Wednesday

Tanah diambil, keluarga miskin sekeluarga bunuh diri di Pengerang



PAGI ini saya menerima maklumat bahawa keluarga Pang sekeluarga yang mempunyai 3 ahli keluarga di Kampung Jawa, didapati semua ahli keluarganya membunuh diri di tempat tinggal sendiri dengan membakar serpihan arang di blik.

Gabungan NGO Pengerang (GNP) telah pergi ke tempat tragedi tersebut, dan 3 mayat telah dihantar ke Hospital Kota Tinggi.

Melalui penduduk tempatan, Ahli Gabungan telah dimaklumkan bahawa Keluarga Pang ini adalah keluarga miskin, dan isterinya adalah pesakit strok, dan anaknya yang berumur 20 tahun itu, merupakan orang kurang upaya yang mempunyai kecacatan akal. Encik Pang yang berumur 50 an bekerja sebagai pembantu restoran, akan tetapi baru-baru dia perlu menjaga isteri dan anaknya, dia terpaksa berhenti berkerja.

Beberapa bulan yang lalu, disebabkan oleh pembangunan RAPID, Keluarga Pang telah menerima surat pengambil tanah. Rumah kediaman Keluarga Pang dibina diatas seorang tuan tanah lain, sehubungan itu Keluarga Pang cuma menerima pampasan sebanyak RM20 ribu sahaja sebagai pampasan.

Selepas Pang menerima surat pengambilan tanah, dia pernah meminta pertolongan dari pihak parti politik pemerintah, dan pernah memberitahu pihak tersebut bahawa dia ingin membunuh diri.

GNP berasa amat sedih terhadap tragedi yang berlaku, dimana keluarga miskin tidak dapat menahan tekanan hidup, hasil dari pengambilan tanah oleh pihak pemaju, dan akhirnya terpaksa membunuh diri.

Kami juga menyeru pihak kerajaan perlu mengambil berat terhadap apa yang telah berlaku, jika pihak berkenaan masih lagi berkeras untuk terus membuat pembangunan ini, dipercayai akan menyebabkan lebih banyak tragedi berlaku di Pengerang

Chua Peng Sin (013-7241409)
Bendahari
Gabungan NGO Pengerang
1hb Januari 2013 ~ Tukar Tiub



ReJaM© "Tumbangkan BN sebelum lebih ramai jadi mayat! "

Peringatan Penting!

Himpunan Kebangkitan Rakyat #KL112

Tempat: Bandar Kuala Lumpur
Tarikh: 12 Januari 2013
Masa: 14:00 petang

Sejuta rakyat sertai Bapak segala perhimpunan, bapak segala bantahan!

12 comments

Nik ajis bole gnti ler tanah ni "triple" cuba try apply..hehe xy kecoh2 ler psal tanah kite kn da ada menteri tanah kuakuakua

TGNA bagi tanah ikut prosedur. SPRM parti sayap be end takdak kes nak bantu be end dlm perkara ni. umporno bagi negara singapura pd bukan melayu. bodoh betui umporno. ini tak kira lagi bagi kewarganegaraan pd bukan melayu krn nak memerintah sehingga sanggup jual kedaulatan negara. kini bagi pulak pd warga asing utk mengundi. tanah rizab melayu hilang lebih sejuta hektar. tanah org melayu di pulau pinang tinggal 0.4% saja di barat daya. jgn salahkan org cina, tapi salahkan lembu lembu yg terus membantu KEBODOHAN umporno merosakkan negara dan tanah org melayu. agama...! lagi takdak harapan nak harap pd syaitan yg dikenali. takkan syaitan nak jaga agama. mustahil. hanya lembu cap umporno saja akan percaya.

Ooooh!!! Betul lh nike ajis bg tanah tu..
Jangan salahkn ngeh&kor ming tp salah kn nike ajis!!!
ko ni sibuk komen/maki org panjang2 akhirnya tunjuk ko punya bebal dgn kebodohan pemimpin ko sendiri..kih..kih.

Paspispus. Aku blh detect ip addrs ko. Aku akn cari ko n kerjakan ko!! Berani ko kecam ulama.. Siap ko.. Esok ko balik keje aku rembat ko..

Emosional betul ! Mudah sangat tercuit emosi nampak.! Kau ingat anak kucing senang dirembat rembat ! Itu baru nyamok sikit tu.! hehehehe

Kurang 3 bulan lagi nak mengundi.! Marilah kita sama sama memeriahkan blog milo suam ini ! Tak kisah ahli umno atau pas.! Yang penting lontarkan idea masing masing.! Walaupon banyak perbezaan pendapat.! Dalam perbezaan pendapat tak kan tak ada titik persamaan .

Aku pertahankan ulama. Ko pertahankan haji najib yg tolak hukum dlm quran. Agak2 la siapa yg syaitan? Ko or aku?? Meh la face to face.. Jumpa kat shah alam mcd sek3. Brani????? Dasar hati syaitan!!! Org tegakkan agama ko kecam, tp org yg makan duit ko, ko sokong.. Bgusla.. Untung mak ko lahirkan ko kat bumi ni.. Sebahagian org yg tolak hukum alquran.. Apa ko pk ko lg power dr Allah?

Aku tunggu..org menjual aku membeli.

Aku sokong kamu Paspispus.. ulama2 mereka menyesatkan. Penyokong Mereka kena Baca buku encl. Qadak Dan qadar karangan ibn quyyim jauzah. Bagaimana taraf Dan takdirnya

Parti politik pas dicelop agama islam itu yang jadi islam pas tu, siapa kata aziz dan hadi ulama? Mana bukti? Jangan fanatik sangat!

Milobasi pembohong.aku baru tengok berita awani. Ketua kampung Jawa menafikan semua
fitnah spt yg kau tulis tu.dasar pembohong.
Fitnah fitnah fitnah makanan ruji kau.

Apa kata ko pergi tpt kejadian kalo nk kepastian.
Pastubko komen kt sini.
Media sekarang carca marba dek nk menangkn umno.
nk buat cmner, kalau klh bn nnt masak kena siasat harta puak2 ismit ulam raja.
Diaorg umah dh siap2 kt oversea sebagai pelarian politik, puak2 mcm kita lk bertelagah.
dia org mkn chicken chop, kita mkn nasi utk ayam. Hutang kt bnk bole lps tp kita siap kena sita umah lg.
malaysia oh malaysia....


EmoticonEmoticon