Wednesday

Doktor akui tiada bukti klinikal dubur saiful ditembusi




Peguam Karpal Singh dikatakan berjaya merobek hujah pihak pendakwaan dalam perbicaraan kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, pagi ini.

Peguam veteran itu berhujah bahawa borang pro forma yang diisi oleh doktor Hospital Kuala Lumpur mempunyai perkataan 'cubaan meliwat' dan 'cubaan seks oral'.

Bekas ketua, Unit Kemalangan dan Kecemasan, Hospital Kuala Lumpur, Dr Khairul Nizam Hassan memberitahu mahkamah Saiful memberitahu pasukan perubatan bahawa dia telah diliwat dan dipaksa melakukan seks oral.

"Dia (Saiful) tidak sebut 'cubaan' tetapi 'liwat' dan 'seks oral'," katanya.

Apabila ditunjukkan borang pro forma form, Khairul Nizam (kiri), bagaimanapun bersetuju borang itu mencatatkan 'cubaan liwat' dan 'cubaan seks oral'.

Sebalik semua ini, beliau mempertahankan bahawa pemeriksaan perubatan yang dijalankan adalah bagi memeriksa mangsa diliwat dan melakukan seks oral.

Karpal kemudian bertanyakan kepada Khairul Nizam, berulang kali sama ada borang pro forma itu adalah berdasarkan wawancara dengan Saiful.

Saksi bersetuju tetapi menekankan bahawa borang itu hanya sebagai garis panduan.

"Bagaimana anda boleh kata ia liwat atau seks oral apabila laporan menyatakannya sebagai 'cubaan'?” soal Karpal.

Beliau kemudiannya terus mengasak doktor berkenaan dengan cara menyoal yang sama sehingga Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden (kanan) - yang mengetuai pasukan pendakwaan - mencelah dan membantah soalan yang berulang kali itu.

Menurut Karpal, maklumat penting yang sepatutnya diisi dalam borang pro forma itu telah tidak diisi oleh doktor-doktor.

Dr Khairul Nizam juga mengaku tiada bukti klinikal yang menunjukkan kemasukan berlaku di dubur Saiful Bukhari Azlan.

Menurut Khairul Nizam konklusi laporan pro forma hanya dibuat berdasarkan laporan kimia.

Ketika menjawab soalan Karpal, beliau akui tidak mengisi borang itu berhubung bukti fizikal seperti kekoyakan otot serta lebam di bahagian dubur seperti yang lazim dilakukan ketika ujian liwat.

Mahkamah gamat sedikit apabila ditanya mengenai dakwaan adanya seks oral berlaku ketika kejadian.

Karpal juga bertanya adakah Saiful pernah melakukan seks oral? Menyebabkan hadirin menahan ketawa, namun menurut Khairul, maklumat itu turut tidak didapati dari Saiful.

'Maklumat penting' lain yang tidak dicatatkan itu termasuk keadaan yang menyebabkan dakwaan kejadian; sejarah perubatan pengadu kes; dan pemeriksaan dubur untuk menentukan sama ada mangsa telah membuang air besar ataupun tidak.

"Berdasarkan apa yang berlaku pagi tadi, saya lihat pertuduhan ini tidak kukuh.. Saya meminta Peguam Negara untuk masuk campur dan menggugurkan dakwaan ini kerana sudah jelas keadaan.

"Menyambung kes ini hanya akan menambah lagi kos dan penggunaan wang rakyat," kata Karpal kepada wartawan di lobi mahkamah. [Malaysiakini]



ReJaM© "Kah kah kah... doktor pun tak pasti budak Saiful ni kena liwat ke tak... "

55 comments

bukan xtau.. takuttttt..

Saya tidak nampak bahawa ulasan, kupasan, atau analisa yang terpampang di depan mata ketika kita menyelak akhbar ini memberi makna.

Laporan pemeriksaan doktor telah menyatakan bahawa tiada kesan tusukan ditemui, namun perbicaraan tetap berjalan.

Jadi, segala-gala ini seolah-olah cubaan untuk membuktikan kepada satu Malaysia, malah seluruh umat manusia di dunia ini bahawa air mani Anwar boleh sampai ke dalam dubur Saiful tanpa tusukan.

Yang pasti, lubang jubur saiful adalah penentu kejatuhan politik najib kelak. Sebab itulah najib masih KEMUT nak memngumumkan pilihanraya.

di sebabkan tiada tusukan dan dakwaan berubah kepada sex oral dan cubaan maka cerita semua berubah kepada :

doktor dah sahkan ada air mani pihak ke3 dalam mulut sayfool... karpal tanya kamu tak kumur amik air semayang selepas 2 hari, hari jumaat? jawapan sepol, saya darurat, makan pun tak minum pun tak.. nak simpan bukti.. kahkahkah

Terbaik baginda kah kah kah......

Saiful dah jadi budak biul angkara Tiga Perdana Menteri yang kini memerintah Malaysia. Najib, Rosmah dan Mahathir (penerbit/pengarah Sodomy 1, tak habis2 bercakap walaupun hari dah melepasi senja).

DSAI jgn layan orang2 gila nih... terus tumpukan perhatian menawan Putra Jaya.

Pesal lps 2 hari baru nk g jumpe doktor sayfool?
Kete rosak ke? ke xde tambang nk g hospital nk bt check up?
bodo melantun-lantun.kat situ pon org dh blh persoal kan.

dah 2 hari hari xmandi, 2hari xmkn, xberak, xkumur.
sbyg jumaat dh xsbyg. abeh solat2 fardhu lain pon kompem xbuat gak.
dh jadi org fasik.

buktikan la anwar tu peliwat, bt keluar smua bukti yg ade kalo blh.
aku bkn nk sokong anwar, bkn nk sokong ko gak.
tp kes ni dr awal dh byk ade bukti2 yg xkukuh utk sabitkan anwar.

ummi dah sumpah laknat la wei die ada bukti anwar tu... kalau ummi tipu x kena samabar petir pun.... saiful pun dah sumpah laknat juga x kena samabar petir pun.. anwar ade beran ker

Pemuda Merlimau;

Kamu nih baghal ke apa, kamu tak ikuti perjalanan kes ni? Dah bodoh lagi sombong ... cian pencacai umno tegar tak habis2 ngan Saiful terdesak dan umi halfida yang bankrap idea tu.

kahkahkah... lagi sekor pencacai UMNGOK yg gila sumpah.

Malas dah nak layan.

xhabis2 ngn sumpah tu...sumpah xle bwk pg mahkamah la biol!!!dia sumpah sampai berbuih mulut pn, ade ke disoal mase dlm mahkamah...hadohaiiiii

penyokong umno bee end tetap dengan kepercayaan kepada najib..salah satu rukun iman tambahan untuk penyokong umno bee end..cakap le apa saja..keluarkan apa saja bukti ..rukun ke 7 itu tetap terpahat di hati...

sumpah laknat...bukannya Allah macam orang umno yang menghukum secara otomatik samada salah atau tidak..Dia maha kaya..mungkin suruh bertaubat dahulu...beri masa pada yang salah...najis dan RM (rosmah mansur) juga bersumpah laknat..memang dia orang laknat pun..tapi sampai sekarang senang lenang..takda apa pun..brani betul kan...bukan anwar saja berani...he he he...

bukan bermakna sumpah je..kalau betul..kalau salah terus beri hukuman oleh Allah...balik rumah baca kisah kebesaran Allah banyak banyak..bukan kisah baik najis je...nama pun najis..ada baik ke..

doktor cakap takda tusukan benda tumpul pun..ayat polis..lagi mau tanya...2/3 hari shaifool kemam air mani dalam mulut dia..kesian ..mesti banyak yang tertelan...napa tak belah perut ambil dna air mani yang di telannya tu...sayang sangat shaifool dengan air mani tu..nak di luah takut lepas duit berjuta..nak telan macam selalu takut bukti takda...

akakaka.. ape bangang la..
ko tgk la effect die sumpah laknat ha
mmg Allah laknat die trus.. tgk je la skrang mahkamah lebih memihak kat anwar.. mne bukti smue da x kukuh da.. tu pon xnmpak lagi ke ? ko engat sumpah ni petir je ? ape KOLOT la UMNGOK ni

da terang terang Allah Laknat da si Saipul ni.. bukti smue da x kukoh da.. wat la fitnah lagi.. ni la padah die

Sifat Wajib Bagi UMNO (Be End)

1. Tipu sana tipu sini
2. Fitnah sana fitnah sini
3. Auta sana auta sini
4. 'Kencing' sana 'kencing' sini

ish apalah nk layan sangat si saiful tu..antara cubaan di liwat telah di liwat pun tk tau....

benci umno penang, umno penang cam celaka... delete 16 February 2011 at 18:33

kesian sayfool.. korang xkesian ke? umo 20 an, tapi xde kekuatan, kalau ade orang yang umo dah lanjut, ditambah pulak dgn sakit belakang nk liwat aku, mau je aku terajang... tp sayfool ni jenis yang baik, hormat orang tua kan, nk liwat bagi je, siap basuh2 bagi wangi lagi... pastu wat laporan polis.. muke hensem, pelajaran ade, tp boleh kene bodoh dgn najissss dan RM... mak bapak plak nk bukak mulut je, najissss sumbat duit, bila duit dah abis, nk bukak je mulut, najisss sumbat lagi... kah kah kah... umno dah xdak modal dah...sayfool berdiri, ummi duduk, ummi pulak berdiri, sayfool duduk, saling hormat menghormati kan dorang ni.. bagus la ajaran umno najissssss ni....

Pelajaran ade hape... cuba korang gi check brape result cgpa dia. Nama ke ketua pelajar, tapi bodoh nak mampus.

Saiful Bukhari mungkin tidak perlu diperkenalkan lagi kepada pelajar-pelajar Uniten. Memulakan rentak seorang pemimpin sewaktu dipilih sebagai Ketua Pengarah Program Bakti Siswa Kemerdekaan 2006 ternyata memang menjulang nama beliau. Walaubagaimanapun tidak ramai yang tahu hakikat sebenar. Tentang ketelusan, kejujuran, dan sikap tanggungjawabnya sebelum, semasa dan selepas tamat program. Hampir dua tahun berlalu, tetapi saya masih jelas dengan semua cerita.

Tidak cukup dengan portfolio Ketua Pengarah Program yang hanya dianjurkan setahun sekali, Saiful kemudiannya merancang untuk tampak lebih berkaliber, lebih berkuasa. Dia kemudiannya bertanding di dalam pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar sesi 2006/2007. Dengan bilangan undi yang tidak boleh dibanggakan, beliau berjaya. Beliau dikatakan mempengaruhi beberapa ahli perwakilan lain untuk mengundi beliau sebagai Presiden (baca:PRESIDEN).Namun demikian, rezekinya sudah ditentukan untuk hanya menjadi Timbalan Presiden. Dia akhirnya terbang ke Filipina untuk menghadiri sebuah seminar anjuran Kementerian Pengajian Tinggi. Pelik tetapi benar. Seharusnya yang terbang adalah Presiden bukan Timbalan Presiden. Mungkinkah Saiful menggunakan aksesnya sebagai Pemuda UMNO atau agen orang kenamaan untuk melayakkan diri untuk mewakili seluruh institusi pengajian swasta? Dan episod kegemilangannya bermula setelah dia kembali ke tanah air.

Seperti seekor musang yang tidak pernah bersyukur dengan rezekinya, begitulah juga Saiful Bukhari. Portfolio sebagai Timbalan Presiden nyata tidak memberi kepuasan kepadanya untuk menjadi orang yang paling berkuasa. Entah di mana silapnya, Saiful tidak mempedulikan sama sekali tugas dan tanggungjawabnya sebagai wakil suara mahasiswa UNITEN. Jangankan tugas sebagai pemimpin, malah tugas sebagai mahasiswa juga diabaikan. Tetapi dalam pada masa yang sama, saya dimaklumkan oleh teman dari IPTA lain bahawa mereka kerap bertemu dengan Saiful, menghadiri beberapa perjumpaan pemimpin Institusi Pengajian Tinggi. Saya terkejut pada mulanya. Bagaimana anda boleh menghadiri perjumpaan yang membincangkan tentang nasib dan masa depan mahasiswa seluruh Malaysia sedangkan anda mengabaikan tugas utama anda, iaitu menjaga kebajikan mahasiswa Universiti Tenaga Nasional? Bertambah kekok apabila mendengar Saiful Bukhari ini memperkenalkan dirinya sebagai Presiden @ Yang diPertua (YDP) Universiti Tenaga Nasional. Bukankah ini tanda-tanda awal dia sememangnya gila kuasa?

Prestasi Saiful Bukhari di Uniten :
Sem 1 06/07 GPA 1.0,
Sem 2 GPA 0.8
CGPA for early 2008, 1.69.

pemuda merlimau berkata...

ummi dah sumpah laknat la wei die ada bukti anwar tu... kalau ummi tipu x kena samabar petir pun.... saiful pun dah sumpah laknat juga x kena samabar petir pun.. anwar ade beran ker
...........................

JAKA jawab pemuda bingung merlimau :

Sebodoh2 mentaliti umno menganggap sumpah mesti kena hukum petir. apalah bangsat sangat punya pemikiran. otak penuh cita khayalan cita dongeng batu belah batu betangkup, si tenggang, pontianak dll.

Soalan hamba, siapa engkau umno nak paksa Allah petirkan org sumpah palsu? Siapa engkau nk paksa Allah balakan org sumpah palsu? Mana nas kata sumpah palsu mesti kena petir? Kalau umi pontianak tu ada bukti, kenapa tk masuk mahkamah sebagai saksi? bukti kepala...... dia.

Hak Allah utk hukum manusia. kalau semua org sumpah kena bala, senangla mahkamah tk perlu ade.

Yg pasti anwar pernah bersumpah jg dlm fitnah liwat1 kt masjid negara dan bt pahat.

Amat bodoh menilai sesuatu dgn kena petir atau tidak. Low mentaliti. Hukum agama yg jelas benar kau takmo kaji dan guna utk kes liwat ni....nk tunggu petir.

hahahahaha....petir dan siksa lepas mati adalah pasti. dunia tempat diberi kebebasan kerana ada hukuman Allah tangguh supaya golongan sesat menjadi semakin sesat dan angkuh.

Israel tk kena petir pun, bom masjid bunuh ulamak, hina Quran dll. Allah Maha Adil dan Maha Mengetahui apa yang Dia kehendaki.

Pokok kelapa kena petir mesti sebab pokok tu liwat tapi berani sumpah palsu kan ?

hiihhihihhihihihihihi...

patutlah P Ramlee kata umno ni sarkis. For me bukan sarkis tapi gajah sarkis lagi. telinga besar, tp dgr tv3 saja, mata kecik sebb baca utusan meluat saja, belalai panjang sebab nak sapu semua hak rakyat.

hebat2 hujah bro JAKA, aku tabik 200 peratus.. biar padan muka puak2 UMNO, semoga mereka semua MAMPOS cepat!!!

JAKA : jawapan anda terbaik!

suke ngan ayat Jaka yang last skali. tepat lagi jitu XD

cuba kamu lihat dan perhatikan wajah anwar dan saifol diatas? perhatikan dahi dan wajah.siapa wajah yg berseri dan siapa wajah yg malap tidak bercahaya? dari raut wajah aku dah dapat tahu siapa yg bercakap bohong dan siapa yg bercakap benar..siapa yg banyak bersolat dan siapa yg kurang bersolat(saya tak kata tak bersolat).perhatikan betul2 hanya allah sahaja yg dapat memberi seri cahaya wajah pada hambanya yg rajin dan ikhlas dlm solat.ok buat lah tanggapan sendiri dan jgn kita menghasut org buat tanggapan.nanti jadi fitnah

Tanpa Nama 16 Februari 2011 10:50 PM

Aku nampak Saiful muka berseri-seri2. Anuar cam banyak dosa menipu

tanda di dahi adalah tanda solat yg ikhlas.kalau tak percaya cuba buat solat penuh dan beribu2 kali solat sunat ,kalau tak ikhlas takkan terjadi tanda lebam di dahi.seri itu datang dari allah bukan boleh di buat2.

sebenarnya saya capt razak ,komen pasal wajah seri diatas.saya adalah capt yacht persendirian mewah .pada tahun2 90an termasuk anwar ibrahim yg saya bawa belayar dan tahu siapa mereka ini.cuma bab liwat saya tak nampak .yg lain byk juga perkara buruk yg saya nampak.

napelah ramei doktor bodoh kat malaysia nih..mcm ustaz jugaklah..ramei yg bodoh..diperbodohkan..sedarlah korang..menegakkn yg hak adalah matlamat kita belajor tinggi-tinggi..buknnye jd bodoh disuruh perlakukn begini..

belia umno bikin panas plk dh malam2 ni btl la saiful nmpk n sem kan..tapi anwar lagi n sem dan berseri2..mcm muka ahli syurga ea rejam.

doktor kata tiada ditembusi liwat dari mana ye..dh la aritu rejam kata berak dari mulut sb nk simpan bukti tk kan liwat pn dari situ..amet2 tenan..kata ank jawa johor.

jaka best...btul la pokok kelapa tu aritu brsumpah palsu tu kne sambar petir..mcm cite cina la plak.

Muka kawan aku cina kafir lebih berseri & bercahaya dpd muka saiful.. mustahil kawan aku tu solat 5 waktu & solat sunat dgn seikhlasnya sepanjang malam.. sebab kawan tu cina kristian.. dan kat dahi dia pun ada tanda hitam mcm kat muka sayyfool.. Tak tahulah pulak kalau kawan aku ni kuat sujud malam2..hmmmm

untuk yg komen pasal seri muka

kalau anda semua masak dengan dunia fotografi + berita kt negara kita ni, mmg selalu je jmpa dlm berita2 (utusan, BH, TV3 etc) gambar pemimpin2 kerajaan (baca : UMNO) mesti tengah senyum, muka ceria, gambar cerah, terang2.
tapi bila part pemimpin2 pembangkang (baca : Pakatan Rakyat), gambar mesti muka bengis, monyok, takde flashlight.
so ni bukan semata2 salah "seri muka" tapi lebih kepada kerana TEKNOLOGI FOTOGRAFI.

kalau nak cerita pasal tanda hitam kt dahi, ulamak besar macam As-Syahid Syeikh Ahmad Yassin, Dr. Yusuf al-Qaradawi, Syeikh Nuruddin al-Banjari, takdak pun kesan 2. hanya Allah yang lebih mengetahui

pelik betul ngn org umno nih...xperlu tgk org tu kuat sembhyg melalui dahi lebam xlebam....inilah akbt memishkan politik dr islam....beza org muslim dgn yg lain adalah ketakwaan kepada Allah...lg dkt dgn Allah lg mulia disisi Allah...

Salam. Ha ha aha

Ilmu baru umno-apco

Sumpah laknat kalaw tipu kena sambar petir
Dahi lebam kalooo mesti banyak sujud malam malam

Say fool pulak kata dia tak mandi dan tak cuci bxxxxx dan tak sembahyang sebab dharurat kerana nak simpan bukti.
Sek oral kalooooo adakah dia tak makan dan tak minum? doktor pun buat swab mulut say fool sebab nak cari bukti.
Medical proforma tulis COBAAN... siapa tulis? Doktor pun tak perasan siapa tulis. Saja saja tulis kut, sebab sayfool kata dia kena betul betul bukan COBAAAAN.

Ni mesti say fool pakai earthing wire sebab tu mahkamah pun bergelap. Takut kena petir kut.
Esok mesti dahi say fool melecet sebab banyak sujud.

Ha ha dah jadi biul kita semua.

ape kes ade pakcik tua di kelantan mati dibelasah UPP?? dalam RTM kluar berita kate UPP klate berjayo numpahkaey aktiviti penyeludupey TERBESAR negaro..sorang saksi kn tembak..naseb xmampos..MILOSUAM..dedahkan

http://drdogol.blogspot.com/2011/02/warga-emas-dipukol-mati-remaja-ditembak.html

penyeludup memang banyak kat sempadan malaysia thailand.tiap2 tahun bila raya ada saja melayu bodoh putus tangan akibat mercun..dadah lagi.kalau lah takder penguatkuasa cuba fikir apa akan jadi..jadi negara takder undang2.tiap2 hari ada saja kes bunuh.rompak.rogol.cuba fikir senang ke kita hidup macam tu.kalau otak dah benggap..benggap juga.bukan semua rakyat malaysia ni baik..penyamun,penyangak dan mcm2 lagi ada dlm masyarakat kita.bila kes bunuh pandai pulak g cari polis..bila jari putus pandai pula cari polis.bila kereta kena curi diseludup ke thailand,pandai pulak cari polis..dah la!!!!2x5 5x2.korang punya otak biul..otak melayu bodoh ..kami org cina otak lagi pandai sebab tu kami pegang ekonomi.tengok penang!! kami perintah lagi baik.melayu kasi duit sikit dah boleh panggil tokeh ma!!.kita mau malaysia bersatu dgn singapore mesti maju.nanti tokeh2 singapore boleh beli tanah buat kilang.org melayu boleh dapat kerja..pakai duit dollar singapore.

"adoi..tlg saya najib,depa x pcaya saya kna liwat..depa x pcaya anwar buat..tp jubox saya sakit nih najib,tula awk tojoh timun tu kuat sgt.." kata saifool..

kah3...
sedaq la wei wahai rakyat m'sia..sapa yg fitnah nih,terima la balasannya nnt...sudah la saifool oii,x malu ka..ih3

umno tetap unggul beb... senang citer.. aku dah tahu kenapa pakatan kalah... sbb penyokong pakatan gelojoh beb... catat ualsan dah tulis koleh boleh jgn la letak tanpa nama.. nama yg sokong pakatan nih boh gak tanpa nama.. siap menyumpah bangan la bodoh la... so welll sebb tu aku yakon umno terus kekal berkuasa... sbb nye maybe yg takda nama nih daftar undi pun tak pastu bile nak undi tergetar2 tgn nak pangkah pembangkang alih2 pangkah bn... aku berani bertaruh pas aku tulis nih pun ada penyokong pembangkang tulis tanpa nama..... lalalalalalalalala

alamak gambar yg milo suam bubuh kat atas tu dahi saiful ada hitam skt la..ish confius nih..... akan saiful betul plak.....

pemuda umno :
hang reti spelling elok-elok tak?
@ nak suruh anak sedara aku yang umur 4 tahun ajarkan?
@ tangan hang yang terketar-ketar tulis komen kat sini?

aku sokong amir ape hal la mamaat umno nih.....

rilek la amir.. salah taip... heheheheh tu si selamber tu pun salah taip gak hehehehehe mana hang tau tgn aku tergetar getar hehehehehe biasalah 3line beb paham2 jer lah jiwa kami... ayahanda najib segalanye......

kerana najib pemuda UMNO sanggup buat apa sajer.. walaupun terpaksa jilat bontot najib & puki rosmah..

JKKK kg sri bangun

eleh sepol tu lepas neh kalo najib jatuh x jadi pm ko tengok ar x der nyer diorang nak cover ko lagi.. dah x de kepentingan kene tendang laa cam khir toyo kene .. kih3

aku sokong tu TANPA NAMA he3, saiful ni dah nak jadi mcm khirtoyolah ni, UMNO skrg ni dah ngek ngok mcm sultan perak negeri haram, mintak sultan mizan jangan jadi mcm sultan perak amin

Kenapa DSAI perlu dijatuhkan BN?

Rasanya tidak perlu saya detailkan watak Dato’ Seri Anwar Ibrahim (DSAI) dari awal. Tetapi apa yang saya ingin berkongsi sedikit pandangan terutamanya kepada mereka yang merasakan mereka dikhianati dan seumpamanya. Mungkin juga ada di kalangan kita, apabila terdengar atau ternampak saja perkataan Dato’ Seri Anwar Ibrahim sudah cukup membuatkan perasaan kita membara. Tidak tahulah kerana merasakan DSAI ini betul-betul pengkhianat ataupun DSAI adalah ancaman utama di dalam karier politik bagi menjana keuntungan semaksima mungkin. Tetapi hakikatnya, inilah yang diketahui umum, apabila saja sesorang memegang tampuk kuasa di dalam BN, secara langsungnya mempunyai kekayaan melimpah ruah. Cuba kita congak di sekeliling kita, siapa yang tidak meraiah kekayaan negara apabila diberi kuasa hatta JKKK pun sekali?

Pada tahun 1997, Anwar Ibrahim dilantik memangku jawatan Perdana Menteri sementara PM masa itu Dr Mahathir Mohamad bercuti ke Jepun kira-kira 3 bulan. Pada masa ini juga, DSAI membentangkan pindaan undang-undang rasuah sehingga menjadi akta yang “menakutkan”. Itulah kesalahan utama DSAI dan menjadi punca kepada apa yang berlarutan sehingga kini.

Apakah pindaan akta rasuah yang “menakutkan” itu? Pindaan akta ini akan membolehkan BPR (kini SPRM) menghendaki individu itu mengisytiharkan hartanya itu apabila mendapat maklumat bahawa seseorang pegawai badan awam itu memiliki harta lebih daripada pendapatannya samada semasa atau selepas memegang jawatan berbanding sebelumnya BPR tidak boleh berbuat demikian jika tiada aduan walaupun jelas.

Pengaruh DSAI pada masa itu cukup kuat, malah seandainya DSAI bertanding bagi jawatan Presiden Umno pada masa itu, ramai peramal politik meramalkan Anwar mampu mengalahkan Dr Mahathir. Dr Mahathir juga sedar, malah Dr Mahathir ada juga membuat kira-kira dalam mempertahankan kuasa politik beliau. Andaikata Anwar berjaya sekali pun, mungkin Dr Mahathir berundur secara terhormat. Tetapi, apabila sahaja akta rasuah dipinda pada tahun 1997, mungkin perkiraan Dr Mahathir sudah berubah. Tampuk asas kekuasaan Mahathir juga berasaskan kepada kebanyakan mereka yang dikenali korup. Di kelilingi pengampu-pengampu yang mempunyai fail “masalah peribadi” yang bertimbun dalam gengaman Dr Mahathir sendiri. Mungkin cara itulah bagaimana Dr Mahathir menternak lembu yang telah dicucuk hidungnya bagi mengekalkan kuasa beliau. (bersambung..)

This comment has been removed by the author.

(...sambungan)

Setelah sekian kalinya DSAI dilokapkan, dimalukan dan sebagainya, dan Dr Mahatahir merasakan DSAI bukan lagi ancaman dan ada perkara-perkara yang ‘menguris’ hatinya di dalam Umno sendiri (membawa kepada manarik diri dari Umno), Dr Mahathir dengan terang dan jelas mengakui DSAI tidak terlibat dari pertuduhan yang panjang lebar dan berliku-liku yang menampakan pelbagai kepincangan itu. Harus kita ingat, prinsip keadilan dalam menjatuhkan hukuman bersalah pada seseorang adalah dengan sesuatu bukti yang benar-benar kukuh. Malah bukti yang tidak lengkap juga tidak diterima pakai. Buktikan kebenaran buku 50 dalil sebelum menjatuhkan hukuman malah sampai penulisnya meninggal dunia ia tetap tidak dilakukan. Antara lain norma keadilan, seseorang tidak dikira bersalah selagi mereka tidak dibuktikan (sahih & tiada keraguan yang munasabah-prima facie) bersalah. Di sini saya rasakan anda sendiri boleh menilai di mana terletaknya nilai norma-norma keadilan tersebut.

Kementerian Kewangan adalah menteri yang paling kanan dalam jawatan menteri di Malaysia dan di mana-mana negara sekalipun. Di sini adalah terletak segala lubuk khazanah negara dan orang yang paling hampir dalam melakukan aktiviti rasuah yang mega-mega. Tetapi sekali lagi, tiada sebarang pertuduhan dikemukan kepada DSAI berkenaan rasuah berbentuk projek dan seumpamanya, dan bagi manyabitkan juga DSAI sebagai seorang ‘perasuah’ dengan menyalah guna kuasa. Kuasa apa yang ada pada DSAI selaku Menteri Kewangan ke atas pegawai polis? Rasa saya, menjadi amalan biasa kepada mana-mana ketua negara atau negeri memangil ketua polis, apatah lagi pegawai polis bagi menyiasat berkenaan masalah fitnah (buku 50 dalil) melibatkan seorang yang berjawatan menteri atau Timb. Perdana Menteri yang membawa imej negara.

Pelbagai perkataan dilabelkan kepada DSAI, “agen yahudi”, “pengkhinat negara”, “anda tak siapa kenal dia” dan macam-macam lagi tetapi apa yang lebih menarik perhatian saya, label-label yang saya andaikan boleh ditampal-tampal dengan tidak ada satupun kenyataan tersebut disertakan dengan satu bukti yang meyakinkan berbanding tindakan DSAI sendiri membongkarkan penglibatan negara dengan APCO yang antara tujuan utamanya adalah untuk memulihkan imej pemimpin yang diwar-warkan “bersih”. Kalau benar-benar bersih, kenapa hendak dibersihkan dengan jutaan ringgit duit rakyat?

Dalam menilai sesuatu pertuduhan, kita sebagai rakyat yang sudah mula celik dengan maklumat-maklumat terkini, jadilah kita sebagai “hakim” yang adil.

abu hakim anwar dah kena gantung la dr dtg parlimen.. tu la tuduh umno apco sape suruh bile org suruh bg bukti senyap jer.... skang dah kena gantung so anwar salah kan... dah dibuktikan dalam perlimen tu salah..... bleh anwar dah bersihkan name die secara rasmi huhuhuhuhu

abu hakim mahathir yg dikate rasuh gile2 tu pun takda sekali pun perg mahkamah tau......... ade ke mahathit kena sabit ape2 kes rasuah sampai skang takde kan... so ape point mahathir cuak anwar gubal akta tu.. paklah ade bersalah... sebut la semua menteri2 umno yg dah pencen x der sape kena dakwa kat mahkamah ini realiti beb... tp pembangkang dok tuduh khir toyo perasuh tp x jatuh salah lg kan, tp bile sampai anwar dah kena tuduh bertahan giler ckp x bersalah lagi.. ini realiti jugak kan...

aku suka komen Abu Hakim. banyak info. bukan repekan kosong.
setakat pemerhatian aku, banyak pemimpin kerajaan (baca : umno), yang jelas-jelas banyak rasuah, buat jenayah-jenayah lain.
tapi bila masuk mahkamah, boleh lepas. kes tutup. sedangkan dah terang lagi bersuluh, ada bukti depan mata, tetap terlepas dari tuduhan.

tapi tengok pemimpin pembangkang (baca : Pakatan Rakyat).
kes DSAI. bukti pun takde, cakap-cakap kosong je. dah bertahun. sejak aku tak tau liwat tu apa, sampai aku dah kerja. bukti takde, tapi kes still jalan.orang tetap gelar DSAI ni peliwat. mana bukti? doktor pun dah kata takde bukti. so kenapa kes tak tutup?

kes TGNA + kerajaan negeri Kelantan. bila ada yang buat aduan TGNA ambik rasuah. SPRM sepantas kilat buat siasatan. padahal aduan pasal pemimpin-pemimpin kerajaan (baca : UMNO) berlambak dalam office. tak rasa teringin pun nak buat siasatan. bila siasat TGNA, takde bukti. kes tutup. tapi still sebarkan fitnah pasal TGNA.

open your eyes, your heart and mind - Isn’t this proof enough for us?

p/s : kenapa aku rasa "aku umno" & "pemuda pekan" ni orang yang sama?
kehkehkeh

Aku kesian dgn doktor yg buat pemeriksaan tu, nak cakap benar tak boleh, tak pasal2 hidup tak tenteram... so jawapan lepas diri ialah, tak isi borang lah, tak ikut prosedur biasalah. Kesian kt doktor tu. Tak pasal2 dia kena.

Anyway, sbg manusia normal dan bijak berfikir, marilah kita renung2kan kembali dan fikirlah secara logik. Jgn tutup minda anda kerana taksub...

Marilah bersatu Melayu Islam sejati....

To pemuda Pekan : Bro, camne nak jatuh kesalahan, org kuat BN masih ada kt atas tu. Selagi org kuat ada, selagi tu depa selamat DI DUNIA....

dan Pemuda Pekan, awak kena tau, kenapa mahathir masih tak kena 'cubit'? Sebab walau pun dia dh bukan PM, dia still menjadi penasihat di balik tabir kerajaan BN... tu awak kena tau.

Walaupun beratus kali undang2 digubal pun, ttp kuasa eksekutif masih mengawal kuasa kehakiman, yg jerung tetap terlepas. Jgn ckp yg tak bersalah, yang terang2 bersalah pun leh terlepas atas alasan kekurangan bukti atau bukti tidak kukuh.


EmoticonEmoticon