Siapakah sebenarnya Datuk Shazryl Eskay Abdullah?

Nama Datuk Shazryl Eskay Abdullah tiba-tiba melonjak selepas lelaki yang mengaku sebagai Datuk T (sebut Datuk Temberang) ini menayangkan video lucah lelaki mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim. Ramai pembaca yang menghantar email meminta ReJaM© menyiasat siapakah Eskay ini?

Rata-rata pengirim yang menghantar email kepada ReJaM© mempersoalkan kredibiliti Eskay yang begitu berani mempermainkan nama Allah dengan bersumpah di sebuah masjid baru-baru ini semata-mata untuk meyakinkan masyarakat bahawa pelaku di dalam video seks yang penuh kepincangan itu adalah Anwar Ibrahim.

Ramai pembaca yang mempersoalkan mengapakah Eskay ini "pelat" mengucap syahadah, malah tersilap ketika memegang Al-Quran secara terbalik serta tidak fasih melafazkan kalimah "bismillah" semasa upacara sumpah laknat baru-baru ini.

Pada awalnya ReJaM© tidak mahu mendedahkan keperibadian Eskay. Namun setelah menyedari impak sumpah Eskay ini sudah sampai ke tahap mengelirukan malah memecah belahkan masyarakat, maka mulai hari ini satu persatu tembelang Eskay akan didedahkan hasil pendedahan orang yang sangat rapat dengan beliau.

Siapakah Eskay?

1) Eskay asalnya beragama Hindu. Bapa beliau berbangsa India dan ibu berbangsa Siam. Beliau anak ke-3 dari 4 adik beradik dengan seorang abang, dan seorang kakak, serta seorang adik. Nama abang Eskay adalah Chandran.

2) Tujuan Eskay memeluk Islam adalah untuk membolehkan beliau mendapat status 'Melayu/bumiputera' bagi mempermudahkannya dalam urusan perniagaan dengan kerajaan. Namun begitu Eskay tidak mengamalkan cara hidup Islam dan sering bergelumang dgn maksiat.

3) Eskay bercita-cita tinggi dan juga berminat dengan politik. Beliau pernah cuba merasuah pegawai JPN bagi menukar status bangsanya dari 'India' kepada 'Melayu/bumiputera' semata-mata kerana ingin memudahkan urusan perniagaannya. Eskay juga didakwa berminat untuk menjadi ahli UMNO tetapi gagal kerana status bangsanya.

4) Eskay mempunyai tabiat kuat minum dan suka mabuk. Tempat beliau berhibur adalah di salah sebuah bar di Hotel Armada PJ. Ketika mabuk, tabiat Eskay akan minum dengan gelas yang kacanya bukan dari jenis lutsinar supaya orang lain tak nampak apa yang diminumnya.

5) Eskay juga pernah mengadakan hubungan sulit dengan setiausaha peribadinya bernama Farah Hida. Sumber yang rapat dengan beliau tidak menyebut zina tetapi menyebut hubungan sulit. Farah Hida akan sentiasa menemani Eskay ke mana-mana beliau pergi termasuk lawatan-lawatan kerja ke luar negara. Eskay juga akan seringkali menyewa di Hotel Armada PJ bersama-sama dengan Farah Hida setiausaha peribadinya itu.

6) Menurut orang yang rapat dengan Eskay, beliau kini sudah putus dengan Farah Hida dan mempunyai teman wanita yang baru dan tinggal bersekedudukan bersama-samanya di sebuah kondominium di Ampang. Jabatan Agama Islam harus menyiasat dakwaan ini

7) Isteri Eskay pula kini tinggal di Sungai Petani bersama ibu bapanya. Difahamkan mereka masih suami isteri namun tidak lagi tinggal sebumbung.


Inikah orang yang mahu dipercayai sumpahnya? Orang seperti ini yang mahu dipercayai kesaksiannya? Beliau juga telah melakukan beberapa penipuan dan penyelewengan di dalam perniagaan, nantikan pendedahannya...

ReJaM© "Nantikan pendedahan seterusnya beserta dokumen dan bukti-bukti lain..."


PERHATIAN: Maklumat ini didedahkan oleh orang yang sangat rapat dengan Eskay, namun beliau tidak mahu identitinya didedahkan. MiLo SuaM juga telah berjanji tidak mahu mendedahkan identiti beliau, bagaimanapun pendedahan seterusnya akan disertai bukti-bukti dan dokumen berkaitan.

Hasil pencarian di Twitter ADUN Titi Serong, YB Idham Lim beliau mengaku bertanggung jawab mendedahkan seperti berikut. Sila rujuk, link-link berikut untuk melihat sendiri [Twitter], [Twitter], [Twitter], [Twitter], [Twitter], [Twitter], [Twitter]

214 Comments

  1. perghh..dengan sungguh2 aku nak mintak copy kalau betul ini sumber yang diyakini..patutla berani bebeno

    Kenapa tak mau PAS memerintah malaysia

    kenapa bantah email 1Malaysia


    Ada apa dengan dara

    ReplyDelete
  2. may we know your sources for this piece of info.? are they credible? i heard that he is anwar's friend? so that would mean anwar has befriended eskay despite knowing he's a fiend? what does that make anwar then?

    ReplyDelete
  3. syabas saudara (Rejam) ,, pasti bnyk lagi yg akan terbongkar, and lebih luar biasa!!! tegakkan kebenaran!!

    ReplyDelete
  4. dedahkan bro siap ngan bukti jgn dgn sumpah

    ReplyDelete
  5. apa suda jadi anney...mana lama punya acche?itu apikreta suda langga khaaa?suda juai siam sana khaaaa?
    ooooo binik hang oghrang kedah...ceh,elok la tak dok sbumbong..kalo tak wat malu oghrang kedah ja..peleiaq toi datok T neh !

    ReplyDelete
  6. bro, tq 4 the info..tapi leh bgtau source x, bukan pe..senang skit nanti nk berhujah ngan gerombolan songkok tnggi..he2

    ReplyDelete
  7. cepat@lambat bukti akn kuar jugok,hehhe bgus nok like 1 juto

    ReplyDelete
  8. kebenaran takkan boleh diselindung lama2, pasti akan terdedah jua

    ReplyDelete
  9. nama dia sebelum islam apa? nama hindu dia la.....nak taw gak baru sng chek kat pendaftaran.... nak pastikan fakta ni benar ke tak.....

    ReplyDelete
  10. ini peluang nak jaringkan gol ditempat lawan ni..hehehe
    Patut la terbalik...lantak ko la SK..

    Chelsea intai cesc fabregas

    ReplyDelete
  11. bukti bro..
    kalo stakat tulis camtu aku pun bleh...
    kalo x leh gak...
    aku suh tambi melaka yg mimpi mengarut tu mimpi pasal eskay..
    amacam canteek x idea aku?...
    hahaha

    ReplyDelete
  12. "Eskay juga pernah mengadakan hubungan sulit dengan setiausaha peribadinya bernama Farah Hida. "

    ini kira zina kan?
    xperlukan 4 orang saksi ke?

    ReplyDelete
  13. kalo takde saksi kira statement rejam tu jadi fitnah oit
    tau x apa dosa fitnah?
    lagi bersar dari bunuh 1000 org

    umno fitnah dapat dosa
    rejam fitnah pon dapt dosa

    ReplyDelete
  14. patutla dia mengucap pn mcm orang yg x reti mengucap...


    Entri Terkini: Penggemar Barangan Apple & Peminat DSLR pasti sukakan ini!

    ReplyDelete
  15. zina anwar
    PR: MANA 4 ORG SAKSI? XDE SAKSI MANA BOLEH JATUH HUKUM ISLAM!!!!!!!

    zina eskay
    PR: oh dia mualaf, xperlukan saksi pon

    ReplyDelete
  16. zina anwar
    pencacai umno: sumpah,mmg sah anwar, vcd tulen

    zina eskay
    pencacai umno: mana dia salah, x leh org pr tuduh2 kena hukum qazaf ni bedosa tu

    ReplyDelete
  17. Maaf tuan, statement 5 dan 6 tu pada pandangan saya perlu diubah, agar tuan tidak menjadi setaraf dengan Datuk T.

    ReplyDelete
  18. bukti ada ke?
    saksi ada ke?


    "Eskay juga akan seringkali ke Hotel Armada PJ sekiranya ingin menjalankan aktiviti seksual."

    yang ni tak perlu 4 saksi ke?


    "Eskay bercita-cita tinggi dan juga berminat dengan politik. Beliau pernah cuba merasuah pegawai JPN bagi menukar status bangsanya dari 'India' kepada 'Melayu/bumiputera' semata-mata kerana ingin memudahkan urusan perniagaannya. Eskay juga didakwa berminat untuk menjadi ahli UMNO tetapi gagal kerana status bangsanya."




    nasib baik jgak kat malaysia ni hak istimewa diberikan kepada orang yang berbangsa melayu/bumiputera yang mana benda tu adalah turun temurun. kalau bagi hak keistimewaan tu kat orang beragama islam maka akan berbondong-bondong lah orang bukan islam yang akan memeluk islam semata-mata hanya untuk mendapatkan keistimewaan tersebut tanpa ada niat untuk mengamalkan nya. bila dah dapat, murtad balik. btw mengikut perlembagaan, seorang melayu itu semestinya islam..

    ReplyDelete
  19. kalau dia boleh fitnah orang.. apa kata kita serang peribadi dia pulak.. biar dia panas punggong.. biar sumpah laknat dia makan dirri dia balik.. datuk taik..

    ReplyDelete
  20. PR sama je ngan umno. dua2 suka menfitnah

    jom sokong DAP jom

    ReplyDelete
  21. Nama dia sebelum masuk melayu KUMAR la

    ReplyDelete
  22. bro rejam

    kalo orang lain fitnah orang, biar lah tuhan jatuhkan hukum ke atas dia, kenapa perlu rejam ikut fitnah mereka pula? kira rejam dan umno ni kongsi dosa yang sama la ye?

    minta tolong rejam, jangan ikut perbuatab fitnah macam umno ni rejam.xnk tengok rejam merana kt neraka kelak

    ReplyDelete
  23. tunguuuuuuuuuu!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  24. salah tu sutun pr x sama ngan umno.

    umno sama ngan mca ngan mic tu yg btul
    jom sokong taib mahmud untung2 blh dpt awek syria

    ReplyDelete
  25. nasib baik jgak kat malaysia ni hak istimewa diberikan kepada orang yang berbangsa melayu/bumiputera yang mana benda tu adalah turun temurun. kalau bagi hak keistimewaan tu kat orang beragama islam maka akan berbondong-bondong lah orang bukan islam yang akan memeluk islam semata-mata hanya untuk mendapatkan keistimewaan tersebut tanpa ada niat untuk mengamalkan nya. bila dah dapat, murtad balik. btw mengikut perlembagaan, seorang melayu itu semestinya islam..


    =================================================================

    encik ni bia betul?statement menyimpang betul.
    xperlu islam pastu murtad untuk dapatkan hak istimewa tersebut.hebat sangat ke hak tu?smpai bole mengatasi hak keistimewaan yang Allah bagi jika mereka dalam islam?
    BTW, bukan kat M'sia je boleh cari makan.
    sempit betol pemikiran encik berkaitan islam.

    Nauzubillah

    ReplyDelete
  26. 10.09
    gua setuju statment lu

    ReplyDelete
  27. tanpa nama 10:09pm

    hak tu memang hebat. sebab tu orang lain berebut nak tarah. go figure it yourself. btw, u tak boleh baca my statement tu as single. have to read it together wit milo suam punya artikel...

    ReplyDelete
  28. Shazryl Eskay hanya indah pada nama sahaja tetapi belum tentu indah peribadinya...

    ReplyDelete
  29. hak tu memang hebat. sebab tu orang lain berebut nak tarah. go figure it yourself. btw, u tak boleh baca my statement tu as single. have to read it together wit milo suam punya artikel...

    ====================================================================

    encik, hak istimewa tu boleh jamin kita masuk syurga ke sampai encik claim HEBAT sgt?
    i've read it clearly n understand it milosuam n ur statement.bare in mind, bukan semua org masok islam bersebab macam SK.
    BDW saya nak tanya, SK da murtad ke?n kenapa encik kaitkan statement encik tu dengan milosuam nye statement?

    jus ingin penjelasan.

    ReplyDelete
  30. sesiapa lagi yang tahu perangai Dato T ni,beri lagi maklumat untok pengetahuan rakyat malaysia,yang peliknya macam mana mandey bolih baik dengan dia ,pelik..pelik..

    ReplyDelete
  31. Mengatakan mempunyai hubungan sulit tidak sama dgn menuduh berzina.kena faham tu

    ReplyDelete
  32. adoi la...

    "encik, hak istimewa tu boleh jamin kita masuk syurga ke sampai encik claim HEBAT sgt?"

    orang cerita pasal bukan islam masuk islam sebab nak take advantage sekiranya kerajaan membuka hak keistemewaan berdasarkan agama dan bukan bangsa.

    gi dok cerita bab syurga pulak.

    i never cakap eskay masuk islam bersebab or he is not a good muslim. yang tu milo suam yang cakap.


    "Tujuan Eskay memeluk Islam adalah untuk membolehkan beliau mendapat status 'Melayu/bumiputera' bagi mempermudahkannya dalam urusan perniagaan dengan kerajaan. Namun begitu Eskay tidak mengamalkan cara hidup Islam dan sering bergelumang dgn maksiat.


    "Menurut orang yang rapat dengan Eskay, beliau kini sudah putus dengan Farah Hida dan mempunyai teman wanita yang baru dan tinggal bersekedudukan bersama-samanya di sebuah kondominium di Ampang."


    "Eskay mempunyai tabiat kuat minum dan suka mabuk. Tempat beliau berhibur adalah di salah sebuah bar di Hotel Armada PJ. Ketika mabuk, tabiat Eskay akan minum dengan gelas yang kacanya bukan dari jenis lutsinar supaya orang lain tak nampak apa yang diminumnya."

    tu semua statement milosuam.

    ReplyDelete
  33. sebenarnye saya masuk nak tegur sikit pasal article MS.
    kalau boleh, upload entry sekali dengan bukti.
    kang songkok tinggi xcaye.dorg kalo da bawak 4org saksi pon belum tentu caye.tapi eloklah diberi bukti.xde la dorg merapu xtentu pasal.

    nnt xde beza la blog MS ngan juak2 songkok tinggi nye blog.

    ~Menentang Dengan Fakta, saye sangat setuju~(^_^)V


    ~anonimis~

    ReplyDelete
  34. Ini bukan nak tuduh zina lagi... tapi macam nak tuduh dia murtad ye...lagi bahaya ni...

    ReplyDelete
  35. Apa kata korang serang Eskay, siapkan bukti2 Audio/Video, pastu korang buat sumpah yang mengatakan dia berzina, dan korang ada semasa zina terjadi...Cepat, kata nak score goal...ini peluang...Aku percaya ANWAR bukan orang yang bermoral, walaupun pembangkang, tapi jikalau ketua diatas orang yang tidak baik@bermoral@lagi teruk peliwat, baik kita humban dia, buat apa kita bela, sedangkan Anwar ada banyak peluang menangkis tohmahan@fitnah, tapi dia takut...Kalau zaman nabi pun, kalau kita benar, kita tak takut.

    ReplyDelete
  36. Kah! Kah! Kah! Adoyaiii!! Rejam! Aku gerenti bila nko dh bagi bukti beserta dgn dokumen pon barua-barua parti haramjadah UMNGOK ni tak akan percaya. Nanti dia cakap dokumen tu suma tacap pakai fotoshop. Gerenti! Nanti kalo pendedahan ni sampai kat pengetahuan pariah siam mua'alf tu ... sure dia akan nafikan pastu buat lagi sumpah lahanat, kali ni aku rasa akan lebih gren ... dia akan buat sumpah lahanat kat depan Ka'abah ... TV3 akan buat live ... korang tunggu laaa. Kalo Najis Mat Monggol tu dapat kautim dgn kerajaan saudi, aku sure dia akan buat sumpah lahanat tu DALAM Ka'abah! Kah! Kah! Kah!

    ReplyDelete
  37. source please. please.

    ReplyDelete
  38. mudah je kalau x betul suruh je datuk tiga suku saman milo suam atau pun sumpah laknat sekali lagi dekat mana2 kuil.

    ReplyDelete
  39. Kenapa Anuar suka berkawan karib dengan orang bermasalah macam Eskay? Penyamun selalunya berkawan dengan penyamun. Walau apapun Eskay banyak membantu Anuar dalam kehidupan gelap beliau.

    ReplyDelete
  40. HAHAHAHA...... nie betul2 dah nk kena laknat nie....jangan sumpah makan tuan dah la yer

    ReplyDelete
  41. Baik saya dah ubah kepada ayat yang tidak menuduh zina bagi mengelakkan fitnah.

    ReplyDelete
  42. ok eskay jahat, but duid anwar did it? jahat cam mana p;un eskay, the question is did anwar did it?

    ReplyDelete
  43. "Baik saya dah ubah kepada ayat yang tidak menuduh zina bagi mengelakkan fitnah. "

    emm nk tnya, so mmg bro rejam ni tulis berdasarkan ayat sendiri la ye? bukan berdasarkan bukti? boleh main tukar2 ayat macam mahathir plak. ade memory loss ek?

    boleh x bro rejam, kalau tiada saksi pun kemukakan lah link ke, bukti ape yang bro rejam tulis ni betul2 fakta?

    bukan masalah kitorg nk percaya ke tidak, tapi takut orang lain gelar bro rejam sebagai penyebar fitnah. kalo ada bukti, x boleh la orang lain nk kondemn ayat2 bro rejam

    ReplyDelete
  44. eskay ni seorang broker yg hidupnya bergelumang dengan rasuah dan apa2 sogokan untuk mendapat projek dan tender...

    Artikel Panas 'Melayu Pendatang?': Orang Melayu Mesti Baca!!!!

    ReplyDelete
  45. Kepada yang bertanyakan sumber rujukan, saya sudah katakan berita ini diperoleh dari orang yang sangat rapat dengan beliau. Namun beliau bukan ahli politik dan tidak mahu untuk terlibat dengan politik. Beliau tidak mahu identitinya didedahkan.

    ReplyDelete
  46. pls rejam, tolong kemukakan bukti
    setakat orang lain hantar email kata itu ini, mana boleh percaya. saya kalau boleh nak selidik semua bukti, sebelum saya menerima berita dari blog umno atau blog pakatan

    saya harap sangat rejam kemukakan bukti. jangan jadi seperti umno, menuduh tanpa bukti

    ReplyDelete
  47. "Kepada yang bertanyakan sumber rujukan, saya sudah katakan berita ini diperoleh dari orang yang sangat rapat dengan beliau. Namun beliau bukan ahli politik dan tidak mahu untuk terlibat dengan politik. Beliau tidak mahu identitinya didedahkan."

    itu bukan bukti kukuh abang rejam. itu kata2 manusia yang tidak dipastikan kesahihan akan berita tersebut. bukan ada satu ayat ke

    "jika seorang fasik membawa berita hendaklah deselidik terlebih dahulu"

    ReplyDelete
  48. abang rejam, jika bukan abng rejam mencipta berita seperti diatas ini, abang rejam juga harus bertanggung jawab menyebarkan 'berita palsu'

    sepatutnya berita yang tidak pasti akan kebenarannya baik dari ceritanya atau sumbernya, tidak patut dibawa berbincang. dan jika seseorang yang jahil membaca berita ini, akan disebarkan lagi berita palsu ini ke khalayak ramai. dan ramai lagi akan menangung siksa atas 'berita palsu' ini

    ReplyDelete
  49. Untuk pengetahuan Reln, saya dapat sumber dari pihak yang dipercayai, bukan orang yang tidak dikenali, sebaliknya Research Unit yang telah membuat risikan untuk mengumpulkan semua bukti. Malah anda boleh menilai sendiri kebenarannya selepas melihat bukti-bukti dan dokumen yang akan didedahkan nanti.

    ReplyDelete
  50. Walau apapun perangai eskay takdelah dia nak jadik perdana menteri malaysia. Dan sumpah laknat yg dia buat tu antara dia dan Allah sajalah. Allah yg berhak terima atau laknat dia. Siapalah kita nak pertikai sumpah dia. Yg taknak sumpah, taknak tunjuk jam, tak jawab isu hilang dari twitter, tak bagi dna, taknak saman....apa motif?? Kantoi kah? Sudah sudah lah nak tegakkan benang basah meluat la!

    ReplyDelete
  51. jadi sepatutnya abang rejam kumpulkan semua bukti2 terlebih dahulu barulah ditayangkkan semuanya. sekarang saya sendiri keliru yang mana satu sahih atau tidak. harap2 abang rejam ada saksi yang eskay melakukan zina. bukti tanpa saksi terhadap zina x cukup bang rejam

    ReplyDelete
  52. adoi la...
    "Eskay bercita-cita tinggi dan juga berminat dengan politik. Beliau pernah cuba merasuah pegawai JPN bagi menukar status bangsanya dari 'India' kepada 'Melayu/bumiputera' semata-mata kerana ingin memudahkan urusan perniagaannya. Eskay juga didakwa berminat untuk menjadi ahli UMNO tetapi gagal kerana status bangsanya."



    nasib baik jgak kat malaysia ni hak istimewa diberikan kepada orang yang berbangsa melayu/bumiputera yang mana benda tu adalah turun temurun. kalau bagi hak keistimewaan tu kat orang beragama islam maka akan berbondong-bondong lah orang bukan islam yang akan memeluk islam semata-mata hanya untuk mendapatkan keistimewaan tersebut tanpa ada niat untuk mengamalkan nya. bila dah dapat, murtad balik. btw mengikut perlembagaan, seorang melayu itu semestinya islam..

    ===================================================================

    "encik, hak istimewa tu boleh jamin kita masuk syurga ke sampai encik claim HEBAT sgt?"

    orang cerita pasal bukan islam masuk islam sebab nak take advantage sekiranya kerajaan membuka hak keistemewaan berdasarkan agama dan bukan bangsa.

    gi dok cerita bab syurga pulak.

    i never cakap eskay masuk islam bersebab or he is not a good muslim. yang tu milo suam yang cakap.

    ===================================================================

    adeh.

    saya kaitkan dengan syurga bcoz encik claim tadi bahawa org masok islam semata2 nak hak istimewa tu pastu murtad.tu yg tanye hebat sgt ke hak tu smpai org masok/keluar islam suka hati?hebat sgt ke hak tu smpai org bukan islam belumbe2 nak masok islam sebab nak hak istimewa tu je?then murtad.
    kan ke kalau murtad xmasok syurga?
    ade jaminan ke bahawa hak istimewa tu boleh buat kita sume masok syurga smpai nonmuslim belumba2 masok islam tu.
    bagi saya org yg belumba2 masok islam bila ade jaminan syurga sebagai tarikan utama.hanya muslim je setau saya masok syurga.


    "nasib baik jgak kat malaysia ni hak istimewa diberikan kepada orang yang berbangsa melayu/bumiputera yang.....kalau bagi hak keistimewaan tu kat orang beragama islam maka akan berbondong-bondong lah orang bukan islam....bila dah dapat, murtad balik. btw mengikut...."

    pemahaman saya ayat encik diatas mengiayakan milosuam nye statement.dis statement shows dat encik beranggapan nonmuslim dalam kes ni SK masok islam bersebab.ke saya silap paham?

    tapi SK tak murtad pun.


    betulkan saya jika salah..

    ReplyDelete
  53. Kenapa Admin delete jikalau soalan-soalan mati akal untuk PKR nak balas? kenapa? 1998 aku dah tinggal kan, umur muda masa tu, kena kejar, kena cota, sudah..Tapi sekarang Aku percaya Anwar bukan manusia yang baik, dia bermuka-muka, kalau kita di pihak benar, dgn senang kita tangkis fitnah org (itu kalau fitnah)...kalau kita salah, kita takut sama mcm anwar sekarang!!!

    ReplyDelete
  54. Kenapa Admin delete jikalau soalan-soalan mati akal untuk PKR nak balas? kenapa? 1998 aku dah tinggal kan, umur muda masa tu, kena kejar, kena cota, sudah..Tapi sekarang Aku percaya Anwar bukan manusia yang baik, dia bermuka-muka, kalau kita di pihak benar, dgn senang kita tangkis fitnah org (itu kalau fitnah)...kalau kita salah, kita takut sama mcm anwar sekarang!!!

    ==========================================

    Orang mcm ni aku panggil sebagai si bodoh, berapa kali aku nak cakap, kalau nak komen nak berhujah merapu mmg aku padam, tapi kalau nak berhujah gak tak mau kena padam, daftar gmail letak nama ko. jangan takut aku takkan padam.

    Ini guna tanpa nama komen banyak-banyak nak buat nampak ramai macam bangang! Sebab tu aku padam wahai si bodoh =)

    ReplyDelete
  55. Rasulullah s.a.w menegaskan dalam hadis baginda bermaksud:

    “Setiap orang Islam haram menceroboh orang Islam yang lain; Haram menceroboh nyawanya, hartanya dan maruahnya”.

    Dalam hadis tadi, baginda menegaskan dengan jelas tentang pengharaman perkara2 tersebut itu. Sebaliknya Islam mengajar agar[tiap orang melindungi dan menjaga maruah orang lain. Malah jika benarpun seseorang itu telah melakukan kesalahan, Islam menuntut agar ia tidak dihebahkan atau digembar gemburkan tapi dilindungi demi menjaga maruah seseorang itu.]

    wallahualam

    -tok janggut-

    ReplyDelete
  56. memang dah agak dah ,klau org yg beriman dia tidak akan lakukan fitnah besaran ini.

    ReplyDelete
  57. tok harap perkara mengaibkan ini tidak patut digembar gemburkan sesama kita umat islam. adapun ianya berbukti atau tiada lah ia akan buktinya, bukan lah atas kita untuk mengaibkan maruah mereka

    wallahualam

    -tok janggut-

    ReplyDelete
  58. tangkap,penjara dan jatuh hukum sahaja pada mereka yg bersalah ( ada bukti yg jelas dan nyata dan boleh diterima pakai di dalam makamah )..jikalau takda??apa hukumnya pada org yg menfitnah?..kesian pada golongan tu..( akhirat ) jika terbukti DSAI bersalah!!!mana buktinya????jika DSAI Salah dan bukti kukuh tangkap sahaja!!..polis dan kerajaan buat apa tunggu lg??kerana terlampau percayakan sumpah laknat,smpai tak bleh bezakan yg tulen dan palsu...YANG PASTI RAKYAT MALAYSIA SEDANG MEMERHATIKAN TINGKAH LAKU ANDA ( kerajaan barisan nasional )...jika sumpah laknat dapat membersihkan nama seorng yg bersalah...pastinya PENJENAYAH MERBAHAYA PASTINYA BERKELIARAN DI MUKA BUMI MALAYSIA...

    ReplyDelete
  59. Kenapa Anuar suka berkawan karib dengan orang bermasalah macam Eskay? Penyamun selalunya berkawan dengan penyamun. Walau apapun Eskay banyak membantu Anuar dalam kehidupan gelap beliau.

    -----------------------------------------------------------------
    aku suka ayat mamat ni penyamun selaluny berkawan dgn penyamun, terang dia mengaku dia ni penyamun sbb menyokong penyamun yg rompak duit rakyat. pastu sokong lak apek tua kaki betina sah mamat ni kaki betina gak.

    ReplyDelete
  60. bro rejam jgn mengalah, man2 bg diorg suspens, gua caya lu rejam

    ReplyDelete
  61. Kah kah kah lawak aku tengok tok janggut ni nampak sangat tak ada ilmu agama tapi berlagak tahu. Ini nama sebenar tok janggut rupernye hahaha....

    Tok janggut, Mendedahkan aib dibolehkan untuk mengelak atau menghalang berlakunya lagi penganiayaan atau kezaliman. Kalau tidak didedahkan keaiban tersebut, dibimbangi akan bertambah lagi penganiyaan atau kezaliman yang dilakukan. Juga dibimbangi kezaliman itu akan berlaku ke atas org lain pula. untuk membanteras penganiyaan berlaku lagi, maka keaiban boleh didedahkan spy org lain akan berhati-hati apabila berhadapan dengannya.

    Dalam hal ini Eskay sewenang-wenang melakukan sumpah dan mempermainkan nama Allah untuk meyakinkan org ramai bahawa Anwar Ibrahimm adalah pelaku di dalam video seks. Maka aibnya diharuskan utk didedahkan, bagi mengelakkan rakyat terus terkeliru dengan sumpah orang fasik seperti ini.

    Kesian Tok janggut, pergi belajar lagi ye tok... facepalm

    ReplyDelete
  62. ayat itu saya petik dalam fatwa oleh seorang ulama. harap cucu tidak meghina dan menolak pendapat ulama. berdosa besar cu. mereka orang berilmu tinggi tidak sperti kita cu. mereka itu waris nabi cu

    jika aib itu yang dipinta cucu, tok tidak dapat menghalang cu, cuma tok dapat nasihat sahaja. dan rencana diatas amat diragui akan sumber buktinya. sekadar baca sahaja cukup. tapi jangan percaya 100% tanpa ada bukti kukuh berserta saksi yang adil cu

    wallahualam

    -tok janggut-

    ReplyDelete
  63. puji sampai melambung, bila benci, keji sampai mati...

    ReplyDelete
  64. tok jangut anak cucu tumpang lalu, xyah nak belagak zuhud la tok, ckp je pn belit2, ckp x serupa bikin, gua da tgk semua komen lu tok, byk yg merapu dr kebenaran, cucu lu

    ReplyDelete
  65. Hahaha sudah tembelang tambi di bongkar. Kata orang kongkek sana sini, dia pun menjalang juga. Hah, tak payah nak sambong cerita, aku cadangkan semasa dia bertemu dengan wartawan nanti, tanya dia, diam dengan siapa di condos dia d KL. Soalan itu cukup buat dia berpeluh dalam kesejukan.

    ReplyDelete
  66. Mak kau punya puki milo suam !

    ReplyDelete
  67. Pantat mak kau laboh milo suam pondan tua

    ReplyDelete
  68. 12.47am ni anak siapa ni tiba2 maki org, aku ingat dia ni baru kuar tanjung rambutan kot,
    mak bapak dia ni aku igt x smpt ajar dia ni la rasany

    ReplyDelete
  69. awat x pijak je kepala die???

    ReplyDelete
  70. saudara REJAM...kalau boleh siarkan IC @ surat beranak Eskay ni....pada posting yg lepas IC PM boleh disiarkan...inikan pulak IC Eskay nih....
    just bagi cadangan...hrp dipertimbangkan.

    -contraptus-

    ReplyDelete
  71. 12.54 nak wat pe pijak kepala dia, da kepala x de nilai, penuh ngan prono, jijik nnti terpalit

    ReplyDelete
  72. ptt la dia blh jd kawan baik anwar aka peliwat terhebat tu...rupa2nya perangai lbh kurang.haha

    ReplyDelete
  73. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  74. wei...bagi komen dan perbincangan...buat ape memaki org!!!sudah takda akal ka?

    ReplyDelete
  75. ish2...milo suam...uishh..xbaik buka aib org..jgnn..tuduh ada skandal plak...ada 4 org saksi ka? jgn2...bideo ada ? bideo ?


    hahahhahaaa....bias...bodohnye ko ni rejam...

    ReplyDelete
  76. ptt la dia blh jd kawan baik anwar aka peliwat terhebat tu...rupa2nya perangai lbh kurang.haha
    -----------------------------------------------------------
    serupa dgn lu juga

    ReplyDelete
  77. eh yg korang ni tak paham bahasa sgt kenapa hahh. adoi nk jadi sama ngn sk ni gak ke. kan rejam kata, ini sumber diperolehi daripada kenalan rapatnya yang boleh dipercayai. dan sampai masa akan ada bukti. hadoi. taktau la nk guna ayat apa lagi selain sekor2 bengap. ops sori terkasar. but that is the best word for you guys.

    -azizul-

    ReplyDelete
  78. kenape org yg rapat sangat dgn eskay tu tak halang die wat dosa?? ke...die pon join skali...ahai

    ReplyDelete
  79. BEROK2 3ekor ni sama lah ngan BEROK yg 2ekor d Perk sekolah pun tak tggi mna hati nak bisnes tak jalan dah nak bankrap pun kes mahkamah banyak ,,,terpaksa lah terima tawaran BERJOTE2 supaya jdi pelakun. pengarah film PITNAH.yg satu d Sian d gelar Mr,Super Kay Wai (S.KY) ...pelicin.Memang dia Mualaf..bin Abdullah.Dia org ni dah silap dgn adanya kes2 mcm ni(fitnah DSAI),lagi bertambah benci raayat pda Gomen.Saya org kpg.memang dah lama benci

    ReplyDelete
  80. hampa cakap pandai aihhh...wat pala kote sunngoh~

    ReplyDelete
  81. kesian aku tengok taraf pemikiran pemilikan blog nih....no way to sex player..anwar pi jahanam..

    ReplyDelete
  82. aku tgk rmai sgt yg kepala hotak bebal bagi komen..yg itu kata mcm ni,yg ini kata mcm itu...nk tunjuk pndai tp semuanyerr bagi statement mcm Palat!!..pergi cermin diri masing2 tu dulu sblum nk bg statement..PiigiiDaahhh!!!..

    ReplyDelete
  83. Bagus ni. Burukkan Datuk Eskay ni semahunya dgn tuduhan zina, minum arak, muallaf yg tak tahu Islam dan sebagainya. Tak sabar nak tunggu bukti ni.

    Tapi jgn lupa akhirnya fakta dia ni 'kawan baik DSAI'. Senjata boleh jadi makan tuan nnt.

    ReplyDelete
  84. "Pada awalnya ReJaM© tidak mahu mendedahkan keperibadian Eskay. Namun setelah menyedari impak sumpah Eskay ini sudah sampai ke tahap mengelirukan malah memecah belahkan masyarakat, maka mulai hari ini satu persatu tembelang Eskay akan didedahkan hasil pendedahan orang yang sangat rapat dengan beliau."
    -NIAT TAK MENGHALALKAN CARA-

    Menyebarkan BERITA AIB saudaranya yang BENAR
    adalah GHIBAH = MEMAKAN BANGKAI saudaranya.

    Menyebarkan BERITA AIB saudaranya yang TIDAK BENAR
    adalah FITNAH = lebih KEJAM dari PEMBUNUHAN
    ...
    Keduanya adalah BURUK dihadapan Allah...
    Maka BENAR atau TIDAK BERITA AIB sauadara kita...
    Lebih baik DITUTUP....Agar Allah menutup AIB-AIB kita.

    ReplyDelete
  85. org umno bula fitnah org x salah.bila da kena batang idung tahu plak hukum hakam islam nih...poo tahikkk.

    ReplyDelete
  86. pengajaran: ada sbb mesti pilih kwn yg baik, sbb kwn itu cermin kamu. Tgk apa dh jadi dgn DSAI? Dia patut siasat Esakai dgn Sepul Bukari sblum berurusan dgn mereka.

    ReplyDelete
  87. "seorang melayu itu semestinya islam"-satu komen yg sgt bodoh....

    ReplyDelete
  88. erm... memang susah nakberlaku adil. Macammana pun harus ditegur juga.

