Saturday

Bumi Sarawak hak milik mutlak Taib Mahmud


Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Taib Mahmud menggila lagi. Kedengaran macam tak masuk akal, tapi inilah yang terjadi. Ketua Menteri yang diketahui umum selama ini merompak harta Sarawak melakukan tindakan seolah-olah bumi Sarawak sebagai hak milik mutlaknya.

Siapa yang dia tak suka dia boleh halau keluar dari Sarawak, siapa yang dia benci dia boleh halang dari masuk ke Sarawak. Ahli Parlimen Subang, R. Sivarasa dihalang daripada memasuki Sarawak hari ini, didakwa atas arahan Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud [Msian Insider].



Kezaliman dilakukan di depan batang hidung rakyat, tapi seperti biasa rakyat Sarawak tidak semua mendapat maklumat sebenar. Rakyat Sarawak akan terus diperbodohkan agar menyokong Barisan Nasional bagi membolehkan Taib Mahmud terus berkuasa dan terus merompak harta rakyat Sarawak.

Taib Mahmud bukan sahaja digeruni oleh rakyat Sarawak, malah Najib pun tak berani sentuh Taib Mahmud walaupun jelas di depan batang hidung Najib bagaimana Taib Mahmud yang sudah memerintah Sarawak selama 30 tahun mengayakan dirinya dan keluarga. Bagaimana Taib Mahmud bermewah mewahan dengan rompakan demi rompakan wang rakyat Sarawak.

Adakah Najib tak nampak semua ini? Adakah Najib tak tahu semua penyelewengan yang dilakukan oleh Taib Mahmud ke atas bumi Sarawak? Najib tahu, tapi dia tak mampu buat apa-apa, dia tak mampu walau sekadar menegur perbuatan Taib Mahmud. Najib takut dengan Taib Mahmud, satu-satunya orang yang akan mengekalkan kuasa Barisan Nasional di Sarawak.

Siapa yang tak tahu Taib Mahmud perompak wang rakyat Sarawak? Kalau tanya khinzir, khinzir pun tahu Taib Mahmud perompak. Masakan Najib tak tahu?

Namun bukan soal keadilan, bukan soal hak rakyat, bukan perihal siapa salah siapa betul, bukan soal kebenaran, tapi ini soal bagaimana nak kekalkan kuasa Barisan Nasional.

RentaP© "Berani tegurlah mau kena lempang Najib dengan Taib Mahmud kah kah kah..."

26 comments

Taib gangster...sapa berani sentuh...jatuh Taib jatuhlah BN kat saner... Najib tak berani amek risiko

apa nak jadi ngan malaysia nie, semua org tau pemimpin skrg zalim tp x brani nk bersuara, kena ade segolongan y berani mengkritik dijalanan, sebab demokrasi skrg sudah lumpuh, AllahuAkhbar!!!

malaikat maut beranie...sabar aje...tak kemana tuhhh..

hahahha
saya plg suka pemetrintahan negewri sarawak..
yg PKR ru suka sibuk2 negeri owng buat apa..
dok lah negeri sendiri../
syabas ketua menteri sarawak..
kekal kan keharmonian rakyat sarawak..
kalau boleh sy nak sarawak macam spore..
p mampus lah PKR..

Tak hairan pun..dgn bini sendiri pun dia takut~

tanpa nama 8:33pm...aku rasa hang ni anjing bn...sarawak 2 ketua menteri punye ke???..patut la sarawak mcm 2 je..dah lama sngat bn perintah..takde maju mane pun...

"org semenanjung ckp"

hehehehe tampa nama 8:33pm...... mak dia org tapi pak asal anjing .
cerita dia waktu mak dia stim anjing pi tutu puki mak dia,tu yang jadi anjin umon tu.


wakil puki mak hang cakap.

saya org srwk...
taib ni memang anjing tanpa bapak...

kita harus berulasan dengan cara berhemah dengan menggunakan ayat-ayat yang sopan dan memandang ke atas dan meletakkan tangan di bahu.. supaya kita berbeza dengan parti politik yang merah itu. kalau kita sendiri tidak ada teladan, sama jelah dengan merah itu.. kita renung-renungkan dan selamat bermal!!..

dh la...jd ckp lembut2 mcmner....ati sakit hidup terimpit..ni bukan pasal parti politik ni pasal orang politik...kaut duit ,rakyat kena tindas aper bendala ni memandang ke atas suma bagai ni..adoi ko ni pun biarla depa ni nk ckp aper pun depa nk lepas marah depa..sbb rakyat malaysia sopan2 la abis hasil kena amik kt orang len...hahaha sbb sopan gak la kena tindas aper la nk sopan pun ada tempat dia

-serabut aku-

jangan gado2......

sarawak maju..hahahahaha...bodo piang...opah belah mak ang maju..kwn ak cakap nak pi sekolah pun 2-3 ari baru smpai...tapi bkn sumanya rakyat saeawak bodo..ada gak yg berakal...terutama yg berhijrah kat kl nie..

