Saturday

Dakwaan terhadap blogger Milo Suam satu penindasan


DAKWAAN terhadap blogger Milo Suam yang berasal dari semenanjung di Kota Kinabalu menunjukkan penindasan terhadap seorang warganegara, kata penasihat Lawyers for Liberty (LFL) Eric Paulsen.

"Mengikut Seksyen 121, Kod Prosedur Jenayah, individu perlu didakwa di lokasi kesalahan dilakukan.

"Milosuam seorang blogger yang berpangkalan di Kuala Lumpur sedangkan pendakwaan dilakukan di Kota Kinabalu. Beliau tidak menjejakkan kakinya di Sabah ketika kenyataan itu dibuat.

"Pendakwaan ini bukan hanya membebankan, malah menafikan haknya mendapat perwakilan secara undang-undang," kata Eric dalam kenyataan.

Menurut Eric, LFL telah mewakili Milo Suam sejak penahanannya awal Mei lalu.

Namun, pendakwaan yang dibuat di Kota Kinabalu menyebabkan wakil LFL tidak dapat berbuat demikian.

"Peguam dari semenanjung tidak dibenarkan muncul di mahkamah di Sabah. Keadaan ini memaksa anak guam kami mencari peguam baru di Sabah," kata Eric.

Tambahnya, lebih merumitkan apabila hakim Edward Paul meletak ikat jamin RM15,000, jumlah yang tidak munasabah, malah melebihi denda yang perlu dibayar jika didapati bersalah.

Justeru, beliau menggesa Ketua Hakim membetulkan tindakan pendakwaaan yang menyalahi undang-undang dan sewenang-wenangnya selain menggesa pendakwaan dibawa ke Kuala Lumpur atau Selangor.

Milo Suam dituduh atas dakwaaan 'menyebabkan rasa takut' kerana menyiarkan pada blognya kiriman bertajuk 'Maklumat Sulit: Pendatang Asing Bakal Cetus Huru-Hara di Sabah?'

Milo Suam atau nama sebenarnya, Yusuf Al Siddique Suratman,ditahan di lokap IPD Kota Kinabalu sejak 25 Jun dan dibebaskan Rabu lalu.

Sumber: Keadilandaily

54 comments

Benda yang tak ada , diada adakan , sebab itu milo kena tahan , milo kurang susu sebab itu orang marah , uboh susu lebih sikit baru tak rasa kelat , kalau tak uboh susu nanti milo macam kulit kayu pula !

Apa lagi bro komen lah sendiri macam tak biasa pulak buat,

Puji komen sendiri hahahahaha

John jo

JANGAN HASOT HASOT ORANG LAGI , SILAP HARIBULAN BLOG MILO SUAM KENA SEKAT SELAMA LAMANYA , SEBELOM INI MILO SUAM PERNAH MASOK LOKAP 2 HARI KAN,KAN,KAN , SENDIRI MAHU INGATLAH , AKU PON BLOGGER JUGA !

ada kau jo ..hehe

RUMAH KAU TINGGAL PARLIMEN MANA JO ? ATAU DUN MANA ?

Jo baru lpas meting ngn kekawan di 3 ke 4 orang berbincang macam mana nak menjawab isu2 panas dan macam mana nak spin sapa yang patu spin sapa patut puji
Kan ada yg kena penjara pasal menipu dan pecah amanah
Dalan 2ke3 hari semuanya dari puak pakatan
Orang kuat2 lak tu

Boleh,share nama blog bro boleh aku melawat

John jo

Aku ada aja cuma malas nak komen ada jugak komen kau aja tak sedar.

Biasalah berniaga ni sibuk sikit uruskan pekerja dan sebagainya.

Dah tu kerja lagi nak kene buat berniaga berniaga jugak kerja sendiri pun ada.

Kene cari rezeki halal bro nak bagi keluarga makan.
Lagi pun,makanan halal,dan baik akan bantu kita beribadah.

John jo.

Uiks tempat aku pakatan menang yeah..

Sorry,busy sikit...
Tgh mendalami,kehidupan and belajar agama.

Mencari keredhaan hidup...
Mencari kusyuk dalam,beribadat...

Hidup ni bila2 nyawa kita boleh diambil bro, kalau kita sangka kita selamanya habislah kita.

Jom sama2 mendekatkan diri pada Allah.

John jo.

BUKAN POLITIK PUNYA BLOG , UNTOK MAT MOTOR UBAH SUAI INJIN PUNYA , UNTOK MAT REMPIT BOLEH LA...

Tak kisah bro selamba aja boleh baca share lah

John jo

Katanya puak pakaran x dak rasuah
Kroni
Penipuan
Pecah amanah
Dh terbukti dh ada du orang dh kena hukum penjara dan denda
Apa boleh buat kuasa allah nak tunjukkan
Segala tuduhan makan diri balik

Ko ajerlah rezeki halal orang lain semua haram
Puak ko jer lah betul orang lain x betul
Biasalah dh tugas ko macam tu jo
Aku pun respek pada ko
Swtia pada ketua
Aku pun x salahkan ko
Kekadanf aku kesian gak kt ko ni

Tahniah pada jo semuga ko bahagia
Tp kalau dh insaf jangan lah lagi membela benda2 yang benar di katakan x benar dan benda2 yang x benar dikatakan benar.salah ttp salah jo yang benar ttp benar.

Setahu aku lah yang bukan peguam ni
Berpandukan laporan polis asal di buat dan kertas siasatan di buka.
Lpas tu peguam buat permohonan utk pindahkan ke kl ke amerika ke.kalau pahak mahkamah luluskan ok lh kalu x lawanlah kt tpat asal laporan tu.
Kt sabah pun ada bNyak peguam upahlah sebanyak mana pun apa masaalah nya.
Kalau x jangan suka2 buat tuduhan melulu

Benda ni ibarat ekstradisi, cntoh mcm JO songlap duit bank mlalui tenet, JO duduk rmh je xpegi mana2 pn tp songlap duit kat bank afrika, jadi pihak afrika minta JO dibicarakan di afrika, nk bicara kat mesia leceh nk kena bwk loyar apa semua, jd lebih baik bia JO je yg pegi afrika dn dpenjarakn di afrika.

mari kita hantar org yg bersalah ke mongolia..

Bro cuba baca flow sikit bro menyibuk aja lah lu ni

Menyemak lah

Jawablah susah ke nak jawab
Ko kata puaka pakatan tak semua tu
Macam mana plak ada yang dh kena hukum penjaraplak ni

Cer citer cer citer......

ya.......semestinya......salah tetap salah....hukum kt sini xpe...bg rakyat kenal....

aik.....x gaduh dah...cmni la kwn...puasa pun dh dekat....sama2 la kita mnymbut bulan yg penuh berkat...x kira la..umno ka...pas ka...kiblat kita satu.....tahniah la kt korang sume....semoga idup bahagia d smping ank bini....semoga rezeki korang bertambah....

Alhamdulillah..moga bertambah2 rezeki yg halal.

Aku kalu jd hakim hkuman milo suam d genyeh2 cili padi slame stahun mandotori...

Macam itu sekali hukumannya ..hehe . Cili memang pedas untok mulot yang gatal !

hina nya jd macai umporno

hina nya jd macai umporno

Oh.. Ustaz Jo ni baru belajar agama ke? Macam Bob Lokman lah ni? Padanlah rasa diri bagus dan org lain tak bagus.. Takpelah.. Tahniah! Tapi , macam yg byk kali aku sebut.. Jgn ujub! Belajar habis2! Selagi tak habis.. Nak nasihat org tu, agak2 sikit.. Jgn sampai terbit rasa riak ye ustaz Jo..

Agaknya jadi macai PR ni suci lagi bersih ke? Setakat nak harap anwargerah tuhan tu.. Ke laut ke gamaknya!

Belajar agama ni tak terhad bro.
Solat semua solat semua beribadah diterima ke???

Banyak lagi kene belajar, cakap lah apa kau nak pun ok belajar mengenal maksud sebenar islam.

Bukan,pada nama

Itulah akibatnya mulut takde insurans....sendiri tanggung le....jgn pl mintak sumbangan utk byr lawyer ke...byr jamin ke.....malu weiii papar no akaun bank satu dunia. Silap2 sampai ke planet Marikh....mcmana alien tu nak sumbang hehehe.....matawang tak laku.....hihih

Kpd bro jo....tahniah. wslaupun berbeza pendapat dn ideologi politik...sbg org beriman matlamat kita sama iaitu kembali kpd Allah.

Dan sy minta maaf kpd jo dan anon2 yg komen dlm blog ni yg mgkn sy ada guna bahasa yg x baik dlm komen2 sebelum ini.

Bro jo dan anon2 sekalian....
Sy mohon maaf.

Yelahhhhh...
Puaka ko jer amalan diterima
Amalan orang lain x diterima
Macamlah puaka ko jer islam
Orang lain tidk kot
Puaka ko jer yang betul dan maksum
Orang kain tidak kot..

Puaka pakatan bingai ni yekkkk....

Hina lagi jadi penjilat

Hina lagi jadi penjilat

KITA NAK MINTAK INSURAN KENA FITNAH NI ..... SECARA LOJIKNYA SEBUAH KAPAL TERBANG BOLEH MEMBAWA 200 PENUMPANG , UNTOK BAWAK BANGLA 40,000 ORANG NAK PERLUKAN 2,000 KAPAL TERBANG DALAM MASA 6 HARI , MANA ADA SYARIKAT PERNEBANGAN YANG MAMPU MELAKUKANNYA , PERMAINAN POLITIK BUSOK HATI ANWAR AKIBATKAN RAMAI RAKYAT MALAYSIA MENJADI MANGSA !

Join umno , kita perbetulkan dari dalam , baru namanya perjuangan !

Banyakkkkk nyerrr duit milo suam jaminan rm 15 ribu hinggitttt....

Kerja copy paste blog jer.....

Fuhhhh yang ari tu yg mula kena tu jaminnya berapa yekkk

Kaya buat blog ni yerkkk...

2.000 penerbangan dalam 6 hari , 40,000 bangla pengundi hantu , mana banglanya , isu ini akan terus dimainkan sampai pru 14 nanti , kalau nak menipu biar berpada pada , nak tipu orang kampong , orang kampong lagi cerdik !

2.000 penerbangan dalam 6 hari , 40,000 bangla pengundi hantu , mana banglanya , isu ini akan terus dimainkan sampai pru 14 nanti , kalau nak menipu biar berpada pada , nak tipu orang kampong , orang kampong lagi cerdik !

Bro depa cakap dh bawa kt parlimen
Pada 26 hb ari tu masa berucap kt parlimen
Hehehehehehe
Kesian kt puaka ni begak2 kena tipu masih percaya
Bawa parlimen takat dengan air liur basi sapa pun boleh
Tp ada yg cakap pengundi bangla dan pengundi hantu dan pengundi black out pun di bawa sama untuk bukti bersama dengan bomoh hantu utk rujukan nnt bila di tanya mana hantunya....
Hehehehehe jangan marah
Aku cuma nampak bapak hantu jer...

ang nk genyeh tang mana tu.......?mata ka?

ketaqnya aku.......nk join lagu mana....kita bukan menteri...nk ubah depa silap2 kena ludah.....xpun masuk jel.......ang kena gtau masa permilihan....bg muka baru naik...ni x..azlina plak cabar kak jat...rolling yg sama.....boring la....sbb tu aku meluat dgn umno...lpas naik muka baru...tukaq nma...xpayah guna umno.....hak tu org putih bg nma...bn pun xpayah....guna nma len.....ni cadangan ja...nk dgq x trpulang..bkn rugi kt aku pun.....hahahaha.....taik mamut apa cita ha....heboh kluaq tv....

bersih la dari macai umno.......x harap apa pun.....cma ke arah malaysia yg lbh baik......tnpa tipu2.....

Baru 2 hari sorang daei puak ko kena penjara dan denda kerana menipu
Ko ni baru keluaq dari hutan banat ke???
Atau buat2 pekak badak jer
Dasar macai penjilat ko ni

Hanya macai2 pr yg percaya sebab otak mrk dah blackout...apa saja yg anwar sumbat ke kepala mrk..mrk terima bulat2....kesian...bergelimpangan atas jalanraya tapi pemimpin mrk tak sependirian mcm macai2 mrk...

Tak heran....klu ketua mrk kata taik sedap...mrk akan telan bulat2...puak cerdik yg bodoh2 belaka....konon cerdik...

memang hina seorg macai umporno

22.00
Hina lagi mak bapak ko dapat anak macam ko
Dh bodoh piang
Vangang lagi.....

tgk ayat dah tau otak sama mcm lembu nfc macai2 umporno ni.haha

Sori mencelah...fakta matematik tu cam tak betul jer. 40000 cuma perlu 200 kapal terbang jer jika satu kapal terbang leh muat 200 org

Sama lah ko dengan anon 22.00 tu kan ko orang yang sama

macai porno terus memporno kan diri

Itu lah bodoh bila cakap kau bodoh tak percaya.

Kau tak nak beramal,pergi mampus takde siapa kata amalan tak diterima sebab kau umno.

Kalau dah keldai jangan tunjuk kau tu baghal...

Kau dah alim kau duduk diam tak payah poyo lah.

Nak beramal pun salah apa punya macai UMNO lah benda tu pun nak kritik.

Bangsat sangat kau ni bro.
Jangan jadi taik lah gua cakap,
Tak payah jadi taik sangat

Biasalah bro kasar tu biasa...
Biadap jauh kan...
Mak bapak jangan libatkan...

Perbezaan ideologi memantangkan negara...

Aku cuma nak ekonomi cemerlang itu aja..
Kalau umno mampu bagi tahniah tapi pemimpin umno makin melampau.

Itu aja.
Selebihnya kekasaran aku pun aku dahulukan dengan maaf

John jo

sekali hambatjer delete 9 July 2013 at 09:47

Lain kali ko nak gi sabah...pakai ic lain der...compom lepas.aku cadang jer...tak pun ...roger aku.....kita menyusup dari labuan....hehehehehhe....cuba masuk lagi...cuba dan cuba dan cuba.....aku dah canang blog kau di sabah turrrrrr...lu kena tahan....lagi lu punya blog panas.....cuba masuk lagi der...apa...ingat sabah tu bapak pakisatan musa aman setan khan punya bapak punya neegeri ke......&#&&#&# betul....macam #%&@......@#%& betul...pakistan..suluk...bugis tator..boney..endrikan..toraja...timur leste boleh masuk....malaysian takley masuk ke...sumpah je M-anager B-angsat sabah tu tu jadi giuk ( cacing )....baru kita buat umpan ikan......beladysing betul....ini lah dia musa aman ni...orang sabah pangg8l dio ni CRIME MINISTER...BUKAN CHEF MINISTER.....hamkahcan tie nia sing punya cibai crime minister.....ahhh macai umno..apo tengok tengok...masuklahlah kalau nak kena santau...masuk....ko ingat aku ni bandar sangat ke...nak rasa santau...try lah komen.....


EmoticonEmoticon