Monday

Berpuluh tahun rakyat Sarawak minta jambatan


Setiap kali pilihanraya negeri Sarawak berlangsung sejak 30 tahun yang lalu isu yang sama dibangkitkan. Rakyat di Tajong Bundong, Kota Samarahan, Penduduk Kampung Tanjung Bundong, Kampung Muara Tuang, Asajaya, Sadong Jaya dan Sebuyau, Kota Samarahan, Sarawak berulang kali telah mendesak agar kerajaan negeri Sarawak dan kerajaan pusat membina sebuah jambatan yang merentangi Sungai Sabang yang hanya seluas 243 Meter di antara Tanjong Bundong, Muara Tuang dengan Asajaya. Isu ini sudah dibangkitkan sejak 30 tahun dulu kepada kerajaan Barisan Nasional.

Perkhidmatan Feri yang berbayar yang telah beroperasi sejak tahun 1979 itu tidak lagi relevan kerana pengguna jalanraya dengan kenderaan bermotor semakin bertambah, saban hari menjadikan jalan tersebut sebagai laluan utama yang menghubungkan Bandaraya Kuching, Kota Samarahan dengan kawasan pedalaman seperti Asajaya, Sadong Jaya, Simunjan dan Sebuyau.

Malah jika air surut, feri tidak dapat beroperasi dan kenderaan seperti kereta, van, bas, lori akan terkandas beberapa jam. Ini bukan perkara kecil, bayangkan ambulan yang sedang di dalam saat kecemasan pun terpaksa menunggu feri datang untuk menyeberangi sungai ini.


Di bawah ini ditunjukkan lokasi sungai yang dimaksudkan [Wikimap]. Sungai ini menjadi jalan penghubung yang sangat penting kepada penduduk setempat yang semakin bertambah bilangannya. Namun demi menyelamatkan perut kroni, kerajaan Negeri di bawah Taib Mahmud sanggup melihat rakyat menderita. Sanggup melihat Ambulan yang dalam kecemasan terpaksa menunggu berjam-jam lamanya untuk menyeberangi sungai tersebut.



Berpuluh tahun berjanji mahu menunaikan permintaan rakyat, namun keadaan masih sama, jambatan masih belum dibina. Adakah anda rakyat Sarawak mahu terus menunggu jambatan yang sudah berpuluh tahun tak kunjung tiba? Terpulang kepada anda. Teruslah menyokong Barisan Nasional sekiranya anda rela untuk terus diperbodohkan.



Taib Mahmud terus kaya dan semakin kaya, malah lebih bahagia dengan bini mudanya. Rakyat bawahan? Agaknya dia pun tak ingat yang dia ada rakyat bawahan yang perlu dibela, yang perlu dikasihani, yang merana setiap hari.

ReJaM© "Apa yang jelas, cukong (kroni) punya pasal, rakyat bawahan dipijak-pijak"

76 comments

mana bukti feri milik kroni BN?

kau ni membohong aje kerja ye

seronok ke membohong?

geng tangan patah ni memang suka membohong kan

Orang Kota Samarahan delete 11 April 2011 at 03:41

Barisan Nasional sudah berjanji utk buat jambatan ni akhir tahun 2009, tapi sampai sekarang janji tinggal janji.

Jambatan Sungai Sadong RM200j dibina akhir 2009

Oleh Micheal Sering
bhnews@bharian.com.my
Projek hubung Simunjan, Asajaya siap dalam tiga tahun

KUCHING: Pembinaan Jambatan Sungai Sadong bernilai lebih RM200 juta bagi menghubungkan kawasan Simunjan dan Asajaya dijangka dapat dimulakan selewat-lewatnya penghujung tahun ini sebelum dijangka siap pada 2012.

Ahli Parlimen Batang Sadong, Nancy Shukri, berkata tender pembinaan jambatan terbabit sudah dikeluarkan dengan proses memindahkan rumah penduduk kampung di sekitar tebing sungai sedang dilakukan.

"Saya dimaklumkan tender pembinaan jambatan berkenaan sudah dikeluarkan dengan kerja memindahkan penduduk sedang dilakukan sebelum kerja pembinaan dapat dimulakan tahun ini juga," katanya selepas merasmikan Kursus Kesedaran Dan Usahawan di sini, semalam.

Nancy berkata, jambatan sepanjang 1.9 kilometer itu dijangka mengambil masa tiga tahun untuk disiapkan dengan ia akan menghubungkan jalan pesisir Samarahan di Asajaya dengan Simunjan sebelum ia kemudian bersambung terus ke Sebuyau, Sebangan dan Gedong.

Jambatan ini akan membolehkan penduduk membawa hasil keluaran mereka ke bandar melalui jalan pesisir Samarahan tanpa perlu beratur menggunakan feri di Sungai Bulu, Asajaya perkhidmatannya dihadkan antara jam 6 pagi hingga 10 malam.

Katanya, kemudahan jalan raya lebih selesa itu penting bagi melancarkan pelaksanaan projek agropolitan di Batang Sadong bertujuan meningkatkan pendapatan penduduk serta membasmi kemiskinan tegar di luar bandar.

"Projek agropolitan di Batang Sadong keseluruhannya menerima peruntukkan RM296.95 juta yang diagihkan secara berperingkat dibawah Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK9) dengan peruntukkan awal berjumlah RM90 juta.

"Peruntukan itu akan digunakan bagi menaik taraf atau menurap jalan raya yang akan menghubungkan Jambatan Sadong ke kawasan sekitar Ensengai, Lubuk Kubur, Lubuk Buntin, Lubuk Benat dan Gedong yang ketika ini masih jalan berbatu," katanya.

Nancy berkata, peruntukkan kerajaan untuk projek agropolitan Batang Sadong selebihnya akan digunakan bagi menyediakan bekalan elektrik, bekalan air, perumahan golongan miskin, membangunkan kawasan perladangan, mewujudkan tempat latihan kemahiran dan tempat berniaga.

Orang Kota Samarahan delete 11 April 2011 at 03:47

Perkhidmatan Feri ini memberikan keuntungan yang besar kepada kroni
Taib Mahmud. Sebilangan besar orang di Kota Samarahan dan kawasan sekitar tahu tentang hal ini. Ramai yang merungut dan melaporkan kepada Aduan Rakyat, namun sehingga kini masih senyap. Tiada berita, tiada cerita. Rakyat hanya mampu menunggu, dan terus menunggu...

hahaha,,sakai PKR..baru ko tau..apasal ko diam..jawap la bodoh..ko ni bongok btol la kan..bodohhhhhhh!

sakai pkr: bile mase pulak cite psl feri ni milik kroni bn ke x. skrg ni org cite psl jmbtn kerajaan x buat. katenye rakyat didahulukan... tp nmpknye mcm perut sendiri didahulukan.... len kali bace betul2 sblm komen.

jnji jak lebih bn ni haram jaddah

bn umno kata jangan harap aku nak buat jambatan untuk lu sarawak
jabatan benkot aku pun tak siap (selesai) lagi hubungan singapor malaysia..............

sakai PKR berkata...
mana bukti feri milik kroni BN?

kau ni membohong aje kerja ye

seronok ke membohong?

geng tangan patah ni memang suka membohong kan
-----------------------------------------------------------------

hahaha aku rase mate ko ni dah kabur lah tak dpt bace ngan betol
ape kate ko gi tdo......
jap agi dah subo jgn tak bgn plak :P

sudah-sudah la taib tue, rakyat dah xmau dah..

wahai pondan pembuat fitnah,kau tak payah nak spin macam-macam,kau ingat orang samarahan tak ada internet?memang benar penduduk di muara tuang desak pembinaan jambatan,TETAPI PENDUDUK KPG yang tinggal berdekatan dengan sungai tersebut dan menyara hidup dengan menjadi penambang MEMBANTAH PEMBINAAN JAMBATAN TERSEBUT!nanti kalau kerajaan berkeras untuk ambik tanah tu kau orang buat cerita lain pulak!,buat pengetahuan kau KERAJAAN NEGERI SARAWAK(BACA: KERAJAAN BARISAN NASIONAL) dalam proses membuat jalan dari demak menuju ke kota samarahan,dan akan membuat JAMBATAN,yang menjadi laluan alternatif selain laluan yang menggunakan FERI,kalau kau tak percaya tanyalah penduduk kat sana.kau ingat operate feri tu boleh buat kau untung million2?lagi baik kau buat ladang sawit,FERI tersebut masih ada di situ disebabkan PENDUDUK MEMERLUKAN,kalau penduduk kpg kat tepi sungai tu tak ada masalah dengan pembinaan jambatan dah lama pun jambatan tu dibuat,disebabkan KERAJAAN BARISAN NASIONAL masih bertimbang rasa dengan rakyat nya,maka biarkanlah,buat route lain,apa problem?kenapa kau taknak cerita hal jalan tabuan hingga ke kota samarahan yang berturap dan diperbesarkan dan berlampu? kenapa kau taknak sentuh pembangunan dan projek perumahan yang dibuat kat desa ilmu?unimas?uitm?maktab?dan technology park di asajaya?dan tak lama lagi politeknik?adakah lepas ni kau nak spin itu semua hasil pembangunan KERAJAAN PAS?kah kah kah kah,temberang kau tak menjadi kali ini,sudahlah pondan,baik kau turun kat sini tengok betul2,aku rasa sarawak lagi maju dari tempat kau duduk tu

Laut China Selatan delete 11 April 2011 at 04:45

lagi satu,mana kau dapat penduduk tuntut dah 30 tahun?yang 30 tahun perkhidmatan feri adala,aku rasa 30 tahun dulu penduduk samarahan gembira bila ada feri,30 tahun dahulu tidak timbul isu jambatan,sebab itu aku sarankan kau turun dan tengok perkampungan dan pekan kat samarahan,bayangkan 30 tahun yang dahulu macam mana,hanya brapa orang yang punya kereta,takkan kau bodoh sangat nak buat jambatan setakat sehari semalam tak sampai 100 bijik kereta?apa kau dah gila?baik pakai jalan yang satu lagi walaupun jauh,sebab itu adanya feri,cuma sekarang diorang nak ganti dengan jambatan tapi ada masalah dengan penduduk,kau ingat kerajaan sarawak ni macam kerajaan penang ka menipu membelit macam kes kpg buah pala tu?

sakai PKR berkata...

mana bukti feri milik kroni BN?

kau ni membohong aje kerja ye

seronok ke membohong?

geng tangan patah ni memang suka membohong kan

-----

hai. Najib sudah bagi kamu berapa ringgit untuk sebar perkataan itu? Kenapa tak gunakan wang itu untuk pergi ke sarawak dan investigate ? Dahlah kalah dalam debat sihat, bodoh sombong pulak tu. LOLZ

nok lepas ni nko tukar la header tu,tak relevan dah,semua orang dah tau nko pondan temberang,tukarla yekk,demi kebaikan nko jugak.

Anom 11 April 2011 4:34 AM

eeerrrmmmm macam bernas kata2 anda
cuma satu lah ape kate anda selit'n skali link ke mane2 bahan lain
biar kuat ckit fakta tu
biar berfakta ckit ayat tu
walaupon admin ni pondan(menurut anda) tetapi beliau still meletakan fakta2 yg agak menarik dan agak boleh dipercayai
so ape kate bagi link ckit supaya kita semua dapat membaca bersama

Aku tengok mamat anon tu yang merapu, fakta pun tak ada...
Dah terang-terang ambulan pun kena tunggu untuk menyeberang sungai tu, siap ada video jelas lagi. Takkan ambulan tu nak menyelam kot. Kalau dah nama pencacai Barisan Najis, bagi berjuta fakta pun tak guna. Orang semua salah dia je betul, tapi fakta air liur je ada kah kah kah... kesian pencacai Barisan najis ni...

Ramai betul gerombolan songkok tinggi yg suka baca Milo Suam ni...
siap berhujah konon, tapi tak ada fakta... org bagi fakta siap video... diorg datang bawak air liur je nak bawak kebenaran konon... luculah diorg ni...
saya dulu ada juga cenderung kpd BN ni sbb banyak sgt tengok media kerajaan. Tapi sekarang lebih minat baca blog-blog alternatif mcm milo suam ni... dan sekarang lebih yakin dgn Pakatan Rakyat. Tambah lagi blog-blog kerajaan tak habis-habis dgn isu lucah, dan maki hamun.

Laut China Selatan delete 11 April 2011 at 06:06

lahh,puak2 temberang ni lagi nak spin komen aku kat atas tu,memang la ambulan kene tunggu pasal kat situ guna perkhidmatan feri!?ko baca la betul2 dan paham kan,aku taulah otak pencacai ni lembab sikit,tapi kalau nak kebenaran baca betul2,ko nak fakta video apa beb?ko bayar gaji aku nanti aku turun ambik video jalan baru n interview penduduk situ,takat tunju video kencing tak payah la,aku cakap bodo kang marah,member aku praktikal ngan kontraktor buat jalan tu jadi aku tau la sebab dia cite kat aku,projek tu baru mula taun lepas,pasal tak ada penyelesaian dengan penduduk,so kerajaan buat jalan lain yang jauh sedikit dari jalan lama,salah?kalau ko nak fakta dan bukti jgn pegi mintak ngan milo,ko pegi mintak ngan agensi kerajaan yang berkenaan,haha tapi puak-puak gundu macam korang ni takkan terima kenyataan la,abisla komen aku lepas ni kene spin dan spin lagi..la ni pun aku dah kene block dari page Kami Bencik Saiful Bukhari pasal komen kat situ,nampak sangat penakut nye pencacai2 temberang neh,kah kah kah kah!

Laut China Selatan delete 11 April 2011 at 06:19

walaupon admin ni pondan(menurut anda) tetapi beliau still meletakan fakta2 yg agak menarik dan agak boleh dipercayai
so ape kate bagi link ckit supaya kita semua dapat membaca bersama
____________________________

kah kah kah,otak kau ni kan,taraf bawah kaki aku je,agak boleh dipercayai?kenapa kau bodoh sangat?video macam tu ko bleh plak caya??selagi korang tak turun ke sarawak jangan nak buat assumption yang pelik-pelik,aku orang sarawak aku lebih tau hal sarawak,milo suam tak ada bukti kukuh nak nyatakan rakyat dah tuntut jambatan selama 30 tahun,kalau takat buat artikel sendiri bajet2 macam bernama baik tak payah,terpulang lah,jangan disebabkan Taib korang kaitkan semua isu yang tak relevan pun dengan taib,ibarat kau pergi tandas awam,bayar 2posen,tapi takda air,lepas tu ko pegi marahkan kat pengarah SYABAS pasal dia tapau air 50 gelen setiap hari,boleh gitu?akai ada ka akai?aku tau korang menaruh simpati,dah sifat manusia bila dengar benda yang tak baik,tapi kalau korang memang nak berpaksikan kebenaran,pertimbangkan apa yang aku taip,takde spin2,aku cakap betul,penat aku taip panjang.api xper,aku lagi suka mengkantoikan milo suam nih.biar orang tau.


Lisa bodoh,ko ni pondan yang suka sendiri blog sendiri komen ke?kah kah kah kah,lantak kau lah setannn

Renungan untuk Semua Rakyat Malaysia:

Usah melihat jauh,
kaji dan teliti GAYA HIDUP mana2 calon Pilihanraya BERGELAR YANG BERHORMAT (DUN,PARLIMEN). SENATOR. MENTERI.
Kaji siapa mereka ini sebelum dan selepas bergelar sperti diatas,
Sepintas.dua pintas dan sepanjang mereka2 ini memegang jawatan, Dengan GAYA HIDUP (Kaji semua Segi) seolah2 semua rakyat yang dibawah DUN/PARLIMEN yg mereka wakili TIADA langsung yang susah, yg merana miskin atau papa kedana.
TETAPI apa yang di paparkan olih rancangan "BERSAMA MU"
APA ni YB. apa jenis kereta,berapa buah kereta, datang darimana sumber kewangan YB memiliki semua ini

Kenapa gerombolan songkok tinggi suka sangat komen kat blog ni ye?
Dalam diam-diam blog milo suam ni diminati oleh gerombolan songkok tinggi rupanya...

Tahniah Milo Suam, ramai pencacai yang baca blog anda...

derrrrrrrrrr... boleh gune jalan lain la wpun xpakai feri tu. tanpa feri tu still boleh g seberang .

Laut China Selatan delete 11 April 2011 at 06:51

tanpa nama di atas,memang betul,walaupun agak jauh,tapi masih ada jalan,ambulans dlm video tu takkan nak pakai jalan jauh sedangkan tunggu feri 10-20 minit jer,daripda kau pakai jalan satu lagi makan masa 40 minit,tapi pencacai2 kat sini pusing2,tengok sendiri ayat ratiban diorang sepanjang masa "gerombolan songkok tinggi",kah kah kah,dah takleh jawab diam sajalah pencacai.

Laut Cina Selatan ni masih meroyan kat sini?
ko tak ada kerja lain ke?

Pergilah meroyan kat blog-blog Gerombolan songkok tinggi..
Nape diorang tak layan ko ke?

Oh aku tau... blog gerombolan suka padam komen org, komen yang baik-baik, yg puji kerajaan, yg puji tuan blog je diorg keluarkan
blog Milo suam ni baikkan? betul tak Laut Cina Selatan?

Apa ko tulis dia tak padam kan? kan? kan? kan?

Sebab tu ko suka, kan? kan? kan?

blogger gerombolan takut berhujah... hahaha...

Laut China Selatan delete 11 April 2011 at 07:08

itu je kamu dpt balas?mana hujah kamu?


prfttttttttttttttttttttt..

Laut Cina Selatan delete 11 April 2011 at 07:22

Aku memang benci giler dgn Taib Mahmud, dia memang merompak harta Rakyat Sarawak! Satu Sarawak kenal siapa Taib Mahmud, kaki rasuah, yang dia tahu mengayakan kroni dia anak beranak dia. rumah pun macam istana, belum harta dan rumah-rumah dia kat luar negara lagi! Tapi kita mesti sokong Taib Mahmud! kalau kita tak sokong Taib Mahmud, macam mana Barisan Nasional nak menang di Sarawak? Walaupun BN dah banyak menipu rakyat sarawak, kita kena bagi peluang mereka membuktikan mereka sebagai parti pemerintah yang terbaik. Aku tau Pakatan Rakyat dah buktikan mereka berjaya mentadbir dengan baik di negeri-negeri yang berjaya dirampas di semenanjung, Tapi kita tak boleh berputus asa untuk mengundi BN. Bagi peluang BN menebus kesilapan mereka. Barisan Nasional Parti Keramat! Walaupun BN menipu anggaplah seorang ayah menipu anaknya, buruk baik BN tetap ayah kita, tetap keluarga kita sendiri...

"memang la ambulan kene tunggu pasal kat situ guna perkhidmatan feri!?"

@Laut China Selatan serta Pencacai UMNGOKs and the Geng.

Aku berdoa harap2lah orang2 UMNGOK BNgong je yg berada dlm ambulans tu. Biar korang pencacai2 bodoh mampus dlm ambulans tu sblum sampai ke hospital.

Laut China Selatan delete 11 April 2011 at 07:37

kah kah kah,pencacai murahan dah tak boleh berhujah,ada hati nak sindir aku kononnn,takda fight lah,ini last komen aku,mana tau lepas ni ada pencacai yang menyamar plak guna nama aku,add aku kat facebook Laut China Selatan,kalau brani lar keh keh keh,blog ni sentiasa ada pencacai yang jaga ek,tukang komen,ntah2 sendiri blog sendiri komen,tak malu lah.Kah Kah Kah Kah Kah!

kepada pencacai APCO Yahudi+bomoh taib mamud cuba baca data dan fakta ini kenapa jambatan ini penting dibina di sini:

0. jambatan perlu dibina untuk kegunaan rakyat di sebelah asajaya+saong jaya+sebuyau+simunjan dll.


1.ada jalan ke asajaya/sadong jaya/sebuyau tapi makan masa 45 minit - 1 jam, jalan pun macam tahap zimbabwe...macam naik kereta kuda..(kroni sapa yg buleh buat jalan tu)..70% kawasan di sepanjang jalan tu adalah ladang sawit milik kroni2 mereka dan ladang2 kecil milik individu...30% lagi adalah penempatan yang berselerak..
a betu

2. PBB jadikan "nasib 60 penambang hilang mata pencarian jika jambatan dibina..maka 60 keluarga akan hilang rezeki".<-- alasan bijak kan..sarawak kan kaya..takkan tak buleh berfikir untuk mencari alternatif sumber pendapatan utk 60 keluarga ini.

ok..1 motorbot penambang buleh muat 3 bijik motor saja utk sekali jalan dengan RM2/motor..hanya motorsikal dan orang sahaja.semasa air surut antara jam 12 - 3 ptg..kereta @ bas @ ambulan @ van jenazah kena lalu ikut jalan jarak jauh yg ambik masa 45 minit - 1 jam perjalanan.

lagipun penambang ini kerja bergilir-gilir,2 hari sekali..kerja ikut turn..maknanya kerja part time jer lah..bukan kerja tetap pun.

3.kawasan di seberang sg. sabang adalah kawasanyg subur dengan tanah pertanian yg luas bermula dari asajaya sampai ke sebuyau...an bertanam padi./ sayuran di atas rizab jalan raya tetapi rakyat hanya diberi kebenaran utk bertani padi huma @ sayur-sayuran di bahu jalanraya.
kenapa tidak dimajukan kawasan ini?

4.di sebelah sana ada pekan koboi , Pekan asajaya dan juga sekolah menengah pesantren abdul taib mahmud, sekolah rendah dll.

5. laluan ini akan jammed sejauh 3- 5 KM pada peak hours contoh, time orang nak pegi keje, time tengah hari, time pukul 4-5 petang, kerana jadi laluan utama dari asajaya/sadong jaya/sebuyau ke kota samarahan/kuching,ini adalah laluan utama kerana jalan yg dibina adalah jauh sejauh 45 - 1 jam perjalanan serta jalan tak berkualiti.


terima kasih.jangan jadi bengong selamanya

sarawak , jom ubah!!!!!

Tidak kiralah,janji taib mahmud tumbang juga nanti.....

Laut China Selatan delete 11 April 2011 at 08:02

2. PBB jadikan "nasib 60 penambang hilang mata pencarian jika jambatan dibina..maka 60 keluarga akan hilang rezeki".<-- alasan bijak kan..sarawak kan kaya..takkan tak buleh berfikir untuk mencari alternatif sumber pendapatan utk 60 keluarga ini.

_________________

ini je cukup untuk aku jawab,

SEBAB PENDUDUK KAT SITU YANG TAK HENDAK!dan KERAJAAN BERTIMBANG RASA!,BACA KOMEN AKU KAT ATAS!,ko jgn cakap aku tipu plak,ini orang kpg sendiri yang ckp kat aku,mana ko dapat kiraan 60 keluarga?aku tau lagi ramai,sedangkan rumah panjang lagi muat 200 keluarga,temberang2,ko ingat buat jambatan tak pakai tanah?abis nasib peniaga kat tepi2 tu apa cer?cuba tengok jambatan kat lundu,dulu masa ada feri peniaga situ boleh sara diri dengan pendapatan,dah ada jambatan sekarang?penuh habuk kat plastik keropok.ko ingat kerajaan tak peduli dengan ko?kalau tak peduli buat apa dia buat roundbout dekat 10 bijik sepanjang laluan tabuan-smarahan?maknanya kawasan situ akan dibangunkan,tapi berperingkat,nak buat cepat2 untuk apa?nanti pembangunan caca marba korang kutuk lagi,belajarlah bersyukur,insyaAllah akan ada jambatan,jgn ingat gomen duduk tak buat apa,puak2 pas yang nak jadikan bende ni isu memang lame arrr.aku nasihatkan jangan termakan dakyah pembangkang la.puak2 ni datang lepas tu menghasut.itu ke cara jadi pemimpin?


aisey,tadi aku cakap nak berenti,okla aku berenti la,hahahah

Laut China Selatan <- good boy ...good boy..come here..come here...

Laut China Selatan..wkahakhakahkahaka

Laut China Selatan..wkahakhakahkahaka

Laut China Selatan..wkahakhakahkahaka

Laut China Selatan..wkahakhakahkahakaa

Laut China Selatan..wkahakhakahkahaka

ko nih cybertrooper yg dibayar elaun RM5 dan RM30K ker?
wkhakahakhakahaka

Laut China Selatan delete 11 April 2011 at 08:43

pok,mun xpat berhujah x payah jak,mun i tok cybertrooper xda masa i nak explain2 ngan ktkorg rah komen tok,bagus i main attack bodo2 kedak u jak,sebab u yang sebenarnya cybertrooper,brapa sidak mayar u tek?jadi anjing pakatan haram.

ingat cybertrooper2 lam internet tok pepande semua ka,bodo gik ada,terutama sekali cybertrooper PKR!kah kah kah kah!

aku bukan taib mahmud tp taik mahmud delete 11 April 2011 at 09:08

bukan setakat jambatan....minta JAMBAN pun belum tentu dapat...hai nasib...nasib...

aku bukan taib mahmud tp taik mahmud delete 11 April 2011 at 09:11

bukan setakat jambatan....minta JAMBAN pun belum tentu dapat...hai nasib...nasib...

Kenape pencacai Anwar & PR takot sgt geng2 gerombolan songkok tinggi bg komen kat blog ni ye??
Takot FITNAH dan CAKAP KOSONG korg kena pangkah ngn kitorg?? Hahaha..len kali nak fitnah, pikir btol2.. ngt org sarawak xde internet ke?? haha
Kalau aku jadi korg, malu beb!! Kantoi ngn fitnah sendiri.. Sama mcm Anwar!! Tye je pasal s*** da cuak!! hahahhahahahahahahhahahaha

Kepada : Laut China Selatan

Ko dengan gahnya cakap ttg Kampung buah pala, ko org penang ke? Kau tahu ke sejarah kampung buah pala tu? ko pernah pegi ke kesana? So mcm ko kata sebelum kita ada fakta apa2 jangan hanya pandai menunding jadi. Aku org penang so aku tau la apa yg terjadi. So jangan main fitnah je. Ko nak sokong parti apa pun tu hak engkau tapi jangan hanya pandai melempar tuduhan yg tak berasas. Bg aku senang je ko bukan org penang so baik ko tutup mulut ko tu.

X kesah la sapa berkuasa... janji rakyat x merana... BN ke PR ke.. kalo dah berkuasa, ingat la sapa bagi kemenangan.. so, jalankan tanggungjawab...

dalam islam, Allah beritahu kite dalam Al-Quran, x kire perbuatan tu baik atau jahat, Allah pasti akan membalasnye walau sekecil zarah sekalipun...

ape yg aku nak tegur...korang ingat bile korang mengundi tu x datang dosa ke? kalo korang salah pilih pemimpin, mengundi pemimpin yg kaki perompak,kaki rasuah dan wat benda2 jahat yg lain..bakpe korang undi dieorg,wat msk neraka jek..
yg pemimpin2 ni plak bile disoal diakhirat kelak,bile ditanye apsal jadi pemimpin yg jahat..korang rase ape die jwp?
jwpannye..."saya tak tau,tanyelah org2 yg undi saya dulu",xpasal2kite kene jwp...tu psl bile pilih pemimpin,kene jadi bijak..jgn ikutkan dunia sgt,jgn smpi syaitan dapat ape yg die nak,masukkan semua umat manusia dlm neraka kelak..ingat mati k kwn2..

seb baik la aku org selangor.. yg byk merungut skrg pun sebab dah x dapat pojek tepi.. sebab byk yg bg pojek tepi nih puak bn umno jer yg bg.. pr yg memerintah nih jujur..

p/s: pojek tepi tuh maksudnye makan duit haram la. dapat byk mana pun x pernah cukup. huhu

RAKYAT SARAWAK MEMANG KURANG BIJAK JIKA MASIH UNDI BN/TAIB MAHMUD..............

Laut China Selatan berkata...

pok,mun xpat berhujah x payah jak,mun i tok cybertrooper xda masa i nak explain2 ngan ktkorg rah komen tok,bagus i main attack bodo2 kedak u jak,sebab u yang sebenarnya cybertrooper,brapa sidak mayar u tek?jadi anjing pakatan haram.

ingat cybertrooper2 lam internet tok pepande semua ka,bodo gik ada,terutama sekali cybertrooper PKR!kah kah kah kah!

__________________

Setakat hujah sampah cam ko tuh celah gigi aku je bleh jawab... Aku kerja bahagian wat Highway dan biasa hadapi kerenah org kampung..
kat semenanjung pun masalah sama rakyat hadapi.. ada masalah penduduk xmau pindah coz itu tempat mereka... so, pilihan alternatif boleh buat seperti bagi "Pampasan dan sediakan kediaman berhampiran yg lebih selesa..." so, xde masalah pun?? mungkin pendudk situ xnak berpindah coz DAH BIASA KENA BOHONG DAN DITIPU HIDUP2 OLEH KERAJAAN BN KAN?
kau sendiri akui yang mana kerjaan BN disana Rasuah,merompak dan mengkayakan kroni!! so, org menipu sape nak percaya???
dalam hal ini, Pemimpin adalah Amanah.. xde istilah bapak dgn anak!!
kalau xboleh nak pegang amanah bagi je pemimpin yg layak!! TUKAR KERAJAAN!! bukan pemimpin yang kita dah tau BODOH BIN PENIPU!!

tambahan lagi, kalau penduduk xmau juga, xde masalah.. byk lagi kawasan yg xlibatkan penduduk... maslah jauh @ dekat jalan itu tetap kena ada..bagi memudahkan penduduk pada masa akan datang..InsyaAllah kalau kita berpegang pada janji dan kotakannya... Rakyat akan terima.. 30 tahun bukan waktunya yg kejap.. tp dah lame dah..


Yang cakap xboleh dan xnak tu sape? penduduk situ yg mewakili taib dan barua umno ke??
Umngok dan BN boleh diibaratkan kisah Pengembala kambing menipu penduduk kampung!! kalau setakat tipu 2 -3x org akan percaya.. tapi kalau dah tipu selama
30 tahun.. sape nak percaya?? so, puas hati?


-Amri-

Laut China Selatan, tak payah la ko cakap orang spin2 komen ko tuh, padahal ko yang SPIN komen ko sendiri. hahaha

Tolak korupsi, tolak BN.

Laut China Selatan delete 11 April 2011 at 10:52

tambahan lagi, kalau penduduk xmau juga, xde masalah.. byk lagi kawasan yg xlibatkan penduduk... maslah jauh @ dekat jalan itu tetap kena ada..bagi memudahkan penduduk pada masa akan datang..InsyaAllah kalau kita berpegang pada janji dan kotakannya... Rakyat akan terima.. 30 tahun bukan waktunya yg kejap.. tp dah lame dah..

Yang cakap xboleh dan xnak tu sape? penduduk situ yg mewakili taib dan barua umno ke??
Umngok dan BN boleh diibaratkan kisah Pengembala kambing menipu penduduk kampung!! kalau setakat tipu 2 -3x org akan percaya.. tapi kalau dah tipu selama
30 tahun.. sape nak percaya?? so, puas hati?

_________________________________

itu je?sah ko tak baca abis apa yang aku taip,kan aku dah kata ada jalan baru dalam proses,dengan jambatan sekali,tapi jauh sikit dari pangkalan feri,still,dekat kalau nak pegi samarahan,so itu jalan penyelesaian,ko takyah nak melalut sampai umno la apa la,ko menaip modal nak hentam BN ngan UMNO,fyi UMNO tak ada sini der,jangan bermimpi.baik ko scroll dari atas balik, Laut Cina Selatan dengan Laut China Selatan beza tau,lain orang,itu Laut Cina Selatan pencacai PR low class punya orang.hahahaha lawak la ko nih,sebelum ko nak komen lagi,ko baca dan fahamkan semua yang aku taip kat atas tu,aku dah bagi semua jawapan untuk semua persoalan korang rakyat semenanjung malaysia,ada paham?


org penang-aku mintak maaf pasal kpg buah pala,sebab aku bukan orang penang.tapi kalau kau nak temberang pasal sarawak,sorry la beb,lagi baik stay dengan BN dari PR yg ske bawak cite tah pa pe.so kalau tak ada soalan lagi,aku blah dulu,jangan mara2 aa

aku ari2 make (guna) jalan ya, merinsak nak mati mampus nunggu feri... mala jak penoh... feri ya adik taib mpun, ngabis duit rakyat bayar singgit...>>>~~~

tektik survival bn:

1. melambat2kan pembangunan supaya dgn ini rakyat boleh disogok dgn janji pembangunan pada setiap pilihanraya.

2. menyapu harta rakyat supaya dgnnya pemimpin bn boleh kaya dan membeli semua jentera kerajaan dan negara utk kekal berkuasa.

3. memiskinkan rakyat pada tahap cukup2 makan saja kerana dgn nya rakyat akan disibukkan dgn mencari kehidupan. tidak ada masa nak faham politik. kira nak hidup aje.

4. memiskinkan rakyat pada tahap cukup2 makan saja supaya mereka boleh dilentur dan mudah dicucuk hidung. rakyat yg selesa akan banyak membaca dan berfikir dan bakal menentang penyelewengan bn.

JAMBATAN DEMI UNTUK LALUAN BN SELAMANYA

jambatan itu bukan dicadang utk dibina demi keperluan rakyat, tetapi ia adalah...

JAMBATAN BAYANGAN YG DICADANG DEMI UTK KESINAMBUNGAN SURVIVAL PARTI BN UNTUK SELAMANYA.

jambatan itu tidak akan dibina atau disiapkan kerana ia penting utk 'tayangan semula video' janji pembangunan setiap kali pilihanraya.

KEPADA PENULIS BERNAMA 'LAUT CINA SELATAN'

syabas kerana anda mencuba satu idea hujah putar belit baru utk menyokong bn dan umporno. hujah anda itu hanya sesuai utk diri sendiri saja tidak sesuai utk rakyat.

Ini adalah kerana rakyat bukan badut yg AKAN TERUS MEMAMAH TAHI DGN ALASAN TAHI ITU ASALNYA MAKANAN YG TELAH HADZAM, MAKA BERI PELUANG KEPADA TAHI ITU. JANGAN LUPA JASA TAHI YG MENJADI MAKANAN KEPADA KITA SEBELUM INI.

itulah tahap hujah anda. tidak lebih daripada tahap berselera kepada najis sahaja.

tidak perlulah bermain dgn susunan perasaan kerana hujah anda adalah lambang kesakitan dan kematian jiwa penyokong umporno yg bertekad 'apapun hujah, benar atau batil, mengikut islam atau tidak, aku tetap menyokong umprono'.

anda telah memilih lorong sendiri. selamat maju jaya lah.

sabar jk la pok,waima ku x tiap ari lalu sia, heheh ne lah gaya,tunggu jak la jalan baru siap,mun juak la,aku ndiat feri ya mpun dah x selera upa ngambik urg

This comment has been removed by the author.
Laut China Selatan delete 11 April 2011 at 11:27

parah betul pencacai2 kat sini,dah takleh diubat,boleh plak cakap aku buat idea hujah putar belit?selagi kau tak turun sini tak payah nak temberang,pasal aku penduduk sarawak,aku tinggal di samarahan,jadi aku tau apa yang korang tak tau,macam orang penang tu suruh aku tutup mulut pasal kpg buah pala,ok aku dah mintak maaf,sebab aku bukan orang sana,tapi aku orang sarawak,dan artikel ini berkenaan tentang jambatan di sarawak,adakah jaka dan amri orang sarawak?adakah mereka pernah turun ke pangkalan feri samarahan?kalau tak pernah jangan buat andaian sendiri setakat nak nampak pandai lepas tu nak komen hujah aku buat apa bahlol?orang cerita pasal jambatan,dan aku dah jelaskan,feri tu tak lama lagi tenggelam la pasal jalan dah jambatan dalam proses,yang cerita kat aku bukan orang politik,tapi pekerja yang buat jalan.ada paham ka pencacai tahap tapak kaki kat sini?keh keh keh makin seronok plak aku layan korang.takpelah,aku dah start bz ni,selamat berposting dengan penuh emosi :)

Laut China Selatan berkata...

parah betul pencacai2 kat sini,dah takleh diubat,boleh plak cakap aku buat idea hujah putar belit?selagi kau tak turun sini tak payah nak temberang,pasal aku penduduk sarawak,aku tinggal di samarahan,jadi aku tau apa yang korang tak tau,macam orang penang tu suruh aku tutup mulut pasal kpg buah pala,ok aku dah mintak maaf,sebab aku bukan orang sana,tapi aku orang sarawak,dan artikel ini berkenaan tentang jambatan di sarawak,adakah jaka dan amri orang sarawak?adakah mereka pernah turun ke pangkalan feri samarahan?kalau tak pernah jangan buat andaian sendiri setakat nak nampak pandai lepas tu nak komen hujah aku buat apa bahlol?orang cerita pasal jambatan,dan aku dah jelaskan,feri tu tak lama lagi tenggelam la pasal jalan dah jambatan dalam proses,yang cerita kat aku bukan orang politik,tapi pekerja yang buat jalan.ada paham ka pencacai tahap tapak kaki kat sini?keh keh keh makin seronok plak aku layan korang.takpelah,aku dah start bz ni,selamat berposting dengan penuh emosi :)
_________________________-

kakahkah... xperlu ar nk gunakan ko org SANA ATAU ORANG SARAWAK...KALAU DAH BN TU TETAPLAH BN... KO INGAT AKU TAK BACE KE KOMEN KO???
SAPE KATE AKU XPERCAYA ADE JAMBATAN KAT SANA?? ADE KE AKU CKP AKU XPERCAYA BAI?? KO XPAHAM KE MAKSUD BOHONG? DAN BERDALIH2?? AKU CUKUP SENANG BACA ARTIKEL Orang Kota Samarahan.. DAH MENJELASKAN SEGALANYA!!!

XPAYAH NAK CAKAP KO BUKAN ORG POLITIK...WALHAL KO SOKONG BN TU BUKAN MASUK POLITIK KE BAI?? NAK NIPU ORG MATI BLEH AR.. NAK SEDUT NAJIS BN KO SEDUT AR SORANG2...

-aMRI-

woit laut cina selatan...

minta tupperware satu...smlm aku pulun berebut tp tak dapat la...

aku janji kalau hang bg aku tupperware tu, nnti aku pangkah BN yg bersekongkol dgn UMporNO...partai politaik terhebat di pasaran

Laut Cina..

BUKAN BERGANTUNG HUJAH PICISAN SEMATA2

bukan PR memfokus kepada hujah dan isu picisan..jambatan lah, kemiskinan lah. memang benar org tempatan lebih tahu apa yg berlaku walaupun tidak semestinya dia tahu semua yg tersirat dan tersurat.

ORANG DEKAT TIDAK SEMESTI TAHU LEBIH DARI ORG JAUH

org yg dekat dgn gajah, dia akan kata badan gajah itu dinding.

org yg lama dalam jamban akan tidak merasa busuk lagi udara jamban.

org yg lama dgn budaya sediada tidak akan dpt melihat lagi sesuatu yg lebih baik. mereka khayal dgn keadaan sediada yg masih byk perlu dibaiki.

org bandar akan lebih terbuka minda dari org kampung. itu sebab kampung ramai umporno.

SEBAB2 MENGAPA TAIB DAN BN PERLU DITUKAR

apa yang pasti ialah kepimpinan taib mammoth perlu ditukar. bn perlu diganti PR di sarawak malah di seluruh negara.

apa yang pasti taib mengkayakan diri dan kroni dan meminggirkan rakyat ketahap minimum sahaja. rakyat sarawak berhak kepada perubahan yang lebih baik yg mereka sendiri tidak sedar selama ini.

PERTANYAAN:

kenapa Laut Cina Selatan bergelora selepas membaca tulisan hamba...udah tsunami ke? hihihihih

aku rase kalo jambtan tu dibina,hidup penambang lebih selesa kot,yela..mesti ada byk peluang kerja2 buruh binaan...1 hari 30-50ringgit blom campur OT lagi,pastu kalo ade projek lg kat mane2,bile dah ade experience..senang dpt keje lain plak..rezeki Allah bagi,Allah xkan ubah nasib hambaNye,kalo diri sendiri xnak ubah..kalo penduduk situ dah xnak ubah hidup dieorg,suke ati die orgla,tp jgn bile dah melarat nanti,yela malang kan x berbau..dok trn naik opis mengemis minta bantuan..
lagi satu, aku nak ty Laut China Selatan..ko ni agama ape? bkn ape..kalo ko agama Islam,aku cume nak tegor sikit cara ko komen,jgn la selitkan unsur2 sombong,takbur dan riak dlm komen ko psl bile aku tgk ko samakan org dgn tahap tapak kaki ko,aku rase ko ni sombong..
bkn ape..aku ade blaja..org yg sombong,riak dan takbur x akan bau syurga,sedangkan bau syurga tu 60ribu tahun jaraknyer pn kite dah dpt bau..bkn je aku nak tegor ko sorang je,aku nak tego kwn2 yg lain,psl aku syg kat korang sume,ingat mati k kwn2...

Kepada : Laut Cina Selatan

Oklah kau cakap kau nak minta maaf pasal kg buah pala. Ok aku terima.Mmg posting ni ttg sarawak tapi yg ko pegi libatkan penang tu kenapa? Kau ada bukti ke yg rakyat penang tu kena tipu or ditindas? Again jgn mengeluarkan sebarang tomahan ttg negeri yg kau tidak tahu ujung pangkal. Kalau ko nak cakap apa2 ttg sarawak aku xder masalah pun. But penang tu negeri aku so aku tau macam mana keadaan disana dan aku juga tau macam mana kerajaan dahulu dan sekarang memerintah. Bg aku kalau ko nak pertahanankan negeri kau tu hak kau tapi jangan libatkan negeri lain yang kau sendiri tak tahu fakta2 dan sejarah ttg sesuatu masalah itu.

hahahha...lucu plak tgk korang minda politik ni... nice comment berbanding dgn blok kerajaan..8least sini ada klimaks ada menurun.. tahniah buat laut cina selatan cz memantapkan lg blog ni... tanpa dia lesu la kalo suma asyik dok sokong...2 thumb up 4 ur oal.... ;)

kerajaan bila mau berkempen berjanji mcm2.....

bila sudah menang undi oleh kerana kita org bodoh termakan janji kosong kerajaan....\ini lha akibatnya....

enti perintah meri 2 3 iti jing, alu padah manah perintah....

nya meh penyadi kitai iban ke ka kemelik bangsa bukai....

Barisan Nasinal nya PENJIPU n MAKAI DUIT RAKYAT......

Najib teliti 'surat cinta' selepas dapat undi - malaysiakini

"Hari ini saya ada tiga 'surat cinta' (permohonan). Saya akan timbangkannya selepas 16 April, boleh? Saya hendak tengok kawasan ini lebat dengan undi."Boleh atau tidak?," kata Najib lagi sambil disambut laungan "boleh" oleh hampir 2,000 penduduk di Spaoh, dekat Betong.

hai nampaknya rakyat yang tuntut jambatan di dun muara tuang / tajong budnong kena la tunggu lepas 16 april ni...ntah nath smapai 16 april 2014.atau 16 april 2020..baru kerajaan nak teliti tuntutan jambatan ni..wkhakahkaka..kesian rakyat yg sentiasa diperbodohkan oleh Barisan Nasional ni..

bagus amri, suruh dia sedut bagi habis

aku org semenanjung, tp mak aku org sarawak, area sadong jaya... baru2 ni aku pg sana... da lame tak blk kampung.. aku igt da maju mcm semenanjung.. maksud aku bukan maju tp sosialnya melampau.. tp maju dlm ertikata sesuai dgn arus pembangunan.. tp aku tgk.. same je ... nk crita pasal jembatan ni... mmg tokey die kate pakcik aku yg dok sana.... tokey feri ni ada bagi mat taib comision sebb tu feri ni masih berani... padahal tak jauh mana pun... 200meter pn agaknya tak sampai... aku tny pakcik aku apsal tak buat jambatan?.. dia kata sbb tokey feri ni ade share dengan mat taib... lagi satu.. da ade jambatan lain kt hujung sungai.. cuma kena tambah stengahjam perjalanan klu lalu sana. padahal jambatan yg dibuat lebih jauh jrak sungainya dari luas sungai yg feri tu lalu... sbb kroni punya pasal...

pastu kata pakcik aku klu buat jambatan kt sini.. sian penduduk kampung ni... nnt diorang jual2 ikan kt tepi jln ni... tkde org singgah... sbb da ade jambatan... la... mcm tu plak... kalau da ade jambatan .. bina la satu deretan kedai kt tepi tu siap parking mti ramai org singgah... ni kalau tak.. dahla feri tu muat 20 buah kete je.... pastu.... nk kena bratur tunggu setengah hingga 1 jam... baik lalu jambatan hujung nun...

hahaha

kesian aku dgn hujah laut china selatan...
x salah buat jambatan...
lagi elok dibangunkan...
org pun berpusu-pusu....
taraf hidup org disana pn meningkat..
suma ni kita udah belajar dalam ilmu sejarah dan sosiolgi..

kenapa disebelah sana aja KERAjaan ambil peduli suara rakyat?
60 org bilangannya...
ditempat lain, hatta 100,200 org langsung tidak dipedulikan..

projek infrastruktur berperingkat??
bagi pembangunan yg beri kemudahan pada rakyat, suma KERAjaan buat berperingkat.. (peringkat baca sebagai pilihanraya).
pembangunan yg membazir itu langsung tidak dibuat berperingkat..
runtuh pula tu..

jika tngal di samarahan..
jika udah hidup mati nyokong KERAjaan..
mana mo kira org lain shushah..
apa saja KERAjaan cakap kamu suma pecaya..
Taib sendiri tingal di sarawak
taib sendiri pn tidak sedar rakyat yg lain shushah..
inikan pula pencacai..

kah kah kah kah
(hurairah)

time pilihanraya janji macam2.. kalu bleh wi jin pon, jin puok2 dia nk bagi..

janji2 baru Kerajaan Negeri Serawak untuk keluarga asal di Serawak..KAYA AR Keluaga asal di serawak---klik bawah nie kalau hampa nak tau..

http://hazarocyber.blogspot.com/2011/04/antara-janji2-manis-kerajaan-di.html

Laut China Selatan,

Kitak diam sine kat Samarahan

kecurangan pemimpin delete 11 April 2011 at 21:14

kesian ak tgk org2 srwak...
hidup bkn main merana nya...
tp ttp biar kn pmimpin mreka hdup sng lenang goyang kaki dlm rumah sebesar istana malah mngalahkan istana sndri...
tp dri sndiri ibarat kais pagi mkn pagi kais ptg mkn ptg...
pmimpin mreka plak x kais pn xpe...
dgn hrta mreka 2 beratus2 kturunan pn msih hdup sng lenang lg...
xyah kais pape pn...
bkn kt srwak je...kt ngeri2 BN perintah pn sme...
sng nye rkyat mlysia kne tpu hdup2...
klau la ak y jd pmimpin 2...sluruh harte lam mlysia ni ak y pnye...
sbb ap.?sbb rkyat mlysia BODOH.!

bodoh betul penyokong bn..sampai bila la nak jadi bangang

ini pandanga real katak bukan fitnah... jkkalau salah mintak ampun..

Laut Cina Selatan tu...nak taw sapa dia:
lepaih baca tulis dia aku rasa dia ni jkkkkkkkkp kut...sbb tu dia perthnkan bn .. sampai x nak pembgnann...... plik akuu
jgn2 duit wat jambatan tu dia dah sapu kut.. sbb tu dia cuba elak wat jambatan... siap2 duit tu dia buat jamban kat umah dia...

kasihan lah rakyat bawah yg hidup susah. sial punya BN sial punya taib

ala yg berkata tu bukan anak sarawak entah anak haram mana pun aku tak tau mungkin anak nharam bn kot ala jenis pandai berkata kata................

susah nak jangka pemikiran manusia bila disogok dgn duit berjuta2...kata kerajaan (BN) tak da duit...bila tiba time undi ni byk pula RM yg dijanjikan..musykil2..

to: laut china selatan~individu berfikiran sempit dan lembap.

aku anak sematan, (kalau nak pergi sematan, perlu lalu lundu dlu)
aku tahu keperitan orang di area tu. dulu kat lundu waktu belum ada jambatan, kalau nak balik kampung, kalau musim perayaan, maka tersadailah kereta menunggu feri. bukan 2,3 jam, tapi sehingga 5 jam. bayangkan.
memang benar ramai penduduk di kawasan sekitar tersebut yang berniaga menjual keropok kecil-kecilan. tapi cuba fikirkan, kalau sudah kecil-kecilan, banyakkah untungnya? dan satu lagi? ko cakap plastik keropok tu berhabuk? ko tak tau ke yang mereka semakin menggiatkan perniagaan keropok mereka dengan adanya kemudahan jambatan tersebut? lembap.
dulu waktu belum ada jambatan, pelancong susah nak pergi ke lundu dan sematan, kalau mereka lihat barisan menunggu di feri panjang, mereka trus patah balik. tidakkah rugi industri pelancongan di lundu dan sematan?
bodoh, membodohkan diri. itulah orang yang jumud dan tidak mahu berubah. mengomen macam orang yang penuh ilmu di dada. kalau setakat ilmu jual minyak. xpayah.

~anak orang Sematan~

To Laut China Selatan;

Pelik na kau tuk..
ibarat Org berik motorsikal ko mok pakey basikal..
nang point ko tuk mentaliti BN lah...

Dah da baca reply dr anak org sematan???
baca banyak-banyak kali, baru ko paham ku rasa..
sebab otak ko tuk dh rusak..
Sikpat gik nak beza pa yg bagus pa yg x...
paloiiiii!!!

-Anti LCS Paloi-

tak payah la minta mcm2...kalau beri pun masalah juga...dulu jambatan durin di sibu itu projek federal jkr...tpi brtahun2 berlanjutan tak siap2...terlebih tempoh, kontraktor rugi, brp ramai pekerja merana, mati pun ada....lupakanlah pasal jambatan...naik feri lagi best...free jek...dan menarik pelancong...

yang lagi mau jual kebun sengon mau bagi info nich tentang bibit jabon dan kayu jabon bagi yang suka bertani


EmoticonEmoticon