Saturday

Penganut Kristian minta Najib Tahan Harussani bawah ISA


Berita dipetik daripada laman web [ Malaysia Chronicle ]

Lucu tengok isu ni. Dulu isu Kalimah Allah, punyalah heboh apabila sepatah perkataan nama "Allah" dijadikan isu nasional. Kononnya kerana bimbang orang Islam terpesong akidah, sehinggakan Perdana Menteri pun menyuruh orang-orang Islam berdemonstrasi di jalanraya.

Tapi isu kali ini bukan sahaja sepatah kalimah "Allah" malah lebih dari itu satu buku penuh Bible diterbitkan dalam Bahasa Melayu mengapa tiada lagi demonstrasi macam dulu-dulu? Demonstrasi dulu-dulu tu gimik ajelah ye?

Oh dulu sengaja nak buat kecoh, biar jadi perang antara agama, biar orang Islam dan orang Kristian bergaduh, berbunuh-bunuhan dan bermandi darah supaya boleh istiharkan undang-undang darurat. Lepas darurat, boleh tawan semula negeri-negeri yang kena rampas.

Isu agama, dan isu bangsa dua perkara ini menjadi alat paling ampuh dan berkesan kepada ahli politik untuk mengekalkan kuasa. Satu dunia kalau kita tengok orang bergaduh, berbalah dan berbunuhan kerana dua perkara ini. Pandai mainkan isu ini, maka anda pasti berkuasa.

ReJaM© "Isu rumahtangga, jadi isu kampung, isu kampung jadi isu negara"

87 comments

AKU BIMBANG DENGAN UNGKAPAN ' HANYA KERANA SATU PERKATAAN ' ALLAH','.
HANG SEAKAN MEMPERLEKEH KALIMAH SUCI UMAT ISLAM. JANGAN GHAIRAH TUNJUK LIBERAL SAMPAI TERGELINCIR.

' ALLAH' BUKAN SEKADAR SATU PERKATAAN. KERANANYA MANUSIA SELAMAT, KERANANYA MUHAMMAD S.A.W LAHIR. KERANANYA WUJUD KITA. BERTAUBATLAH, MUDAH MUDAHAN ALLAH TERIMA TAUBAT KITA..

ntah apa2..sume nk senang..ISA..

rakyat x bodoh untuk menilai isu tersepit yg makan tuan ni.. hahaha

Akhirnya isu ini makan tuan...
Sendiri buat isu, sendiri yang kena akibatnya...
tak ada isu buat isu, konon nak jadi hero Orang Islam...
Last-last makan diri...

haaa..camne najib nak handle bende nie?jangan nnti pemimpin PR terjebak bagi pendapat kene putar belit..ishhh

latest entry di blog khalis : kuil kamasutra di india

klu nak dibincang kan sampai taun depan politik ni tidak akan habis,, apa yang orang-orang besar ini inginkan? agak nya mahu perang 3 segi berlaku dalam negara ni kot,,

salam.. ak rasa,, ni ayat asal milosuam 'punyalah heboh apabila sepatah perkataan nama "Allah"

yg si luncai plak buat,, 'HANYA KERANA SATU PERKATAAN ALLAH'
cer cari mne laen nye.. ak ase xde plak word HANYA kt blog ni../
saje nk tokok tmbah kan..hehe.. pndai sgguh mung nih..
mmg klu skali bace org saloh pehe la.. tp bace 10 kali xde mksud gapo2 pom.. ish3.. lg lh truk nk putar belit ayt org..

tanpa org kristian guna kalimah Allah pun sudah ramai org melayu umno tergelincir akidah mrk. tak usahlah harus sani nafikan. yg ramai buang bayi bukan org melayu islam? pemimpin rasuah? isteri org dan suami org berzina?

ALAHAI LUNCAI...Bertaubatlah kamu... kamu tu dah maunafik!!!

Menyampah betoi aku menengok ALAHAI LUNCAI ni... spesis Abu Jahal kot dia ni.

Di sini ada link yg menyatakan kitab Injil bahasa Arab ada kalimah Allah.
http://www.islamic-awareness.org/Quran/Sources/Allah/BibAllah.html

"In the beginning God created the Heaven and the Earth . . . "

[Genesis 1:1 - Arabic transliteration]

"Fee al-badi' khalaqa Allahu as-Samaawaat wa al-Ard . . . "

[Genesis 1:1 - Arabic Bible]

Isu kalimah satu hal, tapi keseluruhan Kitab Injil ditahan, Seolah-olah menunjukkan kelemahan iman umat2 Islam. Cuba fikir baik2, renung baik2..... bila masa umat kristian menuntut hak, mereka melalui mahkamah, undang2. Tapi ada pula umat Islam yg ingin jadi hero dan bertindak secara radikal, sebenarnya sudah menunjukkan betapa sempit pemikiran individu tersebut.
Huh.... kitab Injil terjemahan melayu Indonesia dah bertahun-tahun digunakan di Sabah Sarawak. Ini pun sebelum merdeka, tapi tak luntur juga iman umat 2 Islam di Sabah Sarawak. Kerana mereka faham dan saling mengerti dan ada yg berkahwin campur, dan salah satu pasangan memeluk Islam. Namun sifat kekeluargaan, dan tetap sayang keluarga ini memungkinkan perpaduan. Tapi siapa yg rosakkan??????? Hero yg ingin dipandang tinggi di mata umat Islam yg lain... ??? Jangan pula nak tegakkan syiar Islam tapi sebaliknya menempah dosa. Dan, itu di anggap Jihad pula. Berjihah lah dengan akal budi. Sedih melihat situasi yg aman boleh tergugat kerana isu2 ini.......

klu tiang agama kukuh,iman teguh,kitab apa pun klu diterjemah dalam bahasa melayu,xde apa pun yg nak ditakutkan.mungkin boleh memberi manfaat kepada kita utk mengembangkan ilmu pengetahuan.Bukannya org kristian xterjemah Al-Quran dlm bahasa diorang.Kenapa takut sgt?da xboleh pikir mana yg benar mana yg salah?

