Sunday

Solat dua imam, bongkar fitnah terhadap Tuan Guru Nik Aziz


Laporan berita di mStar hari jumaat lalu menyiarkan kenyataan murka Sultan Johor terhadap insiden solat dua imam yang berlaku di sebuah masjid di DUN Tenang. Di bawah ini screenshot yang dipetik dari potal tersebut [mStar].


Berikutan dengan tersiarnya berita kemurkaan Sultan Johor, Sultan Ibrahim, gerombolan blogger, facebooker dan penyokong UMNO Barisan Nasional mengambil peluang untuk menaburkan fitnah terhadap Tuan Guru Nik Aziz di blog-blog dan di facebook. Mereka memaparkan sebuah gambar kononnya Tuan Guru Nik Aziz terlibat di dalam hal ini. Rujuk link-link ini [Facebook], [Facebook]



Gerombolan blogger, facebooker dan penyokong kumpulan songkok tinggi menaburkan fitnah kononnya Tuan Guru Nik Aziz mengimamkan solat sebelum sebuah lagi jemaah di hadapan beliau selesai mengerjakan solat, tujuan fitnah ini untuk menggambarkan kononnya Tuan Guru membawakan ajaran sesat bersolat dua imam.

Namun begitu seperti biasa, fitnah mereka terbongkar lagi. Ternyata tiada pun jemaah lain yang bersolat ketika itu. Gambar seseorang yang dikatakan imam di depan jemaah Tuan Guru, sebenarnya melakukan solat sendirian, dan bukanlah meimamkan solat lebih awal seperti yang didakwa oleh gerombolan songkok tinggi.

Di bawah ini sekeping gambar semasa jemaah Tuan Guru sedang memulakan solat berjamaah sebelum itu. Ternyata tiada jemaah lain yang sudah mula bersolat



Satu perkara lagi, semua orang tahu bahawa PRK Tenang berlaku di Negeri Johor. Tuan Guru Nik Aziz pula diketahui oleh semua adalah seorang penduduk Kelantan yang tinggal di Pulau Melaka, Kota Bharu Kelantan. Maka sewajarnya beliau meimamkan solat Jamak Qasar bersama-sama dengan jemaah lain dari luar negeri Johor. Tidak menjadi masaalah melakukan jemaah lain ketika bersolat kerana mereka di dalam keadaan musafir.


Buat pengetahuan semua pembaca, gambar fitnah ini diambil dari laman photo minaq_jinggo, [minaq_jinggo] -- Terima kasih kepada penghantar email.

ReJaM© "Bila bercakap tiada fakta, bila menyampaikan berita mereka memfitnah, inilah gerombolan songkok tinggi yang mengaku mereka sebagai pejuang Islam sebenar..."

67 comments

Pemuda UMNO, Penang delete 13 February 2011 at 08:49

Puak PAS ni memang sesat... Hang tak payahlah nak bela...

xp, kami xtau.. tp ALLAH tau.. xd la Pemuda UmNgok

Salam pencerahan, salam anti-fitnah..

1. http://www.papagomo.com/2011/02/pas-wajar-di-haramkan-ekoran-ajaran.html

2. http://www.facebook.com/photo.php?fbid=189488534419267&set=a.100388776662577.710.100000743648494&ref=nf

3. http://www.facebook.com/photo.php?fbid=140904899306715&set=a.111520045578534.12970.100001616170033&ref=nf

untuk makluman, gambar di atas ini telah dimanipulasi WARIS AMP, PAS BERUK dan penyokong2 umno yang lainnya dengan tujuan yang jijik lagi mengaibkan...

Gambar ini dirakam oleh juruforo, Minaq Jinggo..menjelaskan gambar di atas, beliau berkata:

"Solat zohor diimamkan oleh imam Kampong Redong. Nik Aziz pula mengimamkan solat jamak dan qasar sebaik selepas imam bagi salam. "
http://minaq-jinggo.fotopages.com/?entry=2135269

ternyata tuanku sultan johor telah terperangkap dengan mainan fitnah blogger dan facebooker Umno...

aku rasa jemaah pertama dah habis solat baru jemaah kedua sambung solat, lagi pun solat selepas waktu nie..

x baik fitnah berdosa besar,, x senang hidup dunia akhirat....

Kebenaran akan terserlah jua

Dulu kini selamanya UMNO delete 13 February 2011 at 09:32

sultan johor pun sama bengongnya. akal tuhan bagi bukan nak pakai. tp boleh pulak nak dengar-dengar cakap orang tak tentu pasal.ni mesti ada puak2 UMNO yang pergi cucuk-cucuk sultan tak tentu pasal. pastu nak murka-murka pulak. dasar keturunan lanun. siasatla dulu sebelum buat kenyataan. sultan johor diingatkan jangan mengulangi kesalahan yang dilakukan ayahandanya dulu.

nak tuduh bende yg x elok jek.. bersangka baik ler sikit.. solat qasar ke.. solat jamak ke? lagi pun bukti pun dah ade.. aper..

@Pemuda UMNO, Penang: ape bukti yg sedare kate sesat nih?

Depa yg buat fitnah ni macam tak takut hukum,balasan Allah..subhanallah...

klu org biasa jd imam mesti x jd camni,tp TGNA yg didepan kecoh la..

hurm, ikut gambar ni, memanglah nampak logik berlaku dua imam serentak. sebab nik aziz sudah masuk tahiyyat akhir, takkan panjg benor doanya dari mula hingga akhir nik aziz sembahyang tak sudah doanya.

tapi dah ada orang terangkan, nik aziz menjalankan solat jamak dan qasar. maka saya rasa memang berlaku dua imam serentak, tetapi oleh kerana nik aziz menjalankan solat jamak dan qasar, tidak seperti orang tempatan di situ, maka dia membuat jemaah berasingan.

hurm aku bukan penyokong PAS, tapi aku malu la tgk orang2 UMNO cepat aje melompat buat conclusion camni.

@shah...lebih baik berubah sokong perjuangan islam dh ternyata puak UMNO/BN mmg munafik ,memecah belahkan umat islam dlm negara.Tidak rugi sokong perjuangan islam..

Selamatkan Malaysia PRU13
Berubah Sebelum Terlambat

1)Adakah PAS sesat kerana namanya PAS(Parti islam)-YA/TIDAK
2)Adakah UMNO sesat kerana namanya UMNO (Nasionalis)-YA/TIDAK

Remark:Ini bukan sekadar pilihan raya berbeza ideology yg membezakan anutan atau akidah yg merosakan seluruh syahadah islam/iman, marilah kita sama2 belajar syariat supaya anda dan saya tidak jadi kafirunn..ya Allah....

kepada bloggers2 UMNO, kalo korang dah ketagih sgt nak kutuk PAS, korang kutuklah. Tapi jangan le fitnah org2 alim nih.

Aku x boleh bayang di akhirat nanti cmner ko nak mjawab dgn Allah

umnongok memang benggong tahap cipan

tah ape2 lah pemuda umno, penang. bagi hujah n bukti la kata orang sesat. kami sini bukan standard pemuda2 umno yg budoh dan dungu.....

pemuda umno penang ni mesti dia mati terseksa kan? tak takot langsung dgn Allah bila berbicara. hati dia mmg dah hitam legam. kalau jumpa baik rejam jer dia sampai mati.. nak dekat ajal tu.. semoga Allah bukak pintu hati dia..

hm.. ni la dia yg jahil ilmu.. dah la jahil tp fitnah lg... nauzubillah.. terang2 tok guru solat lps imam & jemaah setempat slesai solat. Jom kita ubah situasi.. contohny kat r&r highway. brapa bnyk imam dlm surau r&r bila time2 cuti, prayaan? ada sultan nak murka? ada puak umgok ambik pduli, silap2 puak2 ni pun bbuat sm.. ni yg jd hal sbb yg jd imam to toh guru..

laa.. PAS kn mmg mcm tu. x pk Islam bleh hancur krn bjuang utk kpntingn politik tp jual atas nama agama. benda ni dh byk blaku sjk zaman sahabat lg. kalau x, x dela ayah pin ngaku dia nabi pilihan akhir zaman.

This comment has been removed by the author.

abes tu umno berjuang pasal pe???melayu????tp gadoh sama2 mlayu...ape cer der???

kapten jebat...klaka la ape yg ko ckp tu..."berlaku sejak zaman sahabat..?"hahahaha betul2 otai PAS..sape yg tubuh mase zaman sahabat tu..?terang ckt..."kalau x, x dela ayah pin ngaku die nabi pilihan akhir zaman" hahaha...xde kene mengene dgn politik...ckp xberfikir..umur ko berape...?

Inilah mentaliti Songkok Tinggi....
Kalau dah kurang ilmu berkaitan sembahyang... jangan pula nak senag-senang kata orang yang sembahyang tu sesat... aku ada pernah dengar.. cerita dikampong orang songkok tinggi telah didatangi oleh seorang hamba Allah yang selalu sembahyang Dhuha disurau kampong tersebut telah dikatakan mengamalkan ajaran sesat sehingga siap panggil Jabatan Agama lagi... Tak baik gitu... lebih baik tanya yg arif....

Pemuda UMNO Penang..... mamak padukang mana tau apa... UMNO la merosak melayu penang.... oooi mamak balik INdia...jual INdia jadi paria la.. lg baguih... paria khas utk melayu UMNo penang je hahahhahahah

pencacai dan tukang fitnah umno solat tak..??

selamat maju jaya bro rejam, hit la blog lu..

PENGIKUT UMNONGOK MANA RETI HUKUM HAKAM DAH PENCEN PUN MASEH DOK BELAJAR BAB SAH BATAL SEBAYANG ATAU BAB HAIH DAN MANDI HADAS KALAU BELAJAR LEBEH SIKIT JUMPA DENGAN BAB HUDUD INI SUDAH DIANGGAP POLITIK TAK BOLEH BALAR BAB HUDUD DALAM MASJID AYAT QURAN BERKAITAN HUDUD PUN TAK BOLEH BACA DALAM MASJID DOSA PADA PANDANGAN UMNO PENDEK KATA UMNO KELUAR CAKAP ORANG DAH TAU KATA JAHIL.

sama ada org umno nie memg kaki fitnah or memang x rety bab2 solat..cehhh...memang bangang betol puak2 umno babi nie..

haha...
jahil atau tidak tukang fitnah ni fikir sendiri..

awat imam kt dpn tu kena tinggal dek makmum sendiri sorg2 kt tgh2 2???

awat makmum dok berlonggok jauh ke kiri????
xtaw susunan jemaah lelaki ke???slalunya yg tukang iqamat akan berada di blkg imam solat.
nah,kate la die pun keluar awal pas solat x tggu imam abs baca doa??


ok aku bersangka baik la..maybe betul TGNA imamkan makmum kt blkg masa jemaah kt dpn blm selesai solat.
tp puak umno bijak pandai tau x kalo TGNA solat qasar n jamak xleh berimamkan org yg solat sempurna yakni yg bkn qasar n jamak??

ade akal,jgn guna akal saje sbb kita ade iman..

jgn jd jahil sgt..

kepada geng songkok tinggi.
mungkin korang mula mengenali Nik Aziz ni dilapangan poltik je.jadi korang boleh dia bawak fatwa sesat.aku nak tanya, korang pasti kenal Dr.Harun Din kan!?.aku cabar korang kalau berani kate Dr.Harun Din ni sesat!!sape Dr.Harun Din ni.ulama terkenal.selain tu, dia adalah Timbalan Mursyidul Am PAS.kalau Nik Aziz ni sesat.da lame Dr.Harun Din ni jadi Mursyidul Am PAS.tapi dia ni siap bagi laluan lagi utk TG Nik Aziz jadi Mursyidul Am.
fikir la..

-aQu-

alahai korang nie semua, isu mcm ni tak perlu kita kutuk, biasalah semua org ada baut silap, so UMNO janganlah UMNO ambil kesempatan untuk perbesarkan isu imam jadi 2ke 3ke 10k3 100k3, yang penting perbahaskan isu hakrakyat M'sia. dah berapa bayak korang songlap duit rakyat, cukainya, rahsuahnya, isu felda, isu PKFZ, isu bunuh, isu rogol, isu agama, mcm2 lagi belum selesai. umno harus berhati2 PR akan datang. lihat skrg ni HUSNI MUBARAK dah jatuh, tak lama M'sia mcm nilah kalau korang tak betul memerintah.

fitnah lah mcm mana pun.. akhirnya yg benar akan diketahui oleh org ramai jugak..

agung pun jangan jadi bangang mcm UMNO. patik bukan nak derhaka pada Tuan, Tuan kena selidik dulu kalau betul nik aziz silap, pasal gambar ni pun orang bodoh boleh nilai, dah imam habis solat so betullah nik aziz dia dirikan jemaah satu lagi.
ingat agung ya, allah akan timpa bala tak kira agung atau pun sapa wahai agung aiow.

aoe lah diorg ni x de keje ke nk buat fitnah x abis2 ni...knp?dh terlbh pahala or diri bersih dr sebrg dosa tu yg nk rase buat dosa tu...

...... dapat nasihat dari siapa ni. Kalau kita 'melantik imam'... amat perlu kita memahami jenis solat dan selok beloknya secara mendalam. Bukan apa takut digelakkan orang nanti.

gmbar pn edit nk tipu........pigi la.........

DASAR PARTI FITNAH

MAMBANG MABOK MINUM BRENDI....MURKA TAIK BANA LU...ARI2 TEGOK ARAK NAK CITER BAB SEMAYANG...BLAH LAH WOII

This comment has been removed by the author.

TGNA mengimamkan solat JAMAK QASAR.. SETELAH.. Solat zohor SELESAI dijalankan olah imam masjid~

http://laksamanabukitbintang.blogspot.com/2011/02/fitnah-blogger-umno-yang-tak-kenal-dosa.html

Mung tahu dok natang munafiq nerako suku dasar nerako. munafiq dok ngan islam dan dok ngan kafir. umngiok munafiq doh soh. Ambo harap Sultan Johor tidak diberi maklumat salah. patik junjung kasih dengan Tuanku kerana cakana akan rakyat.

NI BUKTI ADA DISINI... REJAM, SILA SIAR.. http://minaq-jinggo.fotopages.com/?entry=2135269

Sama-samalah kita berdoa semoga Allah melaknat ke atas pembuat & pembawa fitnah.....amin.

PEMUDA UMNO PENANG..kalau hang jahil sekalipun,tp jgn lah tunjukkan kejahilan hang pada org..ni guna nama parti.Parti tak da salah yg salahnya puak2 yg mendokong parti tu.Dln UMNO ramai ngaku ISLAM..tp tak paham apa ISLAM sebenarnya..arak,judi,zina..halal pada mereka..nama je ISLAM.

telepaih bas,,,,pemuda umnoapco songkok tinggi 3suku jengkal,awat perangai hang lagu ni....mak pak hang x ajaq ka...buat malu kompeni...lol

nampak sgt puak2 umngok ni x tau sembahyang...yg tau nk memfitnah org jer kjenye

http://gigitankerengga.blogspot.com/2011/02/milosuam-laporan-berita-di-mstar-hari.html
gi sana..ada ayat sebar yang kome kata yang depan tu bukan imam..dia sembahyang sendiri je..ader ke patut!! tengok betui2..gambor bawah tu ditangkap awal dari yang atas...imam sedang doa diaminkan makmumnya..pas nak abis sembahyang...kalaupun tunggu ler atau jangan ler dok tengah2..sampai jemaah lain ketepi serbasalah tengok power punyer imam kat belakang. Ngko ingat Nik aziz hormat orang ke? tak cerdik langsung ..ketepi la sikit..?! Jadilah tetamu dengan ikhlas..tak..politik punya fasal abis ilmu2 adap diajarkan pada anak buah..pas ler! orang lain mana boleh tegur selain pas..hehe

2 perkara ja..a) tak tau sembahyang dan hukum hakam sembahyang,or memang tak kenal tikar sembahyang.
b) saja nak tabur fitnah,kalu ini la kesnya,nauzubillahminzalik,dan hamba doakan supaya Allah bagi balasan yang setimpal dgn perbuatan ini.......bro man said...rasanya YDP Agung takkan murka ataua melalut tak tentu pasal,bb rasanya Tuanku tak jahil agama,selain tuanku ni terpelajar.Tuanku Permaisuripun menutup aurat..lagi cantik & glamer!

Inilah UMNO apabila ada kelas pengajian agama tak mau belajar.Apa jamak apa qasar pun tak faham.Sememangnya peratus kebanggangan rakyat dalam Malaysia ni adalah UMNOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

CATATAN SEJARAH...

PADA SEKITAR TAHUN 1999, ADA SATU PERASMIAN MASJID BARU DI KAWASAN JASIN, MELAKA. AGENDA PERASMIAN ADALAH SEPERTI BERIKUT:

PERASMI: YB DATO'XYZ(ADUN BN(UMNO) SEKARANG DAH JADI MENTERI)
MASA PERASMIAN: LEPAS SOLAT ASAR.

Nak dijadikan cerita, sebaik sahaja selesai solat Asar Dato XYZ pun buat solat sunat 2 rakaat.
Aku pun tanya: "Dato' solat apa?".
Jawab Dato' XYZ: "Solat sunat Badiah/Selepas Asar".
Aku tanya lagi: "Boleh ke???".
Jawab Dato' XYZ: Kan semua solat fardu ada solat sunat Badiah/Selepas.

So Kau orang nilai sendiri....
Dah jadi Dato' pun masih jahil....
Ini Kisah sebenar tentang YB Dato' XYZ (Menteri UMNO).

hahahah..mamak padukang..hahaha..bodo nye pemuda penang..syahadah taw x ape?kacang parpu taw la ko..

Milo Suam kira oklah... sebab ada blog member-member siap kata jurugambar pun terlibat 'menfitnah'... sila rujuk fotopages jurugambar tu dulu... siap explain apa yang berlaku sebenarnya...

Tu la cakap,

BODOH!!!! TAK MAKAN DIAJAR PUAK-PUAK umNGOK NIE.
Dah Pemimpin depa pun BODOH! tahap GABAN,
ini kan pulak pencacai, konfirm BODOH tahap langit ketujuh.

-wakleman

Puak UMNO ni.. baik blogger mahupun Lidah Rasmi depa (Utusan) fitnah tak habis-habis.. dah desperate sangat ka?

panggil lh nik aziz bg pjelasanlh..bodoh...

melayu jangan gadoh.
jamak qasar 2 rakaat jer.
sekejap jer.
mungkin dia doa time tok guru habih solat fardu pertama kot.

politik melayu hebat.
tapi mundur.
politik lain slow jer.
tapi senang.

kesimpulannya UMNO mmg dh terdesak, tabur fitnah sane sni, lg cpat diowang bungkus....:D

TAU LA KO SULTAN...TP JANGAN LA JAHIL SGT AMIK SEBIJIK APE ORG KATE..selidik dulu betul2 crita tu......NI SUME BUKTI DAH KUAR ....KANG AP PLAK PERCEPTION ORG RAMAI KAT SULTAN DIORG ?****H SGT KE SULTAN AK NI?.sampai simple trick camni pon bley percaya.....kan dah susah.... nasib baik bodoh ngan jahil bukan penyakit berjangkit...kalu x , abis sume rakyat malaysia kena penyakit ni.....

HOI umno mamak peneng jangan wat malu kami org peneng nanti aku cibai mulut hang.bangan sampai tak boleh nak kongsi mamak pemuda peneng tu.

Orang yang buat fitnah ni tak pernah dengar kuliah kat masjid kot. Kalu jemaah yang pertama sudah selesai sembahyang tak der masalah. Hanya orang yang jahil buat kenyataan macam ni......

tolonglah umat islam sekalian..jika anda x suka kepada alim ulama berdiam diri sudahlah..jganlah sehingga menfitnah mereka..takut2 lah pada hukuman Allah di akhirat nanti..

sultan tidak jadi saksi dua imam tu. sudah tentu disampaikan oleh org2 yg fasik. pengadu domba. solat 2 imam atau 14 imam adalah solat jua. org solat mengadap Tuhan, kalau salah Tuhan yg berhak menilai dan hukum.

yg patut dimurkai ialah tidak solat langung. yg patut direpot pada sultan ialah masjid2 di johor yg didatangi kambing saja, tiada seorg pun songkok tinggi dok solat atau usrah. tanggungjawab ketua agama pastikan rakyat solat, itu lebih besar tugas dan perlu direpot.

susah nk solat kalau songkok tinggi, masa sujud sudah tentu tercampak songkok ke depan.

Eden doakan sapa-sapa yang salah, dia kalahlah kat Merlimau nanti.. amin ya Allah..

mana ada UMNO nak takut hukum Allah, dia taku Anwar dan Nik Aziz je, kalau dia takut Allah rosmah takdenya nak pakai tudung alaa sipu sedut tu, najib pun ambil 1M'sia 1Israil entah berapa Billion dia kasi pada agenci yahudi tu.

skrg mcm ni je aku nampak, kita dah rasa najib terlau sesat kita tumbangkan dia ganti Anwar dan Nik Aziz habis cerita, cuba2lah tray bagi pembangkang pegang M'sia ni, UMNO dah lama sangat.

kita skrg ni tak payah dok harap pada sultan, sultan pun mcm hampeh, tengok perak mcm mana, sultan apa kebendanya nak jadi contoh.

Nik aziz sudab pun meninggalkan kota...semoga yg buat fitnah ini bertaubat


EmoticonEmoticon