Hosni Mubarak letak jawatan, rakyat menang!

Presiden Mesir, Hosni Mubarak akhirnya telah membuat keputusan untuk berundur daripada jawatan Presiden Mesir.

Di dalam satu pengumuman di siaran televisyen negeri itu, Timbalan Presiden Mesir, Omar Suleiman berkata, Mubarak telah menyerahkan kuasa kepada tentera.





Keputusan ini jelas sekali menggambarkan kemenangan besar rakyat Mesir yang sebelum ini telah melakukan tunjuk perasaan besar-besaran menggesa pemimpin zalim itu agar meletak jawatan.

Penguman itu disambut dengan sorakan gembira, dan kibaran bendera oleh rakyat Mesir yang berkumpul sejak 18 hari lalu.

Laporan BBC News memetik ucapan timbalan Presiden Mesir Omar Suleiman seperti berikut,

"In the name of God the merciful, the compassionate, citizens, during these very difficult circumstances Egypt is going through, President Hosni Mubarak has decided to step down from the office of president of the republic and has charged the high council of the armed forces to administer the affairs of the country,".

[BBC News]

ReJaM© "Tahniah rakyat Mesir, Suara rakyat, Suara keramat!"

12 Comments

  1. suara kebangkitan12 February 2011 at 01:16

    mudah-mudahan mesir terus bebas dari pengaruh zionis dan pemimpin2 yang zalim, diharap kejadian ini membuka mata umat islam lain diseluruh dunia untuk menolak kerajaan2 yang menjadi patung yahudi dan hanya tau jaga kepentingan diri sendiri

    ReplyDelete
  2. Syukur

    kedatangan pasukan panji2 hitam makin tiba...

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah!

    ReplyDelete
  4. Salam..mohon share link utk artikel ni...tq :)

    ReplyDelete
  5. Islam dah mula mengorak langkah menuju zaman kegemilangan seperti dahulu.. syukur Ya Allah...

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah.. harapnya negara Islam semakin aman. Allah dh menjanjikan kemenangan utk umat Islam. Semakin kita dekat kpd kebenaran dan kemenangan, sesungguhnya kita juga semakin dekat kepada kiamat.. semoga semua umat Islam dapat mngambil iktibar, terutamanya kepada hamba2 Allah yang bergelar pemimpin. Sekali kita bergelar pemimpin, tanggungjawab yang dipikul amat berat. Sbg seorang pemimpin, sebelah kaki sudah berada di dalam neraka. tapi kalo pemimpin itu melaksanakan tanggungjawabnya dengan sempurna, bukan hanya ingin mengikut dan mnyedapkan hati anak buahnya sekaligus mengikut peredaran zaman, maka kedua2 kakinya sudah berada didalam syurga.. wallahualam..

    ReplyDelete
  7. Cikgu Sejarah PraU12 February 2011 at 11:58

    Moga ini petanda baik terhadap Mesir dan dunia Islam. Namun ini baru peringakat awal. Awas musuh sdang mengintai !!!! Musuh2 Mesir dan Islam pastikan tak akan berdiam diri. US dan Israel tentu merangka ssuatu demi kebaikan mereka. Boneka mereka sudah tak ada. Siapa yg akan dikambing hitamkan lagi.

    Kita berdoa agar ini tidak berlaku dan akan dapat dipatahkan semua petualang2 ini. Amin. Hancur Mubarak, hancur Amerika, hancur Israel...........

    ReplyDelete
  8. Cabaran baru bermula utk rakyat Mesir. Kejatuhan mubarak, adalah petanda awal peperangan yg lg hebat dr rejim zionis. Terlalu awal utk menyatakan kejayaan dlm mnggulingkan rejim mubarak, krn tindakan susulan pasti ditempuhi oleh rakyat.

    Teruskan perjuangan!

    ReplyDelete
  9. Jgn terlalu gembira. Muslihat zionis dan konco2nya masih bermaharajalela. Seluruh rakyat negara Arab di Asia Barat perlu bangkit membebaskan diri drp cengkaman AS & Israel. Letakkan Islam di atas. Itu shj jalan penyelesaiannya.

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah...Apabila pemerintah mencabul amalan demokrasi, menyeleweng kewangan negara & bersifat zalim terhadap rakyat, maka kebangkitan rakyat tidak dapat dibendung lagi. ..Allahuakbar! Allahuakbar!Allahuakbar!

    ReplyDelete
  11. ye la...bgus2..sgt gmbira mesir dh bjaya mnggulingkan pmimpan yg x amanah kpd rkyat2nya...so malaysia bila lg???hehehehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan