Wednesday

Saman Ekor sudah jadi saman fitnah, saman lawak!


Banyak cerita lawak yang timbul akibat dari saman ekor ni. Sebelum ini ada orang yang kena saman tak pakai tali pinggang keleder dengan nombor pendaftaran motorsikal. Bagaimana orang yang hanya memiliki motorsikal boleh disaman atas kesalahan tidak memakai tali pinggang keledar? [Berita Harian]

Ini pula kisah seorang Datuk berumur 85 tahun disaman kerana melebihi had laju dengan menunggang motorsikal 500 cc di Kilometer 6.2 Lebuh Raya Utara Selatan, 30 Julai tahun lalu [Utusan].

Inilah akibatnya apabila saman dikeluarkan tanpa pengesahan dari pemilik kenderaan yang terlibat. Maka saman ekor bertukar menjadi saman fitnah, orang yang tak buat salah pun boleh kena saman. Namun perlaksanaan saman ekor ini sudah menjadi alat bagi kerajaan untuk mendapatkan duit dengan cara mudah dan cepat.

Maka kerana itu kerajaan bertegas tidak mahu memansuhkan Saman Ekor (Sebut saman fitnah) ini. Lebih-lebih lagi banyak duit sudah ditabur untuk membiayai projek-projek segera di 16 PRK sejak 2008 bagi meraih undi Barisan Nasional. Maka mahu tak mahu rakyatlah yang terpaksa menanggung akibatnya.

ReJaM© "Ini bukan Satu Malaysia, tapi SAPU MALAYSIA! Rakyat didungukan Duit diutamakkan"

42 comments

kadang2 nyesal gak aku lahir kat sini..

haha.. teruk da skrg ni..
kalo dah ade kat paper tu
sah2 rkyat msia ni mampu utk baca..
dan fhm keadaan sbnr..
jgn la kena tipu secara terang2 mcm ni..
masa utk kita berubah..dah smpai!

masalahnya masih ramai lagi org2 dungu yang masih percaya kan BN ni.alahai....

hehe.

jadi bahan lawak :D

malaysia dah jadi negara yang telah dijajah semula oleh pengkhianat bangsa dan agama,
bertanya pada diri tuan-tuan merdekakah kita sekarang ini?sehinggakan manusia yang hidup ini menderita dan banyak kerosakkan nilai keislaman.



adi

saya kena 16saman total rm 2300++, 2 daripadanya kena di kubang pasu dan kangar walhal saya tidak pernah kesana, bila kita query, kita kena ambik gambar sendiri di traffik tempat tersebut sedangkan saya di selangor,bila ditanya boleh bayar lambat ke tidak, kita diugut blacklist, sekarang saya terpaksa berhutang dengan bank semata2 membayar saman, saman yang selebihnya memang tidak adil, tiada surat, tidak pernah mendapat kompaun dan tiba2sangkut ketika memperbaharui cukai jalan. sungguh tidak adil! sungguh kejam! anak2terasajuga tempiasnya ayahnya dah pokai awal2 gaji...

bila nak berubah malaysia ni..alahai

ye ele rejam mana ada yang sempurna dalam dunia ni...silap la tu.tapi bape persen je yg silap.kita kena akui la kesilapan..korang ni kalau polis buat sume salah..korang tu betul sgt ke.aku pun bwk kete dah berpuluh tahun tkde pun kena saman.tapi kete sorong haha sama ngan bro rejam tolak sawit...

ayah aku pon kene mcm tu jgk....

kepada sesiapa yg ada saman ekor dan belum bayar.. JGN BAYAR..

http://www.malaysiakini.tv/video/21205/zulhazmi-hanya-mahkamah-boleh-menghukum-pesalah-bukan-kerajaan--.html

aku rasa atok ni mat rempit ...tu yg kena saman ...kapcai dia dah modified kakakakkak lawak tol lah saman ekor ni

salam.... smua asyk mengata polis, macam2.... tp bile susah, polis gak d cari, polis gak tempt untk buat report... saya powm penah gak kene ngn polis, kene ugut masok jail walhal saya x slah apa2... tp saya x salahkan polis sebb itu cara diorang bekerja.... jika nak mengata, tahan,, x tahan jgak, beruasaha sungguh2 smapai berjaya jadi org yg boleh ubah polis yg x btol nie... kurangkan bercakp , byakn guna tenaga 4 kerat dan akal..

shamsul lu cite pe nie...cam sgal je.

shamsul ko mmg layak jadi penyokong UMNGok sbb ko ngok dah kena macm tue pon ko tak rasa dizalimi. kasihan lah ko nih..

rasanyer suma hentam polis pasal menda x elok jer... yg elok x hentam pon.... bukanyer suma yg polis buat kita hentam... tapi kebetulan... bnyk lak benda yg x betul... hahahahahahaha

tapi x per la.. yg main angguk jer tu... teruskan jer la... hahahahahahahaha

Sokong kalau saman ekor dihapuskan....macam nombor ekor jugak...tak telus

hi memang la semua salahkan polis heran la .ko rejam lain kali isu polis tk yah kuarkan.ramai orang tk suka polis rupanya.

Shamsul,.
bukan maksud admin da seluruh rakyat malaysia nak salahkan polis.saya sendiripun respek dengan kerja polis malah bangga dengan kemampuan polis malaysia ni.yg saya dan ramai lagi pertikaikan adalah perlaksanaan saman ftnah ni.bukan polis tu.kita tak boleh didenda selagi bukan mahkamah yang menjatuhkan kesalahan.yang kita pertikaikan jugak, kenapa denda berkenaan saman ni membelakangi mahkamah. siapa yang layak menyenaraihitamkan kita kalau bukan mahkamah.siapa yang layak mengatakan kita bersalah, kalau bukan mahkamah.

pendapat saya, saya amat bersetuju kalau saman ekor ni pihak berkuasa lakukan iaitu 4T: Tembak, Tahan, Tulis kesalahan dan Tandatangan.

-aQu-

siapa kat m'sia ni,yang suka ngan Penguatkuasa???
Tukang Sapu sampahpun Korang marah.
Polis Keluar Saman Korang Marah Sebab Nak Kena Bayar. PBT keluar Saman Korang Marah Sebab Nak Bayar.Kem.Kesihatan Saman Korang Hisap Rokok,pun Korang Marah nak Kena bayar.
Tukang Baiki Jalan Buat Kerja pun korang marah, Sampah Korang Buang,Kena Saman pun Korang Marah.Tukang Sapu Sampahpun Korang Marah.
Polis Buat Kerja Korang Marah,Tak Buat Kerjapun Korang Marah.
Korang Tak Buat Kerja Siapa Nak Marah????

Tanpa Nama 1146PM
Hang Cakap Pandai Nooo... 4T.
Hari ni Last Day Iklan Pengambilan Polis, Hang Mintalah Polis, Lepas Training Hang Pergi Buat 4T hang tuu...

Tanpa Nama 1146PM
Hang Cakap Pandai Nooo... 4T.
Hari ni Last Day Iklan Pengambilan Polis, Hang Mintalah Polis, Lepas Training Hang Pergi Buat 4T hang tuu...

................
saya tak baling sorok tangan.tertera nama saya diakhir tulisan.tidak seperti saudara !!
kenapa dengan pendapat saya.? kat mana kesalahan pendapat tu jika dibandingkan dengan Tembak pastu Pos pastu pakcik yg dalam gambar tu yg terima saman....sistem da ada, tapi perlaksanaannya amat lemah.

-aQu-

Semua adik bradik polis...
Kah... kah... kah... Polis x salah,.. yang salah tukang saman... tukang rasuah... tukang ampu... tukang pukul... dan macam2 tukang lagi laaa..Nanti budak2 pi sekolah naik basikal pun kena pakai topi keledar...x pakai SAMAN naik basikal laju kena SAMAN.. meludah wa..SAMAN.. maki POLIS LAGI LAAA.. WA SAMAN... KERAJAAN X DUIT WOOIIII.. x paham2.. x PAHAM PUN NANTI KENA SAMAN..

dlm kes saman ekor ni, jgn salah kan polis, salahkan bomba atau posmen kot yg jahat buat saman lawak haahahahahahahaha

umno...akai ada ke?

dah kul satu cite saman tk habis2.bro yg tulis ni pun dah tdo..klu blm tdo msti dia jwb...hai bro..

polis pun ade yg bangang dan ade yg baik ler katakn...same juge ko org bangang bahlol pun ade baik pun ade....ikut praturan ....tukar kerajaan BN kpd PR selesaiiiii

kesimpulannya : selagi negara kita diperintah oleh kerajaan sekarang selagi itu wang rakyat akan 'dirompak' dengan pelbgai cara dan alasan, dah ler duit rakyat yg menjadi amanah kerajaan dirembat sewenang2nya, duit rakyat yg ada dgn rakyat pun nak rembat jugak.. saman ekor tu sekadar alasan jer.. hakikatnya mereka UMNGOK memang mahu menjana keuntungan walaupun mereka tau ini sangat2 menyusahkan rakyat..

so, wahai rakyat2 malaysia semua.. masih tak reti2 lagi ker.. mcm2 dah rakyat dah tanggung.. barang mahal, minyak naik.. tak reti2 ker nak TUKAR kerajaan... kita tunggu PR13, kita tukar kerajaan.. kita hapuskan BARISAN NASIONAL APCO LAKNATULLAH..!!!!!

aku cukup meluat kat polis ni sebab dia dah jadi anjing kerajaan dan bukan lagi bekerja untuk amanah rakyat dan kepada penyokong umno suka le sebab mereka adalah manusia yang bodoh tidak memahami demokrasi dan rukun negara,sehingga rela diri di deritai.

kalo dpt mkn sup ekor sedap ar gak..dr dpt saman ekor..

aku tgk byk yg kena saman org2 yg duduk kat ceruk kampung.

maaf la aku bukan nak memandai...anggap je la yg polis ni lembu dan kerajaan ni pengembalanya...kalau selalu pengembala ni dok soh lembu ni pi cari makan tengah jalan...memang tu la yg dia buat...dah lembu nak bt camnakan??(ke ada org terasa bila aku bt kesimpulan camni?). lagi satu pengembala tu memang bodoh dah tau tgh jalan tu bahaya lagi dok soh lembu2 ni cari makan....abih kena la maki dengan pengguna jalan raya yg lain sebab pertama bahaya!! kedua sebab yg tu lembu nak marah pun tak guna sebab dia lembu...nak marah pengembala lak tak leh sebab pengembala takde kat situ tengah minum arak ngan main judi....so apa caranya??? pasti ada jalannya dan harap korang leh fikirla sendiri. moral dari cerita ni ialah kalau dah lembu tu memang lembu so takleh nak tukar jadi org dah....so yg org ni lak(pengembala), tolongla jgn berperangai sama cam lembu. bila panggil dia lembu tau marah lak!! ringkas cerita tukar jek pengembala yg lebih efisien....tu jek.

BN dulu kini selamanya bangang delete 10 March 2011 at 11:10

Mmg bukan suma polis lembu, tp yg lembu2 ni la ibarat nila setitik rosak susu satu jag. Tp yg paling bermasalah polis ni ketua diaorang yg kt atas tu..Igt Musang Hassan? usung tilam ja terus naik pangkat ketua polis negara. Polis bwh kementerian dlm negeri dan menterinya Hisap-puting sepupu Najis. Jd bila sepupu buat salah kenala cover beb (igt kes altantuya?). Bila negara x dk duit apa lg cara sng nk cr, rakyatla sumbernya dan cara yg paling berkesan dgn saman. Hati2 kwn2 diluar sana, akan diperhebatkan roadblock2 dan operasi2 cth slps simpang, koner, slps naik bukit, blkg tol (bg moto), speedtrap blkg tiang dsb

ok tolak tepi polis lembu UMNO ker... jahat ker... concentrate pada kes pakcik ni jer... yg lain... tunggu lain topik...

skrg... kalau ikut kes pakcik ni... polis betul ke x betul...??

polis kan ke lembu...mana dia tau betul ke idak!!??? yg tak betulnya pengembala tu la...

setahu aku skrg klu ada saman ekor, polis akan hantar surat saman tu kerumah+tanya sape yg bwk kenderaan tu..

hahahahaha aku baru dapat saman ekor posmen hantarkan tadi!!!!! wau kaya najis sebab saman aku sedangkan aku kenderaan pun tak ada.

kesian rakyat malaysia.. pemimpin langsung tak cakna ke rakyat, saudara aku buat pinjaman bank semata2 nak bayar saman ekor, mostly dpd saman tu tak logik.. ada ke patut kete dia kena saman kat sabah, sedangkan dia kat terengganu dan kete dia tak pernah sampai sabah pun..

korang taktau ke? dorang tgh kumpul duit utk promosi besar2an PRU-13 aa neh. fast method

ermm..jgn ckp bnyk2...bayar jer saman to....duit x de nk wat PRU13 ni...nk bayar kt balaci2 wat pacak bendera, yg tukang sorak, yang tukang tunjuk bontot..opsss...terlebih sudahhh

sbb tu la saman diskaun dilanjutkan..nk kumpul dana utk PRU13..

Ikutlah macam aku... Balik Kampung No.Depan 1dah Patah,Bila Kena TEMBAK,Nasiblah siapa punya Kereta,yang ada 3 angka.Nak Parking Motor Kat Tepi Jalan,Tengok Motor sebelah dah kena saman belum,kalau dah kena,aku ambil saman diatu,masuk kat bakul motor aku,sampai sekarang satu saman pun tak sampai ngan aku,sebab tu aku tak mau jadi ketua,aku suka menipu,ha ha ha.
Kalau polis saman aku,aku bayar terus tak simpan lama lama,kan tak kena B/L ngan JPJ.

plawok plawok plawok plawok plawok


EmoticonEmoticon