Mengapa saya menyediakan kek di program "Santai bersama Kak Wan"




PERTUMBUHAN kadar jenayah di zaman ekonomi yang tidak menentu kala ini didorong oleh jurang pendapatan yang ketara serta kurangnya keprihatinan terhadap masyarakat. Acara penyediaan kek ini menunjukkan tindak balas dan respons kita, khususnya terhadap perkara kurangnya prihatin.

Dewasa ini, samada mereka merasakan tiada apa yang boleh membantu keadaan ini, atau bahawa tiada yang peduli membawa kepada rasa bahawa mereka juga tidak perlu mengambil berat.

Kita mulakan keprihatinan dengan mengenali antara satu sama lain, dan acara ini diharapkan dapat membantu dengan membawa bersama ibu-ibu seperti saya yang mendambakan kehidupan kita di Malaysia ini menjadi lebih baik dan lebih selamat.

Terdapat berbagai kes jenayah yang melanggar batas norma kerana masih terdapat sikap acuh tidak acuh di kalangan komuniti. Bersama kumpulan ini, kita menghantar pesanan bahawa kaum ibu juga mempunyai keprihatinan di mana kita bukan sekadar melihat tapi sedia dan mampu untuk bertindak.

Tindakannya adalah mudah dan ringkas. Antaranya adalah sentiasa memerhati dan prihatin terhadap situasi di kejiranan, berpesan pesan sekiranya ada jiran yang meninggalkan rumah untuk urusan atau bercuti dan berkongsi tips-tips keselamatan bersama serta keterlibatan daripada pihak berkuasa.

Acara ini diharapkan dapat memberi galakan kepada yang hadir bahawa mereka tidak keseorangan serta mereka mesti bertindak dan mendorong yang lain untuk mula bertindak kelak.

Inilah hasrat kami untuk membina komuniti prihatin dalam “ Ibu Malaysia Menentang Jenayah “ (https:://www.facebook.com/mumsXcrime)

Satu tindak balas yang berkesan untuk kes jenayah adalah penyertaan secara meluas tentang komuniti persekitaran. Inilah usaha serta pendekatan kita.


DATO’ SERI DR WAN AZIZAH WAN ISMAIL
PRESIDEN PARTI KEADILAN RAKYAT

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan