Indeks Rasuah, Kosmo bodohkan rakyat guna perkataan pelik

AKHBAR Kosmo yang diwujudkan bagi menampung kerugian Utusan Malaysia yang tak laku kerana terlalu banyak cerita bohong dilihat mengikut perangai Utusan Malaysia.

Meskipun Kosmo dilihat lebih mirip cara laporannya seperti Harian Metro yang mengutamakan cerita seks dan kontroversi atas dasar keuntungan, dari segi propaganda politik, akhbar itu masih sama dengan Utusan.

Terbaru, berita kejatuhan indeks persepsi rasuah Malaysia yang diumumkan oleh Transparency Internasional, TI iaitu sebuah badan dunia yang mengkaji tahap rasuah antarabangsa diputar belit sampai jadi berita sampah.

Di bawah ini berita yang dimaksudkan [Kosmo].

Inilah cara media propaganda menipu orang kampung, ayam itek, lembu dan kambeng supaya tak faham berita yang dilaporkan.

Beritanya mudah iaitu "Indeks Persepsi Rasuah Malaysia terus merudum" namun bahasa-bahasa pelik digunakan.

Lihat dengan mata kepala anda sendiri bagaimana media jahanam ini berjaya menukar berita negatif jadi berita positif.

Tahap rasuah di Malaysia semakin teruk, tapi kosmo putar belit laporkan berita dengan tajuk "CB (Corruption Barometer) di Malaysia bertambah baik". Mereka mahu rakyat fikir ini berita positif.

Ini taktik menipu orang kampung, menipu rakyat! Sama seperti perkataan "rasionalisasi subsidi" yang bermakna pemotongan subsidi yang akan menyebabkan barang naik harga.

Kalau sebut "pemotongan subsidi" rakyat akan naik darah, akan marah maka mereka cipta perkataan baru untuk mengelirukan rakyat. Supaya rakyat tak faham dan tak jadi marah.

Kini perkataan baru dicipta lagi, iaitu "CB di Malaysia bertambah baik" yang bermaksud "rasuah di Malaysia semakin buruk".

ReJaM© "Bukan aku takut bini, tapi bini yang tak takut aku..."

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan