Friday

Mengapa majoriti pelajar dari Mesir menyokong PAS?


Dalam artikel sebelum ini, ramai di kalangan blogger pro kerajaan yang mempersoalkan sokongan politik pelajar-pelajar Malaysia di Mesir di dalam usaha kerajaan membawa pulang mereka dari negara bergolak itu. Kebanyakkan blogger pro kerajaan dilihat mempolitikkan nyawa pelajar dan rakyat Malaysia di Mesir rujuk link ini [Krisis Mesir]

Persoalan tentang mengapakah majoriti pelajar-pelajar Malaysia yang melanjutkan pelajaran di Mesir meyokong Parti Islam se-Malaysia, PAS bukan sesuatu yang sukar untuk dijawab. Jawapannya adalah serupa dengan persoalan mengapakah majoriti golongan ahli agama seperti ustaz-ustaz, ustazah-ustazah dan cikgu-cikgu Agama lebih cenderung menyokong PAS.

Gambar di atas Sebahagian pelajar Malaysia kumpulan pertama seramai 356 yang dibawa dari Mesir dengan pesawat MAS dan AirAsia tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Jeddah hari ini

Negara Mesir sangat sinonim sebagai tempat pengajian Agama Islam, di mana terdapat Universiti (Al-Azhar) tertua, terkenal, dan diiktiraf oleh semua negara Islam di dunia yang menyediakan pengajian Agama Islam untuk pelajar-pelajar dari seluruh dunia. Majoriti pelajar Malaysia ke sana untuk mendalami Islam.

Sebut sahaja belajar di Mesir, kita akan tergambar seorang ustaz yang alim berkopiah dan warak. Golongan ini faham agama, faham Islam. Para pelajar Malaysia di Mesir menghabiskan masa bertahun-tahun untuk menjadi bijak, mendalami ilmu agama Islam.

Begitu juga golongan ahli Agama yang sering dilihat di kaca televisyen yang sangat dihormati oleh rakyat Malaysia sebelum ini seperti Dato Dr Harun Din, Dr Hassan Ali, dan Ustaz Ismail Kamus, mereka ini juga telah bersama-sama mengikuti perjuangan Parti Islam se-Malaysia, PAS.

Mengapakah majoriti ilmuan Islam yang bijak dan pakar tentang ilmu agama di atas menyokong PAS? Jawapannya mudah, kerana mereka faham Islam, tahu hukum hakam agama dan sayangkan Islam, ingin melihat kegemilangan tamadun Islam suatu masa dulu dikembalikan di muka bumi Malaysia dan seluruh dunia.

Kerajaan UMNO dan Barisan Nasional mendakwa mereka pejuang Islam yang sebenar, mereka lebih Islam berbanding PAS ternyata syok sendiri. Golongan ahli agama dan ilmuan yang pakar terhadap Islam nampaknya berbondong-bondong meninggalkan mereka dan memilih untuk bersama PAS.


ReJaM©"Rakyat yang bijak kini menolak UMNO (Untuk Melayu No Otak)"

79 comments

Pemuda UMNO, Penang delete 4 February 2011 at 17:48

Paham agama konon, semua ustaz dan pelajar ni
dah kena brainwash dgn nik ajis! sebab tu jd anti kerajaan!
tak bersyukur!

org yang paham agama dan sayang agama dia.. umno sayang agama dia ker ?????

tiap kali natang nih komen..msti komen bodoh2...

Pemuda UMNO, ko ingat semua org ko boleh tipu ye? kah kah kah...

bkn x bersyukur..
juz xnk lena dlm istidraj Allah..

@Pemuda UMNO

ko msti x beragama kn sbb tu ckp cmtu..haha
bwk bertaubat la wahai Pemuda UMNO..

Pemuda UMNO, Penang delete 4 February 2011 at 18:08

Apa kerajaan PAS boleh buat?
Lain takda, bangkang, bantah, demonstrasi!
Itu jelah dia tahu! Yang pelajar-pelajar dan ustaz-ustaz
tu pun jadi bodoh jadi pak turut Nik Ajis...
Harap belajar je tinggi tapi tak pandai
manfaatkan ilmu!

pmuda umno ni mmg mulut agak kurang hajar ye~~

aku sokong islam
Pemuda UMNO..ko penah dgar cite pasal Nabi Musa x?
sape yg jaga die dari kecik sampai besar?ditatang bagai minyak yg penuh?
FIRAUN yg jaga die..Tp Nabi MUsa sendiri menentang FIRAUN disebabkn kesesatan kerajaan FIRAUN itu sendiri..
Sama di Malaysia..UMNO memberi semua pembangunan & kemodenan,tapi cara hidup Islam ? HANCUR.. ini yg umat Islam Harus Tentang!!

Korang semua pembaca blog ni dah kena
spin dgn penulis blog bodoh milo basi!
Cakap tak ada fakta merapu je lebih!
Boycott ini blog!
Teruskan menyokong Kerajaan!
Satu Malaysia Rakyat Diutamakan Pencapaian didahulukan!
Jom boycott ini blog bodoh!!!!
Mari kita baca blog-blog kerajaan Parpukari, RBF Online, Pejuang Maya, Papagomo dan lain-lain...
Jangan kena tipu dengan puak pembangkang!

pemuda umno ni memang kurang ajar dan inilah yang dikatakan mengaku islam tapi agama sendiri di persendakan ko org ikutlah mahadet tu

pemuda UMNO apa kata kasi kerajaan PAS perintah dulu, baru tanya soalan bangang macam tu..

kepada pemuda umngok penang delete 4 February 2011 at 18:28

da umno xbetul, kena la bangkang bantah, xkan nk duk diam macam KATAK puru.kalau duduk diam tu makna nya,BODOH,SUNDAL n sewaktu dgn ny. ko pun da mumaiz kn pemuda umngok penang, xkan benda senang, BURUK DAN BAIK xreti2 ag nak bezakan.

PAS berdemonstrasi ea? hahahaha. da umngok kawal semua media,ko pun tahu kan pemuda umngok penang, ko saja wat2 x tahu, sebab ko BODOH!!!!! sebab apa aku kata ko bodoh? sebab benda2 simple pun ko xpaham.. PAKATAN RAKYAT nye surat khabar pn nk rampas,semua dihalang.

wahai pemuda umngok penang, aku kata ko BODOH, BANGANG dan SUNDAL. ko jangan bangkang n bantah lak. hahahhahaha.. nanti ko macam kerajaan PAS lak..kahkahkahkahkahkah

ada la mangkok yg surug boikot blog ni... hahahahahaha... dia pon masok sini nak suruh org lain boikot... hahahahahahaha

anyway... sapa nak sokong sapa... aku rasa x jadi masalah... tapi tanggungjawab kerajaan (bukan parti) kena la sama rata x kira la sapa sokong sapa...

SEtuju.. dah mmg tanggungjawab kerajaan. kalau PAS memerintah pun pasti akan melaksanakan tanggungjawab. dah kerajaan tak betul mestilah tentang.. kau ingt kitorang saje2 je ke nak buat demonstrasi. solat istikharah la wahai pemuda UMNO. buat ape yg kami buat. dulu kami bodoh sbb sokong UMNO.

even saya bdk skol lagi...sy tetap memilih parti ISlam kelak bile cukup umur,,,bknnya ape...kami para student ni nk y terbaik dunia n akhirat..bkn nk dunia shaja...siyes kami tahu kerajaan buat mcm2 pembgunan tuk rkyat la bagai...pendidikan baik la ckit...tp knapa bab akhlak kurg diajar kpda kami....ustaz sy ckp....remaja y rosak hanya dapat dipulihkan dengan agama iaitu ISlam.....ISlam....

haha satu lagi bengongg joe jb ni.. nak kempen dengan generasi pertama felda boleh ler lagu tu kah kah kah

umno perjuangkan dunia..
Pas memperjuangkan dunia hingga ke akhirat..

siapa yang kita patut sokong.?
adakah ahli2 yang mempersendakan islam?

Pemuda UMNGOK Penang tu bukan ape, dia hangin la tu sbb Penang dah jatuh kat PR, sumer org Penang dah lebih cerdik dari dia. Dengan kata lain, dah takde lubuk $$$ la tu. Tu aje...

Lantak ko la nak bodoh ke nak bebal ke...

Betoitu Anon Feb 4,2011 7.23PM, Pemuda Melayu UMNO Penang tu dah Frust Menongeng, dia dah tak dapat Projek dari Gerakan, Dulu UMNO Penang Menang di Penang, dia bagi juga Gerakan KM sebab nak projek,bukan nak perbetul Islam kat Penang, Harini UMNO Melayu Penang kata,Melayu Penang tidak dibela olih PR, Pemuda UMNO Penang pun setuju,Cina Gerakan Penang kata Org Cina Penang dipinggirkan olih PR di Penang, dia senyapje,takut tak dapat projek dari Gerakan, Untunglah India MIC Penang sekarangni, sebabtu India MIC Penang diamje dlm isuniii, sebuk pula dok menyakat org kampung,dah nak jadi mcm Melayu S'pore,hampa ada sedarake Melayu kat S'poreke,berapa kali dah hang pi tengok depa kat sana. Jangan Mimpilah UMNO Melayu Penang Nak Dapat Balik Penang dar PR pd PRU13 nanti.

Pemuda UMNO Penang, hang Pikiaq sikit, Hakim Syarie hang belajar kat Mesir,yang tangkap dia Khalwattu org PAS,dia pun pak turut Nik Ajis jugeke?
Sebab tulah hangpun marah sangat kat PAS, Esok esokni hangpun dah tak leh nak buat camtu.

wei pmuda umnongok,elok la ko jdi pngampu bn slama-lama.ni la lau da taksub dgn Barua Negara,sdar la wei yg ko dk ampu, dk snjung tnggi2 tu x de mknanya bg barua tu..dpan org rmai,dpn mdia mmang la nmpk ok,pijak semut pn x mati.tpi rmai yg x sdar sikap talam dua muka barua2 ngara tu smua,hipokrit..jnis ko ni klau barua2 tu suruh ko cium taik depa pn ko kata wangi..!!

Pemuda Melayu Penang, Maila pekena Nasi Kandaq kat
Line clear, Pemuda Bkt Bendera pun ada sini. Boleh kita borak borak pasai Penang skrg.

Boleh joint sekaki tak? Belanja Milo Ais dahlee.

Ammak... Lu citer pasai Interlok 2 gelas Milo ais saya belanja..Wokey.

bkn xbersyukur ngn kerajaan... tp kita wajib utk menegakn Islam... aku bg contoh la.... klu ko jd kuli aku, org suruhan aku... aku bg sume pe yg ko nk... mkn pakai duit pmpn.... tp aku xbg ko amalkn agama ko.... msti ko nk lwn gak kn? ko xbersyukur ke cmtu?

umno bengong, dh Umno rasuah dh menang jd kerajaan, hgkena la wat keja. pas tu bila pulak dptggjwb utk jd kerajaan nk bising2 tnya pas watpe? bengong beruks kentutsss

hahaha aku sokong blog ni~ada gk suh boikot~bc blog papagamo..hahaha blog 2 lg myesatkn..sempit otak je~.....aduh~dh la komen kt blog pro-krajaan kmpom kena delete~hahaha..terus kn prjuagan bro.

ak terhibur bila ada penjilat2 setia najib komen, sbb komen2 diorang ni mcm budak2 tadika main ejek2.. hehe.. dah mmg cetek akhlak.. akal pon cetek.. tambah pulak lg dengan agama.. korang memang pengikut setia dajjal.. hehe.. lg satu, ak nasihatkan kpada pmbangkang2 sume, xpayah la korang nk nasihat budak2 umno nih, Allah da cakap dah dlm alquran, golongan2 xbragama ni, diorang pekak, buta dan bisu.. diorang cuma boleh rasa je, rasa bahang neraka kt akhirat nnti.. sabar2 je lah ye mlayan karenah diorang, kiamat pon nk dekat da.. sampai masa kita dpanggil untuk berjihad nnti, sama2 lah kita turun pertahankan agama kita.. get ready guys! the time is near.. ingat dunia adalah persinggahan, jgn terpedaya dengan harta & kindahan smentara ni, sbb smpai masa nnti, kta kna tggalkan semua ni, demi perjuangkan Islam..

ni, kalau korang nk tau, apa yg milo suma cakap ni betul..

kalau korang nak tau, majoriti most tempat2/gerakan yg mirip dan pro agama ni memang dikuasai pembangkang, memang yg ramai pro-pembangkang terutama PAS..

dan jangan terkejut tempat aku bekerja sekarang, 'pusat agama' kerajaan, JAKIM sendiri ramai yg pro-PAS..tu belum lg dikira, sekolah2 agama, pondok2, Akdemi pengajian Islam univerisiti2, UIA, tok imam2, masjid2, IKIM dan lain2..

cuma ada yg secara zahir tunjukkan minat mereka, ada yg secara sirr, senyap2..

ya, kami golongan agama lebih cenderung utk menyokong dasar PAS berbanding Umno...kami mengaji dan kami faham agama..

maaf bagi mereka yg terasa..

bismillahirrahmanirrahim..

assalamualaikum wbt..
nabi sendiri pernah pesan, kalau na tegur orang, biar guna cara lembut dan berhikmah..nabi sendiri ta pernah maki hamun orang walau baginda sering dicaci..

ok..fine..mungkin kita bukan nabi..tapi kita boleh ikut cara baginda kan?

saya 1st time komen kat cni..n yes, i'm one of the student studying in egypt..eventhough saya ta sokong mana2 parti samada BN, PAS, MCA n MIC tuh..sy still butthurt..

kenapa org melayu terlalu racist and judgemental even dengan bangsa dy sendiri..
kenapa bila ad student mesir dy sokong PAS..mcm2 mulu berbau longkang berkata2?? ta bersyukur lahh..ta reti guna otak lahh..
tapi kenapa bila ad student oversea lain,sokong BN or other parties..mulut2 berbau longkang tu terus terkatup rapat?? sebab bangga mereka masuk parti anda?

susah sgt ke na tegur elok2? cantik sangat laa bahasa yg anda pakai tu? semua orang da besar..da reti berfikir..da ada tanggungjawab masing2..jangan laa bergaduh macam kanak2..jatuhkan maruah anda dan juga parti anda..

dan knapa mereka memilih PAS? mungkin sebab mereka nampak kebaikan PAS sepertimana anda yang menyokong BN ni nampak kebaikan BN..people have their own choices you know..tiada paksaan dalam membuat pilihan..even the Quran says so too..

hahaha...lawak bila tengok juak2 umno komen.. berapi2...tp kosong.... jgn dilayan juak2 umno ni.. komen je lbh..DSAI ajak NAJIB berdebat scra ilmiah xmau...nmpak sgt NAJIB ni berada di phak y salah kn??

Pemuda umno bodoh..

BN dan umno bukan Tuhan yang beri rezekei.. buat ape nak bersyukur kat diorang.. ko pegi mengucap balik

kita semua akan berdepan dengan hari kematian....
adakah kita sudah bersiap sedia untuk bertemu dengannya....

BN ke PAS ke kalau diri sendiri tahu mengamalkan cara hidup Islam sebenar,so bukan masalah kan? ana bukan budak yg fasih mengenai ilmu agama, tetapi tiada termaktub dalam Al-Quran atau mana-mana hadith manusia yg menyokong BN atau PAS akan masok syurga.so,tepuk dada,tanyalah hati jika diri snediri telah mengamalkan ajaran Islam sebenar...

Assalamualaikum warah matullahi wabarakatuh.

@cik Nadia.
Terima kasih atas teguran anda, tapi bedasarkan komen dan ayat2 yg digunakan dlm blog cik Nadia tu, saya rasa, cik Nadia pon....

Biarlah... pikir la sndiri. Lebih mudah saya katakan, cik Nadia sndiri pon kena baiki jugak cara percakapan cik Nadia.

UMNO (Untuk Melayu No Otak)ha..ha..memang tepat kat batang hidung ahli umngok ut.....

aku nak bagi Nadia 100 undi untuk komennya...!!!
Melayu ni bab judgemental memang no1 ..
dan komennye x der la selain dari mengutuk, mengeji dan menghina..

'sedih dengan kenyataan dunia sekarang'

kamen rider black~ delete 4 February 2011 at 22:48

@ pemuda UMNGOK Penang
Paham agama konon, semua ustaz dan pelajar ni
dah kena brainwash dgn nik ajis! sebab tu jd anti kerajaan!
tak bersyukur!

Bersyukur ada tempatnya....xkan ko nk srh budak2 yg blaja agama tu sokong pemimpin yg zalim, xnk jlnkan undang2 ALLAH (hudud, langgar perintah ALLAH n hina Islam...
ape ke bodoh kau nie

@joejb
Korang semua pembaca blog ni dah kena
spin dgn penulis blog bodoh milo basi!
Cakap tak ada fakta merapu je lebih!
Boycott ini blog!
Teruskan menyokong Kerajaan!
Satu Malaysia Rakyat Diutamakan Pencapaian didahulukan!
Jom boycott ini blog bodoh!!!!
Mari kita baca blog-blog kerajaan Parpukari, RBF Online, Pejuang Maya, Papagomo dan lain-lain...
Jangan kena tipu dengan puak pembangkang!

Aku rase ko yg bodoh...blogger UMNGOK ramai yg merapu...aku amek cth, papagomo kesayangan ko...even puteri UMNO pon kate die bohong...ape cer?
http://www.kedahlanie.info/2011/01/blogger-umno-papa-gomo-penipu-dan.html

btw, kalo nk bace blog yg ditulis oleh org UMNGOK yg blh membuka minda, blh g tgk blog aspan alias ..atleast xde merapu mcm blog papagomo or parpukari..btw, bkn papagomo n parpukari x sekepale ke? ~lalala
http://www.kpmu.net/blogger-papa-gomo-buktikan-bahawa-parpukari-penipu/

Kepada pemuda umno penang..aku x nak ckp byk la...senang cite...sah kepala otak ko letak kat kepala lutut...kesian-kesian...

India Linesroad ... Tadi lu cakap Pasal India M'sia betul jugalah,Sekarang India M'sia mana ada itu Kasta lagi, Melayu UMNO M'sia sekarang sudah ambil itu Kasta,Melayu UMNO Kedah sudah ganti Kasta ke Kroni,tak rugile Macha saya bayar lu punya Milo Ais,Kalau itu Pemuda Melayu UMNO Penang joint sekali mesti lu punya Milo Ais jadi Panas.

haiyya! lu olang melayu apa pasat maaa? wa ingat itu india saja ala kasta. olang melayu pun ala kasta ka? satu...aaa...wa mau kasi tau sama lu olang2 melayu aaa....wa pnya bgsa cina aaa talak ini mcm maa! kita DAP ka MCA ka Gelakan ka...kita olang cina susah kalu..kita olang cina aaa ala satu hati maaa mcm itu satu malaysia juga maaa!
lu ala lengar cina kata sama cina .. bodoh ka? haiyya....ini melayu...tatau apa mau ckp!

p mampuih la umno oi.. orang xmau dah kat hampa ni, aku pun orang penang jgak, aku nampak budak2 yang sokong umno, hampir kesemuanya kurang ajaq.. aku pun orang umno, tp aku suka dgn cara pas, aku suka dgn tuan guru nik aziz yg penuh hemah bila bercakap.. mungkin satu hari nanti aku akan masuk pas jgak...

walau apa pun,kita berterima kasih jugak lah kepada umno kerana berjaya membangunkan negara ini....
asalnya negara kita tiada apa-apa....
tetapi dengan idea,pengurusan dan pentadbiran mereka......
negara kita ada segala-galanya....
setanding negara maju di dunia....

TERIMA KASIH SEKALI SEKALI UNTUK ANDA...
MOGA-MOGA USAHA ANDA JUGA MENDAPAT GANJARAN DARI ALLAH....

Anon Feb4,2011 1106PM, Awat hang nak tunggu satu hari nanti,mungkin pulaktu,PAS mana kuat kat Penang,
Joinle aku PBS (Penang Bukan S'pore)

Sdra semua,Yang korang cakap Negara aman makmur semuatu ingat UMNO/BN buatke? Yang jaga ko org,yg ko org kata Anjing Kerajaan tu,Esok kalau PAS merentah Anjing dia pula ko org akan cakap,
Dia org buat kerja ko org tak nampak,sebab perut lapar boleh makan,mata mengantuk tidur lena,takde kerja layan internet,Tengok Ubi Kayu tak lalu. Sama juga macam Alam Flora,buat kerja ko org tak
nampak,sebab tengah membuta sebelah bini,Kami pun macam alam flora juga...Pagi sapu sampah,t/hari ada balik.Ptg sapu,Mlm ada pulak.T/malam sapu sampah hampa membuta, celik mata buang sampah... sampah masyarakat ko org yg sumbang kami tkg sapu.

@nadia
kelakar komen kau...cakap tak serupa bikin..lol

Anon 1058PM,Haiyaa Lu balu belajat Mulayu cakap Cinaka, atau cina cakap mulayu aa.Gua lengar selupa itu Mulayu UMNO balu mau belajat cakap cina maa.

Mereka kata mereka lebih paham dan lebih memperjuangkan ISlam?

Mari lihat dan baca Sedihnya Isu Membawa Pulang Pelajar Malaysia di Mesir dipolitikkan

Salam,

majoriti pelajar agama/ guru agama pilih PAS bukan sebab pernah dibrainwash oleh Nik Aziz. Malah, sebahagiannya mungkin tak pernah jumpa tau join program PAS sekalipun. tapi, bila mereka mula sedar tentang kepentingan siasah islamiah dan tanggungjawab sebagai hamba ALLAH untuk membawa Islam kepada masyarakat, barulah mereka nampak betapa perlunya memilih PAS.

kalau adapun, yang tidak menyertai PAS, sebahagian besarnya sangat sedar bahawa umno TIDAK MAHU membawa Islam seperti yang sepatutnya. oleh itu, mereka bertindak tidak mahu menyokong umno. itulah hakikat yang pemuda umno mesti faham.

hanya orang2 yang tidak mahu pentadbiran yang islamik sahaja yang akan menyokong umno.

hanya orang2 yang tidak kesah tentang tuntutan Islam sahaja yang akan menyokong umno.

hanya orang2 yg jumud terhadap agama sahaja yang akan menyokong umno. (jumud kerana menganggap bahawa amalan Islam hanya untuk solat, zikir, nikah-kahwin, dsb)

tak lupa jugak, ada yang menyokong umno hanya semata-mata kerana...
(a) di situlah mereka boleh dapat harta benda
(b) terpengaruh dengan propaganda tanpa sedar bahawa hanya umno yang boleh bawa kemajuan, keamanan, kesejahteraan kepada negara. yang lain semua tak mampu buat seperti itu
(c) umno memperjuangkan ketuanan melayu. ketuanan Islam tu tak penting. atau ada jugak yang menganggap bahawa jika kita perjuangkan melayu, maka samalah maknanya dengan memperjuangkan Islam (tak logik langsung!! suatu dakwaan tanpa ilmu dan tak dapat dibuktikan! lain la jika kita terbalikkan andaian itu. iaitu: memperjuangkan Islam, bermakna dapatlah kita memperjuangkan melayu atau apa bangsa sekalipun. ini barulah boleh diterima akal!)
(d) memang taknak Islam walaupun dilahirkan Islam (macam rakyat turki dan mesir yang menyokong pemimpin mereka yang bersekutu dengan yahudi laknatullah)

saya percaya, kalau pemuda umno benar2 mahukan Islam dan belajar agama dengan sedalam2nya, sudah pasti dia tidak akan memilih umno sebagai wadah perjuangannya. even, sesiapapun.

saya sendiri lebih senang memilih jalan istikharah. sejak itu, saya sangat yakin bahawa umno tidak patut diangkat sebagai pemimpin!

pentadbiran islam adalah pentadbiran tersusun,sistematik dan cekap....

jika pentadbiran kucar kacir,tidak cekap dan tiada kemajuan....itu bukan pentadbiran islam....

contohnya begini.....
anda buat sebuah bangunan seperti sebuah masjid bentuknya....
tetapi pentadbirannya kucar kacir,pengurusan hancur dan bekerja sambil lewa....
itu adalah pengurusan kehancuran,bukan pengurusan islamik sekalipun bentuk bangunannya seperti sebuah masjid....

Demokrasi berparlimen dibentuk oleh parti yg menang majoriti n pembangkang. Pembangkang juga adalah sebahagian drpd kjaan. Pembangkang tidak semestinya PAS,PKR@DAP...di negeri2 yg diperintah oleh kjaan BA- UMNO,MCA,MIC dan dll adalah pembangkang. Tugas pembangkang tidak harus dilihat dari sudut yg sempit. Pemuda UMNO Penang berpandangan sempit ttg peranan pembangkang.Cuba lihat apa yg pembangkang BN lakukan di penang,selangor,kedah? Sama la apa yg dilakukan oleh pambangkang BA. Itu la peranan pembangkang...mengimbangi kuasa kjaan yg memerintah. Tak lah boleh sesuka hati jer...bila dah jd mcm Mesir dan Tunisia saya rasa pemuda UMNO Penang akan cabut dulu.

Ak malas nk komen. Tapi sekadar ingatan, ingat Allah tak tahu ke kalau kita komen kat sini? Allah tak kira? Jangan ingat dalam dunia 'siber' ni, Allah tak nampak. Allah Maha Melihat. Jangan ingat 'melihat' Allah tu melihat macam kita ni...

anoni 11:18... UMNO (k'jaan) membangunkan m'sia... aku setuju... tapi x kan la sebab UMNO (k'jaan) yg bangunkan m'sia... kita kena tutup suma salah laku UMNO (k'jaan)... mcm tu ker??... hahahahaha... mengong...

btw... fungsi k'jaan adalah bangunkan sesebuah negara... ada paham... tu mmg tugas... x kira la sapa yg jadi k'jaan...

salam..rejam akak sokong nadia.memang betul tu nadia.nak tau kebaikan tnya kawan nak tau kejahatan tanya musuhnya...kenapa panatik sangat.tk elok kata orang no otak.kita bayangkan cmne rupa rejam ya mesti ala2 ustaz..macam imam muda yang menjadi idaman semua ibu2 utk jadikan menantu haha..sori..

malas nak berbicara soal politik, tapi satu benda saja bila mengukur baik buruk sesuatu,dalam kehidupan researcher, anda harus berlandaskan fakta rujukan, bercakap dlm mengeluarkan statement tanpa merujuk fakta rujukan maka ia tidak valid. dalam hidup rujukan sbg hamba Allah adalah Quran,kalau berani mencabar isi Quran maka bermakna kita mencabar penciptaNya. Siapa kita utk persoalkan kebenaran isi Quran?Dalam hal berterimakasih, bersyukur, tidak wajar di halakan kpd manusia, sbb manusia hanya merancang, dan mengizinkannya berlaku itu kerja Allah. Siapa berani jawap kalau selepas merdeka, setiap hari hujan lebat dan banjir sepanjang masa, pembangunan apa yg boleh dibuat?bukan soal pas,umno. Ini soal siapa berkata benar,tidak lari dari Quran maka wajib diterima,jgn ambil mudah persoalkan apa yg dihukum dlm AL Quran, tersalah cakap boleh murtad. Jgn persoalkan hudud sbb ia sudah tertulis dlm Quran,soal hukum dari Quran bukan soal milik mana2 parti. Kalau nak berdalil,mencabar, soal lah Quran,kita manusia yg menumpang seketika didunia,jgn angkuh,setiap hari dikelilingi mereka yg pergi.

Dalam hal berterimakasih, bersyukur, tidak wajar di halakan kpd manusia
pembetulan-dlm hal bersyukur bukan berterimakasih

akak sokong izani.takde sape bole pertikai hukum ALLAH.

Biar lah Pemuda Umno tu. satu hari nanti Allah pasti akan buka hati dia. & nampak mana yg betul dan salah. Sama2 kita doakan.

Parpukari, RBF Online, Pejuang Maya, Papagomo
4-4 sama bodoh, bongok,bongok, bongok.

Pemuda UMNO, Penang, joe.jb & yang sewaktu dengannya.
kalau tidak faham tentang agama islam, pergi belajar dengan tuan guru tetapi bukan yang mengampu. bila dah faham apa itu Islam dan tanggungjawab dan perjuangan umat Islam. Lepas itu kaji tentang perjuangan PAS, baru kamu semua boleh komen mengapa majoriti pelajar dari Mesir menyokong PAS. Cakap-cakap orang seperti kamu bukan datang dari ilmu tetapi hawa nafsu semata-mata. Aku doakan Allah melembutkan hati kalian untuk menerima Islam yang syumul. Aameeen.

bodoh pemuda umno penang ni...!! hang ingat umno pemberi rezeki ka..??

politik politik... semua memecah belahkn kita umat islam.. tgk la apa jadi di mesir... sesama islam berbalah.... muhasabah diri wahai kawan2...

yg beri rezeki iaitu ALLAH.. bukan UMNO or PAS.... umno tanpa pembangkang.. pasti akan lalai... pas tanpa umno.. pasti takde perjuangan.... maka... kita saling memerlukan... berkerjasama amat diharapkan tuk bangsa melayu dan agama kita iaitu ISLAM...

Dulu UMNO, Sekarang PAS delete 5 February 2011 at 16:54

sama2 kita doakan mereka semua dibukakan pintu hati supaya dapat melihat pemimpin mana yang betul. pemuda UMNO.. bertenang, saya nasihatkan kamu mohon pada Allah, doa bnyk2 & solat istikharah. inshaAllah, Allah akan beri petunjuk siapakah pemimpin yg memperjuangkan Islam ke jalan yg benar dan diredaiNya. kita mahu negara maju yg diberkati Allah bukan negara maju yang dibenci Allah.. pemimpin Islam yg memisahkan pentadbiran dgn Al-Quran & Sunnah adalah suatu penyeksaan dan penderitaan buat umat Islam.. itu zalim..

Egyptian merusuh sebab kemiskinan, tiada pekerjaan, pemerintah pulak bersekongkol dgn US & Israel. 1 drp 10 rakyatnya tiada pekerjaan & Press TV di sini melaporkan 25% Egyptian tiada pekerjaan. Org miskin kat sini sampai tinggal dlm banguna...n kubur. Sebab tu diorang boleh merusuh berminggu2 sekalipun, x kerja, nak balik rumah pun kubur! Jauh beza dgn M'sia mcm langit dgn bumi... Tapi nak buat macamana dah mata diorang ni tertutup dan x reti nk bersyukur dgn nikmat keamanan & kemakmuran yg Allah berikan. Jgn sampai dah terhantuk nanti baru nak tengadah... Masa tu dah x ada maknanya lagi...

kamen rider black~ delete 5 February 2011 at 17:45

Sape yg ckp Malaysia nie maju n membangun sbb UMNGOK memerintah memang bodoh tahap cipan.

Membangun n memajukan negara tu memang tanggungjawab semua kerajaan kat dunia nie.... Begitu gak ngan pendidikan, perubatan/kesihatan...

itu semua tanggungjawab!!

Lain la kalo kerajaan UMNGOK skrg nie bg pendidikan percuma, service yg baguz kat hospital2....itu br la sesuatu yg boleh dibanggakan...

Ini buat jalanraya pon claim sbgi membangunkan/memajukan negara..apa? Thailand/singapore/indon/brunei/filifina xde jalan raye ke?

Ceh..otak letak kat mane ntah...

kamen... agaknyer selama ni penyokong UMNO ingat UMNO buat kemudahan guna duit tabung ahli2 UMNO kot... hahahahahahaha

kamen,
semua kerajaan bertanggungjawab tuk memajukan negara... itu la yg kerajaan buat sekarang... fuhhhh.. kjaan dh jalankn tggjawab.. tp rakyat masih tak puas ati.... naper??? klu bab agama... sekolh agama ader... masjid2 ader.... bantuan mangsa banjir, rakyt msia di mesir.. semua kjaan tolong.. tp naper yer tak puas ati lg... jln raya ader... siap flyover lg... klinik kjaan, hosptl kjaan,universiti, sekolah, tadika... elektrik.. air... semua ader.... tp penah anda bersyukur... tak takut ker jadik mcm palestine... Allah tarik semua nikmat sekelip mata saja... YA ALLAH.... naper mcm ni... jgn gaduh2... belajar besyukur.. pemerintah kita yg tak betul n byk skandal tu biarkn mereka jawab dgn ALLAH.. bukan tggjwb kita menghukum mereka... bersyukur.. jgn gaduh2.. risau tgk mesir hari ini.. taknk belaku kat msia..

Putera Gunung Jerai:

Korang x kanla x paham perangai geng2 UMNG0K ni... biasa la tu dh tahap bebal degil sngat x mahu terima hakikat yg UMN0 dh semakin jauh daripada syariat Islam.... mulalh tu nk cari helah supaya bleh lawan balik hujah blogger ni... silap besar la... semakin depa tulis semakin terserlah kebodohan diorang... kita tengok sja beruk2 KJ ni beraksi dlm penulisan mereka...

ok la nik ajis tu..drpd sokong PAK NAJIS..
bik mama didahulukan,rasuah diutamakan!!!!!!
UMNO + BANGANG = PEMUDA UMNGOK

@pemuda umno yang atas sekali...

habis tu, nak kena brain wash ngan ARAK NAJIB? hahaha lagi la padah.. tak pun ngan PELACUR CHUA... hahaha

brain wash sal agama tak nak pulak.. adei. umno2.

knp org2 PAS yg parti nya berlandaskan AGAMA ISLAM ckp bahasa yg tak sedap di dgr ni,..... sy pun org pas... tp bila baca you all punya comment.... MALU RASANYA.... mengucap ya sahabat.... berdosa kita bercakap ttg keburukkan org.. jom la kita berdoa semoga terbuka hati UMNO tuk jalan ke arah ISLAM.. bukan mengeji atau mencaci kita sesama ISLAM.... seronok org bukan islam... syaitan bersorak kegembiraan...

teganggo

panjang dh komen2 kat sni..hahaha

salam satu Pakatan Rakyat..

nk habaq mai mner2 blogger2 barua kerajaan..hang nk comment merapu ka hapa ka hang punya suka laa.aku tgk hang pi mai pi mai msuk blogger pembangkang hang duk cari modal kaa..?..napa?hang da xda isu kaa..?haha..

Kepada semua penyokong umno, saya mintak sangat2 belajar la agama betul2. Niatkan kerana mahu melaksanakan Islam dalam diri, keluarga, masyarakat dan negara. Tak belajar secara formal pun, takpe. Yang penting, belajar dari tok2 guru yang dipercayai masyarakat (bukannya yang hanya dipercayai oleh orang umno).

Belajar la tentang pentadbiran Islam. Ingat mempelajari tentang pentadbiran Islam bukannya semata2 untuk para pemimpin dan bakal pemimpin. Kita yang jadi rakyat biasa ni pun perlu tahu kerana ia sangat berhubung kait dengan kehidupan masyarakat dan dah tentu berkaitan dengan diri kita juga.

Ingat! Belajar agama itu bukan setakat tahu solat, puasa, zakat, riba, nikah-kahwin. Lebih daripada itu.

Saya sangat2 percaya dan yakin, jika semua penyokong umno mahukan Islam yang sebenar, mereka PASTI TOLAK UMNO!!!

saya setuju dengan pendapat anda bahawa memang tanggungjawab kerajaan untuk memastikan tahap keselamatan pelajar kita di mesir dan membawa mereka pulang dengan selamat. parti politik mana sekalipun bila sudah mendapat mandat untuk memerintah negara pasti akan melakukan perkara yang serupa.

cuma, saya agak musykil di sini kenapa ada kerajaan negeri yang gagal menjaga kebajikan dan keselesaan rakyat di bawah naungannya setelah beberapa puluh tahun memerintah? contohnya seperti menyediakan peluang pekerjaan untuk anak2 negeri tersebut sehingga mereka terpaksa mencari rezeki di negeri lain, serta gagal dalam memastikan rakyatnya mendapat bekalan air yang bersih? bukankah itu tanaggungjawab kerajaan negeri.....

juga, di mana pemimpin2 islam dalam PR ketika banyaknya gerai2 dan kampung2 melayu dirobohkan? mengapa mereka hanya mendiamkan diri setelah rakyat negeri tersebut memberi mandat kepada PR untuk memerintah? alangkah baiknya jika mereka cuba memperbaiki dan melaksanakan tugas yang diamanahkan daripada hanya mencari salah.

Buat malu org Penang ja...
Apa punya turrr...

AKU DAN KAU PENYOKONG PAS TEGAR


alahai...dah akhir zaman ni

biasalh semua ni...Rasulullah S.A.W dah mention semua nie
AMENO yg pilih jalan yg Baginda sebutkn...hidayah Allah dh bg..panduan ALLAH dh turunkan...para ulama betebaran 1 malaysia..(hehe..bukan 1malaysia NAJIB)...bila nafsu menguasi diri...rakyat diakhirkan,nikmat duniawi diutamakan....lu pikir la sendiri AMENO!!!!!!


EmoticonEmoticon