"Penganut Kristian minta Najib Tahan Harussani bawah ISA'

Inilah tanda2 yang tidak menarik akan berlaku di Malaysia nanti...Isu yang dicipta sangat tepat masanya dan ketika hampir PRU Sarawak...
Tunggulah apa pula jawapan dari geng2 songkok tinggi nanti...
Jika PRK di Tenang Johor isu salam telah dimainkan oleh MCA dan disambut pula oleh UMNO tanpa segan silu...Kini di Sarawak isu Bible pula yang dimainkan oleh pihak Gereja....Pemimpin UMNO benar2 tersepit sekarang akibat politik sekular mereka...

UMNO, UMNO, akhirnya terkulai jua dengan orang kafir!...O hanya berani dengan orang PAS.

biasa la nak pilihan raya kt serawak 2, kene la lulus sebab ramai pengundi serawak yang beragama kristian dan xtahu baca bible dalam bahsa b.i... injil bukan bibel, injil ialah wahyu dari Allah, bibel n ditulis oleh orang kristian

politik mengatasi segala2nya.... gila...

'injil bukan bibel, injil ialah wahyu dari Allah, bibel n ditulis oleh orang kristian'

Tahu juga ekk..Allah yang ada kat bibel tu bukan tuhan nko! Yang kat Injil tu betul lah Allah.

Logiknya Allah itu tuhan segala makhlok dan benda baru. Tetapi bila kita menggunakan nama Allah untuk bershahadah kita sebut nama itu; tuhan yang satu itu. Tuhan yang memberi pembalasan pada setiap yang kita lakukan.

Tuhan tu satu je..mana ada Tuhan kristian,Tuhan hindu,Tuhan buddha..sebagai islam kena akui bahawa Tuhan itu satu je iaitu Allah..

to muslim
in sarawak/sabah, bible was in malay letter in about 100 years ago. why raised the issue now?

PAS/UMNO/DAP worshipper, please dont bring your politic in sarawak/sabah, and we dont want those in peninsular to preach us whats right or wrong when you dont even read 20 points agreement before sarawak/sabah becomes part of malaysia

allah is god in arabic language
and you wanted to claim the 'allah' word?
fine, go ahead.
Please dont even use the word 'god' and 'lord' in the future as we claim it the same way you guys does

oh
jadi nko kata orang kafir2 tu bertuhankan yang orang Islam sembahtu? Apasal depa tak ngucap.tak sembahyang, puasa macam kita?
Kamu tengok macam tuhan tengok kamu ke! Cuba kamu tengok macammana kamu tengok tuhan lak!

Entah lah. Bagi aku sebagai orang islam tuhan tu satu jer yaitu Allah.Yang menurunkan Islam melalui wahyu dan disempurnakan oleh N.Mohammad SAW.
Bagi mereka yang bukan Islam, yang mereka kata/sembah tu bukan Allah yang kita sembah tu, mereka merapu sahaja ikut otak pemimpin dan ide depa.Depa mana der pahala/dosa selain nerakanjer di sisisi Allah.

Allah hanya untuk Islam sahaja.

you know what is the different between god/allah/tuhan?

allah is arabic word for god
tuhan is malay word for god
god is english word for god

does the cristian try to interpret their god as the same god muslim worship so far?

NO

what they argued is the word 'allah' only, and they didnt have any issue with bible in malay language in past 100 years, so why does peninsularian making ruckus about it?

in arabic world they didnt have issue with bible in arabic language and with the word "allah' engraved into the scripture. are malaysian muslim are more pious than arab themselves?

in islam does the word "allah" is included in 99 names of god? what does the word 'allah' signifies then? or word 'allah' has more than one meaning behind it?

even your ulamak gave us a green light, dont tell me you guys are better than the ulamak himselves. if you do, i have no qualms then

kalau cetek hal agama..tanpa sedikit pun kenal dgn allah..tak payah bicara tentangnya..kalau rujuk kpd alquran..diantara firmannya maksudnya allah itu tuhan sekelian alam...jadi maksudnya disini setiap yg ada dialam ini adalah dibawah kekuasaanya..termasuklah yg bukan islam..kalau terlintas dihati mengatakan ada tuhan selain allah..maka syiriklah jadinya..kalau kamu tamak nak rebut allah..kamu adalah yg terbaik..justeru itu jadikan lah kamu kekasihnya...nescaya kamu akan kenal dgn allah...muhammad adalah kekasih allah...

so you know allah better than us?
tell me what allah looks like then?

and you know religion better than your ulamak? is like how you claimed that youre better then Einstein himself, when you barely pass your SPM

there is malay word for fools like you "bangang"

to muslim

yes our faith may be different
but please, as much as you want us to respect your religion, please respect our religion also

to opposition
please dont make more enemy than you already have. we dont really favor umno, but if people like you guys threaten to change what had been promised, be it pas/pkr/dap, you wint get a least support.
mark my word

bg aku, Islam agama aku, Allah tuhan aku.
Allah juga tuhan dan pencipta sekelian alam.

Ajaran nabi muhammad yg diutuskn olh Allah adalah ajaran yg paling benar dan telah pon di janjikn syurga jika kita benar2 percaya dan melakukannya (beribadat).
sekiranya ade benda lain yg sesorg tu sembah selain Allah, dan tidak mengakui ajaran nabi muhammad itu ajaran yg benar, maka syirik la org itu...

yea2..sum ppl say perkataan Allah tu dr bahasa arab blablabla
well kalo nak pkai sgt, go on, pkai la.
tp keimanan kite tu yg penting.
kalo kite gune perkataan allah, tp x beriman dengan nya dan rasul nya pon buat ape kn?
sekadar boleh gune je la. no point.


so umat islam, jgn takut, yg penting kite semat dlm hati kita siapa tuhan kita, kepada siapa kite beriman, dan siapa rasul kita.
insyaallah kite selamat.

jgn sebab ni kite nk bermusuh sesama manusia.
ingat janji syaitan yg akan sentiasa menyesat kn kita sampai kiamat.

Aishah~

the truth is :

ALLAH is not Arabic word for god
tuhan is malay word for god
god is english word for god

the Arabic word for god is "rob".

Allah is the only and the actual god for human being for the whole universe!

Allah is the "rob", "god" and "tuhan"!

-Muslims men

richard sabang:
1. maaf klu nko terasa berkongsi perkataan Allah sesama agama di Malaysia satu perkara bermasalah .
2. Dari segi bahasa tiada apa yang aku pertikaikan.
3. Dari segi fahaman penganut ada pelbagai perkiraan yang jika nko samakan fahaman kedua agama ni atau tidak menghormati pandangan setiap agama tu memang akan jadi perselisihan.
4.Aku bercakap mengikut kefahamanan aku kepada agama aku k. Ini tidak bermakna aku tidak menghormati agama nko.Nko bebas aku tak kacau pun.
5.Aku orang Malaysia menyanjung Bahasa Malaysia dan Agama Islam adalah resmi kita Berketuakan Orang Islam untuk urusan agama kami.Selain tu kita sama anak bumi yang ada keistimewaan.
6.Perkara 5. sangat relevan 'Allah' diangkat sebagai nama khas bagi Tuhan sekelian Alam untuk orang Islam di Malaysia. Perkara 5. juga memudahkan agama lain membezakan tuhan mereka dari segi maksud kepercayaan mereka bila menggunakan bahasa yang sama.Tidak menjadi apa-apa masaalah bukan. Islam pun tidak menjadi masalaah kalau Allah itu ditukar kepada yang lain. Namun perkataan Allah amat sinonim dengan melayu.
7.Apakah ini menyebabkan perkataan Allah itu menjadi rebutan? Sememangnya ia akan menjadi rebutan andai kita antara agama tidak mahu menyelesaikanya dari awal dalam kontek Malaysia.
8. Aku berkeyakinan tuhan Islam berbeza dari tuhan agama lain bukan kerana kejadianya atau sifatnya, tetapi dari apa yang kita terimanya daripadaNya.Tuhan Kristian seperti yang nko tanggap.Berbeza sekali dengan apa yang Islam ada.
Kebodohan kita bukan kerana erti bahasa, tetapi tidak mahu harmoni berugama. Islam sendiri telah mengajar umatnya hidup harmoni namun dari segi agama kita masing-masing ada agama kita. Kami dengan agama kami dan nko dengan agama nko.

ini sekadar pendapat aku.wallaaahualam Ano11.53 12.35

agree!

Allah is the "rob", "god" and "tuhan"!
so..only muslim deserve to use the word Allah as their god/rob/tuhan.
cos only muslim believe in Allah.

simple rite?

-muslim girl

@muslim girl
there are more than 1 word for god in arabic
it can be rob
while it also can be 'allah'

same like english word for 'right'
it can be a diretion, and it can becomes confirmation.

the world doesnt only revolve around your country language

be mindful to others

@aisyah

yea2..sum ppl say perkataan Allah tu dr bahasa arab blablabla
well kalo nak pkai sgt, go on, pkai la.
tp keimanan kite tu yg penting.
kalo kite gune perkataan allah, tp x beriman dengan nya dan rasul nya pon buat ape kn?
sekadar boleh gune je la. no point.

i dont care about your keimanan or your rasul
what we concern is the usage of allah word

but since you said "well kalo nak pkai sgt, go on, pkai la."

i stop reading until that

Tok Tuan, Pekan, Pahang delete 20 March 2011 at 02:25

Haah...YAB nak jawab apa? Kalau tak tahu nak beri jawapan boleh tanya saya, jangan tanya YB Nazri.

like aisyah said just now,
kalau nak pakai sangat word Allah tu pakai la. go on.
yang penting keimanan tu.
I believe in Allah...who created every single thing in this world including the non-believer of Muhammad =)

-muslim girl

@ anon 2.02

here some of the 20 point agreement before borneo combine with peninsular

Point 1: Religion

While there was no objection to Islam being the national religion of Malaysia there should be no State religion in North Borneo, and the provisions relating to Islam in the present Constitution of Malaya should not apply to North Borneo

IT WAS IN THE AGREEMENT

i dont care what your religion taught you,

but the muslim arab didnt have any problem with christian using 'allah' as god

why muslim in malaysia make a fuss?

and its not me having problem with 'allah' word. its your people and your religion having problem with us

the muslim in sarawak and sabah didnt have any issue, but it becomes otherwise in peninsular

@richard

correct - there are more than 1 word for god in Arabic as you said.

but, the meaning every each word is differ. so, what the difference? take and read the Quran deeply with translation, and you may know the difference.

i think - the best word for bible to use word "god" is rob rather than Allah. If Christian believe Allah as the only single god, go on.

-Muslims men

@muslim girl

who was the one raised the issue of 'allah' word or bible in bahasa if it wasnt muslim themselves?

yes we want to use 'allah' word and make it in bahasa?

you guys had any problem?

later see, whose religion raised this issue for his political benefit

@muslim men


why dont you used the meaning of 'allah' as what quran defined it as

while christian used the other meaning of 'allah' as what bible best defined it as

jadi di sini pengunaan tu lg penting dari keimanan?
jadi salah kalau sy ckp 'nak pkai sgt, pkai lah!'?
bagi anda itu hanyalah satu perkataan yang boleh di tafsir kn secara berlainan kn?
so, go on la.

yea..u 'stop' reading but u actually read my whole post.

Aisyah~

you keimanan can go into gutter for all i care
nope, i really stop until there

your derogatory comment didnt worth dor me to take notice at miss aisyah

the meaning every each word is differ. so, what the difference? take and read the Quran deeply with translation, and you may know the difference.

yes you will get to know the different more if you read bible in bahasa melayu

i urge malays to read bible

haha u really hv no respect to others n u not willing to hear any opinion at all. org mcm ni di nama kan bodoh sombong. so i better x layan jenis org mcm u.

as u said
"yes our faith may be different
but please, as much as you want us to respect your religion, please respect our religion also"

konon~ diri sendiri pon susah nk terima pendapat org.
haha kesian sungguh~

U know who i am, richard~

so i have to accept your opinion no matter how the opinion abuse my right

ok i want you to hear my opinion, and accept it
"muslim like you must convert into christian "

so can you accept my opinion now?

ricard sabang
Kepentingan/keuntungan politik telah merosak suasana hampir 100 tahun disabah/serawak!Seakan mengancam 1/20 perkara perjanjian yang dimaktub!
Atau mungkin nko terima ini evolusi tak? Aku terbuka jika ia berjalan dengan kewaajaran yang adil.

Apapun terdapat manusia-manusia yang bersifat virus perosak meletakkan isu ini sebagai landasanya perjuangan mereka yang jauh untuk keharmonian sesama..

Sebagai seorang Islam, melihat perkataan 'Allah' diterima pakai disemenanjung dan seterusnya terjemahan bible untuk disebar tanpa kawalan keperluaan, dianggap satu ancaman kepada Islam. Agama lain perlu memahami besarnya tanggungjawab orang islam menahan limpahan ini ke semenanjung.

Seperti aku kata perkataan 'Allah' sangat tidak relaven dibiarkan terapong-apong diantara dua agama ini dengan kefahamaan yang berlainan. Kenapa mencari masalah jika penyelesaianya? Aku nak pahala disisi agama aku, nko nak pahala disisi agama nko. Kita bergaduh? Tak logik!!!

when was it malaysia was had its independence? 1957

the bible was in malay language in 1900 and some said it was way in 1800

and it was deemed as threat? and we looking for problem?

let me quote the agreement again so dumbass malay like you could comprehend

Point 1: Religion

While there was no objection to Islam being the national religion of Malaysia there should be no State religion in North Borneo, and the provisions relating to Islam in the present Constitution of Malaya should not apply to North Borneo.

or you can ask your PM to give borneo its independence from malaysia as peninsularian treat us like a threat that muslim should take cover from

you with your religion
while us with our religion

the language isnt the main issue, but the way you treat us as threat is

Terjemahan bible di berbagai bahasa, memang sebelum merdeka lagi. Begitu juga di sabah dan serawak yang digunakan untuk pembelajaran/pengembangan kristian. Tiada mana -mana pihak berkuasa yang menghalang.Merdeka..bla..Malaysia..bla..hinggalah kini berpandukan kepada perlembagaan..bla....nko terasa kristian terikat dengan masaalah-masalah. Secara jujur mengenai masalah memperkembangan kristian kepada orang melayu Islam. Disabah/serawak walau menerima Islam sebahgai agama resmi tidak pula terikat dengan pentadbiran seperti semenanjung. Penggunaaan Perkataan Allah/terjemahan bible ke bahasa tempatan termasuk melayu dibenarkan untuk keperluan penganutnya. Sekarang telah di politikkan dan semua orang melihat ada sesuatu perlu diselesaikan. Selesaikan penggunaan Perkataan Allah itu! Sebenarnya orang kristian tak perlukan perkataan Allah sebagai lambang tuhan mereka dibanding dari orang Islam. Di semenanjung Malaysia orang melayu islam terjaga agamanya oleh beberapa peruntukan perlembagaan ..bla...yang tak perlu diragui oleh lain-lain dan semangat sejarahnya..bla..

k lah. ngantuk ni..

aku rasa Malaysia OK pada nko sebagai rakyatnya yang merdeka macam aku. sambung kalu ada respon esok.

whether christian allowed to use 'allah' word in their bible is not for peasant like you to decide

if ulamak gave their consent, what is there left to argue?

answer me this, why muslim in arab didnt make a fuss when christian over there used arabic language in their bible? and the word 'allah' which is engraved in scripture was accepted in arab. WHY?

why there is a different in treatment with muslim in malaysia and arab? are they belong to the same religion? of the same teaching?

the arab knows better when it comes to islam, i hope that muslim in malaysia learn from them. nik aziz is nothing compare to the scholar from arab

ricard sabang
Betul kata awak aku siapa kalau banding dengan ulamak..tetapi di dalam Islam ulama hanya seorang individu dan tidak semua katanya dianggap fatwa yang wajib diikuti secara mandatori.
Di Arab: terima bible terjemahan arab dan penggunaan kata Allah kerana asas islam sememangnya begitu.Pertikaian wajar tidak wajar adalah p erkara pengurusan dan kaedah syaariah semata pada umat islam di malaysia.Perkataan 'Allah'lebih sesuai di gajetkan untuk penggunaan orang Islam berkomunikasi tentang tuhanNya.Ia boleh digunakan untuk penganut agama lain sesasama mereka tidak kepada yang Islam.Suatu yang mudah dan amat jernih fenomenanya.
Kelainan Islam yang nko kata (pada Arab dan Malaysia)itu tidak ada sebenarnya. Yang ada penyesuaian. dalam ugama nko,apakata nko lahirkan tanda salib tak ikut tertib kebiasaan, halal tak?
Islam mendatangi sesuatu yang jahilliyah demi kebaikanya sejagat dan nko boleh pelajari di awal kebangkitan Islam dalam bangsa arab.Apa yang nko pelajari di Malaysia masakini,dalam penggunaan perkataan 'Allah'dan rentetanya menunjukkan Islam itu sesuai diguna untuk kebaikkan semua umat. Itupun jika kita sama-sama mahukan kebaikan tersebut.

haiseh..xabes2 ngan isu kalimah Allah nie.Ustaz Asri da bg penerangan kn..agama kte, Islam ade persamaan ngan Kristian.kte faham konsep tuhan kte adalah Allah.begitu juga mereka.cume bezanya mereka mensyirikkan Allah yakni ade tuhan laen selainNya.sbb 2 kte pggil dorg musyrikin.bnde simple jgn rumit2kn.

pemuda tajdid:
benda tu memang sempoi.yang merumitkan nak setel!! biar menang-menang. Nko nak Islam menang? Penganut Kristian dan agama lain pon cam tu. Cuma Islam kita ni memperjuangkan keislaman yang berkekalan, bukan boleh keluar masuk cam tu..sementalah Malaysia ni negara kita bersama, tak leh kah di jadikan infrastruktur nya bagi membina mekanisma yang mantap kearah itu tanpa menggadaikan apa-apa prinsip.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua....

Sebagai manusia yang dijadikan Allah sejak mula hingga kini, cuma satu perkara yang ingin saya nyatakan disini....

Allah adalah pencipta segala yang kita ketahui hari ini, ini telah jelas dinyatakan di dalam Al-Quran, Taurat, Zabur dan juga Injil, maka manusia telah diarahkan untuk beriman kepadaNya.

Jika kita manusia yang dijadikan dari satu iaitu Nabi Allah Adam 'alaihissalam oleh Allah.... maka wajiblah kita beriman kepada Nya (Allah subhanahuwa Ta'ala). Perkataan Allah hanya wujud dan termaktub didalam kitab-kitab yang dinyatakan di atas, selain itu, tiada kitab-kitab agama lain yang menggunakan perkataan Allah. Tiada dalam Bible, tiada dalam kitab Buddha, Hindu, Taoism, Sikh dan sebagainya.

Perkataan Allah yg muncul dlm Al-Quran ialah 2,698, sedangkan dalam kitab-kitab samawi iaitu Taurat, Zabur dan Injil memang terdapat perkataan Allah TETAPI TIDAK di dalam Bible kerana Bible adalah bukan kitab asal Injil yang diturunkan oleh Allah melalui Malaikat Jibril kepada Nabi Allah Isa 'alaihissalam...

Sebaliknya perkataan "Tuhan" adalah bahasa Melayu yang diguna pakai oleh orang Melayu sejak zaman berzaman sebelum kedatangan Islam lagi dan "God" digunakan oleh orang-orang barat bagi menggambarkan kekuasaan yang mereka sembah. Allah hanya SATU sebaliknya Tuhan / God ada banyak seperti yang diperjelaskan dalam Bible - terdiri dari 3 iaitu Father God, Son of God n The Holy Ghosts, dalam agama Taoism, Hindu, Buddha, Greek lagi banyak tuhan-tuhannya.

Islam hanya mengesakan satu iaitu ALLAH SUBHANAHUWA TA'ALA....

Wallahhu'alam

Richard is foolish u know..u think u r understand islam more than us?come on fool..don't make fool yourself. Dok senyap sudah..

obviously you guys dont have a single clue what the issues is

1) usage of word 'allah'
2) bible in bahasa melayu

@manusia
'allah' is god in arabic language

why do yo heard the "99 names of allah"
and yet the word allah doesnt included in those 99?

your 'allah' has 99 names
do you use all 99 names in your prayer?
why you can't spare the word 'allah' to us?
are we allowed to use one of those 99 then?

please read bible and read its translation if you want to know what is deifiniton of 'allah', and we would give you free bible if that helps you to understand.


@Pemuda Tajdid
i dont who the hell ust asri was, bet he no more than just your average joe.it was simple, bible was allowed to use word 'allah' and in bahasa melayu. until it was raised by his muslim poltician benefit

READ THE AGREEMENT. your ustas know nothing of argument, and none of his credential is worth to give a listen to

@ anon 8.31 AM
"Di Arab: terima bible terjemahan arab dan penggunaan kata Allah kerana asas islam sememangnya begitu"

so what you meant is, the fundamental of islam wasnt practiced fully in malaysia, and they neglect what the core of islam had taught just to championing an argument?

thanks for revealing faces those hypocrite hide behind their burqa

@anon 12:43 PM
yes, i dont know islam as much as you do
yet, does that mean that you know christian as much as we do?

what was the issues again? dont derail the topic please

Please stop the debate about religious.No body can win and it was start long2 time ago.The important thing is respect to each other.Full Stop..

TELL THAT TO THOSE POLITICIAN MUSLIM WHOM RAISED THE ISSUES FIRST

'injil bukan bibel, injil ialah wahyu dari Allah, bibel n ditulis oleh orang kristian'

Tahu juga ekk..Allah yang ada kat bibel tu bukan tuhan nko! Yang kat Injil tu betul lah Allah.

Logiknya Allah itu tuhan segala makhlok dan benda baru. Tetapi bila kita menggunakan nama Allah untuk bershahadah kita sebut nama itu; tuhan yang satu itu. Tuhan yang memberi pembalasan pada setiap yang kita lakukan"



penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam dari segi syara’ tiada masalah, tetapi saya turut menghormati perlembagaan dan peruntukannya dalam memberi hak kepada sesiapa untuk mempertahankan pandangannya secara perundangan, tetapi yang pasti saya amat membenci golongan “munafiq” yang berhujah “atas kebenaran” untuk matlamat kebatilan, iaitu mencapai maksud politik sempit, opportunis dan musang berbulu ayam.

"penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam dari segi syara’ tiada masalah"

as much as you hate christian, the rest of the world also hates islam

israel, america, china what else? and there is a reason why the world label muslim as terrorist

you hates us
the world hates you

Islam itu menjaga agamanya dan juga akal manusia. Jika arab kristian mau memahami kristian dengan bahasanya tak jadi hal. Kalau arab kristian memahami tuhannya sebahagai Allah (trinity) pun tidak ada hal. Begitu juga apa yang berlaku pada sejarah dan pendidikan mubaliq kristian kepada bumiputera kristian s/serawak.

Seperti kata; perkara ini telah dipolitikkan dan perlu diselesaikan demi generasi kehadapan.Keadaan pertikaian ini tentunya meuntungkan di pihak nko.Kristian mendapat satu aset untuk mengembangkan kristian di Malaysia.Tetapi nko tahu bukan kepada melayu Islam.Tentu nko mengatakan orang Islam Malaysia tidak gentleman.Itu kerana nko hanya melihat tanggungjawab nko sebagai orang kristian. Nko mesti menyedari ajaran Islam, bagaimana kami berstatus berugama islam selain dari mengucapkan 2 kalimah syahadat itu.Paling mudah kenapa orang melayu di malaysia ini 100% berugama islam.Nko perlu juga membezakan sekiranya kami keluar dari islam hukuman murtad itu sangat besar hukumnya (....nyawa) tidak pada kristian. Nko mesti menghormati agama kami ;betapa daya juang untuk memastikan kelangsungan islam pada diri masyarakat kami. Kenapa nko perlukan aset itu kalau tak bermaksud menyerang?
Tidak tahu samada nko telah menetapkan Islam itu sebagai musuh kamu. Walhal ia adalah kawan kamu dalam soal berugama.Aku sendiri merasa semakin takut pada kesilapan. Apapun pendapat/pendirian aku' soal menggunakan 'Allah'di Malaysia bagi merujuk tuhan yang disembah oleh orang Islam dan kristian akan menjana keburukkan. Ditambah dengan masalah terjemahan bible yang bebas.
1. Orang kristian perlu memahami masalah murtad.
2. orang kristian mesti meanggap/menghormati Islam adalah kawanya selagi semalaysia.
3.Untuk itu perlu memahami betapa perlu nya Allah adalah nama tuhan bagi orang Islam.
4. Islam sama sekali tidak menghalang/memaksa penganut agama kristian/lainya untuk mengamalkan agama mereka.
5. Nko boleh ingatkan kawan islam nko tentang kelakunya seiring dengan agama nya..bukan agama nko..boleh aku senyum?

ini hanya pendapat aku di forum komen ni k

muslim should know whether they preach or nonsense
even muslim are divided into 2 faction sunni, shi'te

and whats more they are divided more when politic make its appearance.

we should respect you?
and why you didnt respect us at the first place?

ALLAH IS NOT MUSLIM GOD'S NAME
ALLAH IN MUSLIM GOD HAS 99 NAMES, AND THE WORD ALLAH WASNT INCLUDED IN 99

ARE YOU STUPID OR RETARD?

"israel, america, china what else? and there is a reason why the world label muslim as terrorist"


habis orang ape yang dok bunuh2 orang, serang sini serang situ... habis negara kene serang, ntah berapa nywa terkorban kanak kanak yang xberdosa jadi mangsa...

why egypt fighting with their leader?
why tunisia people revolting?
why libya wanted to take down their leader?

its because the mentality of muslim is upside down nowadays

the muslim child will grow up becomes terrorist
so eliminate them is the right thing to do

that why we urge muslim in malaysia to read bible so they wont becomes like taliban or alqaeda

Dear Richard,

At first, I was sceptic the whole idea about 'Allah'.. Whether it's about the meaning, theory, or could be just a language. My fiancé a middle eastern man origin Baghdad, really depend on newspaper every single day for his business reference. Things that really strikes him is when the 'Allah' issue raised. He's laughing like hell and said 'it is a form of Language for god sake!'

So Richard, I don't like you actually.. but pain to admit that You Win! yeayyy...

As an additional mark for you.. You just scores below ' CATAT ULASAN' point.3 with 6star rating!! (and it's still pain for me to give you the star.)

thx shazlyn
i do think that most (not all) of those who argued with me had no idea what they argue of, but they felt like they would lose something if the right was in possession of those other than their kind

know muslim know how to pray and recite quran
but only small number know the literal meaning of what they recite about
and very few knew what the exact meaning behind those recitation

muslim should learn more of arabic language. bahasa alone wouldnt sufficient enough for them to survive in this world or hereafter

Dah2..korang jangan bertekak pasal isu agama...
kitab bible mmg dah lame ade dlm bahasa melayu bahkn bukan je bahasa melayu tp semer bahasa... dia bukan di terjemah tapi ditulis semula.. sebabtu xkisah ar, bible setiap negara berbeza2...

So,Sebagai umat islam.. kita mestilah berdakwah dan menjelaskan kelebihan islam pada masyarakat bukan islam.. jangan jadi cam umno suka memperbodohkan rakyat!!so, mari kawan2 kita tgk video ini...

part 2 - http://www.youtube.com/watch?v=6M3ynWnmK40&tracker=False

part 1 -http://www.youtube.com/watch?v=E1DpqxvZtLI&feature=related

part 3 - http://www.youtube.com/watch?v=fNCFyz14BBA&feature=related
___________________
Dr. Zakir Naik - http://www.youtube.com/watch?v=0S_A9ERJWN0&tracker=False


-Amri -

Terima kasih bagi link video diatas.
Maha suci Allah.

Assalamualaikom Wbt...Kepada Yg Kurang Arif Tetang Agama ni Sy Terangkan Serba Sedikit Agar Ade Pencerahan...Dalam Al-Quran Al-Qarim Ade Menyebutkan...Innaddina Indallahi Islam...Maksudnye:Agama Yg Benar Disisi Allah Adelah Islam...Kemudian Ade Juga Disebut...Barakallahulana Walakum Bil Quranil Hakim...Maksudnye:Diberkatilah Keatas Mereka2 Oleh Allah Swt Yg Menjadikan Al-Quran Sebagai Hakim...So Kenape Turun Ayat Ni????...Kerana Seblom Islam...Dah Ade Taurat,Zabur & Injil...Kitab2 Ini Semua Sedah Di Rosakkan Oleh Mereka2 Dgn Mengatakan Perjanjian Baru & Lama...Maka Perkataan Allah Tu Sudah Lama DiGuna Pakai Oleh Penganut2 Yahudi & Nasrani(Kristian)...Ayat2 Yg Tadi Sy Nyatakan Tu Sebagai sebahagian Utk Pencerahan Kepada Rakan2 SeAgama Ku...Untuk Pengukuhan Aqidah Umat Islam Yg Menjadikan Al-Quran Sebagai Hakim...Jika Kite Berada DiNegara2 Arab,Europe,Latin.Africa & Amerika Sekalipun...Mereka Dari Yahudi & Nasrani Akan Berhujah Dgn Nama Allah Swt...Bukan Umat Islam Sahaja...Tetapi Islam Berhujah Dgn Kebenaran Al-Quran Al-Qarim...Wallahu Wa'Alam???...Semoga Sahabat2 Dapat sedikit Pencerahan...InsyaAllah???....

same2..Alhamdulillah...

link video tuh bagus utk pengetahuan org islam n bukan islam..




-Amri -

Richard: 99 nama tu bknnya nama...tp merujuk kepada sifat Allah..dalam bahasa arab ada diebut sebagai 'balaghah', iaitu satu kiasan ( perkataan utk mnyedapkan sbutan)...silalah anda cari apa makna 99 'nama' tu...kalau anda berfikiran spt 'bebal', adakah nama anda pon bebal? tak kan? tu contoh..klau anda seorang yang baik hati, adakah nama anda bertukar jd ' encik baik hati'? adakah tu nama anda? tak kan?


-KSK-

Ape sedang berlaku ini ?? Guna Interlok jatuhkan org India sekarang guna Bible jatuhkan org Christian pulak. bagus la macam ini....1 Malaysia konon. boleh blah la. Pandai bawa konsep tapi tak pandai praktikannya....Apa punya Jib la???

Meriah sungguh respond isu ini.

Ini menandakan umat Malaysia sudah sensitive kepada isu agama dan ada kematangan dalam berfikir, yg masih tertinggal hanyalah penyokong umngok yg masih bergayut tidak mahu keluar dari bontot saifool.

Mereka selesa dok didalamnya dan mengharap perlindungan serta kemenangan daripada lubang syaitan tersebut.

Umno menjauhkan umat dari memahami agama, membiarkan mereka ditahap cukup makan, memomok akan bahaya Negara dirampas org asing. Dengan status itu, mereka sentiasa meraih sokongan umat yang jahil politik dan agama.

Sepatutnya umat telah lama mendalami ilmu dan penghayatan agamanya. Kerana ketika itu isu nama Allah dan membahasa melayukan bible tidak menjadi ketakutan.

Ketuanan melayu yg diperjuang songkok tinggi menghadapi cantasan satu persatu imej kemelayuan islam mereka.

Ini kerana mereka masih yakin perjuangan melayu akan menyelamatkan islam melayu. Mereka sungguh degil maka melayu dan islam mereka tertolak beransur2.

Isu nama Allah dan bible melayu ini sepatutnya menjadi jalan utk da’i merentas sempadan agama. Mereka harus mendekati kristian yg baik. Mereka harus mempromosi Allah dan apa yg org Islam faham mengenai Allah.

Mereka harus mempromosi apa yg Allah janjikan kepada golongan rabun kristian yg keliru antara Allah dan Jesus.

Mereka sepatutnya mempromosi Al Quran bahasa Inggeris kepada umat bukan Islam. Mereka juga sudah bisa menghujah apa kandungan bible melayu dan berdepan dengan ilmiah dengan pendeta kristian.

Umat melayu tidak boleh disorok dan ditakut2kan dgn semua ancaman itu. Umat sepatutnya mampu berani menghadapi semua itu dgn ilmu.

Tapi apa nk buat, umno menjadikan takut itu budaya melayu. Dari kecik takut hantu, kemudian takut polis, takut tok penghulu, takut menteri, takut ISA, takutkan Raja-raja, takut tk makan kalau umno jatuh, takut bangsa asing memerintah, tapi tidak promosi takutkan Allah.

Dan kini takutkan bible bahasa melayu. Percaya lah, kalau buku agama Islam dalam bahasa melayu pun tidak ramai yg membacanya terutama org umno(kalau tidak masakan mereka berQurankan utusan merapu dalam isu agama seperti liwat), maka janganlah dirisau adanya bible bahasa melayu.

tapi perlu difahami, hamba bukan redho tapi memasang sangkar besi kerana takutkan ancaman, bukan sifat org beriman.

wah..ramainya nak tunjuk bijak..

@anon 10:53 PM
is not only balghah, and its not only sifat
99 names of allah refer to both
1) HIS names
2) HIS attributes (sifat)

thats why you see malays put abdul rahman, and he is not allowed to be named just rahman.the word 'abdul' is meant for "slave of"

in islam it is considered shirk (syirik) if you just put his name to one of your offspring, thats why the word "abdul" or "Abd" must be present before the names of allah (rahman). i heard that it is considered as shirk when you equalize allah to his creation or his creation to Him, either by his names or attributes

rahman = Allah
abdul rahman = slaves of Allah

actually the rahman (which is the one of the names of allah) has another meaning which is "the most Gracious"

@Jaka
please read all the post above, dont just uttering nonsense

oo aku rasa ricard sabang lebih konsisten dari pencacai islam PR
terdidik ngan sifat bongkak, angkuh sebab salah kan orang jer..apa jasa dia? Perjuangan sekadar cari salah..lepas tangan..sorak2..orang tak islam bom negeri islam pon sorak...entah apa yang dikehendaki ..sorak..menang sorak..sorak. Seronok gak jadi manusia cam tu hehe termasuk aku skit2.

ok la ricard sabang..orang islam kena macam nko..kena ikut cakap bible baru ok...dalam quran ada sebut tu baru nko puas hati..Yahudi mengkudakan kristian; nko ngaku nko baik gak ? Setengah orang islam pon semacam jer berugama pakai emosi bukan pakai beramal pun. he he sedia kena tembak!!!!!

@11:41 AM
why you no go school?

ricard sabang:
Ke sekolah mana maksud nko?
Aku bahas ni untuk kontek malaysia. Bukan global tu. WOW kalau global aku kena adaptasi ke 'super man'yang amerika ada tu.
Di Malaysia tempat aku lahir dan mati kot.
Peraturan yang ada memadai dan kelihatan adil serta relaven pada semua termasuk semenanjung/s/serawak.Mungkin boleh dibaiki ikut semasa secara baik.
Bila isu ini dah dipolitikkan.Kena diselesaikan. Yang baik ialah kekalkan yang lama. Yang lebih baik perkataan 'Allah' tu gazet terus untuk Islam semalaysia. Terjemahan bible ke b.Malaysia tiada hal jika ikut keperluan penganutnya. Siapa larang orang Islam bacanya. Islam pun boleh baca buku sihir(kalau ada) tapi tak leh sebar dan amal.Cam tu lah
Aku tak paksa nko setuju akunyer pendangan. Biasa jer. Jangan lak nko tunggu pandangan lain lepas aku kesekolah..he he terlambat lak nko.
k

Salam semua..

Broter Richard,harap saudara bersabar dgn karenah pengunjung2 yg beri respon dgn berbagai-bagai jawapan..
Pd sy sebagai seorang Muslim,u r my brother too..

" Richard sabang berkata...

why egypt fighting with their leader?
why tunisia people revolting?
hy libya wanted to take down their leader?

its because the mentality of muslim is upside down nowadays

the muslim child will grow up becomes terrorist
that why we urge muslim in malaysia to read bible so they wont becomes like taliban or alqaeda..

___________________

Amri jawab : - agak2 ar bro klu nak sembang menda bodoh camtu.. rakyat mesir,tunisia n libya wat semer tuh pasal kezaliman,kerakusan n ketamakkn pemimpin yg gila kuasa cam Firaun... pemimpin dilantik oleh rakyat dan dikalangn rakyat...so, kena jaga ar amanah... klu x, berundur ar secara baik...bukan membunuh...

klu nak sebut pengganas...cam israel n amerika tuh.. abis semer nak bunuh waniata,bayi,kank2 perempuan n org tua...

pepun, sila ar tgk video nih dulu... agar pemahaman org bukan islam dan islam faham bahawa kitab bible itu satu kepalsuan yg nyata dan dicipta oleh org2 yg mengikuti hawa nafsu dan syaitan...selamat menonton..


part 2 - http://www.youtube.com/watch?v=6M3ynWnmK40&tracker=False

part 1 -http://www.youtube.com/watch?v=E1DpqxvZtLI&feature=related

part 3 - http://www.youtube.com/watch?v=fNCFyz14BBA&feature=related
___________________
Dr. Zakir Naik - http://www.youtube.com/watch?v=0S_A9ERJWN0&tracker=False


-Amri -

dalam al-quran.. kitab2 terdahulu seperti zabur,taurat dan injil sememangnya wahyu dari Allah swt dan diperakui oleh umat islam..tetapi gologn2 yahudi yg suka mengikut hawa nafsu dan syaitan telah merosakkan kitab tersebut...

so, tiada sebab mesti memperakui injil itu asli kalau dah ditokok tambah dan direkacipta utk memuaskan nafsu manusia...sekian..

Amri-

ssh tul nak pahamkan org bernama richard sabang nih...ok la...aku bg ko nama 'encik bebal' sbb sifat ko yg bebal ssh nk paham ape org nk sampaikan...bleh?


-KSK-

richard sabang..
aku harap kamu tgk video itu dan semoga kamu mendapat hidayah dari Allah swt..


-Amri-

Saudara Richard Sabang.....

Can u please tell us where in your bible stated or mention the word Allah? Not even once..... all u r refering to is The Almighty God, Jesus Christ, Son of God, The Holy Ghost etc......

So when u translate it to Bahasa Melayu, why must u use the word Allah?

4 U RICHARD SABANG..... BETTER CLOSED UR MOUTH...!!! UR MOTHER FATHER FUCKERRRRR....!!!!

Allah SWT menurunkan ke atas
Rasulullah SAW surah al-Ikhlas yang bermaksud: Katakanlah wahai Muhammad
bahawa Allah itu Esa, Allah itu tempat bergantung segala makhluk-Nya, Allah itu
tidak beranak dan tidak diperanakkan dan Allah itu tiada bagi-Nya sekutu”.

"Sudah jelas nama Allah hanya untuk umat Islam sahaja"

Assalamualaikum , sya nak tegaskan disini kepada kamu semua TOLONG jgn masuk campur pada fitnAH yg telah berlaku dimalaysia ini, jangan sekadar sedap mulut saja nak menyalahkan sapa-sapa pun, SAYA nk bgtahu kamu semua 2 BENDA JE, JIKA KAMU SEMUA ISLAM , KAMU PEGANG DUA SAHAJA AL-QURAN N HADITH....FAHAM DUA2 TU,SY RASA KAMU XKN BERCAKP MCMNI, KERNA APABILA KAMU BERCKAP TENTANG ISLAM TANPA MENGIKUT SANDARAN YG BTUL MAKA KAMU AKAN TAU AZAB YG AKAN MENIMPA KITA UMAT ISLAM DI MLAYSIA INI...BANYAKKAN CARI ILMU,,,,JGN CKAP PANDAI SAJER....

semua pun tahu penganut K akan sentiasa memakai rantai salib ke mane2.. korang nak lepas derang pakai kalimah Allah nak tgk ke kalimah Allah tu dibuat rantai dan dibawa ke tandas?

SESIAPA NAK MENGGUNAKAN KALIMAH ALLAH HENDAKLAH MENGAKU BAHAWA TIADA TUHAN YANG BERHAK DISEMBAH MELAINKAN ALLAH DAN NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH

LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASUL ALLAH!
KALAU TAK MENGAKU BENDE NI JANGAN PANDAI2 MENYELEWENGKAN ALLAH DENGAN MELETAKKAN ALLAH DALAM AGAMAMU YANG LARI DARI SIFAT ALLAH!

KALAU KITA BAGI KEBENARAN KAT ORG K MENGGUNAKAN KALIMAH SUCI ALLAH, BERMAKNA KITA DAH MENYEKUTUKAN ALLAH! KENAPA? SBB DLM KRISTIAN ADA KONSEP TRINITY! YANG LARI DAN SUNGGUH BERCANGGAH DARIPADA SIFAT2 ALLAH!

ALLAH ITU SATU, TIDAK BERANAK DAN JUGAK DIPERANAKKAN!

Katakanlah (wahai Muhammad): (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa. (1) Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat. (2) Dia tiada beranak dan Dia pula tidak diperanakkan (3) Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya. / (4) (SURAH AL-IKHLAS)


ANTARA SIFAT2 ALLAH YANG WAJIB DIKETAHUI ADALAH:

Wujud (Ada)
Qidam (Sedia)
Baqa (Kekal)
Mukhalafatuhu lilhawadith (Bersalahan Allah Ta'ala dengan segala yang baharu)
Qiamuhu binafsih (Berdiri-Nya dengan sendiri)
Wahdaniat (Esa Allah Ta'ala pada dzat,pada sifat dan pada perbuatan)
Qudrat (Berkuasa)
Iradat (Berkehendak menentukan)
Ilmu (Mengetahui)
Hayat (Hidup)
Sama' (Mendengar)
Basar (Melihat)
Kalam (Berkata-Kata)
Kaunuhu qaadiran (Keadaan-Nya yang berkuasa)
Kaunuhu muriidan (Keadaan-Nya yang berkehendak menentukan)
Kaunuhu 'aliman (Keadaan-Nya yang mengetahui)
Kaunuhu hayyan (Keadaan-Nya yang hidup)
Kaunuhu sami'an (Keadaan-Nya yang mendengar)
Kaunuhu basiiran (Keadaan-Nya yang melihat)
Kaunuhu mutakalliman (Keadaan-Nya yang berkata-kata)

ZAMAN INJIL SUDAH TAMAT. BEGITU JUGA ZAMAN TAURAT DAN ZABUR. SEKARANG ADALAH ZAMAN AL-QURAN YANG SERBA LENGKAP YANG DIHIMPUNKAN CERITA2 DAN KISAH2 DARI ZAMAN NABI ADAM ALAIHISSALAM KEPADALAH ZAMAN RASUL KITA NABI MUHAMMAD SALLAHUALAIHIWASSALAM. KITA BERIMAN KPD 4 KITAB NI TAPI KITA HANYA MENGGUNAKAN AL-QURAN SEBAGAI PANDUAN!

MAKA, BERHATI-HATILAH DALAM MEMBERI PANDANGAN WAHAI SAHABATKU SEKALIAN. JIKA ANDA MENYETUJUI AKAN PEMBERIAN KEBENARAN MENGGUNAKAN KALIMAH ALLAH, BAWAK LAH BERTAUBAT, MINTA KEAMPUNAN KEPADA ALLAH. SESUNGGUHNYA ALLAH MAHA PENGAMPUN DOSA2 BESAR

WASSALAM


EmoticonEmoticon