Anwar, AMK sokong kibar Sang Saka di Hari Merdeka


TIGA hari lalu ReJaM© ada menulis di MiLo SuaM, menyokong usaha anak muda mengibarkan panji Sang Saka Malaya di Hari Kemerdekaan Semenanjung Malaysia tempoh hari rujuk sini [Kibar Sang Saka].

Petang tadi, dalam satu sidang media Ketua Angkatan Muda Keadilan, saudara Shamsul Iskandar Mad Akin juga secara jelas menyokong anak muda tersebut mengibarkan Sang Saka Malaya.

Beliau dalam kenyataannya menyebut "tiada masaalah" dengan pihak yang mahu mengibarkan Sang Saka Malaya [MK].



Ini diikuti dengan kenyataan Ketua Umum Pakatan Rakyat, Dato Seri Anwar Ibrahim yang jelas menyokong usaha anak muda ini [MK].



Hari Kebangsaan sudah ditukar kepada 16 September berikutan 31 Ogos hanya relevan kepada semenanjung Malaysia dan tidak kepada Sabah dan Sarawak.

Kalau dilihat, panji Sang Saka juga relevan dikibarkan pada 31 Ogos sebagai memperingati pengorbanan pejuang sebenar kemerdekaan seperti Dr Burhanudin Al Helmy, Mokhtaruddin Lasso, Ahmad Boestamam dan Samsiah Fakeh.

Tindakan ini juga secara tidak langsung menggalakkan rakyat mengkaji dan menggali sejarah kemerdekaan sebenar negara yang ditutup selama ini oleh barua-barua British.

Jangan lupa kenyataan seorang profesor yang mendakwa Malaysia tidak pernah dijajah. Maka laungan Merdeka, Merdeka, Merdeka pada 31 Ogos 1957 itu semuanya tipu kah kah kah...





ReJaM© "Sokong kibar bukan sokong tukar... "

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan