Prestasi kerajaan Negeri Sembilan lemah, tapi MB dapat anugerah

PENGANUGERAHAN Ijazah Doktor Falsafah (Kehormat) Ekonomi dan Pentadbiran Muamalat kepada Dato' Seri Utama Hj Mohamad bin Hj Hasan sempena Majlis Konvokesyen Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) semalam menimbulkan pelbagai tanda tanya.

Penganugerahan tersebut kelihatan agak janggal jika dibandingkan dengan prestasi beliau mentadbir Negeri Sembilan terutama dalam sudut ekonomi negeri.

Sebagai contoh, jika diteliti pada tahun 2010, kerajaan Negeri Sembilan memiliki 'aset' berjumlah RM23.40 juta dalam bentuk saham di beberapa syarikat seperti Telekom, Tenaga Nasional Berhad, Malaysia Airport tetapi menjelang tahun 2011 pegangan tersebut cuma tinggal RM590,000 sahaja.

Lebih jelas lagi, pendapatan kerajaan negeri dari hasil utama seperti cukai tanah, terimaan dari agensi, perkhidmatan, perolehan dari segi lesen dan permit dari tahun 2010 berjumlah RM326.99 juta menurun dengan serius kepada RM280.11 juta pada 2011.

Lebih malang, apabila peruntukan yang diberikan untuk Hal Ehwal Agama Islam menurun dari RM7.15 juta pada tahun 2010 kepada RM5.63 juta pada 2011. Selain itu, peruntukan pembangunan agensi kerajaan bawah kerajaan negeri dari RM85 juta berkurangan kepada RM82.49 juta.

Kita bukan mahu menafikan penganugerahan itu, tetapi kita risau sekiranya penganugerahan tersebut berunsur politik. Iaitu menjadi satu alat untuk beliau menarik sokongan rakyat kepada beliau seterusnya mengukuhkan kedudukan beliau sebagai Menteri Besar. Di samping cuba menyingkirkan pesaing-pesaing dari kalangan pimpinan UMNO Negeri Sembilan.


Nor Azman Mohamad
Ketua Penerangan Pas Negeri Sembilan



Sent from my BlackBerry®

3 Comments

  1. Melayu...semakin tk...ada kemajuan....melayu...dan terus melayu...
    Kemudian...jerit...hidup melayu....walhal...melayu....dah terhakis..kekuasaanya....kecuali...org2 atasan UMNO..

    ReplyDelete
  2. yg khalid ramos kononnya pakar ekonomi tu dpt anugerah apa lak?

    ReplyDelete
  3. tak perlu anugerah dunia.Allah tahu semuanya

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan