Penduduk Dayak mengaku tanah dirampas Taib Mahmud


Video pengakuan seorang warga tua penduduk Sarawak berbangsa dayak yang bernama Akiu Nora dari Kampung Bengoh berkenaan rampasan tanah yang telah dilakukan oleh taib mahmud. Beliau mengaku bahawa kaum dayak di kawasan beliau tidak bersetuju dengan Taib Mahmud kerana tanah pusaka kaum dayak telah dihabiskan tak tentu pasal dan tidak diberikan pampasan. Ikuti pengakuan beliau melalui rakaman video di bawah ini.




ReJaM© "Gerombolan songkok tinggi tetap kata Taib Mahmud baik... kah kah kah..."

22 Comments

  1. apa lagi kuasa ada ditangan anda,,anda mampu mengubahnya,,,hidup biar berakal mati biar beriman,,,

    ReplyDelete
  2. Kesian orang dayak Sarawak, kerajaan BN ni sampai hati buat diorang macam tu. Taulah diorang tu duduk pedalaman kampung. Tapi diorang rakyat malaysia juga yang mahukan pembelaan.

    Taib Mahmud & kroni makin hari makin kaya, rakyat bawah dipijak-pijak tapi mengaku membela rakyat.

    Inilah nasib rakyat bawahan bila ditadbir oleh pemimpin rakus mengaut kemewahan.

    Semoga Rakyat Sarawak melakukan perubahan, buat Tsunami Sarawak Sabtu ini... undilah Pakatan Rakyat...

    ReplyDelete
  3. WAHAI ORANG SARAWAK...MARILAH SAMA2 KITA BERUBAH. KITA SEBAGAI GENERASI BARU INGINKAN KEPIMPINAN YANG LEBIH TELUS DAN SEMUA HASIL KEKAYAAN KURNIAAN ALLAH KE ATAS NEGERI SARAWAK DAPAT DIRASAI KITA BERSAMA. WAHAI ORG IBAN YG MENJADI PENDUDUK MAJORITI DI SARAWAK, AYUHLAH KITA LAKUKAN PERUBAHAN, JGN KITA TAKUT, BN/PEMBANGKANG SAMA2 TIADA DUIT, TAPI YANG MEMBERI DUIT KEPADA KEPIMPINAN ADALAH RAKYAT. PEMERINTAH YANG AKAN PEGANG DUIT RAKYAT DAN MELAKUKAN PEMBANGUNAN UNTUK KITA SEMUA.MEMANG SARAWAK MEMBANGUN NAMUN ADALAH TIDAK ADIL JIKA TANAH NCR ORG IBAN DIROMPAK DAN HASIL BUMI KITA SEPERTI ARANG BATU DIKAUT OLEH KRONI2 PEHIN TAIB TERUTAMA YG BERADA DI OYA (MUKAH). SIAPA BERANI NAK SIASAT? KITA BUKAN CEMBURU MELIHAT KRONI2 TAIB MENGGUNAKAN KENDERAAN MEWAH TETAPI ADALAH TIDAK ADIL THE WAY HE GET THE LUXURY CAR IS UNFAIR FOR US. WAHAI ORG IBAN TERUTAMANYA, BUKALAH MINDA DAN PEMIKIRAN ANDA SEMUA, JANGAN LAH KERANA PEMIMPIN BN MENGHADIAHKAN MINUMAN KERAS, GULA 1KG, BERAS SEKAMPIT KITA TERUS KALAH DAN RABUN MATA. KEPADA KEPIMPINAN PAKATAN RAKYAT, KUATKAN USAHA KEMPEN ANDA TERUTAMANYA DI RUMAH2 PJG DAN SEDIAKAN PENERANGAN DALAM BENTUK YANG LEBIH MUDAH TERUTAMANYA MENGGUNAKAN MULTIMEDIA SUPPORT DAN RISALAH RINGKAS.............. AKU ANAK SARAWAK YANG CINTAKAN NEGERI INI AKAN LAKUKAN APA SAJA UNTUK NEGERI SARAWAK. JIKA DATUK SERI ANWAR DITUDUH MENJUAL NEGARA NAMUN BELUM TERBUKTI... TETAPI PEHIN KITA TELAH TEBUKTI MELAKUKAN PERKARA INI DENGAN MENJUAL TANAH UNTUK PERLADANGAN KEPADA SYARIKAT LUAR NAMUN DI ATAS KERTAS DAN PERJANJIAN TIADA APA YANG BERLAKU. AYUH... KITA UBAH DAN TUKAR KEPIMPINAN NEGERI SARAWAK KITAYANG TERCINTA.

    ReplyDelete
  4. Apa yang boleh dikatakan, Taib Mahmud sudah tidak layak menjadi pemimpin negeri Sarawak lagi. Rakyat sudah bosan dengan pimpinan BN selama 30 tahun di Sarawak.

    ReplyDelete
  5. UNTUK RAKYAT SERAWAK.....ANDA BLEH DAPAT PENTADBIRAN YANG JAUH LEBIH BAEK DARIPADA PERUNTUKAN 5BILION YANG BELUM PASTI MEMAJUKAN NEGERI ANDA....

    ReplyDelete
  6. Kat Penang pun ramai oarang melayu yang kena rampas tanah mana tempat berniaga lagi.Cer citer....

    ReplyDelete
  7. dalam tv, sedutan org2 sarawak duk ckap kame sayang sarawak.klu tul sayang sarawak, ayuh berubah, jatuhkan tok uban (taib) dan bn.

    ReplyDelete
  8. reply kepada tanpa nama 10.05 AM

    'Adun BN akui Umno punca tanah Melayu terhakis'

    JELUTONG, 11 Nov 2010: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pulau Betong, Farid Saad mengakui kelalaian dan sikap tidak amanah kepimpinan Umno semasa berkuasa menjadi punca tanah orang Melayu makin berkurangan di Pulau Pinang.

    Justeru itu, beliau sebagai generasi muda dalam Umno mahu membaikinya sekaligus memastikan lain-lain tanah yang masih dimiliki orang Melayu tidak diambil untuk pembangunan yang tidak terancang.

    “Sebagai generasi muda dalam Umno, saya rasa ia perlu diperbetulkan apakah kesilapan lalu supaya tidak terus menjadi persoalan siapakah pengkhianat sebenarnya,” ujarnya pada Debat Perdana Pengkisahan Tanah Melayu di Pulau Pinang: Apakah Jalan Penyelesaian di Kompleks Masyarakat Penyayang Pulau Pinang, di sini malam tadi.

    Justeru, beliau mahu melupakan kisah lama yang ditinggalkan oleh generasi lama Umno yang nyata gagal menyelamatkan kedudukan tanah tersebut.

    Dengan niat ikhlas, beliau mengajak semua parti politik Melayu dan badan bukan kerajaan (NGO) Melayu agar duduk semeja berbincang bagaimana cara terbaik menyelamatkannya.

    “Soal parti terpulang pada rakyat. Saya tidak menghalang orang Melayu mahu memilih perjuangan mana yang mereka hendak kerana yang penting ialah ia jaga tanah masyarakat Melayu,” kata beliau.

    Program anjuran Yayasan Bina Ilmu itu membariskan Presiden Teras Pengupayaan Melayu (Teras), Azmi Abdul Hamid, Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr Mujahid Yusof Rawa dan Presiden Persatuan Melayu Pulau Pinang (Pemenang), Datuk Seri Yusoff Latif sebagai ahli panel.-Harakahdaily

    ReplyDelete
  9. Semoga Allah tunjukkan kebenaran pada kita semua..AMIIN..

    Cara Dapatkan No Tel Member Facebook

    ReplyDelete
  10. org dayak pun cuak taip ambik tanah diaorg..aku lg cuak ngan umngok ni..

    ReplyDelete
  11. reply kepada tanpa nama 10:12 AM

    ADUN BN desak Harakah mohon maaf

    ADUN Pulau Betong Muhamad Farid Saad memberi tempoh dua minggu kepada akhbar terbitan PAS, Harakah, supaya memohon maaf berhubung laporan yang didakwanya tidak benar.

    ADUN Pulau Pinang kawasan Pulau Betong Muhamad Farid Saad daripada BN memberi tempoh dua minggu kepada akhbar terbitan PAS, Harakah, supaya memohon maaf berhubung laporan yang didakwa tidak benar mengaitkan beliau.

    Katanya, jika akhbar itu gagal berbuat demikian dalam tempoh 14 hari ini, beliau akan mengambil tindakan undang-undang.

    Menurut Bernama, Muhamad Farid mendakwa, akhbar itu telah memutar belit kenyataannya dalam forum bertajuk 'Isu Penghakisan Tanah Melayu Pulau Pinang: Apakah Jalan Penyelesaian' anjuran Yayasan Bina Ilmu Pulau Pinang pada 10 November lalu.

    "Saya tidak pernah membuat kenyataan bahawa kesilapan pemimpin Umno adalah punca tanah orang Melayu berkurangan di Pulau Pinang seperti yang dilaporkan akhbar berkenaan,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang malam semalam.

    Harakah dalam laporannya 15 November lalu mendakwa Muhamad Farid mengakui kelalaian dan sikap tidak amanah kepimpinan Umno semasa berkuasa menjadi punca tanah orang Melayu makin berkurangan di Pulau Pinang.

    Justeru itu, beliau sebagai generasi muda dalam Umno mahu membaikinya sekaligus memastikan lain-lain tanah yang masih dimiliki orang Melayu tidak diambil untuk pembangunan yang tidak terancang.

    "Sebagai generasi muda dalam Umno, saya rasa ia perlu diperbetulkan apakah kesilapan lalu supaya tidak terus menjadi persoalan siapakah pengkhianat sebenarnya," beliau dipetik sebagai berkata.

    Selain itu, Harakah juga melaporkan bahawa Muhamad Farid mahu melupakan kisah lama yang ditinggalkan oleh generasi lama Umno yang nyata gagal menyelamatkan kedudukan tanah tersebut.

    ReplyDelete
  12. Tanpa Nama berkata...

    Kat Penang pun ramai oarang melayu yang kena rampas tanah mana tempat berniaga lagi.Cer citer....
    12 April 2011 10:05


    hang budak bodoh mana yg kata kerajaan rampas tanah org peneng???? tunjuk mai sat kat aku....

    aku org peneng nie,tak dak satu pun yang kena rampas semua yang hang tengok tu kerja umno.
    bodoh betul le lembu pawah umno nie....

    ReplyDelete
  13. media arus perdana terlalu berat sebelah. sekiranya saya menjadi pemimpin suatu hari perkara utama yg saya perlu ikhtiarkan adalah mengurus hasil bumi sarawak dengan cekap keranan jika bercakap mengenai ekonomi sarawak terlalu banyak sumber ekonomi dan sekiranya di bahagi sama rata and merasa sedikit demi sedikit, rakyat akan hidup aman. ayou urang serawak, jom kita sama2 ubah kepimpinan yg ada sekarang. kamek sayang serawak...

    ReplyDelete
  14. Tanah di Sabah Serawak siapa jual ye(Sape perintah selameni)?

    Tanah di Pulau Pinang siapa yang gadai ye(Sape yang perintah selama lebih 50 tahun)?

    Kuasa memilih pemimpin ditangan.

    Sebab Mata Lelaki Gemar Lihat Badan Wanita

    Pendapat Ulama Berkaitan Fitnah Zina dan Politik Lucah

    Hentikan Gangguan Seksual Terhadap Lelaki!!!

    Antara di sebalik kematian adik Saiful Syazani

    ReplyDelete
  15. Tanah di Sabah Serawak siapa jual ye(Sape perintah selameni)?

    Tanah di Pulau Pinang siapa yang gadai ye(Sape yang perintah selama lebih 50 tahun)?

    Kuasa memilih pemimpin ditangan.

    Sebab Mata Lelaki Gemar Lihat Badan Wanita

    Pendapat Ulama Berkaitan Fitnah Zina dan Politik Lucah

    Hentikan Gangguan Seksual Terhadap Lelaki!!!

    Antara di sebalik kematian adik Saiful Syazani

    ReplyDelete
  16. mana2 pemimpin yang berasal dari semananjung malaysia x layak mengatur orang borneo..x kira la umno ka,pkr,dap,pas,mic,mca,gerakan atau mana2 parti.orang semananjung hanya datang ke borneo mengambil duit hasil minyak,gas,balak n pelancongan untuk memajukan semenanjung.fuck la orang semananjung.sabah n serawak perlu keluar dari semananjung baru la buleh maju.sabah jadi negara "borneo utara" sarawak 2 terpulang la org sarawak mau kasi nama apa pun.yang penting orang semananjung jgn datang borneo untuk rampas rezeki orang borneo.."fuck orang semananjung"

    ReplyDelete
  17. yg ko da ni tak de bahase indah lain ke nak sebut perkataan macam tu kalau ko rase bagus sangat ko nak urus negeri ko macam tu je..aku tak leh bayangkan ape jadi kat borneo sekarang kalau bukan kerana orang semenanjung yg tolong negeri borneo merdeka...lu pahal men bahase2 kasar lu ingat kalau lu keje sorang2 maju ke sesebuah negara tu woi..!

    ReplyDelete
  18. xde kena mngena org dari semenanjung ataw borneo. ni sume taktik pecah n perintah. kita lihat pd rekod prestasi pemimpin. klu org tempatan pon, klu dh rampas n gadai berbilion hasil bumi borneo utk ank branak, tetap TIADA MAAF BG MU. sama la d semenanjung pun, pilih pmimpin yg layak.

    ReplyDelete
  19. http://www.mediafire.com/?s01n08bbp3li7k9

    ReplyDelete
  20. org semananjung bangsa longkang..

    ReplyDelete
  21. org semananjung x pernah bantu org borneo merdeka..jgn perasan..kalu bukan duit minyak n gas orang borneo, x da la plus d semananjung dpt di bina.x da la petronas.

    ReplyDelete
  22. hanya orang bodoh je yang percaya kat PR,mereka datang sini nak kaut keuntungan,tengok kelantan balak dah habis tebang,hutang tak settle lagi,sedarlah orang sarawak,kita telah diperbodohkan dengan isu2 yang tak ada bukti kukuh pun,syarikat2 balak yang ada disarawak ini 16 darinya adalah lubuk DAP beroperasi,buktinya,kalau betul mahu protect forest,kenapa mahu serang taib seorang?kenapa syarikat2 cina chauvinist ini tidak diserang?taib sudah tentu tidak ada kaitan dengan Cina gengster ni.tetapi perhatian rakyat dialihkan kepada taib seorang.adalah tidak logik untuk taib mengaut semua keuntungan hasil pembalakan,taib bukan tak ada kerja lain.

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan