Projek RM50 Juta email 1 Malaysia untuk selamatkan kroni?

Dalam keadaan rakyat malaysia disuruh berjimat cermat, mengubah cara hidup untuk menyerap kesan kegilaan kerajaan menaikkan harga barang-barang keperluan, nampaknya slogan "rakyat didahulukan" yang dilaung-laungkan hanyalah retorik untuk memperbodohkan rakyat Malaysia, terutamanya rakyat bawahan, dan rakyat miskin.

Ini terbukti dengan idea gila Perdana Menteri Malaysia Najib Tun Razak mengumumkan projek email satu Malaysia dengan kos perlaksanaan sehingga RM50 juta sedangkan email-email percuma berlambak-lambak boleh didapati di internet sejak mula internet dicipta [Malaysiakini].


Apa yang jelas, ini merupakan satu pembaziran wang rakyat. Kalau wang milik Najib atau Rosmah, tiada siapa yang marah. Wang yang akan digunakan untuk dibazirkan ini adalah wang rakyat Malaysia. Tambah membimbangkan, nampaknya projek ini sengaja diwujudkan untuk menyelamatkan sebuah syarikat yang memiliki rekod kewangan yang buruk, yang bermasaalah [Malaysiakini].


Nampaknya rakyat Malaysia dibohong dan diperbodohkan di depan batang hidung atas nama teknologi, keselamatan berhubung secara langsung. Apa yang tak selamatnya bila rakyat menggunakan email percuma? Permintaan rakyat ditolak ke tepi, projek-projek bodoh dilaksanakan untuk memperbodoh dan menipu rakyat dengan wang rakyat sendiri. Kroni-kroni diutamakan.


RM50 Juta memang tak banyak bagi Perdana Menteri dan orang-orang politik atasan tu yang dah biasa sangat memperabiskan wang rakyat sesuka hati. Namun wang itu sangat besar di mata rakyat bawah, rakyat miskin. Rakyat yang ada otak yang berfikiran rasional tentu sekali akan membantah projek ini kecuali, golongan kaki bodek dan gerombolan songkok tinggi yang memang rela dan bangga diperbodohkan.


ReJaM© "Rakyat didungukan, pencapaian kroni diutamakan..."

Update: Memang sah projek email 1 Malaysia untuk adik Najib klik sini [Adik Najib]

71 Comments

  1. penipu punya umno

    ReplyDelete
  2. saket hati pulak aku dengan najib.jadah punye tue kutuk.otak dah berhabuk nak bagi idea

    ReplyDelete
  3. Ini projek utk mengintip sebenarnye..sape yg pakai email satu malaysia akan dapat dikesan identitinya kalau buat sesuatu yg x mengikut acuan BN dlm internet..mudah la cyber trooper diorg nk buat keje lepas nih..

    ReplyDelete
  4. kaya betol beer end...

    ReplyDelete
  5. aku suka ayat terakhir slogan kata 2..

    ReplyDelete
  6. xtau la ape kepentingan bnd ni smp nk spend 50millions!!

    ReplyDelete
  7. baik betulkan internet kat malaysia... tempat lain datang malaysia complain internet lembab... and siapa nk guna email 1 malaysia? buat apa? sign up porn?

    ReplyDelete
  8. bia signup porn bnyak2.tade gune pon haha.hawau bn!

    ReplyDelete
  9. care nk mengesan dan mengumpul data pengguna internet kt malaysia supaye nak pantau di masa hadapan..

    ReplyDelete
  10. klu dia up kan server email nih kite pakat2 DDOS ramai2 smp down...huhu

    ReplyDelete
  11. najis, nak buat email rosmah.com ke... pergi la. moga2 u kena strok dan mati malam ini.

    ReplyDelete
  12. najis oh najis tong rosak

    ReplyDelete
  13. Apa saja projek kerajaan korang nak bangkang!
    Bangang betul puak-puak pakatan Haram ni!

    ReplyDelete
  14. milo suam ni tak habis2 nak bangkitkan kemarahan orang... cuba nak menjadi batu api agaknya agar kita bertelagah sesama sendiri..

    ReplyDelete
  15. milo suam ni tak habis2 nak bangkitkan kemarahan orang... cuba nak menjadi batu api agaknya agar kita bertelagah sesama sendiri..

    Ini dia contoh gerombolan yang rela dan bangga diperbodohkan oleh Kerajaan. Dah terang-terang projek email ni projek gila. Sampai RM50 Juta, sedangkan email free berlambak-lambak.

    Teruskan kebanggaan mu untuk diperbodohkan....

    ReplyDelete
  16. Peh duit 50Juta ni kalau die upgrade internet bagi lagi laju mcm kat jepun pun ok gak!...dari bagi email ni..Email ni nampak sangat satu pembaziran..sebab semua company ada email sendiri...entahlah...inilah kerajaan yang anda pilih...Dahla sarawak kene tipu dengan taib n najib skrg ni email pulak...

    ReplyDelete
  17. haiz..sarawak cmner..

    ReplyDelete
  18. bagus ni..boleh salurkan terus ketidakpuas hati kpd kerajaan...boleh komen psl agensi2 kerajaan yg lmbt proses permohonan ni

    ReplyDelete
  19. ooo! marah ye...takpa tunggu esok la ni aku nak tido...esok aku nk kena motong...

    ReplyDelete
  20. bagus ni..boleh mnta keje kt sini..hrap2 blh dpt gaji lumayan

    ReplyDelete
  21. Kerajaan nak pantau emel semua...supaya diorang boleh baca setiap isi emel rakyat..pembaziran

    ReplyDelete
  22. orang kalau da jahat buat baik pon nampak jahat jgk..yela sumer mende buat xpernh niat baik sumer mender pikir rice cooker sendiri..

    ReplyDelete
  23. Sialan BN..

    zynga poker chip edit
    http://www.mediafire.com/?q0b0nan6rg3ine8

    ReplyDelete
  24. Jika benar rm50 juta dilaburkan, berbaloi ke pelaburan tersebut? bukan semua rakyat malaysia ada internet. pelaburan ini lebih kepada rakyat yang berkemampuan tapi rakyat bawahan yang taraf miskin dan fakir tidak akan dapat manfaat.
    Sebab Mata Lelaki Gemar Lihat Badan Wanita
    Hentikan Gangguan Seksual Terhadap Lelaki!!!

    ReplyDelete
  25. dah berapa lama aku guna email yahoo free, tak de masalah pun... yang sebok2 nak bagi email free apa kejadah. takde sapa suruh bagi pun. sangat mengarut. leh tak bagi kereta free ke, koman2 bagi Samsung Wave free, baru le nampak pandai sikit. ni bagi email free? alahai...

    ReplyDelete
  26. aku tak nampak langsung apa pekdannya projek ni, email aku sendiri yg berlambak2 tu pun aku tak nengok.. ntah apa2 la pak najib nie

    ReplyDelete
  27. apa la bangang sangat, syarikat tu yang melabur. bukan kerajaan yang melabur. kerajaan tak keluar duit pun. lebih kurang macam myeg punya konsep la. cukup2 la ko nak spin milosuam oi. ke ko ni tak reti nak paham benda simple?


    -pasepisepus-

    ReplyDelete
  28. ek eleh...bising2 lepas tu guna gak emel tu nanti

    ReplyDelete
  29. ha ha ha, pas ni tok wan ngan tok aku nun di hujung kampung kat sempadan negara ada acc e mail..... canggihnyer. walaupun depa tak pernah tau apa itu desktop apatah lagi laptop atau netbook.
    Tahniah la najib ooiiiiiii.....teruskan usaha anda tu....mungkin boleh buat ngundi online plak pas ni kot.

    ReplyDelete
  30. hoi, kalo comp dah nak bangkrap bleh ke nak melabur 50 juta? mana dtg nyer duit tu?

    ReplyDelete
  31. http://forum.lowyat.net/index.php?showtopic=1842848&view=findpost&p=41686096

    ReplyDelete
  32. kpd en.Tanpa Nama...mmg la syarikat tuh yg melabur 50m tuk buat email nih...tp in the end....goverment akan beli balik pakai duit rakyat..itu yg cuba dimaksudkn oleh pengomen2 kat sini..

    ReplyDelete
  33. RM50 sikit jeww... celah gigi ja tuhh.... kikiki

    ReplyDelete
  34. Sokong BN berkata...

    Apa saja projek kerajaan korang nak bangkang!
    Bangang betul puak-puak pakatan Haram ni!
    19 April 2011 11:46 PM

    .............................

    Sangat kasihan kepada anda. Sampai sekarang masih lagi dalam keadaan dungu. Masih tidak sedar. RM50juta? Nilai yang terlalu tinggi untuk membangunkan server/sistem 1Malaysia. Nilai ini memang tidak masuk akal. Saya juga memahami niat sebenar diwujudkan emel 1Malaysia ini, supaya mudah Barisan Najis memantau keadaan rakyat. Sistem emel akan terus disimpan didalam server dibawah kawalan Kerajaan BN. Barisan Najis sudah tergugat dengan kebangkitan rakyat Malaysia kerana mereka tidak dapat memantau dunia cyber yg byk berpangkalan di Amerika.

    Apa yang menjadi kemuskilan, nilai sebanyak RM50JUTA untuk mewujudkan sistem ini adalah tidak masuk akal sama sekali.

    "Wahai Kerajaan BN, berjimat cermatlah anda seperti anda menyuruh rakyat berjimat cermat. Bagaimana ingin menjadi contoh melalui tauladan...?"



    --------------------------------------

    apa la bangang sangat, syarikat tu yang melabur. bukan kerajaan yang melabur. kerajaan tak keluar duit pun. lebih kurang macam myeg punya konsep la. cukup2 la ko nak spin milosuam oi. ke ko ni tak reti nak paham benda simple?

    -pasepisepus-
    .............

    Saya mahu tanya anda kembali, Bagaimana Syarikat yang mempunyai masalah hutang yang banyak boleh melabur lagi???

    "Cukuplah -pasepisepus- menjadi seorang yang bangang" (Anda yang kata).

    -Dr. Latif-

    ReplyDelete
  35. Pasepisepus memang bangang..tngk kat akaun dia pun dh tau company ni masalah.
    clik ni..
    http://www.tricubes.com/AR_09_Final.pdf
    klu btul2 nk buat cari la company yg btul2 stabil n reliable..klu bkn kroni ni apa lagi alasan dia..
    sialan!!! membazir,mencekit duit rakyat je keje nya..isk2

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum & Salam sejahtera,

    Pada pandangan saya kita perlu bersangka positif. Jika kita hnya melihat syarikat yg mendapat kontrak lebih baik kita bincng faedah email 1 malaysia ini.
    Saya berpandangan email 1 malaysia dapat membantu kerajaan menyampaikan maklumat dengan kos yg murah&cepat. Contoh: Pelajar tajaan MARA,PTPTN,JPA dsb amat mudah mendapat maklumat bayaran tajaan. Bagi yg dewasa mngkin pemberitahuan pembayaran LHDN,Cukai, Roadtax dsbnya menjadi mudah & murah. 50 juta jika dihitung utk 10thn akan dtg ia pasti menguntungkan. Jika kita tidak mula dr skrg, pd masa hadapan kosnya akan meningkat.
    Sedia maklum juga taraf pemikiran Rakyat Malaysia masih rendah mungkin boleh ditingkatkan dgn adanya "enforcement" penggunaan ICT spt email ini. Petani di Jepun misalnya pandai menggunakan email,blog dsbnya. Kita di Malaysia?.. anggaplah ini satu permulaaan perubahan kearah Pembudayaan ICT dikalangan rakyat malaysia.
    Saya berpandangan kita jgn terlalu mempolitikkan sesuatu isu. Adalah kta lebih baik berdiskusi dgn akal yg waras tanpa unsur politik, keperibadian & kebencian yg melampau.
    Baik @ buruk niat seseorg itu hanya ALLAH yg tahu. Jadi biarlah ALLAH yg menghukumnya jika dia bersalah.
    Terima kasih moderator krn membenarkan saya meluahkan pandangan & pendapat disini.

    ReplyDelete
  37. ini projek nak kesan ip address senang nak tau sapanya angkara sesuatu perkara kerna ada diantara berita2 diinternet diperoleh dari orang kerajaan juga. kira top secret. jadi sekiranya kita disyaki senang ditrace dan senang mereka patahkan penyampai maklumat ni sampai ke akar umbi.

    tu objektif utama..

    dan bagi saya amat sikit kerajaan buat ikhlas utk rakyat. mesti ada serampang 2 mata. jika nak tahu byk berkawan la dengan org umno yg dah taubat atau bekas polis atau bekas sb. semua ni start dr zaman mahadey dan skrg ank didiknya najibs meneruskannya

    ReplyDelete
  38. Ya Tuhanku, banyak tu RM50,000,000..(kalian tau kira duit ke x ni!!!)

    Email FREE atau dalam bahasa lain Emel PERCUMA kan dah ada..

    Benda dah terang-terangan membazir, lagi hendak berfikiran positif.

    Jangan hanya berserah pada ALLAH sahaja, ALLAH kurniakan AQAL fikiran

    kepada hamba-hambanya untuk menilai baik, jahat, buruk, cantik.

    SEKALI LAGI, KALIAN TAHU KIRA DUIT KE TAK, RM50,000,000?!?!?!

    p/s bangsa lain yang lebih pandai manage duit, sudah tentu tidak setuju mengenai emel ini..

    (sekadar khayalan peribadi penulis)

    ReplyDelete
  39. sistem HRMIS jpa utk kakitangan awam bermasalah. sepatutnya ianya diupgrade kalau ianya penting utk agensi kerajaan semua.

    kakitangan disuruh isi maklumat dalam HRMIS tapi sistem lemah, hang selalu, takleh save maklumat. memalukan.

    bukan mempolitikkan isu. tapi cara mengurus kurang bijak. yg penting nak jaja 1Malaysia. sudahkah diminta pandangan pakar IT. dok membazir benda kurang penting buat apa.

    ReplyDelete
  40. setuju ngan anon 20 April 2011 10:51 AM dan 20 April 2011 11:20 AM

    bukan nak mempolitikkan isu.tapi dah terang2 membazir. nak sangat email free kenape xguna je sedia ada?kenapa nak abeskan 50M?
    lagi baik die tampung subsidi bhn mknn.lagi ada faedah especially utk org2 kg spt nelayan, petani etc.
    jgn compare ngn jepun.dorg nye petani canggih.m'sia?kalo bagi petani kemudahan internet kang xsokong lak dorg ngan kerjaan..
    kiki...ade banyak con dari pro.

    sistem dalam kerajaan sendri pon cam haram eg:HRMIS.baek upgrade yg sedia ada.

    yang paling penting Allah bagi Akal guna.jgn dok +ve je manjang.tu yg asik kene tipu je tu.





    anonimis

    xpaham ak pe dalam otak pemerintah ni.

    ReplyDelete
  41. Pk pos+

    Kalau dapat emel percuma tp xde komputer... xguna juga.
    So kena lah bagi komputer percuma. Paling cikai pon netbook..
    Kalau dah ada komputer percuma, ada emel percuma tp xdapat "access" internet... xguna juga.
    So kena lah bagi internet percuma...
    Bila dah ada internet percuma+komputer percuma+emel percuma barulah RAKYAT DIDAHULUKAN namanya...hahaha
    Tapi kalo bagi 3 benda ni percuma tuk semua rakyat Malaysia ni, agak2 cukup x MYR50,000,000.00 tuuu.....

    renung2kan dan selamat beramal....

    ReplyDelete
  42. dr. latif,

    kah kah kah. dah nama pun business, hutang tu perkara biasa. sebab tu la dia propose projek ni. bisnes yang lama dah ada prob dia divert try bisnes baru. standard la tu. kalau jual ais kacang tak laku, try jual cendol plak, aiskrim ke kot2 laku.

    Rm 50 juta tu bukan nya dia nak kena invest sekali gus. tahun pertama mungkin hanya guna 5 juta. lepas tu dapat revenue, profit from the portal, iklan, servis caj etc. takde kena mengena dengan kerajaan pun. kerajaan cuma bagi kelulusan. anggaran 50 juta tu keseluruhan selepas beberapa tahun. memang bisnes punya style macam tu..macam orang yang datang melabur kat malaysia jugak la. cakap pelaburan bernilai rm 800 juta. bukannya dia letak terus 800 juta tu, tapi berperingkat2...

    emel tu free je, yang kena bayar nya bila ko guna servis dia untuk bayar bil2 n etc.



    -pasepisepus-

    ReplyDelete
  43. kalau dah spend 50J, bukanlah emel percuma namanya..duit rakyat juga diguna lepas tu kata FREE..........penipu siang buta.

    yg free bermanafaat ialah air 20m/kiub. sudah tentu semua rakayt selangor pakai air.

    PR menang akan gempur IPP yg sapu duit letrik yg sepatutnya lebih murah utk rakyat. siap kau IPP !

    ReplyDelete
  44. Kalau orang propose kat aku projek macam ni, mampus mati hidup semula pun aku tak nak.

    KERJA BODOH.

    ReplyDelete
  45. abe jib..x payah la susah-susah wat email kat aku..aku dah ada banyak email..ko nak email apa..yahoo..gmail..hotmail...kalu nak wat gak..tolong wat kat opah aku yang umoq 88 thn..dio dok ulu legeh..Tapi opah aku ni dah hidup 88 tahun.tak kenal lagi apa tu komputer..pastu bagi laptop kat opah aku..baru opah aku buleh guna email 1MALAYSIA...Sebelum tu kena ajar la opah aku guna komputer..Pasni mudah la opah aku nak bayar SAMAN EKOR ngko..tak payah beratur...

    ReplyDelete
  46. andaikata duit rm50 juta tu bagi kat korang agak2 korang nak buat pa ngan duit tu? sila jawab...

    ReplyDelete
  47. perrrggghhh pecah rekod lagi. hari tu negara yg promote porno sampai nak tayang dalam palimen, sekarang negara yg bagi email kepada semua rakyat plak. sehari dua ni merayau2 dlm site mdec/msc, kosong je tak update kiub T tolong update kemudian kot.
    email free, internet speed mcm gampang, security close to zero, rakyat ada yg mentekedarah air longkang lagi.

    ReplyDelete
  48. Celaka PKR naikkan cukai tanah di SELANGOR!!!! registration FEE dari RM300 jadi RM500... ini lagi parah, mencekik darah RAKYAT....

    ReplyDelete
  49. Y do us need a NEW email acc when most who hv internet access already hv 1 or more email addresses.... and maybe he can consider dat many in the rural areas dnt even hv internet access n in some places nt even electric supply..... So... the qs is... WHO WILL BENEFIT MOST FROM THIS MYR50mill PROJECT?? adik di alagi la~!!! Mcm 20mill utk BAIKI masjid!

    N i believe its nt an email only.. maybe with other plenty features.. But.. We r happy to use FREE yahoo/ gmail mail rather than they spending on this stupid ideas..... I's rather put d MYR50mill into Education sector than this useless mails projects... If he want to gv us know some instant news or other important news.. we hv a lot if media access.... newspaper... TV.. Radio.. And i believe... Almost all malaysian do hv Radio/ TV ryte?? No need to waste d money for this nonsense idea.... hmm....

    ReplyDelete
  50. knp plu lg blanja duit sampai 50juta???negara kiter bkn ade duit lg...nk tipo rakyat buta kayu blh lah..jgn nk hdpkan syarikat kroni sampai guna wang sewenang2nya..email free blambak...knp plu byr 50juta?????knp???knp???xde duit naik kn TAX!!!naikan harga MINYAK!!! klu dulu zaman Tun mahathir kumpl duit..zaman paklah n najib perabihkan duit..50juta byk tu...

    ReplyDelete
  51. OBETUL JAWAPAN YG DIBERI OLEH DR LAIIF SY SETUJU BEBENOR..NI DOK KATA MEMBAZIR TAPI TAK TAHU HUJUNG PANGKAL APA CERITA..GUNA AKAL SIKIT JGN AKAL TU TAROK KAN KAKI...

    ReplyDelete
  52. how stupid umno???kalau dulu BAPAK die tolong melayu...sekarang ANAK die JAHANAMKAN MELAYU!!

    ReplyDelete
  53. Saya mahu tanya anda kembali, Bagaimana Syarikat yang mempunyai masalah hutang yang banyak boleh melabur lagi???

    "Cukuplah -pasepisepus- menjadi seorang yang bangang" (Anda yang kata).

    -Dr. Latif-

    source: http://milosuam.blogspot.com/2011/04/projek-rm50-juta-email-1-malaysia-untuk.html#ixzz1K3INSmRB

    ...............................................................

    gud questions bro... so sesape yg mangkuk xphm bhsa 2 cuba p.k la Q bro nih ckp yer..... jgn korg ngeluh plak minyak naik nnt...

    p/s: cubalah kurgkan defesit kerajaan.

    ReplyDelete
  54. Celaka PKR naikkan cukai tanah di SELANGOR!!!! registration FEE dari RM300 jadi RM500... ini lagi parah, mencekik darah RAKYAT....

    source: http://milosuam.blogspot.com/2011/04/projek-rm50-juta-email-1-malaysia-untuk.html#ixzz1K3JI85Wq

    ................................................................

    terpakse la bro sbb duit krajaan pusat xsampai kt kerajaan negeri...

    ReplyDelete
  55. But our BELOVED PM claimed that its nt our money... tapi kan....... Syarikat Tricubes Bhd tu syarikat yg bermasalah yg disenaraikan Bursa Malaysia sbg syarikat GN3 sbb keadaan kewangan dlm keadaan "lemah" atau "buruk." mesti ada sumthing yg x kena ni... hmmm...

    ReplyDelete
  56. terbaik la..sampaikan OH TIDAK pon baca blog nie... kira ko nie milo suam mmg popular r!! respek kat ko.. Haha.. (xtau la aku baru tau ke korg dah tau lama)..

    pe3 pon perkara nie mmg bodoh lagi bangang...suh rakyat berjimat dia pg melantak habiskan 50juta untuk benda yang boleh dapat free... baik bagi aku abiskan bayar ptptn dan taja aku sambung master & phd.. kan lagi berpahala amalan tue...

    ReplyDelete
  57. 50 juta tak cukup..

    ReplyDelete
  58. nak wat apalah e-mel 1 malaysia?ada keuntungan ke?

    ReplyDelete
  59. terpakse la bro sbb duit krajaan pusat xsampai kt kerajaan negeri...

    source: http://milosuam.blogspot.com/2011/04/projek-rm50-juta-email-1-malaysia-untuk.html#ixzz1K3klq4AQ

    tk sampai? awat selangor tk saman federal?

    ReplyDelete
  60. duit tk sampai ke lambat sampai? kalau lmbt smpi duit cukai yg naik byk tu buat apa?

    ReplyDelete
  61. pasepisepus and Dr. Latif

    Q- emel tu free je, yang kena bayar nya bila ko guna servis dia untuk bayar bil2 n etc.

    A - Byr bil melalui bank FREE OF Charge jer... so tak guna ghak email 1Malaysia nie.. (boleh bayar bill guna email ker?

    Q - Pelajar tajaan MARA,PTPTN,JPA dsb amat mudah mendapat maklumat bayaran tajaan. Bagi yg dewasa mngkin pemberitahuan pembayaran LHDN,Cukai, Roadtax dsbnya menjadi mudah & murah

    A - Kalau nak Infor leh masuk terus ke website MARA, JPA, PTPTN itu sendiri.. contoh nyer kalau ko nak beli kete ker TV ker ko akan search kat website jenama pilihan tu kan.. begitu lah maksud aku...

    Q - Email percuma diberikan kepada saper yg berminat.

    A - Aku sendiri pun dah banyak email PERCUMA dan silap hari bulan semua jabatan kerajaan BN akan dipaksa menggunakan Email 1Malaysia nie...

    Allahhualam...

    ReplyDelete
  62. mmg la 50 juta tu bnyk.. tp kna pikir gak.. network kt msia ni problm gak.. dlu, msa final gme bola msia lwn indon aff szuki cup.. network msia kna croboh.. bnyk data kta ilang, indon pedajal kta.. pastu kta serang indon plak.. perh, perang it ni lg bhaya.. alah, stakat gna email free ni bdk2 skolah pn dh pndai la nk croboh.. bkn pyah mna pn.. aku yg x brp power dlm network scurity system ni pn blyh la klaw nk bt cket.. cba byangkn klaw yg btol2 power?? dh la zman skrg suma pkai email.. nk sbmit dokumen apa suma pkai email.. email tu pnting bhai.. ni bkn politik, cma aku pikir ttng keselamatan dnia it kita.. klaw email yg diorang bt ni lg secure, apa slahnya?? 50 juta bnyk, tp klaw nk d bndingkan dngn kpntingan bnda nih?? nnti suma pkai networking.. banking, jpj, saman senang ckap suma la.. nk akses?? mst pkai username.. selalunya?? email bhai.. klaw email kna croboh?? msalah bhai.. dr email tu diorang blyh akses sgalanya.. msia skrg kn dh slaraskn networking ni.. xbya bil astro, xbaya sman nk bt loan bank x lepas taw?? jgn bt psal la.. stu kna black list, suma taw.. otai cmputer scurity system aku psan, "ingt, dnia it ni len cket.. dri stu smber kita blyh taw dh orng tu mcm mna.. mcm kta tngk tong smpah.. mmg jjik.. tp kta blyh twu orng tu mcm mna.. dia mkn apa.. ap tase dia.. ekonomi dia mcm mna.. kira bnyk bnda blyh kaji wlaupn dr SAMPAH".. klaw dr smpah pn blyh taw bnyk bnda, ini kn plak dr email.. tp xtaw la korang suma gna email ntuk apa kn.. mngkin trash email x ksah la.. klaw formal email xtaw la nk kta pa..
    p/s: ni bdk mchanical yg blaja cket2 psai kmputer.. klaw otai2 kmputer rsa slah, btolkan erk..

    ReplyDelete
  63. pakatan babi ni semua x puas hati.. bangga diperbodohkn oleh anuar. dh dia ckp utk URUSAN KERAJAAN. x paham ke?? klw korang nk sing up porn anuar 2 gune la emai lain.. bodoh!! punya pakatan babi...

    ReplyDelete
  64. jujurnya..aku sendiri pn x tertarik nak gune email 1 malaysia ni..bukanla x patriotik..tapi cuba korang fikir dalam2..apa perlunya email 1 malaysia nih???sampai 50 juta(i don't know where dis facts come from) tp kalau x sampai 50 juta pon...still satu pembaziran..email2 free kan byk....nak interact dgn kerajaan???xkn la sbb tu je?ape gune wakil rakyat???patutnye kerajaan buat survey dulu pasal pengguna internet kat malaysia..tahap penggunaan email..berapa org yg setuju...berapa org yg akan menggunakan khidmat email ni nnti....kata rakyat didahulukan..(x tau la kalau dyorg dah buat survey ke x,klu dyorg buat..keputusan survey tu patut didedahkan...)..kalau betulla ramai rakyat malaysia yg setuju..then, go on..jgnla tup2 tros ade projek baru yg kononnya utk kebaikan rakyat..tapi x tanye rakyat pon setuju ke x??setakat interview 2,3 org kat tv yg berikan pendapat klise "saya rase bende ni bagus sbb memberikan kepentingan kepada rakyat....bla,bla,bla.."baik x payah...

    ReplyDelete
  65. sape tak suke jangan la gune email tu nati... org melayu suke nak jadi batu api.. ape lah.. macam ni.. mmg fikitan kolot

    ReplyDelete
  66. sedangkan ader org yg takde talipon, takde internet, apatah lg takde karan, camne nk baca email nih...buang duit siot...

    ReplyDelete
  67. buat main2, kerajaan skrg pun ada hacker! xcukup ke dgn hacker2 yg dh ada? sapa nk pakai email 1 malaysia? email yg lain pn dh belambak2 dah.. dh ada duit byk sgt, cuba tolong cat bangunan buruk2 kt kl.. sakit mata aku tgk smpai terkopek2 n berlumut!

    ReplyDelete
  68. ko nk bising duit rkyat ni ko ade byr cukai ke? org BN xde yg byr cukai ke?lantak la diorg nk buat ape pn. itu satu penjenamaan 1Malaysia. xabis2 dgn subsidies3..korang hidup hnye dgn subsidies ke?kalu subsidies byk2 melayu leh jadi jutawan ke..bodoh betul...

    ReplyDelete
  69. Biarlah kerajaan bantu bumiputra, kita ni dah lah jauh ketinggalan, bertelagah pulak sesama sendiri, nasib baik Perak pada BN, tidak menderitalah orang kampung aku

    ReplyDelete
  70. pakcik nie...baru nak kenal IT,dah ditambah lagi dgn email 1malaysia lagi poning kepalo den....entah apao apo lagi...plak lopeh nie...eee geramnya

    ReplyDelete
  71. byknye pruntukn yg d gunakn...

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan