Tuesday

40 wanita Israel berbogel sokong blogger Mesir


SEBELUM ini seorang aktivis yang juga merupakan blogger wanita dari Mesir telah mencetuskan kemarahan di negaranya apabila memuat naik gambar bogelnya di internet sebagai tanda bantahan terhadap sekatan kebebasan suara di negara berkenaan.

Namun hari ini, sekumpulan wanita Israel turut sama berbogel beramai-ramai sebagai menunjukkan tanda soladirity dan sokongan terhadap blogger tersebut.

Dilihat sebagai mengikut tindakan Aliaa Elmahdy, remaja berusia 20 tahun itu, 40 wanita Israel berbogel sambil bergambar dengan memegang sepanduk-sepanduk untuk menutup bahagian kemaluan mereka.

Mereka memegang sepanduk bertulis, "Homage to Aliaa El Mahdi. Sisters in Israel" dengan slogan "Love without Limits" ditulis dalam bahasa Arab dan Hebrew.



Tindakan itu diketuai oleh wanita berumur 28 tahun, Or Templar yang mencipta sebuah kumpulan di Facebook untuk mengajak wanita-wanita Israel berbogel bersamanya.

Di laman tersebut Templar menulis "ayuh kita berikan alasan yang baik untuk dunia melihat kecantikan dan keunikan wanita-wanita Israel".

Templar berkata dia mendapat idea untuk melakukan tindakan itu sebaik sahaja melihat Elmahdy memuatnaik gambarnya yang hanya memakai sepasang stokin melalui blognya minggu lalu.

Blog Elmahdy menerima kunjungan jutaan pelawat dengan ribuan komen-komen negatif yang mengecam tindakannya termasuk ugutan bunuh kerana tindakan yang dianggap melampau itu.

Sumber: Free Malays

ReJaM© "Macam biasa dengar nama Sisters In Israel ni, tapi kat mana ye..?"


EmoticonEmoticon