"budak kelantan cakap"

gua duduk sana 4 tahun je.praktikal pon dalam pedalaman sana.memang sarawak harmoni.tak banyak pembangunan tapi itu yang buat gua rasa best.kalau pegi bandar,sama serabutnya macam dok kl.bagus jugak pembangunan tak rakus mana.tak terasa.sebab tanah swak besar.

tp yang gua nampak.orang bn swak memang kaya raya.lagi kaya dari orang semenanjung.memang dorang pegi sekolah 2 3 hari baru sampai.tapi susah dorang pon ade tanah berhektar.

taib mahmud memang kuat pengaruh,parti lain susah nak menang.sebab iban dalam hutan pon sokong bn.walaupun sestengah dah islam.haha,sory lari tajuk.saja kongsi.

untung taib mamud jadi tok bathin org sarawak..semua hapy

x lama lg mampos ler tu

assalam semua. setelah membaca komen2 di ats saya sedikit sebanyak tersentuh dan ada juga yang lucu. saya Hafiz merupakan orang Melayu Sarawak yang tulen. adalah molek jika orang Semenanjung Tanah Melayu Datang sendiri ke Sarawak ubutuk mengetahui keadaan negeri kami. Dari Semenanjung anda boleh terus landing ke mana2 bandar besar yang anda suka Kuching (Ibu Negeri ) Sibu, Bintulu dan Miri menggunakan Boeing 777 or 747 MAS OR Air Asia n Fire Flyz.(Kira la berapa buah Air Port Dalam Negeri Sarawak Sahaja n compare dengan negeri di semenanjung yg tak ade air port Negeri Sembilan, Perlis, Perak Dan Melaka). Bila dah landing pilih saja cafe yg anda suka dari starbucks, cofee bean dan restoran tempatan semua ada d airport. Bila tiba di bandar2 tersebut seperti miri dan kuching, pergilah ke shopping complex mana yg anda suka, parkson, boulevard, the spring dan ingin saksikan wayang 3d, wayang biasa, restoran makanan segera hingga ke warung tempatan semua ada. Hotel paling mahal hingga paling murah semua ada di sarawak. Carilah negeri di Malaysia ini yg rakyatnya atau kaum di negeri yg banyak sehingga mencecah 30 kaum dan boleh lepak di rumah, kedai kopi dan menyambut perayaan bersama dan semangat satu malaysia terlalu lama telah tumbuh di Sarawak dan boleh di katakan sebelum merdeka lagi. Dan yg baik juga kaum di Sarawak dapat berkomunikasi di dalam pelbagai bahasa. Dari segi politik juga negeri Sarawak amat stabil kerana di Sarawak tidak mempunyai peraih undi seperti Semenanjung Malaysia. Bukan salah kami juga apabila Promo mengenai Sarawak di dlm tv sering memaparkan org yg tidak berbaju d tepi sungai dan memegang sumpit. Pada pendapat saya itu adalah promo etnik sahaja dan tidak mengambarkan kemodenan dan kemajuan Sarawak. Dari Miri ke Kuching boleh memakan masa sehingga 12 jam dan kami di Sarawak sering menggunakan perkhidmatan Kapal Terbang untuk menyingkatkan waktu perjalanan dan memudahkan.Ada lagi ke yg point Sarawak Mundur.??? orang Sarawak ramai yang bijak pandai tetapi tidak di beri peluang yg luas terutamanya pegawai pangkat tinggi kerana kerajaan persekutuan sering melantik pegawai dari semenanjung tanah Melayu. d Sarawak terdapat Universiti Tempatan Dan Antarabangsa serta kolej yg canggih dari segi prasarana. Dari segi penjannan ekonomi, Petroleum, Gas Asli, Tenaga Hidro, Arang Batu semua da di Sarawak dan Sarawak mampu mewujudkan negara sendiri tetapi kami bersyukur bergabung di dalam Malaysia. satu lagi perkara yg saya tidak puas hati adalah sering menyebut, Produk ini di jual di seluruh Malaysia termasuk SABAH DAN SARAWAK, dan perkara ini termaktub atau di guna pakai di seluruh Malaysia termasuk SABAH DAN SARAWAK. Perlu kah di guna pakai lagi untuk perkataan TERMASUK SABAH DAN SARAWAK?????? Adakah SARAWAK DAN SABAH belum di dalam Malaysia atau adakah MALAYSIA hanya mengambarkan SEMENANJUNG TANAH MELAYU ATAU MALAYA?????????????????????????????? Oklah, saya tak nak komen pjg dan berjela2. Datanglah ke Sarawak dan jgn lah di ungkit mitos yg bodoh2 seperti potong kepala. that's all.

org serawak memang bodoh kalau masih lagi di bawah umno, kerana semua hasil dalam negeri di sapu umno dan kalau mereka masih sokong ternyatalah kebodohan mereka yang ketara itu.

Ini menunjukkan org serwak bukan saja potong kepala tetapi telah mengamalkan potong maruah segala kaum kerana tidak mempertahankan segala hasil dalam negeri di sapu olh umno .


(masih bodoh serawak ini)

untuk pengetahuan pihak tuan, UMNO tidak akan masuk ke Sarawak kerana rakyat sarawak wujud dengan parti bumiputera yg sedia ada.hanya ahli PBB yg kecewa sahaja yg beria ia membawa perjuangan UMNO ke Sarawak. Tapi kami bersyukur tinggal di Negeri Sarawak yg penuh dgn kedamaian.

ehm....normal typical semnjung minded fikir srwak mundur whtsoever..
yg x prnah (ke tam mampu?) nk naik flight pg swak
yg pg skolah 2-3 ari tu..mayb area pedalaman..normal la..even kat Australia and canada pun ad mcm tu
kalo area bnda2...5 minit smpai.xde hal...
srwak makmur..iban , malay cina ngam..xde gado2...
kat sini, india bawak je krete slow..letak tangan kat lua tingkap krete..terus ar ingt ni genster..ape ar minded kolot mcm tu
kat sini...huh....dalam iklan dalam rapid bas je kot org mcm tu..

even ramai x suke BN..tp dpt gak idup makmur2..xde bunoh2...xde gadoh2..bukak je paper utusan, bh..kosmo etc...ade2 je bunoh2...rogol2..bnde tu jadik kat mane?KL, Selangor, JB..Kelantan ade ke kemajuan mcm tu?

MAYBE kemajuan dalam prasarana.infrasturktur...TAPI Pemikiran??
minded macam zaman KUNO..Politik dirty...
renung2 la...

"orang semnjung yg pernah berkhidmat d bumi kenyalang berkata"

Blog fitnah.Pandai ckap Mainstream media fitnah.Tpi dia sendiri pun fitnah.Seperti anjing mengatakan babi kotor.kahkah

saya sebagai anak jati negeri sarawak teringin juga untuk mengulas tentang kemajuan di sarawak.. sarawa merupa negeri yant terkaya di Malaysia..tetapi persoalanya adakah kekayaan itu dapat dinikmati bersama antara pemimpin dan rakyat? Saya tak hairan jika kita pemimpin dapat lebih "kekayaan" tetapi bagai mana rakyat jelata.. yang penting ialah kemudahan asas? bagai mana jalan utama dari Lawas ke Limbang, limbang ke Miri, miri ke kuching? Saya rasa yang terburuk dalam semua negeri di Malaysia? Sekadar menyebut jalan sahaja, Manusia apa yang paling peting ialah keperluan asas, BAGAIMANA KEPERLUAAN ASAS DI SARAWAK? KEMUDAHAN AWAM? ALASAN YANG SELALU DIBERIKAN IALAH KAWASAN SARAWAK SANGAT BESAR, DAH 50 TAHUN MERDEKA.. TAKKAN NAK GUNA ALASAN YANG SAMA....

bila dbc2 penghinaan terhadap kemajuan sarawak terasa plak betapa rendahnya pengetahuan org semenanjung..... dh korang tuw maju sgt bistu knapa miskin sgt nk dtg sarawak...(maju ker kalo dh tket kapal terbang ke sarawak pon x mampu nk beli...) mailah dtg tgk dulu bru ckp..... 8least ktorg ada hutan blh fresh air oksigen.. korang sdut apa... dh ganti oksigen dgn asap kenderaan ker..??? nk bercakap tp x berpengetahuan.... haishhh ksian masih kolot.... ntah hdup zmn apa, ko smp x tau kemajuan yg dh ada kat swk skrg.....

fikz...
korang ni kan..aku xtau ler nak cakap apo... sebaik nye korang dok diam...amik tau hal negeri korang masing2.. kitorang as anak jati Sarawak xkesah.. nak tau x ape hal sarawak x semaju semenanjung?? korang pk la.. kitorang bagi 100 kat persekutuan..rm5 je bg kat sarawak balik.. mane hasil kitorg lau korg yg sedap2 menikmati smwa nye.. toksah nak bgga la korang lau lagi idup makan hasil bumi sarawak... aku suka ape taib jadi kitog nye KM... ade korg dengar masalah entik mcm kat sane? n satu lagi..kepada blogger milo suam.. aku tau ko dari pihak pembangkang..toksalh nk ngada2 crita... buat sakitkan ati je..fitnah xabis2.. PKR xkan menang la kat sarawak.. sure punye....

PKR mungkin xmenang tapi parti pembangkang lain akan menang..hihiiiii...


" anak jati Mukah "

jangan risau.kAK mAH ada.Kak dah berbulu mata tengok bini muda Pak Taib tu.mana ada orang boleh lebih drp dia..KAK iJat yang macam herion hindustan tu pon dah jadi tunggul je skang, suma portfolio kak mah dah amik alih..buatnye abg Jib bercita2 nak amik awek Syria plak. tak ke haru kak maH. MORAL OF THE STORY.. kalau ada yang lebih cantik dan sexy tu..jangan harap la nak dok lama kat tahta..tungguuu..hahaha..NKRA

Uncle aku dato anuar ibrahim cakap..we will never surrender! !!!


EmoticonEmoticon