Sunday

Bila kerajaan lemah, kebajikan rakyat akan lebih terjamin


SAMA ada anda setuju atau tidak, ungkapan "bila kerajaan lemah, kebajikan rakyat akan lebih terjamin" ternyata banyak kebenarannya. Terbaru berkenaan kejadian tanah runtuh yang mengorbankan anak-anak yatim (belum ada angka rasmi) di sebuah madrasah di Hulu Langat, Selangor menyaksikan kerajaan pusat dan kerajaan negeri seperti berlumba-lumba untuk menghulurkan bantuan.

Mulanya Kerajaan Negeri Selangor mengumumkan bantuan segera berjumlah RM 50, 000 di mana RM20,000 diperuntukan bagi kegunaan pengurusan jenazah, sementara selebihnya sebanyak RM30,000 diperuntukan untuk kegunaan usaha mencari mangsa dan menyelamat yang masih tertimbus [mStar]



Beberapa jam selepas itu, kerajaan pusat juga tak mahu kalah memberikan bantuan yang lebih banyak kepada mangsa-mangsa yang terlibat iaitu RM 10, 000 kepada setiap keluarga mangsa, ditambah dengan bantuan menguruskan jenazah yang ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan pusat [mStar].



Masih tidak jelas mengapa kerajaan pusat menghulurkan RM 10, 000 kepada keluarga mangsa. Kita tunggu apa yang akan dikatakan oleh Muhyidin Yassin esok. Tapi apa yang menarik di sini, kalau korang tengok televisyen tadi, tak henti-henti ditegaskan bahawa bantuan RM10,000 itu adalah daripada kerajaan pusat sampai ReJaM© naik muat mendengarnya.

Kerajaan takut sangat kalau rakyat fikir bantuan RM10,000 itu adalah dari Kerajaan Selangor yang diperintah oleh Pakatan Rakyat. Lantaklah korang nak buat propaganda bodoh tu, yang penting rakyat yang untung.

Apa yang jelas, rakyat harus bijak berpolitik. Jangan bagi sesebuah parti itu terlalu kuat memerintah Malaysia. Tak kiralah Barisan Nasional ataupun Pakatan Rakyat. Bila kita ada pembangkang yang kuat maka kedua-dua parti ini akan berlumba-lumba untuk memenangi hati rakyat. Masing-masing nak tunjuk baik. Maka siapa yang untung? Rakyat juga... bukan ke bagus macam tu?

PRU13 kita bagi pulak Pakatan Rakyat memerintah Malaysia, dalam masa yang sama jangan bagi PR kuat sangat, biar "balance" dan pada saat itu, nescaya "Rakyat akan menjadi raja". Kerajaan takkan buat sesuka hati mereka.

Kerajaan ni kalau dia kuat sangat, nanti dia ingat semua rakyat suka dengan dia. dia ingat semua dia buat rakyat sokong. Maka kesimpulannya jangan jadi rakyat yang bodoh, jadilah rakyat yang bijak. Tengok negara Jepun, kita baru 6 Perdana Menteri, diorang dah lebih 30 kali tukar Perdana Menteri. Mereka bijak berpolitik dan maju.


ReJaM© "Bila kerajaan terlalu kuat, rakyat akan melarat"


EmoticonEmoticon