Najib kata kenaikan harga minyak bukan salah kerajaan

Sebelum ini, bapak kepada penyanyi terkenal "baik punya" mengumumkan bahawa kerajaan tidak akan menaikan harga minyak sewenang-wenang, malah kerajaan tidak bercadang pun nak naikkan harga minyak. [Bernama]

Tengok betul-betul kenyataan bapak penyanyi "baik punya" di bawah ni. Siapa yang berkuasa untuk naikkan harga minyak? Kerajaan atau tukang kebun sekolah? Atau Mak Limah isteri ketua kampung di Parit Sulong Batu Pahat yang naikkan harga minyak?



Sekarang tiba-tiba najib kata jangan salahkan kerajaan, sebab bukan kerajaan yang naikkan harga minyak. Salahkan fenomena global kah kah kah [Utusan].


Habis nak salahkan siapa? Nak salahkan FENOMENA GLOBAL? Jahat betul FENOMENA GLOBAL! Berani dia naikkan harga minyak! Macam mana gerombolan songkok tinggi nak lancarkan demo besar-besaran membantah kenaikkan harga minyak dan barang-barang? Pejabat FENOMENA GLOBAL terletak kat mana? Kah kah kah

RentaP© "Orang kampung, orang miskin yang tak paham ekonomi boleh duduk diam-diam ini negara orang kaya kah kah kah..."

Post a Comment

32 Comments

  1. Korang ni semua miskin malas kerja...
    Minyak naik sikit pun nak bising...
    Tak ada duit tak payah pakai minyaklah...
    Banyak bunyik!

    ReplyDelete
  2. bengap najib ni..kat iran harga minyak naik 200% sbb die kene sekatan ekonomi dri amerika..kite ade kene sekatan ekonomi dri amerika ke??x tgk berita kat tv ke najib neh..bengap sungguh pm 1malaysia nih..

    ReplyDelete
  3. Naik sikit kepala hotak ko.. bape kali dah naik minyak. baghal nak mampos Pahlawan melayu.

    ReplyDelete
  4. dia tu bukan Pahlawan Melayu tetapi Pengkhianat Melayu.Duit ada,bila minyak naik harga,nilai duit yang ada akan jadi berkurangan sebab kena lebihkan belanja untuk minyak.
    Dasar Pengkhianat Melayu.

    ReplyDelete
  5. hahahhahahahaa....otak letak kt lutut mcm ni la jdnye...dia igt dia sorang ade otak...hahahaha

    ReplyDelete
  6. bkn pahlawan melayu tu.. pahlawan yahudi gamaknye.. suke brg naik suke tgk org yg susah makin suah.. yg kaya makin kaya.. kan perangai yahudi tuu...

    ReplyDelete
  7. Inilah akibatnya apabila pemerintah tk pandai jaga RM..
    semua subsidi kena tarik..semua barang akan terus naik..

    ReplyDelete
  8. Siapa sebenarnya yg membayar subsidi, K'jaan atau rakyat?

    Download Kalkulator di http://download1321.mediafire.com/0z4izqmdj4wg/8adxgvqtrj6v7mm/HargaPetrol.xls

    ReplyDelete
  9. kalau setakat minyak jer naik takpe, tapi kesannya benda lain pun akan ikut naik ler bodoh punya pahlawan melayu, dasar makan taik punya pahlawan

    ReplyDelete
  10. mengapa ada nama parit sulong pulak?





    jiran aminah sulong

    ReplyDelete
  11. lepas ni PR13 kita pakat2 naikkan Pakatan Rakyat pulak.. Aku dah rasa nak muntah dah hari2 dgr ayat2 pembohongan Najib nie.. UNDI Pakatan Rakyat, Tolak BN (Barang Naik)

    Jkkk Sri Bangun

    ReplyDelete
  12. kerajaan x salah kalau semua ni jd sebab fenomena global,tp ape akn jd pd rakyat yg berpendaptn sederhana seperti kami ni..duit gaji dpt je nk bayar bil,nk bayar hutang,nk bg anak bini mkn...mak bapak kat kmpng bergantung harapan pd kite,ade balance pn rm100-rm200 br niat nk menympn keta plak tayar pecah...g bngkl pomen ckp tayar naik harge sbb minyak naik harge,nk x nk tanye tayar second.murah tp bayangkn la....nk xnk kena la kite memperjudikn nyawa sendiri,anak bini sekali...x tukar tayar keta x bole jln,mcm ne nk g keje..mcm ne nk hntr anak g sekolah...

    ReplyDelete
  13. waktu harga minyak naik di sebabkan "fenomena global", harga minyak kat Malaysia naik tiba-tiba.tup2 je dah naik.
    tapi bila minyak turun harga ikut "fenomena global", pernah ke harga minyak kat Malaysia ni turun???

    1 lagi, Malaysia ni pengeluar minyak, antara yang terbesar + kualiti baik punya. So, kalau ikut perkiraan, bila harga naik, mesti Malaysia untung banyak sebab kita pengeluar. So perlu ke kerajaan naikkan harga lagi? Kalau la minyak kat Malaysia pun mahal sedangkan kita pengeluar, apa faedahnya pada rakyat?

    -anak felda-

    ReplyDelete
  14. pahlawan melayu mana nak rasa kenaikan harga... duit rakyat yg BN rambat dia pun dapt pasai dia kroni.. pastu nk gegar atas nama melayu...

    ReplyDelete
  15. Jgn lah negaraku Malaysia ni jadi macam negara2 jiran seperti India, Filipina dan Indonesia.. Yang kaya teramat kaya, yang miskin terus miskin...Aku takut Malaysia pun akan hilang bhgian 'pertengahan' tu mcm negara lain tu...Ya Allah, selamatkan negaraku, selamatkan Melayu Islam..... amin

    ReplyDelete
  16. Kroni2 BN memang la xrase apa2 sebab diorang sume dpt free termasuk minyak isi minyak tunjuk kad "KRONI" dpt free...... stesen minyak PETRONAS la port diorang .....

    ReplyDelete
  17. Pahlawan Melayu tu langsung tak tahu pasal ekonomi sebab dia bodoh. tak tahu kesan kenaikan harga minyak.

    aku dapat satu cerita dari kawan aku kerja kerajaan. dia kata byk pembaziran berlaku contoh macam projek kerajaan nak buat sistem bagi pembelian minyak utk org luar negara dan org malaysia. Dia cakap projek tu belum lagi lulus kat parlimen tapi dah beli dah sistem dan semua equipment cth server, alat2 pengesan dan macam2. harga kesemua mencecah puluhan juta.

    bila parlimen tak lulus, abis semua benda terbengkalai. alat2 tadi ada yang tersadai dalam stor dan server2 pula diagihkan ke kementerian lain untuk tiada tujuan

    ReplyDelete
  18. hahahah....apa dehalnye sahabat2 sekelian!! setakat kita dok ngomel sini jek baakpe...PM tu tetap gak naik rege!! di dulik ape...ade kata taknak undi Be End sebab muntah tgk kita kena tipu hari2...bagus tu...kalau buleh jgn buat sorang je....ajak je kengkawan ke sesape ke asal jumpa jek...tak kira dia tu melayu k cina ke india ke hatta kadazan sekalipun kita bongkarkan semua ni...takyah takut2 lagi...cetusan gelombang tu dah ada....cuma perlukan sedikit percikan minyak kemarahan rakyat sahaj...ayuh kawan!! kita buktikan kebenaran R.A.H.M.A.N dengan tumbangnya pemerintahan penuh korupsi ni.

    ReplyDelete
  19. bengong!!!!!!!subsidi duet rakyat..,so xyah bising2 nk naek kn harge myk..
    DR RKYAT UNTK RKYAT..br 1malaysia...

    ReplyDelete
  20. betol2 dikaburkan duit bn pahlawan melayu tuh,bukan jdi pahlawan dah jadi penghianat dah,,ada duit cam tuh lah bckp,cian org kpg,kja susah nk dpt,ada kja pon dh susah ni kan pulak yg petani2,doa kan lah agar yg bckp tuh merasa cam kta rsa ruk dia tau,,sedap mulut ckp org malas,jd kta ruk dia tau,,x lama lg duit akn jd cam duit indon,xda nilai,,kerajaan wt cam nh wt menambah jenayah jer,bukan nk wt pon jenayah,dah desakan hidup oleh kerajaan,,huru hara ler negara,jd cm mesir,odai,,dah xda ubat lg lh nk mkn diorg nh,nk kta rakyat plak yg myedarkn,,rakyat plak bla lh nk sdar2,,,,

    ReplyDelete
  21. angkuhnya insan yang bergelar Pahlawan Melayu tue... kekayaan mu dtg dari ALLAH.. Mana tau nikmat itu akan ditarik balik oleh ALLAH dan anda jadi papa kedana..baru anda akan rasa apa yang orang miskin rasa yang anda hina itu..

    ReplyDelete
  22. ak hrp sgt bn pasni wat naek slalu hrga minyak...
    naek pat puloh belas ratus 1 liter pn xpe...
    pnyokong bn ni x kisah pn...
    dorg ttp isi mnyak pnye...
    bn jgn takut...pnyokong korg mmg suke jilat bontot korg...bontot korg kn rse RM...
    wah,bez nye la klu ad org mcm ni y skong ak...bley la rse cmne bontot ak d jilat...
    msti brsih slalu...auwww~

    ReplyDelete
  23. kenaikan minyak fenomena global ye?

    anda pasti dgn jawapan anda najib?
    sure anda tak perlu talian hayat?

    bukan itu saja fenomena global yang abg najib kena tau.

    ada lagi yang lain :

    kebangkitan rakyat jg fenomena global

    kebangkitan Islam jg fenomena global

    kesedaran rakyat terhadap kemungkaran umno dan pemimpin seumpamanya jg fenomena global

    keruntuhan pemerintah korup jg fenomena global

    kehancuran sistem kufur jg fenomena global

    tunggguuuuuuuuuuuuuuu...semua tu pasti berlaku.
    sebab putaran roda jg adalah fenomena global.

    cuma satu je yg bukan fenomena global tapi lebih kepada fenomena paranormal :

    kembalinya seorg tua yg dah lama memerintah.

    apa namaaaaaaaaa ?

    ReplyDelete
  24. itu sabab, ULAMA' dah bahas semua ini, kalau pemerintah taknak dengar cakap rakyat suka buat keputasan sendiri jelas dan nyata dia pengkhianat bila rakyat bertinda pemerintah menggunakan kuasa sepenuhnya untuk kroni dia, kita semua rakyat m'sia berhak mendoakan agar dia dijatuhkan dari menjadi pemerintah dan kita boleh buat solat hajat bertujuan untuk kesejahteraan negara anak2 kita cucu kita berjaya duni akhirat. tak atak apa kita doa pada allah tunjukkan pemimpin yang benar dan mohon lagi yaa allah aku ada pemimpin bernama najib dia ni yaa allah selalu mengkhianiti rakyat dan mempermainkan hukum2 mu ahai yaa allah. kami nakkan pemimpin yang benar2 membela nasib rakyat kau tunjukkanlah yaa allah, tengok negeri selangor dah berapa banyak kemudahan yang dikasi, tapi kami bawah pemerintahan najib kami tak dapat nikmat seperti di negri selangor.

    ReplyDelete
  25. bro man. nak sentuh selangor sat.

    cuba bygkan sekali buang air kecil lebih kurang secawan kena bayar 30sen. kalau 20 meter padu berapa cawan dan berapa rm kena bayar.

    tapi selangor bagi air bersih(bukan air kencing) free 20m padu. syukur nikmat.

    kekalkan PR selangor.

    ReplyDelete
  26. @ Pahlawan Melayu
    Sudah2 la memperbodohkan diri sendiri. Bykkan membaca selain Utusan Meloya dan TV3 3/4. Untung jualan myk malaysia RM70billion x kan x ble up subsidi. Cukai2 lain rakyat bayar ke mana? Tak pernah ada dalam sejarah sesuatu kerajaan yang buat apa2 skit untuk rakyat mengungkit bagai nak rak, mcm rakyat ni x berhak langsung. Apasal negara ni bapak dia pya ka? Minyak bapa dia tanam ka?

    ReplyDelete
  27. uish untung 70b akan nak bg subsidi minyak..... baik bagi umno... pengurus kecemerlangan pembangunan dimalaysia..... skang ni BN kena cakap apa yg BN buat takut rakyat lupa..... mcm tanpa nama 12.03pm nih la..x igt ke sekolah tu BN buat lalalalalala

    ReplyDelete
  28. of coz la BN buat sume..coz dah dia kerajaan.. klu PAS jadi pemerintah..PAS yg buat sume tue.. masalahnyer, nak urus wang tue.. bayk ketirisan... mcm bumbung parlimen...hhuhu

    ReplyDelete
  29. mcm talibarut komunis dulu2lah ko PAHLAWAN MELAYU!!!!ckap ko mnghiris hati org2 miskin mcm aku..smoga ALLAH bg petunjuk pd ko.ko ibarat sprti menindas org2 susah mcm kami..

    ReplyDelete
  30. Rasanya rakyat tak kira apa bangsa perlu buang mentaliti mengharapkan subsidi. selagi mengharapkan subsidi selagi itulah yang berkuasa boleh mengawal satu-satu golongan. Yang silapnya keadaan sekarang ialah tidak merubah keadaan yang berat sebelah.

    Berat sebelah di mana bila minyak naik, gaji minima tidak dinaikkan sepadan dengan keadaan. Kalau dinaikkan pun, elaun2 yang teratas dahulu. Dan nilai kenaikkan cuba dikelabukan tanpa ketelusan, dengan memaparkan hanya peratusan. Elaun ketua itu ini, naik 10% tanpa diceritakan berapa mereka dapat. Dan syarikat-syarikat besar tidak diarahkan menaikkan gaji pekerja sepadan dengan perubahan harga minyak/bahanapi di pasaran tempatan.

    Juga berat sebelah sebab peniaga tidak kawal dalam menaikkan barang. Bahan api petrol RON 97 naik, barangan runcit naik biarpun pengangkutan komersil banyak menggunakan diesel. Minyak naik 10 sen seliter, roti canai naik 10 sen sekeping. Dan rakyat terkapai-kapai kerana tiada kemampuan kerana tahap gaji yang sama.

    Lagi berat sebelah kerana sebarang kenaikan kos, baik bahan api mahupun tol dan sebagainya akan ditangani dengan cara "cuba bandingkan kos di negara jiran...". Di mana pemimpin akan membandingkan harga di beberapa negara dalam nilai RM. Cara perbandingan yang adil sepatutnya ialah membandingkan amaun/nilai, bukan membandingkan harga dalam tukaran mata wang kita.
    Sepatutnya dibandingkan 2000 di sini, apa yang boleh di beli, 2000 di amerika, apa boleh di beli. Itu memang taktik kelabukan mata awam.

    Cuba bayangkan sini RON 95 RM1.90/ seliter. US sekarang RON 95 US$3.13/gallon ( 3.8 liter = 1 gallon). Bila ditukarkan dalam RM memang la nampak mahal. Tapi tanpa mengira mata wang, bayangkan...anda di Malaysia berpendapatan RM2000, nak dapat segelen minyak (RM1.90 X 3.8) melebihi RM7. Orang US, gaji US$2000, minyak segelen US$3. Kereta mereka tak kena cukai 200% seperti kita. Tiada cukai jalan kecuali pendaftaran tahunan sekitar US$10 tiap kali nak baharui apa yang hampir sama dengan proses cukai jalan kita. Itulah yang patut orang awam di sini fahami.

    Sebab itu negara seperti Jepun mahupun SIngapura, memang mahal taraf hidupnya. Tetapi gaji mereka juga agak realistik dengan perbelanjaan mereka. Cuba periksa di internet, mana lebih murah, contohnya harga Toyota Camry antara sini dan Bangkok?

    Jadi pendapat saya, jangan risaukan subsidi, tetapi sepatutnya risaukan kadar pendapatan dengan kadar perbelanjaan. Dan semoga pemimpin lebih telus dalam menangani masalah ekonomi tanpa taktik-taktik yang mengkaburkan.

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda