Sunday

Video bukti upacara mengagungkan askar-askar penjajah!



SEBELUM ini ada disiarkan di MiLo SuaM, bagaimana rakyat selama ini ditipu hidup-hidup agar mengagungkan askar-askar British melalui pembinaan Tugu Negara dan Tugu Peringatan [Sejarah Malaysia].

Askar-askar British diberi penghormatan setiap tahun, dengan kalungan bunga oleh pemimpin-pemimpin Melayu di Tugu Negara.

Kali ini ReJaM© kongsikan kepada anda sebuah video yang dirakamkan pada 10 Nov 2010. Lihat dengan mata kepala anda sendiri bagaimana askar-askar British ini diagung-agungkan setiap tahun di negara ini dengan upacara khas Hari Pahlawan. Apa maknanya semua ini?



Tugu peringatan ini terletak berhampiran dan sangat sinonim dengan Tugu Negara. Nama-nama askar British yang dicatatkan di Tugu Peringatan ini adalah nama mereka-mereka yang terkorban dalam Perang Dunia Pertama.


Persoalannya, apa kena mengena perang dunia pertama dengan Tanah Melayu? Perang dunia pertama berlaku di Eropah, kenapa pemimpin-pemimpin Melayu pulak terhegeh-hegeh memperingati askar-askar British yang terkorban?

Begitu taksubnya pemimpin Melayu dengan British, sampaikan askar-askar British yang terkorban perang dunia pertama pun nak diagung-agungkan. Inilah dakyah yang cuba diserap di dalam fikiran rakyat. Siapa tak terima dakyah ini, maka dia komunis!


ReJaM© "Tanya kambeng, kambeng pun tahu British itu penjajah!"


EmoticonEmoticon