Berita Harian persenda bencana menimpa Jepun?

Akhbar media arus perdana Berita Harian memaparkan karikatur mempersenda bencana yang menimpa Negara Jepun. Gambar watak superhero terkenal dari Jepun, Ultraman dilukis oleh kartunis Zoy, sedang melarikan diri dari Tsunami. Dari satu sudut menggambarkan lukisan ini menghina dan menjadikan bencana di Jepun sebagai lawak jenaka.

Namun dari satu sudut lain, kalau kita fikir secara positif mungkin boleh disifatkan sebagai satu bentuk nasihat bahawa, sekuat manapun Superhero ciptaan manusia, tidak akan mampu untuk menewaskan kuasa Allah. Apa pun terpulang kepada anda untuk membuat penilaian.


Apa yang jelas, rakyat jepun sedang bersusah payah, bersedih atas kehilangan harta benda dan keluarga tersayang, namun ada akhbar di Malaysia yang menjadikan bencana yang menimpa negara tersebut sebagai bahan lawak jenaka. Mungkin karikatur ini dipaparkan tidak sesuai pada masanya.

22 Comments

  1. APA PUN TUJUANNYA MEMANG BERITA HARIAN TETAP BIADAB

    ReplyDelete
  2. salam...sy stuju dgn pndapat kedua...usah t'lalu sinikal dlm m'nilai ssuatu...^^

    ReplyDelete
  3. Apalah rasa kita kalau negara kita ditimpa tsunami,pihak jepun melukis karikatur upin&ipin mati dalam longkang,dan hang jebat mati lemas..Tentu marahkan?Jadi jangan mempermainkan kesusahan orang..Ini bukan bahan lawak ye berita harian.

    ReplyDelete
  4. Apalah rasa kita kalau negara kita ditimpa tsunami,pihak jepun melukis karikatur upin&ipin mati dalam longkang,dan hang jebat mati lemas..Tentu marahkan?Jadi jangan mempermainkan kesusahan orang..Ini bukan bahan lawak ye berita harian.

    Aku sokong komen ni.... aku pun nak cakap mcm ni gaklah haha...

    ReplyDelete
  5. hmm..bukan masalah terlalu sinikal..
    tapi ini tentang sensitiviti..
    mereka sedang berduka di sana.. layakkah kita menyindir mereka seperti ini, seakan mereka(rakyat Jepun) terlalu mengagungkan ultraman....
    sepatutnya kita mendoakan keselamatan mereka di sana..bukan menyindir..

    ReplyDelete
  6. sebelum nih artis Fizz fairuzz yg wat lawak pasal otomen n power ranger...

    http://wirajiwa.bumicyber.com/index.php?option=com_content&view=article&id=493%3Afizz-fairuz-ini-biadap-atau-tak-berakal&catid=27%3Aisu-semasa&Itemid=49

    -Amri-

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Bodoh punyer kartunis..
    Mungkin sebab mak bapak ko x mati dlm tsunami ni kot..
    Klau mak bapak ko mati dlm tsunami, aku rasa baru ko tau mana rasanya org yg hilang keluarga sebab tsunami..
    Bodoh ZOY..!!

    ReplyDelete
  9. setuju dengan pendidik.masyarakat kita macam ni lah.kononnya buat tu supaya orang berfikir.kepala hotak dia.dah tau kalau buat tu boleh mewujudkan macam2 pandangan tak baik tapi still buat jugak.jangan buat langsung atau buat sesuatu yang lebih berfaedah.

    kepada Zoy otak sempit.dah2 la jadi kartunis.makin bodoh lu.baik lu jadi pentafsir Al-Quran.

    ReplyDelete
  10. BODOH punya ZOY

    ReplyDelete
  11. Berita Harian kan geng BN...kalau ditanya mana pergi duit mereka ketawa terbahak2 mcm geli hati sangat...kenapa harga minyak naik mereka buat lawak - sebab Fenomena Global...

    ReplyDelete
  12. mmg berita hairan~~

    ReplyDelete
  13. Aku berpendapat sebenarnya mungkin kartunis tersebut nak buat lawak tentang ultraman. Sebab ia adalah salah satu hiburan kanak2 yang kira top. Orang Jepun tak lah bingai sampai nak harap Ultraman kat tv diorg selamatkan diorang. Tue baru Ultraman, yang belambak lagi hiburan diorang bebudak follow tak kira lagi. Bleach lah Naruto lah Once Piece lah memacam lg. Waktu dia tak seswai untuk siarkan menda mcm tue.

    Cuba nanti andai terjadi insiden macam tue kat negara kita n diorang buat Cicak Man mcm karikatur di atas.

    ReplyDelete
  14. one word: rude....ingatla sikit, rakyat kite pon ade kat sane bersusah payah selamatkan diri tsunami, sepatutnye kita tunjukkan rase concern kita bkn mempersendakan diorg mcm ni...

    ReplyDelete
  15. Eeemmrrrhhhhhh.............BonGooKKKKK.......!!!!!

    ReplyDelete
  16. Malaysia masih tidak merasai lagi bencana yg maha hebat ini,jadi jangan fikir kita akan terlepas daripada becana ini,siapa tahu satu hari nanti kita pula akan menghadapinya?...,dan mungkin akan meminta pertolongan Jepun yg penuh pengalaman...Sesungguhya kita perlu bersyukur kepada ALLAH kerna tidak terpilih untuk menghadapinya dan janganlah menunjukkan rasa tidak hormat kita pada yg sedang menghadapi bencana ini,yang merasa segala jenis penderitaan dan penyiksaan.Adakah kita terfikir sebenarnya dari faktor ekonomi Malaysia sudah pasti akan menerima kesannya...

    ReplyDelete
  17. seharunya kita perlu berfikir sebelum melakukan sesuatu yang berkaitan dengan batiniah. lahiriah juga begitu

    ReplyDelete
  18. yelah..orang tgh sedih..bencana alam mane bleh buat main2..ramai mati kot, lebih ramai drpd Acheh dulu..ak pon tak phm la rakyat malaysia nih..ape ke bengap sgt korang nih!!

    ReplyDelete
  19. kartunis x pakai otak...yang tau jilat lbg rektum BN...kan dah satu dunia tengok...mangkok punya zoy...brainless imbecile!

    ReplyDelete
  20. berita hairan akan tetap memelihara tradisi menghairankan pemikiran penduduk msia selama-lamanya

    ReplyDelete
  21. bangang giler punye editor!!!!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan