Kenaikkan harga RON 97, apa yang tak kena?

Based on previous entry aku,sesetengah orang tak berapa nak faham mungkin sebab cara aku elaborate data tu macam serabut.So aku cuba ringkas kan dekat sini.Kalau korang nak faham apa aku sampaikan ni korang kena :

1.Ketepikan mana mana fahaman politik
2.Anggap perbandingan ini sebagai seorang pengguna
3.Jangan menggatal nak membebel pasal subsudi sebab RON97 tak ada subsidi


Sumber : Wikipedia

Firstly,aku dapat table ni dari wikipedia.Dari sumber lain ada jugak tapi tak ada table macam ni.Untuk memudahkan korang untuk faham so aku letak gambar ni.Perhatikan pada5 JUN 2008 , harga RON97 adalah RM 2.70.Pada waktu tu subsidi secara terus digantikan dengan rebate sebanyak RM625 untuk kenderaan 2000cc ke bawah.



Garis-garis merah tu adalah harga crude oil pada hari RON 97 dinaikkan kepada RM 2.70,5 Jun 2008
Dan garis putih tu adalah harga crude oil SEKARANG ni.


Apa yang kurang kena bagi aku sekarang ni adalah :

Dulu 121USD per barrel = RM 2.70 satu liter tapi rakyat dapat subsidi minyak RM625

Sekarang 107USD per barrel = RM2.70 satu liter tapi subsidi tak ada langsung.

INI ADALAH PERSOALAN UTAMA AKU.

dan aku harap jangan belit belit kepada cerita anwar gay atau kak mah gemuk


Jadi aku nak tepek sikit screenshot orang yang komen tak pakai otak ataupun duduk dalam gua tapi ada wifi.Ni aku ambil dari blog milosuam.Macam aku cakap kat atas,RON 97 mana ada subsidi.So likely aku tak tahulah siapa yang sekolah setakat darjah berapa.Haha


Untuk screenshot yang ni pulak aku tak tahu siapa yang bingai atau jadi KATAK DIBAWAH TEMPURUNG dia tu.Aku rasa orang yang lagi bingai adalah orang yang jadi tukang angguk.Bos cakap jilat bontot pun jilatlah bontot.Apa yang aku buat ni aku hanya persoalan kenaikan minyak.Sebab apa aku persoalkan?Sebab aku rasa ada something yang TAK KENA.Bagaimana cara kerajaan mengambil keputusan untuk menaikkan harga minyak.Macam mana perkiraannya.Adakah nilai tukaran USD juga diambil kira dan sebagainya.Kita kena ingat,wakil rakyat,menteri itu sepatutnya bekerja untuk rakyat.Bukan untuk mengumpul kekayaan peribadi dengan memanipulasi jawatan untuk mengambil keuntungan.



Untuk yang bawah ni pulak,aku respek sikit sebab at least dia cuba bagi fakta,tak macam 2 orang kurang pandai kat atas tu kan.Tapi aku percaya dia ni tengok kat TV3 sahaja lepas tu tak cari lagi maklumat lain.

Crude oil terbahagi kepada 2.Dan yang apa kita dengar dekat TV tu adalah harga 2 jenis minyak ni.Dan aku tak pernah dengar minyak american blend ke arabic blend ke malaysianblend ke indonesia blend ke.

Secara AMnya :

BRENT CRUDE OIL = Minyak mahal
LIGHT SWEET CRUDE OIL = Minyak murah

Berdasarkan data kat atas sekali tu,minyak dinilaikan kepada LIGHT SWEET crude oil.Boleh refer post sebelum ini kalau korang nak tengok graph tu.Aku dah mark siap siap dah tarikh dan harga dekat situ.

Masalahnya sekarang,bila aku dengar dekat TV3 tu,diorang keluarkan harga BRENT CRUDE OIL pulak dah untuk menyatakan yang harga minyak naik mendadak.Dan dengan kenaikkan harga BRENT CRUDE OIL ni lah yang kononnya menyebabkan harga RON97 naik dan bla bla bla.Sebab tu lah mamat kat bawah ni cakap harga crude oil sekarang adalah 116USD.Yang bawah ni pulak antara latest quote harga crude oil.Korang nampak ada 2 jenis tu.Lagi sekali kalau korang nak clear view graph oil yang aku persoalkan dan bandingkan,sila refer post sebelum ini.So aku harap korang dapat bandingkan beza 2 jenis minyak ni.Yang aku amat amat pelik adalah KENAPA TV3 keluarkan quote untuk BRENT CRUDE OIL.Adakah sebab nak kaburkan mata kita?Hehe,korang dah besar so fikir lah masak masak.Aku dah buat perbandingan so korang jawablah dengan berhemah.



So inilah dia komen MR Tanpa Nama yang kata orang yang persoalkan harga minyak mahal itu bangang.


Untuk screenshot yang bawah ni pulak,aku agak suka membaca penjelasan ni.Walaupun agak tak lengkap tapi at least dia ada bagi kita sedikit penjelasan.Macam yang kita dengar lah kan.Orang kata minyak kita mahal,so kita tak pakai dan jual to negara lain.Kita pulak pakai minyak murah.So contoh kiraan mudah lah aku,katakanlah kita ada minyak.Lepas tu kita minyak tu harga dia RM 10.Lepas tu kita beli balik minyak lain dengan harga RM 8.50.Adakah kita rugi atau untung?Kalau korang cakap kita rugi memang sahih lah korang buta hati.HAHA.



So kat sini dia kata kadar inflasi turut mempengaruhi dan aku sangat setuju dengan benda tersebut.and macam tu jugak dengan GDP dan sebagainya.Jadi aku letak lah lagi screenshot kadar inflasi,unemployment job dengan GDP Malaysia


Yang ni adalah Gross Domestic Product


Yang ni pulak kadar inflasi,terang-terangan bertambah baik compare to 2008.


Unemployment rate yang bagi aku tak teruk.Dan lebih baik dari tahun 2009.



So berdasarkan data ketiga tiga benda di atas,secara terang terangan semua data tu semakin bagus dan TAK TERUK.So kalau ketiga tiga data itu dikaitkan dengan penyebar kenaikan harga minyak juga,maka tak tepat BAGI aku.Aku tak tahulah macam mana fikiran korang kan.



Akhir sekali,aku nak sentuh mengenai tukaran wang USD/MYR disebabkan minyak didagangkan dengan USD.Seperti yang TV3 dok bangga bangga kan MYR semakin kuat berbanding USD.Dan perkara tersebut memang benar.


First screenshot kat bawah ni adalah tukaran pada tahun 2008



Screenshot bawah ni pulak adalah kadar tukaran untuk 2011


Jadi aku pun buat kiraan secara matematik mudah.KATAKANLAH dulu kita beli minyak harga dia RM320 satu tong,sekarang dah RM302 satu tong.Adakah harga itu makin mahal atau makin murah?Semestinya makin murah kan?


Jadi di sini aku gembira kalau ada sahabat handai yang ingin menerangkan perkara perkara di atas secara lebih terperinci.Tak ada kena mengena dengan kerajaan atau pembangkang,kita bincangkan secara berhemah dan berfakta dan anggap perkara ini sebagai pengguna.Kalau anda penyokong pembangkang,bila mengkritik mestilah ada isi atau fakta.Kalau anda penyokong kerajaan,tidak semestinya apa yang dibuat kerajaan mesti disokong 100%.Janganlah jadi lembu dicucuk hidungnya.


Bagi aku,sebagai pengguna ron97 yang tegar,kalau kerajaan betul betul telus,aku nak harga ron97 ini sentiasa disemak harganya setiap 30minit atau 1 jam sekali(contohnya).Sebab harga minyak bergerak 24jam sehari dan 5hari seminggu.Sebab apa?Sebab dekat situ baru kita dapat ketelusan KERAJAAN dalam menetapkan harga minyak.So kawan kawan.Please be smart.Isu video lucah ke gay ke tak menyusahkan hidup kita,dari korang bazir masa dengar benda tu baik korang buat benda lain yang lagi bagus.

Dan tolonglah jangan memalukan diri dengan mindset

'ORANG KAYA PAKAI RON97'
'Kita kena bersyukur harga minyak kita lagi murah bla bla bla'

We are talking about TRANPARENCY right now.


So fikir fikirkanlah sahabat.


Sumber: [Bagakgrafi]

ReJaM©

116 Comments

  1. ermm ape kaitan nye coca cola dengan ron97 ?

    ReplyDelete
  2. ada yg kata kita ada pilihan utk gunakan ron95, masalahnya ron95 adalah kurang kualiti berbanding ron97. cukup2 la produk malaysia mmg kualiti di pertikaikan, bab minyak pun nak suro rakyat pki ron95 ke? mcm tu baik kita tak payah susah2 ada Petronas. import je minyak, hadap je harga mahal. senang kan :)

    ReplyDelete
  3. org blaja ekonomi tw sebab pe naek trun...jgn tbe2 masok bab politik...xda kne mgne langsong

    ReplyDelete
  4. mcm ni lah : coca cola tu cuma cth yg diberi...cm negara kita ni pengeksport minyak ke luar negara...jd bila harga naik sepatutnya untung kerajaan akan meningkat...jd sepatut nya rakyat xpatut dibebankan lagi...dah la harga barang pn duk naik...bila harga minyak turun, harga barang tetap xubah...xlama lg jd inflasi...sape susah...rakyat jugak yg merana....

    ReplyDelete
  5. kat jepun pun cam tu... hrga minyak berubah2 ari2 mengikut hrga pasaran minyak dunia. walaupun minyak kat sana 2,3 ringgit gak cam malaysia n mybe lebih tinggi tp taraf hidup diorng tinggi maksudnya gaji tinggi,keja angkut sampah pun bleh gaji ribu ringgit, sedara aku keja smbilan kat jepun dlm smggu 3,4 ari keja bleh dpt rm1000.. jd hrga minyak tu rasa cam puluh2 sen ja.

    ReplyDelete
  6. Coca-cola tu abaikan.

    Korang fahamkan dari segi ketelusan je.
    Awal-awal lagi aku dah highlight supaya jangan campurkan fahaman politik.
    Pandang dari segi pengguna.

    Kalau kerajaan betul betul telus,update lah harga ron97 setiap 1 jam ke kan?Berani tak?Jangan cakap tak boleh buat sebab kawan aku kat UK tu cakap UK boleh buat macam tu.Aku lagi rela macam tu sebab bila harga minyak turun,kita boleh update,check dekat CNBC or Bloomberg or etc lepas tu,kita pergi la isi minyak penuh penuh kan?Turun 10sen or 5sen tu still duit jugak.Dah kerajaan nak sangat cakap RON97 ikut harga pasaran semasa.

    ReplyDelete
  7. BUDAK2 BABI NAJIB UMPORNO NI BAGI LA FAKTA MCMNE PON HATI DIORANG DAH DIGELAPKAN DEK PEMIMPIN UMPORNO ATASAN MEREKA..MNE NAMPAK SALAH KE BETUL..YG DIORANG TAU FITNAH SEPANJANG MASA..

    ReplyDelete
  8. sebenarnya bende ni simple je

    korg xsuka minyak naik, korg keluar la dari malaysia, gi duduk kt arab sana tu, kat sana minyak dia murah2

    dah tau xmampu guna minyak, jangan la pakai kereta, tunggang je unta cam rasulullah kan senang. sunnah plak tu

    bangang punya pembangkang xtau bersyukur

    ReplyDelete
  9. apa kaitan coca cola dengan minyak? ni la dia, punya la nak cari salah orang, sampai jadi bangang

    aku kesian kat ko rejam. ko ni mesti xdpat kerja kat kerajaan, sbb tu tabur fitnah macam2

    orang macam ko ni rejam patut jadi bahan bakar kt api neraka, nama pon cam jahanam

    ReplyDelete
  10. da agak da...
    puak2 ni still tkley terime lg fakta lu laa bro rejam..
    dorg ni ego btingkat2...

    -MF-

    ReplyDelete
  11. yang naik ron 97 bukan 95
    yang korg bengang ni nape?
    bukan korg yg terasa, org2 kaya je yg sakit

    seolah2 aku cubit orang lain, tapi korg yang lebih2 menjerit. nampak sangat org2 PAS ni SPM fail

    ReplyDelete
  12. ade jugak yg bg contoh suro nek unta mcm zaman Rasulullah. aduh. bg ler contoh yg bernas sket. tak membantu langsung dlm permasalahan ni.

    mcm budak2 daaa~

    mcm suka je harga minyak naik. tah pape. lame gila. hahahaha!

    ReplyDelete
  13. minyak utk org kaya la naik, bukan minyak utk rayat, punye la xde bende nk diskus
    wahai puak sampah PAS, kalo xde mende nk buat tu, gi la kutip sampah, bersih kan bumi allah, dpt pahala tau

    ReplyDelete
  14. NAIK UNTA KO KATA MACAM BUDAK2?

    babi sial gadis milo ni, ko nk kata rasulullah naik unta tu macam budak2 la ye? ko jangan sampai aku nampak ko kat luar bro, ko dah hina agama aku jangan harap ko nak selamat azab neraka

    ReplyDelete
  15. "Quoted from hamba allah 3 April 6.47pm

    yang naik ron 97 bukan 95
    yang korg bengang ni nape?
    bukan korg yg terasa, org2 kaya je yg sakit

    seolah2 aku cubit orang lain, tapi korg yang lebih2 menjerit. nampak sangat org2 PAS ni SPM fail"
    -----------------------------------------------------------
    lagi sorang tak paham konsep.

    mmg la RON97 yg naik. ni tgh cite pasal RON97 la. ade ke rejam cite pasal RON95?
    RON95 is the lower quality of petrol as compared to RON97. apesal la korang nak pki sangat minyak tak kualiti ni. cukup2 la barang2 malaysia mmg banyak yg tak berkualiti.

    aduh. aku pun tak paham la ngan sape2 yg suka sangat harga minyak naik. hahahahaha

    LOLS

    ReplyDelete
  16. nak kualiti kena la bayar mahal sikit, xkan la ko nk beli beg prada, gucci dengam harga pasar malam

    ReplyDelete
  17. ek eleh. ko tak yah la putar belit statement aku weh. aku ckp idea ko tuk di praktikkan kat mesia ni sangatlah budak2. ko pk la sket. kereta ni bukan lambang kemewahan dah mcm zaman dulu. kereta ni mmg keperluan weh.

    cakap budak2 marah. mmg budak2 pun. punya la spin statement aku takleh pakai langsung otak. duk pk nak samseng je. emosional habis siot. hahaha. lantak ko la...

    hahahah

    ReplyDelete
  18. haaa...tau takper. mmg la kena beli barang kualiti ngan harga mahal. aku suka perbandingan tu. ternyata ko dah start pki otak. bagus2.

    tapi kenaikan menggila smpi rm2.70 ni oleh negara malaysia pengeluar minyak adalah sangat menggila. itulah isu di sini.

    hahaha. aku tak paham la korang ni. simple concept still can't understand.

    kanak2 ribena lemon kot. hahahaha

    ReplyDelete
  19. dah keperluan tu bayar lah harga ikut keperluan semasa. jika zaman dulu sepuluh sen boleh beli 800 biji kurma, xkan ko nk expect zaman sekarang ikut harga keperluan dulu?

    ikut la harga zaman sekarang, zaman2 minyak dulu tu xyah la nk dpertikaikan

    ReplyDelete
  20. kalo dah tak munasabah pertikaikan la. ape masalah ko pun aku tatau la. hahahaha. yg penting aku tak suka harga minyak naik suka2 hati.

    hahahaha. ko patut baca balik artikel ni weh. sume mende nak bangkang je. gila loser hahahaha

    ReplyDelete
  21. Bodoh Betul Tanpa nama 3 April 2011 6:50 PM tu. tak faham per yg d tulis oleh gadis milo tu. mmang budak2 pun.. baru pandai mengeja hehehehe...

    ~entah apa2 berkata~

    ReplyDelete
  22. @gadis milo 3 April 2011 7:02 PM

    pembankang mmg la kerjanya membankang, minyak naik diorg bangkang, minyak turun diorg kata nak raih simpati

    sedih kot tgk rakyat PAS dengan PKR skarang, bangun pagi bankang sampai petang, pastu balik tido. kerja xde, memperabihkan beras mak bapak lagi ade la. gadis milo jangan la rapat dengan orang2 bodoh macam ni, hidup diorg macam xde makna. kesian

    ReplyDelete
  23. haahahhahaha.. susahnye jd org umno bn neh.. brg naik kene sokong.. minyak naik kene sokong.. lesen judi nak lulus kene sokong.. jalan kene tol kene sokong.. gaji x naik pon sokong... walaupon dlm diam ati mmg terbakar tgk kos sara idop mkn tinggi.. hahahahahahahh

    1 m'sia idea tiru dari negara yahudi kapir sokong.. hukum hudud dlm quran pegi lawan.. HAHAHHHAHAHAHAHHAHAHAHAHAH

    ReplyDelete
  24. benda tak betul kena la bangkang. dah kalo harga minyak naik tak bangkang, sedap ler duk naikkan harga minyak je. ni bukan zaman dulu rakyat tak pegi skolah. ini zaman kuasa di tangan rakyat.

    hahaha. aku tak rapat kat belah memana pun. selagi baik tuk aku sbg pengguna, i follow. if not, boleh pegi mampus. pembangkang ke kerajaan ke sama je.



    tp mmg kesian kat penyokong kerajaan la. harga minyak naik pun kena sokong. mcm fake je. hahahaha.

    ReplyDelete
  25. kalo x suka 1 malaysia, anda boleh keluar dan menetap kt negara islam seprti indon mahupun libya

    bodo la Parti Ajaran Sesat aka PAS, org indon bangla ngn nigeria berpusu2 nk datang negara ni, korg plak kutuk2 negera kita. bodoh ke tidak tu?

    ReplyDelete
  26. la. kitakan ada pilihan untuk pkai ron 95. sebab 2 la kerajaan apungkan harga ron 97. sape kata ron 95 x berkualiti. boleh kata hampir smua enjin kereta sesuai ngan ron95. contoh- civic baru mysia-aku baca manual dia dn yg dimention ron 95 sj. xda pon ron 97. so, x timbul isu ron 95 ni x berkualiti langsung la. aku skang blaja kt australia. kt sini ada 3 jenis petrol. ron 91, ron95, ngan ron 98. so, orang pkai ikut kemampuan la. apa yg susah sngat.
    bab petronas- xkan korang nk smua profit petronas dsalurkn utk subsidi. kerjaan pikir guna utk pembangunan. ala, klu kerajaan nk rakyat sokong diorang x susahla. turunkn je harga minyak guna duit petronas. tp knape kerajaan x wat cmtu. (cm pak lah naikkan 50sen sblum election dlu). sebab kerajaan pikir utk future. benda ni sngat logic la..

    ReplyDelete
  27. harga minyak naik sebab kekecohan di ngara arab spt tunisia, mesir dan libya. gadis milo kena tahu isu semasa drpd baca blog2 sampah pembangkang ni. bukan suka2 hati je diorg naikkan harga, ade sebab. tapi pembangkan ni tak tengok sebab, diorg cuma tau bankang je. otak xde, kosong

    ReplyDelete
  28. gadis milo minum byk sgt milo, sbb tu xleh pikir logic. kesian dia

    ReplyDelete
  29. kat malaysia ni ramai yang pakai ron95 dan ron97 untuk org kaya jer.. kata org kerajaan. jadi minyak ron97 naik pun x kesah. dr sini disimpulkan malaysia ni adalah sebuah negara yang miskin walaupun kerajaan cakap malaysia adalah sbuah negara maju. sbb apa? sebab ramai rakyat malaysia pakai minyak ron95 iaitu minyak untuk org mskin. setuju tak apa yg saya cakap.

    ~entah apa2 berkata~

    ReplyDelete
  30. In short conclusion, walaupun harga minyak murah dunia turun, minyak yang dijual di negara kita tetap akan naik. Dan ia tak akan turun.

    Saya juga suspect RON95 akan follow up soon :D

    ReplyDelete
  31. ron95 bukan utk org miskin, tp utk average orang2 kt malaysia

    orang miskin pakai 95 atau 97, diorg naik basikal atau unta. ade gak yg parasit tumpang kereta kawan

    ReplyDelete
  32. i wonder why is government took the effort to introduce RON95 and increase the price for RON97. even the petronas fellas knows RON95 is a lower quality as compared to RON97.

    we all use RON97 before tanpa ada pk sapa kaya, sapa miskin sblm introduction of RON95. so what's the deal?

    we deserve a better quality of petrol at reasonable price. RM 2.70 per litre is way far from the word "Reasonable"

    cuba berfikir di otak seorang pengguna =D

    ReplyDelete
  33. dia org tu dtg malaysia kerja kat sini walaupun gaji rm500 dan keatas tu tak apa,sbb apa? sbb bila dia bawak duit kita blik kenegara masing2 dia org bleh jadi kaya raya. tp kita rakyat malaysia walaupun gaji rm1500 dn keatas x bleh jadi kaya sbb apa? sbb hrga brg naik, harga minyak naik, bayar tol lg, barang makan n minum pun mahal. rm1500 tu x ada hrga pun kat malaysia ni. tu blum bayar rumah, letrik, air, kereta, anak bini, emak kat kampung n byk lgi la.. ko rasa x bebanan yg prlu rakyat kita tggung.

    ReplyDelete
  34. there is a different with 'wonder' and undertook the study of market oil price, and i dont think i need to spoonfed to you which credential worth to lend an ears

    the word 'reasonable' only valid if you had what it takes to obtain it legally, and yes it comes with right amount of price

    ReplyDelete
  35. @iklanneka

    kalo diorg balik negara masing2 boleh jadi kaya raya, kenapa korg x kumpul duit lps tu pindah ke negara diorg?

    kalo x mamu nk tanggung beban kt malaysia, jangan la duduk sini buat muka x malu, pergi la kt negara yg korg mampu nk duduk. seolah2 korg xmampu bayar letrik, tapi mahu tinggal di banglo mewah

    ReplyDelete
  36. org bodoh berkata2 Tanpa Nama 3 April 2011 7:51 PM
    buat apa ko lahir kat malaysia klu nk pgi duk negara org? wat apa ko jadi org malaysia klu kat negara sendiri pun merempat? ni negara aku aku mesti nak rasa senang berada kat negara aku. woi!! org melayu ni ramai yg duk umah sewa dri umah sndiri ramai yang naik bas dri pakai kenderaan sendiri. jgn kan kata nak duk umah banglo nak sewa umah setinggan pun kena kongsi ramai2. rakyat didahulukan kepala hotak dia klu camni... ko blum rasa susah lagi agak nya.. kita x slalu nya duk kat atas ingat tu.

    ReplyDelete
  37. dah jadi orang malaysia yg lahir dekat tanah malaysia tu, apa salah nya kalo ikut undang2 malaysia?

    kenapa nk bangkang harga petrol jika anda hnya menaiki bas dr kenderaan sendiri?

    dah tau susah, keja la lebih sikit, jangan dok layan blog pembangkan je smp keje pun ntah kemana

    ReplyDelete
  38. gatal sangat nak pakai kete mewah sangat tahan la, kalau dah tak mampu naik je pengangkutan awam tak pun naik beskal ramai ramai tak la sesak jalan raya,sana sini kete saje

    ReplyDelete
  39. AKU MEMANG BANTAH HARGA MINYAK DI MALAYSIA NAIK. AKU HARAP PR NAIK MENTADBIR MALAYSIA LEPAS PRU13 KERANA DIORG JANJI DAPAT PEGANG PUTRAJAYA HARGA MINYAK AKAN TURUN.

    TAPI IF SAMA JGK MMG AKU AKAN BUAT PIKET JALANAN....TRY BAGI PELUANG PR MENTADBIR 1 KALI DAH LA. KITA TENGOK CAMNA. ADA BRAN UMporNO????

    ReplyDelete
  40. dejat negara china sendiri yg merupakan ibu ekonomi kedua menyarankan rakyat diorg naik basikal ke tempat kerja, kt jepun pun ada banyak tempat khas utk penunggang basikal

    knapa rakyat malaysia xnk ikut contoh negara2 tersebut? terlalu kafir utk malaysia ikut?

    ReplyDelete
  41. Satu je aku nak komen kat orang yang melalak lalak ni

    BACA DAN FAHAMKAN POST KAT ATAS TU.Bukan tengok tajuk lepas tu hentam.
    Sembang punya kencang guna kutuk orang tak sekolah lah suruh duduk arab lah




    "Apa yang kurang kena bagi aku sekarang ni adalah :

    Dulu 121USD per barrel = RM 2.70 satu liter tapi rakyat dapat subsidi minyak RM625

    Sekarang 107USD per barrel = RM2.70 satu liter tapi subsidi tak ada langsung.

    INI ADALAH PERSOALAN UTAMA AKU.

    dan aku harap jangan belit belit kepada cerita anwar gay atau kak mah gemuk "


    JAWAB SOALAN TU.
    Ni melalak nak suruh orang keluar malaysia la apa lah.
    Nampak sangat sapa yang tak pergi sekolah.
    ROFL

    ReplyDelete
  42. Malaysia Negara kami, Tumpahnya darah kami.Kami cuma mahukan keadilan daripada kerajaan BN itu sahaja!!! Biar kita semua hidup secara aman di Malaysia tercinta ini.

    Pemuda-pemuda Selangor

    ReplyDelete
  43. BETUL JUGA KENAPA DULU USD121 PER BARREL HARGA MINYAK RM2.70 SELITER SBB DPT SUBSIDI RM625 TETAPI SEKARANG USD107 PER BARREL STILL RM2.70 SELITER TANPA SUBSIDI.....

    AWAT SAMA JAA TETAP RM2.70 SELITER DGN SUBSIDI DAN TANPA SUBSIDI.... KERAJAAN MAIN TIPU KA APA????

    EN. BAHAR

    ReplyDelete
  44. @A.A

    Dulu 121USD per barrel = RM 2.70 satu liter tapi rakyat dapat subsidi minyak RM625

    Sekarang 107USD per barrel = RM2.70 satu liter tapi subsidi tak ada langsung.

    INI ADALAH PERSOALAN UTAMA AKU.

    ---------------------------------------------

    kerajaan tengah berusha utk menurunkan harga minyak semasa, dan ianya bukan boleh dibuat serta merta. banyak kertas kerja yg perlu disiapkan. apekah adik A.A tidak belajar erti sabar? dalam islam sendiri menekan kan bhw sabar itu separuh dalam iman. adik A.A ni mmg agama islam ke?

    ReplyDelete
  45. kah kah kah...kenapa ramai sangat pemuka yahudi umno yang belom sunat buat komen kat sini??? warghkakaka

    kalo dah terbangang jangan malukan diri...kah kah kah

    sebab takde obat untuk yang dah dibangangkan...hahaha

    ReplyDelete
  46. Sorang pun tak dapat nak jawab soalan kat atas tu.
    So korang fikir fikirkan lah siapa yang bangang sebenar-benarnya.Kalau tak dapat jawab pun at least bagi la penjelasan yang make sense sikit.Cakap lebat tapi mentaliti haprak.Pigidahh.Memang dasar orang BN

    ReplyDelete
  47. budak darjah 3 pun pandai buat prbezaan angka yg mana besar yg mana kecil. jd siapa yg x nampak perbezaan nie x thu la nk kategorikan diorg ni dlm group makhluk apa..

    ReplyDelete
  48. kerajaan tengah berusha utk menurunkan harga minyak semasa, dan ianya bukan boleh dibuat serta merta. banyak kertas kerja yg perlu disiapkan. apekah adik A.A tidak belajar erti sabar? dalam islam sendiri menekan kan bhw sabar itu separuh dalam iman. adik A.A ni mmg agama islam ke?

    Ok nice.
    So i have a question.Tak boleh kah kalau RON97 sentiasa diselaraskan?
    Sembang bukan main kan nak jadi negara maju.

    UK,US,Jepun tu between the example country yang harga minyak direvise tiap tiap hari.In fact ada yang berkali kali dalam masa sehari.So baru kita nampak ketelusan kan kat situ.

    Ingat,RON97 tu TAK ADA SUBSIDI.

    And by the way,dalam islam rasanya tak ada ajaran yang menyuruh pemimpin menipu rakyat.

    ReplyDelete
  49. pala buto la yg support kerajaan naik harga ron97.. cakap x kaji mcm org yg x pernah mengaji.. lupa agaknye dulu org miskin pakai ron97.. skrg dah bertambah2 miskin pakai ron95 tapi still melutut jerit 'terima kasih kerajaan"

    pala buto la bukan masalah x bersyukur duk malaysia.. tapi kalau yg senang makin senang, yg susah makin susah ko nak duduk diam?!.. x kena diri ko.. kene diri org dekat2 ko.. pikir sket la
    -
    reformis98

    ReplyDelete
  50. kerajaan perlukan masa. apekah adik A.A ni berwarganegara indon sampai tidak fasih berbicara melayu? kami tidak mengalu2 kan komen dari puak indon disini

    ReplyDelete
  51. bila nak naik harga cepat jer.. tp bila nak turunkan hrga macam2 alasan nak buat kertas kerja dulu la nak mesyuarat la. siap kertas kerja, siap mesyuarat jer hrga minyak naik smula, jawabnya smpai bla la nak tggu harga minyak turun nie..

    ReplyDelete
  52. @anon 3 April 2011 8:30 PM

    pala buto la yg support kerajaan naik harga ron97.. cakap x kaji mcm org yg x pernah mengaji.. lupa agaknye dulu org miskin pakai ron97.. skrg dah bertambah2 miskin pakai ron95 tapi still melutut jerit 'terima kasih kerajaan"

    pala buto la bukan masalah x bersyukur duk malaysia.. tapi kalau yg senang makin senang, yg susah makin susah ko nak duduk diam?!.. x kena diri ko.. kene diri org dekat2 ko.. pikir sket la
    -
    reformis98
    --------------------------------------
    ini lah dia perangai puak2 PAS utk mencemarkan morah rakyat malaysia. bahasa lucah menjadi medium mereka. agama islam sendiri menkondem umat mereka yg mencaci sesama sendiri. ini lah akibat nya akibat taksub pada politik sampai agama terabai. insaf lah puak pelampau PAS

    ReplyDelete
  53. 3-Elakkan memaki tak tentu pasal(biar kena pada tempatnya), tunjukkan anda bijak berhujah.
    -
    @anon 3 April 2011 8:34 PM
    Terasa ke? memang kene tempat la tu kene maki.. utk pengetahuan aku bukan puak2 PAS. aku bosan dengan org yg terasa apa yg aku cakap, naik x tentu pasal, turun x tentu2.. korang yg terasa still buat statement bangang kat sini. g bukak blog sendiri la menangkan ideologi bangang korang tu.. demit
    -
    reformis98

    ReplyDelete
  54. yg korg terasa minyak naik kenpaa? kalo dah rasa bangang, g bukak negara sendiri la menangkan ideologi bangang korang tu.. demit

    -
    reformi89

    ReplyDelete
  55. kerajaan perlukan masa. apekah adik A.A ni berwarganegara indon sampai tidak fasih berbicara melayu? kami tidak mengalu2 kan komen dari puak indon disini

    Come on lah saudara.Siapakah yang orang indon sebenarnya?

    Soalan saya tadi


    "So i have a question.Tak boleh kah kalau RON97 sentiasa diselaraskan?
    Sembang bukan main kan nak jadi negara maju.

    UK,US,Jepun tu between the example country yang harga minyak direvise tiap tiap hari.In fact ada yang berkali kali dalam masa sehari.So baru kita nampak ketelusan kan kat situ.

    Ingat,RON97 tu TAK ADA SUBSIDI.

    And by the way,dalam islam rasanya tak ada ajaran yang menyuruh pemimpin menipu rakyat."

    Dari 2008 lagi kerajaan cakap harga RON97 SUDAH DISELARASKAN mengikut harga pasaran semasa.Tapi sebenarnya hanya diselaraskan bila harga minyak naik.

    Saya persoalkan kalau kerajaan betul2 telus,SELARASKANLAH HARI HARI.
    Dah masuk 3 tahun dah saudara oi.Berapa lama lagi masa yang kerajaan perlukan?

    Baca post kat atas tu dan fahamkan betul betul.Jangan baca tajuk lepas tu hentam.

    ReplyDelete
  56. dia org ni klu bagi fakta mcm mana sekalipun dia org x bleh terima. sbb apa? sbb dia org blum kena atas batang hidung dia org lagi. klu dah jatuh jgn smpai ditimpa tgga lak lepas ni baru nak sedar sudah la. masa tu nk mnyesal dh x brguna lgi. rakyat malaysia ni bukan sumua nya berduit, nk menabung pun x bleh. cukup2 makan jer.

    ReplyDelete
  57. Tahu takpa.
    Den mintak jawapan yang ilmiah je.

    Setakat jawapan sampah memang kantoi sangat lah otak pun sampah.Hahahahahaha

    ReplyDelete
  58. yg korg terasa minyak naik kenpaa? kalo dah rasa bangang, g bukak negara sendiri la menangkan ideologi bangang korang tu.. demit

    -
    reformi89
    -----------------------------------
    WAH BODOHNYA KAU NI!!!
    MEMANG LA SEMUA ORANG TERASA KALAU MINYAK NAIK,
    SEBAB BILA MINYAK NAIK, BARANG LAIN AKAN NAIK,
    INFLASI AKAN BERLELUASA. FIKIR LUAR KOTAK LA BANG---NGANG!!
    LAGIPUN KAU TAK BACA KE, KITA NAK KETELUSAN DI SINI.

    LAGI SATU, TOLONGLAH JANGAN CAKAP PEMBANGKANG KENA BUAT NEGARA SENDIRI, KAU INGAT NEGARA NI BAPAK KAU PUNYA? MAHATHIR PUNYA? NAJIB PUNYA?

    ReplyDelete
  59. WAH BODOHNYA KAU NI!!!
    MEMANG LA SEMUA ORANG TERASA KALAU MINYAK NAIK,
    SEBAB BILA MINYAK NAIK, BARANG LAIN AKAN NAIK,
    INFLASI AKAN BERLELUASA. FIKIR LUAR KOTAK LA BANG---NGANG!!
    LAGIPUN KAU TAK BACA KE, KITA NAK KETELUSAN DI SINI.

    LAGI SATU, TOLONGLAH JANGAN CAKAP PEMBANGKANG KENA BUAT NEGARA SENDIRI, KAU INGAT NEGARA NI BAPAK KAU PUNYA? MAHATHIR PUNYA? NAJIB PUNYA?

    ---------------------------------------------------------------


    Takpe kalau satu hari nanti diizinkan Allah kerajaan sekarang tumbang dan jatuh ke tangan pembangkang.Tak ke kerajaan sekarang yang jadi pembangkang pulak kan?Time tu kita suruh la diorang pergi cari negara sendiri.Hahahahha

    ReplyDelete
  60. ...aku x paham...janganlaaa maki2 pastu petik pasal hukum Allah pulak...cuba laa faham,kita ni satu bangsa satu agama,janganlaa kerana politik kita bergaduh sampai putus saudara...
    bagi aku,sejujurnya,walau apa keadaan pun,harga minyak tak boleh naik...walau apa keadaan pun,sebab impak yang dibawa akibat kenaikan harga minyak menyebabkan kita semua merana...rakyat bila dah marah,gelombang tu mampu membawa perubahan yang besar...aku bukan jumud,penakut,tapi aku harap perubahan kerajaan tak berlaku...realiti tu menakutkan aku,yang penakut ni...
    kalau nak ikut harga pasaran,macam yang kawan2 cakap kat atas,ikut betul2,berubah setiap hari (macam pasaran emas)...kalau tak mampu buat,jangan ikut market international...keji betul...
    oohh...by the way,akibat kekotoran politik sekarang ni,aku salah seorang rakyat yang sesat,atas pagar...
    satu lagi,jangan laaa layan mana2 anon tu,diorang berani cakap sebab identiti diorang rahsia...zzzzzzz

    ReplyDelete
  61. Meh aku nak cakap pulak.

    Ada yang asyik kata ron97 tu untuk org kaya jer. habis korang nak kata yang pakai ron95 ni org miskin ke? aku tak berpendapat begitu. yang pakai ron95 ni tak miskin, cuma nak berjimat. tapi secara langsung, pakai ron95 ni kualiti rendah, knocking tinggi, karbon tinggi, memendekkan usia enjin dan komponen lain. akhir sekali kena keluar belanja sebab nak repair..last2 tak jimat gak.

    ada yang kata tak yah risau ron97 naik... ron 95 ada. apa nak risau or kesah. meh aku bagutau korang kena risau dan kesah. korang rasa peniaga2 kat luar tu naikkan harga barangan, jualan, makanan ikut harga ron97 atau ron 95. cuba pegi tanya kat kedai kepas aku tulis nie. korang tau tak peniaga dan pengusaha tak kira la ron apa yg naik.. depa nak naikkan harga jugak. sapa yang susah... pengguna ron97 dan 95 jugak susah.


    jangan otak tu letak dalam kotak pikir pasal minyak jer... pikir la pasal kesan pada kehidupan seharian jugak....

    ReplyDelete
  62. Dulu 121USD per barrel = RM 2.70 satu liter tapi rakyat dapat subsidi minyak RM625

    Sekarang 107USD per barrel = RM2.70 satu liter tapi subsidi tak ada langsung.

    INI ADALAH PERSOALAN UTAMA AKU.

    dan aku harap jangan belit belit kepada cerita anwar gay atau kak mah gemuk "

    TAMBAHAN..

    dulu
    usd121 setong = rm2.70 rakyat dapat subsidi rm625
    usd1 = rm3.60 tukaran mata wang..

    sekarang
    usd107 setong = rm2.70 rayat dapat telor...
    usd1 = rm3.20 tukaran mata wang..

    renung2kan.. hahahaha...

    ReplyDelete
  63. Dulu 121USD per barrel = RM 2.70 satu liter tapi rakyat dapat subsidi minyak RM625

    Sekarang 107USD per barrel = RM2.70 satu liter tapi subsidi tak ada langsung.

    INI ADALAH PERSOALAN UTAMA AKU.

    dan aku harap jangan belit belit kepada cerita anwar gay atau kak mah gemuk "

    TAMBAHAN..

    dulu
    usd121 setong = rm2.70 rakyat dapat subsidi rm625
    usd1 = rm3.60 tukaran mata wang..

    sekarang
    usd107 setong = rm2.70 rayat dapat telor...
    usd1 = rm3.20 tukaran mata wang..

    renung2kan.. hahahaha...

    3 April 2011 11:59 PM


    ---------------------------------------------------------------------

    Nice one weh.Hahaha.See kan nampak sangat menipunya.
    Kalau betul betul telus update la hari hari.
    Kata mengikut pasaran SEMASA.

    Means sentiasa updated la kan?Ni UPDATE bila harga naik cepat je.Bila nak turun,mapuh pah ceroh nak nunggu nya

    ReplyDelete
  64. sebenarnya ron 97 ni still government bagi subsidi.lebih kurang 17-18 sen seliter.

    http://www.mstar.com.my/cerita.asp?sec=mstar_berita&file=/2011/4/1/mstar_berita/20110401192147

    "RON97 kini tidak lagi dikawal oleh kerajaan dan diapungkan mengikut harga pasaran. Walaupun ia tidak lagi di bawah kawalan kerajaan, namun kerajaan masih memberi subsidi antara 17 sen hingga 18 sen seliter."

    kita tak boleh compare kenapa harga dulu rm2.70, usd = 3.60 tpi skang 2.70 tapi usd 3.02. sepatutnya lagi murah sebabnya dulu crude oil tu 114 tpi skang 107.ko jangan tengok kat harga minyak tu saja. fahamkan dulu crude oil tu apa. ko dah habes buat research ke milo suam?

    transportion, production, labour, plant n machineries semua tu nak kena ambik kira jugak.dulu mungkin kos dia 20usd per barrel, now mungkin dah jadi 25usd per barrel.ni contoh je. nilai sebenar nanti milo suam buat research. composition of the fuel in petroleum tu pun nak kena ambik kira jugak.

    dok compare raw materials je, tapi tak kira sekali dengan kos2 sampingan.


    for those yang dok kata indon minyak mahal sebab bukan negara pengeluar, do check ur fact. indon produce lagi banyak dari malaysia ok. thai n vietnam pun pengeluar minyak n minyak derang mahal lagi dari malaysia. takpe nanti milosuam buat research lagi bagitahu kat korang semua...

    -awwww-

    ReplyDelete
  65. ^
    terbaiklah poster di atas
    hehehe jawab la A.A, xkan kecut kot

    KENAPA PUAK PAS SUSAH MENERIMA KEBENARAN?
    YAASIN, AYAT 10 : Dan (dengan sebab itu) sama sahaja kepada mereka, engkau beri amaran atau engkau tidak beri amaran kepadanya - mereka tidak akan beriman.

    ReplyDelete
  66. sebenarnya ron 97 ni still government bagi subsidi.lebih kurang 17-18 sen seliter.

    http://www.mstar.com.my/cerita.asp?sec=mstar_berita&file=/2011/4/1/mstar_berita/20110401192147

    "RON97 kini tidak lagi dikawal oleh kerajaan dan diapungkan mengikut harga pasaran. Walaupun ia tidak lagi di bawah kawalan kerajaan, namun kerajaan masih memberi subsidi antara 17 sen hingga 18 sen seliter."

    kita tak boleh compare kenapa harga dulu rm2.70, usd = 3.60 tpi skang 2.70 tapi usd 3.02. sepatutnya lagi murah sebabnya dulu crude oil tu 114 tpi skang 107.ko jangan tengok kat harga minyak tu saja. fahamkan dulu crude oil tu apa. ko dah habes buat research ke milo suam?

    transportion, production, labour, plant n machineries semua tu nak kena ambik kira jugak.dulu mungkin kos dia 20usd per barrel, now mungkin dah jadi 25usd per barrel.ni contoh je. nilai sebenar nanti milo suam buat research. composition of the fuel in petroleum tu pun nak kena ambik kira jugak.

    dok compare raw materials je, tapi tak kira sekali dengan kos2 sampingan.


    for those yang dok kata indon minyak mahal sebab bukan negara pengeluar, do check ur fact. indon produce lagi banyak dari malaysia ok. thai n vietnam pun pengeluar minyak n minyak derang mahal lagi dari malaysia. takpe nanti milosuam buat research lagi bagitahu kat korang semua...

    -awwww-

    _____________________________________________________________________


    Okay good point there but how come tiba tiba boleh ada subsidi pulak sedangkan dari 2008 lagi dah cakap diapungkan.ADAKAH sengaja diadakan subsidi tu dalam media untuk memeningkan kepala kita?Wallahualam.

    Benda kat atas tu aku yang cari dan bagi dekat milosuam.
    And main point aku tu adalah

    "Dulu 121USD per barrel = RM 2.70 satu liter tapi rakyat dapat subsidi minyak RM625

    Sekarang 107USD per barrel = RM2.70 satu liter tapi subsidi tak ada langsung."

    But yeah thanks jugak la to artikel yang kau bagi tapi aku still rasa weird.Aku tak jumpa the exact cost to produce oil tu.For sure benda tu susah nak dicari kan.Tapi based on apa yang aku DENGAR dari orang oil and gas,oil production cost belum pernah bertukar since 2001.Itu yang aku DENGAR dan insya allah aku cuba dapatkan raw evidence for that.

    Macam aku cakap kat bawah tu.Benda ni tak ada kena mengena dengan politik.Aku cari KETELUSAN.Sebab tu aku nak harga RON97 diselaras hari hari kalau kerajaan berani.Sebab diorang cakap RON97 diapungkan ikut pasaran semasa.Kalau ikut pasaran semasa,every second berubah sebenarnya.Tapi tak perlulah setiap saat bertukar kan?Mungkin every 6 hours or 12 hours.Supaya pengguna RON97 macam aku dapat merancang dengan berhemah nak beli minyak kan?Harga turun sikit kami beli lah minyak.Harga naik kami hold dulu.Kalau naik tak turun turun biarlah kami yang tanggung side effect nya.Dan kalau turun tak naik naik biarlah kami yang merasa untungnya.Tak gitu kan?

    Dan aku highlight dah dekat situ TV3 keluarkan data BRENT CRUDE OIL.
    So nampak macam diorang nak mengaburi mata kita.Sebelum ni based on table atas tu harga diselaraskan mengikut LIGHT SWEET CRUDE OIL.Tapi suddenly sekarang tiba tiba TV3 update harga BRENT.Apa kes?BRENT crude oil mahal 10USD dari LIGHT SWEET.Benda ni pun ada kat atas tu.Kan senang kalau dari dulu dulu lagi cakap kerajaan ada bagi subsidi sikit 17-18sen for ron97.Ni bila orang dah bising baru nak cakap.Sebab tu aku tekankan

    "We are talking about TRANPARENCY right now."



    So aku ulang balik ayat aku kat atas bagi yang terlepas pandang



    "Jadi di sini aku gembira kalau ada sahabat handai yang ingin menerangkan perkara perkara di atas secara lebih terperinci.Tak ada kena mengena dengan kerajaan atau pembangkang,kita bincangkan secara berhemah dan berfakta dan anggap perkara ini sebagai pengguna.Kalau anda penyokong pembangkang,bila mengkritik mestilah ada isi atau fakta.Kalau anda penyokong kerajaan,tidak semestinya apa yang dibuat kerajaan mesti disokong 100%.Janganlah jadi lembu dicucuk hidungnya."

    ReplyDelete
  67. terbaiklah poster di atas
    hehehe jawab la A.A, xkan kecut kot

    KENAPA PUAK PAS SUSAH MENERIMA KEBENARAN?
    YAASIN, AYAT 10 : Dan (dengan sebab itu) sama sahaja kepada mereka, engkau beri amaran atau engkau tidak beri amaran kepadanya - mereka tidak akan beriman.

    --------------------------------------------------------------------

    Ai sedara.Datang menempek letas tu tepek ayat al-quran tiba-tiba.Niat tu bagus,tapi renung-renungkanlah ni pulak ye :D

    Anas ibn Malik berkata,
    “Nabi s.a.w. bersabda:

    “Zaman Dajjal adalah zaman kekeliruan. Manusia akan PERCAYA PENDUSTA dan TIDAK PERCAYA orang yang BERKATA BENAR.Manusia TIDAK PERCAYA orang yang AMANAH dan MEMPERCAYAI orang yang KHIANAT. Dan Ruwaibidhah akan diberi perhatian.”

    Sahabat bertanya “Siapakah Ruwaibidhah itu?”Sabda Baginda, “Orang-orang yang MENENTANG ALLAH yang diberi PENGHARGAAN UNTUK BERUCAP KEPADA MASYARAKAT.”

    [Musnad Ahmad, 3/220].

    ReplyDelete
  68. Salam,sy ske nan ulasan saudara AA tu...
    sggh berilmu dan penuh dgn fakta...
    1 lg yg sy taw,puak kerajaan ni xnk bg subsidi minyak kat rakyat coz nk gunakan duit itu untuk projek pembangunan yg mana ia di monopoli oleh kroni2 kerajaan jg...
    so sebab itu la subsidi yg diberikan utk rakyat ditarik...utk puak2 umno yg di bayar RM 5K ni,xpyh la nk berhujah kalo xda fakta...
    memalukan sahaja....sy bkn pro pembangkang,tp sy ske dgn hujah2 pembangkang yg penuh dgn fakta dan ilmu...so bg pro Umno,jgn memperbodohkan diri 2..

    ReplyDelete
  69. Salam,sy ske nan ulasan saudara AA tu...
    sggh berilmu dan penuh dgn fakta...
    1 lg yg sy taw,puak kerajaan ni xnk bg subsidi minyak kat rakyat coz nk gunakan duit itu untuk projek pembangunan yg mana ia di monopoli oleh kroni2 kerajaan jg...
    so sebab itu la subsidi yg diberikan utk rakyat ditarik...utk puak2 umno yg di bayar RM 5K ni,xpyh la nk berhujah kalo xda fakta...
    memalukan sahaja....sy bkn pro pembangkang,tp sy ske dgn hujah2 pembangkang yg penuh dgn fakta dan ilmu...so bg pro Umno,jgn memperbodohkan diri 2..


    ---------------------------------------------------------------------

    Sebab tu saya dah tulis dah kat atas tu

    "Jadi di sini aku gembira kalau ada sahabat handai yang ingin menerangkan perkara perkara di atas secara lebih terperinci.Tak ada kena mengena dengan kerajaan atau pembangkang,kita bincangkan secara berhemah dan berfakta dan anggap perkara ini sebagai pengguna.Kalau anda penyokong pembangkang,bila mengkritik mestilah ada isi atau fakta.Kalau anda penyokong kerajaan,tidak semestinya apa yang dibuat kerajaan mesti disokong 100%.Janganlah jadi lembu dicucuk hidungnya."

    Korang mesti pernah belajar basic democracy kan?

    Contoh mudah,kalau ketua kelas kau buat benda tak betul apa tindakan kau?Nak ikut ke nak bangkang?Kalau membangkang mesti bersebab kan?Tapi kalau menyokong mesti tak bijak sebab kita dah tahu ketua kita buat benda tak betul.

    Anyway lantak mereka lah kalau mereka tak nak bagi subsidi ke apa kan.Satu hari nanti mesti kena soal kalau mereka bersalah.Benda macam ni tak akan ada orang persoalkan kalau nanpak ketelusan.betul tak?

    ReplyDelete
  70. mngikut kajian..golongn siswazh,pkerja profesional,ilmuan,cndekiawn,ulama dll..kbnykannya mnyokong PR..knapa mereka tidk mnyokong be end..???????

    ReplyDelete
  71. "Jadi di sini aku gembira kalau ada sahabat handai yang ingin menerangkan perkara perkara di atas secara lebih terperinci.Tak ada kena mengena dengan kerajaan atau pembangkang,kita bincangkan secara berhemah dan berfakta dan anggap perkara ini sebagai pengguna.Kalau anda penyokong pembangkang,bila mengkritik mestilah ada isi atau fakta.Kalau anda penyokong kerajaan,tidak semestinya apa yang dibuat kerajaan mesti disokong 100%.Janganlah jadi lembu dicucuk hidungnya."

    Korang mesti pernah belajar basic democracy kan?

    Contoh mudah,kalau ketua kelas kau buat benda tak betul apa tindakan kau?Nak ikut ke nak bangkang?Kalau membangkang mesti bersebab kan?Tapi kalau menyokong mesti tak bijak sebab kita dah tahu ketua kita buat benda tak betul.

    Anyway lantak mereka lah kalau mereka tak nak bagi subsidi ke apa kan.Satu hari nanti mesti kena soal kalau mereka bersalah.Benda macam ni tak akan ada orang persoalkan kalau nanpak ketelusan.betul tak?


    ----------------------------------
    Betul tu saudara AA,yg pntg kt tegor apa yg salah di sini..xperlu di politikkan bnda yg dah terang kt taw slh...kalau pihak pembangkang buat salah pn kt mesti tgor...
    kalau hendak jd negara yg maju,kita ikut negara yg maju berfikir,,,,kesian pada yg xberkemampuan.Even sy ni muda,tp dalam ekonomi di malaysia skang ni,sy dapat rasakan ekonomi kt semakin lembab...minyak dan barang naik..
    Gaji 2000 pun xcukup kalau xblh berjimat....

    ReplyDelete
  72. Aku hanya mahu kebenaran.. siapapun yg memerintah malaysia ni, kalau zalim kita wajib tolak, apa yg aku perhatikan, yg menyokong minyak dinaikkan tak bg fakta yg kukuh utk diguna pakai.. terlalu jauh bezanya pengampu dengan penunjuk kebenaran.

    ReplyDelete
  73. Betul tu saudara AA,yg pntg kt tegor apa yg salah di sini..xperlu di politikkan bnda yg dah terang kt taw slh...kalau pihak pembangkang buat salah pn kt mesti tgor...
    kalau hendak jd negara yg maju,kita ikut negara yg maju berfikir,,,,kesian pada yg xberkemampuan.Even sy ni muda,tp dalam ekonomi di malaysia skang ni,sy dapat rasakan ekonomi kt semakin lembab...minyak dan barang naik..
    Gaji 2000 pun xcukup kalau xblh berjimat....

    _____________________________________________________________________


    Contoh demokrasi yang senang lah kan.


    Darjah 1 A jadi ketua kelas.Tapi A hampeh.Mengabihkan boreh no 1.Pemalas,kaki songlap dan sebagainya.So takkan darjah 2 kita nak pilih lagi A kan?Mesti kita pilih B.Lepas tu bila B jadi ketua kelas masa kita darjah 2,B jalankan tugas dengan baik,berhemah dan sebagainya.So Darjah 3 kita kekalkan B.Tapi bila masuk darjah 3,B pulak start buat hal.So bila darjah 4 kita tukarlah kepada C.


    Senang je demokrasi ni.
    Buat apa nak taksub taksub nye dengan satu satu parti.KATAKANlah next election PR menang dan PR pegang kerajaan pusat tapi rupan-rupanya makin teruk,next 5 years kita tukar lah lagi.Baru politician ni bekerja untuk rakyat.Which means,bila selalu rotate,akan sentiasa ada penambahbaikkan.Bukan penambahan duit ke dalam poket orang yang jadi kroni

    ReplyDelete
  74. hahaha..

    pijak je la songkok korang bdak2 umno..pakai songkok tp dalam mata ada lambang $$$, brape sangat la UMNO bayar ko sampai IP sama je komen2 ni..sian bapak lu org, kalau aku ade anak pakai songkok tinggi aku pijak je perut sampai mati...

    Kepada geng UMNO yg songkok tinggi dari otak..otak korang tu dah kene tutup songkok lame sangat, kepala dah bau taik..baca fakta milo suam paham btul2 boleh tak? tak habis2 banding dgn negara jiran yg bahan mentah minyak kayu sume tak banyak mcm malaysia...

    Blah la lu kepala taik UMNO, bukak songkok ade taik atas kepala..

    ReplyDelete
  75. NAPE NAK KUTUK MENGUTUK? KTE SEMUA AD INTERNET. TRY SEARCH KT GOOGLE OR YAHOO, HARGA MINYAK SEDUNIA. PAS2 TRY PAHAMKAN. PAS2,CRI FAKTA UTK MINYAK MALAYSIA, KADAR PENJUALAN, N EVERYTHING ELSE. PLEASE BE SMART. KTE BKN LG DUDUK ZAMAN PURBA, UTK PERCYE SEMUA BND YG DIBERI. TRY CRI SENDIRI. HARGA MINYAK YG SENTIASA NAIK ADALAH SESUATU YG TIDAK KENA.

    ReplyDelete
  76. naik lagi.....
    kos sara hidup pun mesti ikut naik jugak
    gaji dah la sikit
    barang asyik nak naik je
    keje kerajaan boleh la
    cuba kerja swasta naik sikit pun terasa

    kalau 121USD boleh dapat subsidi
    107USD dapat telur telur busuk pulak tu
    persoalanya kemana subsidi itu di disalurkan?
    pembangunankah?
    -kalau negara je maju rakyat jadi pengemis tak guna gak
    ke poket org besar2 kah?
    -gaji dah besar pun nak tamak jugak macam la dia je ada perut
    budget kerajaan terlebih kah?
    -mau tak lebih asyik kene gelapkan ngan pegawai yg tak amanah

    lama2 jadi penyamun je la....
    kerja macam nak mampus pun belum tentu cukup

    ReplyDelete
  77. Tanpa Nama berkata...
    NAPE NAK KUTUK MENGUTUK? KTE SEMUA AD INTERNET. TRY SEARCH KT GOOGLE OR YAHOO, HARGA MINYAK SEDUNIA. PAS2 TRY PAHAMKAN. PAS2,CRI FAKTA UTK MINYAK MALAYSIA, KADAR PENJUALAN, N EVERYTHING ELSE. PLEASE BE SMART. KTE BKN LG DUDUK ZAMAN PURBA, UTK PERCYE SEMUA BND YG DIBERI. TRY CRI SENDIRI. HARGA MINYAK YG SENTIASA NAIK ADALAH SESUATU YG TIDAK KENA.

    4 April 2011 2:10 AM

    ---------------------------------------------------------------------

    Thats why i took my own initiative.Walaupun benda kat atas tu tak lengkap,at least aku dah berUSAHA kan.Tapi itu lah kan.Bila kita komplen orang suruh kita buat negara sendiri lah,pergi duduk dekat arab lah.Kalau macam tu lah pemikiran,rasa-rasanya bila satu hari nanti kerajaan kata harga minyak terpaksa dinaikkan sampai RM4 sebab harga minyak semasa makin tinggi tapi sebenarnya harga minyak tu turun pun depa akan setuju.Hahaha

    ReplyDelete
  78. tanpa nama.. ko asyik ckp nape x pndah negara lain.. yg ko g aussie tu ..nape x duk 1msia ni je

    ReplyDelete
  79. 2hari tk baca atikel milosuam..terbaek rejam....

    ReplyDelete
  80. aku sokong ini..try la tukar nakhoda sekali sekala...baru boleh tau sapa kencing kita...senang cerita.
    duk brbalah pasal minyak masa skrg lu menyalak mcmana pon dia buat pekak je...idea gua ni lu try pakai :-
    -lu org tahan sikit la skrg ni pkai myk murah dulu...sampai pilihanraya nti lu org terjemahkan pada kertas undi.
    -skrg lu beli tong simpan minyak n beli myk murah dulu byk2 simpan buat stok...(lau x keberatan lah idea bangang gua nih....) jd nti bila ron95 naik jgk lu x payah beli lagi myk...sampaila stok lu org habis...jd kita dah kurangkan keuntungan depa yg nk kencing kita...kalau boleh pakat2 satu kampong beli tangki myk besar2 jd boleh tahan lama sket...
    -gua x tau lagi cara lain nk minimumkan kadar penindasan yg dkenakan pda macai mcm kita ni....menyalak bukit yg pekak pon buat sakit hati je...
    -kalau lah besok ada pilihanraya....kan best...

    ReplyDelete
  81. x yah citer la "ron 97 utk org kaya, ron 95 utk org biasa, kalau x puas ati jgn duk m'sia"... tu suma statement sampah... sama sampah ngan bebudak UMNO/BN

    soalnyer, harga pasaran dunia naik, harga dlm m'sia ikut naik... itu kita paham, tapi bila harga pasaran turun, naper x ikut turun??

    cuba jawab soalan tu jer... bab teknikal la... crude oil la... berkualiti la... blah dari m'sia la... tu suma statement org dh x de modal

    paham x wahai org2 UMNO/BN...

    lagi satu statement bangang org UMNO/BN...
    "nak kualiti kena la bayar lebih" pastu nak bagi contoh gucci,

    wei bangang... gucci tu org beli hari2 ker? prihatin sungguh k'jaan kita ni ek, brg kualiti bagi kat org kaya, org x kaya diorg bagi brg x berkualiti... apa ker bangang korg ni...

    ReplyDelete
  82. aku sokong Raden kat atas. tu mmg sume dah takde modal. sebagai pengguna tak kira la kau sokong BN ke PR ke of coz la kita tanak kos kehidupan kita meningkat. kalo gaji sama meningkat takpe jugak

    yg duk meningkat ni harga minyak, harga barang, pastu cukai pendapatan tgh2 musim e filing ni. dah tu rakyat dpt ape? dapat penat?

    what a life.


    hahaha

    ReplyDelete
  83. takde orang nak komen pasal -awwww- punya explaination ke???


    -pasepisepus-

    ReplyDelete
  84. aku benci umno4 April 2011 at 08:27

    paspispus sila buat blog bicara aww kalau nak bicara tentang aww..kat sini sibuk sembang pasal minyak k...

    seperti yang sedia maklum, kerajaan BEER END hari ni adalah penipu untuk sekalian rakyat MESIA. hanya segelintir sahaja ingin mencari kebenaran. Selebihnya BEBAL yang amat....terima kasih

    ReplyDelete
  85. aduh la..pikir la ckit..ada saudara kita menangis2 kerana xcukup wang sbab kenainkkan harga petrol...ron97 naik...barang pun naik...

    bayangkan,keutungan petronas 300% naik berbanding 10tahun lalu..tetapi subsidi tidak dinaikkan...patutkah???

    kerja pembangkang membangkang???tidak...diMALAYSIA ini yg kuat membankang ialah UMNO..tak percaya buka tv3,tv1,utusan,bharian,kerjaan PR bagi air free pun dibangkang....kerajaan PR nk tambah kan POLIS pun dibangkang,kerajaan PR nak hudud dibangkang,semua umno bangkang...

    lagi pun minyak semakin murah sekarang disebabkan wang rinngit semakin bernilai di peringkat dunia,tetapi didalam malaysia sendiri???wang malaysia tidak bernilai disebakan harga barang mahal...
    kalau tunggu rm1=1usd esok2 harga minyak xkan semurah di usa kerana dsar kerajaan minyak naik di peringkat dunia,petrol pun naik harga tanpa melihat keuntugan petronas mahupun nilai RM....

    ReplyDelete
  86. wah, ada jejaka milo!

    saya setuju bab keuntungan Petronas 300% tu. kalo dulu maybe kita boleh salahkan Petronas ambil untung bulat2 sbb bg bonus pada pekerja 6bulan (masa tu sangat isu kot)

    tapi skrg, harga minyak naik, keuntungan berlipat ganda, bonus sekadar cukup makan saja. tu belum tolak tax lagi. jadi kemana perginya keuntungan tu? patut salur balik la bg subsidi lebih pada rakyat. tapi nampak mcm tak pun.

    so ape cerrr? :)

    hahahah

    ReplyDelete
  87. jgn la brgaduh rezeki yg Allah s.w.t limpahkan kepada kita..bersyukurlah dgn apa yg kte ader..dr bergad0h2 mcm neyh baek berd0a minx di murah kan rezeki..insyaAllah

    ReplyDelete
  88. hahahaha bodoh betul org umno nie sampai negara nak terjual pun masih sokong babi negara,apakah jenis bangsa nie aku rasa jenis melayu yang masih makan babi dan kera atas pokok lagi ke apa? nasihat ku jangan mengaku umno itu melayu kerana mereka inilah yang merosakkan nama melayu,ciss penyokong berbangsa umno yang haram mutelak.

    ReplyDelete
  89. takde orang nak komen pasal -awwww- punya explaination ke???


    -pasepisepus-

    _____________________________________________________________________

    Baca lah dari atas sampai bawah.Siapa yang tak jawab siapa.Ni datang je terjah.Ape daaa

    ReplyDelete
  90. Tin Milo Berkarat4 April 2011 at 13:49

    kah kah kah.. woiii .. duit untung minyak tue bawak pi sarawak laa habuan nak bawak masuk pengundi hantu.. kah kah kah.. sbb tue bawak masuk lg ramai pekerja asing.. kah kah kah..

    ReplyDelete
  91. Kalau air kencing ganti ron97 ble x? color lebih kurang sama ja

    ReplyDelete
  92. bagus la kalau nak bincang pasal harga minyak ni tapi tak nak bincang cara nak kurangkan kebergantungan pada petrol ke? Desak kerajaan bagi harga murah utk kenderaan hybrd ke?

    ReplyDelete
  93. apa kata kerajaan tk pyh kawal hage petrol. biar petronas, shell, esso (berdasar permintaan n penawaran)tentu kan sndr hage pasaran then pengguna sndri pilih mana hage yg kenan baru mantap.

    ReplyDelete
  94. transportion, production, labour, plant n machineries semua tu nak kena ambik kira jugak.dulu mungkin kos dia 20usd per barrel, now mungkin dah jadi 25usd per barrel.ni contoh je.

    source: http://milosuam.blogspot.com/2011/04/kenaikkan-harga-ron-97-apa-yang-tak.html#ixzz1IXedNlGP

    betul tu...byk kos smpingan lain...kos pemasaran, kerajaan ambik kira jugak ke kos2 pengusaha minyak? itu pn nk kena clear gak

    ReplyDelete
  95. Kerajaan kaji kedai diskaun


    2011/04/01
    KUALA LUMPUR: Kerajaan sedang mengkaji untuk memperkenalkan pembukaan kedai yang menjual bahan makanan pada harga diskaun kepada rakyat bagi membantu menghadapi inflasi.

    Sebagai contoh langkah meningkatkan bekalan ayam sedang diambil bagi menurunkan harganya dan dikatakan akan berlaku bulan depan.

    ReplyDelete
  96. ABDUL

    org malaysia ni baik... mane ader nak marah ker, bt tunjuk perasaan ker bab Barang Naik nie.. lau pasal DNA bleh la wat tunjuk perasaan...

    so, aper salahnyer barg naik, maner adr tnjuk perasaaan, demonstrasi. kang nanti masuk ISA LAK.... betul tak aper y ak cakp nie??

    ReplyDelete
  97. Tapi based on apa yang aku DENGAR dari orang oil and gas,oil production cost belum pernah bertukar since 2001

    source: http://milosuam.blogspot.com/2011/04/kenaikkan-harga-ron-97-apa-yang-tak.html#ixzz1IZ0FaP5q

    cuba tnya dr 2001 ke 2011 gaji diorg naik ke dok? lau naik maknenye kos naik la

    ReplyDelete
  98. cuba tnya dr 2001 ke 2011 gaji diorg naik ke dok? lau naik maknenye kos naik la

    ____________________________________________________________________

    Gaji naik tu dengan pangkat la bang oi.Kalau 10tahun post sama pun takkan tak ada increment?Anyway cost of production of oil ni berbeza ikut negara.Dan proses jugak.

    Kalau dekat arab less than 1USD untuk produce 1 barrel of oil.Tu basic proses tak ke advance proses yang lain.Dekat Malaysia 1USD.Tu yang ORANG bagitahu la.Tapi yang bagitahu tu dah 20tahun kerja Oil and Gas.Proses-proses advance tu den tak dapat figure lagi.

    ReplyDelete
  99. takde orang nak komen pasal -awwww- punya explaination ke???


    -pasepisepus-

    _____________

    Salam bro... klu nak dengar komen pasal awww..
    baik ko tgk kat sini..ngeehehe..
    http://www.youtube.com/watch?v=I-NrXP7PBS0&feature=player_embedded


    -Amri-

    ReplyDelete
  100. ada sorang pk menteri kata, kalau naik 10 sen pun org marah. naik 70 sen pun sama jugak org marah. naik saja terus banyak. dan lps pru,. kita akan dpt hadiah lagiiiiiii dan lagiiiiii. rakyat didahulukan mampus. kakros kena bela gemok gemok mcm babi. yeyeyeyeyey

    ReplyDelete
  101. hamba Allah..5:41 Komen mcm pengikut syaitan..adeke org x puas hati disuruh ke luar Malaysia ingat negarani bapak dia punya..minyak naik naiklah unta cara berfikir guna kepala lutut...konsep bersyukurpun x faham...pergi ngaji dgr kitab le mangkuk

    ReplyDelete
  102. mmg bodo komen hamba ALLAH..dia xtw ke kalo minyk naik..harga brg naik...bila kos naik tapi pendptn xnaik....ap yg jadi???

    ReplyDelete
  103. Hamba ALLAh.

    ko ingt malaysia nie negara mak bapak najib n kroni dia ke??ap hak ko nk halau pembangkang???adkh sbb xsehaluan>?ko kena ingt malaysia hak suma rakyt xkira kerajaan or pembangkang..so jgn semptkn fikiran ko 2..n nape ko suka sgt hina khdpn Rasul??ko nk kata sbb minyk mahal,Rasulullah xnaik keta?mcm 2 ke?masya allah..smoga ko diberi hidayah....olehNya

    ReplyDelete
  104. Abeh tu..ko ingt upah pekerja yang uruskan minyak tu tak meningkat dari dulu sampai sekarang?

    Ko ingat jin ke yang nak proses semua tu? Tak naik gaji,melenting.Kos operasi pun kena kira gak woi.

    Nasi lemak masa aku sekolah dulu rm0.10 je.Sekarang..rm1.Tu baru nasik lemak.Ingat subsidi tu bayar minyak je ke.

    Apeda.Tak mampu,pakai le ron95.

    ReplyDelete
  105. sorry,.. nak mencelah sikit...
    sebagai negara pengeluar, harga barang yang dikeluarkan boleh dikekal kan dengan harga yang murah. ini kerana, hasil dan keuntungan negara boleh diperolehi dari hasil jualan barang di luar. bila harga barang naik, keuntungan bertambah walau pun harga dalam negara tidak dinaikan. ini dibuktikan dengan hasil keuntungan petronas yang semakin meningkat setiap tahun. pasa tahun lepas sahaja, petronas mencatatkan keuntungan 60bilion lebih. bukakan mata lihatlah kebenaran...

    ReplyDelete
  106. kerja engineer zaman 10-20 tahun lepas kaya.. kerja engineer sekarang papa kedana.. bodoh punya kerajaan malaysia, macam mana ko jaga kebajikan rakyat?

    ReplyDelete
  107. Abeh tu..ko ingt upah pekerja yang uruskan minyak tu tak meningkat dari dulu sampai sekarang?

    Ko ingat jin ke yang nak proses semua tu? Tak naik gaji,melenting.Kos operasi pun kena kira gak woi.

    Nasi lemak masa aku sekolah dulu rm0.10 je.Sekarang..rm1.Tu baru nasik lemak.Ingat subsidi tu bayar minyak je ke.

    Apeda.Tak mampu,pakai le ron95.

    Kalau aku cakap tak macam mana?
    Tak pun ambil la calculation simple woiii.

    Contoh eh:

    Kos proses RM 10,jual minyak RM 50(katakanlah ni masa minyak murah)

    Kos proses RM 10,jual minyak RM 100(katakanlah ni masa minyak mahal)

    Untung ke rugi?

    Lagi satu,RON97 mana ada SUBSIDI la dungu.Bukan main dari 2008 kerajaan dah melalak dia cakap tak ada subsidi.Dan dan aritu tiba tiba dia cakap kerajaan masih bagi between 16-18sen.Ape cer bai bila orang bising dia nak belit-belit?Sebab tu aku tekankan TRANPARENCY.Ada aku suruh korang undi pembangkang?tak ada kan?Aku kata aku nak kerajaan transparent.Bagi quote latest bagi harga minyak.Negara-negara lain boleh buat baaii.Kau ni memang kes baca tajuk lepas tu hentam.Pergi baca balik la benda kat atas tu.

    ReplyDelete
  108. tak kira la berapa pun petronas untung..kalau nk telus kerajaan tk perlu cmpurtangn dlm tetapkan harga petrol. Itu baru mantap. Pecahkan monopli...bagi option pd rakyt cthnye mcm syarikat penerbangan...bila ada AIRASIA rakyat ada pilihan utk memilih pkhidmtan yg lbh murah n sec tak lansung menekan MAS utk ikut strategi pemasaran AirAsia.

    Lagi satu petroleum memang asset negara. Tapi asset negara tk akan menyumbang kepada negara kalau takde org nak usahakan. Cth la kan kalau aku ni tuan tanah tpi aku tk blh nk usahakan tanah tu then aku lantik orang utk usahakan n aku bahagikan untung 50%-50%. Kalau aku ada pulak rakan kongsi seramai 10 org...coz untung aku kurang kena bahagi kat 10 org..tp orang yg usahakan tanah tu cuma ada 2 rkn kngsi of couse untung akan lagi byk kat dia. begitu juga sebaliknya.

    Kalau ada mn2 parti berani utk pecah monopoli satu2 bidang/ perkhidmatan and hapusan subsidi di ats kbykan brg sec berperingkat....aku mmg sokong. And keuntungan subsidi tu bagi utk sektor pendidikan( utk pastikan rakyat msia yg juga asset negara ni competitive n boleh dipasrkan ke luar negara)/ insentif utk RnD n kesihatan. Aku memang akan sokong parti tu. Tapi kalau setakat nak propose dasar utk pindah duit dri poket sn ke poket sini...minta maaf la...dua kali lima dgn pemerintah skrg.

    ReplyDelete
  109. gaji naik walau naik pangkat kalau line (production/admin)yg sama lagi, itu pn mknye cost naik.

    ReplyDelete
  110. Bersyukurlah dengan apa yang kita dapat sekarang..

    ReplyDelete
  111. " Bersyukurlah dengan apa yang kita dapat sekarang..
    5 April 2011 7:16 PM "

    _________________________

    Orang beriman akan tahu bersyukur kepada Allah swt kerana apa yg diorang usaha dan kurniaan rezeki dari Allah itulah yg mereka dapat... kalau org tu malas tp hendak lebih itu iyer xtau bersyukur!!

    tapi sekrang nih bukan masalah rakyat xnak usaha @ Allah swt xbagi rezeki mereka xtau bersyukur..Skg ni masalah pemimpin zalim dan korupsi!!!
    kenyataan ko seolah2 pemimpin BN plak yg memberi rezeki nak soh bersyukur??? bukankah pemimpin itu amanah bai??? dorang agihkan itu duit rakyat!! bukan duit dorang!!fikiran jangalah jumud sangat!!


    -Amri-

    ReplyDelete
  112. jangan bazirkan oksigen6 April 2011 at 10:39

    KAH KAH KAH BANGANG SUNGGUH ORANG BERPELAJARAN TAPI MENGIKUT KATA2 DAN TELUNJUK ORANG BODOH LAGI BENGAP NK MAMPOS... KAH KAH KAH

    DAH TAU BENDA TU SALAH DAH TAU BENDA TU BERDOSA DAH TAU BENDA TU SALAH DARI SEGI HUKUM .. JADI JUGHAK TUNGGUL KAYU TENGOK APA ORANG BUAT... TU NAMANYA BUTA HATI, BEBAL DAN BENGAP NK BUAT HABIS OKSIGEN JA DOK ATAS MUKA BUMI ALLAH...

    ALLAH BAGI KORANG AKAL PIKIRAN SUH ERFIKIR BUKAN SUH JADI TUNGGUL KAYU... ALLAH HIDUPKAN KAMU KAT ATAS MUKA BUMI BUKAN NK SUH JADI BENGAP ALLAH BAGI AKAL PIKIAQ LA SUPAYA JADI CERDIK MUHAHHHAHHHAA

    KALAU KORANG YANG TAK BAPER CERDIK TU CER PIKIR SKET...
    KENAPA NEGARA KITA SEBAGAI PENGELUAR MINYAK KE KELAPA SAWIT KE APA2 JENIS PENGELUARAN KE.. APASAL HARGA YG DIBERIKAN ADALAH MAHAL?? BARANG2 SELALU TAK CUKUP?? BARANG2 HABIS STOK?? KENAPA2???

    SEBAB PAKAI SISTEM KAPITALIS...

    TU LA ORANG SUH BLAJAR AGAMA TAK NAK... MYUAHHHAHA MALAS NK ULAS LEBIH2... INGAT DOSA PAHALA SKET WOII!!!

    ReplyDelete
  113. Sebarkan kepada teman2... betapa bodohnya komen2 dari penyokong kerajaan... biar semua pembaca nilai........ how dumb they are...

    Hidup kalau xtau berpikir, xtau bersuara, x berani nak suara... baik xpayah hidup..... pegi mati lagi baik dri jadi BARUA org.... skrg kita suara ttg taraf hidup kita, nilai hidup kita...bukan nilai hidup sebagai LANGAU kerajaan...

    BN kalo xnak org bangkang gi beli tanah ajak sedara mara duk sama... dah tentu org x peduli ko nak mampus ke...ape ke...who cares...

    JGN r guna duit rakyat tapi bangga kata duit sendiri... huargkkkk tuuuiiii... BN !!!!

    ReplyDelete
  114. Mostly BN supporters are coming from stupid people. Mungkin byk sgt makan NAJIS serta RASUAH??

    ReplyDelete
  115. @ ANTI LANGAU, aku mmg setuju dgn pendapat hang. Masalah sekarang ialah kerajaan sedang memomokkan rakyat semua, dan saya kesian kepada 'die hard supporter' for BN kerana fikirkan bangsa semata. Memang perlu fikirkan bangsa, tapi apa gunanya hanya = golongan elit dari bangsa itu sahaja yang boleh naik kereta sbb kita disuruhnya 'tukar gaya hidup' lepas tu dgn slogan RAKYAT DIDAHULUKAN. Di dahulukan untuk korban kot..?

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan