Mahathir mengaku hanya jadi pak turut semasa menjadi PM


Selama ini ramai rakyat Malaysia mengagumi kepimpinan Tun Mahathir sepanjang beliau menjawat jawatan Perdana Menteri Malaysia paling lama dalam sejarah. Banyak keputusan-keputusan yang dibuat olehnya dilihat sebagai keputusan yang bijak demi kebaikan negara. Namun begitu buku terbaru hasil tulisannya menggambarkan perkara sebaliknya.

Adakah keterlaluan jika dirumuskan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak mempunyai banyak kuasa selama 22 tahun menjadi perdana menteri? Kesimpulan ini mungkin boleh dibuat berasaskan nilai “pengakuan” beliau sendiri dalam buku kisah hidupnya, “A doctor in the house: The memoirs on Tun Dr Mahathir Mohamad”.

Atau, adakah Dr Mahathir berbuat demikian untuk menutup pekung di dada dan menghalalkan segala penyelewengan kuasa, pemborosan dan rasuah dan kronisme yang mewarnai pemerintahan beliau?

Bersandarkan buku “A doctor in the house” dan pengakuan Dr Mahathir sendiri, mantan perdana menteri itu mahu rakyat percaya bahawa bukan keputusan beliau memecat Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abbas pada tahun 1988.

Malah beliau juga tidak bertanggungjawab ke atas penangkapan lebih 100 aktivis masyarakat dan ahli politik di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri menerusi Operasi Lalang pada tahun 1987.

Dalam buku nukilannya, Dr Mahathir meletakkan beban pemecatan Salleh Abas kepada Almarhum Sultan Johor Al-Marhum Sultan Mahmud Iskandar.

Almarhum yang mangkat tahun lalu, kononnya mendesak Dr Mahathir selaku Perdana Menteri ketika itu untuk memecat Salleh.

Gadaikan negara

Selain itu Dr Mahathir, mengikut pengakuannya sendiri, terpaksa akur desakan Ketua Polis Negara Tun Haniff Omar untuk melancarkan Ops Lalang.

Mungkin perlu ditambah kepada pendedahan Dr Mahathir itu adalah tema yang sering dikitar oleh beliau, bahawa bekas timbalannya, Datuk Seri Anwar Ibrahim kononnya “menggadaikan” negara apabila berurusan dengan Tabung Kewangan Antarabangsa atau IMF.

Dr Mahathir mahu rakyat mempercayai bahawa walaupun menjadi perdana menteri dan menteri dalam negeri atau dalam erti kata lain, orang paling berkuasa di Malaysia, beliau tidak mempunyai apa-apa kuasa untuk menegur Anwar mengenai tugas-tugasnya.

Dr Mahathir juga mahu kita mempercayai bahawa beliau tidak sama sekali mengarahkan Petronas menggunakan hasil minyak untuk membeli kapal-kapal tangki bernilai lebih RM1bilion untuk menyelamatkan anaknya Mirzan ketika kemelesetan ekonomi 1997.

Begitu juga dengan keputusan Petronas untuk membiayai projek-projek seperti pembinaan Putrajaya, Lapangan Terbang KLIA dan sebagainya. Semua pelaburan berjumlah lebih RM100 bilion ringgit itu itu adalah berasaskan keputusan dibuat oleh pengurusan Petronas sendiri dan bukan atas kehendak Dr Mahathir.

Jadi rakyat tidak boleh dipersalahkan jika merumuskan Dr Mahathir adalah seorang perdana menteri yang mengaku dirinya sebagai tidak mempunyai kuasa dan hanya mentadbir di bawah telunjuk pihak lain.

Selasa lalu, ketika melancarkan buku itu, Dr Mahathir berkata beliau mengambil masa lapan tahun menulisnya dan menunggu masa sesuai sebelum melancarkan buku itu.

Amat mendukacitakan Almarhum Sultan Mahmud sudah mangkat dan tidak dapat membela diri terhadap tuduhan Mahathir bersabit pemecatan Salleh Abas. Pemecatan beliau bersama lima hakim kanan yang lain masih menjadi detik hitam dalam sejarah perundangan negara.

Dr Mahathir mengelak daripada memikul tanggungjawab mencalar dan menghakis kewibawaan sistem kehakiman negara tetapi sebaliknya menyalahkan seorang sultan yang sudah mangkat.

Dalam kes Anwar, Dr Mahathir mengelak untuk memberi keterangan di mahkamah, tetapi beliau melontarkan fitnah dan tuduhan dan berlindung di bawah payung Umno yang melihat Anwar sebagai musuh politik utamanya.

Mungkin kini sudah sampai masanya pihak Istana menegur Dr Mahathir kerana sifat celuparnya mengheret keluarga diraja Johor semata-mata untuk menghalalkan tindakannya memecat Salleh Abas demi menyelamatkan diri beliau dan Umno pada tahun 1988.

Dan, mungkin sampai masa Dr Mahathir sedar bahawa lebih banyak beliau bercakap, lebih terserlah pembohongannya. [Malaysiakini]

ReJaM© "Dia sendiri gambarkan dia jadi pak turut, siapa tak percaya angkat jari tengah!"

62 Comments

  1. BN dulu kini selamanya bangang10 March 2011 at 13:00

    Secara kasarnya kandungan buku ini terdapat banyak penafian penglibatan dan kesalahan tentang beberapa isu/peristiwa besar Malaysia sepanjang menjadi Perdana Mamak. Buku ini seolah2 buku taubat bg bekas Perdana Mamak ni.Semua bukan salah dia hingga almarhum sultan johor pun disabitkan. Dah dihujung senja, bertaubatlah pada yang Maha Kuasa moga diampunkan segala dosa sbb rakyat tak dpt memaafkan bekas Perdana Mamak.

    ReplyDelete
  2. Semua tidakan yang buruk-buruk, yang telah menaikkan darah rakyat dia kata orang lain buat bukan dia! Senangnya jadi Perdana Menteri... salahkan orang lain je kalau buat salah...

    ReplyDelete
  3. bukan pak turut... tapi jadi hamba kepada wang, kuasa, kedudukan dan kroni!!

    ReplyDelete
  4. menunggu masa yang sesuai untuk dilancarkan ...
    bunyi nya mmg tunggu Almarhum sultan iskandar mangkat & anwar difitnah ...
    agar dua2 mereka x dapat bela diri ...
    bukan cara bela diri La dr.M ...
    cara bacuL ... apa hak ko nk sng2 babitkan sultan aku ???
    mana keLuarga diraja JOHOR ???
    apa lagi , dakwa laaorg tua ni !!!

    ReplyDelete
  5. Aku dah baca sebahagian buku Mahathir tu...
    Aku cukup menyanjungi Tun Mahathir ni selama beliau jd
    PM dulu, tapi tak sangka rupanya banyak keputusan besar yg dia buat
    adalah desakan pihak lain, dan dia hanya mengikut telunjuk
    sebenarnya... sigh...(^_^)

    ReplyDelete
  6. Dia dah mengaku dia tak ada kuasa buat semua tu, dia sebenarnya
    dipaksa oleh pihak lain, jadi sekarang korang dah nampaklah kan?
    Mahathir ni bukannya jahat sangat buat semua keputusan tu....

    Sultan, Ketua Polis, dan orang lain yg mendesak PM tu yang
    jahat, dan itu yang korang patut marah, bukan Tun Mahathir...

    ReplyDelete
  7. Sesiapa yg memiliki buku tersebut, bolehlah dibuat pdf utk sebaran umum.

    Amat membazir jika dibeli kerana kita dan keturunan kita telah banyak menanggung hutang dan masalah dgn sebab penulis buku ini.

    Buku ini bolehlah hamba anggap sebagai wasiat2 terakhir mahatihr sebelum berpindah alam, sebagai usaha membersihkan nama beliau yg sudah amat kotor diketahui umum.

    Mungkin sudah merasa diseru2 oleh alam di bawah sana. beliau berharap dapatlah kiranya makamnya nanti diletak di atas tanah seperti attaturk dgn alasan rakyat tidak tergamak mengebumikannya.

    Satu sifat Mahathir yg perlu dikenali ialah apa yang dia cakap adalah terbalik dgn apa yg dia buat. Putar belit adalah pakaian dan cara hidup dia.

    Semasa pemerintahannya pun sudah ditunjuk sikap ini. Menyalahkan sikap Raja-raja utk membuat road show pindaan perlembagaan, menyalahkan pembaziran pengurusan MARA utk menarik balik biasiswa pelajar, menyalahkan musa hitam atas isu memali, menyalahkan anwar atas isu IMF, memblackoutkan bekalan elektrik untuk memecat Tan Sri Ani Arope, menyalahkan kiamullail atas kelalaian fokus pelajar ipt, menyalahkan Kuli dan hakim atas haramnya umno dan banyak lagi.

    Semuanya bukan salah dia.

    Bantuan IMF yg dibuat anwar adalah kerana pengurusan kewangan IMF akan dipantau. Dan bukan dalam semua perkara akan menggunakan IMF sehingga mereka berkuasa ke atas ekonomi Negara. Malah Negara pernah memdapat bantuan IMF ketika lepas merdeka dulu utk memulakan pembangunan.

    Dan hakikatnya rancangan anwar itu boleh dibatalkan oleh Mahathir selaku PM ketika itu dengan mudah dan tidak perlu dijatuhkan Anwar secara kejam dan haram itu. Disebalik menyalahkan Anwar kerana IMF, dia mohon bantuan bank dunia dan jepun yg tidak dipantau pengurusannya. Senang utk dia guna duit utk bail-out kroni dan anak.

    Maka, kalaulah kesemua kejahatan dan keburukan yg dibuat dizamannya BUKAN dengan kehendak dan kuasa dia, maka kita nak tanya adakah pembangunan yg tak seberapa, kemajuan yg tidak seberapa yg dibangga2kan dizamannya itu, juga DIBUAT OLEH PIHAK LAIN?

    Baiklah Mahathir, kalau bukan anda yg berkuasa buat semua itu, apakah anda memang menjadi alat FREEMASON yg di remote control oleh Illuminati, Zionist Antarabangsa dan konspirasi New World Order yang didalangi Dajjal? Atau memang anda bersekongkol dgn mereka. Hamba kuat merasakan ada kebenarannya.

    Takkan lah org yg sangat kuat membodek Mahathir ketika itu seperti ibrahim ali dan arwah muhamad rahmat yg menguasai semua tindakan anda. Setakat cium tangan saja boleh lah mereka itu.

    ReplyDelete
  8. Baru lisa nak seru nama JAKA dia dah keluar, hehe good JAKA,
    Lisa tau topik ni memang kegemaran JAKA hehe...

    Mahathir nak tunjukkan kononnya dia tak pernah buat silap semasa jadi PM, semua kesilapan adalah silap orang lain, yang baik-baik je dari dia. Orang macam ini pun ada ke?

    ReplyDelete
  9. rakyat malaysia muslim10 March 2011 at 13:34

    yupp..sapa-sapa dah beli mintak tolong share ah dlm blog ni eh...mahal sangat,,,kalau murah cam buku mangga,URTV dll buleh aku beli..hhehehe

    ReplyDelete
  10. wow...aku suke komen jaka...penuh dgn fakta...hehe

    ReplyDelete
  11. hmh....jadi sekali lagi negara malaysia yg tercinta ini korup...di pimpin oleh pemimpin yg lemah yg mana hanya mengikut telunjuk org...ternyata sekali yg pemimpin dok ada la ni memang lembu termasuk sokong Be End

    ReplyDelete
  12. x mnyokong n x membantah...sifat mnusia..buat khilaf...kte x taw situasi sbnr...n kte x brade di tmpt ye...klw tol ye buat fitnah, Allah akn bls...
    cbela brada di tmpt ye..klw skrg kte bley ckp 'klw aq jd PM, aq nk wat 2 n ni..'..tp ble ada dlm situasi yg sbnr..sume 2 tgl jnji2 mnis je...even dlm khdupan kte org biase pon t'jd bnde2 cm2...keep silent n thinking is better than u louder without proof or eventhough its true...
    pepepon ye penah b'jasa...'jgn krn 1 kburukan ssorg kte benci seumur hidup, sdgkn byk kebaikan yg sseorg 2 penah buat'...

    ReplyDelete
  13. sekian saja berita hari ini oleh JAKA..kita kembali ke sri pentas..hahaha..pening o aku dgn Dr.M ni...dulu aku respek giler kat dia walaupun aku xsuka UMNO...tp skang kalau dia mngaku dia buat salah,lagi aku respek kat dia,xperlu tuding jari kat sesaper,dah dia jadi PM pastu dia pergi ikut telunjuk orang lain tu apadekes?ayooo...dia tuding jari kat orang lain lagi buat orang lain xsuka kan UMNO..tp kata2 dia dulu satu jer r boleh pakai,'melayu mudah lupa' skang pun dia buat2 lupa lah sebab dia pun nak jadi melayu..kikikiki

    ReplyDelete
  14. Walaupun Dr. M..sedemikian rupa tetapi saya rasa bersyukur kerana hasil daripada pemerintahannya selama 22 tahun dapat juga saya merasa serba sedikit kebaikannya, namun ada juga keburukannya..so bg sy ambil yg jernih buang yg keruh...apa yg kita perlu buat sekarang adalah membentuk perpaduan dalam kalangan masyarakat malaysia..khususnya bangsa melayu...

    ReplyDelete
  15. keluarga sultan johor nie mmg mcm tuh..sultan mane2 jer la..same jer....tp nk bwt mcm maner. sultan kan lambang kekuasaan org melayu. berdaulat kate nyer. harus la dgr ckp diorg..

    ReplyDelete
  16. Buku ni jadikan aku hilang respect dan kepercayaan kepada Tun, walaupun dulu aku suka dan hormat Tun Mahathir ni. Nampak sangat dia suka menuding jari kepada orang lain bila dia buat salah. Siapa nak percaya dia kena paksa dgn org lain sedangkan masa tu dialah yang paling berkuasa...

    Nampak sangat pembohong.

    ReplyDelete
  17. ehhh?????
    mcm mane pulak PM yg turunkan kuasa sultan ikut cakap sultan pulak????
    pening ak.....

    ReplyDelete
  18. dah termakan nasi kangkang ke sehingga sanggop mngikut kata..

    ReplyDelete
  19. now only Allah knows, but can't call as witness...

    setuju dgn Nicco, sekurang2nya dapat rasa hasil yang baik2 dari pemerintahannya. Malaysia pon dikenali dimata dunia dgn adernya projek2 yang kononnya dikatakan 'boros' cam pembinaan litar F1, KLIA, Putrajaya seme tue...

    agak2 klu Nik Aziz memerintah Malaysia jadi aper ek??? tgok negeri tuan nik sendiri la... rakyat dia pon bnyak merantau negeri org lain cari rezeki sebab kat sana tak dak bnyak peluang pekerjaan.

    klu aku jadi PM pon, dah tentu lah aku tolong kroni2 aku gak.tolong adik beradik sendiri, sedara mara...selain menolong anak bangsa sendiri. korang nie jiwa mulia sgt ker?? anak cucu 'malaikat' kot... cait podah!

    psl anwar aku dh dgr lama dah yg dia ditaja oleh yahudi. yg ckp tue student2 oversea n rakyat yg merantau ke negara luar. tapi saper nak caya?? sebab lakonan dia sebagai org alim. dari ABIM lak tue kan... rupa2nya khabar2 angin yg bertiup sepoi2 dulu, ada benarnya.... klu dah saiful bukhari leh sumpah pegang al-quran, kenapa dia tak nak?? kenapa perlu takot klu tak salah?? kat situ pon dah nmpak 'jelas', tapi ada gak yg masih 'buta hati'.nak wat cam ner.....


    **yg sentiasa mendengar, memerhati dan mencari***

    ReplyDelete
  20. buat Tanpa nama 10 Mac 2011 2:26 PM hanya satu aku nak bagitau kat ko...yg ko tu bebal jek...asyik2 dok pusing ayat yang sama...weh ko ni jenis tak boring ke weh....

    "psl anwar aku dh dgr lama dah yg dia ditaja oleh yahudi"- ko pun dengar kabar angin jek??? apa bukti ko ade bahlul...ni yg dok kat sini siap bagi fakta diulangi FAKTA!!!. bukan dia yg tulis semua tu...tapi mamak mudah lupa ni yg tulis. apahal la aku leh terbalas mamat ni nye statement?? apsal hah!!

    ReplyDelete
  21. sesape yg jadi PM mmg mcm ni kot ek.. pasni PM kita pun bleh ckp camtu jgk.. semua projek2 yg makan 100-200 juta tu bukan keputusan dia, tp desakan dari isteri.. huhuhu

    ReplyDelete
  22. Aku dah naik bosan dan nak termuntah dengar komen bodoh penyokong UMNGOK berulang-ulang "Anwar agen Yahudi", "Anwar tak mahu bersumpah" balik-balik benda yang sama... padahal kalau ko bukak balik blog Milo Suam ni dan di internet dah berulang kali berpuluh malah beratus kali hal tu dijelaskan dan dibincangkan. Tapi penyokong UMNGOK akan terus bertanya dan terus bertanya macam org bangang, bukan macam.... MEMANG BANGANG!

    ReplyDelete
  23. nasib baik sultan johor,anwar dgn hanif omar tak suruh org tua ni mkn taik.. kalau tidak mesi dia ikut jgk... bangang xbertempat... fak off

    ReplyDelete
  24. oi org diatas dah pergi kekelantan ke? kalau nak ngata,dan mengapa kelantan dapat menbangun walaupun ekonominya disekat oleh geng mamak kurti sekor tu dam najis yang ada sekarang ini.

    jadi fikir-fikirkan lah,itupun kalau org di atas aku nie ada akal .

    idup tuan guru dan panjangkan umur tuan guru.

    ReplyDelete
  25. dgr review dari orang lain tak semestinya btol. sbb itu penerimaan dan persepsi org yg membaca dan buat review. senang cerita mcm ni la. pegi la bli sendiri buku tu dan baca. kalau stakat nak convert PDF tu,.. mmg 3rd class minded la org kata. harta intelek bro.. harta intelek.. org melalak melolong hormati harta intelek, korang main convert2 pastu pass.. hahaha.. it reflects your level of thinking mate. da baca nnt buat review balik kat sini. kalau da benci tu, otak susah nak evaluate kebenaran. dgr org punya review, pastu cerita kat org lain.. tambah sana.. tambah sini..
    moral: pegi beli buku sendiri baru buat review. kalau tak paham, carik yg translated version. manusia era zaman antiPPSMI ni mmg slow sikit baca buku bahasa inggeris ni.. tak patriotik sungguh Tun ni. lol

    saya MELO

    ReplyDelete
  26. kalo mahathir ikut kata orang.. jadi saper pulak yg suruh dia pecat anwar..mesti ada dalang lain.. naper mahathir tak dedah semuanya... saper pulak yg paksa mahathir kurangkan kuasa raja2 melayu?????? saper pulak yang paksa mahathir tarik royalti org terengganu sewaktu pas menang dulu...mahathir kena jelaskan untuk membersihkan namanya.. tp jgn pulak nak menunding jari kpd org lain atas kesilapan yang dia buat... byk sgt persoalan yang tidak terjawab....

    -zaki-

    ReplyDelete
  27. mmg bodoh penyokong umngok ne!xde isu lain selain tuduh anwar agen yahudi ngn 'sumpah'!!!mmg bodoh lgi tolol!kata sentiasa mendengar,memerhati dn menncari?oo ye laa..ape yg die dgr,tru TV3,rtm,bc srt kabar meloya,berita hairan..padanlaa!bengong!

    ReplyDelete
  28. aku kerja kat kota bharu.....ok jer,...xsusah pun...??

    ReplyDelete
  29. BN dulu kini selamanya bangang10 March 2011 at 15:46

    @Luffy - biarkan si luncai terjun dgn labunya. Kalau dah bebal sejak azali mcm mana pun tetap tak nmpk kebenaran. Ada malaun yg puji projek besar2 KLIA, Putrajaya, KLCC dsb. Btol mmg kena bersyukur dgn apa yang ada tp matlamat x akan menghalalkan cara. Hakikat sebaliknya adakah mereka tahu bagaiman projek2 tersebut dilaksanakan? x yah byk2 tgk KLCC yg dibangga2kan tinggi didunia. Tanah asal padang lumba kuda dgn kuasa sbg PM masa tu dia jual kpd Ananda Krishnan (astro, maxis, takjong group) dan paksa Petronas beli untuk buat KLCC pada harga melampau. Dan utk pengetahuan semua walaupun namanya Petronas Twin Tower tp bukan 100% milik Petronas dan Petronas masih membayar sewa bulanan kepada pihak tertentu. Jgn terkejut bekas Perdana Mamak ni masih Penaung Petronas.

    ReplyDelete
  30. aku tau sape suruh pecat ANUAR,,,tentu bini nunggai kurti tu,takut bini katakan.

    ReplyDelete
  31. :) gaduh la melayu gaduh :) Islam mmg mengajar untuk bergaduh ? HAA HAA HAA. busuk org yang bersalah, busuk lagi orang yang mengutuk kan?

    ReplyDelete
  32. Tanpa Nama berkata...

    kalau stakat nak convert PDF tu,.. mmg 3rd class minded la org kata. harta intelek bro.. harta intelek.. org melalak melolong hormati harta intelek, korang main convert2 pastu pass.. hahaha.. it reflects your level of thinking mate.

    +++++++

    harta intelek kunuuuunn...harta rakyat? harta negara? boleh pulak dia convert jadi harta anak beranak dan kroni? apa namaaaa??? hihihih

    ReplyDelete
  33. lambatnya MAMPOS cik Det ni, aku dah bosan dah dgn sandiwara dia.. kalau MAMPOS cepat2 kan senang.. sapa tau kot2 Allah swt nak tunjuk jenazah dia jadi macam jenazah kamal attaturk yg dia duk sanjung sokmo..

    sepatutnya dah dihujung usia ni, pelbetulkan kesilapan yg lalu, banyakkan bertaubat & minta maaf kat sape2 yg dia pernah wat zalim dulu.. kesian sungguh cik det ni, rumah kat pergi kubur kata mari sini cepat2.. dia masih lagi nak main tuduh org lain, letak kesilapan dia kat org lain.. cis! binawe punya mahathir..

    memang AHLI NERAKA la dia ni, geram jer rase, kalau ada kat depan aku, aku pelempang jer org tua ni, BENGONGGGG!

    ReplyDelete
  34. lol tanpa nama 10 Mac 2011 4:08 PM.. see.., you dumbness finally justified.
    kalau ko rasa TunM tu salah sekalipun, which i doubt and your are fcking wrong, that doesn't sanction you to commit such pity offence. STEALING INTELLECTUAL PROPERTY. i bet, waktu kat UNI dulu (which again, i doubt) thesis ko penuh dgn tampal2 org punya kerja. sorry la bro. that's a disgraceful attitude you have been growing up with.
    btw, hanya kamu dan rakan2 aje yg heboh sedunia Mahathir rompak harta rakyat. dan Anwar TAK. lol


    MELO

    i feel sorry for your degraded mental capability to think.

    ReplyDelete
  35. Jom sokong ISLAM.. pedulikan mahathir, tak lama lagi 'padam' la dia, tapi ISLAM agama ALLAH, Allah kekal selamanya..

    ReplyDelete
  36. BN dulu kini selamanya bangang10 March 2011 at 17:50

    @Melo - Sudah2la. Ok harta intelek mmg aku respek kau la. Mmg x patut buat cmtu. Tp boleh kau jawab soalan dia yg 1 lg? Harta rakyat yg Tun Mamak kebas cmna? Yang kroni2 lain kebas, komisen kapal selam, PKFZ and the list goes on and on. Kau ni byk sgt baca utusan, tgk rtm dan tv3. Another BN cybertrooper who just finished his/her education from oversea and latest example of brain drain created by BN. All hail BN, pttuuuii.. my foot.

    ReplyDelete
  37. @Tanpa Nama 2:26PM
    **yg sentiasa mendengar, memerhati dan mencari***

    "tgok negeri tuan nik sendiri la... rakyat dia pon bnyak merantau negeri org lain cari rezeki sebab kat sana tak dak bnyak peluang pekerjaan."

    Fakta sebenar:
    Laporan Kadar Pengangguran mengikut negeri di Malaysia untuk suku tahun pertama 2009 mencatatkan bahawa kadar pengangguran di Kelantan ialah yang terendah di Malaysia iaitu sebanyak hanya 2.2%, manakala yang tertinggi ialah di Sabah iaitu 6.1% iaitu ke 14 tertinggi di Malaysia.

    "klu aku jadi PM pon, dah tentu lah aku tolong kroni2 aku gak.tolong adik beradik sendiri, sedara mara...selain menolong anak bangsa sendiri."

    -Ape kau ingat Malaysia ni bapak kau punya.

    kahkahkah... nak tergelak aku baca yg si malaun ni tulis. Meh aku tambah sikit untuk kau.

    - yg sentiasa mendengar *fitnah
    - yg sentiasa memerhati *pompuan gelek sparuh bogel dlm majlis2 tajaan UMNGOK
    - yg sentiasa mencari *salah pembangkang, tapi tak guna otak

    ReplyDelete
  38. KELING PARIAH PUNDEK MAHADIR NII WAJIB DI-HUKUM GANTONG SAMPAI MATI MACAM SADAM HUSIN KERANA TELAH MENGKHIANATI BANGSA MELAYU KETURUNAN UMNO YANG BODOH LAGI BANGANG.

    ReplyDelete
  39. eeee aku nak tanya mamak kurti tu potong ke tidak punai dia,ada sapa2 yang tahu blh tolong beritahu aku ye.

    ReplyDelete
  40. terima kasih Lisa atas sokongan. tahniah kepada yg lain kerana merdeka minda dpd mengagungkan penulis buku 'wasiat terakhir' ini.

    Izinkan hamba membuat kesimpulan mengenai buku ini :

    setelah menulis buku ini tiba2 dia kata bersedia disaman oleh mana2 pihak. inilah kunci sebenar buku ini ditulis. sebagai umpan utk mengalih fokus anwar dalam perjuangan.

    setelah mahkamah semakin karut dan saifool semakin terserlah imej pelacur jantannya, setelah diguna pontianak umi utk menyebar fitnah, ketakutan penulis ini masih belum reda.

    ini mendorong dia utk terpaksa membuka gelanggang semula utk menganggu anwar. membuka jalan mudah2an anwar menyamannya. kalau anwar diam akan dikatakan isi buku itu benar.

    sesungguhnya bagi sesetengah makhluk seperti ini, hanya liang lahad yg dapat merehatkannya daripada melakukan kejahatan di mukabumi.

    usaha menghancurkan anwar dan PR juga akan dikatakan atas arahan pihak lain. dia hanyalah hantu raya kepada tuannya.

    makhluk hantu sangat suka kalau manusia melayannya dan membesarkannya. yg paling dia boring dgn manusia ialah apabila disergah2, kita buat tak tau saja.

    dan yg terbaik utk anwar ialah jgn melayan cabaran makhluk ini. adab menghadapi musuh yg nazak ialah dgn berdiam diri dan melihat saat2nya menghadapi hari penghabisan.

    inilah kesimpulan hamba tentang buku ini yg lebih sesuai diberi nama 'Dalil Kenapa Mahathir Tidak Layak DiSanjungi'.

    Mengenai saranan convert PDF, bagi yg marah hamba minta maaf, mungkin mereka ini keluarga penerbit buku yg ada masyuuk.

    buku tersebut tidak ramai yg berminat membacanya terutama org umno sendiri. dihari penerbitannya, ia sudah layak disimpan di arkib negara....bersama penulisnya sekali.

    ReplyDelete
  41. so sorry mencelah.. setau aku la, kelantan membangun ape.. siape kate kelantan mundur? saya yang bukan org kelate tp duk kat negeri yg d rmpas UMNGOK merase malu bile pg kelate.. dlm org kate Kelate mundur, lg mundur negeri saya.

    ReplyDelete
  42. Yang Korang Pi Beli Buku tu buat apa??? RM100/dia dapat satu buku,dia dah kaya raya,buku pun dia jual tak bagi free,dari muda sampai tua duit,duit,duit,harta,harta,harta,Kain Kapan Esok nak balut dengan duit.Jasa dia pada Negara,Rakyat dah bayar tunai,dari dia sampai anak beranak dia makan tak habis,korang tak cukup duit nak bayar saman pergi beli buku dia,terbang 100/=

    ReplyDelete
  43. sy br selesai membaca buku ini sebentar td... secara jujur nukilan ini mmg byk memberi impak sama ada positif n negatif.. maaf jika ada yg terasa, tp pada sy komen2 diatas hanya menunjukkan kelemahan pihak saudara dan saudari.. ape gunanya memekik, mencaci dan menambah dosa tanpa berfikir dan mengkaji terlebih dahulu..jgn jadi seperti lalang yang mudah dibawa angin..orang lain marah, kita pun nk marah..org lain suka,kita pun suka.. dimana hak kita untuk menentukan seseorang itu ahli neraka?? ataupun ahli syurga? wahai melayu muslim, cukup mulia kah anda utk menentukan ajal seseorg? diharap melayu masa kini lebih celik mindanya dgn ada medium freedom of speech seperti ini.. saya puji fakta yg diberikan oleh jaka, namun ingin sy tegaskan, dlam isu2 yg dikupas,ade terlalu byk fakta lg yang masih saudara tidak ketahui@ ketahui ttpi tidak ditulis.. sy berani bertaruh tentang itu..sy lebih senang bersikap neutral@observer dlm isu politik dimana pemikiran kita akn lebih terbuka tanpa bebanan mana2 agenda.. dan kepada bangsa2 melayu yg lantang mengutuk umno ataupun parti pembangkang,jgn kita menconteng arang ke muka sendiri..sy sarankan byk2 kan lah membaca utk anda lebih bijak apabila mengkritik. bukan sekadar media mainstream, selak2 underground punye skali, masih terlalu byk fakta yg kita tidak tahu... special comment utk buku tun nie, slps membacanya, sy respect cara dan jauhnya tahap pemikiran tun mahathir dalam membuat keputusan yang mana, org sekeliling dizaman pemerintahannya, masih belum mampu to think ouf of the box.. jika ingin ditulis, terlalu byk example yg ingin diberi dan belum tentu semua yg membaca disini mampu mendalaminya.. dalam perbandingn tun mahatir dan d.seri anwar, both of them are born to be a very good speaker..they used to be a friend b4,n conflict between them reflected all things.. kepada semua melayu, cari dan kajilah mengapa conflict in berlaku..sy ulangi, perbanykkan bacaan anda sebelum anda menulis..kerana disinalah punca setiap cacian dan makian yang tidak henti berlaku.. kepda semua pencinta freedom of speech, congratulation..

    -hamba bukan hijau,hamba bukan biru,
    bukan putera keamanan,ataupun jaka yg jitu,
    hanyalah org muda yang cintakan melayu,
    mahu melihat bangsa maju dgn ilmu..

    (orang biasa)

    ReplyDelete
  44. apa nak jadi ngan rang tua nie.....
    tak habih-habih dok kelentong keling.....

    bila nak pi court......banyak songeh pulak

    hangpa caya ke apa yg dia dok merepet neraban nie???....
    lama sangat dok authar keling toh........

    kah kah kah..........

    ReplyDelete
  45. aku rasa la kan,madet buat buku nih semata2 dia nk alihkan kelemahan @ failure semasa dia memerintah dlu ja..dia cuba nk cita yg dia nih baik,dia jd mangsa keadaan(nk kata dia lg truk kna aniaya dari DSAI..caitt poodahhh!!!
    tokwan aku panggel madet nih keling mangkok jamban..aku tnya sbb apa wan,dia jawab "hala,hati dia ngan taik tu sama ja busuk.."
    mintak2 dia nih sempat btaubat..mintak tuhan bg petunjuk kat dia ngan geng2 Umngok yg lain..

    ReplyDelete
  46. WOI YG ANGPA PI BELI BUKU TU WAT APA ? LAGI BAIK PI BUAT KEBAJIKAN DENGAN DUIT TU DARI BELI BUKU TU.

    ReplyDelete
  47. depa beli buku tu nk buat lap mangkok tandas ja..

    ReplyDelete
  48. Tanpa Nama berkata...

    .. ape gunanya memekik, mencaci dan menambah dosa tanpa berfikir dan mengkaji terlebih dahulu.

    hamba bukan hijau,hamba bukan biru,
    bukan putera keamanan,ataupun jaka yg jitu,
    hanyalah org muda yang cintakan melayu,
    mahu melihat bangsa maju dgn ilmu..
    ___________________________________________

    JAKA mengulas :

    kepada tanpa nama di atas, tahniah kerana berjaya membaca buku 'doktor dalam rumah'. apa pun pujian anda kepada penulis adalah hak masing2. komen dan luahan marah dalam bloq seperti ini bukan bermakna menolak total kebaikan yg dibuatnya.

    tp kita perlu bersyukur bahawa rakyat sudah ada yang boleh menilai sesuatu yg bertentangan dgn arus perdana yg mengangungkan penulis berkenaan. setiap individu yg meluahkan kemarahan(bukan merusuh pun) ada sebab masing2.

    apa yg hamba lihat bagi pengkagum mahathir ialah terhadap kemampuan berfikir beliau diluar kotak kebiasaan dan kebijaksanaan beliau berhujah.

    sedangkan kelebihan tersebut tidak memadai bagi seorg pemimpin. mungkin cukup sempurna bagi seorang penjual ubat atau seorg pujangga yg juga mampu berfikir hingga ke kayangan.

    hamba ambil petikan tulisan saudara kerana ada KEYWORDS 'menambah dosa'. ini menandakan anda masih berpaksi dosa dan pahala. kalaulah mahathir juga byk(sikit tak cukup) berpaksikan kepada keyword ini mungkin dia lebih baik diterima rakyat sekarang ini.

    hamba jg mengkagumi kehebatan pemikiran dan ketokohan pemimpin2 dunia tetapi kita jg harus sedar bahawa tokoh2 seperti firaun, abu jahal, hamam, jalut malah iblis sendiri juga adalah tokoh2 hebat jauh lebih hebat dari mahathir. siapa tidak kenal ketokohan iblis, kebijaksanaan yg tidak ada tolok bandingnya. kemampuan berfikir dan bertindak dgn pelan2 operasi yg diluar batas kotak fikiran genius manusia.

    tapi apa guna semua itu kalau di sisi Yang Maha Bijaksana, Maha Mengetahui, Maha Mencipta, Maha Merancang mereka itu menjadi musuh lantaran menggunakan kebijaksaan yg sedikit utk melawan Yang Maha Bijaksana?

    mengikut jalan yg lurus dgn benar lebih utama dari kebijaksaan tetapi suka mencipta jalan2 sendiri.

    kebijaksaan yg tidak berpaksi pada kebenaran akhirnya menjerumus si bijaksana tadi ke lembah paling bodoh dan lekeh. siapa yg memberi ilham kepada rakyat memperlekeh mahathir seperti dlm blog seperti ini? adakah mereka berpakat?

    ingatlah bahawa dalam surah Al Baqarah dirakamkan bahawa pembesar dan pemimpin2 bijaksana sering memperlekeh pengikut kebenaran dengan sindiran,"Apakah kami mahu beriman sepertimana org2 bodoh beriman?".

    saudara, bukankah dlm sejarah kebanyakan penentang Pencipta adalah mereka yg bijaksana? dan mereka yg mengikuti Pencipta seringkali golongan yg dianggap bodoh dan tidak mampu berfikir diluar kotak kebiasaan.

    dan hamba terpaksa menilai mereka yg bijaksana itu dengan kayu ukur Yang Maha Bijaksana.

    Agak2nya apa tulisan mahathir terhadap anwar dalam buku itu? mengapa berkokok dlm buku dan media tetapi takut menghadapi perbicaraan?

    seringkali nafsu boleh membunuh kemuliaan, kebijaksaan dan kehebatan seorg pemimpin hingga terdorong rakyat yg daif mengutuknya.

    kutukan dan luahan marah seperti dlm blog ini lebih baik daripada kata2 lunak penuh hikmat, bijaksana, hebat bicara, tinggi hujah pidatonya, jauh wawasannya .... tetapi PENUH TIPU DAYA...atau tertipu dgn kebijaksanaan yg di anugerah Yang Maha Bijaksana.

    wasalam

    ReplyDelete
  49. NAK TANYA..BUKU NI DLAM BAHASA APA?

    SOULS

    ReplyDelete
  50. Aku suka betul baca hujah2 dari bro JAKA ni.... penuh ilmu. Terima kasih. Kepada souls, buku ni dlm bahasa Inggeris xsilap. Mahathir mana reti tulis dlm bahasa melayum diakan mamak.

    ReplyDelete
  51. Paling senang...FRAMESON YG CONTROL SEGALANYA........FIKIRKAN SENDIRI.DULU..HINGGA KINI>>>

    ReplyDelete
  52. It is so funny when Mahathir himself not a real Malay and how can he stand up for the Malay's. He is real liar and good actor and potray as a good muslim. He have more that USD1 Billion worst of assets in Swissbank!! He is a "Pencuri Bangsa Melayu"

    Anti Mahathir

    ReplyDelete
  53. suruh anwar bersumpah dulu.. baru org boleh percaya...

    ReplyDelete
  54. to anti-mahathir:
    i think you should read mate, and dont over-simplify the facts which he HAS mentioned in his book. btw, what's your problem if he defends the MAlay even he is not a Malay (which i vehemently differ) as u've claimed?.. im sure you, yourself not certain abt your bloodlines, perhaps u may get ur ass-self confused what blood u might inherited. again, what's yourr problem when he defends the Malay. u've got issue then?.. or, u're an envious DAP chauvinist who pukes everytime u see Malays being defended?.. lol..

    about him being a liar (as u claimed)... i wish to reserve my comment. not because im in unison with your baseless accusation, im just being nice not to blister your damaged school.

    lastly, accusing him stockpiling USD 1bil is way too much. are u ok man?.. if you know anyhting abt the said reserves, pls enlighten us. but i do have a strong feeling here, u've got it from ceramah, perhaps blog posting which you urself are not sure where th fuck the premises come from. all of a sudden, u've become so resourceful and you know so much abt the money he has, the asset he possesses.

    if you have any details, evidence or anything relevant to support your SLANDER.. pls.. show us the sources. dont keep it to yourself mate. IF u still believe he HAS such amount in his SWISSBANK, pls help yourself. i have no issue with you. the same thing might happen here, i could say ANWAR is funded by the JEWS, but since im not sure abt the facts, i just reserve it to myself and i never ever publicly make such statement.

    at this point, i would like to take this opportunity to answer saudara JAKA and that BNDULUKINIDANSLEMANYABANGANG-yg-lemah akal:

    im sure this blame-game will never end. kite bercakap pasal benda yang kita tak nampak dan kita rasa kita tahu.. cerita pasal kapal selam.. cerita pasal leader ni, leader tu songlap duit.. we will never know. but everything lies on the faith that we have on leaders of our choice. i dont blv Mahathir would do such thing, and so do you, would never blv anwar involves in a deviant sex fantasy. it depends on us. how we blv and how we could provide evidence to kick the leaders which we hate in the teeth.

    my advice bro, if you wish to accuse, provide evidence to support. citing other blogs which cited other blogs make u look.. u know.. worse than idiot.

    ur call.

    be wise.

    MELO

    ReplyDelete
  55. MELO..entah apa2 ko..dgr sini

    buku tu takde kredibiliti, propaganda mahathir, tiada nilai intelektual...bukan aku kata2...org hebat2 yg kata. mereka dh ramai mula komen buku bodoh tu. buku org gila sakit jiwa sebab byk buat salah tapi nk tunjuk baik.

    ReplyDelete
  56. sape yg kata buku takde kredibiliti?.. org yg mmg tak suka dia ke?.. or academics?..

    i only entertain rebuttal from those he have read the book.

    live your life la bro.

    go read.



    MELO

    ReplyDelete
  57. Tuan Milosuam,

    terima kasih kerana telah menyediakan ruang utk kita semua. tanpa adanya usaha seperti anda ini, tiadalah tempat utk penyokong umno mengenal diri mereka sendiri kerana asyik dimomokkkan dgn slogan 'rakyat bersama kita' oleh pemimpin mereka.

    Terima kasih juga kepada en. MELO kerana menyebut nama hamba yg daif ini dlm tulisan di atas,

    LAGI PERIBAHASA MELAYU

    satu lagi peribahasa melayu yg umno dah lupa sejak berkawan dgn APCO ialah...

    'masuk kandang kerbau menguak, masuk kandang kambing mengembek'...
    'masuk kandang harimau, mengucap byk2, masuk kandang umno menipu memfitnah'. -- yg ini peribahasa hamba.

    Kalau kita masuk rumah org melayu, maka lebih manis menggunakan bahasa melayu. bukan lah hamba rakyat dan penyumbang lain blog ini bodoh sangat dgn bahasa inggeris, cuma adab melayu amat halus mengajar kita peribahasa di atas.

    sedangkan masuk kandang binatang pun adab melayu menyeru mengikut bunyi binatang tersebut, apatah lagi blog melayu seperti ini. bukan apa, takut nanti dikatakan 'IDIOT' pula kerana kurang beradab. betul tak en. MELO?

    BUKU MAHATHIR ADA KREDIBILITI?

    keseluruhan mesej en. MELO hanya berkisar kepada bukti bukti dan bukti setiap pertuduhan terhadap idola beliau iaitu mahathir.

    amat mulia kalau bukti bukti bukti ini diserukan kepada pendakwa kes fitnah liwat II yg sedang 'gila babi' mengada2kan bukti sekarang ini untuk membodohkan rakyat malaysia.

    buku mahathir memang tiada kredibiliti, antara buktinya ialah tuduhan terhadap anwar kununnya terdapat 4 org wanita bertemu mahathir dan mengadu berjumpa anwar utk tujuan sex, 2 org menolak dan 2 org menerima.

    boleh pula 2 wanita itu menolak sedangkan saifool lemah syahwatnya utk menolak perlawaan anwar yg macho itu.

    kalau tuduhan itu ade kredibiliti kenapa mahathir takut menjadi saksi mahkamah? kenapa minta soalan bocor sebelum masuk mahkamah?

    bagi hamba buku ini hanya sebuah diari usang mahathir.

    PR dan ANWAR MESTI FOKUS KEPADA PERJUANGAN.

    ketepikan buku ini kecuali mahathir sendiri membawa mana2 salah laku org lain yg diperkatakan dlm buku ini ke mahkamah. itu pun kalau dia berani lah.

    fokus PR dan kita semua adalah kepada byk lagi isu perjuangan dan musuh politik yg masih selesa duduk dikerusi pemerintahan.

    berilah ruang utk en. MELO dan mahathir berehat.

    hamba syak yg buku ini pun bukan tulisan mahathir atau buah fikiran dia, mahathir hanyalah puppet kepada suatu kuasa hitam tertentu di belakangnya.

    kita tunggu sehingga mahathir menulis pula buku bertajuk 'SAYA BUKAN MAHATHIR'...bagi menafikan buku 'Doktor Dok Rumah' nya ini...hik hik hik

    ...................

    RENUNGAN :

    pesanan hamba sedikit saja di bawah ini:

    Surah Al Baqarah :

    Mereka hendak MENIPU Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya MENIPU diri sendiri sedang mereka TIDAK SEDAR. (QS. 2:9)

    Dalam hati mereka ada PENYAKIT, lalu ditambah Allah penyakitnya; dan bagi mereka siksa yang pedih, disebabkan mereka BERDUSTA. (QS. 2:10)

    Apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang lain telah beriman. Mereka menjawab: "Akan berimankah kami sebagaimana orang-orang BODOH itu telah beriman". Ingatlah, sesungguhnya merekalah orang-orang yang BODOH, tetapi mereka TIDAK TAHU. (QS. 2:13)

    Dua buah Hadis Nabi saw riwayat Muslim :

    Maksudnya:  Bukan daripada golongan hamba org yang mati di mana Allah meminta dia menjaga rakyat dimana pada hari kematiannya sedangkan dia MENIPU rakyatnya melainkan Allah MENGHARAMKAN ke atasnya syurga.

    Maksudnya : Sebaik-baik pemimpin kamu ialah mereka yang kamu cinta dan mereka mencintaimu, mereka sentiasa menghubungi kamu dan kamu sentiasa menghubungi mereka. Dan SEJAHAT-JAHAT PEMIMPIN kamu ialah mereka yang kamu BENCI dan mereka pula MEMBENCIMU, mereka yang kamu KUTUK dan mereka pula MENGUTUK kamu…..


    Wallahualam

    ReplyDelete
  58. amik ko kelo......

    ReplyDelete
  59. Si kitol mahatir tersenyum cam ular sawa kekenyangan...

    doctor in the house??? ha ha..nielah pertama kali ako gelak dlm blog milosuam nie...si kitol ohh si kitol bukankah lebih elok dan mesra kalo guna title 'dukun kitol dari kerala'!

    ohh baru nak sebut nama almarhum sultan mahmod iskhandar yg jadi dipertuan agong waktu tu selama ini kamu puak2 umnok dan b-endlah yg paling kurang ajar dan derhaka pada raja2 melayu, fitnah almarhum yg berkuasa memecat tun saleh abas sedangkan kamu yg si kitol terlebih berlagak dari almarhum sultan...ibarat kata pepatah 'baling batu sembunyi tangan' ur trick doesnt work wahai si kitol..everybody notice it....sekarang jelas ko sudah kena tulahan.. kata2 kamu memakan diri sendiri...kamu jadi nyanyuk kronikal..umpama ko ambil telur tembelang pecah pada muka ko sendiri...ha ha..

    baru nak ngaku ada darah keturunan india selatan si kitol nie..selama nie terpekik nak rak ngaku diri tu melayu..tapi melayu celup rupanya

    darah warisan keturunan selalu ikut sebelah bapa, bukan sebelah emak....mak si kitol wan tempawan tu keturunan kaum 'Sam-Sam'(rujuk pada sejarah kaum Sam-sam di kedah) penduduk siam selatan yg dtg bermastautin di kedah, dikatakan dlm hikayat si kitol nie dia ada kaitan dengan wan mat saman tetapi sebenarnya tiada pertalian darah langsung dengan wan mat saman(rujuk waris asal wan mat saman). Org sam-sam nie asalnya beragama buddha, bila bercampur dengan org2 melayu mereka secara perlahan lahan terikut2 adat melayu tetapi masih berdarah siam sam-sam. Jadi jelas si kitol ialah anak peranakan kerala campur sam-sam dan takder setitik pun darah melayu dlm badan dia.

    ReplyDelete
  60. mahatir xtau n xde kuasa.., paklah tdo n kene tpu, ajib tkut bini...
    hahahahahahahaha......mcm ni pmpin kt mlysia ni....hurmm....

    ReplyDelete
  61. Izin kan mencelah, saya ada sedikit pandangan, setelah di renungkan politik malaysia seperti kiasan ini,
    Parti politik ibarat jalan, pemimpin ibarat sebuah kereta dan kita ni ibarat seperti penumpang kereta tu.. so klu jalan tak bagus banyak lubang kereta senang rosak tp klu jalan da betul tp kereta dah rosak same juga tak boley jalan..penumpang yang jadi mangsa..Apabila penumpang dah marah maka kereta dan jalan la yang kene maki..hahaha..tenkiu itu aje..

    sportrim 17

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan