaka betul lah.. mcm BABI!!!!

setuju dengan annoy 2.21
najib dgn cina mca tu sama je..cuma najis dalam ic ada bin..dengar cerita sinajis tu kuat main bomoh..itu tanda tanda takda ugama le tu..

tapi jangan le bimbang..pakeda ada untuk pertahankan umat islam..perkasa pun ada untuk ketuanan melayu islam...mereka akan pertahankan umat melayu islam daripadamenjadi mangsa...mangsa sesama melayu...sesama islam DEMI UNTUK CINA...

KEDUA DUANYA AKAN DUDUK DIAM...dan pemimpin pun akan terus tindas umat islam untuk hanya tujuan DUNIA je...

apa yang orang islam boleh buat kat malaysia ni...nak lawan ..polis raja di malaysia ada...nak buat demo...fru siap ada trak baru lagi..racun baru lagi nak sembur..sat lagi depa nak guna arsenik pulak biar umat islam pupus...

ingatlah..kita umat islam takda apa apa pun..kadang kadang tu kita sendiri lebih teruk dari depa pun..depa anjur pesta..nyanyi..umat islam kita dari muda sampai tua...dari siang dah berkumpul..lupa dan tangguh solat...berapa waktu tu..dan berapa ramailagi yang buat tak tahu azan berkumandang...boring dengar azan..fikir endiri..tu sebab orang cina ambil kesempatan..

pm sendiri..kita jarang dengar sebab tak bercampur gaul dengan orang atasan(pokok) ni..mca punya timb. jenis duduk kena secawan kopi sama sama..dah tahu macamana perangai pm tu..so itu sebab dia berani mintak...sebab dah kenal rapat...takkan tak paham kan...

kita saja yang bising bising..menjerit jerit...dia orang tak ambil pusing pun benda tu..ataupun mungkin dia sendiri yang suggestkan kat cina tu suruh mintak begitu..sebab tak elok le jika dia sendiri mintak...mana le tahu..he he he

kat overseas yg tempat kristian, bunyi bell dr church pon ganggu org lain, tp xde org nk komen pon sebab tu dah agama rasmi negara tu...
agama rasmi Malaysia Islam, orang lain takde hak nak pertikaikan sampai macam tu sekali..
-sy yg terfikir-

ni lah dikatakan beri kaki nak betis, beri betis nak peha...dah la dia datang sewa rumah kita, kita pula yang kena bayar sewa rumah kat dia. suruhlah najib tunduk pada kafir laknat tu, kalau dia nak apa yang berlaku kat mesir berlaku di malaysia...

kemudian "najib pun berkata" saya perdana menteri sy punya sukala...hang mo bising xda hak..hang xda kuasa...sy bg arahan..iku sjala..


EmoticonEmoticon