    Jangan sebut pasal zina kalau tak ada 4 orang saksi...

    ReplyDelete
  89. aku heran kenapa puak2 umnongok ni marah sangat dg anuar.pada hal pemimpi2nya tu pun lebih teruk dari anuan sampaikn orang tuduh jenayah pun tk berani nk jawab .apa lagi kes kalwat kt PD.ada kes balun amah. adakes raba pungung.kalau kes rasuah ni jangan crtalh ,tp yg dia marah kt anuar jugak. kenapa yeh.................

    ReplyDelete
  90. tmpa nma 5.02am. kan umnongok ni memang mcam tu ,hukum ,alquran n hadis ni diguna berpilih2.,mana yg sedap pd dia dia guna lah mana yg tak sesuai dg umnongok ni dia kta tk reliven pada masa sekarang.sampai hukum pun nk dipindanya.ada ke perempuan boleh melacurkn diri jika darurat.aku nk tnya masa bila kita ni darurat sex,kalau tk kena sex boleh mati ,paling kurang sawan.

    ReplyDelete
  91. Orang dah mengaku Islam, hang cuba mempertikai keIslaman nya pulak. Nanti dia istihar masuk balik agama lamanya, kita bising pulak. Kecoh orang Melayu Islam ni. Orang nak murtad pun bising. Orang masuk Islam kita bangga. Bila mati berebut mayat nak tanam cara Islam.

    Serah pada Tuhan saja bab iman seseorang. Pasal apa kita nak kecoh-kecoh apa yang terbuku dalam hati orang.

    RD

    ReplyDelete
  92. baru masuk Islam patut la tak tahu hukum-hakam lg, dok ikut cakap si thamby tu kot.

    ReplyDelete
  93. Nama Eskay sebelom islam adalah Eskaylator Kumar a/l Muniandy sama macam nama Tun Mahathir Bin Mohamad @ Muniandy..

    Ketika Ayah Mahathir ( seorang pemuda yg datang dari benua india serta beketurunan Keling Pariah )ingin berkahwin dgn emak Mahather beliau telah memeluk islam dan menukar namanya dari pada Muniandy kepada Mohamad. apa faham ka incik...???

    Bro lu sudah tukar no hp ka..??

    ReplyDelete
  94. btul ke mklmat ini...knaper dsai brkwn baik dgn dia ni..tkkan dsai brkwn baik dgn org yg d ktkan tk baik..plik2

    ReplyDelete
  95. kalau melayu tu mabuk,mati dlm keadaan mabuk apa hukumnya ustaz. jangan kata melayu yg menentang atau memperlekehkn hukum yuhan.kat blog ni pun brpa bnyak komen yg memperlekehkn hukum tuhan.aku percaya itu semua melayu.

    ReplyDelete
  96. pembetulan ,TUHAN bukan yuhan.

    ReplyDelete
  97. apa korg yg Islam keturunan ni pandai sgt ke hukum?balik2 pasal bangsa Porky Nicky pon tak bangga jd melayu (mau jd babi le tu) yg dok sebuk2 psl bangsa apa mslh?apa dlm kubor ada sebut ko bangsa apa ke? (kata2 dr PASiq fuckatan) MULIA BETUL EK PENYOKONG FUCKATAN NI CAYA LA BEB! hehehehe

    ReplyDelete
  98. Aku rasa org yang post artikel ni pun sama amacam eskey ... Mana bukti bagi statement dibawah? setakat .."kata org" @ "menurut sumber" apa beza ngan eskay?

    1. cuba merasuah pegawai JPN bagi menukar status bangsanya dari 'India' kepada 'Melayu/bumiputera'
    2. mengadakan hubungan sulit dengan setiausaha peribadinya bernama Farah Hida. tinggal bersekedudukan bersama-samanya di sebuah kondominium di Ampang.
    3.kuat minum dan suka mabuk.

    Kalau org kaki penipu ...jangan sampai kita pun jadi kaki penipu

    ReplyDelete
  99. sebenar nya askey ni yg mcm ular kawan makan kawan.ada pepatah melayu, kalau jumpa keturunan askey ni,jumpa ular maka ketuklh dahulu keturunan askey ni.sebenarnya aku baru thu askey ni keturunan pariah.PATUTLAH..............

    ReplyDelete
  100. ASKEY NI AKU RASA DIA TERSEPIT KUT.

    ReplyDelete
  101. BAGUSLH DIA KWN dg tambi tu kenalh mcm aur dg tebing.pinang di belah dua.

    ReplyDelete
  102. sy tak nak komen apa2 lagi..nak percaya @ tidak PUT ON HOLD dulu...kan bro Rejam dah cakap dia akan sertakan bukti nanti. Korang dok berhujah benar @ tidak pun x guna. - peace -

    ReplyDelete
  103. hahahah...kes vid pelacur nuar juburi ko suh bg 4org saksi...skrng ko tduh eskay berzina plak...tp sekor pon pencacai2 taik nuar juburi xterpkir psl 4org saksi...nape ade double standard ni..tgk bdk2 pr ni...setakat main taip2 camni tnpa bukti trus percya..sm cam kes saiful yg difitnah kate die sakit kuat lps wt sumph laknat..rupenye elok je smpai skrng...mmg dasar kaki fitnah bdk2 pr ni...bertobat la milo suma..brita yg ko smpaikn tu dr sumber mn..dh ade 4saksi ke utk tuduh org lain berzina

    ReplyDelete
  104. hahahah...kes vid pelacur nuar juburi ko suh bg 4org saksi...skrng ko tduh eskay berzina plak...tp sekor pon pencacai2 taik nuar juburi xterpkir psl 4org saksi...nape ade double standard ni..tgk bdk2 pr ni...setakat main taip2 camni tnpa bukti trus percya..sm cam kes saiful yg difitnah kate die sakit kuat lps wt sumph laknat..rupenye elok je smpai skrng...mmg dasar kaki fitnah bdk2 pr ni...bertobat la milo suma..brita yg ko smpaikn tu dr sumber mn..dh ade 4saksi ke utk tuduh org lain berzina

    ReplyDelete
  105. milo suam lahanat ni pandai putar belit boleh pcaye ke ko ni?? temberang sama mcm malaysiakini..ko berani jgn la delete post aku....bloger mcm papa gomo x de sekat pon komen2 dr kaum lahanat pr...aku tgu masa je ko kene saman dgn dato eskay....aku akan hebahkan...time tu mampos la ko...kaki temberang!!

    ReplyDelete
  106. Tunggu bukti...Nampak gaya dua-dua orang sama je sebab kawan rapat sejak balik drp US.

    ReplyDelete
  107. hello.tmpa nama 9.22am.kau ni sekolah drjah brapa .milo suam ckap bersekedudukan bukan berzina .kau paham tak atau kau tak baca ayat tu habis. jangan sampai orang kata orang umno ni memang putau belit.hukum alquran pun nak kau putaukan .LAHANAT.

    ReplyDelete
  108. wahahahaha.. patut dia sorg ja berani sumpah.. kah kah kah..

    ReplyDelete
  109. Aku rase korang smua ni bukan beragama Islam...

    ReplyDelete
  110. Puak2 songkok tinggi ni memang celaka.. Dato T ingin di belanya.. pergi mampus dengan dato T sekali.........

    ReplyDelete
  111. apa kena mengene ngan si eskay ni murtad ke india ke ap ke ngan kes video anwar dalam video seks tue??ini x membuktikan apa2 yang melibat kan kes anwar dalam video tue...paling tidak pon carik la bukti lagi yang anwar tu bukan dalam video tue...dan kalo die murtad ke zina ke kalo x de bukti kita nk buat macam mane..tu urusan die dgn Allah S.W.T...

    ReplyDelete
  112. HARI ini di Malaysiakini, Eskay membuat kenyataan mengelirukan lagi. Eskay berkata, " Ia rakaman biasa dengan catatan masa sahaja. Saya bukannya menuduh Anwar tetapi wartawan yang telah menonton video yang membuat penilaian,” kata Eskay (Malaysiakini).

    ReplyDelete
  113. sebagai umat islam kita tiada hak untuk membuka aib seseorg..jika ianya tidak benar..lagi besar dosa yg kita dpt krn ia tergolong di dlm kategori memfitnah..so.better kita tgu kptsn..lg 1,sy na kongsikan satu ayat di dalam al quran: bila berkate akan seseorg tanpa bukti yg sahih maka ia diumpamakan seperti memakan daging sedara seagama sendiri..sbg umat islam kite harus mendoakan supaya mereka yg terlalai itu balik ke pangkal jalan bukaannya menghukum nye..kita tiada hak untuk menghukum atau menyalahkan die..insyaallah..ALLAH sentiasa bersama kita..dia yg menentukan...

    ReplyDelete
  114. "Saya menghubungi wartawan untuk tanya sama ada orang dalam rakaman itu adalah Anwar, itu sahaja. Anda yang paling rapat dengan dia, selalu mewawancara dia," kata Eskay kepada pemberita yang kelihatan tercegang dengan kenyataan beliau.

    Inilah sifat Eskay yang diperjuangkan oleh puak2 songkok tinggi...huahuahua..hehehe

    ReplyDelete
  115. hahahahhahaha....mamat ni antara kwn rapat nuar juburi....kenape rmai kwn2 rapat nuar juburi berperangai pelik...hahahahaha....biasanya org tu akn ikt prangai kwn2 die..so kompem nuar juburi pon lbh kurng je dgn mamat ni..

    ReplyDelete
  116. ape ke bangang la korang yang asyik nak kecam admin nih...

    kan rejam dah ckp, tggu la bukti yg akan kuar x lama lagi.... masa tuh baru lah korang ckp lebih2.... x paham bahasa agaknya org2 zaman sekarang ni ye.... masing2 ikut nafsu amarah syaitan bila nak bercakap.... klau rasa x setuju dgn apa yg admin nih tulis, x payah la baca apa yg dia kuarkan....

    to rejam: looking forward to see all the evidences...

    ReplyDelete
  117. maaf tuan....saya rasa 2x5 memang 10

    ReplyDelete
  118. penyokong UMNO selalu dok cakp eskay ni kawan anwar dulu... betul la tu... tapi yg penyokong UMNO x nak ckp... hampir seluruh menteri2 dalam UMNO ni suma pernah jadi kawan anwar... DSN... Pak Lah... TDM... pon pernah jadi kawan anwar... so what??

    moral of the story... masa anwar ada kuasa... suma jadi kawan... sekarang suma nak jadi lawan...

    ReplyDelete
  119. Hahaha..pencacai anuar al-juburi pun sama suka fitnah org..haha..

    p/s: sangat kecewa dgn PAS yg join PR..klu dia stand alone aku rase ramai yg msuk PAS..

    ReplyDelete
  120. sokong raden...

    mengarut la diorg seme nih... bosan sgt dgn citer2 camni... sibuk sgt nak citer psl video seks tuh... weh, byk lg masalah negara x setel, sibuk jaga tepi kain org buat ape?? harap pihak kerajaan x payah sibuk sgt nak jatuhkan pihak lawan... klau betul2 rasa masih ada sokoongan padu dari rakyat, kalau btul2 nak kembalikan zaman kegemilangan BN yg dulu, amik tau dulu masalah rakyat drpd sibuk jaja hal buruk org....

    aku x sokong sape2, baik PR, baik BN... aku cuma harap pihak yg terbaik dpt memerintah Malaysia sampai jadi negara maju... sampai bila nak pegang title negara membangun jek??

    fikir2kan lah dan selamat beramal...

    ReplyDelete
  121. Raden, i love you. Aku sokong kau.

    ReplyDelete
  122. TAHNIAH KEPADA TUAN MILOSUAM ATAS PENDEDAHAN

    Suykur dan tahniah kepada tuan milosuam kerana pendedahan begini. Hamba doakan tuan dibukakan banyak lagi kejahatan umporno dan bn utk dibentang kepada rakyat.

    PENDEDAHAN BERSESUAI HUKUM QISAS

    Pendedahan begini sesuai dgn hukum dgn hukum qisas ;

    Cubit dibalas cubit

    Tumbuk dibalas tumbuk(rahim nor berhutang kena tumbuk dgn anwar)

    Cedera dibalas cedera

    Ular ahli sihir firaun dibalas ular tongkat Nabi Musa as yg lebih besar

    Maka amatlah tepat jika PENDEDAHAN ESKAY DIBALAS PENDEDAHAN MILOSUAM !

    ESKAY YANG MULAKAN PEPERANGAN, WAJAR DISERANG BALAS

    Perlu diingat eskay lah yg memulakan kerja2 fasik mendedah dgn tujuan mengaib peribadi anwar.

    Eskay juga yg memecahbelah masyarakat islam, mempermainkan sumpah, mengotori masjid, merosak minda umat tua dan muda, menghina Al Quran, membuang masa tenaga dan wang ringgit kerana jentera kerajaan polis dan mahkamah terpaksa terlibat dan paling penting ...

    ESKAY MENGKHIANATI KAWAN RAPAT IAITU ANWAR(eskay mengaku anwar kawan rapat)

    ESKAY DEDAH SEBAB ANWAR KAWAN RAPAT, MAKA KAWAN RAPAT ESKAY LAYAK DEDAH JUGA

    Eskay mengaku anwar kawan rapat dgn niat semua dakwaannya akan diterima puak2 lembu yg berotak yahudi. Anwar tidak pernah mengaku eskay kawan dia.

    Kalau lembu2 boleh percaya dengan eskay atas kapasiti KAWAN RAPAT ANWAR, maka kenapa milosuam tidak boleh mendedahkan maklumat KAWAN RAPAT ESKAY ?

    ESKAY KATA ANWAR TIDAK LAYAK JADI PM, KITA KATA ESKAY TIDAK LAYAK JADI SAKSI

    Kalau eskay dan lembu2 mendakwa pendedahan adalah bertujuan untuk membuktikan ANWAR TIDAK LAYAK MENJADI PERDANA MENTERI...

    ...kenapa milosuam tidak boleh mendedahkan peribadi eskay utk membuktikan ESKAY FASIK DAN KESAKSIAN ORANG FASIK TIDAK DITERIMA SYARAK SELAMA-LAMANYA? (rujuk Al Quran mengenai kesaksian org fasik)

    HUBUNGAN SULIT, BUKAN ZINA, ITU PUN TAK FAHAM KE?

    Milosuam menyebut ‘hubungan sulit’ bukan zina. Jgn lembu2 menampakkan sgt kelembuan masing2 minta 4 saksi pula. Lembu ada otak dan sedap dibuat masak lemak, tetapi lembu takde AKAL UNTUK MENIMBANG BAIK DAN BURUK.

    BILA KENA BATANG HIDUNG KEMEK SENDIRI, BARU PANDAI BERHUKUM

    Semakin banyak pendedahan, maka semakin lembu2 semua sudah pandai menyebut BUKTI, KREDIBILITI, 4 SAKSI. Sudah pandai mengajar bab hukum tetapi berat sebelah. Sepatutnya bila dah tahu semua tu, pergi kepada pemimpin2 kamu dan ajar mereka. Bila kena batang hidung sendiri yang kemek tu baru nak tahu hukum.

    PENGAJARAN : KISAH MUSA AS DAN IBLIS LAKNATULLAH

    Satu ketika iblis berjumpa Musa as dan menyeru ‘Musa, ucapkanlah oleh mu Laailahaillallah’.

    Musa as menjawab,’Aku tahu kalimah itu benar, tetapi aku tak mau sebut dengan sebab engkau menyuruh aku sebut’.

    Begitulah lembu2 umporno kunun2 nak mengajar bab saksi lah, buktilah, mencemar masjid lah....

    Hihihihh geli ketiak hamba lah!

    ReplyDelete
  123. saudara JAKA,

    two thumbs up.!!! :)

    ReplyDelete
  124. JAKA kalo sekali menyerang senyap lembu!

    hahahahhahaha....

    ReplyDelete
  125. Tanpa Nama berkata...
    Hahaha..pencacai anuar al-juburi pun sama suka fitnah org..haha..

    p/s: sangat kecewa dgn PAS yg join PR..klu dia stand alone aku rase ramai yg msuk PAS..

    5 Mei 2011 10:57 AM

    ...............................

    JAKA jawab :

    TEKTIK PECAH BELAH PAS DAN PR OLEH PUAK LUCAH

    kesinambungan tektik baru umporno..utk memecahkan PAS dan PR.

    kalau PAS stand alone, anda akan masuk PAS ke? atau anda akan terus dalam umporno dan gelak besar?

    PAS DITUDUH SESAT, KENAPA NAK BERBAIK PULA?

    PAS dituduh parti sesat, parti pecah belah, kenapa hendak ajak PAS join BN?

    kalau umno iklas, UMNOLAH YG BUBAR DAN JOIN PAS !!!!!

    kalau masuk umno dan bn mestilah kena ikut cara mereka yg assobiyah, pragmatik dan sekular itu.

    MASA UMNO KUAT ZAMAN PAKLAH, PAS TIDAK DIPERLUKAN

    kenapa masa bn bawah PakLah yg menang besar dulu, PAS tidak dirayu untuk masuk bn? masa kuat, PAS tidak diperlukan, masa sosak sekarang PAS diperalatkan.

    TIDOR SEBANTAL, MIMPI BOLEH SAMA KE?

    umno kata PAS DAP dan PKR , tidor satu bantal tapi mimpi lain2. apakah sekarang umno boleh pastikan tidor satu bantal dgn PAS dan program mimpi biar sama?

    mentang2 ada tok pawang sesat mimpi Zahid Mat Arip yg pakar mimpi tu, maka umno nk programkan PAS mimpi sama dgn umno.

    mana mungkin mimpi sama, umno ikut melayu basuh kaki saja sebelum tidor, PAS ikut islam wudhuk sebelum tidor.

    TEKTIK MUNAFIK SAMA SAJA SELAMANYA, NO IDEA LAAA!

    tektik munafik ulu kini dan selamanya sama saja. easy laah nak faham.

    ReplyDelete
  126. saudara JAKA,

    two thumbs up.!!! :)
    ===============================

    kalo ade 10 tangan..seploh2 saye thumbs up..!

    b(^^)b

    -anonimis-

    ReplyDelete
  127. jika benar eskay kawan rapat anwar kenapa sebelum ni tak penah nampak pun anwar dan eskay bersama, kenapa eskay bukan orang kuat PKR?

    ReplyDelete
  128. sekarang nie bukan kira betul atau salah tapi kalau dgr dari pihak akhbar dah bosan dah berat sebelah mujur ada milo suam sekurang kuarangnya ada juga berita yg tak di sebar dalam akhbar............so pada puak puak umno tu aku cadangkan mengucapla kalu kene kat org bukan main suka tapi kene batang hidung sendiri melenting macam yahudi..........insaf wahai puak puak umno........

    ReplyDelete
  129. cepat rejam...reka cpt2 part 2 cite psl eskay ni..nnti org makin xcaye plak cite rekaan ko ni..cepat rejam..ms semkin suntuk..hahaha..setakat main tulis je bdk tadika pon blh..btul x milo yg suam2 kuku..ko xkeje part time ke mlm td milo suam..bkn rmai pelnggan tunggu ko ke..die kate servis ko bgs..hahahaha.

    ReplyDelete
  130. cepat rejam...reka cpt2 part 2 cite psl eskay ni..nnti org makin xcaye plak cite rekaan ko ni..cepat rejam..ms semkin suntuk..hahaha..setakat main tulis je bdk tadika pon blh..btul x milo yg suam2 kuku..ko xkeje part time ke mlm td milo suam..bkn rmai pelnggan tunggu ko ke..die kate servis ko bgs..hahahaha.

    ReplyDelete
  131. setuju sangat dengan statement JAKA.....1000 kali thumbs up..!!!

    ReplyDelete
  132. dulu TPM TU cium buntut anuar tu ,kentut pun wangi kta nya ,cuba kita bayangkn jika anuar tidak dipecat olh tun .M. DULU,aku ingat najib pun sujud kat anua. sekarang ni barulh anua tu ejan yahudi lah ,ejn cina lh peliwat lh penzina lh.cuba bayangkn bru 5-6th niaja kalau iapun anua buat jahat/.sebelum tu dia di sungai buluh ,seblum tu dia dlm umno,dlmUMNO anua dilebal org yg paling baik,pling warak,paling taat, palingberkelibar semuanya paling baik.sehinga tun gafar pun blh tersingkir,termasuklh semua pencacai UMNO ni.cium kentut anua,semuanya wangi.termasuk lh gomo,pisau.net .papukari. persoalanya apakh dlm UMNO semua nya dari perasiden hinga lh k pencacai hanya berpura2 berjiwa UMNO.sebagai mana yg kita tahu TPM ,zahid h.dan ramai lglh .adalh org kanan anua,apakh mereka ni mempunyai perangai spt anua.jika di ukur dri kawan baik.

    ReplyDelete
  133. tmpa nma 11.22am ,inilh dia perangai busuk org umno,lpas tu cakap org yg liwat lh ,rogol lh, tp ini adalh permainan UMNO. BUSUK.

    ReplyDelete
  134. KALAU ANUA TAK KENA PECAT,ENTAH2 GOMO N PAPUKARI YG TUKANG BLOJOB KOTE ANUA ,GRENTY.

    ReplyDelete
  135. eskay nk main betina ke,nk tbalik ke, 2 bkn masalah negare. yg jadi masalah bile sorg yg buruk akhlaknye,bercita-cita nk jd Pm. xdinafikan mgkin eskay ade wt bende tuh,tp adekah anwar di pihak yg benar? buat penyokong anwar yg tegar n taksub, adakah anwar mengenali anda? pernahkah mkn,berborak,bergurau, dgn anwar? sudah tentu tidak. tapi, eskay pernah lakukan itu.eskay lebih mengenali anwar. jadi,jgn lah terlalu taksub dgn anwar. die cume insan biase.. renung2kn dan selamat beramal.

    ReplyDelete
  136. kecoh tol mamat 'tanpa nama' sekoq ni.. ooghang len rilek jew.. dia mai sampai mncarut2.. serupa dok kutuk mak bapak sendirik je tu..

    perangei huduh macm2 budok2 lepaih SPM failed.. nak masuk U x layak, dok kmpong je la.. bek jadi bomoh Cyber lg bagus..

    ni mesti soh bapak dia masuk internet berkelajuan tinggi -UNIFI untuk memudahkan kerja2 carutan keatas mak bapak org len..

    mencarut = fasiq = neraka

    mudah je congak bro..hahaha.. lagi banyak mencarut+ mengutuk = lagi kuat org gelakkkan ko..be positive mannn..!

    ReplyDelete
  137. kahh..kahh..kahh..1 siam 1 sesumpah rupernya sedara sepusat nya perpuKARI berapi kata togok arak rupernya..1 siam hindu 1 parpuKari berapi 2 kaki cari makan.

    ReplyDelete
  138. "eskay nk main betina ke,nk tbalik ke, 2 bkn masalah negare. yg jadi masalah bile sorg yg buruk akhlaknye,bercita-cita nk jd Pm. xdinafikan mgkin eskay ade wt bende tuh,tp adekah anwar di pihak yg benar? buat penyokong anwar yg tegar n taksub, adakah anwar mengenali anda? pernahkah mkn,berborak,bergurau, dgn anwar? sudah tentu tidak. tapi, eskay pernah lakukan itu.eskay lebih mengenali anwar. jadi,jgn lah terlalu taksub dgn anwar. die cume insan biase.. renung2kn dan selamat beramal."



    masalah negare la dik eskay tu kalo boleh memporak perandakan umat.
    sumpah sesuka hati, tuduhan tanpa bukti..
    yg kita dok debat ni pon menjadi masalah kepada negara iaitu xsependapat, dok mencarot xtentu pasai.
    mana tang bukan masalah negare nye?blajaq kasi habis dulu nooo...

    ReplyDelete
  139. silap..bukan tuduhan tanpa bukti..tapi tanpa saksi..

    i'm sorry!

    ReplyDelete
  140. bdk pr bodo n lembab5 May 2011 at 12:19

    pencacai taik 5 Mei 2011 11:48 AM ..hahahaha..nmpk sgt ko ni mentah lg psl politik..mmgla perwatakan nuar dlu warak..hanya kwn2 rapat die je tau perangai bruk die..termsk dato nalla yg mndakwa die pnh bg berjuta2 kt nuar ms die jd org besar magnum..sbb tu pemimpin umno yg lain skong nuar..lps ummi hafilda bg srt kt tun m n tun m arhkn org siast..brla terbongkr byk rhsia2 buruk nuar..org kanan dlm berpolitik xsma dgn kawan2 rapat..biasanya kwn2 rapat ahli politik terdiri dr ahli2 perniagaan..tu pon ko xreti pkir ke..bodo punye bdk pr.

    psl kes ghafar baba plak..nuar kate kt ghafar baba die xnk bertnding sbb hormtkn ghafar..tp sebaliknya dlm diam2 die g raih sokongn perwakiln..die tikam blakng ghafar baba..sbb tu die byk dpt sokongan..tu pon ko xtau ke..rmainye bdk2 mentah skong nuar juburi

    ReplyDelete
  141. Patut pun macam lidah keling!...

    ReplyDelete
  142. tanpa nama 12.18..
    penyokong pr yg wt jadi masalah...nuar da balun cine 2 sdp2 korang sume nk pertahankan die. x malu ke ngn chua soi lek? kapir laknat 2 pon tau mgaku sala. ni kn plak yg ISLAM.. lu kalo ad cine mali pon mesti kasi balun pnya...

    ReplyDelete
  143. Rasulullah s.a.w menegaskan dalam hadis baginda bermaksud:

    “Setiap orang Islam haram menceroboh orang Islam yang lain; Haram menceroboh nyawanya, hartanya dan maruahnya”.

    Dalam hadis tadi, baginda menegaskan dengan jelas tentang pengharaman perkara2 tersebut itu. Sebaliknya Islam mengajar agar[tiap orang melindungi dan menjaga maruah orang lain. Malah jika benarpun seseorang itu telah melakukan kesalahan, Islam menuntut agar ia tidak dihebahkan atau digembar gemburkan tapi dilindungi demi menjaga maruah seseorang itu.]

    tiada nya hukum qisas berkenaan perbuatan mengaibkan orang lain dibalas dengan pengaiban. harap saudara JAKA jangan mengubah hukum2 agama demi kepentingan politik

    dan lagi satu, saudara milo suam telah mengedit beberapa kali rencana nya diatas. harap saudara JAKA peka dengan perkara ini dan tidak mengamalkan amalan berat sebelah

    wallahualam

    -tok janggut-

    ReplyDelete
  144. Al Quran menegaskan lagi (al Nur 15)
    “Ketika kamu menerima fitnah tersebut dengan lidah kamu dan kamu menyambungnya dengan pertuturan mulut kamu sesuatu yang kamu sendiri tidak tahu, malah kamu menyangkanya perkara kecil (menyambung cerita fitnah) pada hal di sisi Allah perkara itu adalah suatu yang amat besar.”

    Al-Quran memberikan pertunjuk yang cukup indah - Alangkah baiknya ketika mula kamu mendengar fitnah itu, kamu mengatakan ‘tidak wajar kita menghebahkan perkara ini… Maha suci Allah. Ini semata-mata pembohongan yang besar”. Allah menegaskan (an-Nur 24:16-17)

    -Allah ingatkan : “Alangkah baiknya ketika kamu mula mendengar khabar angin atau fitnah seperti itu kamu lantas berkata: Tidak wajar kita membicarakan perkara seperti ini; maha suci engkau (Ya Allah) Ini memang pendustaan dan pembohongan yang besar. Allah menasihatkan kamu agar jangan sekali-kali mengulangi perbuatan seperti ini buat selama-lamanya, seandainya kamu benar-benar orang yang beriman.

    Dalam ayat berikutnya Allah berfirman (an-Nur 24:18) –

    ”Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat hukumnya. Allah Maha Mengetahui Maha Bijaksana”.

    Kes pertuduhan seperti ini adalah suatu yang serius dan besar dalam ajaran syariat Islam; lebih-lebih lagi terhadap orang Islam. Perbuatan melimparkan pertuduhan palsu seperti ini menurut Islam adalah merupakan dosa besar dan haram hukumnya.

    Umat Islam perlu mengelak diri dari mencemarkan maruah dan nama baik orang lain yang tidak bersalah. Kecuali jika benar benar ada bukti dan keterangan yang sah dan nyata dengan membawa saksi-saksi yang cukup seperti yang dikehendaki oleh syara’. Inilah nasihat saya kepada umat Islam di Malaysia. Mereka perlu takut kepada Allah.

    Janganlah menuduh, memfitnah secara membuta tuli, merosakkan maruah dan nama baik orang kerana menurut hawa nafsu atau menurut dorongan politik dan golongan tertentu yang suka mendorong orang lain melakukan kejahatan seperti itu dengan menggunakan media massa dan sebagainya
    Jangan lah kerana UMNO memulakan fitnah, kita semua ikut sekalo corak langa]kah UMNO dengan menfitnah? Ia bukan lah hukuman qisas seperti yang dikatakan saudara JAKA, tiada satu pon hukuman qisas membalas aib dengan aib.
    Wallahualam
    -tok janggut-

    ReplyDelete
  145. benar tok janggut
    saya setuju

    tapi alangkah baiknya juga jika tok janggut post jugak dalam blog songkok tinggi ape yg tok janggut post tadi. diorang pon patot diberi kesedaran jugak.

    niat tok janggut xmo PR buat dosa same cam songkok tinggi tu.
    think positive =)

    -anonimis-

    ReplyDelete
  146. bdk pr lembab!5 May 2011 at 13:48

    ape pulak kate hj hd awang psl dedahkn mslh moral pemimpin..die kate blh dedahkn psl maslh morl pemimpin sbb kita xnk dipimpin oleh org yg xbermoral...ni petikan ayt die

    "Saya ingin menarik perhatian, dalam pilihan raya kecil di Permatang Pasir sebagai contoh, Umno dan Barisan Nasional mengatakan kita tidak boleh menyebut keaiban seseorang, sedangkan pilihan raya adalah suatu amanah yang besar untuk rakyat memilih pemimpin.

    Di mana dalam amanah memilih pemimpin kita wajib mendedah peribadi orang yang hendak dipilih itu, adakah ia seorang yang benar-benar adil, tidak fasik dan tidak melakukan perkara-perkara yang boleh menjatuhkan maruah. "

    blh bc penuh kt http://www.detikdaily.net/v5/modules.php?name=News&file=print&sid=3541

    so mknenye xslh dedahkn aib nuar juburi..sape2 yg kate slh tu dile tanye hj hadi..hahahaha..pndai puak2 pembelit agama ni..bile kne kt org pr kate xblh dedahkn aib..kate tu fitnah..bile kene kt pemimpin bn g jaja satu dunia kate org tu fasik la,xbermoral la..haii...mngapa agama digunakan demi mncapai matlamt utk jd kerajaan..

    ReplyDelete
  147. ROY DAN BUNTAT..gua sokong lu..tnb memaki2 mak orang tu kenapa dah hilang akal..lu tau tak mak rejam sape..nnt Allah balikkan kt mak lu..bru tau..tk cukup tanah nk cri mak rejam...

    ReplyDelete
  148. tok janggut kalo ckup ilmu di dada sila berhujah dgn tok guru hj hadi..die yg kate blh dedahkn aib pemimpin sbb xnk kita pilih org tu jd pemimpin kita..hahaha..klaka la bdk2 pr ni.

    ReplyDelete
  149. Rasulullah s.a.w menegaskan dalam hadis baginda bermaksud:

    “Setiap orang Islam haram menceroboh orang Islam yang lain; Haram menceroboh nyawanya, hartanya dan maruahnya”.

    Dalam hadis tadi, baginda menegaskan dengan jelas tentang pengharaman perkara2 tersebut itu. Sebaliknya Islam mengajar agar[tiap orang melindungi dan menjaga maruah orang lain. Malah jika benarpun seseorang itu telah melakukan kesalahan, Islam menuntut agar ia tidak dihebahkan atau digembar gemburkan tapi dilindungi demi menjaga maruah seseorang itu.]

    sesungguhnya kata2 rasulullah itu adalah paling benar dan wajib di ikuti berbanding kata2 umat nya

    wallahualam

    -tok janggut-

    ReplyDelete
  150. SORY2 MAKSUD BKN NAK SOKONG BUNTAT TP TOK JANGGOT,,,

    ReplyDelete
  151. bdk pr lembab5 May 2011 at 14:03

    so tok janggut maknenye pendapat hj hadi slh la ye..mcmmana la presiden pas blh terslh bg pendapat plak ni..hahahaha..kantoiiii...

    ReplyDelete
  152. aku setuju nak serang nuar sbb rendah/x de moral(kalau betul la)... tapi jgn la pilih2... sbb dia PR... korang nmpk dia sorang jer rendah/xde moral... pukul rata la bang... x kira PR ker UMNO ker... kalau pilih2 nmpk sngat la ada yg x kena... x gitu tok??

    ReplyDelete
  153. fikir sblm bercakap5 May 2011 at 14:28

    ape pulak kate hj hd awang psl dedahkn mslh moral pemimpin..die kate blh dedahkn psl maslh morl pemimpin sbb kita xnk dipimpin oleh org yg xbermoral...ni petikan ayt die

    "Saya ingin menarik perhatian, dalam pilihan raya kecil di Permatang Pasir sebagai contoh, Umno dan Barisan Nasional mengatakan kita tidak boleh menyebut keaiban seseorang, sedangkan pilihan raya adalah suatu amanah yang besar untuk rakyat memilih pemimpin.

    Di mana dalam amanah memilih pemimpin kita wajib mendedah peribadi orang yang hendak dipilih itu, adakah ia seorang yang benar-benar adil, tidak fasik dan tidak melakukan perkara-perkara yang boleh menjatuhkan maruah. "

    blh bc penuh kt http://www.detikdaily.net/v5/modules.php?name=News&file=print&sid=3541

    so mknenye xslh dedahkn aib nuar juburi..sape2 yg kate slh tu dile tanye hj hadi..hahahaha..pndai puak2 pembelit agama ni..bile kne kt org pr kate xblh dedahkn aib..kate tu fitnah..bile kene kt pemimpin bn g jaja satu dunia kate org tu fasik la,xbermoral la..haii...mngapa agama digunakan demi mncapai matlamt utk jd kerajaan..

    source: http://milosuam.blogspot.com/2011/05/siapakah-sebenarnya-datuk-shazryl-eskay.html#ixzz1LSMZLI9B

    .....................................................................


    as-salam..bro....maksud Tn guru Hj Hadi Awang tu seorang pemimpin yg terang,jelas fasik, kufur yg dilakukan mmg kita tdk blh sama skali memilih mnjadi KETUA...gua nk tny bro....PM kiter 2 agak2 bro bjaya ker pimpin bini die ke jln yg Allah hendaki??anjur busana islam..tp pakaian kalah yahudi...layak ker bro??1je pnyakit org2 fasik nih bro...fitnah, pcya akn khabar angin 2la dia...cnth tbaru la...gua nk tny lu bro...osama kompem dah mati??sape leh bukti??bak mai tunjuk link...so yg PM p sokong ckp kmatian osama 2 mnjamin kselamatan dunia ape ke hal???nmpk sgt la mudah dikencing...elok sgtla la 2.dah kena da....pembohong (US) kencing si penipu (NAJIB)...

    ReplyDelete
  154. tok janggut kalo ckup ilmu di dada sila berhujah dgn tok guru hj hadi..die yg kate blh dedahkn aib pemimpin sbb xnk kita pilih org tu jd pemimpin kita..hahaha..klaka la bdk2 pr ni.

    source: http://milosuam.blogspot.com/2011/05/siapakah-sebenarnya-datuk-shazryl-eskay.html#ixzz1LSOX29yE
    .......................................................

    knp xberbahas dgn bro je???ke bro pom agama tunggang langgang cm puak2 BN??xpe bro ade lg kesempatan waktu utk brubah...sama2 kita tgkat kn iman dktkn dgn islam sebenar bkn islam pd nama...insyaAllah ye bro...

    ReplyDelete
  155. korang kenai ka sapa bebetul eskay tu..kalu hangpa nk tau dia nih dh byk berjaya kepada negara dan juga kepada anwart hangpa. apa si anwart ni tak kenai budi eskay ni ka? bukan saja dari segi supply pukey,malahan adalagi lebih dari itu (tunggu la masa eskaylution nanti).

    Ni dok tuduh si eskay punya moral apahal..hang ada bukti ka mcm bideo seks anwart tu? dh terang lagi bersuluh, buta hati buta mata jgk rupanya totok pkr ni. Omega pun tak leh nk jawab, ayaq mani dok bersepah..whats next? kita tunggu eskaylution muahahaha..

    ReplyDelete
  156. JAKA SEMBONG V.S GEROMBOLAN ASSholeKAY

    ReplyDelete
  157. BERSESUAIAN DENGAN KONSEP QISAS, BUKAN MEMBUAT FATWA

    terima kasih kepada komen terhadap tulisan hamba.

    hamba katakan sesuai, ada bersamaan konsep qisas, iaitu membalas sama apa yang kena kepada kita oleh pihak tertentu.

    PENYOKONG ESKAY PANDAI BERHUKUM, SILA NASIHATKAN ESKAY

    bagus kalau penyokong eskay peka mengenai hukum. tapi perlu adil dlm mengatakan hukum. sila gunakan hukum yg tahu dalam mengadili kes eskay ini juga.

    ada yg mengatakan tiada hukum qisas fitnah dibalas fitnah.

    hamba tak guna perkataan FITNAH, hamba guna perkataan PENDEDAHAN DIBALAS PENDEDAHAN.

    KREDIBILITI SAKSI PERLU DISELIDIKI

    yg penting sekarang ialah usaha milosuam mendedahkan kredibiliti eskay yg beriya2 menjadi hero dan fokus media dalam mendedahkan 'salah laku anwar'.

    anwar tidak pernah mendedahkan kejahatan musuhnya sebagaimana musuhnya buat pada anwar.

    sebelum eskay diterima persaksiannya, memang wajar diselidiki dulu jenis orangnya. kalau eskay itu sendiri busuk dan jahat, mana boleh persaksiannya diterima. menerima persaksian org jahat, samalah juga jahatnya, bersubahat lagi.

    NIAT UTAMA ESKAY ADALAH PERMAINAN POLITIK BUSUK UMPORNO, JGN CARI ALASAN LAIN

    sudah jelas pendedahan eskay bertujuan busuk menjatuhkan maruah anwar.

    kalau niat baik bukan itu caranya. mengapa tidak ikut cara islam? ini persoalannya, jgn cuba lari dari fokus utama dgn isu remeh mempertikai tulisan hamba yg menggunakan perkataan qisas.

    silakan berhujah utk membela eskay...mari kita baca ramai2

    ReplyDelete
  158. nuar juburi bodo5 May 2011 at 15:31

    ceh..putar belit plak kenyataan hj hadi..ko bc ayt die btul2..ayt last tu jgk ckp yg jgn pilih pemimpin yg melakukan perkara2 yg blh jthkn maruah..so kene dedahkn..lps dedahkn psl nuar juburi dgn bukti2..korng kate ni fitnah la..xbaik dedahkn la..vid tu pkai pelakon muke cm nuar la..hitam pth la..wlpon hitam pth tp nmpk jelas muke nuar juburi..garisan lekuk bwh tulang rahang,garisan pp yg bermula dr tgh hidung,gy berdiri,cr sikat rambut..sume sm...tp puak2 korng je asyik nk nafikn n dlu dlu smpai skrng kate ni sume fitnah..

    yg dedahkn ni sume kwn2 die..kwn2 die jgk dh berduyun2 tingglkn die..kalo sorng dua blh la ko kate umno rasuah..tp kalo dh berpuluh2..tu ape mknenye bro..xyah la asyik pkir yg sume ni fitnah umno pd nuar juburi..bkk la minda tu luas2..tanye la zul nordin,zahrain,nalla,ezam,rafizi,dr halili rahmat,ketua2 amk klate,ketua wanita pkr png n ramai lg..byk dh aku lupe sbb terlampau rmai..ko rs dieorg ni sume kene rasuah ke..dieorg ni la yg perjuangkn pkr dr awal..dieorg ni la yg rapat dgn nuar..bknnye korng yg konon2 knal sgt dgn nuar tu..siap tau prut nuar xbuncit dgn meliht dr luar..statement pling bodo dr bdk pr..ko g la tnye bekas kwn2 karib nuar..nape dieorg xsuke nuar..

    ReplyDelete
  159. Yang ni lagi best WAJIB BACA:-

    http://rmf7.wordpress.com/2009/01/20/wajib-baca-siapa-anwar-ibrahim-3/

    ReplyDelete
  160. MENGAPA LIWAT 1 ANWAR BEBAS DARI TUDUHAN LIWAT?

    cuba fikir kenapa kes liwat 1, tuduhan liwat gagal dan anwar hanya kena 5 tahun atas alasan salahguna kuasa.

    mahkamah yg dibawah telunjuk umno/mahathir sendiri yg mengambil keputusan membebaskan anwar dari tuduhan liwat setelah Pak Lah ambil alih kepimpinan dan keluarkan arahan..ikut proseding betul.

    mengapa azizan yg mengaku diliwat bebas? mengapa sukma dan munawar yg tidak mengaku diliwat ditahan dan disiksa polis supaya mengaku?

    PENUDUH ANWAR YANG TAKSUB, BUKAN PEMBELA ANWAR.

    satu negara gerombolan umporno dari semua peringkat dgn semua kekuatan dan direstui pemimpin dalam diam yg taksub menuduh dan fitnah sehingga memaksa rakyat percayakan video lembu itu.

    pembela anwar tidak taksub. kalau lah mahathir atau najib pun ditempat anwar, pembelaan perlu dibuat tanpa mengira orangnya.

    UMPORNOLAH YANG TAKSUB KEPADA ANWAR

    kerana kuat dan ganasnya taksuban menuduh anwar, maka impak dari pembela juga begitu. umporno yg mulakan perang dan permainan kotor, takkan lah PR hendak buat kenduri syukr pula. takkan lah anwar dan DS wan azizah hendak senyum dan cium tangan najib atau eskay pula... gila ke?

    umporno sanggup mengenepikan hukum agama demi melanyak anwar, seolah2 mereka berkata, 'Tuhan, kamu ketepi dulu, kami nak habiskan anwar dulu'.

    UMPORNO YANG TAKSUB SEOLAH2 ANWAR MESTI JADI PERDANA MENTERI

    umpornolah yg taksub seolah2 anwar memang akan jadi PM, penyokong PR tidak begitu kerana masa depan hanya Allah yang tahu. mesti umporno dapat mimpi dari tok nujum mereka kot yg anwar akan jadi PM...syukurlah..kami tumpang gembira.

    PEMIMPIN PR LEBIH BERAKHLAK, PEMIMPIN UMNO BURUK AKHLAK

    disaat genting, hantu2 yg bertapa dlm umno selama ini keluar membuat kacau. rogolhim dan zahid mat arip sudah keluar dari pertapaan.

    dah lama tak keluar ingatkan dah jadi warak dan dekat dgn agama seperti azmil mustafa atau bob lokman, rupanya keluar2 terus buat kerja fasik.

    sepatutnya keluar ke dlm masyarakat buat kerja kebajikan untuk rakyat dihujung2 usia tu. ini keluar2 terus jadi penganjur tayangan video lucah.

    ADAKAH PEMIMPIN PR GHAIRAH DGN SALAHLAKU SEX PEMIMPIN UMPORNO?

    adakah pemimpin PR beriya2 mencanaga mengenai mana2 skandal sex pemimpin umporno sepertimana umporno buat pada pemimpin PR?

    cukuplah persoalan ini menjadi pengukur utk mereka yang masih ada sekelumit iman dan keadilan dalam sanubari.

    ReplyDelete
  161. Nama hindu Eskay.....S.Karathu....hahahah..aku agak2 jer.

    ReplyDelete
  162. "BERSESUAIAN DENGAN KONSEP QISAS, BUKAN MEMBUAT FATWA

    terima kasih kepada komen terhadap tulisan hamba.

    hamba katakan sesuai, ada bersamaan konsep qisas, iaitu membalas sama apa yang kena kepada kita oleh pihak tertentu"

    adalah dilarang sama sekali kita membuat andaian sedemikian. bukan atas kita untuk menentukan bahawa ianya sejajar dengan konsep qisas. kita tiada hak lansung untuk memberi perumpamaaan sedemikian rupa.

    apakah jika perbuatan rogol di balas dengan rogol bersesuaian dengan konsep qisas? jangan lah cuba untuk mengubah maksud konsep qisas walau dengan apa jua sekalipun

    jika pembaca membaca komen2 saudara jaka, dan mengabil terus hujah saudara yang "aib di balas aib bsersesuaian dengan konsep qisas" maka mereka yang membaca komen akan menjadi keliru dengan perumpamaan yang salah oleh saudara JAKA. dan saudara harus bertanggung jawab atas memberi perumpamaan yang membawa kepada mesej yang salah (sesat)

    saya takut bahawa jika perumpamaan digunakan oleh pihak yang jahil nescaya akan mereka samakan hukum2 allah yang dianggap mereka sejajar dengan undang2 manusia.

    wallahualam

    -tok janggut-

    ReplyDelete
  163. Anda (para pembaca) buatlah kesimpulan sendiri. Tetapi janganlah kesimpulan anda itu akan membawa dosa untuk anda sendiri sudahlah. Bak kata orang degil "Kubur lain-lain".

    Terlalu banyak perbezaan antara blog BarisaN UMporNO dengan blog PR, setiap hujah kita mahukan bukti. Dengan bukti itulah kita akan memahami hujah berkenaan. Didapati, setiap hujah dari puak BarisaN UMporNO bagaikan penuh dusta dan merapu. Hujah tanpa bukti, jika ada buktipun dari sumber-sumber dibawah kerajaan BN juga.

    Apa yang hendak ditekankan, bacalah setiap blog tidak kira Blogger BarisaN UMporNO mahupun PR dengan hati dan minta terbuka. Tidak perlu mencarut, kerana mereka yang mencarut itulah tergolong dari mereka yang fasik.

    "Pendedahan anda memang hebat, teruskan"

    -Dr. LatiF-

    ReplyDelete
  164. isu PANAS nie... kta TUNGGUU da LIHATTT.... saper yg akan kene.....

    ReplyDelete
  165. saya takut bahawa jika perumpamaan digunakan oleh pihak yang jahil nescaya akan mereka samakan hukum2 allah yang dianggap mereka sejajar dengan undang2 manusia.

    wallahualam

    -tok janggut-
    ............................

    insyallah tok janggut ada utk mendidik puak2 jahil mengenai kenyataan hamba itu. apa guna ada janggut kalau tidak boleh mendidik umat? betul tak tuan hamba? jangan marah aaa nanti kena jual.

    hamba hanyalah rakyat bawahan yg tidak ada pengaruh dlm masyarakat.

    kata2 hamba mana yg silap harap maafkan.

    sedangkan Al Quran pun diselewengkan manusia.

    kaum keluarga Nabi2 as pun ada yg tidak ikut mereka. apatah lagi hamba yang lemah ini.

    yg penting hati yg ikhlas mencari kebenaran dan adil dalam menilai sesuatu, maka akan didorong insyaallah utk melihat kebenaran.

    sama2lah kita berdoa begitu...terutama org2 umno.

    jumpa lagi.

    ReplyDelete
  166. mamat jaka aka jakass ni merapu je..kes liwat satu tu nuar juburi bebas dr tuduhan liwat ats sebab2 teknikal..tp perlakuan liwat itu ttp berlaku..ko ni jaka..ko xbc laporn keputusan mhkamah ke..lawak la lu ni..kesalahan teknikal jgk la yg kapal sink cr utk kes liawt 2 ni..tu yg nuar juburi tunda kes ni smpai 2thn..ape yg die tkt aku pon xtau..

    ReplyDelete
  167. hm~ buktikan segala kebenaran! jgn hebah2 fitnah

    ReplyDelete
  168. HAZIQ BIN ROSLI, MIRI SARAWAK5 May 2011 at 17:42

    assalamualaikum saudara2 ku... daripada kalian mencarut banyak2 mengutuk sesama islam... adalah lebih baik korang semua berzikir kepada Allah... itu lebih baik... fikir tentang bekalan yang nak dibawa ke negeri akhirat nanti... dah cukup ke belum??? fikir-fikir dan renung-renungkan lah wahai saudaraku sekalian...

    ReplyDelete
  169. uish...bnyak nye komen...huhuhu

    ReplyDelete
  170. Salam readers,

    Okay.kita taruk tepi kes Eskay or whoever he is,
    Yang ANWAR IBRAHIM (yang jadi pujaan hampa semua tu!)..kalau betul dia tak meliwat,melakukan zina, apa salahnya tegakkakn kebenaran?
    dia sendiri pergi tampil, buat SUMPAH DENGAN NAMA ALLAH SWT.
    senang cerita kan?
    sampai ke hari ini ramai ternanti-nanti.

    Wallahualam

    ReplyDelete
  171. kalau dia bersama Anwar ketika dulu, kiranya mereka dua kali lima la

    ReplyDelete
  172. keliru memilih.....5 May 2011 at 20:01

    hahahaha dah tentu post kali nie nak buktikan eskay fasik.
    korg kecoh pahal????
    mengaibkan org la, qisas lah ape lah.....
    kalo nak cakap org fasik tapi tak keluarkan bukti ape bende tu??????? pastu dah beri cerita camner dijatuhkan hukum fasik kat eskay nak bukti lain plak, name kawan la, link la, jadah.....
    bukan ker itu yg akan bukak aib kawan die?????
    tunggu la milo tapis bukti biar tak mengaibkan pemberi maklumat, yg gelojoh haram watper????

    ReplyDelete
  173. salam,

    aku dari kedah. berdasar pengalaman, nama org siam ni mcm2. jadi walau agama hindu, jgn ingat nama seseorang tu kumar ke, gopal ke. itu nama yg lebih sinonim dgn kaum india.

    nama betul si eskay? entahlah...

    ReplyDelete
  174. ni yg aku pelik, yg bukti pasal anwar tuh, mula2 yg thun 1998, Dr Mahathir dh ckp mmg fitnah kan?? kalu aku x silap la.. lpas tu yg kata kes liwat, mahkamah ckp anwar kna pnjara sbb terbukti ada air mani kat dubur saiful, tpi chek blik laporan disahkan lpas hri ke4 slepas research terbukti ada air mani. tpi kalu ikut saintifik, lpas 48-72 jam.. sel2 air mani dah mati.. x mungkin jumpa ckap air mani..... plik2

    ReplyDelete
  175. hrp2,p'kara yg bnar dpt dibongkar lagi..

    ReplyDelete
  176. saya benci lah tengok muka lelaki ni..riak muka jahat!!!

    ReplyDelete
  177. Orang umno bn ini kalau babi jadj ahli umno pun mereka sokong buta tuli apa dia buat btul belaka rasuah menyerlah rogol tersurat membunuh nyata sebab mereka orang umno semuanya halal belaka apa nama bangsa dan ugama lah lu ini.halal haram sapu sebab tak tau hukum belajar tak habis khatam.

    ReplyDelete
  178. hamba allah yg kerdil5 May 2011 at 22:52

    askum...sy tetiba terpanggil untuk menulis didalam ruangan ini...bg sy eskay atau dato seri anmwar adalah salah...sy pelik mengapa kite perlu bergaduh pasal diorang...korang dapat habuan ke atau pangkat dan darjat yg diberikan oleh mereka ini...xdpt apepon....kering air liur adelah...yg kaya..yg dpt publisiti, pangkat dan darjat adelah org atasan....kite jugak yg masih susah...dari memikirkan pasal diorang baik kite pikir pasal org islam yg di luar sane yg asyik berperang....apepon kite patot bersyukur negara xberperang dan masih hidup amn damai...kepada milo suam sy harap jgn sekali kali mengeluarkan artikel sebegini...ini akan menyebabkan perpecahan dalam umat islam.....pasal dato eskay mahupon dato seri anwar biarlah allaw swt yg mengadili mereka berdua...xperlu kite bergaduh sesama sendiri....

    ReplyDelete
  179. Ok kita andaikan statement kat atas tu mmg betol..Tp Eskay mmg berkawan rapat dgn Anwar. Tak kan sikit pon x tercalit taik2 eskay? lagi satu pe kne mengena sifat buruk eskay dgn moral anwar? Anda yakin moral anwar mulia? Nauzubillah.Aku tak sokong mane2 pihak sekadar pemerhati yg mengharapkan keamanan Malaysia tercinta.

    [ GAMBAR ] Konsert 'Wings Opera Hidup Superfriends' Mantap!!

    NEW TRICK KURANGKAN BAYARAN BIL MAXIS BROADBAND ANDA TETAPI DAPAT LEBIH DATA VOLUME

    ReplyDelete
  180. keliru memilih.....6 May 2011 at 00:08

    seriously funny biler byk sgt komen ckp kalo kawan jer mesti sebijik perangai.......
    IQ rendah ker camner, ke pemikiran tahap budak tadika????
    bace jer, komen bende aneh2 ak kawan ramai org...
    melayu, india, chinese, kadazan.....takde pon sebijik perangai....

    ReplyDelete
  181. keliru memilih.....6 May 2011 at 00:15

    sibuk sgt la korg dengan bende2 politik nie......
    skang nie blom tentukan sape betol sape salah.....
    diam2 observe sudah, ade berita dgr, kalo lom ade bukti tunggu....
    even mahkamah dah wat keputusan pon boleh caye 100% ker...skang zaman maju, penuh fitnah.....even bukti pon boleh fabricated, so dari terjebak dlm golongan yg menfitnah baik diam....setiap komen korg yg tuduh itu salah ini salah boleh buat segelintir lain percaya ape korg cakap tu, if its wrong tanggung skali dose semua yg percaya kat komen korg......so fikir2kan, percaya ape korg nak tapi jgn fanatik.....

    ReplyDelete
  182. menjawab TKY di atas6 May 2011 at 00:57

    manjawab jawapan TKY, commentator kat ats ni pasal anwar tidak bersumpah

    rujuk link ni

    http://www.zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/990-isu-sumpah-laknat-a-perlukah-dibalas-sumpah.html

    ReplyDelete
  183. adoii.sakit lahh aku bace komen2 korang nihh.cakap mcm xde otakk. jgn la nk masokkan hukum Allah dgn politil m'sia yg xtentu arah nihh.. korang berpolitik pon nk sampai mane derr ? abes kuat ponn pakai kete besa,, umah besa,, orang kenal, cable back up kuat.

    tp igtlahh.. mase mati nty,,
    2 perkara yg mengiringi anak adam 2
    1-harta
    2-keluarga
    3-amal

    harte dan keluarga akan meninggalkan si mati.
    yang ade menemaninye adalah amalnye.
    so, moral of da story,,
    korg nk berpolitik bolehh,,tp mulut jgn lancang sangat nk maen2 kan agame plak.

    *aku xpandai agame, tp bole pkirlah mane elok mane x. jgn sebab politik dunia, agama akhirat tergadai bro2 sekalian.


    -F.D-

    ReplyDelete
  184. hehe....
    2 x 5...
    periuk kata kuali hitam
    dua2 pihak dah busuk

    ReplyDelete
  185. kalau dia bersama Anwar ketika dulu, kiranya mereka dua kali lima la
    5 Mei 2011 7:39 PM

    hahahaha... hampir seluruh kabinet BN bersama nuar satu ketika dahulu... DSN, Pak Lah, TDM pon bersama nuar satu ketika dahulu... x pulak ko ckp kabinet BN,DSN, Pak Lah, TDM pun 2 x 5... hahahahahahaha

    ReplyDelete
  186. tanpa nama 6 Mei 2011 3.50am

    bagi yg beragama Islam, kalau berpolitik wajib berpandukan hukum-hukum Islam. Islam itu syumul, agama yang merangkumi apa yang ada di bumi dan di langit. Apa sahaja perlakuan orang Islam dalam politik tidak boleh lari Hukum Allah. Contoh: kalau orang politik bercakap bohong masa kempen politik, "bohong"nya itu tetap "bohong" ... dan hukumnya adalah berdosa juga ......

    ReplyDelete
  187. ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA?

    ReplyDelete
  188. ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA?

    ReplyDelete
  189. ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA? ANWAR IBRAHIM SEDAP BERZINA TAPI PENYOKONGNYA DAPAT APA?

    ReplyDelete
  190. ANWAR IBRAHIM PENZINA UNGGUL DAN BAKAL DITIRU OLEH PENYOKONGNYA!

    ReplyDelete
  191. SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN!

    ReplyDelete
  192. SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN! SOKONG ANWAR BERETI MENYOKONG PERSUNDALAN!

    ReplyDelete
  193. pada aku.... menda ni sama mcm cikgu aku cakap la... peribadi seseorang itu sgt berkait rapat dengan siapa dia berkawan... jenis org yg mereka sering becampur.... bila eskay mendedahkn keburukan anwar, beerti dia juga pn sama, bila org mendedahkn keburukn eskay plak beerti anwar pn sama.... sebab mereka ni kwn rapat... klau dakwaan di atas ni benar... maka mgkin ape yg di dakwa eskay terhadap anwar kemungkinan besar juga ada lah benar.... renung-renungkan...Peace yoooo

    ReplyDelete
  194. ....................../??/)
    ....................,/?..//
    .................../....//
    ............./??/'...'/???`??
    ........../'/.../..../......./??\
    ........('(...?...?.... ?~/'...')
    ........\.................'......../
    .........'\'...\............ _.??
    ............\...............(
    ..............\.............\

    YOU ANWAR DAN PR....
    PAKATAN ALJUBUR...
    KETUA PUN MORAL JIJIK...INIKAN PULA PARA AHLI DAN PENYOKONGNYA paria...fuck offf!!!

    ReplyDelete
  195. whoa byknya komen! :O
    ni dok gado2 neh smayang dakg?
    smayang jgn tinggai tao

    Fuji Electric

    ReplyDelete
  196. gni la...
    mngikut syarak...perlu 4 org saksi untuk tuduh zina..
    sbb tu org nk g tangkap org zina,bwk 4 org...
    klu stakat video,tu msih x mengikut syarak..
    nk tuduh org zina perlu bukti yang kukuh..
    kerana apabila kita menuduh,itu akn mempengaruhi pandangan masayrakat terhadap 'yang dituduh'..

    ReplyDelete
  197. sumpah laknat hanya khas untuk suami isteri...
    dlm video penuh mse eskay nk ankat sumpah tu,ad ustaz yg terang pnjang lebar...
    so..fkir2 lah...

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan