Tuesday

Ulasan TG Nik Aziz berhubung kematian Osama Laden


JIKA benarlah Osama bin Laden benar-benar telah dibunuh oleh tentera Amerika Syarikat seperti yang diumumkan oleh Presiden Barrack Obama semalam, maka saya sebagai seorang Islam mendoakan rahmat dan keampunan Allah SWT untuk Osama bin Laden yang merupakan saudara saya di dalam Islam. Inilah yang dituntut oleh Islam sewaktu menerima berita kematian saudara seagamanya. Sebesar manapun kesalahan seorang muslim, jika ia mati dalam keadaan agamanya Islam, keampunan terhadapnya harus dipohon oleh saudara muslim yang lain.

Adapun keterlibatan Osama bin Laden dengan keganasan, saya serahkan kepada Allah SWT kerana ia masih belum terbukti melainkan melalui propaganda yang dipelopori oleh Amerika Syarikat. Jika benar beliau terlibat dengan kegananasan, sudah tentu saya tidak menyokong keganasan tersebut. Bagaimanapun keterlibatan Osama dengan keganasan masih lagi merupakan berita samar yang tidak dapat disahkan, namun keterlibatan Amerika Syarikat sendiri dalam keganasan sudah terbukti.

Ini jelas dengan serangan terhadap Afghanistan dan Iraq yang menghancurkan kedua-dua negara ini dengan tujuan mencari senjata pemusnah yang tidak dapat dijumpai sehingga ke hari ini. Apa pula tindakan Amerika Syarikat terhadap Israel yang terang-terang melakukan keganasan di bumi Palestin ? Bukan sahaja tidak bertindak, bahkan Amerikalah yang kuat menyokong Israel. Justeru, jika Osama dianggap sebagai pengganas, maka Israel lebih patut disebut sebagai ganas dan penyokongnya Amerika Syarikat juga tidak boleh lari dari digelar sebagai ganas.

Inilah yang saya tegaskan kepada Duta Besar Amerika Syarikat yang datang ke pejabat saya pada 28 April 2011 yang lepas, bahawa sepasang selipar pun tidak boleh dirampas dari tuannya yang berhak, apatah lagi sebuah negeri yang berdaulat seperti Palestin, lebih-lebih lagi tidak berhak untuk dirampas oleh Israel.

Adapun mereka yang berkata bahawa dunia lebih selamat dengan kematian Osama, saya anggap kenyataan tersebut sebagai tidak cermat dan hanya bertujuan menampakkan diri sebagai penyokong Amerika. Jika dunia lebih selamat dengan kematian Osama, adakah dunia juga lebih selamat dengan kewujudan Amerika?

Sekian, wassalam.

TUAN GURU DATO’ BENTARA SETIA NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT,

Menteri Besar Kelantan.

Bertarikh : 30 Jamadil Awal 1432H bersamaan 3 Mei 2011M

107 comments

satu hari nanti kena gak bala kat negara kafir laknatullah tu padan muka diorang

salam....sejuk hati baca pandangan tuan guru...ni baru betul layak dijadikan pemimpin..

I love u TGNA!! Teringin nak jumpa TGNA....

Najib sokong lagi org US

camne agaknya respon najib pada jawapan ini.. sepatutnya ini yang ketua negara patut jawab..lagi2 negara islam


Mengapa mereka merakam 3gp lucah??

koleksi artis seksi dalam majalah mangga

Jom anti PAS!!!??

hahaha.. jangan malaysia pun kene udah la..

najib kesayangan aku pun sokong US.. siap bleh cakap bile arwah tu tak ada, negara akan lebih aman.. buduh.. nasib la kor nih sedare israel.. so aku tak leh cakap pape kalau kor anti islam.. najib ku sayang..

Satu kenyataan dari Tuan Guru. yang sungguh-sungguh amat matang dan bersifat rendah diri...dan penuh dengan isi untuk saudara yang seagama...Semoga kita semua dirahmati Allah SWT.

We Love TGNA, Ulasan TG Nik Aziz, sentiasa jadi penyejuk hati, cermat dan penuh nasihat berguna =)

aku setuju dgn munna...

Sejuk baca ulasan Tuan Guru... matang, berilmu dan rendah diri.

pak jib beronok-ronok plak bila org islam mati. haram jadah

sokong 10000000000000000000x peratus!!!!!!=)))

Wali Selipar aka Wali Terompah ni bercakap pun korang nak sejuk hati? Wakaka... juak-juak PKR ni memang dah minum air kencing Anwar Al-Juburi kena kencing dengan Wali Terompah pun sejuk hati muahahaha

yg sedih nye kematian osama dismbut dgn penuh gembira di amerika..ya, mereka mmg benci islam, benci sebenci0bencinya...kita yg tinggal ni haruslah berusaha memartabatkan lagi islam..

setuju dgn pndgn Tok Guru, sy pon hairan dgn kenyataan PM tu, agaknya setiap kali org islam mati, beliau gembira kot..kita masih x tawu lagi Osama tu betul2 terlibat atau x, kes ni masih x selesai...dunia pon x aman kalau israel terus menjahanmkan dan Amerika terus menyokong..bukan ke dulu pernah ada kempen anti brg yahudi drpd krjn, so, x kan osama meninggal pon adekempen drpd kerajaan..?? aduh..bingung3..

mmg tepat lg bernas ulasan tg nik aziz, tp xusah dibandingkan dengan ulsan ds najib.. kedua2 ulasan nya sama baik dan sama bijak.. ha bukan itu lg enak di dengar? semoga dunia dan amerika khususnya ngak lg cerita ttg osama yg ngak tau kwujudanya, kita berdoa agar rohnya aman ditempatkan kalangan org2 soleh dan berimannn.. amennn

pejuang melayu apa mcm ni.benda tu pun jadi isu.meloya betul

HAHAHA . MALU GILA KLU AK JADIK PAK JIB,. MANA GEROMBOLAN KAMBING2 PAK JIB NIH. KAH KAH KAH INGAT UMNO INGAT UMNGOK, INGAT BN INGAT BE END. KAH KAH KAH

bicara org yg berakal..tdk mengikut nafsu

semoga ALLAH memberi petunjuk kepada mereka...yg beragama islam... yg mane najib tidak nampak islam dia nampak propaganda keganasan...di terbalikan kepada isu semasa negara kita... anda nilai lah sendiri...

KO NI APELA PEJUANG MELAYU, TLG LA BUANG NAME TU, XSESWAI NG KO TU...BTUL LA KATE TG NIK AZIZ TU.. BENDA YG BAIK KENE LA SOKONG WPUN KITE PRO KERAJAAN... X GITU???

Pejuang Melayu ko tue yg minum kencing najib dengan rosmah tue sbb ko nih bebal. najib cakap suma ko setuju tak nak pk. tak de akal ke. bodoh nak mmpus ko nih

saya menyokongg Tuan gURU SERATUS RIBU PERATUSSSS....This is wat we called as a matured leader...semoga TGNA paNjang umur...aminnn..

adoi..pening2...njib tu pon stu...g skong as tu wat pe...

Minta penyokong TGNA utk bertenang, dan berbahas dgn elok bila ada pencacai UMPORNO datang mencacai disini.

Semoga TGNA panjang umur... amin

PAK KIYAI KOYO NIK AJIS OPO2 SENG DI OMONGI, SENG APIK2 YO DIGUGUTI, CORONE LAA...

SAYA SUKAA..!!

amende la jawa ni...

dah lah UMNGOK. BONGOK plak tue . komen ko sorang je paham, mmg bongok nak mmpos UMNGOK SEMARANG NIH

Keterlibatan Osama dalam keganasan masih belum terbukti malah mahkamah PBB masih belum berjaya membuktikan secara sahih. Kewujudan Osama pun masih diragui umum.

Smartphone : Risiko "privasi" pengguna terdedah.


Sebab Mata Lelaki Gemar Lihat Badan Wanita

.

aku sngat2 menghormati tok guru bkan sbgai pemimpin pas, ttp sbgai, seorang ulama... x kira ape bnda dia ckp, mmg bernas dan aku stuju dgn ckp nye bhw kita shrusnya mendoakan sedara agama kita agar rohnya disemadikan dgn aman.. alhamdullilah. dan bagi pejuang melayu, jgn bgi smpai aku tau saper mu, kalu x, konform aku gi cari sndiri. aku bkan baik sngat nk maafkan org hok mencaci ulama, x kisah mana2 ulamalah.

aduh..osama tu wujud ke tak pun xtaw lg..try cari balik, banyak sumber yg cakap osama sendiri ejen cia..sbb tu org yg celik xkomen pape hal osama ni...

i love u tok guru..

-palestin-

gambo tu pon ntah super impose je kalo ye pon dia mungkin ejen cia yg nyamar tuk jadi alasan nak musnahkan negara islam

muhammad shahrin delete 3 May 2011 at 17:46

maha suci Allah yang masih memanjangkan umur Tuan Guru dalam redha-Nya..insyaAllah..
mesti kita ingat kan tentang satu dalil..
di akhir nanti,,ilmu akan diangkat ke langit berikutan kematian para ulama'..jadi..janganlah mencaci ulama' wahai saudara2 ku yang berkenaan..kerana ulama adalah pewaris nabi..
pasal kenyataan Tuan Guru..saya sangat terahru sebab pandangan beliau yang begitu 'husnuzzan' tanpa menyalahkan mana2 pihak..susah nak cari pemimpin mcm ni pada akhir zaman ni..

Jawapan Yang Amat-Amat Bernas ...

Alhamdulillah.Inilah pemimpin yang kita cari dan mesti kita dokong.Sifat rendah diri.Mengajar tentang keindahan Islam kepada rakyat.Semoga Allah memanjangkan usia TGNA dan dirahmati kehidupan keluarganya oleh Allah swt serta ucapan doa untuk kerahmatan roh OSAMA BIN LADEN dari Allah swt jika betul beliau telah meninggal duniaMPHPN LINDUNGAN ALLAH SWT SUPAYA KITA MENGAKU SAJA ISLAM TETAPI UCAPAN KITA KEPADA SAUDARA SEAGAMA...masyaallah mengerikan lebih teruk dari orang tak beragama.

Laut China Selatan ORIGINAL&SPICY delete 3 May 2011 at 17:58

ye ye la mati,kene kencing la korang ngan amerika tuh..aku pun berharap benda yang sama macam TGNA,muga tim osman ni sempat bertaubat sebelum dia mati,moga terampun dosa2 beliau,itupun kalau dia betul mati la.

Like This Statement..sangat menyejokkan

Sokong OSAMA !!!
Sokong Tok Guru !!!


y/b joe-sirap

perghh!! mmg betol la pendapat TGNA ni... ucapan yg halus menyentap di jiwa x perlu bersorak bagai, berdekah2 ckp mcm dia la yg paling lantang menentang osama.. ops.. siapakah?? tettt!! like sejuta kali teks ucapan nih.. (*_~)

tapi mane bukti benda ni di tulis oleh tok guru sendiri? setakat letak dan pakai nama tok guru,doesnt mean the person tu sahih tok guru.
kalau ini betul, saya gembira dgn apa yg die tulis.
pemimpin kena tulis benda mcm ni.lgpun,sesama islam kan.

Bro Tanpa Nama 3 Mei 2011 6:20PM

ni dia

http://www.facebook.com/notes/nik-abdul-aziz-nik-mat/kematian-osama-bin-laden-respon-saya/223571024327139

DOAKAN YG TBAEK....SESUNGGUHNYA ALLAH MAHA MENGETAHUI SEGALA APE YG ADA,BERLAKU DI LANGIT & DI BUMI...

amat selesa membaca setiap komen TGNA.
dan amat sedih mendengar ucapan pemimpin kita berkenaan isu kematian Osama nih........

-aQu-

pejuang melayu tlg jgn caci ulama islam.ingatlah kiamat akan dtg dgn hilangnya ulama di muka bumi.ini bkn soal parti tp soal agama,tok guru bcakap berasaskan agama islam yg suci,jgn perlekehkan islam kerana sifat x matang anda.kenyataan tok guru mmg benar krn islam mggalakkan kita mdoakan kesejahteraaan sesama kita.

pejuang melayu akan angkat 'melayu' dia kot kat padang mahsyar esok...hang dok la puak2 hang...

aku mmg benci betul bila dgr pm ckp mcm tu pasal Obama, geram giler. ckp mcm soi lek jer.......

mujur TGNA beri komen menyejukkan hati..... tenang rasa.

Kepada Pejuang Melayu>>Insaflah anda.kenapa ko ni Jahil sangat..Tolong Hormati Tuan Guru.Dia Ulama.Janganla panggil dia dengan gelaran yg tak baik.Ko ni contoh tanda2 akhir zaman.Nauzubillah.

TGNA memang seorang pemimpin yang dicari di Malaysia

BENGAP GAK ORG PAS NIH..
TAU PLAK NAK BERDOA SUPAYA ALLAH S.W.T. MENGAMPUNKAN DOSA OSAMA BILA DIA DA MENINGGAL...
SEBELUM NI ADE ORANG PAS MENDOA-DOAKAN MENDE2 YG TAK BAIK KAT ORG UMNO..
PASTU ADE LA ORG PAS TUH NK BACKUP, DIORANG CKP "KAMI DOA BEGITU SBB ORG UMNO DA MENGANAIYA RAKYAT"...
DAH TU KALO OSAMA DA BUAT KEGANASAN (SMPAIKAN BUNUH), APSAL TAU PLAK NK DOAKAN DIE AGAR DIBERI KEAMPUNAN OLEH ALLAH?
TAKKAN LA DISBBKAN POLITIK, ORANG PAS SUME DA TAK IGT AGAMA
:O

Boleh beza antara kenyataan pemimpin yang benar2 Islamik dengan kulit saja Islam...
Lepas nie nak cover PM 1 Malaysia Jamil Khir pun pura2 sokongla pendapat TGNA...

apa tujuan kamu semua compare kenyataan najib dan nik aziz>ada kebaikan kah untuk kita?osama mati adalah takdir tuhan,yang kita ni asyik bertelagah, tidak habis2 mencari kelemahan dan kesalahan orang lain?apkah kenyataan siapa lebih baik membawa kita ke syurga?come on la,kita rakyat malaysia.apa yang dikejar keamanan negara kita,kalau asyik nak bertelagah sesama kita,bila kita sendiri nak dapat rahmat tuhan?pasti tuan2 yang bijak pandai lagi mahir dari saya,yang hanya berusisa 19 tahun dan cukup sedih dgn kes2 seperti anwar,umno pas.dah jelik saudara2 sekalian seislam.

sokong umno ke sokong pas ke bawak kemajuan ke dekat malaysia wahai saudara islam tanpa nama?
rahmat tuhan dikejar dengan cara begini kah?
malu la sikit sudara

mana mereka2 yang sokong sangat politik pas dan umno?
sedar atau tidak masyarakat dah jelik dengan kelakuan kamu semua?
mana yang bergaduh di masjid langsung x hiraukan rumah allah?
mana yang membongkar aib orang di khalayak ramai?
itu kah yang di bangga2 kan oleh kamu semua tentang politik kamu semua?
saya cukup jelik dengan kamu semua!

tenggeng berkate2....
Alhamdulilah.. ana stuju ape yg d perkatekan oleh Tuan Guru...
ade rhsia d sbalik rahsia....

Bagus Tok Guru, kenyataan bersifat neutral,,,takbir!!!!

pejuang melayu: watch ur mouth ya using word of Al-Quran Al-J****
are u insane!!!hv u understnd the beautiful of word in quran..n skg use dat word ske2 hati...sekali pun kita ni jahil sgt agama jgn duk bodo la gne2 perkataan Al untuk surah2 dlm Quran...U're stupid as u thinking..the worst person.wut TGNA talk is true...ape y dy ckp pasal Amerika memg btol..xkn u as pejuang melayu pn duk sokong ape US buat memg sah nmpk lgi terbentang luas dpn mate mereka menyokong Israel... please talk with mind not ur foot...wut such an idiot person.

adik hisham,mungkin hari ini adik belum terima apa yg umno telah wat pd rakyat malaysia, adik akan bertambah matang dengan penambahan umur, adik akan faham apa itu sepak terajang politik.Anyway luv TGNA,kalu siapa yg pernah bertemu n berbual dgn TGNA pasti tau tingginy peribadi beliau,

tanpa nama 7.27pm
pernahkan ko dgr doa dr TGNA,kalau belum pernah jgn sdp mulut je mengutuk, kesian ko ni otak da penuh prono hati lak gelap,

pejuang melayu tu puak2 gerombolan .... benda camni pun die kata politik... bagang punya pejuang melayu...

ULAMAK CERMAT DALAM KATA2

syukur kita kerana komen tgna. seorg ulamak memang cermat dlm kata2, jauh sekali memfitnah atau memberi komen menjilat thoghut.

KEBENCIAN TERHADAP TGNA HANYA KERANA HASAD DENGKI

kebencian umporno terhadap tgna semata2 kerana hasad dengki. tidak ada 1 sen pun duit rakyat diambil tgna tanpa hak.

bandingkan saja rumah ketua cawangan umno dgn rumah tgna sudah cukup utk kita membezakan diantara kedua2nya.

KEBENCIAN IBLIS, YAHUDI DAN NASRANI TERHADAP ISLAM SEMATA2 HASAD DENGKI

kebencian terhadap Islam ini juga datang dari hasutan syaitan. bukankah iblis terlalu bencikan Adam as hanya kerana hasad dengki, bukan Adam as ada apa2 kesalahan pun terhadap iblis laknat yg suka sumpah laknat itu.

begitu jugalah kebencian yahudi dan nasrani terhadap Islam. semata2 hasad dengki. dan begitu jugalah kebencian umno terhadap tgna, anwar dan PR.

WAJAR MEMBANDING KOMEN TGNA DAN NAJIB KERANA IA MENCERMINKAN DIRI PEMIMPIN

memang wajar membanding komen tgna dgn komen najib. komen pemimpin memperlihatkan tahap ilmu dan ketajaman berfikir mereka.

US PUN TERPAKSA TUNJUK HORMAT KEPADA ISLAM

US sendiri menunjuk baik dgn berkata mereka mengurus jenazah osama mengikut Islam, walaupun tersasar.

dan US juga beralasan membuang jenazah ke laut utk mengelak pengikut osama memuja kubur beliau.

UMNO PULA MENGAJAR PENGIKUT BERIMAN KEPADA VIDEO

tapi umno??? mengajar pengikutnya berimankan video lucah dan mengenepikan Al Quran dan Hadis.

semua semata2 kerana kebencian yg ditanam terhadap anwar. tidak lebih dpd hasad dengki tanpa sebab.

PEJUANG MELAYU PANAS HATI, SEMATA2 HASAD DENGKI

ramai menulis di atas rasa sejuk hati dgn komen tgna, KENAPA TIBA2 PEJUANG MELAYU PANAS HATI? bukan sentuh adik emak atau kakak anda pun.

bukankah panas hati itu semata2 kerana hasad dengki, sama seperti iblis, yahudi dan nasrani?

PERINGATAN :

Nabi saw pernah pergi kepada satu mayat yg mati berjuang di pihak Baginda saw.

Baginda saw bersabda bahawa mayat itu akan masuk neraka.

Para Sahabat ra merasa hairan dan bertanya kenapa jadi begitu sedangkan org itu berjuang di pihak Baginda saw.

Jawab Baginda saw, 'Dia berjuang semata2 kerana kaumnya, bukan kerana agama'.

kepada Pejuang Melayu, hati2 lah. hidup hanya sekali.

Wallahualam

Penyokog UMPORNO tak leh wat aper dah.....ketua diaorg sokong US.....
TGNA terbaik.....

kekusutan didalam kepala sy terlerai sudah...
TGNA telah menerangkan secara ringkas dan padat
hujah TGNA terhadap kematian osama memng mantap..
hidup tuan guru ku yang ku sayangi
sy mendoakan TGNA selamat dari fitnah durjana, lebih2 lagi
dari umno keparat

Pastikah Osama bin Laden benar-benar telah dibunuh oleh tentera Amerika Syarikat seperti yang diumumkan oleh Presiden Barrack Obama semalam???Adakah dunia lebih selamat dengan kematian Osama??FIKIR KAN BERSAMA..

source: http://milosuam.blogspot.com/2011/05/ulasan-tg-nik-aziz-berhubung-kematian.html#ixzz1LIZgdrYH

wahai pencacai UM-N0000..xyah la susah payah nk masok blog ni just utk kutok..statement gni pon korang nk kutok..pergi jela sanjung pemimpin kamoo tu..xyah nk mengutuk ulama..xsah hidup kalau xtopap dose kering gni..

Malaysia aman tanpa umno/bn

pencacai umno ni klu asal je orang pas or pkr yg bg nasihat semuanya salah walaupun benda itu baik dan kebenaran nyata..
dunia da akhir zaman janganlah kita jd seperti "pencacai umno" sebab najib xkn bela kita dlm kubur nnt!

betul ulasan tuan guru ni..ulasan yg bernas berlandaskan ilmu bukan berlandaskan emosi seperti yg PM Najib ulas..saya bukan penyokong pas..tp ape yg tuan guru ulas adalah ulasan yg terbaik, tepat dan adil..pejuang melayu..jgn buat spekulasi ikut fahaman politik sbb ini bukan isu politik..mne yg betul tetap betul..mne yg salah tetap salah tanpe diadili ijut perspektif politik

ingin saya cerita kan bahawa tanah melayu ini bukan lah kepunyaan melayu, malah tanah penduduk bumi disini

sejak kedatangan parameswara ke melaka, beliau telah mendirikan kerajaan beliau di tanah orang bumi disitu yang rata2 nya nelayan dan petani, dan dinamakan tempat itu sebagai melaka.

dan kerajaan melaka pada masa itu telah berperang, menakluk negeri2 lain untuk meluaskan jajahan mereka ketika itu.

apekah penaklukan melaka untuk memperbesarkan empayar mereka

tapi dari komen nik aziz

"bahawa sepasang selipar pun tidak boleh dirampas dari tuannya yang berhak, apatah lagi sebuah negeri yang berdaulat seperti Palestin, lebih-lebih lagi tidak berhak untuk dirampas oleh Israel."

apekah malaysia juga tidak berhak untuk merampas tanah yang asalnya kepunyaan orang bumi? apekah negeri mereka pada zaman dahulu tidak berdaulat?

penaklukan dan kebesaran jajahan melaka tampak waktu sultan mansur syah dimana beliau beragama islam.

mengapakah israel tidak mempunyai hak untuk mengambil tanah palestin jika orang islam di tanah melayu juga merampas tanah dari orang bumi disini?

"Kemajuan @ Islam?" fikir2kanlah.. ketepikan politik dulu.

mmg tepat kenyataan TGNA..

tp kdg2 tak suka juga bila dia naik angin dlm nada kiasan/memperli yg boleh membuatkan org2 yg kurang ilmu agama cukup terasa dg cara beliau..krn umat islam dimlsia ni agak ramai yg jahil agamanya..

mengapakah israel tidak mempunyai hak untuk mengambil tanah palestin jika orang islam di tanah melayu juga merampas tanah dari orang bumi disini?
------------------------------------------------
kalau bodoh boleh diajar tp kalau jahil yg x mahu belajar ni la jadiny

11:39pm.

inilah kenyataan orang paling jahil dalam sejarah. dah lah jahil, bodoh sombong pulak! masih mahu memakai nama tok janggut yang mengadai nyawa melawan penjajah! Tanah ini memang kepunyaan melayu kerana diterokai oleh bangsa melayu terdahulu. Orang asli pula hanya memdiami kecil tanah sahaja. selebihnya hutan belantara tanpa diterokai! ini semua telah diterokai oleh orang melayu tanpa berlaku sebarang peperangan dengan orang asli. pernah dengar ke bangsa melayu berperang besar-besaran dengan orang asli? Tiada negara mahupun negeri orang asli disini! TIADA DI DALAM PETA DUNIA DARI ZAMAN DULU HINGGA SEKARANG! Israel pulak berperang membunuh orang palestin! di sebuah negara palestin! tercatat di peta dunia negara palestin wujud sebelum negara israel.
nak lagi detail kat internet pun banyak. google je. jangan jadi bodoh sombong lagi!! buka mata, buka minda!

bagi yang tak puas hati dengan jawapan TGNA memdoakan orang muslim yang telah meninggal dunia.. MUSLIM SEBENAR KAH DIRI ANDA? ISLAM SEBENARKAH ANDA? TGNA ulama yang patut di jadikan contoh bukannya dikeji.

Alah...Abg Jib(PM Malaysia 2011) kan ahli Freemason Terhormat...mane bleh lawan tokey....

abang usop sangatlah jahil dan bodoh sombong
sal rumpun melayu adalah datangnya dari nusantara. dari kedatangan parameswara.

sejak dahulu sudah ada negara dan ia sudah dijajah oleh parameswara sejak kedatangan ia ke tanah melaka. tahukah anda bahawa parameswara melarikan diri ke melaka dari temasek(singapura ketika itu) selepas membunuh temagi, ketua disana ketika itu. ini adalah kerna beliau ingin mengambul temasek dari temagi

sejak zaman dahulu sudah terdapat peta. banyak kan lah membaca abang usop ooit. nanti orang kata abang usop bodoh. bagaimana belanda,portugis dan british berlayar ke semenanjung tanah melayu jika tiada peta pada masa itu? sejak zaman pelayaran christopher colombus sudah terdapat peta bumi. dan orang portugis antara orang barat pertama menemui tanah melayu, dimana nakhoda pada masa itu ialah Alfonso de Albuquerque

saudara boleh mencari lebih maklumat tentang rumpun orang melayu di internet. jangan lah menggunakan internet sebagai sumber pencarian rumah sabuk sahaja abang usop.

oh ya satu lagi,israel telah mendapatkan tanah dengan cara yang sah dari british akibat pergelutan sesama islam oleh palestin dan juga jordan ketika itu.

This comment has been removed by the author.

inilah satu jawapan tepat, bernas dn cukup matang dari sorg "leader" yg berteraskan agama Allah..menyandarkan islam sebagai jln hidup...ini spatutnya najib ucapkan bkn mengampu US..jawapn najib mengambarkan KITA negara islam ini lemah dmata org2 kafir laknattutllah...menggambarkan kita senang di beli dgn kuasa...

tok jangut yg buta sejarah, kalau dari komen tok janlut tu kita simpulkan org asli pn jd penjajah juga la sbb dia dtg kat melaka, x mungkin org asli tiba2 je ujud kat melaka, satu lg bkn paramiswara yg mula dtg ke melaka seblm tu da ada penempatan, org nusantara di melaka. yahudi n melayu jauh berbeza, kalau bijak sgt cuba huraikan mengapa dlm alquran ada disebut ttng bangsa yg hina ni yahudi, sdg kn x de 1 pn kehinaan di letakkn di atas bangsa yg lain (tidak termasuk kaum yg dimusnahkan oleh Allah spt samud n aad) berhujah la dgn ilmu bkn dgn akal yg pendek.

Tok Janggut tali barut israel kot huhuhuhuh nanti dia amik tanah melayu plak hahahahaha

TGNA is a humble man..^^,)

_Kyo_

sedih tengok orang islam bergaduh... :(

"sepasang selipar pun tidak boleh dirampas dari tuannya yang berhak"...statment yg sgt bgus..

Di Malaysia, kita memperjuangkan Islam. Tetapi kini, di Malaysia, mereka (BarisaN UMporNO) memperjuangkan Melayu tanpa landasan Islam sebenar. Kerna itu negara ini semakin kucar kacir, pemimpin negara sendiri yang tidak memimpin dan mentadbir negara mengikut cara Islam. Mereka lagi memburuk-burukkan Islam adalah, walhal Islam itu mudah, tidak pernah dalam Islam boleh menyusahkan rakyat pelbagai kaum, BarisaN UMporNO sendiri yang memutar belit fikiran kaum lain bahawa Islam itu menyusahkan.

"Saya sangat menghormati TG Nik Aziz, bangkitlah melayu bersama Islam"

-Dr. LatiF-

sejak bila Alfonso de Albuquerque pertama datang ke Melaka? Bukan Lopez de Sequira dulu ke yang datang? Kan ke Lopez de Sequira yang datang berdagang, balik ke Goa, pastu maklumkan ke raja dia, pastu baru de Albuquerque datang atas arahan raja. Ke, cikgu Sejarah aku salah? Atau abang aku yang jadi lecturer Sejarah tu salah? Mungkin Tok Janggut yang betul kot... :D

Jangan la duk bgaduh pasal sejarah melayu pulak kt sini. jajah sane jajah sini. Tahu sangatkah kite sape yg mula2 dtg ke tanah melayu dahulu? Kalaupon melayu dr nusantara tu yg dtg menjajah dan merampas tanah melayu dr org pribumi sini, itu tak justify ape yg israel buat kt bumi palestin. yang ditekankan ialah mengambil hak org lain adalah salah. sape2 yg buat itu pon salah. ada faham?

(maaf la bahase rojak)

sokong kenyataan tok guru..ringkas,padat,berisi....
bukan spt ssetengah pemimpin.,.,ckp lebih.tapi kosong..
kepada pejuang melayu
adakah MELAYU shj yg anda pejuangkan????
apa yang anda banggakan dengan melayu???
cecite ckit saya nak tauuu
saya juga MELAYU

terserlah kebodohan org yg brname tok janggut.. sblom parameswara dtg melaka da ade org melayu pun at situ..

Kepada pejuang melayu dan umno semarang,apakah dengan mencaci sesama umat Islam dan gembira dengan kematian seorang Islam, dan mengatakan dunia lebih aman tanpa Osama Laden ni yang kamu berdua banggakan??? Memang betul dalam Malaysia ni ramai aje melayu tapi kita ni kurang yang Islamnya, jadi sebelum beri komen belajarlah tengok topiknya dahulu,walau kamu penyokong parti melayu kamu tu komenlah sesiapa pun tak membantah,tapi komenlah dengan beradab dan berakhlak. Jangan jadi melayu yang hilang budi pekertinya,melayu yang lagaknya macam samseng jalanan(samdol samseng kampong dusun), adakah perkataan melayu, bangsa melayu,keturunan melayu ni agung didunia,pergilah kedunia arab,eropah dan amerika n tanya diri kamu berdua dimanakah letaknya melayu disana,banggakah bangsa kita bila kita menjalani kehidupan dengan mengikut budaya mereka (budaya barat),apakah kamu tak sedar lagi wahai melayu-melayu semua...!!!! Jadi bersyukur lah kita jika dilahirkan dalam Islam, simpati dan berdoa meminta sesuatu ke hadrat Ilahi agar saudara sesama Islam kita dirahmati Allah sentiasa, berdoa semoga yang jahil dapat petunjuk, dan pemimpin memimpin kejalan Allah SWT.

saya setuju dgn kenyataan Tok Guru.keganasan yg dicetuskan oleh Israel memang dah nyat jelas tp dunia seakan menolak ia sbg ganas.apatah lagi dgn US dh terang2 menjadi tunggangan Israel utk melaksnakn misi mereka.

msia? antara kita seIslam sendiri tidak sepakat.tak perlu risau ttg keganasan luar,tapi risaulah keganasan yang dibuat oleh org kita sdri ke atas bangsa dan agama kita di negara kita sdri.

bodoh lg bebal ya amat ulasan dr tok janggut tu...cuba try check DNA dia ni maybe ada persamaan dgn DNA benjamin netanyahu...

love u TGNA

harap saudara sedar, yg wajib dpjngkn adlh agama islam, bknnya meleyu..

kpd tok janggut, anda ni mcm talibarut yahudi la pulak... biarla wujud brapa byk ngara islam pn jgn la plak ngara yahudi yg byk wujud

Innalillah...yg hidup pasti akan mati.
Walau apa cara sekali pun, pastinya para syuhadah itu mencintai mati..Sesungguhnya yang syahid dalam memperjuangkan agama ALLAH akan berkali kali meminta kepada ALLAH agar di matikan bekali kali dimedan juang..
Kita rakyat malaysia yang sedari kecil dihidangkan dengan hiburan,makanan,fesyen yang pastinya menjerat diri kearah kelalaian,tanpa disedari semakin jauh dari penghayatan agama islam yang sebenar..
Marilah semua kita bermuhasabah adakah kita semua dah cukup bekalan untuk menghadap ALLAH ?

smangat berasobiyah takkan bawa kita ke mana2...jadi dengan cara islam sajalah kita akan slamat dunia akhirat...insyaallah...

osama sepakat dgn obama hahahaa...

respon dr TG Nik Aziz tadi aku rasakan 'cukup bernas' dan 'tepat sekali' dan wajarlah si PM, si bini PM (dan yg sekepala dgn nya) baca & fahamkan betul2 maksudnya !

hahaha... ad jgk pncacai UMNO duk mnyalak cni..
xleh trima knyataan btol... lwk2.. cm bdk2 x skolah..

Umno stil leh pakai, tp pemimpin2 umno n pengikutnyer skali x leh pakai
Gua dah muak dgn propaganda meka2 skalian...
pemimpin2 pas je yg ak trust 100%..
PKR=70%

Wahai pejuang melayu..adakah dgn menjadi pejuang melayu menjamin anda ke syurga?? Alangkah baiknya perkataan MELAYU itu ditukar kpd perkataan ISLAM..Jaminan syurga tanpa hisab dari Allah sebagai seorang SYAHID!!

Boleh lagi ke solat jenazah ke atas jenazah muslim yg dah dirampas Amerika?

klu dah taik umno memang gelap gelumat dah perut depa...benda yang logik dan benar pun tak leh nak terima depa ni...

letih ckp dengan puak2 umporno ni.ada je auta dia.patutla nabi pesan klu berbahas dengan org jahil tinggalkan dia(maksudnye x pyh layan sbb umporno2 semua mmg jahil).cakap ikut sedap mulut je kat ulama..ulama tu pewaris nabi..kak ros dgn pakjib pewaris apa?hahaha sendiri fikir la deyyyy

saya cukup kecewa dengan kalian semua.inikah yg cuba dikatakan sepak terajang politik? maca BODOH orang2 kita bertekak, macam BODOH tengoklah diri sendiri yang bergaduh demi pati politik masing2, macam BODOH nak mempertahankan tindakan parti politik masing2, macam BODOH yang masih x faham2 sebenarnya apa yg kamu peroleh mempertahan kan UMNO atau PAS.memang BODOH la kamu semua kalau menganggap POLITIK keSAYANGAN kamu semua ini berhak MELAKUKAN apa2 demi MENEGAKKAN BENANG YANG BASAH,CUKUP BODOH saya nak gambarkan bagaimana rakyat cukup JELIK melihat VIDEO BERTEKAK2 di MASJID yakni RUMAH ALLAH.SIAPA itu?AHLI2 UMNO dan PAS yang kononnya betul dalam hujah mereka sedangkan lagi BODOH mereka melakukan hal2 KEJI di ruma ALLAH.saya yang berusia 19 tahun terasa BODOH jika kamulah orang2 yang cuba membimbing bangsa kita,SAYA terasa BODOH jika orang2 yang SEBODOH kamu semua yang cuba cakap siapa lagi betul,pergi MAMPOS LAH KAMU SEMUA PENYOKONG TEGAR PAS DAN UMNO!!!!!!!

saya komen cukup telus dan berani.neutral dari segi pandangan.jangan lawan tok janggut.cuba lawan apa yang saya cuba tegakkan di sini rakyat2 seISLAM sekalian

ADA YANG BERANI???????

saya sokong kata2 tok guru...

Alah maha besar kuasa nya...lagi maha mengetahui apa yang berlaku...islam hanya satu,,,,berjihad sgt meluas konsepa nya,,,,,apa pun kita sama2 doa kan semoga roh pejuang2 islam dirahmati allah,,,,seme boleh berkta,xseme boleh melakukan nya,,,,setiap kebaikn dan keburukan yng berlaku kita kembali semula sujud kepada allah,,,,setiap kata2 tiada makna tanpa isi nya,,isi yang bermakna,hanya dr isi alquran,,itu yang sebenarnya,,,,


EmoticonEmoticon